Zoekresultaten 1 - 20 van 106 resultaten

  • Externe link: Wet open overheid (Woo) verzoek indienen

    Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens. Als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. Documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad.  Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? Het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten. Het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente. De gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal). Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken. Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses. Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u digitaal of schriftelijk indienen. Vermeld hierin: over welk onderwerp het gaat. welke documenten u wilt bekijken. hoe u de informatie wilt bekijken of ontvangen. Uw digitaal Woo- of Who verzoek kunt u sturen naar info@gemeentesluis.nl. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar:  Gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen.  Meer informatie Wet open overheid Woo-index Wet hergebruik van overheidsinformatie

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)

    De onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting op onroerende zaken. Onroerende zaken zijn alle gebouwen en de grond waarop ze staan. Ook onbebouwde stukken grond en panden in aanbouw zijn onroerende zaken. Er zijn twee soorten OZB: Eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Gebruikersbelasting voor niet-woningen. Tarieven Bekijk de tarieven. Belasting kwijtschelden Heeft u niet genoeg geld om de gemeentelijke belastingen te betalen? En komt dit doordat u geen of weinig inkomen heeft? Dan kunt u vragen het bedrag kwijt te schelden. U vraagt om kwijtschelding bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken

  • Externe link: Rioolverstopping

    Is uw riool verstopt? Dan moet u eerst zelf bekijken waar het probleem zit. Wat u moet weten U graaft het ontstoppingsputje op de grens van uw terrein op en maakt het open. Dat kunt u ook laten doen door een bedrijf. Bent u benieuwd naar waar u moet graven? Neem dan contact met ons op via ons mailadres info@gemeentesluis.nl of ons telefoonnummer 140117. Is het putje leeg? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein. U moet de riolering zelf (laten) schoonmaken. De kosten zijn voor u. Staat het putje vol? Dan is de gemeente verantwoordelijk. Bel ons en we ontstoppen het riool gratis voor u. Kosten Gratis als de gemeente verantwoordelijk is.

  • Externe link: Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Direct regelen Uw aanstaande werkgever kan een VOG online aanvragen bij Dienst Justis.  U krijgt dan een e-mail met een link naar de online VOG-aanvraag. Kan de werkgever de aanvraag niet online aanvragen? Vul dan de VOG-aanvraag in en kom bij ons langs. Meenemen Uw identiteitsbewijs Kosten U betaalt € 41,35. Handige links Meer informatie over de VOG vindt u op Justis.nl

  • Externe link: Vergunning aanvragen voor tijdelijke verhuur bij renovatie of sloop

