Zoekresultaten 1 - 50 van 64 resultaten

  • Externe link: Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven in de Basisregistratie personen (BRP). U schrijft zich in bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit noemen we een ‘eerste inschrijving’. Zo krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit BSN heeft u bijvoorbeeld nodig als u in Nederland wilt werken. Of als u een bankrekening in Nederland wilt openen.

    Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

  • Externe link: Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien Externe link: welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Externe link: Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Onder het tabje "formulieren" vindt u een formulier waarmee u geheimhouding van uw persoonsgegevens kunt aanvragen (inloggen met DigiD).

  • Externe link: Industrie- of bedrijfsterrein van de gemeente kopen

    Gemeenten kunnen industrie- of bedrijfsterreinen te koop aanbieden. Als u deze wilt kopen, moet u zich aan regels houden. Deze regels staan in het omgevingsplan en het beeldkwaliteitsplan. De gemeente houdt hier rekening mee bij het te koop aanbieden van bedrijfsterreinen. Een beeldkwaliteitsplan gaat over hoe een gebied eruit komt te zien. Zo staat bijvoorbeeld de inrichting van wegen en groen beschreven.

  • Externe link: Een bekende tot trouwambtenaar benoemen

    U kunt een familielid, vriend of kennis vragen uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. Deze persoon wordt benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs).

    Deze persoon moet al wel benoemd zijn als babs in een andere gemeente.

    Deze persoon, ook wel babs voor één dag genoemd, moet wel een geldige benoeming tot babs in een andere gemeente hebben en aantoonbare ervaring in de voltrekking van huwelijken/partnerschappen.

    De babs voor één dag moet al beëdigd zijn bij de rechtbank. 

  • Externe link: Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag

    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag. Ze hebben dan gezamenlijk gezag. Een ouder kan ook alleen het gezag hebben. Dit heet eenhoofdig gezag.

    Bent u niet getrouwd, heeft u geen geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Door het kind te erkennen krijgt de vader of duomoeder automatisch samen met de moeder het ouderlijk gezag. De vader of duomoeder hoeft het ouderlijk gezag niet meer aan te vragen.

    Gezamenlijk ouderlijk gezag

    Is uw kind vóór 1 januari 2023 erkend? Dan hebben beide ouders niet automatisch het gezag. U moet dat apart regelen.

    • Zijn beide ouders het eens over het gezamenlijk gezag? Dan kunt u het gezamenlijk ouderlijk gezag aanvragen via een formulier bij de rechtbank. U heeft geen advocaat nodig.
    • Bent u het als ouders niet met elkaar eens over het gezamenlijk gezag? Dan kunt u het gezag aanvragen via een procedure bij de rechter. U moet dan een advocaat hebben.

    Soms willen een ouder en een niet-ouder gezamenlijk gezag aanvragen. Bijvoorbeeld als de ouder met gezag een nieuwe partner heeft. Ook dan moeten ze naar de rechter en hebben ze een advocaat nodig.

    Voogdij

    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Externe link: Groenstroken en restgronden aankopen, huren en gebruiken

    Indien u interesse hebt in een perceel gemeentegrond, kunt u contact opnemen met de gemeente. In sommige gevallen kunt u gemeentegrond kopen of een huur- of bruikleenovereenkomst sluiten. Op deze wijze houdt de gemeente op een juridische basis overzicht op het gebruik van haar grond. Het kan echter ook zijn dat de gemeente hier niet mee instemt, omdat er bijvoorbeeld kabels en leidingen in de grond liggen, dat de grond op termijn anders gebruikt zal gaan worden of dat het is aangewezen als structureel groen.

    De gemeente Voorst is in de afrondende fase van een onderzoek naar het gebruik van gemeentegrond. Dit onderzoek bestaat uit het inventariseren van het (al dan niet legaal) gebruik van gemeentegrond, het terugvorderen of het aanbieden van gemeentegrond en het documenteren van nieuw af te sluiten overeenkomsten.

  • Externe link: Een gebouw van de gemeente gebruiken

    De gemeente verhuurt gebouwen aan culturele instellingen en welzijnsinstellingen. U maakt met de gemeente afspraken over het gebruik van het gebouw.

