Zoekresultaten 1 - 50 van 10585 resultaten
- Uittreksel burgerlijke stand
Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan online een uittreksel burgerlijke stand aan. U krijgt dan een kopie van de officiële akte binnen 5 werkdagen toegestuurd. U kunt hiervoor ook een afspraak maken.
- Bron: Drimmelen (Gemeente)
- 2025-02-26
- Recht
- Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een VOG is een bewijs van goed gedrag. In verschillende situaties is een VOG nodig. De VOG kan opgevraagd worden bij de gemeente.
- Bron: Utrechtse Heuvelrug (Gemeente)
- 2024-01-29
- Recht
- Bedrijventerreinen
Bedrijventerreinen
- Bron: Zundert (Gemeente)
- 2024-12-16
- Recht
- Bezwaar tegen beslissing provincie
Als u het niet eens bent met een besluit van de provincie, dan kunt u bezwaar maken. Uw bezwaarschrift wordt behandeld in een onafhankelijke commissie.
Meestal krijgt u de mogelijkheid uw bezwaar mondeling toe te lichten in de commissie rechtsbescherming provincie Flevoland. Als dat zo is, krijgt u daarvoor een uitnodiging.
Het indienen van een bezwaar betekent niet dat een besluit niet uitgevoerd wordt. Als de uitvoering van het besluit op korte termijn wilt tegenhouden, moet u bij de rechter een apart verzoek om een "voorlopige voorziening" indienen. In de beslissing waartegen u bezwaar maakt, staat vermeld of u een voorlopige voorziening kunt aanvragen, bij wie u dat moet doen en binnen welke termijn. Aan het indienen van het verzoek zijn kosten verbonden (griffierecht).
- Bron: Flevoland (Provincie)
- 2025-03-31
- Recht
- Adresonderzoek aanvragen
Iedereen staat bij de gemeente ingeschreven op een adres. Denkt u dat iemand onterecht op uw adres staat ingeschreven? Vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente.
- Bron: Landsmeer (Gemeente)
- 2024-02-14
- Recht
- Automatische incasso regelen
De Regionale Belastinggroep (RBG) verzorgt de belastingheffing voor Delfland. Als je niet in staat bent om je waterschapsbelastingaanslag nu in één keer te betalen, kun je in termijnen betalen.
- Bron: Hoogheemraadschap van Delfland (Waterschap)
- 2025-01-01
- Recht
- Briefadres
Verblijft u (tijdelijk) in een (zorg)instelling? Dan heeft u de mogelijkheid om een briefadres aan te vragen
- Bron: Meierijstad (Gemeente)
- 2024-01-29
- Recht
- Aansprakelijk stellen
Aansprakelijkheid gemeente als u schade heeft geleden door toedoen van de gemeente.
- Bron: Leusden (Gemeente)
- 2025-02-12
- Recht
- Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Heb je een bewijs nodig dat je in de gemeente Zevenaar woont? Vraag dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Daarop staan standaard jouw naam, adres, geboorteplaats en -datum. Daarnaast kun je er andere gegevens op laten zetten. Een uittreksel BRP vraag je online aan met DigiD. Het uittreksel wordt vervolgens binnen enkele werkdagen per post toegezonden.
- Bron: Zevenaar (Gemeente)
- 2025-01-30
- Recht
- Geregistreerd partnerschap
Als u uw relatie met uw partner officieel wilt vastleggen, maar u wilt niet trouwen, dan kunt u uw partnerschap laten registreren bij de gemeente.
- Bron: Montferland (Gemeente)
- 2024-07-01
- Recht
- Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of organisaties kunnen om een VOG vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken, maar ook als u een wapenvergunning aanvraagt.
- Bron: Gennep (Gemeente)
- 2025-03-19
- Recht
- Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont
Als u in het buitenland woont, kunt u in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U meldt uw plannen bij de gemeente waar u trouwt of het partnerschap aangaat. Als u allebei in het buitenland woont, doet u een melding bij de gemeente Den Haag.
- Bron: Oostzaan (Gemeente)
- 2025-01-06
- Recht
- Adresonderzoek
Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. U kunt een adresonderzoek ook intrekken.
