Zoekresultaten 1 - 46 van 46 resultaten

  • Externe link: Bingo, loterij of kansspel organiseren

    Bingo is een klein kansspel. Het organiseren van een klein kansspel mag zonder vergunning. U maakt hiervan een melding bij het college van burgemeester en wethouders.

  • Externe link: Verhuizen naar het buitenland (emigratie)

    U verhuist naar het buitenland (emigratie) als u in een jaar 8 maanden of langer in het buitenland bent. Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u woont (ingeschreven staat).

  • Externe link: Adoptie

    Hebt u een buitenlands kind geadopteerd? Dan meldt u dit, binnen 5 werkdagen, bij ons zodra uw adoptiekind in Nederland is.

  • Externe link: Opvang zwerfdieren

    De Dierenbescherming regelt de opvang en het vervoer van zwerfdieren in Barendrecht. Ook is de zorg geregeld voor konijnen en knaagdieren, zieke en gewonde schildpadden, reptielen, tamme vogels en overige gehouden dieren.

  • Externe link: Verloren of gevonden voorwerpen

    Bent u iets verloren? Kijk eerst op de lijst gevonden voorwerpen.

  • Externe link: Bibob-onderzoek

    De gemeente mag uw achtergrond en uw bedrijf onderzoeken als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of wanneer u deze vergunning of subsidie al heeft. Dit doen we met een Bibob-onderzoek. Bibob staat voor de 'Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur'.

  • Externe link: Zakenpaspoort aanvragen

    Als u veel reist voor uw beroep, kunt u overwegen een zakenpaspoort aan te schaffen. Een zakenpaspoort is eigenlijk een gewoon paspoort, maar heeft extra bladzijden. Zo is er meer ruimte voor visa en douanestempels. Als u een zakenpaspoort aanvraagt, kunt u niet ook nog een normaal paspoort aanvragen. Een zakenpaspoort is 10 jaar geldig.

  • Externe link: Erkenning van een kind

    U kunt uw kind erkennen voor of na de geboorte. Hiervoor moet u een afspraak maken bij de gemeente.

  • Externe link: Inzien basisregistratie personen

    In onze basisregistratie personen (BRP) staan uw gegevens opgenomen. U kunt uw eigen gegevens inzien en die van uw kinderen onder de 18 jaar. Er moet hiervoor wel sprake zijn van ouderlijk gezag.

  • Externe link: Discriminatie melden bij RADAR

    Discriminatie kunt u melden bij RADAR. De klachtbehandelaars van RADAR adviseren en ondersteunen personen en organisaties bij gevallen en gevoelens van discriminatie.

  • Externe link: Trouwambtenaar voor 1 dag

    Een trouwambtenaar sluit het huwelijk of partnerschap. U kunt een trouwambtenaar van de gemeente kiezen of iemand die u zelf kent. Wij benoemen die persoon tot trouwambtenaar voor 1 dag. Deze persoon moet dan al wel benoemd zijn als trouwambtenaar bij een andere gemeente.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

    Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u trouwen met uw geregistreerd partner? Dan kunt u uw geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Om uw partnerschapsregistratie officieel om te zetten in een huwelijk, geeft u dit eerst door aan de gemeente. Daarna tekent u de akte van omzetting. Dit kan aan de balie in het gemeentehuis of op een…

  • Externe link: Levenloos geboren kind registreren

    Ouders die dat wensen, kunnen hun levenloos geboren kind registreren in de Basisregistratie personen (BRP).

  • Externe link: Geslachtsregistratie wijzigen

    Op uw geboorteakte en in de basisregistratie personen (BRP) staat uw geslacht vermeld: man of vrouw. Als u transgender bent dan kunt u vanaf uw 16e jaar de geslachtsregistratie gratis laten wijzigen. U kunt dan ook uw voornamen wijzigen als u dat wilt.

  • Externe link: Handtekening legaliseren

    Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, dan kunt u die laten legaliseren. U ondertekent dan het document waar een gemeenteambtenaar bij is. Met een stempel op het document bevestigen wij dat het uw handtekening is.