    Het is ook mogelijk om een eenmalige activiteit zoals een evenement of een tentoonstelling te organiseren. U moet soms speciale maatregelen nemen of een vergunning aanvragen.

  • Externe link: Gevonden of verloren voorwerpen melden

    Als u een voorwerp heeft gevonden, moet u dit melden bij de gemeente. U kunt het voorwerp daarna bij de gemeente afgeven of thuis goed bewaren.

    Als u zelf iets kwijt bent, kunt u dit ook melden bij de gemeente. Externe link: Kijk regelmatig op Verloren of gevonden of uw voorwerp al gevonden is.

    Geef gevonden voorwerpen als tassen, sleutels, sieraden en portemonnees altijd aan bij de gemeente. U kunt het voorwerp bij de gemeente afgeven of thuis bewaren.

    De gemeente bewaart voorwerpen die goedkoper zijn dan € 450,- drie maanden. Daarna worden ze verkocht, vernietigd of hergebruikt. Wanneer u het voorwerp thuis heeft bewaard, mag u het houden. De gemeente bewaart voorwerpen die duurder zijn dan € 450,- een jaar. Als er binnen een jaar geen eigenaar is gevonden, dan wordt u de eigenaar. U krijgt hiervan bericht.

    Gevonden sleutels en fietsen worden afgegeven in het gemeentehuis van de plaats waar ze zijn gevonden. Gevonden sleutels worden 3 maanden bewaard. Voor verloren sleutels en fietsen kunt u kijken of ze zijn afgegeven in het gemeentehuis van de plaats waar u ze vermoedelijk bent verloren.

  • Externe link: Schadevergoeding vragen aan de gemeente

    Heeft u schade opgelopen door gebreken aan de openbare weg of openbaar groen wat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Voorst of schade veroorzaakt door voertuigen van de gemeente Voorst? U kunt de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen.

  • Externe link: Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    De gemeente schrijft belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven op in een officieel document. Dit heet een akte. Belangrijke gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of overlijden. De akten bewaart de gemeente in de burgerlijke stand.

    U kunt van deze akten een afschrift of uittreksel op papier aanvragen. Een uittreksel is een samenvatting van de informatie die de gemeente heeft. De belangrijkste gegevens staan erin. Een afschrift is een kopie van de akte, met een stempel en een handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

    U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van partnerschapsregistratie
    • akte van beëindiging partnerschap

    Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.

    Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.

  • Externe link: Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft.

    • Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid.
    • Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij Externe link: een aantal gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN.

    Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij Externe link: 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

    Woont u op de Nederlandse Antillen en vraagt u studiefinanciering aan bij DUO voor een opleiding in Nederland? Dan krijgt u een BSN wanneer DUO uw aanvraag heeft verwerkt. Zo kunt u al dingen regelen voordat u naar Nederland komt. U moet zich in Nederland nog wel inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

  • Externe link: Gemeentegrond gebruiken voor agrarische activiteiten

    De gemeente verhuurt, verkoopt en verpacht grond voor agrarisch gebruik. Wilt u grond van de gemeente gebruiken voor uw agrarische bedrijf? Dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. Verkoop kan alleen als de gemeente geen belangstelling meer heeft voor de grond. Krijgt u toestemming, dan kan de gemeente extra voorwaarden stellen aan het gebruik van de gepachte, gehuurde of gekochte grond.

  • Externe link: Gokautomaat plaatsen

    U moet een vergunning aanvragen wanneer u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning.
    Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig.

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen.

    • Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen twee speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten.
    • Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen twee behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten).

  • Externe link: Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. De gemeente kan een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten.

    De gemeente kan het Externe link: Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig.

    De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u de aanbesteding al gewonnen heeft.

    Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Externe link: Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.

    Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.

    Een tweede paspoort kan nodig zijn als:

    • u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
    • uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken

  • Externe link: Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden. Bekijk de voorwaarden op Externe link: Justis.nl.

    Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). De gemeente voegt uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Organisaties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.

    Onder "overig" vindt u het speciale aanvraagformulier naamswijziging.