- Bron: Pijnacker-Nootdorp (Gemeente)
- 2025-03-25
- Recht
- Identiteitskaart
Een identiteitskaart vraagt u aan in de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U kunt van 1 april tot 1 september ook zonder afspraak naar de publiekshal komen. Dit is mogelijk op werkdagen van 9.00 tot 11.00 uur. Houdt u wel rekening met een wachttijd. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen. U kunt de identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.
- Bron: Haarlem (Gemeente)
- 2025-03-24
- Recht
- Trouwen of geregistreerd partnerschap sluiten
Meld uw huwelijk bij de gemeente.
- Bron: Den Helder (Gemeente)
- 2025-01-20
- Recht
- Kind erkennen vóór de geboorte
In sommige gevallen kan een kind erkend worden vóór de geboorte. Iemand wordt dan juridisch ouder. Als juridisch ouder hebt u rechten en plichten.
- Bron: Staphorst (Gemeente)
- 2025-01-01
- Recht
- Briefadres
Briefadres
- Bron: Lochem (Gemeente)
- 2023-10-11
- Recht
- Verloren of gevonden voorwerpen melden
Een verloren of gevonden voorwerp kan gemeld worden bij de gemeente. Er hoeft alleen aangifte gedaan te worden wanneer het om diefstal gaat.
- Bron: Koggenland (Gemeente)
- 2025-02-17
- Recht
- Kind erkennen vóór de geboorte
Als u uw kind erkent, wordt u juridisch ouder. Dit betekent dat u dan de wettelijke ouder van uw kind bent. Dit hoeft niet altijd de biologi
- Bron: Berg en Dal (Gemeente)
- 2024-02-09
- Recht
- Nadeelcompensatie
Het kan zijn dat u nadeel heeft van een gemeentelijk besluit of activiteit. Bijvoorbeeld als uw woning minder waard wordt door een verleende omgevingsvergunning. Of als er langdurig wegwerkzaamheden zijn, waardoor uw klanten wegblijven bij uw winkel. Soms vergoedt de gemeente een deel van de schade die u oploopt. Dat heet nadeelcompensatie.
- Bron: Haarlemmermeer (Gemeente)
- 2025-01-31
- Recht, Ruimte en infrastructuur
- Erkenning van een kind en naamskeuze
De erkenning van een kind mag je in elke gemeente in Nederland doen. Een kind erkennen kan vóór, bij en na de geboorte. Het advies is om het kind al voor de geboorte te erkennen, omdat de erkenner dan direct op de geboorteakte wordt vermeld.
- Bron: Lansingerland (Gemeente)
- 2025-02-07
- Recht
- Overlijdensaangifte
Wanneer iemand is overleden doet u hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden.
- Bron: Tytsjerksteradiel (Gemeente)
- 2025-02-13
- Recht
- Bestuurlijke boete Basisregistratie Personen (BRP)
De gegevens in de bevolkingsadministratie (Basisregistratie Personen, BRP) dienen juist, actueel en betrouwbaar te zijn. Deze administratieve gegevens moeten zo veel als mogelijk in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. Daarom bent u verplicht om veranderingen in uw persoonlijke situatie, bijvoorbeeld een adreswijziging binnen Nederland of een huwelijk dat in het buitenland is gesloten, door te geven aan de gemeente, team…
- Bron: Hoeksche Waard (Gemeente)
- 2023-07-26
- Recht
- Bewijs van in leven zijn
Met een bewijs van in leven zijn kan op papier aangetoond worden dat iemand leeft. Het bewijs is geldig in een aantal landen.
- Bron: Wassenaar (Gemeente)
- 2025-01-01
- Recht
- Verklaring onder ede of belofte
Wilt u zich bij de gemeente inschrijven? En kunt u geen officiële identiteitsdocumenten overleggen? Dan kan het nodig zijn dat u een verklaring onder ede of belofte moet afleggen.
- Bron: Pijnacker-Nootdorp (Gemeente)
- 2025-03-24
- Recht
- Nadeelcompensatie (voorheen planschade)
Bij planschade kan onder bepaalde voorwaarden een financiële tegemoetkoming aangevraagd worden.
- Bron: Leudal (Gemeente)
- 2024-12-09
- Recht
- Uittreksel BRP
Heeft u een bewijs nodig dat u staat ingeschreven bij de gemeente Heerenveen? Vraag dan een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP) aan. Wat is BRP? De Basisregistratie personen (BRP) bevat persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woont of gewoond heeft. De overheid heeft...
