Zoekresultaten 1 - 20 van 45 resultaten

  • Rijbewijs

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-11-06 | Thema: Verkeer

    U heeft een rijbewijs nodig als u op de openbare weg wilt rijden. Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Kijk op rijbewijs.nl voor de omschrijving van de verschillende soorten rijbewijzen. In Nederland gebruikt u een rijbewijs vaak ook om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Hierover kunt u meer informatie vinden op Rijksoverheid.nl. Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Een rijbewijs kan korter dan 10 jaar geldig zijn vanwege medische redenen of voor personen tussen de 65 en 70 jaar. Voor personen van 70 jaar of ouder is het rijbewijs 5 jaar geldig. Een rijbewijs voor vrachtwagen, bus en aanhanger is 5 jaar geldig. Wanneer uw rijbewijs gaat verlopen, ontvangt u van de RDW 6 tot 8 weken van te voren een herinneringsbrief.

    Ga naar website
  • Onroerendezaakbelasting

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema: Financiën

    Onroerendezaakbelasting (ozb) is een gemeentelijke belasting. De eigenaar van een huis, een stuk grond, een garagebox of een bedrijfspand moet deze belasting betalen. Ook de huurder van een bedrijfspand of de gebruiker van de grond betaalt ozb. Het bedrag hangt af van de WOZ-waarde van uw pand op 1 januari. Wij bepalen met de WOZ-waarde hoeveel uw huis of pand waard is. Daarna berekenen we de ozb over dat bedrag. U krijgt dan van ons een brief, een belastingaanslag. Hierop staat hoeveel u moet betalen. Verhuist u of verkoopt u uw pand of grond? U betaalt de ozb voor het hele jaar. Wij kijken dan naar wie eigenaar of huurder is op 1 januari. U betaalt dus ook pas vanaf 1 januari ozb voor uw nieuwe pand. Vaak wordt de ozb verrekend met de nieuwe eigenaar bij de notaris.

    Ga naar website
  • Gratis trouwen en partnerschap

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-10 | Thema:

    Gratis trouwen of gratis een partnerschap aangaan kan alleen op maandagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur.

    Ga naar website
  • Evenementenverkeersregelaar aanstellen

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Verkeer

    Om verkeersregelaars aan het werk te zetten, heeft u toestemming nodig. De gemeente waar het evenement plaats vindt, stelt een verkeersregelaar aan. Dit gaat via de organisatie van het evenement. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Daar kunnen ze ook de instructie volgen. Ze krijgen  een aanstelling voor 12 maanden. Dit kan dus voor meer dan 1 evenement zijn. Is een evenementenverkeersregelaar jonger dan 18 jaar? Dan mag hij of zij alleen werken op wegen waar niet harder dan 50 km per uur wordt gereden. En alleen als er bij duisternis of slecht zicht voldoende openbare straatverlichting is.

    Ga naar website
  • Speelautomaten toestemming

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-26 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Heeft u een horecabedrijf, zoals een café? En wilt u een gokautomaat plaatsen? Of heeft u een speelautomatenhal? Voor een gok- of kansspelautomaat heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig. Een kansspelautomaat of gokautomaat is bijvoorbeeld een fruitautomaat, een automaat waarmee iemand geld kan winnen. Voor een behendigheidsautomaat zoals een flipperkast heeft u geen vergunning nodig. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De eigenaar van een gokautomaat moet ook een exploitatievergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit.

    Ga naar website
  • Bijstandsuitkering voor jongeren

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema:

    Wil je een bijstandsuitkering aanvragen en ben je jonger dan 27 jaar? Dan ben je verplicht om eerst te kijken of je een opleiding kunt volgen of werk kunt vinden. Daarvoor krijg je 4 weken de tijd. Na die zoekperiode kun je de aanvraag voor de bijstandsuitkering officieel indienen. De gemeente beslist op de aanvraag.

    Ga naar website
  • Rioolaansluiting aanvragen

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Natuur en milieu

    Als u voor een nieuw huis een aansluiting op het rioolstelsel wilt, moet u een aansluitvergunning riolering aanvragen bij de gemeente. Dat geldt ook wanneer u het riool wilt vervangen. Wij geven aan waar de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw op het rioolstelsel gemaakt kan worden. De daadwerkelijke aansluiting zelf voert u uit. Wij houden toezicht op een juiste uitvoering.

