Zoekresultaten 1 - 50 van 7521 resultaten
- Externe link: Uittreksel burgerlijke stand
Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan online een uittreksel burgerlijke stand aan. U krijgt dan een kopie van de officiële akte binnen 5 werkdagen toegestuurd. U kunt hiervoor ook een afspraak maken.
- Bron: Drimmelen (Gemeente)
- 2025-02-26
- Recht
- Externe link: Bedrijventerreinen
Bedrijventerreinen
- Bron: Zundert (Gemeente)
- 2024-12-16
- Recht
- Externe link: Automatische incasso regelen
De Regionale Belastinggroep (RBG) verzorgt de belastingheffing voor Delfland. Als je niet in staat bent om je waterschapsbelastingaanslag nu in één keer te betalen, kun je in termijnen betalen.
- Bron: Hoogheemraadschap van Delfland (Waterschap)
- 2025-01-01
- Recht
- Externe link: Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Heb je een bewijs nodig dat je in de gemeente Zevenaar woont? Vraag dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) aan. Daarop staan standaard jouw naam, adres, geboorteplaats en -datum. Daarnaast kun je er andere gegevens op laten zetten. Een uittreksel BRP vraag je online aan met DigiD. Het uittreksel wordt vervolgens binnen enkele werkdagen per post toegezonden.
- Bron: Zevenaar (Gemeente)
- 2025-01-30
- Recht
- Externe link: Geregistreerd partnerschap
Als u uw relatie met uw partner officieel wilt vastleggen, maar u wilt niet trouwen, dan kunt u uw partnerschap laten registreren bij de gemeente.
- Bron: Montferland (Gemeente)
- 2024-07-01
- Recht
- Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of organisaties kunnen om een VOG vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken, maar ook als u een wapenvergunning aanvraagt.
- Bron: Gennep (Gemeente)
- 2025-03-19
- Recht
- Externe link: Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont
Als u in het buitenland woont, kunt u in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U meldt uw plannen bij de gemeente waar u trouwt of het partnerschap aangaat. Als u allebei in het buitenland woont, doet u een melding bij de gemeente Den Haag.
- Bron: Oostzaan (Gemeente)
- 2025-01-06
- Recht
- Externe link: Adresonderzoek
Staat iemand op uw adres ingeschreven die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. U kunt een adresonderzoek ook intrekken.
- Bron: Pijnacker-Nootdorp (Gemeente)
- 2025-03-25
- Recht
- Externe link: Identiteitskaart
Een identiteitskaart vraagt u aan in de publiekshal. Hiervoor maakt u een afspraak. U kunt van 1 april tot 1 september ook zonder afspraak naar de publiekshal komen. Dit is mogelijk op werkdagen van 9.00 tot 11.00 uur. Houdt u wel rekening met een wachttijd. U betaalt meteen bij het aanvragen. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind mee bij het aanvragen en ophalen. U kunt de identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen.
- Bron: Haarlem (Gemeente)
- 2025-03-24
- Recht
- Externe link: Trouwen of geregistreerd partnerschap sluiten
Meld uw huwelijk bij de gemeente.
- Bron: Den Helder (Gemeente)
- 2025-01-20
- Recht
- Externe link: Kind erkennen vóór de geboorte
In sommige gevallen kan een kind erkend worden vóór de geboorte. Iemand wordt dan juridisch ouder. Als juridisch ouder hebt u rechten en plichten.
- Bron: Staphorst (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Verloren of gevonden voorwerpen melden
Een verloren of gevonden voorwerp kan gemeld worden bij de gemeente. Er hoeft alleen aangifte gedaan te worden wanneer het om diefstal gaat.
- Bron: Koggenland (Gemeente)
- 2025-02-17
- Recht
- Externe link: Kind erkennen vóór de geboorte
Als u uw kind erkent, wordt u juridisch ouder. Dit betekent dat u dan de wettelijke ouder van uw kind bent. Dit hoeft niet altijd de biologi
- Bron: Berg en Dal (Gemeente)
- 2025-04-23
- Recht
- Externe link: Nadeelcompensatie
Het kan zijn dat u nadeel heeft van een gemeentelijk besluit of activiteit. Bijvoorbeeld als uw woning minder waard wordt door een verleende omgevingsvergunning. Of als er langdurig wegwerkzaamheden zijn, waardoor uw klanten wegblijven bij uw winkel. Soms vergoedt de gemeente een deel van de schade die u oploopt. Dat heet nadeelcompensatie.
