Zoekresultaten 1 - 20 van 64 resultaten

  • Externe link: Aangifte levenloos geboren kind

    Is uw kindje levenloos geboren, of kort na de bevalling overleden? U kunt een afspraak maken  voor het opmaken van een akte van geboorte (levenloos)/akte van geboorte en overlijden en eventueel de registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt ons ook bellen voor een afspraak via het telefoonnummer 14 0252. Voor registratie in de BRP maakt het niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang geleden dat was. Meer informatie hierover leest u op de website van de Rijksoverheid. 

  • Externe link: Naamgebruik

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Wel kunt de  achternaam van uw partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U kunt na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.U doet dat bij de gemeente waar u woont. Dat kan dus een andere gemeente zijn als waar u bent getrouwd.Geef de wijziging naamgebruik bij voorkeur online door.Als u schriftelijk uw wijziging naamgebruik wilt doorgeven, download dan het aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs op naar de gemeente, ter attentie van team Burgerzaken.Op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, staat altijd op eigen achternaam, eventueel aangevuld met de naam van uw partner. Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak. De mogelijkheden (Alleen als u getrouwd bent (geweest) of u bent een geregistreerd partner (geweest) kunt u de achternaam van uw partner gebruiken). alleen de eigen naamalleen de naam van uw partnerde eigen naam, gevolgd door de naam van de partnerde naam van de partner, gevolgd door de eigen naam

  • Externe link: Identiteitskaart

    Identiteitskaart

  • Externe link: Speelautomatenvergunning

    Als u een speelautomaat wilt exploiteren of in uw horecagelegenheid wilt plaatsen, dan heeft u in sommige gevallen een vergunning nodig. Dit kan via de knop ‘online regelen’.  Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Externe link: Adoptiegroen

    Adoptiegroen is het onderhouden van een stukje openbaar groen, zoals een perkje in de straat, een aantal boomspiegels of een geveltuin. We willen inwoners actief ondersteunen om zelf de handen uit de mouwen te steken door een stuk openbaar groen te onderhouden. Aanvragen Doe een aanvraag via de knop 'aanvraag adoptiegroen'. Geef hierbij de locatie aan van het stuk groen en voeg een plan bij. Hierna maken we een afspraak om samen het plan te bespreken.

  • Externe link: Briefadres aanvragen of verlengen

    Briefadres aanvragen of verlengen

  • Externe link: Alcoholvergunning en ontheffing

    Er is een (nieuwe)alcoholvergunning nodig als: Als u een horecabedrijf of slijterij exploiteert.Als u een nieuwe onderneming start waar u alcoholhoudende drank gaat schenken.Als u een bestaand horeca bedrijf overneemt.Als u alcoholhoudende dranken verkoopt of schenkt in een buurthuis of (sport)kantine.Als u tijdens een bijzondere gelegenheid, zoals een muziek- of sportevenement, zwak alcoholhoudende drank wilt schenken (minder dan 15%). Het is niet toegestaan om flessen alcohol te verkopen.Als u een alcoholvergunning heeft, maar er wijzigingen zijn aan bijvoorbeeld de inrichting of de leidinggevende.Als de rechtsvorm wijzigt. Bijvoorbeeld, uw horecabedrijf werd eerst geëxploiteerd door een v.o.f. en de rechtsvorm wijzigt in een bv. Voor de Alcoholwet betekent dit dat het een nieuwe onderneming is en dat er een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd.  Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningscheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. 

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Uit een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) blijkt dat iemands gedrag geen bezwaar oplevert voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. U hebt een VOG bijvoorbeeld nodig als u gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Voor de verklaring wordt bij het ministerie van Justitie en de politie nagegaan of er over u gegevens in de straf- of politieregisters zijn opgenomen. De werkgever of organisatie die de VOG nodig heeft, geeft aan hoe u de aanvraag kunt indienen: digitaal of schriftelijk.  Digitaal aanvragen: Vaak geeft de organisatie waarvoor u een VOG nodig heeft aan, dat zij de aanvraag digitaal voor u klaarzetten. U ontvangt een mail met daarin een link om de aanvraag te doen. U hoeft niet naar het gemeentehuis te komen.U betaalt met iDEALU krijgt de VOG  (of afwijzing) binnen 1 tot 4 weken toegestuurd  Schriftelijk aanvragen aan de balie Download het VOG-aanvraagformulier via Justis en vul dit inMaak een afspraakDe gemeente stuurt uw aanvraag door naar JustisU betaalt bij de aanvraagU krijgt de VOG (of afwijzing) binnen 2 tot 4 weken toegestuurd Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak.