    Ga naar website
  • Straatartiest toestemming

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-13 | Thema:

    Als u op straat wilt optreden als artiest mag dit in de gemeente Pekela zonder vergunning. U moet wel een melding doen bij de gemeente. Een straatartiest kan een bijvoorbeeld mime-speler, goochelaar, theaterartiest, muzikant, fotograaf, tekenaar of filmer zijn.

    Ga naar website
  • Stimuleringslening duurzame particuliere woningverbetering

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema:

    Woont u in een eigen, bestaande woning in de gemeente Pekela? Dan kunt u mogelijk een stimuleringslening van maximaal € 15.000,- aanvragen. De gemeente Pekela geeft vanaf 1 januari 2014 leningen uit om particuliere woningeigenaren hun woningen duurzaam te laten verbeteren.

    Ga naar website
  • Nieuwe container aanvragen

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema:

    Is uw afvalcontainer kwijt of kapot? Vraag een nieuwe aan via: www.omrin.nl

    Ga naar website
  • Subsidie organisatie of activiteit

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-21 | Thema:

    Of u in aanmerking komt voor subsidie hangt af van uw organisatie of activiteit die u wilt organiseren. De gemeente heeft regels vastgesteld voor de verdeling van subsidies.

    Ga naar website
  • Begraven of cremeren

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-04-08 | Thema: Bestuur

    Uw uitvaartondernemer regelt meestal alles rondom de begrafenis of crematie. De overledene mag pas na 36 uur begraven of gecremeerd worden. De overledene moet uiterlijk 6 werkdagen na het overlijden begraven of gecremeerd zijn. Er zijn 2 gemeentelijke begraafplaatsen: Gemeentelijke begraafplaats Wedderweg, Oude Pekela Gemeentelijke begraafplaats H.B. Hulsmanstraat, Boven Pekela

    Ga naar website
  • Geheimhouden persoonsgegevens

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Recht

    U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt.

    Ga naar website
  • Afvalinzameling

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-03-31 | Thema: Natuur en milieu

    De gemeente haalt uw afval gescheiden op. Doe het afval daarom in verschillende bakken of zakken. Kijk op de (Omrin) Afvalapp (download via Play Store of App Store) voor: de afvalkalender: op welke dag het afval bij u in de buurt wordt opgehaald. U ziet de datum en het soort afval dat we op die dag ophalen (ook te bekijken via: (Omrin) Afvalkalender) informatie over afval scheiden: wat moet in welke container en waar kunt u textielafval, glasafval, klein chemisch afval en (frituur)vet en olie kwijt? de milieustraat: informatie over het wegbrengen van (grof) afval in gemeente Pekela.

    Ga naar website
  • Alcohol schenken

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-09 | Thema: Zorg en gezondheid

    U bent ondernemer en u wilt alcohol verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Horecaondernemers met bijvoorbeeld een restaurant, café of een slijterij kunnen de vergunning aanvragen. Maar ook verenigingen en stichtingen (paracommerciële bedrijven) mogen dat. Denk aan een kantine in een sporthal, een dorpshuis of een theaterfoyer. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De naam van iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning. En voor iedere vestiging van uw bedrijf heeft u een aparte vergunning nodig. Verandert er iets aan uw bedrijf? Geef dit meteen aan ons door. Soms moet u dan een nieuwe vergunning aanvragen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe eigenaar is of de rechtsvorm van uw bedrijf verandert. Dit betekent namelijk een aanpassing van uw vergunning. Ook andere veranderingen moet u melden, zoals wanneer u iets verandert aan het pand of u neemt een nieuwe leidinggevende in dienst. U krijgt ook te maken met een Bibob-onderzoek. Hiermee controleren we of u of uw onderneming met iets strafbaars te maken hebben (gehad). Organiseert u een feest of evenement en wilt u daar drank voor gebruik ter plaatse verkopen? U kunt daarvoor tijdelijk een ontheffing aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Tapontheffing.

    Ga naar website
  • Paspoort en identiteitskaart

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-08 | Thema: Recht

    Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort en identiteitskaart. Een paspoort of identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.

