Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (2)
Zoekresultaten 1 - 20 van 75 resultaten
- Externe link: Naamgebruik
Plan een afspraak Digitaal regelen Naamgebruik online aanpassen Op afspraak Maak een afspraak; Neem een geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart mee. Schriftelijke aanvraag Stuur het aanvraagformulier (pdf, 87 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de: Gemeente IJsselstein Afdeling Klantcontactcentrum Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Meer weten Uw naamgebruik heeft te maken met de manier waarop de overheid en andere organisaties met u communiceren. Het heeft geen directe invloed op officiële documenten, zoals uittreksels.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Aangifte overlijden
Plan een afspraak Meenemen Neem de volgende documenten mee: Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de aangever. Verklaring van overlijden, afgegeven door de arts of lijkschouwer. Bevestiging van overlijden van de uitvaartondernemer, met datum en plaats van de begrafenis/crematie. Trouwboekje, indien van toepassing. B-verklaring met de doodsoorzaak van de overledene – voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Overlijden in het buitenland U heeft een (gelegaliseerde) overlijdensakte uit de plaats van overlijden nodig. U doet aangifte in uw woongemeente. Lees meer over overlijden in het buitenland en op de website van de Rijksoverheid. Voorbeeld: u bent samen met uw vriendin op vakantie in Barcelona. U woont in Utrecht, uw vriendin komt uit Deventer. Uw vriendin komt te overlijden. U vraagt een overlijdensakte aan in Barcelona (plaats van overlijden). U doet aangifte in uw woongemeente (Utrecht). Kosten Aangifte doen van overlijden is gratis. De kosten voor een akte van overlijden zijn € 15,70. Hulp nodig? Kunt u de tekst niet lezen of begrijpt u de informatie (in het document) niet? Neem contact met ons op. Bel 14 030 of stuur ons een bericht. Contactformulier
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Leefbaarheid IJsselveld-Oost
Dit gaan we binnenkort doen IJsselveld-Oost is een fijne wijk om te wonen. Maar sommige dingen kunnen nog beter, zoals afval, veiligheid en wonen. Wat kunnen we daar samen aan doen? Daarover hebben we met wijkbewoners gepraat. We weten nu wat we het komend half jaar gaan doen. Elke derde dinsdag van de maand een spreekuur in Studio 10 Heeft u een goed idee voor de wijk, wilt u iets organiseren of maakt u zich zorgen? Kom dan naar het wijkspreekuur in Studio 10 (Televisiebaan 143, 3402 VD Ijsselstein). Daar kunt u het bespreken met de gemeente, Cazas, Pulse of de wijkagent. Elke derde dinsdag van de maand van 19:00-20:00 uur is er een spreekuur. U kunt gewoon binnenlopen, maar u mag ook een afspraak maken. Dat kan telefonisch via 14 030 of via e-mail op info@ijsselstein.nl. Geef dan aan dat het om het Wijkspreekuur IJsselveld-Oost gaat. Overlast van afval aanpakken Mensen zetten afval naast de containers of gooien het gewoon op straat. Daar hebben veel buurtbewoners veel last van. De gemeente ruimt het afval nu vaker op. Maar dat is niet genoeg. Daarom gaan we samen met bewoners een campagne bedenken om dat vervelende afvalgedrag tegen te gaan. Nog meer te doen in Studio 10 Studio 10 is dé ontmoetingsplek in de buurt. Taallessen, gamen, een voorleesclub: er is veel te doen. We willen van Studio 10 nóg meer de huiskamer van de buurt maken. Met activiteiten begeleid door Pulse en van bewoners, voor bewoners. Ook gaan we de buitenkant opknappen en beter laten zien wat er te doen is in Studio 10. Ruimtevaartbaan veiliger in het verkeer Auto’s rijden te vaak te hard op de Ruimtevaartbaan. En veel mensen vinden de inrit naar de Lanceerplaats onveilig. Dat gaan we aanpakken. En tegelijk maken we de omgeving groener. De plannen bespreken we met de mensen in de directe buurt. Meer activiteiten voor jongeren Samen met jongeren tussen 12 en 18 jaar gaan we meer activiteiten bedenken. We zijn met jongeren uit de buurt in gesprek over activiteiten we op kunnen zetten om nog meer jongeren te bereiken. Zo zorgen we ervoor dat iedereen in de buurt mee kan doen. Meer bewegen in de wijk We maken een extra buitenplek om alleen of in een groepje te sporten. Dat doen we naast het Cruyff Court. Daar komt een Urban Sports voorziening waar iedereen zich kan uitleven. Dit blijven we doen Dit gaan we ook nog doen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-02-19