- Bron: Heerenveen (Gemeente)
- 2025-04-02
- Recht
- Vermissingsverklaring rijbewijs, paspoort of ID-kaart (kopie 1)
Is uw paspoort of ID-kaart gestolen? Of bent u het kwijtgeraakt? Dan moet u een vermissingsverklaring invullen bij de gemeente.
- Bron: Beesel (Gemeente)
- 2022-11-21
- Recht, Verkeer
- Uittreksel persoonsgegevens BRP
In de BRP staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. Burgers kunnen een uittreksel aanvragen.
- Bron: Oirschot (Gemeente)
- 2024-12-31
- Recht
- Levenloos geboren kindje registreren
Wanneer een kindje levenloos wordt geboren, is dit een groot emotioneel gemis. Als u wilt, kunt u uw kindje laten registreren bij de gemeente.
- Bron: Deurne (Gemeente)
- 2023-12-12
- Recht
- Akte van geregistreerd partnerschap
Een akte van geregistreerd partnerschap is een bewijs van uw partnerschap. U kunt hiervan een afschrift (kopie) aanvragen in de gemeente waar uw partnerschap plaatsvond.
- Bron: Ermelo (Gemeente)
- 2025-01-20
- Recht
- Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Een VOG vraagt u persoonlijk aan. Hiervoor kunt u een afspraak maken.
- Bron: De Bilt (Gemeente)
- 2019-06-19
- Recht
- Echtscheiding
Wilt u uw huwelijk beëindigen? Dan kunt u dit laten ontbinden door een echtscheiding. Meestal regelt uw advocaat dit voor u. De echtscheiding moet binnen 6 maanden na de uitspraak worden doorgegeven aan de gemeente waar u trouwde. Na de inschrijving in de registers van de burgerlijke stand is uw echtscheiding pas definitief.
- Bron: Dantumadiel (Gemeente)
- 2024-12-03
- Recht
- In gebreke stellen gemeente bij te laat beslissen
Bij een niet tijdige beslissing kan de gemeente in gebreke gesteld worden. Een dwangsom is één van de daaropvolgende scenario's.
- Bron: Leudal (Gemeente)
- 2023-03-27
- Recht
- Briefadres
Heb je geen vast woonadres? Dan kun je bij ons een briefadres aanvragen. Dit kan ook als je een goede reden hebt om je post ergens anders te ontvangen. Je kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als: je (tijdelijk) geen woning hebt; je schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor je werk; je in de gevangenis zit; je in een psychiatrische inrichting verblijft; je in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft; je wordt bedreigd of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat je verblijfplaats bekend is. Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij jou terecht komt.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2025-03-18
- Recht
- Verklaring onder ede of belofte
Een verklaring onder ede of een belofte doen kan alleen als gegevens uit de BRP niet kloppen en er geen ander document is waaruit gegevens blijken.
- Bron: Simpelveld (Gemeente)
- 2023-03-23
- Recht
- Erkenning van een kind
Als u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder van uw kind, dan heeft het kind voor de wet alleen een (biologische) moeder als ouder. U kunt ouderschap over het kind krijgen door het kind te erkennen. Dit kunt u voor of na de geboorte doen.
- Bron: Albrandswaard (Gemeente)
- 2024-08-01
- Recht
- Verhuizen naar Nederland
Wanneer iemand voor langere tijd naar Nederland verhuist, moet diegene zich inschrijven bij de gemeente. Hierbij zijn verschillende documenten nodig.
- Bron: Koggenland (Gemeente)
- 2022-08-30
- Recht
- Zakenpaspoort
Aanvragen van een paspoort met extra pagina's. Voor mensen die veel reizen.
- Bron: Gooise Meren (Gemeente)
- 2025-03-03
- Recht
- Gebruik achternaam
Na uw huwelijk of partnerschap kiest u zelf met welke achternaam de overheid u aanschrijft. Dit kan ook na een scheiding. U geeft uw keuze door in de gemeente waar u woont.
- Bron: Delft (Gemeente)
- 2025-04-10
- Recht
- Vluchtelingenpaspoort
Als u een vluchtelingenstatus hebt, vraagt u een vluchtelingenpaspoort aan bij de gemeente.
- Bron: Lopik (Gemeente)
- 2024-12-31
- Recht
- Zakenpaspoort
U vraagt een zakenpaspoort aan tijdens de openingstijden van de balie van het Publiekscentrum. Maak hiervoor online een afspraak.
- Bron: Zeewolde (Gemeente)
- 2025-01-02
- Recht
- Attestatie de vita (internationaal bewijs van in leven zijn)
Een attestatie de vita is een internationaal bewijs dat u in leven bent. U vraagt de attestatie de vita persoonlijk aan bij de gemeente. Als u in Nederland, Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba een bewijs van in leven zijn nodig hebt, vraagt u geen attestatie de vita aan maar een bewijs van in leven zijn.
- Bron: Noord-Beveland (Gemeente)
- 2025-01-03
- Recht
- Tweede paspoort
Tweede paspoort U kunt een tweede paspoort aanvragen als u kunt aantonen dat u het nodig hebt. Bijvoorbeeld als u vaak naar landen reist waarvoor een visum nodig is, of als u reist naar landen die met elkaar in conflict zijn. Paspoortpiek Van veel inwoners loopt binnenkort de geldigheid van hun...
- Bron: Schiedam (Gemeente)
- 2024-12-19
- Recht
- Erkenning van (ongeboren) kind
Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn dan moet u het kind erkennen.
- Bron: Zoeterwoude (Gemeente)
- 2023-01-10
- Recht
- Nadeelcompensatie
Wat is nadeelcompensatie? Wij kunnen ons voorstellen dat u niet dagelijks te maken hebt met (het aanvragen van) nadeelcompensatie. Dit is een compensatie waarbij de gemeente onevenredige schade (deels) vergoedt. Het gaat hierbij om schade die veroorzaakt is door de gemeente bij de rechtmatige uitvoering van taken of een rechtmatig genomen besluit. De gemeente doet dus iets wat zij mag doen, maar veroorzaakt daar schade bij. Nadeelcompensatie is bedoeld voor uitzonderlijke gevallen. Hierbij moet het gaan om schade die niet voorzienbaar was, die uitgaat boven het normale maatschappelijk risico en die een benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar treft. Daarbij geldt dat zelfs als aan al deze eisen wordt voldaan nog niet alle geleden schade wordt vergoed. Een deel van de schade valt namelijk binnen het normale maatschappelijke (ondernemers)risico. Hoe hoog dit risico is hangt af van de omstandigheden van het geval. Indien er sprake is van een afname van de winst of zelfs verlies bij een onderneming dan is het gebruikelijk dat in ieder geval een verlies ter hoogte van 8% tot 15% van de jaaromzet voor eigen rekening van de ondernemer komt. Dit is ook zo als de ondernemer in een kortere periode dan een jaar de schade lijdt. Dit percentage wordt een drempel genoemd. Vaak werkt de overheid met een drempel en met een korting. Bij een korting blijft een deel van de schade boven de drempel voor rekening van de ondernemer. Bij abnormale werkzaamheden liggen de percentages van de drempel en de korting soms lager. Andersom kan het ook zijn dat alle schade voor uw rekening komt, dat is bijvoorbeeld het geval als het handelen van de gemeente voorzienbaar was. Als inwoner/ondernemer heeft u ook de plicht om de schade zoveel mogelijk te beperken. Als u dat onvoldoende heeft gedaan heeft dat effect op de hoogte van een eventueel uit te keren vergoeding. Om in aanmerking te komen voor een eventuele vergoeding zult u moeten aantonen dat er een oorzakelijk verband is tussen de door u geleden schade en het handelen van de gemeente. U moet aantonen dat de schade die u heeft geleden groter is dan de schade die elke inwoner/ondernemer kan verwachten (periodiek) te lijden. U moet daarbij aantonen dat u door het handelen van de gemeente (relatief) harder bent getroffen dan andere inwoners/ondernemers. Wij zullen dit uitleggen met het onderstaande voorbeeld. Aan de Groeneweg in een plaats liggen drie boerenbedrijven. Een boer verkoopt appels, een boer verkoopt eieren en de derde boer verkoopt kerstbomen. De gemeente moet de weg onderhouden. Om de weg te kunnen onderhouden gaat de weg drie weken dicht. Al de bedrijven zijn daardoor onbereikbaar. De weg wordt toevallig net in de drie weken voor Kerst afgesloten. Al de boeren hebben hier last van want zij kunnen hun producten niet