  • Externe link: Een kind erkennen en achternaam kiezen

    Bent u niet getrouwd, en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan is de geboortemoeder automatisch de enige wettelijke ouder van een kind uit deze relatie.

    Wil de vader of duomoeder ook de wettelijke ouder worden? Dan moet hij of zij het kind erkennen.

    De wettelijke ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind. Externe link: Lees meer over de gevolgen van het erkennen.

    U kunt een kind al erkennen voordat het geboren is.

    Achternaam van het kind

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de achternaam van de geboortemoeder.

    Erkent u als vader of duomoeder het kind? Dan kunnen u en de geboortemoeder samen kiezen welke achternaam het kind krijgt. U kunt kiezen voor de achternaam van de geboortemoeder, van de partner, of een combinatie van beide.

    De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres.

    U kunt het adres van bijvoorbeeld een kennis of familielid gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente.

    Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

    Het kan nodig zijn een briefadres te gebruiken als u:

    • geen vaste woon- of verblijfplaats heeft (bijvoorbeeld als u schipper bent)
    • verblijft in een instelling voor gezondheidszorg
    • verblijft in een instelling op het gebied van de kinderbescherming
    • verblijft in een penitentiaire instelling (gevangenis)

  • Externe link: Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

  • Externe link: Zelf een trouwlocatie kiezen

    U kunt zelf kiezen waar u trouwt. Misschien wilt u trouwen op een plek waar u een bijzondere herinnering aan heeft. De gemeente moet toestemming geven voordat u op deze plek mag trouwen. De locatie moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Daarom is het verstandig op tijd contact op te nemen met de gemeente.

    Als u buiten gaat trouwen op een openbare plek, dan moet u misschien ook een melding doen of een omgevingsvergunning aanvragen. U kunt via het Omgevingsloket checken of u een melding moet doen of een omgevingsvergunning moet aanvragen.

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken.

    U kunt vragen om een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal). Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht.

    Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.

  • Externe link: Onderhoudsplan Vereniging van Eigenaren opstellen

    Als u een woning in een flatgebouw koopt, bent u eigenaar van uw eigen woning. Samen met alle andere woningeigenaren bent u eigenaar van het hele gebouw. U wordt dan automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Deze vereniging zorgt ervoor dat het gebouw goed wordt onderhouden. Bijvoorbeeld door het bijhouden van het schilderwerk, onderhoud van de lift of de gezamenlijke tuin. Deze afspraken staan in het onderhoudsplan.

    Heeft een VvE geen onderhoudsplan en wordt het gebouw niet goed onderhouden? Dan mag de gemeente ingrijpen. De gemeente kan dan bijvoorbeeld een onderhoudsplan laten opstellen door een deskundige.

  • Externe link: Klein kansspel organiseren

    Bij een kansspel gokken de deelnemers om iets te kunnen winnen. De prijzen blijven onder een vastgesteld bedrag. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn bingo en rad van avontuur.

  • Externe link: Opnieuw inschrijven in Nederland

    U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente.

    Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een ‘eerste inschrijving’.

  • Externe link: Loterij organiseren

    Bij een loterij kopen deelnemers loten. Ieder lot heeft een unieke cijfer- of lettercombinatie. Bij de trekking kunnen deelnemers prijzen winnen. De organisatie bepaalt willekeurig welke prijs op welk lot valt.

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een vergunning nodig.

    Hou er rekening mee dat u misschien kansspelbelasting moet betalen.

    Dit is op grond van artikel 3 lid 1 van de Wet op de kansspelen.

  • Externe link: Woonwagen of woonwagenstandplaats huren

    De gemeente heeft specifieke ruimtes aangewezen voor het plaatsen van woonwagens. De locaties zijn opgenomen in het bestemmingsplan.

    Wanneer u geïnteresseerd bent in een woonwagenstandplaats op de aangewezen locaties, dan kan de woningbouwcorporatie u op basis van vastgestelde regels een standplaats toewijzen.

    Bent u geïnteresseerd in een woonwagenstandplaats die niet is opgenomen in het bestemmingsplan dan kunt u een principeverzoek indienen bij het college van burgemeester en wethouders om het bestemmingsplan te wijzigen of te herzien. Kijk dan ook bij bestemmingsplan, wijziging.

