Zoekresultaten 1 - 20 van 35 resultaten

  • Externe link: Welstandsadvies vragen

    Wilt u bouwen of verbouwen? Dan moet u rekening houden met de eisen voor welstand. Daarmee bedoelen we onder andere het uiterlijk van het gebouw, de kwaliteit van het ontwerp en het materiaal dat u gebruikt. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit toetst uw bouwaanvraag aan de eisen voor welstand. In de Welstandsnota staat hoe deze commissie dat doet. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vergadert iedere woensdag in de even weken om 9.00 uur. De vergaderingen zijn openbaar en vinden plaats in het Klanten Contact Centrum, Nieuwstraat 22, 4501 BD Oostburg. De agenda ligt vanaf de dinsdag ervoor ter inzage in het KCC en is opvraagbaar via 14 0117. De Welstandsnota inzien Voordat u een bouwaanvraag indient, kunt u om een welstandsadvies vragen. Dit heet een bouwplanvooroverleg. Aan een bouwplanvooroverleg zijn kosten verbonden. Deze kosten worden verrekend met de leges van een omgevingsvergunning. Regelen Een bouwplanvooroverleg aanvragen Let op: Momenteel ondervinden we problemen met het verzenden van de aanvraag. Dit kan te maken hebben met de grootte van de bestanden die geüpload moeten worden. Daarom vragen wij u, om na verzending van de aanvraag, telefonisch contact met ons op te nemen via 140117. We proberen dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. Indienen Tekeningen van alle gevels van het bouwwerk, inclusief de gevels van naastgelegen bebouwing (van de bestaande situatie en de nieuwe situatie). Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Detailtekeningen van gezichtsbepalende delen van het bouwwerk. Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Foto's van de bestaande situatie en de omliggende bebouwing. Materiaal- en kleurgebruik van toe te passen bouwmaterialen. Vragen? Mail dan naar omgevingsvergunning@gemeentesluis.nl.

  • Externe link: Bijstand

    Heeft u geen werk en te weinig geld om van te leven? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Direct regelen U vraagt de bijstandsuitkering aan in twee stappen.  U schrijft zich in als werkzoekende op Werk.nl.  U belt met de gemeente via 14 0117 voor het aanvragen van de uitkering. U hoort binnen 8 weken of u een uitkering krijgt. In sommige gevallen kan het langer duren voordat u bericht krijgt. Wat u moet weten Bij een uitkering horen rechten én plichten. Dat zijn onder meer:  Uw inkomen is minder dan het minimuminkomen.  U bent 18 jaar of ouder en woont in Nederland.  U moet op zoek naar werk zodat u zelf geld kunt verdienen.  Werk dat u aankunt, moet u aannemen.  Bent u jonger dan 27 jaar?  Dan moet u eerst 4 weken zoeken naar een baan of een opleiding. Meer informatie Kijk voor meer informatie over de bijstandsuitkering op Rijksoverheid.nl. Vakantie Heeft u een uitkering en wilt u op vakantie? Vraag dan vooraf toestemming aan ons. Veranderingen Verandert er iets in uw situatie? Gaat u bijvoorbeeld samenwonen, heeft u een baan gevonden, krijgt u een kind of gaat u studeren? Vul de verandering online in Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Bijzondere Bijstand Heeft u bijzondere kosten die u niet kunt betalen? Dan kunt u misschien extra geld krijgen van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand. Direct Regelen Bijzondere bijstand Online bijzondere bijstand aanvragen U hoort binnen 8 weken of u de bijstand krijgt. Wat zijn bijzondere kosten?     Eigen bijdrage voor een advocaat.     Hoge zorgkosten die uw verzekering niet betaalt.     Schoolkosten van uw kind.     De kosten van een begrafenis of crematie.     Tijdelijke bijdrage om uw huur of hypotheek te betalen. Wat u moet weten U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u:     Een laag inkomen heeft.     Weinig vermogen heeft.     De onverwachte kosten niet zelf kunt betalen.     De kosten noodzakelijk zijn.     U geen recht heeft op een andere uitkering of toeslag. De gemeente bepaalt of u de bijstand krijgt. Dit kan als gift of als lening. Vraag de bijstand aan voordat u de kosten maakt. Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Startpunt geldzaken Wilt u weten hoe u er financieel voorstaat? Bent u benieuwd hoe anderen hun geldzaken op orde hebben gekregen? Vul dan anoniem gegevens in bij Startpuntgeldzaken en ontvang tips.