  • Externe link: Buitenlandse akten of documenten inleveren (brondocumenten)

    Brondocumenten zoals een geboorteakte of huwelijksakte zijn nodig voor een juiste inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). U moet deze documenten inleveren bij team Burgerzaken van de gemeente waar u woont. De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn gemaakt. Documenten die in een andere taal zijn gemaakt moeten eerst worden vertaald door een beëdigd vertaler. Kijk voor informatie op de website van IND. In veel gevallen moet het buitenlandse document gelegaliseerd zijn voordat het in Nederland gebruikt kan worden. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Nederland is met ruim 100 andere landen aangesloten op het Apostilleverdrag. Deze landen hebben afgesproken dat  zij elkaars documenten accepteren als er een apostille (speciale stempel) op staat. Als een document een apostille heeft is verdere legalisatie niet nodig. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Maak een afspraak om het document/de documenten in te leveren of voor meer informatie.

  • Externe link: Leerlingenvervoer

    Voor leerlingen met een lichamelijke, zintuigelijke, psychische en/of verstandelijke handicap is er leerlingenvervoer. Bekijk alle voorwaarden op deze pagina en regel het online.

  • Externe link: Emigreren

    Emigreert u naar het buitenland? Of gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland? Dan moet u de verhuizing doorgeven aan de gemeente. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen voor vertrek aan de gemeente doorgeven. Dat kan persoonlijk (aan de balie) en soms schriftelijk.  Schriftelijk aangifte U kunt dit formulier gebruiken voor de aangifte (English form) van emigratie. als u alleen woontals álle familieleden die op uw adres ingeschreven staan emigreren Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart) met het ingevulde aangifteformulier of een ondertekende brief naar team Burgerzaken. In de brief zet u tenminste de volgende gegevens: Uw naam en de namen en geboortedata van alle familieleden die meeverhuizenHet land waar u naar toe gaatNieuwe woonplaats en adresVerhuisdatumTelefoonnummer/emailadres  Stuur uw aangifte naar:  Gemeente Hillegom, team BurgerzakenHoofdstraat 115, 2181 EC  HillegomPostbus 32, 2180 AA Hillegom Persoonlijk aangifte Persoonlijk afgeven met een afspraak mag altijd, maar moet als:  Niet alle gezinsleden van uw adres meeverhuizen naar het buitenland. Iedereen die wel emigreert moet bij de afspraak aanwezig zijn.U verhuist naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U heeft op die eilanden een  bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig voor inschrijving.Maak een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

  • Externe link: Evenementenvergunning

    Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk is. Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig of moet u een melding doen. Graag gebruik maken van de vergunningscheck. Door de vragen in de vergunningcheck te beantwoorden komt u vanzelf uit bij het resultaat wat bij uw evenement hoort: melding doorlopende/meerjarenvergunning of melding klein evenement of het aanvragen evenementenvergunning.  Jaarlijks in de maand maart kunt u een aanvraag voor een evenementenvergunning indienen voor het organiseren van de najaarsfeesten met kermis in Sassenheim en Voorhout, zie de voorwaarden.Een aanvraag voor een speelvergunning voor een circus moet ingediend worden voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, zie de voorwaarden.LET OP: het gebruik van ballonnen en lachgas is in de gemeente Teylingen verboden.

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Vluchtelingenpaspoort

  • Externe link: Collecteren en kleding inzamelen

    Organisaties die in het landelijke collecterooster van het CBF zijn opgenomen mogen collecteren of kleding inzamelen in de toegewezen week. Zij hoeven geen vergunning aan te vragen en ook geen melding te doen bij de gemeente.Organisaties met een CBF-keurmerk maar niet opgenomen in het landelijk collecterooster moeten een vergunning aanvragen voor de week waarin zij willen collecteren of kleding willen inzamelen.Organisaties die in Lisse gevestigd zijn of waarbij er een directe relatie bestaat tussen het bestedingsdoel en Lisse word een vergunning verleend, in de nog beschikbare vrije periode, wanneer de organisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.Aan organisaties die niet zijn opgenomen in het collecterooster van het CBF en niet staan op het vastgestelde rooster van de gemeente Lisse wordt alleen vergunning verleend als de organisatie positief is beoordeeld door het CBF door middel van het CBF-Keur of een Verklaring van geen bezwaar.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Informatie collecterooster CBF Via de knop ‘collecterooster CBF’vindt u het landelijk collecterooster. Op dit rooster staan de periodes en de instanties waarvoor vergunning is afgegeven. Hierop ziet u ook ‘vrije periodes’ staan. Deze worden door ons niet op het rooster ingevuld. Wilt u weten of er in de ‘vrije periodes’ een collecte wordt gehouden, kijk dan op de gemeentepagina van het Lisser Nieuws en op onze website onder ‘Gemeenteberichten’.

  • Externe link: Verloren of gevonden voorwerpen

    Meld een verloren of gevonden voorwerp altijd bij de gemeente. Doe dit online, telefonisch via 14 0252 of persoonlijk bij de gemeente (tijdens openingstijden en zonder afspraak).  Gevonden Als het voorwerp minder waard is dan 450,00 euro dan mag u het thuis bewaren. Als het voorwerp meer waard is dan 450,00 euro, dan bent u verplicht om het af te geven bij de gemeente. Wanneer een gevonden voorwerp niet binnen 1 jaar door de eigenaar wordt opgehaald, dan mag u het voorwerp houden. Bewaar het voorwerp thuis en zorg dat het in dezelfde staat blijft als toen u het vond. Wilt u het voorwerp liever niet thuis bewaren? Lever het dan in bij de gemeente.  Als u een voorwerp heeft aangegeven bij verlorenofgevonden en de eigenaar vindt het voorwerp, dan kan de gemeente uw contactgegevens doorgeven (alleen als u hiervoor toestemming heeft gegeven). Neemt de eigenaar vervolgens géén contact met u op, dan wordt het voorwerp uw eigendom, ná de wettelijke bewaartermijn van 1 jaar.   Verloren Heeft u een identiteitsbewijs verloren, zoals een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument? Bij de aanvraag van uw nieuwe document maken wij een vermissingsdocument voor u op. U hoeft daarvoor niet meer naar de politie.   Uitzonderingen Paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen of vreemdelingendocumenten kunnen niet worden geregistreerd via verlorenofgevonden. Deze moet u inleveren bij de gemeente.  Legitimatiebewijzen die worden ingeleverd mogen wij in verband met risico op identiteitsfraude niet aan de houder teruggegeven. Ook sleutels worden niet geregistreerd. Als u een (bos) sleutel(s) vindt, dan kunt u deze afgeven bij de gemeente. 

  • Externe link: Marktstandplaatsvergunning

    Als u vanaf een vaste plek aan de openbare weg goederen wilt verkopen of diensten wilt aanbieden, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Vaste standplaatsen buiten de weekmarkt om Dit geldt voor de vaste standplaatsen voor de verkoop van consumptieartikelen, maar ook voor tijdelijke standplaatsen bijvoorbeeld een bus van CZ, Beter Horen of borstkankeronderzoek of een kraam van een politieke partij. De locaties van deze vaste standplaatsen zijn: 3 op de Grachtweg (voor vaste standplaatsen).1 op het parkeerterrein van de Poelmarkt (Vivaldistraat) (voor vaste standplaatsen).diverse locaties te bepalen door aanvrager en ter beoordeling door het college. Uitsluitend voor tijdelijke standplaatsen. Informeer via apv.vergunningen@hltsamen.nl of er nog vaste standplaatsen vrij zijn voordat u een aanvraag doet.  Standplaatsen op de weekmarkt Als u met een kraam op de weekmarkt wilt staan heeft u een standplaatsvergunning nodig. De weekmarkt vindt iedere maandag plaats van 11.00 tot 16.00 uur op het Meer en Houtplein. Als er een vaste standplaats op de weekmarkt vrijkomt, dan maken wij dit openbaar bekend en worden kandidaten voor de vrijgekomen vaste standplaats uitgenodigd om een vergunningaanvraag in te dienen. Op dit moment zijn er standplaatsen beschikbaar op de weekmarkt van Lisse, heeft u interesse neem dan contact op met apv.vergunningen@hltsamen.nl.