    Ga naar website
  • Carbidschieten

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-11-03 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Carbid schieten is een oud en nieuw traditie. Omdat het erg gevaarlijk is, zijn er regels voor. Wilt u carbid schieten? Dan kunt u tot vrijdag 12 december 2025 een ontheffing aanvragen bij de gemeente.

    Ga naar website
  • Gezondheidsverklaring rijbewijs

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Verkeer

    Als u een rijbewijs aanvraagt, moet u soms een gezondheidsverklaring invullen. Vroeger heette dit de 'Eigen verklaring'. Hiermee kan het CBR zien of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Het kan zijn dat u zich medisch moet laten keuren. Bijvoorbeeld in 1 van de volgende gevallen: U bent 75 jaar of ouder. U heeft klachten of aandoeningen die uw rijvaardigheid beïnvloeden. U vraagt een rijbewijs aan voor een vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE).

    Ga naar website
  • Melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Natuur en milieu

    Activiteiten die worden uitgevoerd waarbij een milieurisico ontstaat voor de leefomgeving noemen we ‘milieubelastende activiteiten'. Dit zijn activiteiten waarmee bijvoorbeeld geluid wordt geproduceerd, een lozing in de bodem of op het water wordt gedaan of activiteiten voor het opslaan en werken met gevaarlijke stoffen. Start u een nieuw bedrijf? Verandert uw bestaande bedrijf of breidt u dit uit? Dan kunt u een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig hebben of u moet een melding milieubelastende activiteit doen voordat de activiteit start.  Regels voor milieubelastende activiteiten staan in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan is opgenomen welke milieubelastende activiteiten bedrijven moeten melden. Of u een melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig heeft, kunt u controleren via de Vergunningencheck. Aanpak  Moet ik een melding doen of heb ik een omgevingsvergunning nodig?  Via de Vergunningcheck - Omgevingsloket (overheid.nl) checkt u of u een melding moet doen of vergunning moet aanvragen. Doe deze check vóórdat u start met een nieuwe milieubelastende activiteit, iets verandert of uitbreidt aan een bestaande milieubelastende activiteit, ook bij bijvoorbeeld het plaatsen van een brandstoftank. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en in het Omgevingsplan leest u welke milieuregels voor uw bedrijf gelden. Een melding doen  De melding moet 4 weken voor het starten van de nieuwe milieubelastende activiteit worden gedaan. De activiteit mag niet eerder dan 4 weken na de melding starten.   U doet de melding via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de melding. Uw melding wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Termijn melding  De gemeente stuurt u zo spoedig mogelijk bericht over de behandeling en laat binnen 4 weken weten of de melding wordt geaccepteerd of geweigerd.  Kosten melding  Een melding Milieubelastende activiteit is gratis.  Een omgevingsvergunning aanvragen  U vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de aanvraag. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Zodra alle documenten en gegevens compleet zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen.  Als uw aanvraag niet compleet is, wordt u gevraagd om de ontbrekende gegevens op te sturen.   Is de omgevingsvergunning toegekend, dan krijgt u deze samen met de voorschriften thuisgestuurd.  Termijn vergunning  Wij behandelen uw vergunningaanvraag binnen 8 weken, tenzij de uitgebreide procedure van toepassing is dan behandelen we uw aanvraag in 26 weken. De gemeente mag deze periode 1 keer met maximaal 6 weken verlengen en pauzeert deze periode als er extra informatie aangeleverd moet worden. U krijgt bericht als dit nodig is.  Kosten vergunning  Aan het aanvragen van een vergunning zijn kosten verbonden. Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela.    Meer weten?  Informatie van Toelichting milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl) voor toelichting op milieubelastende activiteiten  Informatie van Omgevingsvergunning of melding milieubeheer | Ondernemersplein (kvk.nl) voor milieuregels voor bedrijven  Bezwaar en beroep  Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Hiertegen kan geen beroep worden ingesteld. Bent u het niet eens met de beslissing aangaande de omgevingsvergunning? Dan kunt u wel bezwaar maken. Dit kan rechtstreeks bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Als u het daarna niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.

    Ga naar website
  • Uittreksel basisregistratie personen

    Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Recht

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.

    Ga naar website