  • Externe link: Gebruik achternaam veranderen

    Als u getrouwd bent, getrouwd bent geweest of een geregistreerd partnerschap heeft of heeft gehad, is het mogelijk het gebruik van uw achternaam te laten veranderen bij de gemeente.

  • Externe link: De gemeente aansprakelijk stellen

    Denkt u dat u schade heeft aan uw eigendom(men) of heeft u een ongeval gehad door schuld van de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. In dat geval kunt u de gemeente vragen om een vergoeding van de door u geleden schade.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent. Pensioenfondsen of andere uitkerende instanties kunnen hier om vragen. Er zijn twee soorten: Bewijs van in leven zijn (voor gebruik in Nederland) en Attestatie de Vita (voor gebruik in het buitenland).

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Het briefadres is bedoeld voor inwoners die door een bijzondere situatie (tijdelijk) geen woonadres hebben of verblijven in een instelling.

  • Externe link: Afschrift of uittreksel burgerlijke stand aanvragen

    In de burgerlijke stand leggen wij gegevens vast over bepaalde levensgebeurtenissen. Bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, partnerregistratie, echtscheiding en overlijden.

  • Externe link: Basisregistratie personen (BRP), geheimhouding persoonsgegevens

    U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) niet aan bepaalde instanties door te geven. U kunt de geheimhouding van uw persoonsgegevens (ook wel verstrekkingsbeperking genoemd) ook weer stopzetten.

  • Externe link: Beëindiging geregistreerd partnerschap melden

    Een beëindiging geregistreerd partnerschap regelt u op een van twee manieren. U vraagt een advocaat om een verzoek tot beëindiging van uw partnerschap bij de rechter in te dienen. U maakt zelf een overeenkomst op met uw partner en laat dit door een advocaat of notaris ondertekenen.

  • Externe link: Klacht over gemeente, zorgaanbieder of partner in het sociaal domein

    Bent u niet tevreden over maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, participatie, schuldhulp, inkomen, leerplicht, begeleiding naar werk of lokale minimaregelingen? Dan kunt u een klacht indienen.

  • Externe link: Klacht indienen

    U kunt een klacht indienen als u niet tevreden bent over de manier waarop u door een medewerker of het gemeentebestuur bent behandeld.

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    U kunt de gemeente vragen een onderzoek te starten als er op uw adres personen ingeschreven staan die daar niet meer wonen.

  • Externe link: Bedrijventerreinen

    Barendrecht kent veel verschillende bedrijfsterreinen. Hierop zijn allerlei soorten ondernemers gevestigd. Van oudsher zijn er veel ondernemers in de AGF-sector gevestigd in Barendrecht, maar er is ook veel detailhandel.

  • Externe link: Geboorte aangifte

    Geef de geboorte van uw kind binnen 3 dagen aan ons door. We noemen dit aangifte van geboorte doen.

  • Externe link: Verhuizen vanuit het buitenland

    Als u vanuit het buitenland naar Barendrecht verhuist of het komende half jaar langer dan 4 maanden hier komt wonen, dan moet u zich inschrijven bij de gemeente.

  • Externe link: Bezwaar maken

    De gemeente neemt veel besluiten. Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit. U kunt tegen dit besluit bezwaar maken.

  • Externe link: Trouwlocatie naar keuze

    Naast onze authentieke trouwlocaties biedt de gemeente Barendrecht ook de gelegenheid om op een locatie naar keuze te trouwen. Om op een bepaalde locatie te trouwen is toestemming nodig van de eigenaar of beheerder. Heeft u hierin interesse? Vul dan samen met de eigenaar of beheerder een toestemmingsverklaring in en dien dan online een verzoek in bij ons.

  • Externe link: Huwelijk of geregistreerd partnerschap regelen

    Van harte gefeliciteerd met uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Voor de invulling van uw dag heeft u veel zaken te regelen. Uw huwelijk of geregistreerd partnerschap regelt u in de gemeente waar u wilt gaan trouwen of uw geregistreerd partnerschap wilt laten registreren.