  • Externe link: Honden

    Binnen de bebouwde kom moeten alle honden aan de lijn (uitgezonderd de losloopplaatsen).In het buitengebied is er geen aanlijnplichtDe gemeente heeft plaatsen aangewezen waar honden los mogen lopen (zie overzicht bij Voorwaarden).Buiten de bebouwde kom mogen honden loslopen, tenzij anders aangegeven.U bent verplicht overal de poep van uw hond op te ruimen (ook op losloopplaatsen). Hondenpoepzakjes kunt u ophalen bij de gemeente.In de gemeente Teylingen betaalt u geen hondenbelasting. Bekijk het filmpje over het hondenbeleid Meld overlast bij de gemeente Zijn de prullenbakken voor hondenpoep vol? Heeft u overlast van loslopende honden of hondenpoep? Maak hiervan een melding via Fixi. Boete bij niet nakomen opruim- en aanlijnplicht Het is overal verplicht om hondenpoep op te ruimen. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA) controleren regelmatig of dit gebeurt. Laat u uw hond uit of loslopen op een plek waar dit niet mag? Of ruimt u de poep van uw hond niet op? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u een handicap en heeft u een geleidehond? Dan geldt de opruimplicht niet.  Bij een overtreding wordt eerst een waarschuwing gegeven. Als de dezelfde overtreding zich herhaalt, wordt er een proces verbaal opgemaakt. De boete voor het niet opruimen van hondenpoep is € 140,-. De boete voor het los laten lopen van een hond binnen de bebouwde kom bedraagt € 95,-. De boete voor honden die aanwezig zijn op plaatsen waar dit niet is toegestaan, bijvoorbeeld een kinderspeelplaats of het stiltegebied op Koudenhoorn is ook € 140,-.

  • Externe link: Dieren houden

    Het is verboden om gevaarlijke, zeldzame of beschermde dieren te hebben. Als u deze dieren toch wilt houden, dan kunt u soms een ontheffing krijgen. Hiervoor moet u een aanvraag doen. Voor beschermde diersoorten kunt u geen ontheffing krijgen.   Bijen houden Het is verboden bijen te houden binnen een afstand van dertig meter van woningen en gebouwen waar overdag mensen verblijven én als de afstand dertig meter van de weg is. Het verbod geldt niet als er voldoende beschermingsmaatregelen zijn genomen (een afscheiding van twee meter) en als de omliggende gebouwen eigendom zijn van de bijenhouder. Ontheffing aanvragen Bij de gemeente kunt u een verzoek indienen voor een ontheffing van het verbod. Toekenning van deze ontheffing is afhankelijk van de omstandigheden en redenen van het verzoek.

  • Externe link: Waarmerken kopie of afschrift document

    Soms heeft u een gewaarmerkt document nodig. U kunt hiervoor terecht bij de gemeente. De gemeente geeft met een stempel en een handtekening aan dat een kopie van een document er precies zo uitziet als het origineel. U moet hiervoor een afspraak makenDocumenten die de gemeente waarmerkt: Nederlandse reisdocumenten en Nederlandse rijbewijzen Voor andere documenten dan hierboven genoemd, zoals diploma’s of getuigschriften van onderwijsinstellingen en buitenlandse documenten kunt u kijken op de website van DUO.

  • Externe link: Omgevingsvergunning, principeverzoek

    Wilt u voordat u een aanvraag om een omgevingsvergunning indient weten of uw (bouw)plan haalbaar is? Dan kunt u een principeverzoek indienen. Het voordeel is dat de kosten hiervan lager zijn dan voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Ook zijn er voor het indienen van een principeverzoek  minder aanvullende documenten nodig. Het (bouw)plan hoeft ook nog niet zo gedetailleerd uitgewerkt te zijn als bij een definitieve aanvraag om een omgevingsvergunning.