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort of vreemdelingenpaspoort aanvragen

    U gebruikt een paspoort om u te identificeren. Dat betekent dat u bewijst wie u bent. Met een paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen.

    Bent u als vluchteling in Nederland? Dan kunt u misschien een vluchtelingenpaspoort krijgen.

    Bent u geen vluchteling? En woont u in Nederland, maar heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? En kunt u geen paspoort krijgen van uw eigen land? Dan kunt u misschien een vreemdelingenpaspoort krijgen.

    Een vluchtelingenpaspoort en een vreemdelingenpaspoort zijn in alle landen geldig, behalve in het land waar u vandaan komt. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Een visum is een officiële toestemming van een land om dat land binnen te komen.

    Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.

  • Externe link: Huisverbod

    De burgemeester mag iemand een tijdelijk huisverbod opleggen. Dit kan als er huiselijk geweld is gepleegd of vermoedelijk gepleegd gaat worden. Of als er een sterk vermoeden is dat er in een gezin kinderen mishandeld worden. De burgemeester overlegt in dat geval met Veilig Thuis.

    Het huisverbod is bedoeld als afkoelingsperiode. Tegelijkertijd komt de hulpverlening op gang. De persoon met het huisverbod en de gezinsleden of huisgenoten krijgen hulp. De burgemeester kan het huisverbod intrekken als de uithuisgeplaatste de hulpverlening accepteert. Het gevaar voor herhaling moet dan wel kleiner zijn.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een scheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel.

    Indien u en uw partner hebben besloten te gaan scheiden dan kunt u zich ook laten bijstaan door een mediator om de scheiding in samenspraak te regelen.

    De familiemediator zal u begeleiden bij het regelen van de gevolgen van de scheiding, zowel de emotionele als de praktische gevolgen: zoals de financiën, het (toekomstige) wonen en de kinderen. De mediator zal in overleg met beide partners, zodra de gevolgen zijn geregeld en hiervoor duidelijke afspraken zijn gemaakt, een convenant opstellen en, ingeval van minderjarige kinderen, een ouderschapsplan opstellen. Zodra deze stukken zijn getekend, zal de mediator deze stukken naar zijn/haar advocaat zenden, die de stukken middels een verzoekschrift zal indienen bij de rechtbank, waarna de rechtbank een beschikking zal geven waarin de scheiding/ontbinding wordt uitgesproken.

  • Externe link: Bezwaarschrift indienen

    De gemeente kan een besluit nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld: uw aanvraag voor een subsidie of vergunning is afgewezen. Of u bent het niet eens met de ontheffing die uw buurman heeft gekregen. U kunt dan bezwaar maken.

  • Externe link: Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan uw persoonsgegevens zoals uw adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Sommige gegevens worden automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als u trouwt in Nederland. Andere gegevens geeft u zelf door, zoals een verhuizing.

    U kunt uw gegevens bekijken op MijnOverheid.nl. Kloppen uw gegevens in de BRP niet, of niet meer? Geef de wijziging meteen door aan de gemeente. De gemeente past uw gegevens dan aan.

    Bent u geadopteerd of heeft u een kind afgestaan ter adoptie? Of bent u van geslacht veranderd? De gemeente kan op uw verzoek gegevens van vóór de adoptie of geslachtswijziging veranderen of weghalen.

    Na adoptie kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • Als u bent geadopteerd
      • uw naam
      • informatie over 1 of beide ouders
      • de bij adoptie verloren nationaliteit
      • adresgegevens van voor de adoptie
      • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie
    • Als u een kind heeft afgestaan ter adoptie
      • de gegevens van het kind

    Na geslachtswijziging kan de gemeente deze gegevens veranderen of weghalen:

    • uw naam
    • uw geslacht
    • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner

  • Externe link: Klacht indienen over een aanbesteding

    Als de gemeente een bedrijf wil inhuren voor een grote opdracht, moet dit met een aanbesteding. Bij een aanbesteding beschrijft de gemeente eerst wat de opdracht is, en wat de eisen zijn om de opdracht te krijgen. Bedrijven die geschikt zijn voor de opdracht kunnen zich inschrijven. Daarna kiest de gemeente het bedrijf uit dat het best bij de opdracht past.

    Vindt u dat de gemeente een aanbesteding niet goed heeft gedaan? Of vindt u dat de gemeente zonder goede reden een opdracht niet heeft aanbesteed? Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente.

    Wilt u advies over uw klacht? Neem dan contact op met de Externe link: Commissie van Aanbestedingsexperts.

  • Externe link: Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Op sommige momenten moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist. Of wanneer u gaat trouwen. Of als u solliciteert naar een baan als ambtenaar. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig.

    U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Vraag een nieuw reisdocument aan als uw oude reisdocument gestolen of kwijt is. Aangifte doen bij de politie is niet nodig.

    Om identiteitsfraude te voorkomen, legt u een verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten.

    Wilt u geen nieuw reisdocument aanvragen? Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent, maar uw paspoort nog heeft? Ook dan kunt u een verklaring van vermissing afleggen. Zo voorkomt u dat uw reisdocument gebruikt wordt voor identiteitsfraude.

    U moet wel aangifte bij de politie doen als er meer gestolen is dan alleen uw reisdocument. Of als u bijvoorbeeld letsel heeft overgehouden aan de overval. 

    Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. 

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

    Als u uw reisdocument als verloren heeft opgegeven, kunt u het niet meer gebruiken als u het terugvindt. Lever uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart in bij de gemeente.

  • Externe link: Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. 

    De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u de beslissing. 

  • Externe link: Beroepschrift indienen

    U kunt tegen veel besluiten van de gemeente een bezwaarschrift indienen. De gemeente beslist over uw bezwaar. Als u het niet eens bent met die beslissing, kunt u in beroep gaan. In de beslissing die u van de gemeente ontvangt, staat waar u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank.

    Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting. Tijdens de rechtszitting kunt u mondeling toelichten waarom u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar. U mag dit ook door uw advocaat of iemand die u machtigt laten doen.

  • Externe link: Gemeentegrond gebruiken

    Inwoners, bedrijven of instellingen kunnen gebruikmaken van gemeentegrond. Als u iets wilt organiseren op gemeentegrond, dan heeft u toestemming nodig van de gemeente. Krijgt u toestemming, dan mag u de grond onder bepaalde voorwaarden gebruiken. De gemeente blijft wel eigenaar van de grond.

  • Externe link: Verklaring afleggen over uw persoonsgegevens

    Van een officiële gebeurtenis in het buitenland moet u de officiële documenten aanleveren bij de gemeente. Bijvoorbeeld als u in het buitenland getrouwd bent of daar een kind heeft gekregen.

    Kunt u deze documenten niet aanleveren? Dan is het soms mogelijk om een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Hierna zal de gemeente de gegevens alsnog opnemen in de Basisregistratie Personen (BRP). Of u kiest voor de eed of de belofte, is afhankelijk van uw levensovertuiging. De gemeente controleert uw verklaring in andere registers als dit mogelijk is.

    Het is strafbaar om onder ede of belofte onjuiste informatie door te geven.

  • Externe link: Verklaring aanvragen om te trouwen in het buitenland

    Gaat u trouwen in het buitenland? En vraagt het land waar u wilt trouwen om bewijs dat u daar mag trouwen? Dan kunt u daarvoor een document aanvragen bij de gemeente. U kunt kiezen uit twee soorten documenten: een verklaring van huwelijksbevoegdheid en een verklaring van ongehuwdheid. Een verklaring van ongehuwdheid heet soms ook een verklaring over de burgerlijke staat.

    Welk document u nodig heeft, hangt af van het land waarin u gaat trouwen. Externe link: Kijk op Nederlandwereldwijd.nl welk document u nodig heeft.

    Heeft u het document nodig in een andere taal? Vraag dan ook om een meertalig modelformulier. Een meertalig modelformulier is alleen geldig binnen de EU. Voor gebruik buiten de EU moet u het document laten vertalen.

    Externe link: Soms moet u ook het document laten legaliseren. Daarmee bewijst u dat het document echt is. Externe link: U kunt dat online regelen.

    Let op: een verklaring van huwelijksbevoegdheid of een verklaring van ongehuwdheid staan alleen op naam van de aanvrager. Uw partner moet er dus óók een aanvragen.

    De verklaringen zijn beide 6 maanden geldig.

  • Externe link: Vertrekken uit Nederland (emigreren)

    Als u naar een ander land verhuist, meldt u de verhuizing bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar een ander land gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente.

    Bent u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.

    De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

    Externe link: Lees meer informatie voor Nederlanders in het buitenland op Nederlandwereldwijd.nl.

    Aan welke instanties wordt mijn verhuizing doorgegeven?

    Wij geven uw verhuizing door aan de onderstaande instanties (indien op u van toepassing):
    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen

     

  • Externe link: Pand van de gemeente kopen

    De gemeente verkoopt soms panden, bijvoorbeeld een voormalige school, een wijkcentrum of een kantoorgebouw. Hoe deze gebouwen worden aangeboden, kan per geval verschillen.

    Het recente aanbod van te koop staande gemeentelijke panden vindt u op deze site.

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent:

    • U heeft geen strafblad.
    • U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag.

    Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • als vrijwilliger gaat werken
    • lid wilt worden van een schietvereniging

  • Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

    Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

    De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

    Bewijs van uw geboorte, huwelijk of een overlijdensakte?

    U heeft dan geen uittreksel uit de BRP nodig, maar een uittreksel uit de burgerlijke stand.

    Kijk bij "Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen" hoe en waar u dat aanvraagt.

     

  • Externe link: Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn.

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Externe link: Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u allebei niet in Nederland? Externe link: Neem dan contact op met de gemeente Den Haag

    Bent u getrouwd buiten Nederland? Zorg dat de gemeente dit registreert in de BRP.

    De gemeente heeft de volgende gegevens van de getuigen nodig:

    • een kopie van een legitimatiebewijs bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs
    • de eventuele familiebetrekking tot bruid en bruidegom.

    U kunt ook een medewerker van de gemeente vragen om als getuige bij uw huwelijk/geregistreerd partnerschap op te treden. Hier zijn kosten aan verbonden.

    Een huwelijkssluiting duurt normaal ongeveer een half uur. Bij het inplannen van huwelijken wordt altijd rekening gehouden met tenminste 45 minuten tussen twee huwelijken.

    Bescheiden huwelijk

    Het is mogelijk om in het gemeentehuis een bescheiden huwelijk te sluiten. Dat kan op maandag om 09.30 uur. De kosten hiervoor zijn € 177,15.

    Kosteloos huwelijk

    Het is beperkt mogelijk om gratis te trouwen of een partnerschap te registreren. U betaalt wel voor het trouwboekje, als u daarvoor kiest. De ceremonie voor een gratis huwelijk of partnerschap duurt ongeveer 10 minuten en beperkt zich tot enkel de formele (huwelijks)voltrekking. Naast u en uw partner, kunnen hier alleen getuigen bij aanwezig zijn. U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. Er is vooraf geen contact met de trouwambtenaar die de voltrekking verricht.

    Kosteloos trouwen kan alleen op maandagochtend om 8.30 uur en om 9.00 uur. De voltrekking van een gratis huwelijk of partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis in Twello.

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Dat moet u doen als u naar het buitenland wilt reizen of als u naar de dokter of het ziekenhuis gaat. Iedereen vanaf 14 jaar oud moet ook een paspoort of identiteitsbewijs kunnen laten zien als de politie daarom vraagt.

    Reizen

    Met een paspoort of identiteitskaart kunt u naar andere landen reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Externe link: Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Vanaf welke leeftijd?

    Iedereen vanaf 14 jaar moet een paspoort of identiteitsbewijs bij zich hebben. Als kinderen onder de 14 naar het buitenland reizen, hebben ze ook een paspoort of identiteitskaart nodig.

    Als u naar het ziekenhuis of de dokter gaat, moet u ook een eigen paspoort of identiteitsbewijs hebben. Dat geldt ook voor kinderen. De leeftijd van het kind maakt niet uit.

    Inloggen

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Geldigheid

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Externe link: Hulpdiensten voor dieren

    Er zijn verschillende hulpdiensten voor dieren.

    • Is het een noodsituatie? Bijvoorbeeld een losgebroken paard of een dier in de sloot? Bel 112.
    • Is het dier mishandeld, verwaarloosd of gedood door mensen? Bel dan dierenpolitie: 144.
    • Is het dier gewond? Bel de Externe link: dierenambulance.
    • Is het een zwerfdier?
    • Gaat het om een dood dier? Meld het dier bij de gemeente of bij de dierenambulance. Het dier wordt opgehaald. Als het een klein dier is (zoals een kat of een cavia) mag u het dier ook:
      • zelf wegbrengen naar een dierenarts bij u in de buurt
      • naar de milieustraat brengen
      • begraven op uw eigen grond

    Een dood dier mag u niet in de afvalbak of gft-bak doen.

  • Externe link: Ouderschap ontkennen

    Als de moeder van een kind getrouwd is, dan wordt haar echtgenoot de vader van het kind. Dit geldt ook voor geregistreerd partnerschap. Bij lesbische stellen wordt de partner de duomoeder van het kind. Het kind moet dan verwekt zijn door kunstmatige bevruchting met behulp van een anonieme zaaddonor.

    Het is mogelijk om het ouderschap te ontkennen. Bijvoorbeeld omdat de echtgenoot niet de biologische vader van het kind is. Of omdat de duomoeder geen rol in de verzorging of opvoeding van het kind heeft gespeeld. De moeder, vader/duomoeder en het kind kan ontkenning van het ouderschap aanvragen.

  • Externe link: Gebouw of grond met voorkeursrecht verkopen

    De gemeente wil in sommige gevallen eigenaar worden van percelen, waar zij een bepaalde ontwikkeling voor ogen heeft. Om ervoor te zorgen dat deze percelen tussentijds niet verkocht worden aan derden, kan er via de Wet voorkeursrecht gemeenten (WVG) een recht van eerste koop worden gevestigd. Hiervoor gelden bepaalde richtlijnen, zoals het publiceren van de percelen waarop WVG is gevestigd, de termijnen (en de verlening ervan) en de wijze waarop de gemeente dient te handelen indien een perceel daadwerkelijk te koop wordt aangeboden.

    Wilt u uw huis of grond verkopen? Soms heeft de gemeente voorkeursrecht op een huis of een stuk grond. Dit betekent dat de gemeente voorrang heeft om dit te kopen. U moet uw huis of grond dan eerst aan de gemeente aanbieden. De gemeente kan voorkeursrecht krijgen op gebouwen en grond waarvoor een nieuwe bestemming is vastgelegd.

    U kunt de gemeente vragen om uw gebouw of grond toch niet te kopen, als u daarvoor een goede reden heeft. De gemeente hoeft niet met uw verzoek akkoord te gaan.

    Is uw bedrijf of onderneming onderdeel van uw grond of gebouw? Dan mag u eisen dat de gemeente hiermee rekening houdt bij de verkoop. De gemeente moet dan alle onderdelen van het bedrijf kopen.

    Worden u en de gemeente het niet eens over de verkoop? Dan kunt u de gemeente vragen om een prijsvaststellingsprocedure. Daarbij bepaalt de rechter de prijs.

    Heeft de gemeente het voorkeursrecht? Dan is de gemeente meestal toch niet verplicht om uw grond of gebouw te kopen. Besluit de gemeente niet te kopen? Dan mag u aan iemand anders verkopen.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken

    Uw achternaam staat in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Een achternaam heet ook wel geslachtsnaam of geboortenaam. Of, bij een vrouw, meisjesnaam. Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat.

    Wilt u dat de gemeente en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Bijvoorbeeld de achternaam van uw partner? Dan kunt u dit aangeven bij de gemeente met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld als zij u post sturen. De achternaam die u kreeg bij uw geboorte blijft in uw officiële papieren staan, bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs.

    Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. U kunt dan uit 4 namen kiezen:

    • J. Jansen
    • J. de Wit
    • J. de Wit-Jansen
    • J. Jansen-de Wit