- Bron: Haarlemmermeer (Gemeente)
- 2025-01-31
- Recht, Ruimte en infrastructuur
- Externe link: Erkenning van een kind en naamskeuze
De erkenning van een kind mag je in elke gemeente in Nederland doen. Een kind erkennen kan vóór, bij en na de geboorte. Het advies is om het kind al voor de geboorte te erkennen, omdat de erkenner dan direct op de geboorteakte wordt vermeld.
- Bron: Lansingerland (Gemeente)
- 2025-02-07
- Recht
- Externe link: Overlijdensaangifte
Wanneer iemand is overleden doet u hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden.
- Bron: Tytsjerksteradiel (Gemeente)
- 2025-02-13
- Recht
- Externe link: Bewijs van in leven zijn
Met een bewijs van in leven zijn kan op papier aangetoond worden dat iemand leeft. Het bewijs is geldig in een aantal landen.
- Bron: Wassenaar (Gemeente)
- 2025-01-01
- Recht
- Externe link: Verklaring onder ede of belofte
Wilt u zich bij de gemeente inschrijven? En kunt u geen officiële identiteitsdocumenten overleggen? Dan kan het nodig zijn dat u een verklaring onder ede of belofte moet afleggen.
- Bron: Pijnacker-Nootdorp (Gemeente)
- 2025-03-24
- Recht
- Externe link: Nadeelcompensatie (voorheen planschade)
Bij planschade kan onder bepaalde voorwaarden een financiële tegemoetkoming aangevraagd worden.
- Bron: Leudal (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Uittreksel BRP
Heeft u een bewijs nodig dat u staat ingeschreven bij de gemeente Heerenveen? Vraag dan een uittreksel van de Basisregistratie personen (BRP) aan. Wat is BRP? De Basisregistratie personen (BRP) bevat persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woont of gewoond heeft. De overheid heeft...
- Bron: Heerenveen (Gemeente)
- 2025-04-11
- Recht
- Externe link: Uittreksel persoonsgegevens BRP
In de BRP staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. Burgers kunnen een uittreksel aanvragen.
- Bron: Oirschot (Gemeente)
- 2024-12-31
- Recht
- Externe link: Privacyverklaring afvalverwerking
Informatie over de verwerking van persoonsgegevens door de gemeente Meppel bij het ophalen van afval. Gebruik persoonsgegevens Wij gebruiken uw persoonsgegevens voor het volgende: Registratiechip op minicontainers Afvalpas voor ondergrondse containers en toegang tot het Afvalbrengstation Unieke code De registratiechip en de afvalpas bevatten geen persoonsgegevens. Ze hebben alleen een unieke code. Wij weten welke code bij welk adres hoort.…
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2025-05-07
- Recht
- Externe link: Erkenning kind
Wilt u uw kind erkennen? Maak dan een afspraak via telefoonnummer 14 0222.
- Bron: Texel (Gemeente)
- 2024-12-19
- Recht
- Externe link: Akte van geregistreerd partnerschap
Een akte van geregistreerd partnerschap is een bewijs van uw partnerschap. U kunt hiervan een afschrift (kopie) aanvragen in de gemeente waar uw partnerschap plaatsvond.
- Bron: Ermelo (Gemeente)
- 2025-01-20
- Recht
- Externe link: Echtscheiding
Wilt u uw huwelijk beëindigen? Dan kunt u dit laten ontbinden door een echtscheiding. Meestal regelt uw advocaat dit voor u. De echtscheiding moet binnen 6 maanden na de uitspraak worden doorgegeven aan de gemeente waar u trouwde. Na de inschrijving in de registers van de burgerlijke stand is uw echtscheiding pas definitief.