- Externe link: Organisatie
Bij de gemeente IJsselstein werken zo'n 240 medewerkers. Zij helpen het gemeentebestuur bij het uitvoeren van hun taken. De hele organisatie noemen we GIJS (Gemeente IJsselstein). De organisatie bestaat uit 2 onderdelen: Medewerkers die alleen voor de raad werken. We noemen hen de griffie. De griffie staat onder leiding van de griffier. Medewerkers die voor het college en de burgemeester werken. Dit deel van de organisatie staat onder leiding van een algemeen directeur. Dat is dezelfde persoon die ook secretaris van de gemeente is. Die persoon combineert het adviseren van het college (secretarisfunctie) met leidinggeven aan de organisatie (directeursfunctie). De algemeen directeur leidt de organisatie in samenwerking met de leidinggevenden van de verschillende teams. Die noemen we het Managementteam (MT). We hebben onze organisatie in beeld in gebracht een organogram. Download het organogram pdf, 88 kB Toelichting organogram U ziet: 1 griffie als ondersteuning voor de raad. 8 teams als ondersteuning voor het college en de burgemeester, namelijk: Concern, Samenleving, Ruimte & Projecten, Klant, Sociaal Domein, Civiel & Vastgoed, Advies en Interne Ondersteuning. Servicenormen Wat kunt u van ons verwachten? We weten dat u voor veel zaken alleen bij ons terecht kan. Dit brengt een verantwoordelijkheid mee om kritisch te kijken naar de service die wij bieden. Hierom hebben wij servicenormen voor onszelf gesteld. Door ons aan deze normen te houden proberen we u goed van dienst te zijn. Bekijk onze servicenormen Wij doen ons uiterste best om u altijd met deze normen van dienst te zijn. Wij horen het graag als u merkt dat in uw contact met ons de norm is niet gehaald. Ook als u ontevreden bent om een andere reden in uw contact met ons horen we dit graag. Hierdoor kunnen wij u in het vervolg hopelijk beter van dienst zijn. Maak een melding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-05
- Externe link: Herinrichting Touwlaan
Het gaat om het gedeelte van de Touwlaan vanaf de Lagebiezen tot aan Eiteren met daarbij de kruisingen. De rotonde bij de Lagebiezen en Achtersloot en de kruising tussen de Touwlaan en Eiteren doen niet mee. Planning Van 27 mei tot en met 19 juli voeren wij werkzaamheden uit aan de Touwlaan om de verkeerssituatie te verbeteren. De Touwlaan wordt per fase afgesloten voor al het doorgaande verkeer. Er zullen omleidingsroutes worden aangegeven. Aannemersbedrijf Jos Scholman zal de werkzaamheden in drie fasen uitvoeren: Fase 1 (27 mei tot en met 21 juni): Johan Willem Frisolaan tot Eiteren Fase 2 (17 juni tot en met 5 juli): Kasteellaan tot Johan Willem Frisolaan Fase 3 (1 juli tot en met 19 juli): Vondellaan tot Kasteellaan Deze planning is een schatting en kan veranderen door onverwachte omstandigheden. De fasen overlappen, dit is om de verplaatsing van de werkzaamheden mogelijk te maken. Wij hechten waarde aan uw veiligheid Een gedeelte van de Touwlaan wordt afgesloten om de werkzaamheden goed en veilig te kunnen uitvoeren. Wij vragen u dringend deze afsluiting te respecteren en het werkgebied niet te betreden. Veiligheid staat voorop! Praktische informatie Werken in de openbare ruimte brengt overlast met zich mee. De gemeente en de aannemer proberen dit zo veel mogelijk te beperken. Wij vertrouwen op uw begrip en medewerking. De werktijden van de aannemer zijn van maandag tot en met vrijdag, van 07.00 uur tot 17.00 uur. Na de werkzaamheden geldt het vrachtverbod op de Touwlaan en in de aangrenzende wijk het Kasteelkwartier. In het recent genomen verkeersbesluit is vastgesteld dat vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg, niet meer op de hierboven genoemde locaties mogen komen. De redenen hiervoor zijn de verkeersonveiligheid en de geluids- en trillingshinder die het vrachtverkeer met zich meebrengt. Waarom We richten de Touwlaan opnieuw in omdat: De snelheid van het verkeer te hoog is. Dit zorgt voor trillingsoverlast. De oorzaak van deze te hoge snelheid komt vooral door de huidige straatinrichting. Deze voldoet niet helemaal aan de GOW30 richtlijnen. De weg is te breed en er ontbreken