Zoekresultaten 1 - 50 van 55 resultaten

  • Externe link: Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen

    U gebruikt een paspoort om te laten zien wie u bent. Met dit paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen. Het vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren. Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal vijf jaar geldig. Dit hangt onder andere af van de duur van uw verblijfsvergunning en uw verblijfsstatus.

  • Externe link: Wijzigen of aanvullen van uw persoonsgegevens

    Bij belangrijke gebeurtenissen in het buitenland moet u officiële documenten bij ons aanleveren. Bijvoorbeeld bij een huwelijk of de geboorte van een kind.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een echtscheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de echtscheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel. Wilt u dat wij en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met uw (meisjes)naam? Dan kunt u dit aangeven bij ons met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. Wij en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld bij het sturen van post.

  • Externe link: Een kind erkennen en naam kiezen

    Krijgen twee mensen samen een kind, maar zijn ze niet getrouwd of geregistreerd partner? Dan is alleen de biologische moeder wettelijk ouder van het kind. De vader of duomoeder moet eerst het kind erkennen om juridisch gezien de ouder te worden van het kind. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn. Erkenning regelt u tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte.

  • Externe link: Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag hebben, betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag. Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Externe link: Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). U schrijft zich in bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit noemen we ‘eerste inschrijving’. Zo krijgt u een burgerservicenummer (BSN). U heeft een BSN nodig als u in Nederland wilt werken. Ook heeft u het nodig om een bankrekening te openen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Afhankelijk van uw situatie moet u een aantal documenten aanleveren. Neem eerst telefonisch contact met ons op via 14 0592. Wij vertellen u dan welke documenten u moet aanleveren en maken dan samen een afspraak.

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen. Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven, maar woont hij/zij niet bij u? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen. Het gebeurt ook weleens dat instanties vragen om een adresonderzoek als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken. Het onderzoek duurt maximaal 3 maanden.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    U kunt een bewijs van in leven direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels iDeal of creditcard doen. Voor attestatie de vita kunt u online een afspraak maken.

  • Externe link: Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Op sommige momenten moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist. Of wanneer u gaat trouwen. Of als u solliciteert naar een baan als ambtenaar. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. U kunt een Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels Ideal of creditcard doen.

  • Externe link: Buitenlands huwelijk in Nederland registreren

    Nadat u getrouwd bent in het buitenland, moet u uw huwelijk registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

  • Externe link: Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een uittreksel of afschrift uit de burgerlijke stand kunt u digitaal aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels iDeal of creditcard doen. U krijgt het uittreksel of afschrift dan thuisgestuurd. LET OP! Afschriften burgerlijke stand kunnen alléén aangevraagd worden in de gemeente waar het rechtsfeit heeft plaatsgevonden.

  • Externe link: Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs, mensen in de kinderopvang of wanneer u een visum nodig heeft. U kunt alleen digitaal een VOG aanvragen als de organisatie die dit vraagt de aanvraag al digitaal klaargezet heeft. Informeer bij uw organisatie of dit het geval is.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Externe link: Industrie- of bedrijfsterrein van de gemeente kopen

    Gemeenten kunnen industrie- of bedrijfsterreinen te koop aanbieden. Als u deze wilt kopen, gelden er bepaalde regels. Deze regels staan in het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Wij houden hier rekening mee bij het te koop aanbieden van bedrijfsterreinen. Een beeldkwaliteitsplan gaat over hoe een gebied eruit komt te zien. Hierin staat bijvoorbeeld de inrichting van wegen en groen beschreven.

  • Externe link: Klachten, meldingen en bezwaren

    Bent u ontevreden over ons? Vind u dat u oneerlijk of niet netjes bent behandeld door ons? Dan kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencoördinator. Wij maken onderscheid tussen een melding, vraag, bezwaar of klacht. Op deze pagina leggen we de verschillen en de procedures uit.