- Bron: Dantumadiel (Gemeente)
- 2024-12-03
- Recht
- Externe link: In gebreke stellen gemeente bij te laat beslissen
Bij een niet tijdige beslissing kan de gemeente in gebreke gesteld worden. Een dwangsom is één van de daaropvolgende scenario's.
- Bron: Leudal (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Erkenning van een kind
Als u niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder van uw kind, dan heeft het kind voor de wet alleen een (biologische) moeder als ouder. U kunt ouderschap over het kind krijgen door het kind te erkennen. Dit kunt u voor of na de geboorte doen.
- Bron: Albrandswaard (Gemeente)
- 2024-08-01
- Recht
- Externe link: Zakenpaspoort
Aanvragen van een paspoort met extra pagina's. Voor mensen die veel reizen.
- Bron: Gooise Meren (Gemeente)
- 2025-03-03
- Recht
- Externe link: Gebruik achternaam
Na uw huwelijk of partnerschap kiest u zelf met welke achternaam de overheid u aanschrijft. Dit kan ook na een scheiding. U geeft uw keuze door in de gemeente waar u woont.
- Bron: Delft (Gemeente)
- 2025-04-10
- Recht
- Externe link: Vluchtelingenpaspoort
Als u een vluchtelingenstatus hebt, vraagt u een vluchtelingenpaspoort aan bij de gemeente.
- Bron: Lopik (Gemeente)
- 2024-12-31
- Recht
- Externe link: Zakenpaspoort
U vraagt een zakenpaspoort aan tijdens de openingstijden van de balie van het Publiekscentrum. Maak hiervoor online een afspraak.
- Bron: Zeewolde (Gemeente)
- 2025-01-02
- Recht
- Externe link: Attestatie de vita (internationaal bewijs van in leven zijn)
Een attestatie de vita is een internationaal bewijs dat u in leven bent. U vraagt de attestatie de vita persoonlijk aan bij de gemeente. Als u in Nederland, Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba een bewijs van in leven zijn nodig hebt, vraagt u geen attestatie de vita aan maar een bewijs van in leven zijn.
- Bron: Noord-Beveland (Gemeente)
- 2025-01-03
- Recht
- Externe link: Tweede paspoort
Tweede paspoort U kunt een tweede paspoort aanvragen als u kunt aantonen dat u het nodig hebt. Bijvoorbeeld als u vaak naar landen reist waarvoor een visum nodig is, of als u reist naar landen die met elkaar in conflict zijn. Paspoortpiek Van veel inwoners loopt binnenkort de geldigheid van hun...
- Bron: Schiedam (Gemeente)
- 2024-12-19
- Recht
- Externe link: Nadeelcompensatie
Wat is nadeelcompensatie? Wij kunnen ons voorstellen dat u niet dagelijks te maken hebt met (het aanvragen van) nadeelcompensatie. Dit is een compensatie waarbij de gemeente onevenredige schade (deels) vergoedt. Het gaat hierbij om schade die veroorzaakt is door de gemeente bij de rechtmatige uitvoering van taken of een rechtmatig genomen besluit. De gemeente doet dus iets wat zij mag doen, maar veroorzaakt daar schade bij. Nadeelcompensatie is bedoeld voor uitzonderlijke gevallen. Hierbij moet het gaan om schade die niet voorzienbaar was, die uitgaat boven het normale maatschappelijk risico en die een benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar treft. Daarbij geldt dat zelfs als aan al deze eisen wordt voldaan nog niet alle geleden schade wordt vergoed. Een deel van de schade valt namelijk binnen het normale maatschappelijke (ondernemers)risico. Hoe hoog dit risico is hangt af van de omstandigheden van het geval. Indien er sprake is van een afname van de winst of zelfs verlies bij een onderneming dan is het gebruikelijk dat in ieder geval een verlies ter hoogte van 8% tot 15% van de jaaromzet voor eigen rekening van de ondernemer komt. Dit is ook zo als de ondernemer in een kortere periode dan een jaar de schade lijdt. Dit percentage wordt een drempel genoemd. Vaak werkt de overheid met een drempel en met een korting. Bij een korting blijft een deel van de schade boven de drempel voor rekening van de ondernemer. Bij abnormale werkzaamheden liggen de percentages van de drempel en de korting soms lager. Andersom kan het ook zijn dat alle schade voor uw rekening komt, dat is bijvoorbeeld het geval als het handelen van de gemeente voorzienbaar was. Als inwoner/ondernemer heeft u ook de plicht om de schade zoveel mogelijk te beperken. Als u dat onvoldoende heeft gedaan heeft dat effect op de hoogte van een eventueel uit te keren