  • Externe link: Kabels en leidingen aanleggen

    Alleen nuts-en telecombedrijven mogen kabels en leidingen in de grond aanleggen. Daarvoor hebben ze toestemming van de gemeente nodig. Regelen Als nuts- of telecombedrijf regelt u alle meldingen en vergunningen via MOORwerkt.nl. Wat u moet weten De voorwaarden voor de aanleg zijn opgenomen in het handboek kabels en leidingen (PDF). 

  • Externe link: Subsidie aanvragen

    Organiseert u in 2025 jaar een activiteit om de leefbaarheid te bevorderen? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 1 november 2024 in. Organiseert u een eenmalig (kortdurende) activiteit? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit in. Wat u moet weten Er zijn 3 soorten subsidies: Subsidies voor activiteiten: activiteiten voor behoud van leefbaarheid. Projectsubsidies: deze subsidies zijn tijdelijk en kunt u krijgen voor kortdurende projecten met een afgerond resultaat. Budgetsubsidies: subsidies voor (professionele) instellingen die het gemeentelijk beleid uitvoeren. We leggen dan vooraf de doelstellingen en prestaties vast in een uitvoeringsovereenkomst. Wat levert u aan? Om uw aanvraag voor subsidie te kunnen beoordelen hebben we (in ieder geval) de volgende documentatie nodig: Het ingevulde aanvraagformulier; Een beschrijving van de activiteit; Een toelichting aan welke doelen en resultaten de activiteiten bijdragen; Een begroting en toelichting op de kosten/andere inkomsten voor de activiteiten. Hierbij is van belang om aan te geven op welke manier er andere subsidies zijn aangevraagd die de kosten kunnen dekken voor dezelfde activiteit. Let op! Vergeet niet uw vaststelling voor uw ontvangen subsidie op tijd in te dienen. Dit staat ook vermeldt op de beschikking die u ontvangt. Subsidie aanvragen activiteiten 2025 Voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt, dient de aanvraag voor 1 november 2024 ingediend te zijn. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier. Vul de Aanvraag Subsidie (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Aanvragen subsidie online Subsidie aanvragen eenmalige (kortdurende) activiteiten Subsidieaanvragen voor eenmalige (kortdurende) activiteiten dienen uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit te zijn aangevraagd. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier.   Vul de Aanvraag Subsidie eenmalige activiteit (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Meer informatie Meer informatie over de regels en voorwaarden voor subsidies leest u in onderstaande bijlagen. Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar subsidies@gemeentesluis.nl. Informatiefolder subsidie (PDF) Algemene subsidieverordening (PDF) Nota subsidiebeleid gemeente Sluis (PDF) Subsidieregeling gemeente Sluis 2023 (PDF)

  • Externe link: Hulp bij het vinden van werk

    Heeft u een bijstandsuitkering? Dan is het een taak van de gemeente om u te helpen bij het vinden van werk. Dat is vastgelegd in de Participatiewet. Daarnaast kan de gemeente u misschien helpen om uw kans op werk te vergroten. Bijvoorbeeld via een opleiding, sollicitatietraining of een cursus. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen is er voor mensen die werk zoeken. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen kan u helpen met: Vacatures in de regio Jobhunting Jobcoaching Begeleid werken Jongerenloket Grensinfopunt Van Werk Naar Werk Naar WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen Beschut werk Heeft u een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en wilt u graag werken? Maar heeft u veel begeleiding of aanpassingen nodig? Dan kunt u misschien op een beschutte werkplek werken. Lees meer over beschut werk Hulp voor ondernemers Bent u ondernemer? En neemt u iemand met een beperking in dienst? Dan kan de gemeente misschien helpen met compensatie en begeleiding. Meer weten? Meer informatie kunt u lezen in de folder De gemeente Sluis voor Werk en Inkomen. Lees meer over de participatiewet op Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Trouwlocaties

    Wilt u weten waar u kunt trouwen in de gemeente Sluis? U kunt kiezen uit verschillende locaties en mogelijkheden. Direct regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Wat u moet weten U kunt trouwen in: Burgerzaal gemeentehuis Oostburg: max 70 personen. Raadzaal Belfort Sluis: max 100 personen. Lift aanwezig. Vrije locatie, zoals strandpaviljoen of kerkje. Voorwaarden vrije locatie U vraagt minimaal drie maanden van tevoren toestemming aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. U moet een toestemming laten zien van de eigenaar van de vrije locatie. Het moet een gebouw zijn, het mag niet in een tent bijvoorbeeld. Het moet openbaar zijn zodat iedereen die erbij wil zijn naar binnen kan. De locatie moet rolstoeltoegankelijk zijn. U moet zelf zorgen voor voldoende stoelen, een tafel, geluidsapparatuur, een kleedruimte en een parkeerplaats voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode. Meer informatie vindt u op Trouwen.nl. Kosten Bekijk de kosten op huwelijkstarieven.  