goede snelheidsremmende maatregelen. Ook dragen beschadigingen in het wegdek en de vrachtauto's die in de straat rijden bij aan de trillingsoverlast. Sommige delen van de Touwlaan onoverzichtelijk zijn. Dit geldt vooral voor de kruispunten en de voetgangersoversteekplaatsen die hierbij horen. En ook voor de schoolzone, sommige fietspaden en de 30 km/u-zone. Hoe We gaan de Touwlaan opnieuw inrichten volgens de GOW-30 normen. De volgende maatregelen worden genomen: We pakken trillingsoverlast aan door een vrachtverbod in te stellen. We repareren het wegdek. Er komen maatregelen om de snelheid van verkeer te verminderen. Dat doen we door middel van wegversmallingen en drempels. Kruispunten en fietspaden maken we overzichtelijker doordat er meer opstelruimte komt voor de weggebruiker. We maken de voorrangsregels duidelijker door de rode kleur van de fietsstroken door te trekken over de kruispunten. Bij het kruispunt van de Kasteellaan wordt nog een zebrapad aangebracht. Lees het overzicht met alle maatregelen (pdf, 716 kB). Wanneer Juli 2024: Verwachtte afronding van de werkzaamheden Mei 2024: Start van de uitvoering van de werkzaamheden. December 2023: Het definitieve ontwerp is klaar. November 2023: 2e informatie-en inloopavond. Betrokkenen kunnen hun laatste opmerkingen geven over het definitief ontwerp. September 2023: Het voorlopig ontwerp is klaar. Kleine aanpassingen voor het definitief ontwerp zijn nog mogelijk. November 2022: 1e informatie- en inloopavond voor betrokkenen. September 2022: Het schetsontwerp is klaar met daarin de eerste verbeterideeën voor de Touwlaan.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-05-13
- Externe link: Bedrijvenpark De Kroon
Wat? Bedrijvenpark De Kroon is dé perfecte plek voor bedrijven, centraal gelegen in Nederland. Tussen de A2 en de N210 bij IJsselstein is dit ‘een juweel van een locatie’. Vanwege de plek is er veel aandacht voor het groene karakter van het bedrijvenpark. Een prachtige plek met veel mogelijkheden dus. Op het bedrijventerrein is ongeveer 9 hectare ruimte beschikbaar voor lokale en regionale bedrijven. Waarom? In IJsselstein zijn er weinig mogelijkheden om bestaande bedrijventerreinen uit te breiden. We hebben als doel om ruimte te bieden voor economische groei, innovatie en verduurzaming van bedrijventerreinen. Om dit mogelijk te maken ontwikkelen we bedrijvenpark De Kroon. Hoe? Voor de ontwikkeling van dit bedrijventerrein hebben de gemeente en Van Wijk Ontwikkeling in 2021 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Onlangs had dit gebied nog een agrarische functie. Daarom is het bestemmingsplan kortgeleden aangepast. Het aangepaste bestemmingsplan is vastgesteld op 11 mei 2023. Lees meer over de vaststelling van het bestemmingsplan. De ontwikkeling van Bedrijvenpark De Kroon past ook binnen het provinciaal beleid. Wanneer? Op 17 juli 2023 is het bestemmingsplan voor bedrijvenpark De Kroon vastgesteld. In de tweede helft van 2024 start de verkoop van de bedrijfskavels. De verkoop van de bedrijfskavels loopt enige vertraging op.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-18
- Externe link: Speelplekken
Speelruimtebeleidsplan: vooral investeren in de grotere speelplekken In 2020 is het Speelruimtebeleidsplan vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan staan 4 scenario's (mogelijkheden) voor de inrichting van de speelruimte. Deze scenario's zijn met een vragenlijst voorgelegd aan de inwoners van IJsselstein. Op basis hiervan koos de raad voor scenario 4: overal een goede buurtplek. Hiermee willen we bereiken dat er in elke buurt ten minste 1 goede speelplek is met een gevarieerd aanbod. Zo kunnen alle kinderen een goede speelplek bereiken zonder grote barrières, zoals een drukke weg, tegen te komen. Het gekozen scenario betekent ook dat bij een aantal kleinere speelplekken de speeltoestellen verdwijnen. Deze kleinere speelplekken richten we dan zoveel mogelijk in als bespeelbare openbare ruimte. Denk hierbij aan een grasveldje met een heuveltje, stapstammen of zwerfkeien. Of een pleintje met knikkertegels. Klacht of melding speeltoestellen Is er iets mis met een speeltoestel? Geef het aan ons door.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Externe link: Geboorteaangifte doen
Plan een afspraak Hoe werkt het Belangrijk om te weten: Doe binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind geboorteaangifte. Loopt de periode af op zaterdag, zondag of tijdens een feestdag, dan krijgt u extra tijd om te melden dat u een kind heeft gekregen. Bent u te laat, dan wordt dit gemeld bij het Openbaar Ministerie. U kunt een boete krijgen. Wie doet aangifte? De vader of duomoeder (vrouwelijke partner van de biologische moeder) van het kind doet geboorteaangifte. De moeder van het kind mág aangifte doen, maar dat is niet verplicht. Kunnen de vader, duomoeder of moeder zelf géén aangifte doen, dan mag iemand die bij de geboorte aanwezig was aangifte doen. Bijvoorbeeld de eigenaar van het huis waar het kind is geboren of een medewerker van het ziekenhuis. Geboorte op: Uiterlijk aangifte doen op: Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Vrijdag (en maandag is een feestdag) Woensdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Meenemen naar uw afspraak Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de persoon die aangifte doet. Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de moeder. Bewijs van de arts of verloskundige (niet verplicht). Trouwboekje (niet verplicht). Erkenningsakte ongeboren kind, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. Akte van naamskeuze, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. U hoeft de baby niet mee te nemen. Kosten Geboorteaangifte doen kost niks. Een officiële kopie van de geboorteakte kost wel geld.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Starterslening
Door prijsstijgingen op de woningmarkt kunnen veel starters niet of nauwelijks meer een koopwoning betalen. De starterslening is een verantwoorde manier om starters aan hun eerste koopwoning te helpen. Soms zit er een gat tussen de maximale lening volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en het aankoopbedrag. Met een starterslening kunt u dat gat dichten. De gemeente biedt de lening aan als aanvulling op de eerste hypotheek van de koopstarter. Een starterslening beweegt mee met de inkomensontwikkeling van de koper. De eerste drie jaar is de lening renteloos en aflossingsvrij. In de loop van de tijd groeit het inkomen naar verwachting dusdanig dat de koper op enig moment de marktconforme rente en aflossing kan betalen. Hoe werkt het Als u een concrete koopwoning op het oog heeft, dan beschikt uw tussenpersoon (makelaar, hypotheekbemiddelaar, bank) over informatie over de starterslening. U hoort hier ook meer over de voorwaarden die de gemeente hanteert. Is dit niet het geval, dan kunt u informatie aanvragen bij de gemeente en bij de Stimuleringsfonds Volkshuisvestiging (SVn). De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen: Stap 1: Vul de aanvraag voordracht starterslening (pdf, 48 kB) in. Geef het aanvraagformulier af op het stadhuis of stuur het op naar de gemeente. Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar op het stadhuis (Overtoom 1 te IJsselstein). Stap 2: Wanneer u het formulier heeft ingeleverd streeft de gemeente ernaar om binnen vijf werkdagen te beslissen of u de starterslening bij het SVn mag aanvragen. Nadat de gemeente een positief besluit heeft genomen, ontvangt u een schriftelijke bevestiging. De starterslening vraagt u vervolgens aan op de website van de Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Over de starterslening De starterslening heeft een looptijd van 30 jaar. De eerste 3 jaar betaalt u geen rente of aflossing. U kunt na de eerste 3 jaar een inkomenstoets laten uitvoeren. De uitkomst daarvan kan zijn dat u voor een nieuwe periode van 3 jaar geen rente of gedeeltelijke rente hoeft te betalen. Deze inkomenstoets wordt herhaald in het 6e, 10e en 15e jaar van de looptijd van de lening. Kortom: u gaat pas aflossen als uw inkomen het toelaat én wanneer u de woning verkoopt. U leent het bedrag van de gemeente via de SVn. Zij verzorgen de afhandeling en de administratie van de lening. U kunt de starterslening aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U (en uw partner) bent nooit eerder eigenaar van een koopwoning geweest; U bent een in de gemeente IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigd persoon: op het moment van de aanvraag bewoont u minimaal een jaar zelfstandig een huurwoning of wooneenheid of u bent minimaal één jaar inwonend in IJsselstein; U bent een uitwonend studerend/schoolgaand kind van in IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigde personen. U wilt binnen één jaar na afronding van de studie of school opnieuw in IJsselstein gaan wonen. Voordat de studie of school startte heeft u minimaal drie jaar achter elkaar in IJsselstein gewoond; U heeft een leeftijd van 18 tot 35 jaar. Dit leeftijdscriterium geldt niet als u huurder van een sociale huurwoning bent en uw eigen woning koopt; Daarnaast mogen de verwervingskosten van de woning niet hoger zijn dan de geldende NHG-grens. Dit bedrag kan jaarlijks verschillen. Als je energiebesparende maatregelen meefinanciert is de grens hoger. Op de website van de NHG leest u meer hierover. Meer weten Voor meer informatie over de starterslening kunt u de volgende links raadplegen: Verordening VROM starterslening IJsselstein Website Svn Website Nationale Hypotheekgarantie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Huisvesting
- Externe link: Digitaal Opkopers Loket en -Register
De gemeente IJsselstein hecht veel waarde aan veiligheid. Zonder heler is er geen steler en daarom is het voorkomen van handel in gestolen goederen belangrijk. Het stelen van goederen is immers alleen aantrekkelijk als er ook iemand is die deze goederen wil kopen. Daarom werken we samen aan het voorkomen van diefstal en heling. Ook als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij de gemeente kunt aanmelden, via het Digitaal Opkopers Loket. Wat is het Digitaal Opkopers Loket? Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands fietsen, mobiele telefoons, laptops of sieraden inkoopt. Dat gaat vanaf nu via het Digitaal Opkopers Loket. Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig. Via het Digitaal Opkopers Loket kunt u zich eenvoudig, kosteloos en veilig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding. Het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van De Wet bescherming persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie. Aanmelden Digitaal Opkopers Loket Wat is het Digitaal Opkopers Register? Naast aanmelding bij uw gemeente bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw in- en verkopen te maken. U dient hiervoor gebruik te maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere in- en verkoop registreren. Door u als handelaar te registreren in het Digitaal Opkopers Loket, ontstaat er een koppeling met het Digitaal Opkopers Register. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen. Meer informatie Voor vragen over het Digitaal Opkopers Loket en Digitaal Opkopers Register kunt u bellen naar de gemeente 14 030 of stuur ons een e-mail. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Voor vragen over het DOR kunt u zich wenden tot de DOR-helpdesk.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-26
- Externe link: Jubileumsubsidie
Als uw vereniging of stichting een jubileum viert, dan kunt u daar een incidentele subsidie voor aanvragen. De jubileumsubsidie staat gelijk aan het aantal jaren van bestaan, vermenigvuldigd met € 20. Om een jubileumsubsidie aan te vragen, volgt u de procedure voor een incidentele subsidie. U moet hierbij een oprichtingsakte aanleveren. Jubileumsubsidie aanvragen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-08
- Externe link: Bodycams voor boa’s
Hulpmiddel veilig werken Ervaringen in andere gemeenten met het gebruik van de bodycams zijn positief. Mensen gedragen zich anders als ze weten dat ze gefilmd worden, het fysieke geweld en de verbale agressie nemen af. Door de camera’s ook in onze gemeente in te zetten bieden wij onze medewerkers een veiligere werkomgeving. Maken van opnames Onze boa’s zijn opgeleid in het gebruik van de camera’s. De camera’s staan altijd op stand-by en nemen beelden op die om de 60 seconden overgeschreven worden. Deze beelden worden niet opgeslagen. Als de boa zich onveilig voelt, kan hij/zij de camera activeren en opnames in beeld en geluid maken. De boa meldt vooraf als hij/zij hiertoe overgaat. Soms is deze gelegenheid er niet, dan start de boa deze opname direct. Privacy en opslag beelden Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Na iedere dienst slaan onze boa’s de beelden op een beveiligde server op. Het systeem