vergoeding. Om in aanmerking te komen voor een eventuele vergoeding zult u moeten aantonen dat er een oorzakelijk verband is tussen de door u geleden schade en het handelen van de gemeente. U moet aantonen dat de schade die u heeft geleden groter is dan de schade die elke inwoner/ondernemer kan verwachten (periodiek) te lijden. U moet daarbij aantonen dat u door het handelen van de gemeente (relatief) harder bent getroffen dan andere inwoners/ondernemers. Wij zullen dit uitleggen met het onderstaande voorbeeld. Aan de Groeneweg in een plaats liggen drie boerenbedrijven. Een boer verkoopt appels, een boer verkoopt eieren en de derde boer verkoopt kerstbomen. De gemeente moet de weg onderhouden. Om de weg te kunnen onderhouden gaat de weg drie weken dicht. Al de bedrijven zijn daardoor onbereikbaar. De weg wordt toevallig net in de drie weken voor Kerst afgesloten. Al de boeren hebben hier last van want zij kunnen hun producten niet verkopen. Voor de appel- en de eierboer is het vervelend dat zij net voor de feestdagen onbereikbaar zijn. Voor de kerstbomenboer is het veel erger. Hij maakt net in die drie weken heel zijn jaaromzet. Hij wordt dus door dezelfde maatregel veel harder getroffen. Let op de tekst op deze website is informatief, u kunt hier geen rechten aan ontlenen. Het is verstandig om onze officiële regeling te raadplegen alvorens u beslissingen neemt. Dit is de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen. In de onderstaande paragrafen vindt u de belangrijkste voorwaarden, informatie over hoe u een aanvraag kunt doen en hoe deze wordt behandeld en ten slotte welke kosten hieraan verbonden zijn voor u. Voorwaarden de schade is onevenredig en niet voorzienbaar en valt buiten het normale maatschappelijk risico of ondernemersrisico. de schade staat in direct verband met het genomen besluit en de uitgevoerde werkzaamheden. Hoe werkt het? U vult het formulier 'nadeelcompensatie (pdf, 95 kB) in en stuurt dit op naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. het college van B&W, postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Daar kunt u een brief bijvoegen om uw aanvraag verder te motiveren en te onderbouwen. Ook voegt u bijlagen toe waaruit blijkt dat u schade heeft geleden en hoe hoog deze schade is. Als u een ondernemer bent en meent minder winst te hebben gemaakt of zelfs verlies te hebben geleden door rechtmatig overheidshandelen moet u betrouwbare gegevens van uw boekhouder of accountant aanleveren. Uit deze gegevens moet duidelijk dit verlies aan winstderving blijken, ook moet duidelijk zijn wat uw maandomzetten, kosten en winst waren in de periode van 3 jaren voorafgaand aan het handelen van de gemeente dat de schade heeft veroorzaakt. Als u meent schade te lijden als gevolg van verminderde huurinkomsten moet u als bijlage een afschrift van de huurovereenkomst of gebruikersovereenkomst en een afschrift van de eigendomsakte meesturen. Mogelijk heeft de gemeente nog meer informatie nodig om uw specifieke geval in behandeling te kunnen nemen. Mocht dat het geval zijn dan zal de gemeente u om deze informatie vragen zodat u uw aanvraag kunt aanvullen waarna deze in behandeling kan worden genomen. Ook ontvangt u nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen meer informatie over de verdere behandeling van uw aanvraag. Kosten Een verzoek doen kost € 300,-. Als uw verzoek (gedeeltelijk) geldig wordt erkend, krijgt u dit bedrag terug. Soms kunt u ook kosten terugkrijgen die u heeft gemaakt voor rechtsbijstand dan wel voor bijstand door een deskundige voor het vaststellen van de schade. Zie hiervoor de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen. Het is goed om voordat u kosten maakt zelf al een inschatting te doen of de door u geleden schade niet sowieso binnen het normaal maatschappelijk (ondernemers)risico valt. Dat voorkomt dat u kosten maakt zonder dat u uitzicht heeft op een vergoeding. Heeft u vragen? Stuur een bericht via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2025-05-07
- Recht
- Externe link: Geregistreerd partnerschap
U gaat niet trouwen, maar u wilt wel de relatie met uw partner officieel vastleggen? Dan kunt u uw partnerschap laten registreren.
- Bron: Berg en Dal (Gemeente)
- 2025-04-23
- Recht
- Externe link: Paspoort kwijt: verloren of gestolen?
Als uw paspoort kwijt is, dan meldt u dit bij de gemeente. Let op: u hoeft hiervoor geen aangifte te doen bij de politie.
- Bron: Oudewater (Gemeente)
- 2025-02-04
- Recht
- Externe link: Afschrift burgerlijke stand
Vraag een afschrift burgerlijke stand aan als bewijs van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding.
- Bron: Nunspeet (Gemeente)
- 2025-01-02
- Recht
- Externe link: Vertrek naar het buitenland
Verhuist u voor langer dan acht maanden naar het buitenland? Dan moet u zich uitschrijven bij de gemeente. Geef uw vertrek uiterlijk vijf dagen vóór de vertrekdatum door aan de gemeente. Wie kan uw vertrek naar het buitenland doorgeven? als u 16 jaar of ouder bent: u zelf voor kinderen...
- Bron: Heerenveen (Gemeente)
- 2025-02-14
- Recht
- Externe link: Gebruik achternaam veranderen
U staat met uw eigen achternaam ingeschreven bij de gemeente. U kunt ervoor kiezen om een andere naam te gebruiken: als u gaat trouwen als u een geregistreerd partnerschap aangaat als u gaat scheiden
- Bron: Doetinchem (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Attestatie de vita
Met een attestatie de vita kunt u in het buitenland aantonen dat u in leven bent.
- Bron: Hellendoorn (Gemeente)
- 2024-05-27
- Recht
- Externe link: Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen
Als u in het buitenland wilt trouwen, heeft u misschien een verklaring van huwelijksbevoegdheid of een ongehuwdverklaring nodig. Deze vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente.
- Bron: Oostzaan (Gemeente)
- 2025-01-06
- Recht
- Externe link: Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand
Inwoners kunnen om verschillende redenen een kopie van akteafschriften voor zichzelf of iemand anders aanvragen bij de burgerlijke stand.
- Bron: Zwartewaterland (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Publicatie ambtshalve uitgeschreven personen
De gemeente Enkhuizen publiceert de gegevens van inwoners die worden uitgeschreven uit de basisregistratie personen omdat zij met onbekende bestemming zijn vertrokken. Vertrokken naar onbekende bestemming Uit onderzoek van de afdeling Dienstverlening is gebleken dat onderstaande persoon/personen niet woonachtig is/zijn op het adres waar hij/zij in de Basisregistratie Personen (BRP) staat/staan ingeschreven. Het college van burgemeester en wethouders van Enkhuizen…
- Bron: Enkhuizen (Gemeente)
- 2025-05-12
- Recht
- Externe link: Echtscheiding of einde geregistreerd partnerschap
Een echtscheiding of beëindiging van geregistreerd partnerschap moet worden aangevraagd via een advocaat. Verschillende situaties zijn mogelijk.
- Bron: Zwartewaterland (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Tweede paspoort
U kunt een tweede paspoort aanvragen als u kunt aantonen dat u het nodig heeft. Bijvoorbeeld: Uw paspoort ligt op een ambassade voor een visumaanvraag. U reist regelmatig naar landen die met elkaar in conflict zijn. De stempels in uw eerste paspoort kunnen dan problemen veroorzaken bij de toelating in een ander land. Voor het aanvragen en afhalen van een (tweede) paspoort moet u een afspraak maken. Dat kan via het afsprakenformulier of telefonisch via 14 0521. Bekijk ook de openingstijden.
- Bron: Westerveld (Gemeente)
- 2025-02-17
- Recht
- Externe link: Overlijden aangeven
Als er iemand is overleden in Hoorn, moet dit worden aangegeven bij de gemeente. Meestal regelt de uitvaartondernemer dit. Als u zelf aangifte wilt doen, bespreekt u dit met de uitvaartverzorger. Na overlijden moet iemand na minimaal 36 uur en uiterlijk binnen 6 werkdagen worden begraven of gecremeerd....
- Bron: Hoorn (Gemeente)
- 2025-04-29
- Recht
- Externe link: Identiteitskaart
U vraagt een identiteitskaart aan in het gemeentekantoor. U moet hiervoor een afspraak maken. De nieuwe identiteitskaart kunt u na 5 werkdagen ophalen. U hoeft voor het ophalen geen afspraak te maken. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Is uw identiteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Lees dan op de pagina Vermissing of beschadiging van een reisdocument hoe u dit kunt melden. Of maak direct online een afspraak om de vermissing door te geven. Afspraak maken vermissing identiteitskaart Wat moet u meenemen? Alle paspoorten en identiteitskaarten die u heeft, ook als ze verlopen zijn. Dit geldt ook voor buitenlandse paspoorten en identiteitskaarten. Kleurenpasfoto die voldoet aan de richtlijnen. Voldoende geld. U moet uw identiteitskaart betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen. Voor de aanvraag van een identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar is toestemming nodig van de gezaghouder(s). U kunt dit op 2 manieren regelen: online toestemming geven. Log in met DigiD. Vul dit formulier in en verstuur het voordat u naar uw afspraak in het gemeentekantoor komt. het ingevulde formulier Verklaring van toestemming eigen reisdocument minderjarige (pdf, 141Kb) meenemen naar uw afspraak. Een kind moet zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en ophalen van een identiteitskaart. Wat kost een identiteitskaart? Identiteitskaart voor persoon van 18 jaar en ouder: € 78,50 Identiteitskaart voor persoon jonger dan 18 jaar: € 42,35 Extra kosten bij een spoedaanvraag: € 59,10 Hoelang is een identiteitskaart geldig? 10 jaar voor personen van 18 jaar en ouder. 5 jaar voor personen jonger dan 18 jaar. Heeft u de identiteitskaart sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak en geef daarbij aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Als u de identiteitskaart vóór 15.30 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten bij een spoedaanvraag. Let op: Langere levertijd spoedaanvragen reisdocumenten Reizen met een minderjarig kind Reist u met een minderjarig kind naar het buitenland waarover u gezamenlijk het gezag heeft of waarover u geen gezag heeft? Op de website van de rijksoverheid staat een formulier waarmee u kunt aantonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen. Identiteitskaart gevonden door iemand anders Heeft iemand uw identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan zijn wij wettelijk verplicht de identiteitskaart te vernietigen. U krijgt de identiteitskaart dus niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeente of na de bezorging, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD. Overige informatie Naar welke landen kan ik reizen met de Nederlandse identiteitskaart? Identiteitsfraude
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2025-03-04
- Recht
- Externe link: Scheiden of partnerschap beëindigen
De gemeente voert geen scheidingen uit. Wij verwerken dit alleen in het register.
- Bron: Nieuwegein (Gemeente)
- 2024-11-20
- Recht
- Externe link: Conceptverzoek (principeaanvraag)
Een omgevingsvergunning nodig voor uw plannen? Soms is het nuttig om eerst een conceptverzoek te doen. Dit kan u flink wat tijd en kosten besparen.
- Bron: Nieuwegein (Gemeente)
- 2025-01-28
- Recht
- Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag.
- Bron: Achtkarspelen (Gemeente)
- 2025-01-18
- Recht