Zoekresultaten 1 - 20 van 198 resultaten

  • Externe link: Grafbedekking

    Op een graf mag een grafmonument en/of beplanting geplaatst worden. U bent vrij in de keuze welk type grafbedekking u neemt. De grafbedekking moet wel aan bepaalde eisen voldoen. U hebt voor grafbedekking een vergunning nodig. De steenhouwers en leveranciers weten de eisen en kunnen u hierin adviseren. Zij kunnen voor u ook de benodigde vergunning aanvragen. Aanvraagformulier grafbedekking downloaden (PDF) Uitvoeringsregels grafbedekking, asbezorging en gedenkplaats downloaden (PDF, 173KB)

  • Externe link: Bodemonderzoek

    Gaat u een woning of bedrijfspand (ver)bouwen of slopen? Dan kan het zijn dat vooraf een bodemonderzoek moet worden uitgevoerd. Alleen op deze manier weet u wat de kwaliteit van de bodem is. Ook kan het zijn dat de grond gezuiverd (gesaneerd) moet worden, voordat u de werkzaamheden kunt starten. Aanvraag/vergunningcheck via het Omgevingsloket Bodemonderzoek laten uitvoeren bij bouwen of slopen Een bodemonderzoek toont de kwaliteit van de bodem aan. Alleen een erkend adviesbureau mag dit onderzoek uitvoeren. Heeft u een bodemonderzoek laten uitvoeren? Dan kunt u de gemeente op de hoogte stellen van de resultaten. De gemeente of Omgevingsdienst Veluwe bekijkt of het onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd. En doet daarna een uitspraak over de geschiktheid van een locatie voor het gewenste gebruik. Omgevingsdienst Veluwe Omgevingsdienst Veluwe ziet namens de gemeente toe op de uitvoering en naleving van de regels over bodem en grond. Wanneer u een bodemonderzoek heeft laten uitvoeren, wordt u gevraagd om het resultaat van het onderzoek als volgt bij Omgevingsdienst Veluwe aan te leveren: Per onderzoek één PDF-bestand of Per onderzoek één XML-bestand volgens de standaard SIKB0101. Het is verstandig om vooraf bij de Omgevingsdienst Veluwe na te gaan welk onderzoek u het beste kunt laten uitvoeren. Contactgegevens Omgevingsdienst Veluwe T 055 580 17 05 E info@odveluwe.nl Bodemonderzoek beoordelen Heeft u de gegevens van het bodemonderzoek doorgegeven aan de gemeente Putten of aan Omgevingsdienst Veluwe? Dan gaat de Omgevingsdienst het bodemonderzoek beoordelen. Goed om te weten: Als een bodemonderzoek onvolledig is uitgevoerd, geeft de gemeente aan welke onderdelen ontbreken. Blijkt uit het bodemonderzoek dat de bodem op uw locatie is verontreinigd? Dan geeft de Omgevingsdienst aan wat de gevolgen zijn van de verontreiniging. Misschien is een aanvullend bodemonderzoek nodig, voordat duidelijk is of de bodem geschikt is voor het gewenste gebruik. Daarnaast kan een sanering van de bodem nodig zijn om het gewenste gebruik mogelijk te maken. Ook kunnen beperkingen voor bijvoorbeeld grondafvoer gelden als gevolg van de verontreiniging. Bodemonderzoek laten uitvoeren bij andere situaties Bodemonderzoek kan daarnaast ook nodig zijn in de volgende situaties: U gebruikt bouwstoffen, grond of baggerspecie (niet voor particulieren). Het omgevingsplan verandert. Is de bodem niet geschikt voor bijvoorbeeld het bouwen van een woning? Dan zal extra bodemonderzoek en soms bodemsanering noodzakelijk zijn.  Een bodemonderzoek is 5 jaar geldig. De kwaliteit van de bodem kan veranderen. Door activiteiten die op de bodem plaatsvinden of omdat de landelijke onderzoeksnormen strenger worden. Kloppen de resultaten van het bodemonderzoek na 5 jaar nog? Met een veldinspectie of een aanvullend onderzoek kunt u dit aangeven. Voor een bodemonderzoek op eigen terrein is geen toestemming nodig.

  • Externe link: IOAW

    IOAW is de afkorting van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers. U kunt recht hebben op een IOAW-uitkering als u bent geboren voor 1 januari 1965 en onvoldoende inkomen heeft om van te leven. Het inkomen van uw partner telt hierbij ook mee, maar het inkomen van minderjarige kinderen niet.

  • Externe link: Subsidie vereveningsfonds woningbouw

    De gemeente heeft afspraken gemaakt in de woonvisie. Deze afspraken gaan over het deel van de sociale en betaalbare woningbouw, op het totaal aantal te bouwen woningen. Dat deel is niet altijd haalbaar. Daarom het fonds voor woningbouw voor verevening tussen projecten. De basis hiervoor ligt in de ‘verordening verevening en doelgroepen woningbouw’. Ligt bij een project het deel sociale en betaalbare woningbouw beneden de regel van 65%? Dan levert het project een vergoeding aan het fonds. Ligt bij een project het deel sociale en betaalbare woningbouw boven de regel van 65%? Dan krijgt u subsidie uit het fonds. De gemeente moedigt zo de bouw van sociale en betaalbare woningen in Putten aan. Subsidie vereveningsfonds woningbouw online aanvragen via DigiD Bewijsstukken Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Situatietekening woningbouwplan. Informatie van elke woning: Huur of koop; Wat is de (huur- of koop)prijs. Overig te bebouwen onroerend goed. Exploitatieberekening van de ontwikkeling. Gegevens waaruit blijkt dat en hoe de sociale en betaalbare woningen voldoen aan de verordening. Het gaat hier om de begripsbepaling. Zoals bedoelt in artikel 1 van de Verordening verevening en doelgroepen woningbouw gemeente Putten. De-minimisverklaring. Voorwaarden De subsidie is voor de ontwikkelende partij van een woningbouwproject. Hierbij moet meer dan 65% van het totaal aantal woningen in de sociale en betaalbare sector gebouwd worden. Hoogte subsidie Het college stelt de hoogte van het subsidiebedrag vast. Zij kijken daarvoor naar het verschil tussen de grondopbrengst van het gewenste programma. En de grondopbrengst van het werkelijke programma. Dit gebeurt op basis van het collegebesluit grond- en huurwaarden.

  • Externe link: Online rijbewijs aanvragen

    Een verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs kunt u online aanvragen.  Online verlengen Staat u ingeschreven in de gemeente Putten en heeft u een Nederlands rijbewijs? Dan kunt u ook online de verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs aanvragen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Neem het rijbewijs dat u nu heeft mee. Rijbewijs (verlenging of uitbreiding) online aanvragen Vraagt u het rijbewijs voor de eerste keer aan? Of vraagt u het rijbewijs liever niet online aan? Dan gaat u naar de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Openingstijden Servicebalie

  • Externe link: Aangifte verhuizing naar het buitenland

    Gaat u verhuizen naar het buitenland? En bent u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland? Dan geeft u uw verhuizing maximaal 5 dagen voor vertrek door aan de gemeente. Dit moet u persoonlijk doen in het gemeentehuis. U kunt hiervoor online of telefonisch een afspraak maken. Afspraak maken voor het aangeven van uw verhuizing naar het buitenland Voorwaarden De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door: Uzelf, als u 16 jaar en ouder bent. Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen. Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). De curator voor een persoon die onder curatele staat.

  • Externe link: Subsidie VVV

    Een subsidie om Putten te promoten vanuit een krachtig, proactief en recreatief platvorm. Met een sterke focus op het gastheerschap en samenwerking tussen verschillende partijen. Subsidie VVV online aanvragen Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een activiteitenplan Een begroting

  • Externe link: Putten voor Elkaar

    Deze subsidie kan aangevraagd worden door Putten voor Elkaar. Putten voor Elkaar online aanvragen Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een beschrijving van de activiteiten. Een jaarplan, met daarin de activiteiten, doelen en resultaten die u met de activiteiten wilt halen. Een begroting en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten. De stand van de egalisatiereserves van de organisaties op het moment van de aanvraag.

  • Externe link: Informatie koopzondagen

    In de Verordening voor de openingstijden van winkels geeft de gemeenteraad geen ontheffing voor koopzondagen.

  • Externe link: Ontheffing optreden straatartiest

    Wilt u als straatartiest optreden op de openbare weg? Dan hebt u hiervoor een ontheffing nodig van de gemeente. Denk bij een optreden aan muziek maken of aan activiteiten van bijvoorbeeld mimespelers, goochelaar en theatergroepen. Ook filmers, straatfotografen, gidsen en exploitanten van draaiorgels moeten deze ontheffing aanvragen. In het centrum van Putten zijn hiervoor drie aangewezen locaties; Hoek van de Dorpsstraat/ Kerkstraat (naast de pomp); Hoek van de Dorpsstraat/ Achterstraat; Hoek Bakkerstraat/ Verlengde Dorpsstraat. Ontheffing optreden straatartiest online aanvragen via DigiD of eHerkenning

  • Externe link: Pand als woning gebruiken

    Het is verboden een gebouw dat geen woning is te gaan gebruiken als woning. Wilt u dit toch? Dan moet u een vergunning aanvragen.

  • Externe link: Bouwstoffen

    Bouwbedrijven moeten een melding maken van de bouwstoffen die zij gebruiken. Voor bijvoorbeeld de bouw van een weg of brug. Het gaat om bouwstoffen zoals: Primaire (geen afval) stoffen (grond en bouwstoffen), bijvoorbeeld: betonproducten zoals cellenbeton, klinkers en kalkzandsteen klei- en zandachtige materialen zoals baggerspecie, grind, ophoogzand en grond Secundaire (wel afval) stoffen, bijvoorbeeld: brekerzand, zeefzand, slakken of menggranulaat. Deze bouwstoffen moeten aan regels voldoen, die staan in het Besluit bodemkwaliteit. Dit is om de bodem en grond schoon te houden. Wij moedigen hergebruik van afvalstoffen aan. Particulieren zijn vrijgesteld.

  • Externe link: Betalingsregeling gemeentelijke belastingen

    Heeft u moeite om de gemeentelijke belastingen te betalen? Vraag een betalingsregeling aan. Wij beoordelen op basis van het ingevulde formulier of u hiervoor in aanmerking komt. Betalingsregeling gemeentelijke belastingen online aanvragen via DigiD of eHerkenning

  • Externe link: Beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking

    Soms is het niet mogelijk om te werken voor een reguliere werkgever. Bijvoorbeeld door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Misschien is werken in een beschutte werkomgeving dan iets voor u. U werkt dan onder begeleiding en met aangepaste werkzaamheden. U vraagt beschut werk aan bij de gemeente De gemeente vraagt vervolgens advies van het UWV. Op basis van dit advies besluit de gemeente of u bij de doelgroep voor beschut werk hoort. Als dit zo is, zorgt de gemeente ervoor dat u een dienstbetrekking krijgt. Vaak is er een wachtlijst. De gemeente belt u wanneer er een geschikte plaats voor u is. Contactgegevens T (0341) 359 611

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)

    De onroerendezaakbelastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. De gemeente gebruikt de inkomsten voor een groot aantal algemene uitgaven, zoals de kosten van: De brandweer. Wegen. Openbare verlichting. Openbaar groen. Onderwijs. Sport. Cultuur en recreatie. Wie betaalt er onroerende-zaakbelastingen? De eigenaar. Dat is de persoon die op 1 januari, van het belastingjaar, volgens het kadaster eigenaar van een onroerende zaak is. De gebruiker. Dat is de persoon die op 1 januari ,van het belastingjaar, de onroerende zaak (geen woning) gebruikt. Wat moet ik betalen? De vastgestelde WOZ-waarde is de maatstaf voor de onroerendezaakbelastingen. De belasting wordt berekend naar een percentage van de WOZ-waarde.   Tarieven Onroerende-zaakbelastingen (OZB)   Woningen 2025 Overige objecten 2025 Eigenaar 0,0610% 0,2010% Gebruiker n.v.t. 0,1609% Bij bedrijfspanden met woning: waarom is er verschil in waarde?     De gebruikers van woningen krijgen geen aanslag OZB. Dit geldt wel voor gebruikers van bijvoorbeeld winkels, kantoren, boerderijen e.d. Behalve als er ook een woongedeelte bij hoort. Dan wordt de waarde van het woongedeelte van de WOZ-waarde afgehaald. Vandaar dat op de aanslag bij OZB gebruik een lagere waarde staat dan bij OZB zakelijk recht. Wanneer u gaat verhuizen De aanslag onroerendezaakbelastingen wordt niet aangepast, omdat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is. Heeft u een eigen woning en vindt de overdracht in de loop van het jaar plaats? Dan vindt op dat moment verrekening van de eigenarenaanslag onroerendezaakbelasting plaats tussen koper en verkoper. De notaris regelt dit. De notaris vraagt de gegevens op bij de gemeente.

  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

    U heeft een eigen bedrijf of uw wilt een eigen bedrijf starten. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn twee verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent een bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraagformulier bijstand voor zelfstandigen (PDF downloaden) U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij de gemeente. U heeft de volgende bewijstukken nodig: Uw geldige identiteitsbewijs (geen rijbewijs). Bankafschriften van de laatste drie maanden van alle rekeningen. Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning. Een recent bewijs van de WOZ-waarde van uw woning. Een overzicht van uw vermogen. Uw bedrijfsplan. Bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel (KvK). Heeft u een partner? Stuur dan ook de bewijsstukken van uw partner mee.

  • Externe link: Bijdrageregeling voor afkoppelen regenwater van verhard oppervlak

    De gemeente Putten heeft bij zware regenbuien last van wateroverlast. Dit gaat meestal samen met water op straat. In sommige gevallen komt dit water een gebouw binnen met alle negatieve gevolgen. Wateroverlast ontstaat vooral omdat wij in het “oude” gedeelte van Putten werken met een gemengd systeem. Zowel afvalwater als regenwater gaat door één rioolbuis. In de “jongere” wijken van Putten voeren wij het regenwater apart af van het afvalwater. Een gescheiden systeem. Bij zware regenbuien stroomt het regenwater over naar sloten of wadi’s. Een oplossing om de wateroverlast kleiner te maken is het afkoppelen van het regenwater van het gemengde systeem. Dan hoeft het rioolsysteem minder af te voeren en is er minder snel wateroverlast. Als de gemeente een straat vernieuwt koppelen wij het regenwater af en voeren deze via infiltratie af. Ook de daken en terreinen van woningen, gebouwen of percelen kunt u afkoppelen. Daarvoor is de bijdrageregeling. Dit om de eigenaren aan te moedigen het regenwater van het gemengde systeem af te koppelen. U kunt in aanmerking komen voor een bijdrage van € 2,50 per daadwerkelijk afgekoppelde m² verhard oppervlak.

