Zoekresultaten 1 - 50 van 162 resultaten

  • Externe link: Bestuurlijke boete Basisregistratie Personen (BRP)

    De gegevens in de bevolkingsadministratie (Basisregistratie Personen, BRP) dienen juist, actueel en betrouwbaar te zijn. Deze administratieve gegevens moeten zo veel als mogelijk in overeenstemming zijn met de werkelijkheid. Daarom bent u verplicht om veranderingen in uw persoonlijke situatie, bijvoorbeeld een adreswijziging binnen Nederland of een huwelijk dat in het buitenland is gesloten, door te geven aan de gemeente, team…

  • Externe link: Naamswijziging achternaam

    Wilt u uw voornaam en/of achternaam veranderen, dan dient u een verzoek tot naamswijziging in bij de Dienst Justis van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • Externe link: Geboorteaangifte

    Gefeliciteerd met de geboorte van uw kindje. Om dit officieel bekend te maken doet u aangifte van de geboorte in de gemeente waar uw kindje is geboren. Log veilig in met DigiD om te laten zien wie u bent. Lees meer over DigiD. Geef de geboorte van uw kindje online aan ons door Komt u liever langs bij één van…

  • Externe link: Zienswijze

    In de kennisgeving (officiële publicaties vindt u op www.officielebekendmakingen.nl) of in specifieke gevallen in een brief staat aangegeven dat u uw reactie kunt geven met een zienswijze. U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn.    Uw reactie kan worden overgenomen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. We kijken naar de verschillende belangen en nemen dan een beslissing.Nu een zienswijze indienen

  • Externe link: Paspoort

    Op deze pagina leest u meer over het aanvragen van een paspoort. U kunt hier ook een afspraak maken voor het afhalen van uw paspoort. 

  • Externe link: Overleg over uw bouwplannen

    Gaat u (ver)bouwen en wilt u weten of u daarvoor een vergunning nodig heeft? Dan is het verstandig om uw plan eerst te laten toetsen in een vooroverleg. Zo voorkomt u verrassingen en verloopt uw vergunningaanvraag vaak sneller en soepeler. Als uw plan vergunningsvrij is, zijn er geen kosten.

  • Externe link: Verloren of gevonden voorwerpen

    Bent u een voorwerp verloren, dan kunt u dit melden bij de gemeente. Dit doet u via de website Externe link: verlorenofgevonden.nl.

    Heeft u een voorwerp gevonden, dan bent u verplicht dit te melden bij de gemeente. Dat doet u ook ook via Externe link: verlorenofgevonden.nl. Alle gevonden voorwerpen in onze gemeente zijn terug te vinden op deze website. U helpt hiermee niet alleen de eigenaar maar u mag soms het voorwerp ook houden, als de eigenaar niet gevonden wordt. Hier gelden wel bepaalde regels voor. Deze staan op diezelfde website.

  • Externe link: Gemeentegroen (snippergroen) huren of kopen

    De Hoeksche Waard is een groene gemeente. Voor de beleving en het aanzicht van onze dorpen vinden we groen erg belangrijk. Daarnaast spelen groene wijken een steeds belangrijkere rol in de verduurzaming van onze omgeving (meer groen, minder steen).  Met snippergroen bedoelen wij  stukjes openbare gemeentegrond. Vaak zijn deze stukjes grond overgebleven na een herindeling van het bestemmingsplan of de…

  • Externe link: Trouwen in het buitenland

    Een verklaring van huwelijksbevoegdheid geeft aan dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen in het buitenland.

  • Externe link: Bewijs van Nederlanderschap

    Met een bewijs van Nederlanderschap kunt u aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U vraagt het online aan met DigiD. U ontvangt binnen 5 werkdagen een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) waarop uw Nederlandse nationaliteit staat. Een bewijs van Nederlanderschap kost . Vraag een bewijs van Nederlanderschap aan

  • Externe link: Verhuizen vanuit het buitenland

    Komt u vanuit het buitenland in Alkmaar wonen? En verblijft u langer dan 4 maanden in Nederland. Binnen 5 dagen na aankomst in Nederland doet u persoonlijk aangifte bij de gemeente in het Stadskantoor.