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Of staat iemand niet ingeschreven, die wel op uw adres woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Direct regelen Neem contact met ons op voor een afspraak. Wat u moet weten Om een adresonderzoek te starten, heeft u nodig: Uw identiteitsbewijs. Bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning. Eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen. Kosten Geen.

  • Externe link: Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u schade opgelopen en is dat verwijtbaar aan de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen.  Regelen U stelt de gemeente per e-mail of brief aansprakelijk. Omschrijf de situatie zo volledig mogelijk. Denk aan de volgende punten: Omschrijf het voorval. Wat is er gebeurd, waar en wanneer en hoe laat? Waarom is, volgens u, de gemeente aansprakelijk? Verklaringen van getuigen en hun contactgegevens. Foto's van de situatie. Geef aan hoe groot de schade is. Voeg bewijs toe, zoals een rekening van de reparatie. Vergeet uw eigen contactgegevens niet. Stuur uw e-mail naar info@gemeentesluis.nl of brief naar: Gemeente Sluis T.a.v. Financiën Postbus 27 4500 AA Oostburg Wat u moet weten De gemeente beoordeelt zelf of uw aansprakelijkheidsstelling terecht is. Als deze terecht is, vergoeden we alle of een deel van uw kosten. Bezwaar en beroep Als u het niet eens bent met onze beslissing, dan kunt u de zaak voor de rechter brengen.

  • Externe link: Schuldhulpverlening

    Heeft u moeite met het betalen van uw rekeningen? Bent u bang om in de financiële problemen te raken en wilt u dat voorkomen? Of heeft u al te maken met betalingsachterstanden? Wacht niet te lang en kom gelijk in actie, zodat u weer grip krijgt op uw geldzaken. Wat kunt u zelf doen? Als inwoner van de gemeente Sluis kunt u kosteloos en anoniem gebruikmaken van de online budgethulp ‘Startpunt Geldzaken’. Startpunt Geldzaken helpt u op weg om uw persoonlijke geldzaken in balans te brengen en te houden. Met behulp van verschillende geldplannen, wordt er zo concreet mogelijk aangegeven wat u in een bepaalde situatie kan doen om uw eigen financiële positie te versterken. Komt u er zelf niet uit? Heeft u financiële problemen waar u zelf niet meer uitkomt? Of heeft u financiële vragen? Dan kunt u contact met ons opnemen voor een vrijblijvend informatie- en adviesgesprek. Het is belangrijk om uw geldzorgen bespreekbaar te maken. Tijdens dit gesprek bespreken we uw situatie en zoeken we samen naar een mogelijke oplossing. U kunt contact opnemen via 140117, door een mail te sturen naar shv@gemeentesluis.nl of vul hieronder het online formulier in. Aanmelding Schuldhulpverlening Heeft u recht op toeslagen of kwijtscheldingen? Als u weinig inkomen heeft, heeft u misschien recht op toeslagen van de overheid, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag of kindgebonden budget. Op www.belastingdienst.nl kunt u zien waar u een vrijblijvende proefberekening maken om te zien waar u recht op heeft. Ook komt u wellicht in aanmerking voor kwijtschelding. Via de website www.sabewazeeland.nl kunt u zien of u voor kwijtschelding in aanmerking komt en kunt u dit ook aanvragen. Informatiefolder Schuldhulpverlening

  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen of stopzetten

    Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen speciale reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen. Geheimhouding aanvragen Regelen Stuur de geheimhoudingsaanvraag en een kopie van uw identiteitsbewijs op naar: Gemeente Sluis t.a.v. het College van burgemeester en wethouders, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Wat u moet weten Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen. In sommige gevallen moet de gemeente uw persoonsgegevens toch doorgeven aan bijvoorbeeld de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Ook als u geheimhouding heeft aangevraagd. Kosten Geen Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons.