houdt een logboek bij. Hierin is exact te zien wie welke beelden bekijkt. We bewaren de beelden 28 dagen. Als niemand de beelden wil bekijken vernietigen we de opname. Lees voor meer informatie onze Privacyverklaring. Zelf beelden bekijken De beelden van een bodycam zijn persoonsgegevens. Als u bent gefilmd, dan kunt u de beelden opvragen door een verzoek tot inzage van de camerabeelden te doen. We werken nog aan een digitaal formulier. U kunt dit ook schriftelijk doen door een brief te sturen aan: Gemeente IJsselstein t.a.v. Coördinator Handhaving Postbus 26 3400AA IJsselstein Vermeld in de brief in ieder geval: Uw naam, adres en woonplaats Uw emailadres Plaats, datum en tijdstip van de opname De brief moet voorzien zijn van een datum en handtekening U mag alleen beelden bekijken waar u zelf op staat. Andere personen en instanties die beelden kunnen opvragen zijn Het Openbaar Ministerie of de politie, voor een strafrechtelijk onderzoek. De handhaver, als hij op de beelden staat of de beelden heeft gemaakt. Achteraf bezwaar maken Handhavers mogen filmopnames maken, ook zonder uw toestemming. Zij zetten de camera niet uit als u daarom vraagt. U kunt achteraf bezwaar maken. Meer informatie kunt u vinden op onze pagina Bezwaar tegen de gemeente.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-02-05
- Externe link: Dit blijven we doen
Gemeente, Cazas, Pulse en de politie doen al veel in de wijk om de leefbaarheid te verbeteren. Daar gaan we mee door. Maar u kunt zelf ook iets doen. De gemeente stelt geld beschikbaar voor een idee of initiatief dat bijdraagt aan een mooie, gezellige of veilige leefomgeving. Vraag daarvoor het initiatievenbudget aan! Het groen beter onderhouden We willen dat het er buiten netjes uit ziet. Daar werkt onze buitendienst in de hele stad hard aan. Denk aan snoeien, onkruid weghalen of straten vegen. De gemeente probeert de achterstand snel in te halen. Makkelijker melden op straat Er komt een app om makkelijker te melden als er buiten iets aan de hand is waar de gemeente wat aan moet doen. De gemeente kan dan sneller in actie komen. Samen zijn we de ogen en oren van de wijk. Toezicht en contact De wijkagenten en de boa’s houden de wijk goed in de gaten. De wijkagenten zijn Frank Bolhuis en Nadya Kihel. De wijkboa is Gerard Stork. Spreek ze gerust aan als er wat is. Of doe een melding via www.ijsselstein.nl/melding Aanpak criminaliteit We willen jonge jongens en meiden uit de criminaliteit houden. Dat doen we samen met ouders en scholen, maar ook met de jongeren zelf. Wijkbewoners kunnen helpen door verdachte situaties te melden bij de wijkagent of anoniem via www.meldmisdaadanoniem.nl. Buurtsportcoaches en jongerenwerkers De buurtsportcoaches van Pulse willen alle inwoners in beweging krijgen. Door heel IJsselstein zijn er activiteiten. De jongerenwerkers van Stiching Pulse zijn overal te vinden: op straat, thuis, op school en bij sportclubs. Zij werken veel samen met de buurtsportcoaches. Burenruzie oplossen Heeft u ruzie met de buren en komt u er samen niet uit? De buurtbemiddelaars van Pulse helpen om het op te lossen. Beter in taal Hulp nodig bij de Nederlandse taal? Elke week kunt u terecht in het Taalhuis waar mensen van de bibliotheek, Pulse, Vluchtelingenwerk en de gemeente u helpen. Ook in Studio 10 kunt u terecht om de Nederlandse taal te leren. Geen gedoe met geldzaken Heeft u moeite met bijvoorbeeld het aanvragen van toeslagen of het ordenen van uw administratie? Of moet u een betalingsregeling treffen? Vrijwilligers van Pulse en een professionele raadsvouw h elpen u. Drie dagen in de week is er een spreekuur in de bibliotheek en op locatie Sterrenwacht. Dit gaan we binnenkort doen Dit gaan we ook nog doen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-06-07
- Externe link: Verklaring onder ede of belofte
Maak een afspraak Reden voor verklaring Uw eerste inschrijving bij de gemeente; Een verzoek van u om gegevens op te nemen; Een intern gemeentelijk verzoek. Heeft u niet zo’n officieel document of een ander document met uw gegevens? Dan kunt u een verklaring afleggen waarvoor u een eed of belofte doet. De gemeente neemt uw gegevens dan op in de BRP. Hoe werkt het Maak een afspraak Neem alle officiële documenten die u heeft, mee; Papieren waarop staat waarover u de verklaring gaat afleggen; U kiest zelf of u de eed of de belofte wilt afleggen. De eed legt u af als u gelovig bent. U eindigt dan met de woorden: “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” De belofte legt u in alle andere gevallen af. U eindigt met de woorden: “Dat beloof ik”. U legt de verklaring onder ede of belofte af bij de gemeente. We helpen u We bereiden de verklaring, of belofte, samen voor. Hiervoor komt u langs bij het stadhuis. Bel om een afspraak te maken: 14 030. Verklaring wordt niet afgegeven In sommige gevallen gaat de verklaring niet door: Als de gemeente denkt dat uw gegevens niet kloppen; Als de gegevens in strijd zijn met de Nederlandse openbare orde; Als er al een officieel document is (als hierin gegevens staan over bepaalde familieverbanden); Als er een ander document is waaruit de gegevens blijken.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Stadspenning
Het college en seniorenconvent hebben de mogelijkheid de Stadspenning ook toe te kennen indien er sprake is van een uitermate bijzondere activiteit of prestatie. Aan de Stadspenning is een oorkonde verbonden. Afbeelding: Stadspenning/erepenning, gemeentelijke onderscheiding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Externe link: Aanvulling laag inkomen
Heeft u een laag inkomen en maakt u onvoorziene, noodzakelijke of bijzondere kosten? Dan heeft u mogelijk recht op bijzondere bijstand. Voor meer informatie en voorwaarden zie Bijzondere bijstand. Leeft u al lange tijd (minimaal 36 maanden) van een laag inkomen? Dan heeft u mogelijk recht op Individuele inkomenstoeslag. Voor meer informatie en voorwaarden zie Individuele inkomenstoeslag.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-17
- Externe link: Het Compliment
Voorwaarden Wordt slechts eenmalig aan dezelfde persoon toegekend en uitgereikt; In aanmerking komen zowel IJsselsteiners als niet-IJsselsteiners. Zij die een: Jubileum vieren; Afscheid nemen; Heldhaftige prestatie hebben geleverd; Top-/eenmalige unieke prestatie hebben gerealiseerd; Professionals die zich beroepsmatig bijzonder in hebben gezet voor de stad Verdiensten liggen op maatschappelijk, sociaal, economisch, cultureel, kerkelijk of sportief gebied. De verdiensten moeten ten goede komen aan de stad IJsselstein. Naast personen kunnen ook bedrijven, verenigingen, instellingen en andere organisaties voorgedragen worden voor deze gemeentelijke onderscheiding. Voordracht aanbieden aan Kabinet van de burgemeester, minimaal vier weken voor moment van uitreiken. Afbeelding: Het Compliment, gemeentelijke onderscheiding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Externe link: Incidentele subsidie - overig
De incidentele subsidieaanvraag bestaat uit de volgende documenten: een digitaal ingevuld en ingezonden aanvraagformulier; een beschrijving van de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd; de doelen en resultaten die met de activiteiten worden nagestreefd; hoe de activiteiten aan de doelen en resultaten bijdragen; een begroting van de inkomsten en uitgaven van de activiteiten en een balans over het voorgaande jaar. De aanvraag moet uiterlijk acht weken vóór de uitvoering van de activiteit bij de gemeente worden ingediend. Aanvragen incidentele subsidie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-08
- Externe link: Herinrichting Nederlandlaan
Wat? De Nederlandlaan is in 1968 aangelegd. De straat ligt tussen de Frankrijkstraat en de Europalaan. Na ruim 50 jaar is de straat op en aan vervanging toe. De gemeente IJsselstein en aannemer Roelofs gaan samen de Nederlandlaan opnieuw inrichten. Beide partijen werken samen aan de voorbereiding en uitvoering van de herinrichting. Daarbij wordt rekening gehouden met de thema’s duurzaamheid, kosten, klimaatverandering, het toepassen van natuurlijke materialen en participatie. Waarom? De redenen hiervoor zijn: Onderhoudsproblemen: De Nederlandlaan is ‘op’ en heeft daardoor steeds onderhoud nodig. Verouderde tegels en wegdek: De stenen zijn oud en wortels drukken de stenen in de straat omhoog. Verouderd riool: We moeten het riool aanpassen omdat er door klimaatverandering steeds zwaardere regenbuien komen. Weinig groen: De Nederlandlaan is behoorlijk versteend. Er is ruimte om de stenen te verwijderen en meer groen en kleur in de straat aan te brengen. Hoe? We richten de Nederlandlaan in twee stappen opnieuw in. Stap 1: Ontwerpfase Verzamelen van informatie, uitvoeren van onderzoeken en voeren van gesprekken met belangenorganisaties. Dit is al gebeurd. Wij hebben gesproken met het Bewoners Adviesplatform, Platform Gehandicapten IJsselstein, Groenplatform IJsselstein en Klimaatnatuurlijk IJsselstein. Uitwerken van een voorlopig ontwerp met de eisen en wensen van de belangenorganisaties. Organiseren van een inloopavond op woensdag 13 december 2023 van 18.00 tot 20.30 uur aan de Poortdijk 34 (sporthal) zodat buurtbewoners kunnen meedenken over het voorlopig ontwerp. Naast de inloopavond kunt u van 13 december tot 7 januari ook digitaal reageren op het voorlopig ontwerp. Vanaf 8 januari 2024 worden alle reacties door de gemeente en aannemer beoordeeld. Onze antwoorden op alle reacties delen wij vervolgens met u via de BouwApp en per brief. Uitwerken van het voorlopig ontwerp tot een definitief ontwerp door de aannemer en gemeente. We laten het definitieve ontwerp zien aan de omgeving. Stap 2: Uitvoeringsfase Maken van technisch uitvoeringsontwerp en voorbereiden van de uitvoering; Uitvoeren van de bouwwerkzaamheden in de Nederlandlaan. Wanneer? Wij werken op dit moment aan het ontwerp voor de herinrichting. Wij verwachten in het voorjaar van 2024 hiermee klaar te zijn. Daarna gaan wij aan de slag met het technisch uitvoeringsontwerp en de voorbereiding van de uitvoering. Blijf op de hoogte via de BouwApp Tijdens dit project maakt Roelofs gebruik van de BouwApp. Via deze app wordt u direct op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast kunt u via de app makkelijk contact opnemen met aannemer Roelofs als u vragen of opmerkingen heeft. De BouwApp is als volgt op uw mobiele telefoon of tablet te downloaden: Scan de QR-code, of ga naar de appstore om de app gratis te downloaden. Zoek in de app naar ‘Herinrichting Nederlandlaan’. Open het project, klik op ‘volgen’ en selecteer de betreffende doelgroep. Heeft u hulp nodig bij het installeren van de app? Ga langs de bibliotheek in IJsselstein. Zij denken met u mee en geven u informatie zodat u verder kunt. U hoeft geen lid te zijn. Er is ook eventueel een webversie van de Bouwapp beschikbaar.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-15
- Externe link: Gevonden of verloren
Gevonden voorwerp online melden Verloren voorwerp online melden Voorwerp gevonden? U kunt het voorwerp zelf bewaren voor de eigenaar. U meldt uw vondst via aanmeldingsformulier gevonden voorwerp. Meldt de eigenaar zich binnen 1 jaar? Dan geeft u het voorwerp terug aan de eigenaar. Doet de eigenaar dit niet? Dan bent u de nieuwe eigenaar van het voorwerp. U kunt het voorwerp ook afgeven op het stadhuis. Heeft u een fiets gevonden? Meld dit online via melding openbare ruimte. Heeft u sleutels gevonden? Tijdens de openingstijden kunt u deze afgeven bij de receptie van het stadhuis. Identiteitsbewijs gevonden? Dit mag u niet zelf bewaren. Breng het naar het stadhuis. Voorwerp verloren? Bent u een voorwerp kwijt? Meldt dit dan op via het aanmeldingsformulier verloren voorwerp. Als u de melding print, dan kunt u die gebruiken als bewijs voor uw verzekering. Bent u sleutels verloren? Tijdens de openingstijden kunt u bij de receptie informeren of ze gevonden zijn. Fiets weg? Mogelijk is die in het fietsendepot. Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. Identiteitsbewijs verloren? Bent u uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren? Maak een afspraak bij de gemeente om een nieuw document aan te vragen. Op het stadhuis ondertekent u een verklaring van vermissing. U hoeft dus geen aangifte te doen bij de politie. Als u later uw oude identiteitsbewijs alsnog vindt, is dit helaas niet meer geldig. Lever het in bij de gemeente, dan zorgen wij dat het vernietigd wordt. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Dan doet u wel aangifte. Doe dat bij de politie ter plaatse. Ergens anders iets verloren? Weet u niet zeker of u het voorwerp in IJsselstein bent verloren? Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. U vindt hier een overzicht van gevonden en verloren voorwerpen in meer dan 250 Nederlandse gemeenten.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-27