  • Externe link: Verhuur sportaccommodaties

    De gemeente Meppel beschikt over verschillende binnen- en buitensportaccommodaties. U kunt deze huren als vereniging of school. Accommodatie reserveren U moet de reservering minstens 1 week van tevoren aanvragen. Dit doet u door het digitale formulier in te vullen voor de accommodatie die u wilt gebruiken: aanvraag reservering binnensport onderwijs aanvraag reservering binnensport vereniging aanvraag reservering buitenaccommodatie onderwijs aanvraag reservering…

  • Externe link: Basisregistratie personen (BRP), uittreksel

    U kunt een uittreksel van uw persoonsgegevens (BRP) nodig hebben voor het afleggen van een examen, inschrijven voor een school, opleiding of woningbouwvereniging, uw huwelijk of geregistreerd partnerschap, uw pensioen, een echtscheiding of als bewijs dat u Nederlander bent. Een uittreksel vraagt u aan in de gemeente waar u woont. Log veilig in met DigiD om te laten zien wie u bent.…

  • Externe link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Als de gemeente te laat een beslissing neemt op uw aanvraag of bezwaarschrift voor een vergunning of ontheffing, kunt u recht hebben op een dwangsom. Deze dwangsom is een boete die de gemeente aan u moet betalen. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Tot maximaal 42 dagen. De hoogte van de boete is voor de eerste 14 dagen €23,00 per dag. De 14 dagen daarna €35,00 per dag en de overige dagen €45,00 per dag. De totale dwangsom bedraagt maximaal €1.442,00. U stelt de gemeente schriftelijk op de hoogte van het niet op tijd nemen van de beslissing. De gemeente heeft daarna 2 weken de tijd om alsnog een beslissing te nemen. Neemt de gemeente in die 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Ook kunt u dan een beslissing afdwingen via de rechter door direct beroep in te stellen. Is er meer dan 1 aanvrager? De verschuldigde boete wordt dan gelijk verdeeld over de aanvragers. Onder het kopje ''voorwaarden'' vindt u meer informatie over ingebrekestellingen met betrekking tot het WMO.U kunt een dwangsom ingebrekestellingen aanvragen via DigiD (particulieren) of via eHerkenning (bedrijven). Vraag een dwangsom ingebrekestellingen aan

  • Externe link: Sportaccommodaties huren

    Sportfondsen heeft het beheer en de exploitatie van de gemeentelijke binnensport- en sociaal culturele accommodaties. U kunt hier terecht voor vragen over inplanning, verhuur en facturering.

  • Externe link: Trouwen

    Wilt u in Breda een huwelijk of een geregistreerd partnerschap sluiten? Dan meldt u dit vooraf bij de Gemeente Breda. U hoeft niet in Breda te wonen om er te kunnen trouwen of een partnerschap te laten registreren.

  • Externe link: Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

    Van harte gefeliciteerd met uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Voor de invulling van uw dag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.

  • Externe link: Trouwen in het buitenland

    Als u in het buitenland gaat trouwen, worden er verschillende documenten gevraagd. Welke dat zijn, verschilt per persoonlijke situatie en per land.

  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten

    Welke verschillen zijn er met trouwen? En hoe kunt u een geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk? U leest het hier.

  • Externe link: Adresonderzoek

    De gemeente start een adresonderzoek bij twijfel over de juistheid van een inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook u kunt ons vragen om een adresonderzoek te doen. Bijvoorbeeld als iemand ingeschreven staat op uw adres, maar niet meer bij u woont. Gebruik het pdf-formulier om een adresonderzoek aan te vragen.

  • Externe link: Refugee passport

    A refugee passport is a travel document for people who are recognised as refugees in the Netherlands. It is also proof of identity. A refugee passport cannot be used to travel to the country of origin.

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    Binnen 3 dagen na de geboorte doet u aangifte. Ons digitale loket is 24 uur per dag open en u heeft DigiD nodig. Lukt het digitaal niet? Maak dan een afspraak.

  • Externe link: Speelautomaat aanwezigheidsvergunning

    Wilt u een kansspelautomaat (gokautomaat) in uw bedrijf neerzetten? U vraagt hiervoor een vergunning aan.

  • Externe link: Basisregistratie personen (BRP), geheimhouding persoonsgegevens

    U kunt ons vragen uw persoonsgegevens niet aan bepaalde personen of instanties door te geven. Iedereen vanaf 16 jaar mag een geheimhouding persoonsgegevens aanvragen. Voor inwonende kinderen jonger dan 16 jaar vraagt een ouder of voogd de geheimhouding aan.  Als iemand onder curatele staat, dan vraagt de curator de geheimhouding aan. U kunt de geheimhouding van uw persoonsgegevens ook weer…

  • Externe link: Handhavingsverzoek indienen

    De gemeente neemt veel besluiten. Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit. U kunt tegen dit besluit bezwaar maken.

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Gelegaliseerde handtekening heeft u onder andere nodig bij visumaanvraag, garantverklaring, toestemming officiële aanvragen of belangrijke documenten.

  • Externe link: Kansspel of klein kansspel organiseren

    Wilt u een kansspel (loterij/rebus/tombola) organiseren? Dan moet u een vergunning aanvragen. Download het aanvraagformulier kansspelvergunning Is het een klein kansspel (bingo/kien/rad van avontuur)? Dan hoeft u ons alleen te melden dat u deze activiteit organiseert. Download het meldformulier klein kansspel

  • Externe link: Briefadres aanvragen of verlengen

    Het briefadres is bedoeld voor burgers die vanwege een bijzondere situatie (tijdelijk) geen woonadres hebben of verblijven in een instelling.

  • Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen voor inwoner

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

    Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

    De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

    Er zijn meerdere soorten uittreksels met verschillende gegevens. Het is belangrijk dat u weet welke gegevens u nodig heeft. Dan kan het juiste uittreksel gemaakt worden. 

    Wanneer u digitaal de aanvraag doet ontvangt u het uittreksel binnen 5 werkdagen per post.

  • Externe link: Emigration (moving to another country)

    Make sure to report your emigration if you plan to live abroad for 8 out of 12 months, even if not consecutively.

  • Externe link: Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen

    Als u in het buitenland gaat trouwen kan het land u vragen om een verklaring van huwelijksbevoegdheid. Hierin staat dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Als u in Haarlem staat ingeschreven of dit uw laatste woonplaats in Nederland was, kunt u de verklaring bij ons in de publiekshal aanvragen. Hiervoor maakt u een afspraak.

  • Externe link: Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken. Maar ook als u een wapenvergunning aanvraagt. De minister van Veiligheid en Justitie geeft deze verklaring af. Vragen over de aanvraag van uw VOG kunt u stellen via de website…

  • Externe link: Bezwaar indienen

    De gemeente kan een beslissing nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld omdat de gemeente uw aanvraag voor een vergunning afwijst. U kunt dan bezwaar maken. Na bekendmaking van het besluit heeft u 6 weken om uw bezwaarschrift in te dienen. Dit doet u bij degene die het besluit heeft genomen. U krijgt een schriftelijke ontvangstbevestiging. Als u bezwaar maakt, geldt de beslissing nog wel. Wilt u dat het gemeentelijke besluit tijdens uw bezwaarprocedure tijdelijk ongeldig is (wordt opgeschort)? Dien dan een verzoek om voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Als de voorzieningenrechter uw verzoek toekent, is het besluit opgeschort. Bezwaar tegen uw belastingaanslag U kunt bezwaar maken tegen uw belastingaanslag via een online formulier op de website van Gemeentebelastingen Amstelland. U vindt op deze website ook informatie over bezwaar maken.Dien een bezwaar in bij Gemeentebelastingen Amstelland

  • Externe link: Klacht over gedrag van een ambtenaar of bestuurder

    Als u ontevreden bent over hoe u behandeld bent door een medewerker of bestuurder van de provincie, kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld omdat u vindt dat een besluit bewust te lang duurt. Of dat u verkeerd of helemaal niet geïnformeerd bent.

    U kunt geen klacht indienen als uw aanvraag voor een vergunning, ontheffing of subsidie is afgewezen. Daarvoor bestaat de bezwaar- en beroepsprocedure. U kunt ook geen klacht indienen tegen ons beleid of onze beleidsuitvoering. 

  • Externe link: Bedrijventerreinen

    Meppel heeft diverse bedrijventerreinen met mogelijkheden voor vestiging of uitbreiding van uw bedrijf

  • Externe link: Automatische incasso, machtiging

    Gemeentelijke belastingen kunnen betaald worden via automatische incasso, oftewel een machtiging. Iemand kan dit zelf instellen of intrekken.

  • Externe link: Registratie Niet-Ingezetenen, Wijzigen inschrijving RNI

    Staat u ingeschreven in de RNI? En wilt u uw adres in het buitenland of andere gegevens wijzigen? Of woont u in het buitenland en krijgt u een foutmelding bij de aanvraag van een DigiD? Omdat gegevens niet kloppen? Geef dan uw wijzigingen door, zodat de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) wordt aangepast.  Let op! Waren de gegevens al gewijzigd voordat u naar…

  • Externe link: Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente. U kunt dan een klacht indienen.

  • Externe link: Schadevergoeding vragen aan de gemeente

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen (aansprakelijkstelling).

  • Externe link: Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

    In de burgerlijke stand leggen wij gegevens vast over bepaalde levensgebeurtenissen. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, partnerregistratie, echtscheiding of overlijden. Van een akte kunt u een afschrift krijgen of een uittreksel. Een afschrift is een officiële kopie van de akte, gestempeld door de gemeente. Op een afschrift staat precies hetzelfde als op de akte zelf. Een uittreksel is een actuele samenvatting…

  • Externe link: Briefadres

    Hebt u geen woonadres? Dan kunt u zich in bepaalde gevallen laten inschrijven op een briefadres.

  • Externe link: Paspoort aanvragen

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan in het stadhuis. Start online uw aanvraag en maak een afspraak.

  • Externe link: Klacht indienen

    Heb je een klacht over het handelen of gedrag van medewerker, gemeentebestuur, zorgverlener of dienstverlening van de gemeente? Geef dat dan door. De klacht over een zorgverlener (jeugdhulp of zorg) bespreek je eerst met hem of haar. Als een gesprek geen oplossing biedt, kun je een klacht indienen. Klachten over de openbare ruimte geef je door via stichtsevecht.nl/melding. Voordat je…

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    Binnen 3 dagen na de geboorte doet u aangifte. Ons digitale loket is 24 uur per dag open en u heeft DigiD nodig. Lukt het digitaal niet? Maak dan een afspraak.

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen? Laat het ons dan weten. Verhuist u naar een andere gemeente dan waar u nu woont? Dan geeft u het door bij de gemeente waar u gaat wonen. De nieuwe gemeente regelt dat u wordt uitgeschreven bij de oude gemeente. De verhuizing doorgeven kan al vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna. Doet u het later? Dan gaat de verhuizing in op de dag waarop u de verhuizing doorgeeft. Let op! U kunt ook een boete krijgen, omdat de verhuizing dan te laat bekend is. 

  • Externe link: Klacht over de provincie indienen

    Vindt u dat u niet goed behandeld bent door de provincie of een medewerker van de provincie? Dan kunt u ons dit laten weten.

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Online aanvraag is goedkoper dan aan de balie. Werkgever start de procedure en werknemer controleert de aanvraag. Binnen 4 weken reactie.

  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens. Wilt u niet dat wij uw persoonsgegevens aan maatschappelijke instellingen doorgeven? Dan kunt u ons vragen om uw persoonsgegevens geheim te houden.

  • Externe link: Verhuizen Dantumadiel

    Verhuist u naar onze gemeente vanuit een andere gemeente? Of verhuist u binnen de gemeente? Geef uw verhuizing op tijd aan ons door. Dat kan vanaf 4 weken vóór de verhuisdatum tot 5 dagen erna. De aangiftedatum wordt als verhuisdatum opgeslagen.