  • Externe link: Jongerenloket - Leren in Zeeland

    Regionaal Bureau Leerlingenzaken Zeeuws-Vlaanderen Bij het Regionaal Bureau Leerlingzaken Zeeuws-Vlaanderen kunt u terecht met vragen over: Leerplicht Verzuim Voortijdig schoolverlaten Schoolvakanties Leerlingenvervoer Inwoners van de gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis kunnen hier met hun vragen terecht.

  • Externe link: Volwassenenfonds sport & cultuur

    Het Volwassenenfonds Sport & Cultuur helpt inwoners (18+) die onvoldoende financiële middelen hebben voor een sportvereniging of cultuuractiviteit. Het fonds betaalt (een deel van) de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de sportvereniging of cultuuraanbieder. Hierdoor krijgt iedereen een kans om te profiteren van de kracht van sport en cultuur!  Regelen Volwassenen vanaf 19 jaar met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum komen in aanmerking voor het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Een aanvraag bij het Volwassenenfonds wordt gedaan door een intermediair. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker van de gemeente, maatschappelijk werker of iemand van de sociale dienst.  Neem voor het starten van een aanvraag dus contact op met uw klantmanager/consulent van de gemeente of zoek een tussenpersoon op de website van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Nog vragen? Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. De consulenten van Werk en Inkomen/Schuldhulpverlening zijn bereikbaar per e-mail (werkeninkomen@gemeentesluis.nl) of telefoon (via het nummer: 140117). Kinderen en jongeren tot en met 18 jaar  Kinderen tot en met 18 jaar kunnen een aanvraag indienen voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur. 

  • Externe link: Vergunningsvrij bouwen en verbouwen

    Om te bouwen of verbouwen, heeft u vaak een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u geen vergunning aan te vragen, bijvoorbeeld bij dakkapellen en bijgebouwen aan de achterkant van een woning. Of bij een afscheiding tussen balkons of dakterassen, zonweringen of rolluiken. Twijfelt u of u een vergunning nodig heeft? Doe dan de vergunningscheck op het Omgevingsloket of neem contact met ons op.

  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    Wilt u een aansluiting op de riolering van de gemeente? Of gaat u water van een bronbemaling lozen? Dan moet u een vergunning aanvragen voor lozen op het riool. De gemeente verzorgt de aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen. Regelen U vult het formulier rioolaansluiting aanvragen in. Het aanvraagformulier kunt per post of via info@gemeentesluis.nl naar ons sturen. Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Nodig Uw contactgegevens. De locatie van de aansluiting. Een situatieschets. Het type aansluiting. Kosten De gemeente sluit de riolering zelf aan. U hoort vooraf wat de aansluiting kost. Pas na uw akkoord voor de kosten gaat de gemeente aan de slag.

  • Externe link: Monument verbouwen, aanpassen of slopen

    Bent u eigenaar van een beschermd Rijks- of gemeentelijk monument? Dan heeft u voor vrijwel elke wijziging een omgevingsvergunning voor een monument nodig. Ook als het gaat om herstel of restauratie van het pand. Bekijk de rijksmonumentenlijst Bekijk de gemeentelijke monumentenlijst Regelen U vraagt een omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket. Verder heeft u misschien nodig: Een bouwrapport of een cultuurhistorisch rapport. Een bouwbestek. Foto’s. Een situatieschets. Een korte beschrijving van het te slopen gebouw. Nog vragen? Neem dan contact met ons op.

  • Externe link: Brandveilig gebruik

    Er zijn regels voor het brandveilig gebruiken van: Gebouwen Kampeerterreinen en mini-campings Recreatieterreinen Evenemententerreinen Omgevingsvergunning - brandveilig gebruik bouwwerken Biedt u dagverblijf of nachtverblijf aan groepen mensen aan? Dan heeft u hier soms een vergunning Brandveilig gebruik voor nodig. Dit is de vroegere gebruiksvergunning of gebruiksmelding. Wilt u weten of u een vergunning nodig hebt? Doe dan de vergunningscheck via het Omgevingsloket. Heeft u een vergunning nodig of moet u een melding doen? Dan regelt u dit via het Omgevingsloket. U logt als particulier in met uw DigiD en als ondernemer met E-herkenning. Voor het inloggen met eHerkenning heeft u uw KvK-vestigingsnummer nodig. Als eigenaar of beheerder van een bouwwerk moet u maatregelen nemen om dat bouwwerk brandveilig te gebruiken. Voor het gebruik van bepaalde gebouwen zoals basisscholen en zorginstellingen, heeft u deze vergunning nodig. Voor andere bouwwerken moet u misschien alleen een melding brandveilig gebruik doen. Soms is er geen melding of vergunning nodig. Vergunning U heeft deze omgevingsvergunning nodig voor een beperkt aantal soorten van gebruik van bouwwerken, zoals bij: Een nachtverblijf dat wordt geboden aan meer dan tien personen. Dagverblijf aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of met een lichamelijke of verstandelijke handicap. Bijvoorbeeld: Gezondheidszorg: ziekenhuis, verzorgingshuis, psychiatrische inrichting en verpleeghuis. Kinderopvang: kinderdagverblijf, voorschoolse en naschoolse opvang en peuterspeelzaal. Onderwijs voor kinderen jonger dan twaalf jaar: basisschool. Overnachting: hotel, motel, pension, herberg, opvangcentrum, kampeerboerderij. Melding Voor het gebruik van een aantal soorten bouwwerken moet u een melding brandveilig gebruik doen. Het gaat bijvoorbeeld om de volgende situaties, waarbij dagverblijf wordt geboden aan meer dan vijftig personen: Onderwijs voor kinderen ouder dan twaalf jaar en volwassenen: onderwijsgebouwen voor voortgezet onderwijs. Lichte industrie: loods, stal, tuinbouwkas. Kantoor: bankgebouw, gemeentehuis, provinciehuis. Bijeenkomsten: congrescentrum, kerk, wijkgebouw, bioscoop, theater, casino, café, restaurant, kantine, discotheek, tentoonstellingsgebouw, museum, tribune in een sportgebouw. Sport: zwembad, sportzaal, sporthal, fitnesscentrum. Winkel: winkelcentrum, warenhuis, supermarkt, stationsgebouw, verkoop bij een groot tankstation. Een gebruiksmelding is ook van toepassing wanneer er sprake is van kamerverhuur aan vijf of meer personen. Verschil tussen een melding en vergunning   Voor een melding betaalt u niet, voor een vergunning wel. Bij de aanvraag van een vergunning bekijkt de gemeente of u voldoet aan de regelgeving. Hoe lang duurt het? 4 weken voor een melding. 6 maanden voor een vergunning.

  • Externe link: Hulp nodig (Wmo)

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt hulp en ondersteuning voor inwoners, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen en deel kunnen blijven nemen aan de maatschappij. Welke ondersteuning biedt de Wmo? Mensen die gebruik maken van de Wmo krijgen hulp van de gemeente middels algemene voorzieningen, maatwerkvoorzieningen en vervoersvoorzieningen. Denk daarbij aan: Hulp om mensen te ontmoeten en/of actiever te worden. Ondersteuning voor de mantelzorger. Hulp bij de eigen administratie. Hulp in het huishouden. Opvang en activiteiten overdag. Hulp bij verplaatsingen en vervoer. Aanpassing aan de woning zodat inwoners zelfstandig kunnen blijven wonen in de eigen woning.     Lees meer over de Wmo op de website van de Rijksoverheid. Wel of geen Wmo voor u? Het is belangrijk dat u probeert zo zelfstandig mogelijk te zijn. Ook in het vinden van oplossingen. Niet alle aanpassingen of hulp komen in aanmerking voor een bijdrage vanuit de Wmo. Hulp via uw familie of sociale netwerk Durf om hulp te vragen. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Bijvoorbeeld via familie, vrienden, buren, kennissen of via een vereniging waar u bij aangesloten bent. Leg duidelijk uit waar u hulp bij nodig heeft. Hoe vaak hebt u deze hulp nodig? Misschien kunt u zelfs iets terug doen voor de persoon die u helpt. Hulpmiddelenwijzer Er zijn honderden artikelen die het dagelijks leven makkelijker maken. De onafhankelijke website hulpmiddelenwijzer.nl helpt u een bewuste keuze te maken. Hierin staat ook vermeld of een hulpmiddel wordt vergoed en zo ja door wie (bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar of de Wmo). Algemene voorwaarden Allerlei groepen komen in aanmerking voor de Wmo, zoals ouderen, chronisch zieken en mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Om voor een Wmo-voorziening in aanmerking te komen, moet u als inwoner voldoen aan bepaalde voorwaarden: U verblijft rechtmatig in Nederland; U bent Nederlander, u heeft een verblijfsvergunning op asielgronden of een reguliere verblijfsvergunning; U bent woonachtig in de gemeente waarin u de aanvraag doet. Verder wordt een voorziening alleen toegekend als de verwachting is dat de voorziening voor langere periode noodzakelijk is. Als u tijdelijk in een rolstoel belandt, bijvoorbeeld vanwege een gebroken heup of been, heeft u bijvoorbeeld geen recht op een traplift, verbreding van de deuren en het wegnemen van obstakels in de woning. Daarnaast wordt er soms  een eigen bijdrage gevraagd. Stappenplan om hulp en ondersteuning vanuit de Wmo aan te vragen Melding maken Wmo loket Via het Wmo-loket van jouw gemeente maak je een melding voor hulp en ondersteuning. Bij de meeste gemeenten kun je online een formulier invullen voor de Wmo-aanvraag. Het is ook mogelijk om telefonisch contact op te nemen met het sociale loket in je gemeente. Gesprek gemeente De gemeente onderzoekt je persoonlijke situatie, welke problemen je ondervindt en wat nodig is om deze problemen op te lossen. Er wordt ook bekeken wat je zelf nog kan en in hoeverre familie en naasten in je omgeving je kunnen ondersteunen. Binnen 10 werkdagen wordt er een verslag gemaakt van het gesprek. Voorstel gemeente In het verslag staat een voorstel met verdere stappen, bijvoorbeeld het aanbieden van een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening. Als je het eens bent met het voorstel, kun je deze ondertekenen en terugsturen. De gemeente beslist binnen 2 weken welke voorzieningen er worden verstrekt, wanneer en in welke vorm. Pgb of hulp in natura? Als burger kun je vaak kiezen of je gebruik wilt maken van een persoonsgebonden budget (pgb) of hulp in natura. Dit doe je in overleg. Voor de Wmo betaal je een eigen bijdrage. Is de Wmo voor u van toepassing? Het aanvragen van hulp en ondersteuning vanuit de Wmo regelt u door het onderstaande meldingsformulier in te vullen. Na ontvangst van de melding, neemt een medewerker van het cluster Wmo contact met u op om uw melding te bespreken. Melding Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Vragen? Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar wmo@gemeentesluis.nl. Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van hulp via de Wmo? Dan kunt u via de gemeente een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen. Deze persoon helpt u gratis met informatie en geeft advies bij het regelen van hulp en ondersteuning.

  • Externe link: Energiesubsidie

    Wilt u uw woning of bedrijfspand energiezuinig maken? Of wilt u zonnepanelen plaatsen? Bekijk de mogelijkheden op duurzaambouwloket.nl

  • Externe link: Achternaam gebruiken

    Gaat u trouwen, uw partnerschap registreren of scheiden? U kunt de gemeente laten weten hoe u door overheidsinstanties genoemd wilt worden. Naamgebruik wijzigen Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak of vul het aanvraagformulier in en stuur deze per post naar ons op. Wat u moet weten De Belastingdienst en pensioenfondsen krijgen de gegevens van de gemeente automatisch door. Als u wilt dat banken of verzekeringsmaatschappijen een andere naam gebruiken, dan moet u hen zelf informeren. U verandert alleen het gebruik van uw achternaam. Uw officiële achternaam blijft gelijk. Dat betekent dat op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, altijd uw eigen achternaam staat. Als u uw officiële achternaam wilt wijzigen dan moet u contact opnemen met Justis

  • Externe link: Persoonsgebonden budget aanvragen

    Een persoonsgebonden budget (pgb) is een geldbedrag. Met een pgb kunt u bijvoorbeeld een traplift of scootmobiel kopen. U kunt hiermee ook hulp in het huishouden of begeleiding inkopen. Wat u moet weten U krijgt het bedrag niet op uw bankrekening. U betaalt de zorgverleners dus niet zelf. U geeft de Sociale Verzekeringsbank (SVB) opdracht om uw zorgverleners te betalen. Regelen Vraagt u om jeugdhulp of ondersteuning? Dan bespreekt u met de medewerker van de gemeente of u ook een persoonsgebonden budget kunt krijgen. U hoort dan wat we van u nodig hebben. Kosten Meestal betaalt u een eigen bijdrage. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.