    U mag uw woning verhuren met een tijdelijk contract als de woning wordt gesloopt of gerenoveerd. Hiervoor is een vergunning tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandwet soms verplicht. Zo werkt het Bij tijdelijke verhuur heeft het huurcontract een einddatum. De huurder gaat ermee akkoord de woning op die einddatum te verlaten. Tijdelijke verhuur van een sociale huurwoning Voor tijdelijke verhuur van sociale huurwoningen op grond van de Leegstandwet is altijd een vergunning nodig. Sociale huurwoningen zijn woningen met een huur onder de € 900,07 (bedrag 2025) per maand. Tijdelijke verhuur in de vrije sector Woningen met een huur boven de € 900,07 per maand (bedrag 2025) vallen in de vrije sector. Hiervoor is de vergunning niet verplicht. Toch is het verstandig een vergunning aan te vragen. Bijvoorbeeld om er zeker van te zijn dat uw huurder op de afgesproken datum vertrekt. Met de vergunning tijdelijke verhuur kunt u dit afdwingen. De huurder kan dan geen beroep doen op het huurrecht. Geldigheid vergunning De vergunning is 2 jaar geldig.   Voorwaarden voor de vergunning U bent de eigenaar van de woning. De woning is niet bewoond. Er staat niemand op het adres ingeschreven. De woning wordt binnen 2 jaar gesloopt of volledig gerenoveerd. Voorwaarden voor het huurcontract Het nummer van de vergunning tijdelijke verhuur staat in het contract. Het contract geldt voor een periode van minimaal 6 maanden. De opzegtermijn voor de tijdelijke huurder is minimaal 1 maand. De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal 3 maanden. Voor huurwoningen die te koop staan is de opzegtermijn minimaal 2 maanden. Maximale huurprijs op grond van de Leegstandwet Bij sloop of ingrijpende woningverbetering van woningen van woningcorporaties met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025), is de maximale huurprijs 80 procent van de toegestane huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor particuliere huurwoningen met een huur lager dan € 900,07 (bedrag 2025) geldt de maximale huurprijs volgens het puntenstelsel. Voor woningen met een huur boven de € 900,07 (bedrag 2025) geldt geen maximaal redelijke huurprijs. Kosten De vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet kost in 2025 € 165,25. Deze kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag. U betaalt ze dus altijd, ook als uw aanvraag wordt afgewezen. Aanvragen Aanvraag vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte U heeft verder bij de aanvraag nodig: Een bewijsstuk waaruit blijkt dat de woning inderdaad binnen 2 jaar gesloopt wordt of volledig gerenoveerd. De omgevingsvergunning voor de renovatie of sloop (indien aanwezig). Het getekende huurcontract. Zo lang duurt het Wij beslissen binnen 8 weken op uw aanvraag. Wij sturen de vergunning of weigering op. Contact Heeft u vragen of wilt u een aanvraag indienen, neem dan contact met ons op via wonen@gemeentesluis.nl of 0117-457000.

  • Externe link: Welstandsadvies vragen

    Wilt u bouwen of verbouwen? Dan moet u rekening houden met de eisen voor welstand. Daarmee bedoelen we onder andere het uiterlijk van het gebouw, de kwaliteit van het ontwerp en het materiaal dat u gebruikt. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit toetst uw bouwaanvraag aan de eisen voor welstand. In de Welstandsnota staat hoe deze commissie dat doet. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vergadert iedere woensdag in de even weken om 9.00 uur. De vergaderingen zijn openbaar en vinden plaats in het Klanten Contact Centrum, Nieuwstraat 22, 4501 BD Oostburg. De agenda ligt vanaf de dinsdag ervoor ter inzage in het KCC en is opvraagbaar via 14 0117. De Welstandsnota inzien Voordat u een bouwaanvraag indient, kunt u om een welstandsadvies vragen. Dit heet een bouwplanvooroverleg. Aan een bouwplanvooroverleg zijn kosten verbonden. Deze kosten worden verrekend met de leges van een omgevingsvergunning. Regelen Een bouwplanvooroverleg aanvragen Let op: Momenteel ondervinden we problemen met het verzenden van de aanvraag. Dit kan te maken hebben met de grootte van de bestanden die geüpload moeten worden. Daarom vragen wij u, om na verzending van de aanvraag, telefonisch contact met ons op te nemen via 140117. We proberen dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. Indienen Tekeningen van alle gevels van het bouwwerk, inclusief de gevels van naastgelegen bebouwing (van de bestaande situatie en de nieuwe situatie). Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Detailtekeningen van gezichtsbepalende delen van het bouwwerk. Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Foto's van de bestaande situatie en de omliggende bebouwing. Materiaal- en kleurgebruik van toe te passen bouwmaterialen. Vragen? Mail dan naar omgevingsvergunning@gemeentesluis.nl.