  • Externe link: Bibob-onderzoek

    Wij kunnen een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee willen wij voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. Wij kunnen het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert ons en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als wij zelf te weinig informatie hebben. Of als de Officier van Justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft vijf jaar geldig. Met een Bibob-onderzoek controleren wij de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. Wij kunnen het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u de aanbesteding al gewonnen heeft. Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kunnen wij de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Externe link: Loterij organiseren

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig. Deze kunt u online bij ons aanvragen.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres in Nederland? Dan kunt u zich inschrijven met een briefadres op het adres van iemand die u kent. Zo kunt u belangrijke post zoals brieven, belastingformulier of een stempas toch ontvangen. U vraagt een briefadres aan bij de gemeente. Dit moet de gemeente zijn waar de persoon woont en ingeschreven staat. U mag het adres van deze persoon gebruiken. Een briefadres is een administratief adres. U woont er niet echt, maar u kunt wel post ontvangen. Het briefadres is een tijdelijke oplossing.

  • Externe link: Opnieuw inschrijven in Nederland

    Woonde u vroeger in Nederland en verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland? Dan moet u zich opnieuw inschrijven bij een gemeente. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven, maar doet u een ‘eerste inschrijving’.

  • Externe link: Verhuizing doorgeven als zorginstelling

    U kunt als zorginstelling met e-Herkenning een verhuizing doorgeven voor een inwoner. Uw organisatie moet daarvoor aangemeld zijn bij ons. Is uw organisatie nog niet aangemeld? Neem dan contact op met ons via info@assen.nl

  • Externe link: Achternaam voor uw kind kiezen

    U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder, vader of duomoeder krijgt. Vanaf 2024 kunt u ook kiezen voor een combinatie van de achternamen van de ouders: een dubbele achternaam.

  • Externe link: Uittreksel basisregistratie personen voor notarissen en advocaten

    Bent u advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder? En heeft u informatie uit de Basisregistratie Personen (BRP) nodig? Dan kunt u een uittreksel aanvragen. Bijvoorbeeld voor een gerechtelijke procedure. U kunt dit alleen doen als u bevoegd bent. Ook moet u de gegevens nodig hebben voor een algemeen verbindend voorschrift. Bijvoorbeeld voor een gerechtelijke procedure.

  • Externe link: Verzoek over persoonsgegevens indienen

    Wij houden verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht.

  • Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. U kunt een uittreksel uit de basisregistratie personen online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. U betaalt met IDEAL of creditcard. U krijgt het uittreksel dan meestal binnen vijf werkdagen thuisgestuurd.

  • Externe link: Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede paspoort kan nodig zijn als u regelmatig landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Het kan ook nodig zijn als uw paspoort vaak bij een ambassade ligt voor een visum, terwijl u wilt reizen. U vraagt het document persoonlijk aan en haalt ook persoonlijk bij ons op.

  • Externe link: Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

  • Externe link: Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van ons. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator. Heeft u een klacht over ons, deze kunt u direct online indienen. Wij kunnen u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. Wij sturen u het oordeel.

  • Externe link: Levenloos geboren kind registreren

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u wel aangifte doen bij ons. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen, maar hoeft het niet. Aangifte doet u bij de gemeente waar uw kind geboren is. Wij maken een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister. Is uw kind kort na de geboorte overleden? Dan doet u de geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt van de gemeente een geboorteakte. Als uw kind in dezelfde gemeente is geboren en overleden, doet u daar ook aangifte van overlijden. Is hij of zij in een andere gemeente overleden? Dan doet u in die gemeente aangifte van overlijden. Is het al langer geleden dat uw kind levenloos is geboren of kort geleefd heeft? U kunt dan alsnog aangifte doen in de gemeente waar uw kind is geboren. Het maakt daarbij niet uit hoe lang geleden dat was. Is er wel al een akte van uw kind, maar staat daar geen voornaam in? De gemeente kan een naam op de akte vermelden. U kunt uw kind ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP), dat doet u in de gemeente waar u woont. Hij of zij wordt dan bij uw naam in de BRP gezet. Beide ouders kunnen dit doen. De registratie gebeurt niet automatisch als u aangifte doet.

