Zoekresultaten 1 - 20 van 52 resultaten

  • Externe link: Vuur stoken of afval verbranden

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Natuur en milieu

    U mag geen vuur stoken in de open lucht en/of afval verbranden. Barbeque's, vuurkorven, fakkels en sfeerhaarden zijn alleen toegestaan als dit geen gevaar of hinder geeft voor de omgeving. Let daarom goed op de windrichting. Op grond van de Wet milieubeheer geldt er zowel voor particulieren als bedrijven een algemeen verbod om zich van afvalstoffen te ontdoen door deze te verbranden. Er bestaan voldoende andere manieren van verwijdering en verwerking die veel minder overlast veroorzaken en milieuvriendelijker zijn. Organische afvalstoffen kunnen bijv. worden versnipperd, gecomposteerd of worden ingeleverd bij de milieustraat als snoeiafval. Particulieren hebben daarnaast de mogelijkheid om gebruik te maken van de regeling voor grof huishoudelijk afval. Stookontheffing Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan er een stookontheffing worden verleend voor het verbranden van schoon slootmaaisel of snoeihout. Hiervoor kunt u dan een gratis stookontheffing aanvragen. Druk hiervoor op de knop 'Stookontheffing aanvragen'. Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. U heeft hiervoor eHerkenning of DigiD nodig.   Stookontheffing aanvragen met eHerkenning Stookontheffing aanvragen met DigiD Wilt u vuur stoken tijdens een openbaar evenement zoals een kerstbomenverbranding of een paasvuur? Kijk dan op vuur stoken bij een evenement. Voorschriften stookontheffing Om gevaar en overlast voor de omgeving te beperken, worden er de volgende voorwaarden aan de ontheffing verbonden: de stooklocatie mag niet binnen de bebouwde kom (zoals die op grond van de wegenverkeerswetgeving is begrensd en aangewezen) liggen het is niet toegestaan om te stoken bij smogfase twee en drie het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken alle omwonenden worden tijdig door u op de hoogte gesteld het is niet toegestaan om te stoken op een wijze, dat gevaar ontstaat voor overslag van het vuur de stookplaats dient ten minste op een afstand van dertig meter te zijn gelegen van een gebouw van derden of een opstapeling van oogstproducten en op een afstand van ten minste honderd meter van een bos of van een natuurgebied de stooklocatie moet ten minste één meter vanaf de (openbare) weg of vanaf de insteek van een sloot zijn gelegen het stoken is niet toegestaan op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd de houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van minimaal 5 meter van de vuurhaard het te verbranden materiaal mag uitsluitend bestaan uit schoon hout of (indien aangegeven) slootmaaisel het gebruik van andere vervliegende of snel ontvlambare stoffen, zoals bijvoorbeeld benzine of petroleum, is in zijn geheel niet toegestaan het terrein en de directe omgeving dient te allen tijde bereikbaar en toegankelijk te blijven voor hulpverleningsdiensten het (kampvuur)terrein en de omgeving dient 24 uur na beëindigen van de verbranding in de oorspronkelijke staat te zijn teruggebracht. De resten dienen te worden afgevoerd naar een erkend verwerker het verbranden van slootmaaisel mag uitsluitend plaatsvinden binnen de periode van 1 september tot 1 maart het verbranden van snoeihout mag uitsluitend plaatsvinden binnen de periode 1 januari tot 1 mei Een ontheffing moet ieder jaar opnieuw worden aangevraagd. Een kopie van de ontheffing wordt gezonden aan Politie Zeeland. Meer informatie Zie ook de webpagina Hout stoken. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Kadastrale gegevens

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Ruimte en infrastructuur

    Verschillende kadastrale gegevens kunt u bij het kadaster opvragen (met een kopie van de kaart). Er zijn aan deze dienstverlening wel kosten verbonden. Bekijk de kosten. Deze gegevens kunt u bijvoorbeeld nodig hebben bij erfgrensconflicten. Of als u wilt weten wie de eigenaar van een stuk grond is. Ook dan kunt u bij het kadaster terecht. U kunt ook direct digitaal uw aanvragen bij het Kadaster doen.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Vuur stoken bij een evenement

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer

    U mag geen vuur stoken in de open lucht. Rookwaren en kaarsen mogen wel, behalve als er een rookverbod geldt. Vuur voor bakken en braden mag alleen als dit niet gevaarlijk is voor de omgeving. Gaat het om een openbaar evenement zoals een paasvuur, vreugdevuur of kerstbomenverbranding? Dan kunt u gratis een ontheffing aanvragen op het verbod vuur te stoken (stookontheffing). Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren.   Stookontheffing evenement aanvragen als burger Stookontheffing evenement aanvragen als organisatie   Voorwaarden bij een stookontheffing De stooklocatie ligt niet binnen de bebouwde kom; Het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken; U stelt omwonenden op tijd op de hoogte; U mag niet stoken bij smogfase twee en drie; U mag niet stoken op een wijze waarbij gevaar ontstaat voor overslag van het vuur; U mag niet stoken op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen; Het te verbranden materiaal mag alleen bestaan uit schoon hout (of als aangegeven slootmaaisel); U mag geen gebruik maken van vervliegende of snel ontvlambare stoffen zoals benzine of petroleum; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een gebouw van derden; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een hoop oogstproducten; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 100 meter liggen van een bos of natuurgebied; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen van de (openbare) weg; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen vanaf de insteek van een sloot; Bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van ten minste 5 meter van de vuurhaard; Het terrein en de directe omgeving moet altijd bereikbaar en toegankelijk zijn voor hulpdiensten; Het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon; Alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd; Het (kampvuur)terrein en de omgeving moet binnen 24 uur na beëindigen van het evenement in zijn oorspronkelijke staat zijn teruggebracht. De resten van het kampvuur moet u afvoeren naar een erkend verwerker; De houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing; Een ontheffing moet u ieder jaar opnieuw aanvragen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Subsidie energiemaatregelen sportverenigingen

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema: Bestuur

    De landelijke subsidieregeling “Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties” heeft als doel energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren bij sportaccommodaties. Voor sportverenigingen is de energierekening zo’n 10-20% van de begroting. Hier is vaak veel winst op te behalen. Zij kunnen daarom subsidie aanvragen voor maatregelen zoals LED verlichting, isolatie, zonnepanelen en zonneboilers. Subsidiebedragen en budget Sportverenigingen kunnen subsidie aanvragen voor 30% van de kosten van energiebesparende maatregelen, sportstichtingen 15%. Deze subsidie is alleen beschikbaar voor investeringen van meer dan €3000,-. Als de vereniging eerst een energieadvies laat maken wordt de subsidie met €500,- verhoogd. Er kan maximaal €125.000,- subsidie per aanvrager per jaar worden aangevraagd. Arbeidskosten zijn niet subsidiabel. De subsidieregeling loopt tot en met 2020 en heeft een budget van 6 miljoen euro per jaar. Aanvraag Jaarlijks in januari kan de subsidie worden aangevraagd via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland www.rvo.nl. Hiervoor hebt u eHerkenning met niveau 1 nodig. Zonder deze eHerkenning kunt u geen digitale aanvraag indienen via het eLoket. Meer informatie De voorwaarden en de maatregelenlijst staan op www.rvo.nl, zoek op “subsidieregeling energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties”. Op deze website is ook een stappenplan voor de subsidie te downloaden. Vragen kunt u ook per telefoon stellen aan de helpdesk van RVO via het nummer 088-042.42.42.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Rioolverstopping

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Natuur en milieu

    Wij zijn verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het rioolstelsel op gemeentegrond. Als bewoner bent u verantwoordelijk voor de riolering op uw eigen terrein. Zie figuur 1. Zit de verstopping op uw eigen terrein? Dan bent u (of de verhuurder van de woning) zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de verstopping. Als de verstopping in gemeentegrond zit, dan zijn wij verantwoordelijk voor het oplossen van de verstopping. Dit repareren we kosteloos, behalve als de verstopping aantoonbaar veroorzaakt is door verkeerd gebruik of als het ontstoppingsstuk stuk is. Een kleine verstopping kunt u vaak verhelpen door uw afvoerputje(s) in de woning te ontstoppen. Of de zwanenhals (sifon) schoon te maken. Als dat niet helpt, moet u uw ontstoppingsstuk op de erfscheiding van uw perceel op (laten) graven en controleren (zie figuur 1). Deze kosten zijn altijd voor uw eigen rekening.                     Figuur 1: schematische weergave van de rioolaansluitingen ten opzichte van de erfgrens. Op particulier terrein bevindt zich de particuliere huisaansluiting. Hier zit ook, vlak voor de erfgrens, het ontstoppingsstuk/erfscheidingsput. Op gemeentegrond bevindt zich het gemeentelijke deel van de huisaansluiting en de gemeentelijke hoofdriolering. Hoe weet ik of de onstopping op mijn terrein of op gemeentegrond zit? Als het ontstoppingsstuk ‘droog’ staat, dan zit de verstopping in de riolering op uw terrein. Dit moet u (of de verhuurder van de woning) dan ook zelf oplossen. Als u hiervoor een ontstoppingsbedrijf inschakelt, dan zijn de kosten voor uw eigen rekening. Als het ontstoppingsstuk vol staat met water, dat zit de verstopping in het riool in gemeentegrond. Is dit het geval, neem dan altijd contact met ons op via telefoonnummer 14 0115. Buiten kantooruren belt u voor dringende zaken naar tel. 088-2052066. De verstopping verhelpen wij zo snel mogelijk en zonder kosten. Behalve als er aantoonbaar sprake is van verkeerd gebruik of als uw ontstoppingsstuk stuk is. Dan zijn de kosten voor uw rekening. Is er geen ontstoppingsstuk aanwezig? Dan ligt de grens in de huisaansluiting (rioolaansluitleiding) buiten het eigen terrein. Vanaf de erfscheiding gemeten, op 0,5 meter in gemeentegrond. Als u zonder overleg met ons zelf een ontstoppingsbedrijf inschakelt voor het verhelpen van een verstopping in het riool in gemeentegrond, dan zijn de kosten voor uw eigen rekening. Bovendien hebben derden geen toestemming om te werken in gemeentegrond. Melden van een verstopping Heeft u last van een verstopping? Wij zijn telefonisch bereikbaar via tel. 14 0115. Buiten kantoortijden kunt u voor dringende zaken bellen naar 088-2052066. Voor minder dringende gevallen kunt u ook een MOR-melding doen. Twijfelt u of de rioolverstopping zich op particulier terrein of op gemeentegrond bevindt? Neem dan altijd contact met ons op. Hoe kan ik een verstopping voorkomen? Het voorkomen van verstoppingen begint bij een goed rioolgebruik. De belangrijkste oorzaken van verstoppingen zijn het doorspoelen van vaste stoffen en producten op olie- en chemische basis. De gebruiker blijft verantwoordelijk voor de inhoud (lozing) van de huisaansluiting op het gemeentelijke hoofdriool. Producten en stoffen die niet thuishoren in de riolering zijn: Vaste stoffen zoals: Luiers en plakstrips daarvan, schoonmaakdoekjes op textiele basis, maandverband, inlegkruisjes, tampons, overig textiel, watten(producten), groente- en tuinafval, koffie- en etensresten, pleisters, verbandmiddelen, kattenbakkorrels, plastic enzovoort. Olie(producten) en chemische stoffen zoals: resten motor- en kruipolie, petroleum, peut, terpentine, thinner, ammoniak, chloor, vlekkenwater, beton, lijm en verfresten (ook op waterbasis), bestrijdingsmiddelen, medicijnen, fotochemicaliën, zinkhoudend afval, frituurvet, slaolie, braadvet, enzovoort. Lozing van deze producten kan leiden tot verstoppingen in de particuliere huisaansluiting, maar ook in de gemeentelijke hoofdriolering. Ook kan het lozen leiden tot forse stankoverlast, vervuiling van het milieu en verstoring van biologie. Daarnaast kunnen etensresten ook ongedierte, zoals ratten aantrekken. Het is dus beter om voor deze stoffen de daarvoor bestemde afvalcontainer te gebruiken. En olie-/chemische stoffen in te leveren bij de regionale milieustraat. Hoe zie ik een verstopping aankomen? Vaak zijn de eerste kenmerken van een verstopping het borrelen van lucht in de afvoerleiding, geluid uit de afvoerleiding en het slecht weglopen van water. Waar vind ik het ontstoppingsstuk? Het ontstoppingsstuk hoort bij uw woning. Het bevindt zich meestal tussen de woning en de erfscheiding (zie figuur 1). Over het algemeen komt de rioolbuis ter hoogte van het toilet de woning uit. Deze loopt via de kortste route naar de straat. Op de bouwtekening van uw woning treft u hoogstwaarschijnlijk nuttige informatie aan over de ligging van de riolering op uw perceel. Van een groot aantal woningen hebben wij een schets van de plaats van de particuliere huisaansluiting. U kunt deze kosteloos opvragen via telefoonnummer 14 0115 of gebruik het contactformulier. In sommige gevallen is bij de aanleg van het riool op uw perceel door de bouwers geen ontstoppingsstuk aangebracht. In dit geval moet u bij een verstopping een opening laten maken nabij de perceelgrens. Dit kan door een gat in de buis te (laten) boren. De verdere aanpak is hetzelfde als omschreven onder het kopje 'Hoe weet ik of een verstopping op mijn perceel of op gemeentegrond zit?' U kunt er ook voor kiezen om alsnog een ontstoppingsstuk te plaatsen. Bij een een volgende verstopping is de oorzaak dan makkelijker vast te stellen. De kosten zijn voor uw eigen rekening. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Milieuvergunning en -melding

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Natuur en milieu

    Wanneer u een bedrijf start of uw bedrijf uitbreidt, kan dat invloed hebben op de omgeving. U krijgt dan te maken met milieuregels, bijvoorbeeld op het gebied van geluid, afvalstoffen, lucht en bodem. Mogelijk moet u een melding milieubeheer doen of een omgevingsvergunning aanvragen. Dit hangt af van de mate waarin uw bedrijf het milieu belast. Op de website van RUD Zeeland vindt u meer informatie hierover. RUD Zeeland Uw melding/aanvraag wordt behandeld door Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD Zeeland), het centrale milieuloket van Zeeland. Zij verzorgen deze taken namens de dertien Zeeuwse gemeenten, het waterschap Scheldestromen en de provincie Zeeland. Wij adviseren u om altijd eerst contact op te nemen met de RUD Zeeland

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Verloren en gevonden voorwerpen

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht

    Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden? Dan kunt u dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl. Op deze landelijke website kunt u zelf gevonden voorwerpen melden én verloren voorwerpen terugvinden. Uw persoonlijke gegevens komen niet op deze website te staan.   Verloren of gevonden voorwerp melden   Verloren voorwerpen Bent u iets verloren? U kunt dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl Op deze website vindt u ook een overzicht van de voorwerpen die als gevonden zijn gemeld. Uw verloren voorwerp weer teruggevonden? Heeft u een melding gedaan van een vermissing en is het voorwerp weer in uw bezit? U krijgt een bevestiging via e-mail nadat u uw voorwerp heeft aangemeld. Via een link in die e-mail kunt u het voorwerp weer afmelden. Op deze manier helpt u mee om het overzicht van de verloren en gevonden voorwerpen actueel te houden. Gevonden voorwerpen Aangifte Wie een voorwerp vindt, is verplicht om hiervan zo snel mogelijk aangifte te doen. Dat kan via www.verlorenofgevonden.nl.  Het registreren en bewaren van gevonden en verloren voorwerpen is een taak van de gemeente. Vindt u het voorwerp in een woning, gebouw of vervoermiddel? Meld dit dan aan de bewoner, gebruiker of beheerder. Thuis bewaren of afgeven bij de gemeente Bij voorkeur bewaart u het voorwerp dat u heeft gevonden bij u thuis. Zorg ervoor dat het voorwerp in dezelfde staat blijft als waarin u het vond. De gemeente brengt daarna de vinder en eigenaar met elkaar in contact. Geen beschikking over internet of wilt u het voorwerp niet thuis bewaren? Dan kunt u het voorwerp tijdens de openingstijden ook afgeven bij onze publieksbalie, Stadhuisplein 1 in Terneuzen. Maak hiervoor een afspraak. Fietsen en andere grotere voorwerpen Heeft u een fiets of ander groot voorwerp gevonden? Ook deze voorwerpen kunt u melden via  www.verlorenofgevonden.nl. Deze voorwerpen bewaren we op De Koegors, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Rijbewijs, paspoort of ID-kaart gevonden of verloren? Een gevonden rijbewijs en/of reisdocument (identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument) moet u altijd inleveren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Voor meer informatie: Identiteitsdocument, verlies, diefstal of beschadiging Rijbewijs Bankpas, creditcard, zorgpas of Ov-kaart gevonden of verloren? Heeft u een (persoonlijke) pas gevonden, bijvoorbeeld een bankpas, creditcard, zorgpas of (persoonlijke) Ov-kaart? Lever de pas dan in bij de desbetreffende instantie of stuur deze meteen op naar de bank, instantie of het vervoersbedrijf. Mocht u uw pas verloren zijn, informeer dan bij de desbetreffende instantie wat u in dat geval kunt doen. Huisdier gevonden of kwijt? Dit kunt u melden bij Stichting Amivedi via de website www.amivedi.nl of tel. 088 - 006 46 03 (meldpunt Zeeuws-Vlaanderen). Amivedi is een landelijke vrijwilligersorganisatie die zorgt voor een kosteloze registratie van vermiste en gevonden huisdieren. Op de website van Stichting Amivedi vindt u meer informatie. Is uw bezit gestolen? Als u denkt dat uw eigendom is gestolen, doet u aangifte bij de politie. Dit kan via www.politie.nl of op het politiebureau. Op de website www.politie.nl vindt u meer informatie over het (digitaal) aangifte doen. Aangifte bij de politie doet u: In geval van diefstal Bij verlies van een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. In dit geval moet u zo spoedig mogelijk aangifte doen. Aansluitend moet u bij de ambassade of consulaat een nieuw (reis)document aanvragen. Kosten De eigenaar moet de gemaakte kosten vergoeden. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor het opsporen van de eigenaar of het bewaren van het voorwerp. Ditzelfde geldt ook voor de vinder, als die na de bewaartermijn eigenaar wil worden van het gevonden voorwerp. Er is geen wettelijk recht op vindersloon. De vinder kan vragen om een redelijk vindersloon.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Ruiming van het graf

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-28 | Thema: Bestuur

    De komende jaren willen wij een groot deel van de gemeentelijke begraafplaatsen herinrichten. Dit is nodig omdat de begraafplaatsen te groot zijn en daardoor veel kosten met zich meebrengen. Tegelijkertijd willen we de rechtsongelijkheid opheffen tussen de graven waarvoor wel rechten worden betaald en de graven waarvoor geen rechten worden betaald. Het ruimen van een deel van de graven kan hier een onderdeel van zijn. Moet ik al actie ondernemen? Bent u nabestaande van een overleden dierbare en staat u geregistreerd? Dan hoeft u niets te doen. U ontvangt bericht over het betreffende graf als dat nodig is. Twijfelt u of u geregistreerd bent als nabestaande, dan kunt u dit bij ons opvragen. We maken ruim vooraf bekend voor welke begraafplaats we een herinrichting gepland hebben. Meer informatie Op de pagina's Herinrichting gemeentelijke begraafplaatsen leest u meer over de aanpak van de gemeentelijke begraafplaatsen en over ons ruimingsbeleid. Ook hebben we veelgestelde vragen over ruimingen verzameld in een document. Heeft u vragen? Wilt u een graf laten ruimen of heeft u andere vragen? Neem dan contact met ons op.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Gezondheidsverklaring

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Verkeer

    De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). En als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond bent om te rijden. Zie de website van het CBR voor meer informatie. Wachttijden medische beoordelingen Het is het verstandig om op tijd, maar niet te vroeg de Gezondheidsverklaring in te vullen. Dat betekent vier maanden voordat uw rijbewijs verloopt. Heeft u problemen met uw gezondheid? Dan adviseert het CBR om vijf maanden van tevoren uw Gezondheidsverklaring in te vullen, omdat u dan waarschijnlijk als onderdeel van de beoordeling ook naar een arts of specialist wordt doorverwezen. Het CBR kan u helaas niet sneller helpen als u de verklaring eerder indient. U kunt het proces wel versnellen door de Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Meer informatie over de stand van zaken bij het CBR vindt u op de website van het CBR. Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle. De betaling gaat via iDeal. Tip: online indienen versnelt het proces. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betaling gaat via iDeal. Het CBR-examencentrum in Amsterdam, Arnhem, Assen, Eindhoven en Rijswijk voor een papieren Gezondheidsverklaring. Betalen is alleen mogelijk met pin.  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Textiel

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Natuur en milieu

    Op een aantal plaatsen in de gemeente kunt u uw gebruikte textiel aanbieden. We zamelen textiel in voor recycling en hergebruik. Door zoveel mogelijk hergebruik van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden.  Wat is textiel en wat niet? Wel textiel: kleding linnengoed (handdoeken, theedoeken, tafelkleden, lakens, dekbedovertrekken etc) gordijnen en lappen stof schoenen (per paar samengebonden) tassen, riemen en sjaals speelgoed (knuffels, poppen etc) Geen textiel: tapijt matrassen ernstig vervuilde kleding (verfvlekken, chemicalien) nat textiel gescheurde stukken stof dekbedden, kussens en dekens Waar staan de textielcontainers? U vindt de textielcontainers op de volgende locaties:

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Terrasvergunning

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Als u een terras wilt openen of uw huidige terras wilt uitbreiden, verzoeken we u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door het contactformulier in te vullen.  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Landmeten

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Ruimte en infrastructuur

    De gemeente Terneuzen heeft een eigen Landmeetkundige dienst. Deze dienst verricht wettelijke taken zoals: het meten van gebouwen voor het bijhouden van de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG) het meten van topografie (wegen, groenvlakken) voor de basisadministratie grootschalige topografie (BGT) en de gemeentelijke taken op het gebied van wegen, groen en riolering De landmeter zet ook de nieuwe grenzen uit bij aan- of verkoop van gemeentegronden. Daarna wordt, samen met de nieuwe eigenaar van de grond, de definitieve grens aangewezen aan het Kadaster. Voor nieuwbouwprojecten zet de landmeter ook de zogenaamde rooilijn uit. Dat is de lijn op een kavel of perceel waar de voorzijde van de nieuwe bebouwing moet worden neergezet. Hierbij wordt ook een advies hoogte-vloerpeil gegeven. Voor bedrijven die in opdracht van de gemeente werken, wordt op verzoek ook de zogenaamde digitale ondergrond beschikbaar gesteld.   Heeft u een conflict over erfgrenzen? De gemeente geeft geen grenzen aan tussen percelen voor particulieren. Ook gemeentelijke grenzen die niet wijzigen, zet de gemeente niet uit. Als u wilt weten waar uw erfgrenzen liggen, kunt u het beste direct contact opnemen met het Kadaster. Neem contact op met het Kadaster.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Echtscheiding