  • Externe link: Bijstand

    Heeft u geen werk en te weinig geld om van te leven? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Direct regelen U vraagt de bijstandsuitkering aan in twee stappen.  U schrijft zich in als werkzoekende op Werk.nl.  U belt met de gemeente via 14 0117 voor het aanvragen van de uitkering. U hoort binnen 8 weken of u een uitkering krijgt. In sommige gevallen kan het langer duren voordat u bericht krijgt. Wat u moet weten Bij een uitkering horen rechten én plichten. Dat zijn onder meer:  Uw inkomen is minder dan het minimuminkomen.  U bent 18 jaar of ouder en woont in Nederland.  U moet op zoek naar werk zodat u zelf geld kunt verdienen.  Werk dat u aankunt, moet u aannemen.  Bent u jonger dan 27 jaar?  Dan moet u eerst 4 weken zoeken naar een baan of een opleiding. Meer informatie Kijk voor meer informatie over de bijstandsuitkering op Rijksoverheid.nl. Vakantie Heeft u een uitkering en wilt u op vakantie? Vraag dan vooraf toestemming aan ons. Veranderingen Verandert er iets in uw situatie? Gaat u bijvoorbeeld samenwonen, heeft u een baan gevonden, krijgt u een kind of gaat u studeren? Vul de verandering online in Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Bijzondere Bijstand Heeft u bijzondere kosten die u niet kunt betalen? Dan kunt u misschien extra geld krijgen van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand. Direct Regelen Bijzondere bijstand Online bijzondere bijstand aanvragen U hoort binnen 8 weken of u de bijstand krijgt. Wat zijn bijzondere kosten?     Eigen bijdrage voor een advocaat.     Hoge zorgkosten die uw verzekering niet betaalt.     Schoolkosten van uw kind.     De kosten van een begrafenis of crematie.     Tijdelijke bijdrage om uw huur of hypotheek te betalen. Wat u moet weten U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u:     Een laag inkomen heeft.     Weinig vermogen heeft.     De onverwachte kosten niet zelf kunt betalen.     De kosten noodzakelijk zijn.     U geen recht heeft op een andere uitkering of toeslag. De gemeente bepaalt of u de bijstand krijgt. Dit kan als gift of als lening. Vraag de bijstand aan voordat u de kosten maakt. Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Startpunt geldzaken Wilt u weten hoe u er financieel voorstaat? Bent u benieuwd hoe anderen hun geldzaken op orde hebben gekregen? Vul dan anoniem gegevens in bij Startpuntgeldzaken en ontvang tips.

  • Externe link: Precariobelasting

    Precario is de belasting die u betaalt voor het gebruiken van gemeentegrond. U betaalt dit voor voorwerpen die u op, in of boven de openbare grond plaatst. Bijvoorbeeld: Terras Container Uithangbord Luifel Bouwsteiger Regelen Neem contact met ons op.  Geef door:  Welke grond u wilt gebruiken. Wat u precies wilt neerzetten of doen. Hoeveel ruimte in m2 u nodig heeft. De datum en het tijdstip. Welke periode u de grond gebruikt. Wat u moet weten Als u gemeentegrond gebruikt, heeft u misschien ook een omgevingsvergunning nodig. Dit kunt u nakijken via het Omgevingsloket online. Tarieven Bekijk de tarieven

  • Externe link: Financiële ondersteuning voor (startende) ondernemers

    Bent u (startende) ondernemer en bent u op zoek naar financiële ondersteuning? Neem dan contact op met het Ondernemersloket om uw vraag te stellen. Dat kan via 14 0117 of ondernemen@gemeentesluis.nl. Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ) Wilt u een bedrijf starten vanuit een uitkering of dreigende werkloosheid? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ)

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

    Mensen met een beperking kunnen recht hebben op een gehandicaptenparkeerkaart (GPK). Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in alle EU landen. Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig, is altijd persoonsgebonden en kan voor elke auto gebruikt worden.  Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Bestuurderskaart U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen.   U kunt zelf auto rijden. Passagierskaart  U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met behulp van hulpmiddelen.  U kunt niet zelf auto rijden.  Voor het vervoer heeft u altijd de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur vervoerd te worden. Kaart voor zorginstellingen Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen U dient een aanvraagformulier voor de gehandicaptenparkeerkaart in te vullen. Na de aanvraag volgt gelijk de betaling. Een aanvraag is daarom enkel mogelijk op het gemeentehuis zelf. Om de aanvraag compleet te maken is er een recente kleurenpasfoto nodig (er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis maar is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers) en een kopie van uw rijbewijs wanneer u een bestuurderskaart aanvraagt. Bij een eerste aanvraag is een medische keuring altijd nodig. Een instantie onderzoekt uw lichamelijke beperking. De gemeente bepaalt welke instantie dit doet.  Verlengen gehandicaptenparkeerkaart  Wilt u uw gehandicaptenparkeerkaart verlengen? Doe dit dan minimaal twee maanden voordat de kaart verloopt. Bij een verlening kan het zijn dat er niet opnieuw medisch advies opgevraagd hoeft te worden. Dit heeft de arts bij een eerdere medische keuring vastgesteld.   Kosten  Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart bedraagt € 47,00. 

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Verhuist u naar een (ander) adres? Geef uw verhuizing op tijd door, uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum of maximaal 4 weken ervoor. U geeft de verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Als u verhuist naar een adres waar al iemand woont, moet u ook de toestemming voor inwoning inleveren. Direct regelen U kunt uw verhuizing online doorgeven.  Online verhuizing doorgeven Kan ik mijn verhuizing ook schriftelijk doorgeven? Ja, een verhuizing kunt u ook schriftelijk doorgeven. Vul het formulier in en stuur de volgende documenten mee: Een kopie van uw geldig legitimatiebewijs Een verklaring inwoning van de (hoofd)bewoner van het adres waar u gaat inwonen (indien van toepassing) Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de (hoofd)bewoner (indien van toepassing) Formulier verhuizing doorgeven (Word) Wat u moet weten Een verhuizing kan worden doorgeven door Uzelf Een ouder, voogd of verzorger Uw officiële partner (als u samen naar het nieuwe adres verhuisd) De ouders en kinderen vanaf 18 jaar (als zij samen naar het nieuwe adres verhuizen) Een wettelijke vertegenwoordiger Een volwassene met toestemming op papier U kunt uw verhuizing ook doorgeven op het gemeentehuis. Briefadres Heeft u geen woonadres? Dan kunt u misschien een briefadres krijgen.

  • Externe link: Kabels en leidingen aanleggen

    Alleen nuts-en telecombedrijven mogen kabels en leidingen in de grond aanleggen. Daarvoor hebben ze toestemming van de gemeente nodig. Regelen Als nuts- of telecombedrijf regelt u alle meldingen en vergunningen via MOORwerkt.nl. Wat u moet weten De voorwaarden voor de aanleg zijn opgenomen in het handboek kabels en leidingen (PDF). 

  • Externe link: Loonkostensubsidie aanvragen als werkgever

    Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands ‘loonwaarde’. De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten.  U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als: De werknemer in de gemeente Sluis woont, en De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, en De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt, en De werknemer nog geen zes maanden in dienst is, en De werknemer in de zes maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking: deelname aan het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet -uitkeringsgerechtigd was). U kunt loonkostensubsidie online aanvragen of via het aanvraagformulier (PDF). Online aanvragen loonkostensubsidie Hoe werkt het?  Loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand in dienst nemen die door een ziekte of handicap een arbeidsbeperking heeft. Het gaat om medewerkers die door hun arbeidsbeperking een lagere productiviteit hebben.  De werkgever vraagt loonkostensubsidie aan voor een medewerker die minder dan het wettelijk minimumloon kan verdienen.  Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. Deze expert wordt door de gemeente aangewezen.  De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. Het is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen.  U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven.  Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever.  Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon.  Wilt u een wijziging of verlenging doorgeven? Met het wijzigingsformulier kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven die van belang zijn voor de loonkostensubsidie. De wijzigingen worden binnen 10 werkdagen door ons verwerkt. U kunt de wijzigingen online doorgeven of via het wijzigingsformulier (PDF). Meld de wijziging online Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.

  • Externe link: Asbest verwijderen

    Wilt u asbest verwijderen? In veel gevallen moet u daar een erkend bedrijf voor inschakelen. Regelen Wilt u minder dan 35m2 aan asbesthoudende golfplaten, niet-gelijmde vloerbedekking of asbesthoudende tegels verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket.  Wilt u meer dan 35m2 aan asbesthoudend materiaal verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. U moet een asbestiventarisatierapport bijvoegen. Dit laat u maken door een erkend bedrijf.   De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Zelf asbest verwijderen U mag asbest zelf verwijderen uit een woonfunctie of nevengebruiksfunctie als het gaat om minder dan 35 m2 aan geschroefde golfplaten met hechtgebonden asbestvezels, vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking. Dan moet u wel een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. Hierbij kiest u voor de activiteit 'Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen'. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop.  Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Pas als u toestemming van ons heeft, mag u beginnen met het verwijderen van de asbest en deze inleveren bij de Milieustraat.  Ons advies Beschadig het asbesthoudende materiaal niet, breek het niet en boor er niet in. Hierdoor kunnen gevaarlijke asbestvezels vrijkomen. Spuit het asbesthoudende materiaal nat en draag beschermende kleding. Asbest afvoeren Verpak het asbest zorgvuldig als u het bij de Milieustraat inlevert. Hiervoor zijn speciale asbestzakken te koop. Sluit de verpakking luchtdicht af met sterke tape. Bekijk hoe u het asbest moet aanbieden bij de Milieustraat. Kosten De sloopmelding is gratis. De speciale asbestzakken niet, deze koopt u bij de milieustraat. Asbest laten verwijderen Wilt u meer dan 35m2 asbest verwijderen? Of gaat het om losse buizen of vastgelijmde vloerbedekking? Dan mag u dit niet zelf doen. U moet dit eerst melden via het Omgevingsloket.  U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf Pas als u toestemming van ons heeft, mogen de werkzaamheden beginnen. U moet dan een erkend bedrijf inschakelen. Let op: Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunningen nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket.  Subsidieregeling asbestdaken De landelijke subsidieregeling voor het verwijderen van asbestdaken is per 15 december 2018 gesloten. Subsidie aanvragen is niet meer mogelijk. Meer informatie Meer informatie over asbest en asbest verwijderen vindt u op de website van de Rijksoverheid en op Asbestverwijdering - Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).

  • Externe link: Ondersteuning voor mantelzorger aanvragen

    Een mantelzorger zorgt voor een familielid, vriend of buur. Bent u mantelzorger? Dan gaan we graag met u in gesprek. Regelen Bel 14 0117 voor een afspraak of kom langs op het gemeentehuis. Soorten ondersteuning De gemeente kijkt hoe ze u kan helpen. Misschien zijn er mensen of voorzieningen in de buurt die verlichting kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdservice. Of helpt het als u met andere mantelzorgers kunt praten. Folder Mantelzorg (PDF) Ook kunnen we kijken of bijvoorbeeld hulp in de huishouding, kortdurend verblijf of een dagbesteding voor de mantelzorgontvanger uitkomst biedt.

  • Externe link: Subsidie aanvragen

    Organiseert u in 2025 jaar een activiteit om de leefbaarheid te bevorderen? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 1 november 2024 in. Organiseert u een eenmalig (kortdurende) activiteit? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit in. Wat u moet weten Er zijn 3 soorten subsidies: Subsidies voor activiteiten: activiteiten voor behoud van leefbaarheid. Projectsubsidies: deze subsidies zijn tijdelijk en kunt u krijgen voor kortdurende projecten met een afgerond resultaat. Budgetsubsidies: subsidies voor (professionele) instellingen die het gemeentelijk beleid uitvoeren. We leggen dan vooraf de doelstellingen en prestaties vast in een uitvoeringsovereenkomst. Wat levert u aan? Om uw aanvraag voor subsidie te kunnen beoordelen hebben we (in ieder geval) de volgende documentatie nodig: Het ingevulde aanvraagformulier; Een beschrijving van de activiteit; Een toelichting aan welke doelen en resultaten de activiteiten bijdragen; Een begroting en toelichting op de kosten/andere inkomsten voor de activiteiten. Hierbij is van belang om aan te geven op welke manier er andere subsidies zijn aangevraagd die de kosten kunnen dekken voor dezelfde activiteit. Let op! Vergeet niet uw vaststelling voor uw ontvangen subsidie op tijd in te dienen. Dit staat ook vermeldt op de beschikking die u ontvangt. Subsidie aanvragen activiteiten 2025 Voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt, dient de aanvraag voor 1 november 2024 ingediend te zijn. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier. Vul de Aanvraag Subsidie (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Aanvragen subsidie online Subsidie aanvragen eenmalige (kortdurende) activiteiten Subsidieaanvragen voor eenmalige (kortdurende) activiteiten dienen uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit te zijn aangevraagd. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier.   Vul de Aanvraag Subsidie eenmalige activiteit (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Meer informatie Meer informatie over de regels en voorwaarden voor subsidies leest u in onderstaande bijlagen. Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar subsidies@gemeentesluis.nl. Informatiefolder subsidie (PDF) Algemene subsidieverordening (PDF) Nota subsidiebeleid gemeente Sluis (PDF) Subsidieregeling gemeente Sluis 2023 (PDF)

  • Externe link: Alcoholvergunning

    Wilt u als eigenaar van een onderneming alcohol verkopen of schenken? Dan heeft u een Alcoholvergunning nodig.  Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement zwak-alcoholische dranken verkopen en/of schenken? Dan heeft u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) nodig. Deze kunt u onderaan deze pagina aanvragen. Alcoholvergunning aanvragen U vraagt een Alcoholvergunning aan als: u een kantine, café, restaurant of slijterij wilt starten of overnemen. de ondernemingsvorm verandert, bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een VOF of een BV. er een andere eigenaar komt. Regelen Vraag de alcoholvergunning online aan. Let op: Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle ondernemer(s)/bestuurder(s) en leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Optioneel: een verklaring van geen bemoeienis. Hiermee kunnen bestuurders aangeven geen bemoeienis te hebben met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf.  Ingevuld BIBOB formulier (PDF).  Alcoholvergunning online aanvragen Kosten Een Drank- en horecavergunning artikel 3.2 a. kost € 153,45. Leidinggevende wijzigen? U wijzigt een alcoholvergunning als: er een andere leidinggevende komt. een leidinggevende wil bijschrijven. een leidinggevende wil uitschrijven. De wijziging kan alleen door de vergunninghouder gedaan worden. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ondernemer(s)/bestuurder(s) en alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Wijziging online doorgeven  Tijdelijke ontheffing aanvragen (tapontheffing) Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement alcohol verkopen en/of schenken? Dan kunt u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) aanvragen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. Wat u moet weten De ontheffing geldt alleen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. De persoon die verantwoordelijk is voor het schenken van de alcohol is minimaal 21 jaar. De persoon die schenkt is van goed levensgedrag.  Regelen Vraag de tijdelijke ontheffing online aan. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden in loondienst. Is er sprake van uitbreiding van het bestaand terras? Voeg dan situatietekening toe met de uitbreiding van het terras met de afmetingen inclusief afstand tot rijweg en/of objecten. Gebruik hiervoor het document Situatietekening (PDF) wat u kunt downloaden. Ontheffing online aanvragen  Kosten Een tapontheffing kost € 51,15.

  • Externe link: Hulp bij het vinden van werk

    Heeft u een bijstandsuitkering? Dan is het een taak van de gemeente om u te helpen bij het vinden van werk. Dat is vastgelegd in de Participatiewet. Daarnaast kan de gemeente u misschien helpen om uw kans op werk te vergroten. Bijvoorbeeld via een opleiding, sollicitatietraining of een cursus. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen is er voor mensen die werk zoeken. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen kan u helpen met: Vacatures in de regio Jobhunting Jobcoaching Begeleid werken Jongerenloket Grensinfopunt Van Werk Naar Werk Naar WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen Beschut werk Heeft u een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en wilt u graag werken? Maar heeft u veel begeleiding of aanpassingen nodig? Dan kunt u misschien op een beschutte werkplek werken. Lees meer over beschut werk Hulp voor ondernemers Bent u ondernemer? En neemt u iemand met een beperking in dienst? Dan kan de gemeente misschien helpen met compensatie en begeleiding. Meer weten? Meer informatie kunt u lezen in de folder De gemeente Sluis voor Werk en Inkomen. Lees meer over de participatiewet op Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Koninklijke onderscheiding aanvragen

    Een Koninklijke onderscheiding of lintje is een erkenning voor bijzonder werk dat iemand doet voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport. Wie verdient een lintje? Overal in Nederland zetten mensen zich in voor de samenleving. Meestal doen ze dat onopvallend en op de achtergrond. Maar deze personen zouden best wel eens in het zonnetje gezet mogen worden. De meest waardevolle waardering is het toekennen van een Koninklijke onderscheiding ofwel 'lintje". Iemand kan een lintje verdienen als er sprake is van persoonlijke, bijzondere verdiensten voor de samenleving. Dat kan vrijwilligerswerk zijn, maar ook een erg bijzondere invulling van een betaalde baan of een combinatie van beide. Vrijwilligers die zich onbaatzuchtig inzetten voor organisaties op bijvoorbeeld het gebied van sport, kunst, cultuur, kerkelijk leven, natuur, pleegzorg of openbare orde en veiligheid komen in aanmerking voor een lintje. Kent u iemand in de gemeente Sluis die een Koninklijke onderscheiding verdient? En vindt u dat deze persoon publieke erkenning verdient? Dan kunt u deze persoon voordragen.  Iemand voordragen Wat u moet weten Wilt u de onderscheiding tijdens een bijzondere gelegenheid laten uitreiken? Vraag deze dan zes maanden van tevoren aan. De bijzondere gelegenheid moet een relatie hebben met de verdienste. Om die reden is een trouwdag of verjaardag geen passende gelegenheid. Wilt u de onderscheiding tijdens de Algemene Gelegenheid, oftewel de lintjesregen, laten uitreiken? Dien dan uw verzoek uiterlijk 1 augustus in. De lintjesregen vindt de laatste werkdag vóór Koningsdag plaats. Doet u een voorstel? Dan wordt u om aanvullende gegevens gevraagd brieven van de verenigingen of organisaties waar het vrijwilligerswerk gedaan is. Noem ook de begin- en einddatum van de activiteit, hoeveel uren de persoon eraan besteedt en geef duidelijk aan waarom de persoon een Koninklijke onderscheiding verdient. Kosten Aan de aanvraag van een Koninklijke onderscheiding zijn geen kosten verbonden. Meer weten? Wilt u meer weten over Koninklijke onderscheidingen? Kijk dan op lintjes.nl. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Of neem contact op met de medewerker Kabinetszaken op het telefoonnummer 14 0117 of e-mail kabinetszaken@gemeentesluis.nl. 

  • Externe link: Trouwlocaties

    Wilt u weten waar u kunt trouwen in de gemeente Sluis? U kunt kiezen uit verschillende locaties en mogelijkheden. Direct regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Wat u moet weten U kunt trouwen in: Burgerzaal gemeentehuis Oostburg: max 70 personen. Raadzaal Belfort Sluis: max 100 personen. Lift aanwezig. Vrije locatie, zoals strandpaviljoen of kerkje. Voorwaarden vrije locatie U vraagt minimaal drie maanden van tevoren toestemming aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. U moet een toestemming laten zien van de eigenaar van de vrije locatie. Het moet een gebouw zijn, het mag niet in een tent bijvoorbeeld. Het moet openbaar zijn zodat iedereen die erbij wil zijn naar binnen kan. De locatie moet rolstoeltoegankelijk zijn. U moet zelf zorgen voor voldoende stoelen, een tafel, geluidsapparatuur, een kleedruimte en een parkeerplaats voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode. Meer informatie vindt u op Trouwen.nl. Kosten Bekijk de kosten op huwelijkstarieven.