  • Externe link: Aanslagbiljet & Taxatieverslag WOZ-waarde

    De WOZ-waarde wordt vermeld op de jaarlijkse gecombineerde belastingaanslag. In het taxatieverslag staat hoe de gemeente de WOZ-waarde van uw huis of bedrijf heeft bepaald. U kunt dit verslag vanaf begin februari inzien.  Aanslagbiljet en taxatieverslag online inzien via DigiD Kopie aanslagbiljet aanvragen (zonder DigiD)  Taxatieverslag aanvragen formulier (zonder DigiD) Snel en informeel een antwoord op uw vraag? Vul het contactformulier in Veel gestelde vragen aanslag gemeentelijke belastingen Wet waardering onroerende zaken (WOZ) De gemeente is verantwoordelijk voor de waardebepaling van alle onroerende zaken. Dit staat in de Wet WOZ. Denk aan woningen, winkels, boerderijen en andere gebouwen. Op basis van deze wet heeft de gemeente alle onroerende zaken opnieuw getaxeerd naar de landelijke datum van 1 januari 2024. Is in de periode tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2025 de toestand van het gebouw gewijzigd? Bijvoorbeeld door een verbouwing? In de taxatie houden wij daar rekening mee. De nieuwe waarde staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2025. Taxatieverslag In het taxatieverslag ziet u hoe de gemeente aan de WOZ-waarde van uw gebouw komt. In een taxatieverslag staat: De WOZ-waarde van uw woning of bedrijf. De kadastrale gegevens. Informatie die belangrijk is voor de waarde, zoals: Het soort woning of bedrijf. Bijgebouwen. Bouwjaar van het gebouw en de grootte van de kavel. Informatie over dezelfde soort gebouwen. Bij woningen staan de verkoopprijzen en WOZ-waarden van eenzelfde soort woningen. Bij andere gebouwen (bedrijven, kantoren, scholen etc.) staan de huurwaarde en kapitalisatiefactor of herbouwwaarde en correctiefactoren genoemd. Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Maak zelf eenvoudig bezwaar Bent u benaderd door een gespecialiseerd bureau of makelaar die gratis bezwaar voor u wilt maken? Deze bedrijven zorgen ervoor dat u uiteindelijk meer belasting betaalt. Dit komt omdat ze hoge onkostenvergoedingen van de gemeente vragen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een bezwaar via een bureau niet vaker wordt toegekend dan een bezwaar dat u zelf maakt. Dus bent u het niet eens met de WOZ-waarde?  U kunt eenvoudig binnen de termijn van zes weken na dagtekening van de beschikking uw bezwaar indienen. Meer over WOZ WOZ bezwaar maken, uitgelegd in een video WOZ-waarden openbaar Waarderingskamer Animatie met uitleg over de WOZ waarde Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl

  • Externe link: Structurele subsidie cultuur

    Via subsidies stimuleert de gemeente organisaties om maatschappelijke doelen te bereiken. Heeft uw organisatie geld nodig voor activiteiten die bijdragen aan maatschappelijke doelen? Vraag een subsidie aan bij de gemeente. In een beschikking spreken de organisatie en de gemeente af wat de activiteiten zijn die in aanmerking komen voor een subsidie. Na 12 maanden beoordelen wij de uitgaven. De aanvrager levert een verslag in over de inhoud en een financieel verslag. Is het resultaat negatief? De gemeente mag de subsidie (voor een deel) terug vragen. U kunt de subsidie aanvragen tot en met 30 september 2025. Aanvragen structurele subsidie cultuur

  • Externe link: Inzagerecht / Verstrekkingsbeperking persoonsgegevens

    U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens niet aan sommige personen of instanties door te geven. Dat kan voor uzelf en voor kinderen tot 16 jaar. U kunt de inzagerecht / verstrekkingsbeperking persoonsgegevens ook weer stoppen. Verhuist u naar een andere gemeente? Dan blijft ook in de nieuwe gemeente de geheimhouding bestaan. Doet u de aanvraag online? Wij verwerken direct uw aanvraag. Inzagerecht/ verstrekkingsbeperking persoonsgegevens online aanvragen via DigiD Voor wie blijven uw gegevens zichtbaar? Heeft een organisatie uw gegevens nodig voor het uitvoeren van hun taak? Bijvoorbeeld voor de inning van belasting of de betaling van uw pensioen? Dan moet de gemeente uw gegevens doorgeven. Uw gegevens blijven dan niet geheim, ook al heeft u hiervoor een verzoek ingediend. Overzicht verstrekte en vermelde gegevens opvragen Wilt u weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de BRP? Dan kunt u daarvan bij de afdeling Burgerzaken een overzicht opvragen. Wilt u weten welke gegevens over u in de BRP vermeld staan? Dan kunt u een verzoek tot inzage doen. Hierbij kunt u ook informatie over de oorsprong van de vermelde gegevens krijgen. Ook kun je jouw actuele gegevens bekijken via www.mijnoverheid.nl U logt in met uw DigiD.