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht

    Wilt u gaan scheiden? Dan heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u het verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank. Zodra de rechter een definitieve uitspraak heeft gedaan, moet uw advocaat de echtscheiding binnen 6 maanden laten inschrijven bij de gemeente waar u getrouwd bent. Meenemen naar de advocaat Een afschrift van de huwelijksakte. Van beide partners een uittreksel uit de Basisregistratie Personen met vermelding van nationaliteit. Afschriften van de geboorteakten van minderjarige kinderen. U kan ook zonder de gevraagde documente langsgaan bij een advocaat. De advocaat zal in veel gevallen zelf contact opnemen met de gemeente om de documenten op te vragen. Inschrijving echtscheiding bij de gemeente Voor het inschrijven van de echtscheiding bij de gemeente is nodig: Een schriftelijk verzoek tot inschrijving. Een afschrift van de echtscheidingsbeschikking. Een verklaring van de griffier van de rechtbank dat geen van de partijen beroep heeft aangetekend. Dit is niet nodig wanneer beide (ex-)partners samen een schriftelijk verzoek indienen. In de meeste gevallen zal uw advocaat de inschrijving bij de gemeente doorgeven. Meer informatie Scheiden of uit elkaar gaan: wat moet ik regelen? Geldplan Scheiden  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Aanvraag rioolaansluitingen door bedrijven (met eHerkenning)

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-03-05 | Thema: Natuur en milieu

    De eigenaar van het bedrijf is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de huisaansluiting op eigen erf. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg en de technische staat van de huisaansluiting vanaf de erfafscheiding tot op het hoofdriool. De kosten voor het aansluiten brengen wij bij u in rekening. Zie hiervoor het onderdeel kosten op deze pagina. De rioolaansluiting van uw bedrijf moet voldoen aan een aantal regels. U kunt deze terugvinden in de verordening Rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. U moet vooraf met behulp van een berekening aantonen welke diameter u nodig heeft. Een extra rioolaansluiting kunt u aanvragen via de knop 'Rioolaansluiting aanvragen'. Na het invullen ondertekent u dit formulier digitaal. Als u dit formulier voor een organisatie invult, gebruikt u hiervoor eHerkenning. Daarna kunt u het formulier versturen.   Rioolaansluiting aanvragen   Wat kost het aansluiten van een bedrijfspand of utiliteitsgebouw? Het aansluiten van een bedrijfspand of utiliteitsgebouw kost, afhankelijk van de situatie, € 700,- tot € 890,-. We gaan hierbij uit van een diameter van 125 mm of 160 mm. Voor genoemde bedragen geldt dat de afstand tussen erfscheiding en hoofdriool maximaal zes meter mag zijn. Gemengd riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 725,- Gescheiden riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 850,- Gemengd riool Ø 160 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 740,- Hemelwaterhuisaansluiting € 740,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 765,- Gescheiden riool Ø 160 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 740,- Hemelwaterhuisaansluiting € 740,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 890,- Wat kost het aansluiten als de afstand tussen erfafscheiding en hoofdriool meer is dan zes meter? Als de afstand tussen erfscheiding tot hoofdriool meer dan zes meter is of als de aansluiting een grotere diameter heeft dan 160 mm, brengen wij de werkelijke kosten in rekening. Wat kost het aansluiten van meerdere rioolaansluitingen tegelijkertijd? Ook bij meerdere aansluitingen tegelijk brengen wij de werkelijke kosten in rekening. We maken hiervoor eerst een inschatting van de kosten voor u. Om deze inschatting te kunnen maken vragen wij u vriendelijk vooraf een tekening mee te sturen bij de aanvraag. Riolering in het buitengebied Gaat het om een woning/bouwwerk in het buitengebied? Op deze pagina leest u er meer over. Meer informatie De tarieven voor aansluiting op de gemeentelijke riolering zijn terug te vinden in de Verordening rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Heeft u nog vragen? Kijk eens bij de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij ? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Vergunning alcoholvrije dranken en eetwaren serveren

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Zorg en gezondheid

    Wilt u in uw horecabedrijf, bijvoorbeeld lunchroom, alcoholvrije dranken en/of eetwaren verstrekken om daar ter plaatse te nuttigen, dan heeft u een vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de ‘Verordening op het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren’. Uitzonderingen: u verstrekt ook alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse. In dat geval heeft u een andere vergunning nodig, namelijk een alcoholwetvergunning volgens de Alcoholwet. als de verstrekking plaatsvindt als dienstverlening van bijkomstige aard. Neem hiervoor altijd eerst contact met ons op. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende kunt u het online formulier 'wijziging leidinggevende horeca' gebruiken. U dient hiervoor in te loggen met Digid of eherkenning voor bedrijven. Het formulier 'eigen verklaring leidinggevende' moet u, ingevuld en ondertekend door de leidinggevende, toevoegen als bijlage. Leidinggevende wijzigen   Eigen verklaring leidinggevende   Voor het wijzigen van de inrichting kunt u het online formulier 'wijziging inrichting horeca' gebruiken. Hiervoor logt u in met Digid of eherkenning voor bedrijven. Inrichting wijzigen   Bij het voortzetten van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een vergunning voor het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren wilt aanvragen, moet u eerst een afspraak maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door het contactformulier in te vullen. Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Nachtregister

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Recht

    Wilt u als ondernemer overnachtingen aanbieden? Dan moet u een nachtregister bijhouden. Dit is wettelijk verplicht. De gemeente kan vragen om de gegevens uit het nachtregister in te zien. Bijvoorbeeld bij de aangifte van de toeristenbelasting of bij een controle. In het nachtregister zet u de volgende gegevens: naam en adres van de gast; dag van aankomst; dag van vertrek; welk identiteitsbewijs de gast heeft getoond. U mag een eigen formulier of systeem gebruiken. Er is eventueel een (voorbeeld)lijst beschikbaar. Hotel, bed and breakfast of camping starten Wilt u een hotel, bed and breakfast (B&B), minicamping of ander nachtverblijf starten? Of wilt u het overnemen, verplaatsen en beëindigen? Neem dan contact met ons op. Wij ontvangen graag de volgende informatie: gegevens van de bedrijfsleider de locatie van het bedrijf Kunnen er in uw bedrijf meer dan 10 personen tegelijk overnachten? Vraag dan een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik aan via Omgevingsloket online. Wilt u alcohol verkopen? Dan vraagt u ook een alcoholwetvergunning aan. Starten met kamerverhuur, B&B etc. In de gemeente Terneuzen is voor het starten van kamerverhuur een vergunning nodig. Vraag naar de voorwaarden, ook als u een bestaande situatie met kamerverhuur overneemt. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunning en Handhaving, tel 14 0115.  

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Aanvraag rioolaansluiting woning door particulier (met DigiD)

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-03-05 | Thema: Natuur en milieu

    De eigenaar van een woning of bouwwerk is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de huisaansluiting op eigen erf. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg en de technische staat van de huisaansluiting vanaf de erfafscheiding tot op het hoofdriool. De kosten voor het aansluiten brengen wij bij u in rekening. Zie hiervoor het onderdeel kosten op deze pagina. De rioolaansluiting van uw woning moet voldoen aan een aantal regels. U kunt deze terugvinden in de verordening Rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Een nieuwe of extra rioolaansluiting kunt u aanvragen via de knop 'Rioolaansluiting aanvragen'. U moet hiervoor inloggen met  DigiD. Na het invullen ondertekent u dit formulier digitaal. Daarna kunt u het formulier versturen. Rioolaansluiting aanvragen   Wat kost het aansluiten van een woning? Het aansluiten van een woning kost, afhankelijk van de situatie, € 700,- tot € 850,-. We gaan hierbij uit van een diameter van 125 mm. Voor de genoemde bedragen geldt dat de afstand tussen erfscheiding en hoofdriool maximaal zes meter mag zijn. Gemengd riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 725,- Gescheiden riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 850,- De vermelde tarieven zijn BTW-vrij. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen. Wat kost het aansluiten als de afstand tussen erfafscheiding en hoofdriool meer is dan zes meter? Als de afstand tussen erfscheiding tot hoofdriool meer dan zes meter is, dan brengen wij de werkelijke kosten in rekening. Wat kost het aansluiten van meerdere rioolaansluitingen tegelijkertijd? Ook bij meerdere aansluitingen tegelijk brengen wij de werkelijke kosten in rekening. We maken hiervoor een inschatting van de kosten voor u. Om deze inschatting te kunnen maken vragen wij u vriendelijk vooraf een tekening mee te sturen bij de aanvraag. Riolering in het buitengebied Gaat het om een woning/bouwwerk in het buitengebied? Op deze pagina leest u er meer over. Meer informatie De tarieven voor aansluiting op de gemeentelijke riolering zijn terug te vinden in de Verordening rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Heeft u nog vragen? Kijk eens bij de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij ? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Gastouder worden of kinderdagverblijf starten