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort aanvragen

    Bent u een erkende vluchteling in Nederland? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort bij ons aanvragen. Met dit paspoort kunt u naar alle landen reizen. Behalve naar uw land van herkomst. Het vluchtelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig.

  • Externe link: Overzicht geleverde persoonsgegevens opvragen

    U kunt een overzicht opvragen van organisaties die uw gegevens in de BRP (Basisregistratie Personen) gebruiken. Als u wilt weten welke gegevens wij over u hebben geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen. Dit doet u in de gemeente waar u woont.

  • Externe link: Basisregistratie personen (BRP), persoonsgegevens aanpassen

    De Basisregistratie Personen (BRP) bevat persoonsgegevens van inwoners van de gemeente. Als de gegevens over u in de basisregistratie personen (BRP) niet kloppen, kunt u ons vragen om dit aan te passen.

  • Externe link: Bewijs van Nederlanderschap aanvragen

    Een bewijs van Nederlanderschap is een uittreksel Basisregistratie personen (BRP) waarop staat dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u naar het buitenland verhuist of in het buitenland gaat trouwen.

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart

    Het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart doet u zelf. U doet dit bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Voor een aanvraag identiteitskaart voor kinderen tot 12 jaar en voor een paspoort voor kinderen tot 18 jaar zijn extra regels van toepassing.

  • Externe link: Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen. Uit een VOG blijkt dat iemands gedrag geen bezwaar is voor een baan, visum, emigratie of werkvergunning. U kunt alleen een VOG aanvragen bij ons als u inwoner bent van de gemeente Barendrecht. Er zijn 3 manieren om een VOG aan te vragen.

  • Externe link: Trouwen in het buitenland

    Wilt u als Nederlander in het buitenland trouwen? U hebt dan voor sommige landen een ‘internationale verklaring van huwelijksbevoegdheid’ nodig.

  • Externe link: Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen

    Is uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk melden. Dit is nodig om misbruik van uw oude document tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw document. Het melden van een vermissing is gratis.

  • Externe link: Uittreksel Basisregistratie personen (BRP) aanvragen

    Een uittreksel Basisregistratie Personen BRP is een bewijs dat u staat ingeschreven als inwoner van de gemeente. Een uittreksel vraagt u aan in de gemeente waar u woont.

  • Externe link: Naamswijziging

    Bij de geboorte krijgen mensen een voor- en een achternaam. In sommige situaties is het mogelijk om een achternaam te wijzigen. Het wijzigen van een voornaam kan alleen als daar belangrijke redenen voor zijn.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Een scheiding regelt u met een advocaat bij de rechtbank. Zodra uw scheiding is geregeld, meldt u of uw advocaat dit bij de gemeente. Uw echtscheiding is pas definitief als dit verwerkt is in de burgerlijke stand van de gemeente.

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen naar of binnen Barendrecht, geef dan uw adreswijziging aan ons door. Doe dit uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent. U kunt uw verhuizing ook al eerder doorgeven. Dit kan maximaal 4 weken voor de datum van uw verhuizing. Verhuist u naar een andere gemeente? Meld dan uw verhuizing bij uw nieuwe gemeente.

  • Externe link: Vreemdelingenpaspoort aanvragen

    Woont u in Nederland, maar heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? En kunt u geen paspoort krijgen in uw land van herkomst? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen.

  • Externe link: Tweede paspoort aanvragen

    U kunt een 2e Nederlands paspoort aanvragen als u veel reist voor zaken, uw beroep of privé. Dit kan bijvoorbeeld als uw paspoort vaak bij een buitenlands consulaat ligt voor een visumaanvraag. U moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om een 2e paspoort aan te kunnen vragen. Een 2e paspoort is 2 jaar geldig.

  • Externe link: Aangifte overlijden

    Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte van overlijden. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. U doet aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart.