Zoekresultaten 1 - 20 van 108 resultaten

  • Externe link: Afval papier en karton

    2 manieren: laten ophalen of zelf brengen Ophalen: tweewekelijks op vrijdag via de rolcontainer (alleen laagbouw) Gebonden of in dozen (niet zwaarder dan 15kg) aanbieden op aanbiedplaats rolcontainer Zelf brengen: naar verzamelcontainer of Milieustraat Op verschillende locaties in de gemeente staan verzamelcontainers voor papier en karton Wat wel/niet bij papier: zie Voorwaarden Papierbak niet meer nodig / kapot / vermist? Neem contact op met Meerlanden Rijsenhout Telefoon: 0297-381717 E-mail: pi@meerlanden.nl Website Meerlanden Rijsenhout

  • Externe link: Bodemverontreiniging

    U meldt de verontreiniging van de bodem bij de gemeente

  • Externe link: Oplaadpunten elektrische auto's

    De gemeente Lisse wil elektrisch rijden bevorderen. Hierbij is het belangrijk dat er voldoende laadmogelijkheden zijn. Wie op eigen terrein kan parkeren kan vaak voor eigen gebruik een laadpunt realiseren, maar wanneer een auto alleen in de openbare ruimte geparkeerd kan worden is het belangrijk dat er voldoende openbare laadpalen beschikbaar zijn. Huidige laadpalen  De huidige laadpalen in de openbare ruimte zijn in beheer van Allego, EcoTap of EVnet. Is er een probleem met een laadpaal? Op de laadpaal staan contactgegevens van de leverancier. De leverancier is verantwoordelijk voor de laadpaal. De gemeente heeft hier geen rol in.  Nieuwe laadpalen  Op dit moment is er geen leverancier aangewezen om nieuwe laadpalen te plaatsen. De gemeente onderzoekt welke leverancier dit in de toekomst mag. In augustus 2022 hebben we onderzoek voor een concept plankaart. Deze reacties worden meegenomen in de vaststelling van de locaties op de plankaart. We verwachten dat de gemeenteraad begin 2024 de plankaart vaststelt. De gemeente gaat niet alle nieuwe laadpalen in een keer laten plaatsen. Na vaststelling van de plankaart door het college wordt een verkeersbesluit genomen voor plaatsing van een laadpaal. In de komende jaren worden jaarlijks verkeersbesluiten genomen voor de plaatsing van aanvullende nieuwe palen op de vast te stellen locaties. Veelgestelde vragen Welke partij plaatst een openbare laadpaal? Laadpalen worden niet door de gemeente geplaatst. De gemeente bepaalt alleen waar een nieuwe laadpaal geplaatst mag worden. Op dit moment is er geen leverancier aangewezen. We onderzoeken de mogelijke aanbieders voor laadpalen in de gemeente. Dit is een lastig proces. Een laadpaal wordt op openbare grond geplaatst. De leverancier van een laadpaal maakt winst op het leveren van de stroom die u via de laadpaal ontvangt. Dit betekent dat wij als gemeente een onderzoek moeten starten om te kijken welke aanbieders in onze gemeente laadpalen mogen plaatsen.  Wanneer staat de gemeente het plaatsen van openbare laadpalen weer toe? We hopen begin 2024 meer informatie te hebben hierover. We informeren onze inwoners hier over via verschillende communicatiekanalen.  Is het mogelijk om zelf de locatie van een openbare laadpaal te kiezen? Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u een openbare laadpaal aanvraagt bij een aanbieder die zich committeert aan onze beleidsregels en procedures, kan deze enkel een laadpaal plaatsen op de vastgestelde locaties. Mag ik een eigen laadpaal plaatsen? Op eigen terrein mag u een laadpaal plaatsen voor eigen gebruik. Hier heeft u geen vergunning voor nodig. U mag geen eigen laadmogelijkheid plaatsen in de openbare ruimte. Mag ik een verlengkabel neerleggen naar mijn voertuig op een openbare parkeerplaats, vanaf mijn eigen huis of eigen terrein? Een verlengde private aansluiting (VPA) is niet toegestaan. Ook niet wanneer er een afdekmat, kabelgoot of dergelijke wordt gebruikt. Mag een openbare laadpaal door iedereen gebruikt worden? Een openbare laadpaal mag gebruikt worden door een ieder die daar met een voertuig (auto/motor) wil laden. Zowel particuliere als zakelijke voertuigen, zoals bestelbussen of taxi’s, mogen aan de laadpaal staan. Parkeren op deze plaatsen is dan enkel toegestaan tijdens het laden van het voertuig. Als een laadpaal in een parkeerschijfzone (blauwe zone) staat, geldt dan ook de maximale tijdsduur? In een parkeerschijfzone geldt een maximale parkeerduur, ook voor parkeerplaatsen bij een laadpaal. Gebruik van de parkeerschijf is verplicht, ook bij het opladen van elektrische voertuigen.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten naar huwelijk

    U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U kunt kiezen hoe u dit wilt doen: zonder ceremonie of met ceremonie. U hebt geen getuigen nodig voor het omzetten van uw geregistreerd partnerschap. Bel voor meer informatie/het maken van een afspraak met team Burgerzaken (14 0252). 

  • Externe link: Aangifte levenloos geboren kind

    Is uw kindje levenloos geboren, of kort na de bevalling overleden? U kunt een afspraak maken  voor het opmaken van een akte van geboorte (levenloos)/akte van geboorte en overlijden en eventueel de registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt ons ook bellen voor een afspraak via het telefoonnummer 14 0252. Voor registratie in de BRP maakt het niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang geleden dat was. Meer informatie hierover leest u op de website van de Rijksoverheid. 

  • Externe link: Naamgebruik

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Wel kunt de  achternaam van uw partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U kunt na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.U doet dat bij de gemeente waar u woont. Dat kan dus een andere gemeente zijn als waar u bent getrouwd.Geef de wijziging naamgebruik bij voorkeur online door.Als u schriftelijk uw wijziging naamgebruik wilt doorgeven, download dan het aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs op naar de gemeente, ter attentie van team Burgerzaken.Op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, staat altijd op eigen achternaam, eventueel aangevuld met de naam van uw partner. Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak. De mogelijkheden (Alleen als u getrouwd bent (geweest) of u bent een geregistreerd partner (geweest) kunt u de achternaam van uw partner gebruiken). alleen de eigen naamalleen de naam van uw partnerde eigen naam, gevolgd door de naam van de partnerde naam van de partner, gevolgd door de eigen naam

  • Externe link: Taxatieverslag

    Online opvragen met DigiD WOZ-beschikking moet op uw naam staan Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Identiteitskaart

    Identiteitskaart

  • Externe link: Speelautomatenvergunning

    Als u een speelautomaat wilt exploiteren of in uw horecagelegenheid wilt plaatsen, dan heeft u in sommige gevallen een vergunning nodig. Dit kan via de knop ‘online regelen’.  Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Externe link: Milieuvragen of klachten

    Omgevingsdienst West-Holland voert de milieutaken voor de gemeente uit Dien uw klacht in bij de Omgevingsdienst West-Holland

  • Externe link: Rolcontainer aanvragen, omruilen of inleveren

    Een kapotte rolcontainer kunt u laten vervangen U kunt een rolcontainer aanvragen of inleveren Containers horen bij een adres en niet bij een persoon

  • Externe link: Adoptiegroen

    Adoptiegroen is het onderhouden van een stukje openbaar groen, zoals een perkje in de straat, een aantal boomspiegels of een geveltuin. We willen inwoners actief ondersteunen om zelf de handen uit de mouwen te steken door een stuk openbaar groen te onderhouden. Aanvragen Doe een aanvraag via de knop 'aanvraag adoptiegroen'. Geef hierbij de locatie aan van het stuk groen en voeg een plan bij. Hierna maken we een afspraak om samen het plan te bespreken.

  • Externe link: Briefadres aanvragen of verlengen

    Briefadres aanvragen of verlengen

  • Externe link: Alcoholvergunning en ontheffing

    Er is een (nieuwe)alcoholvergunning nodig als: Als u een horecabedrijf of slijterij exploiteert.Als u een nieuwe onderneming start waar u alcoholhoudende drank gaat schenken.Als u een bestaand horeca bedrijf overneemt.Als u alcoholhoudende dranken verkoopt of schenkt in een buurthuis of (sport)kantine.Als u tijdens een bijzondere gelegenheid, zoals een muziek- of sportevenement, zwak alcoholhoudende drank wilt schenken (minder dan 15%). Het is niet toegestaan om flessen alcohol te verkopen.Als u een alcoholvergunning heeft, maar er wijzigingen zijn aan bijvoorbeeld de inrichting of de leidinggevende.Als de rechtsvorm wijzigt. Bijvoorbeeld, uw horecabedrijf werd eerst geëxploiteerd door een v.o.f. en de rechtsvorm wijzigt in een bv. Voor de Alcoholwet betekent dit dat het een nieuwe onderneming is en dat er een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd.  Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningscheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. 