  • Externe link: Erkenning, moederschap (door een vrouw)

    Bent u zwanger en bent u getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft samen een geregistreerd partnerschap? Als de zaaddonor onbekend is, is uw vrouwelijke partner/echtgenote wettelijk ook moeder van het kind. Neem bij de geboorteaangifte wel een verklaring van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting mee. Is er géén verklaring aanwezig van de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting, dan kan uw partner het kind erkennen. Bent u zwanger en bent u niet getrouwd met uw vrouwelijke partner of u heeft geen geregistreerd partnerschap? Dan kan uw vrouwelijke partner het kind erkennen. Erkenning betekent niet dat de erkenner automatisch het ouderlijk gezag krijgt. Bent u wel getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap met uw vrouwelijke partner? Dan heeft u beiden volgens de wet samen het ouderlijk gezag.

  • Externe link: Kinderen adopteren

    Als u een kind adopteert, ontstaat er een wettelijke familieband tussen u (en eventueel uw partner) en het kind. Deze nieuwe familieband verbreekt de familieband tussen het kind en de biologische ouders. Bij adoptie van Nederlandse kinderen gaat het in de meeste gevallen om stiefouderadoptie. De nieuwe partner van 1 van de ouders adopteert dan het kind.

  • Externe link: Beroepschrift indienen

    In de beslissing van ons staat waar u in beroep kunt gaan. Vaak krijgt u een uitnodiging voor de hoorzitting bij de rechtbank. Tijdens de hoorzitting kunt u vertellen waarom u het niet eens bent met de beslissing van ons. Uw advocaat of iemand die u vertegenwoordigt, mag dit ook voor u vertellen. Als u vertegenwoordigd wordt door iemand die geen advocaat is, dan moet diegene schriftelijk gemachtigd worden. Stuur de machtiging mee met het beroepschrift.

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Vraagt u een paspoort of ID-kaart aan voor uw kinderen? Dan moeten ze mee bij het aanvragen. Zodra uw paspoort of ID-kaart klaarligt, sturen wij een e-mail. U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen (thuis of op een ander adres) of bij ons ophalen. Kinderen moeten ook zelf hun paspoort of ID-kaart ophalen. Voor het ophalen van uw paspoort of ID-kaart hoeft u géén afspraak te maken. Vergeet niet om uw oude (in te leveren) document(en) mee te nemen.

  • Externe link: Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, geeft u dat door aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Het is belangrijk dat u dit doet voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast. Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan treedt de gemeente op als opdrachtgever van de uitvaart.

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen? U geeft dit door aan de gemeente waarin u gaat wonen. Dat kan 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen na de verhuizing. U kunt uw verhuizing direct online doorgeven met uw DigiD.

  • Externe link: Zienswijze indienen

    Soms hebben wij een plan of nemen wij een besluit waar u het niet mee eens bent. U kunt dan uw mening geven. Deze mening heet zienswijze. U kunt uw zienswijze indienen. Dit kan bijvoorbeeld als iemand een monumentale boom wil kappen en u het daar niet mee eens bent. Of misschien bent u het niet eens met een nieuw bestemmingsplan van ons. U kunt alleen een zienswijze indienen over ontwerpbesluiten en ontwerpplannen. Dit zijn plannen die nog niet goedgekeurd zijn. Wij laten via de website en huis-aan-huisbladen weten dat er nieuwe plannen of besluiten zijn. Wij mogen het besluit dan nog aanpassen. Wij kunnen uw mening dus overnemen in het definitieve besluit. Maar dat hoeft niet. Verschillende mensen kunnen met het plan of besluit te maken krijgen. Wij kijken naar de belangen en nemen dan een beslissing.

  • Externe link: Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Als u in Nederland werkt of studeert, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u na registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft. Woont u niet of korter dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij 19 gemeenten in Nederland. U krijgt dan een BSN. Dit nummer is persoonlijk en bedoeld voor het contact met de Nederlandse overheid. Woont u langer dan 4 maanden in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. Bent u werkgever en verwacht u een groep werknemers? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

  • Externe link: Gevonden of verloren voorwerpen

    Heeft u iets verloren of gevonden in de gemeente Assen? Geef dit digitaal door, dat gaat als volgt:

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap beëindigen

    Voor het beëindigen van een geregistreerd partnerschap gaat u naar een notaris of advocaat. In sommige gevallen moet u met uw advocaat naar de rechter. Het geregistreerd partnerschap is pas beëindigd nadat het is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand. Een geregistreerd partnerschap eindigt ook wanneer het omgezet is in een huwelijk.

  • Externe link: Informatie en geheimhouding basisregistratie personen (BRP)

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag ons om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding).

  • Externe link: Instellen woonwagen of woonwagenstandplaats huren

    In de gemeente kunt u op bepaalde plaatsen in een woonwagen wonen. U kunt hiervoor een woonwagenstandplaats of een woonwagen huren. Op een woonwagenstandplaats kunt u een eigen woonwagen neerzetten. U heeft dan een omgevingsvergunning nodig.

  • Externe link: Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden. Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). Wij voegen uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken (naamgebruik)

    Uw achternaam staat bij ons in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP). Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Wilt u dat wij en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Dan kunt u dit aangeven bij ons met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. Wij en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld bij het sturen van post.

  • Externe link: Ouderschap vaststellen of ontkennen

    Als de moeder van een kind getrouwd is, dan wordt haar echtgenoot de vader van het kind. Dit geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Bij lesbische stellen wordt de partner de duomoeder van het kind. Het kind moet dan verwekt zijn door kunstmatige bevruchting met behulp van een anonieme zaaddonor. Is het niet duidelijk wie de biologische ouder van een kind is? Dan kan de rechtbank dit vaststellen. Het is mogelijk om het ouderschap te ontkennen. Bijvoorbeeld omdat de echtgenoot niet de biologische vader van het kind is. Of omdat de duomoeder geen rol in de verzorging of opvoeding van het kind heeft gespeeld. De moeder, vader/duomoeder en het kind kan ontkenning van het ouderschap aanvragen.

  • Externe link: Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de 12 grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont. Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren. Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Externe link: Bouwgrond aanvragen

    De gemeente regelt de uitgifte van bouwgrond. Op een stuk bouwgrond kunt u bijvoorbeeld een huis of een bedrijf bouwen.

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    Als uw kind in het Wilhelmina Ziekenhuis is geboren kunt u online geboorteaangifte doen. Is uw kind thuis geboren? En is uw verloskundigenpraktijk aangemeld bij de gemeente Assen? Dan kunt u online geboorteaangifte doen. Wanneer één of beide ouders niet de Nederlandse nationaliteit bezitten kan er geen digitale aangifte van geboorte worden gedaan. In dit geval moet u een afspraak maken bij de Burgerlijke Stand voor het aangeven van uw kind. Wilt of kunt u online geen geboorteaangifte doen? U kunt dan op afspraak geboorteaangifte doen aan de balie van het gemeentehuis.

  • Externe link: Gemeentelijke sportaccommodaties

    Wij beschikken over een aantal binnen- en buitensportaccommodaties, zoals sporthallen, gymzalen en sportvelden. U kunt de accommodatie incidenteel (bijv. per uur) of voor een langere periode (bijv. een sportseizoen) huren. Via onderstaand aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor het gebruik van een binnensportaccommodatie. Voor een buitensportaccommodatie kunt u het contactformulier invullen.

  • Externe link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Een dwangsom is een boete die wij aan u moeten betalen. Deze boete kan worden opgelegd als zij te laat beslist op uw aanvraag of bezwaarschrift. De boete wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is.

  • Externe link: Bezwaar maken

    Wij kunnen een besluit nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld als uw aanvraag voor een subsidie of vergunning is afgewezen. Of u bent het niet eens met de vergunning die uw buurman heeft gekregen. U kunt dan bezwaar maken. Wilt u bezwaar indienen tegen een parkeerbon? Dien dan uw bezwaar in via de pagina over parkeerbonnen. Wilt u bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking? Dien uw bezwaar in via Externe link: het belastingportaal.