verkopen. Voor de appel- en de eierboer is het vervelend dat zij net voor de feestdagen onbereikbaar zijn. Voor de kerstbomenboer is het veel erger. Hij maakt net in die drie weken heel zijn jaaromzet. Hij wordt dus door dezelfde maatregel veel harder getroffen. Let op de tekst op deze website is informatief, u kunt hier geen rechten aan ontlenen. Het is verstandig om onze officiële regeling te raadplegen alvorens u beslissingen neemt. Dit is de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen. In de onderstaande paragrafen vindt u de belangrijkste voorwaarden, informatie over hoe u een aanvraag kunt doen en hoe deze wordt behandeld en ten slotte welke kosten hieraan verbonden zijn voor u. Voorwaarden de schade is onevenredig en niet voorzienbaar en valt buiten het normale maatschappelijk risico of ondernemersrisico. de schade staat in direct verband met het genomen besluit en de uitgevoerde werkzaamheden. Hoe werkt het? U vult het formulier 'nadeelcompensatie (pdf, 95 kB) in en stuurt dit op naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. het college van B&W, postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Daar kunt u een brief bijvoegen om uw aanvraag verder te motiveren en te onderbouwen. Ook voegt u bijlagen toe waaruit blijkt dat u schade heeft geleden en hoe hoog deze schade is. Als u een ondernemer bent en meent minder winst te hebben gemaakt of zelfs verlies te hebben geleden door rechtmatig overheidshandelen moet u betrouwbare gegevens van uw boekhouder of accountant aanleveren. Uit deze gegevens moet duidelijk dit verlies aan winstderving blijken, ook moet duidelijk zijn wat uw maandomzetten, kosten en winst waren in de periode van 3 jaren voorafgaand aan het handelen van de gemeente dat de schade heeft veroorzaakt. Als u meent schade te lijden als gevolg van verminderde huurinkomsten moet u als bijlage een afschrift van de huurovereenkomst of gebruikersovereenkomst en een afschrift van de eigendomsakte meesturen. Mogelijk heeft de gemeente nog meer informatie nodig om uw specifieke geval in behandeling te kunnen nemen. Mocht dat het geval zijn dan zal de gemeente u om deze informatie vragen zodat u uw aanvraag kunt aanvullen waarna deze in behandeling kan worden genomen. Ook ontvangt u nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen meer informatie over de verdere behandeling van uw aanvraag. Kosten Een verzoek doen kost € 300,-. Als uw verzoek (gedeeltelijk) geldig wordt erkend, krijgt u dit bedrag terug. Soms kunt u ook kosten terugkrijgen die u heeft gemaakt voor rechtsbijstand dan wel voor bijstand door een deskundige voor het vaststellen van de schade. Zie hiervoor de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen. Het is goed om voordat u kosten maakt zelf al een inschatting te doen of de door u geleden schade niet sowieso binnen het normaal maatschappelijk (ondernemers)risico valt. Dat voorkomt dat u kosten maakt zonder dat u uitzicht heeft op een vergoeding. Heeft u vragen? Stuur een bericht via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-27
- Recht
- Geregistreerd partnerschap
U gaat niet trouwen, maar u wilt wel de relatie met uw partner officieel vastleggen? Dan kunt u uw partnerschap laten registreren.
- Bron: Berg en Dal (Gemeente)
- 2024-07-15
- Recht
- Paspoort kwijt: verloren of gestolen?
Als uw paspoort kwijt is, dan meldt u dit bij de gemeente. Let op: u hoeft hiervoor geen aangifte te doen bij de politie.
- Bron: Oudewater (Gemeente)
- 2025-02-04
- Recht
- Afschrift burgerlijke stand
Vraag een afschrift burgerlijke stand aan als bewijs van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding.
- Bron: Nunspeet (Gemeente)
- 2024-08-12
- Recht
- Vertrek naar het buitenland
Verhuist u voor langer dan acht maanden naar het buitenland? Dan moet u zich uitschrijven bij de gemeente. Geef uw vertrek uiterlijk vijf dagen vóór de vertrekdatum door aan de gemeente. Wie kan uw vertrek naar het buitenland doorgeven? als u 16 jaar of ouder bent: u zelf voor kinderen...
- Bron: Heerenveen (Gemeente)
- 2025-02-14
- Recht