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-10-30 | Thema: Sociale zekerheid

    Als u een voorziening voor de kinderopvang wilt beginnen, moet u zich registreren in het Landelijk Register Kinderopvang. Alle voorzieningen op het gebied van de kinderopvang staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Hierin staan alle in Nederland geregistreerde opvangvoorzieningen, namelijk kinderopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders. De gemeente onderhoudt het LRK. Het LRK is te vinden op het Landelijk Register Kinderopvang. Als u de registratie (het verzoek tot exploitatie) wilt starten, klik dan op onderstaande knop. Als u een wijziging wilt doorgeven, kan dat ook via onderstaande knop. U heeft hiervoor e-herkenning nodig. Aanvraag of wijziging doorgeven Algemene informatie en stappenplannen Informatie over kinderopvang (Rijksoverheid) Stappenplan gastouderbureau starten Stappenplan kindercentrum starten Informatie over veranderingen kinderopvang Informatie over continue screening in de kinderopvang Meer informatie Wet kinderopvang Regeling Wet kinderopvang Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk Besluit kwaliteit kinderopvang

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Elektrische apparaten

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-03-05 | Thema: Natuur en milieu

    Wit- en bruingoed zijn nu ook bekend als huishoudelijke afgedankte elektrische en elektronische apparaten. Voorbeelden hiervan zijn een koelkast of wasmachine maar ook kleinere apparatuur zoals een föhn, koffiezetapparaat, telefoon of computer.  Bij aankoop van een nieuw apparaat moet de winkel waar u het apparaat hebt aangekocht het oude apparaat op uw verzoek meenemen. Ook kunt u zelf uw afgedankte apparaten inleveren bij de Milieustraat. Via de Afvalscheidingswijzer vindt u wat in welke afvalbak hoort.

    Externe link: Ga naar website
  • Externe link: Inkomensvoorziening, oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)

    Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2022-01-27 | Thema: Sociale zekerheid

    Bent u als oudere arbeidsongeschikte zelfstandige noodgedwongen uw bedrijf of beroep te beëindigen? Dan komt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een IOAZ-uitkering (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Zelfstandigen). Noodgedwongen beëindiging Noodgedwongen beëindiging van bedrijf of beroep kan betekenen dat uw inkomsten ontoereikend worden. Misschien kunt u uw bedrijf door uw arbeidsongeschiktheid niet voortzetten en moet u het overdragen aan derden. Of u moet uit een samenwerkingsverband stappen. Het aanvragen van IOAZ doet u vóór het beëindigen van uw beroep of bedrijf. De aanvraag dient u bij ons in via het contactformulier.   Contact opnemen   Hoogte van de IOAZ-uitkering Bruto IOAZ- bedragen per maand (inclusief 8% vakantietoeslag). alleenstaande van 23 jaar of ouder: € 1.156,76 alleenstaande ouder van 21 jaar of ouder: € 1.454,86 gehuwd of samenwonend (beide boven 21): € 1.504,42  De uitkering stopt op het moment dat u 65 jaar wordt. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor de IOAZ-uitkering moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen: U bent een oudere zelfstandige tussen de 55 en 65 jaar, óf u bent een gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandige tot 65 jaar, die het bedrijf of beroep als gevolg van arbeidsongeschiktheid moet beëindigen. U voldoet aan het zogeheten urencriterium voor de belastingaftrek voor zelfstandigen: de zelfstandigenaftrek. U heeft de uitkering aangevraagd voordat u uw bedrijf opheft of verkoopt. U bent verplicht op zoek te gaan naar een betaalde baan. De IOAZ-uitkering is namelijk een werkloosheidsuitkering.  Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen en IOAZ De IOAZ geldt in principe niet voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen. Zij kunnen in aanmerking komen voor een toeslag op grond van de Toeslagenwet. U kunt alleen nog recht hebben op een IOAZ-uitkering als u: gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan tachtig procent) bent; op 28 december 2005 al een IOAZ-uitkering ontving; geen recht heeft op een toeslag via de Toeslagenwet, omdat u een partner heeft die na 31 december 1971 is geboren; geen kind heeft dat jonger is dan twaalf jaar.

    Externe link: Ga naar website