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Uit een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) blijkt dat iemands gedrag geen bezwaar oplevert voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. U hebt een VOG bijvoorbeeld nodig als u gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Voor de verklaring wordt bij het ministerie van Justitie en de politie nagegaan of er over u gegevens in de straf- of politieregisters zijn opgenomen. De werkgever of organisatie die de VOG nodig heeft, geeft aan hoe u de aanvraag kunt indienen: digitaal of schriftelijk.  Digitaal aanvragen: Vaak geeft de organisatie waarvoor u een VOG nodig heeft aan, dat zij de aanvraag digitaal voor u klaarzetten. U ontvangt een mail met daarin een link om de aanvraag te doen. U hoeft niet naar het gemeentehuis te komen.U betaalt met iDEALU krijgt de VOG  (of afwijzing) binnen 1 tot 4 weken toegestuurd  Schriftelijk aanvragen aan de balie Download het VOG-aanvraagformulier via Justis en vul dit inMaak een afspraakDe gemeente stuurt uw aanvraag door naar JustisU betaalt bij de aanvraagU krijgt de VOG (of afwijzing) binnen 2 tot 4 weken toegestuurd Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak.

  • Externe link: Buitenlandse akten of documenten inleveren (brondocumenten)

    Brondocumenten zoals een geboorteakte of huwelijksakte zijn nodig voor een juiste inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). U moet deze documenten inleveren bij team Burgerzaken van de gemeente waar u woont. De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn gemaakt. Documenten die in een andere taal zijn gemaakt moeten eerst worden vertaald door een beëdigd vertaler. Kijk voor informatie op de website van IND. In veel gevallen moet het buitenlandse document gelegaliseerd zijn voordat het in Nederland gebruikt kan worden. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Nederland is met ruim 100 andere landen aangesloten op het Apostilleverdrag. Deze landen hebben afgesproken dat  zij elkaars documenten accepteren als er een apostille (speciale stempel) op staat. Als een document een apostille heeft is verdere legalisatie niet nodig. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Maak een afspraak om het document/de documenten in te leveren of voor meer informatie.

  • Externe link: Kwijtschelding

    Als u de belastingaanslag niet kunt betalen dan kunt u kwijtschelding aanvragen Dit kan alleen voor afvalstoffenheffing, rioolheffing en roerende- en onroerende zaakbelasting Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Leerlingenvervoer

    Voor leerlingen met een lichamelijke, zintuigelijke, psychische en/of verstandelijke handicap is er leerlingenvervoer. Bekijk alle voorwaarden op deze pagina en regel het online.

  • Externe link: Emigreren

    Emigreert u naar het buitenland? Of gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland? Dan moet u de verhuizing doorgeven aan de gemeente. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen voor vertrek aan de gemeente doorgeven. Dat kan persoonlijk (aan de balie) en soms schriftelijk.  Schriftelijk aangifte U kunt dit formulier gebruiken voor de aangifte (English form) van emigratie. als u alleen woontals álle familieleden die op uw adres ingeschreven staan emigreren Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart) met het ingevulde aangifteformulier of een ondertekende brief naar team Burgerzaken. In de brief zet u tenminste de volgende gegevens: Uw naam en de namen en geboortedata van alle familieleden die meeverhuizenHet land waar u naar toe gaatNieuwe woonplaats en adresVerhuisdatumTelefoonnummer/emailadres  Stuur uw aangifte naar:  Gemeente Hillegom, team BurgerzakenHoofdstraat 115, 2181 EC  HillegomPostbus 32, 2180 AA Hillegom Persoonlijk aangifte Persoonlijk afgeven met een afspraak mag altijd, maar moet als:  Niet alle gezinsleden van uw adres meeverhuizen naar het buitenland. Iedereen die wel emigreert moet bij de afspraak aanwezig zijn.U verhuist naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U heeft op die eilanden een  bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig voor inschrijving.Maak een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

  • Externe link: Evenementenvergunning

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig. Doe de vergunningscheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk. Jaarlijks in de maand maart kunt u een aanvraag voor een evenementenvergunning indienen voor het organiseren van de najaarsfeesten met kermis in Sassenheim en Voorhout, zie de voorwaarden.Een aanvraag voor een speelvergunning voor een circus moet ingediend worden voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, zie de voorwaarden.LET OP: het gebruik van ballonnen en lachgas is in de gemeente Teylingen verboden.