Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaten 1 - 16 van 16 resultaten
- Externe link: Geboorteaangifte
De geboorte van een kind moet u doorgeven in de gemeente waar het kind is geboren. Dit doet u binnen drie werkdagen. De vader of moeder doet geboorteaangifte. Als dit niet kan, moet iemand die bij de geboorte was aangifte doen. U kunt de geboorteaangifte helemaal online of aan de balie in het gemeentehuis doen. De geboorte online aangeven via DigiD Openingstijden balie Burgerzaken Bewijsstukken online geboorteaangifte Voor de online aangifte heeft u nodig: DigiD van de moeder en vader. Verklaring van de verloskundige. Een kopie van een erkenningsakte (als u dat hebt).
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-23
- Recht
- Externe link: Legalisatie handtekening
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De legalisatie zegt niets over de inhoud van het document of formulier. Afspraak maken voor het aanvragen van een legalisatie handtekening
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Afschrift burgerlijke stand
Wat is een afschrift van de burgerlijke stand? Dat is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (dit noemen we rechtsfeiten) in het leven. Denkt u daarbij aan gebeurtenissen zoals: Geboorte Overlijden Huwelijk Scheiding Partnerschapsregistratie Beëindiging partnerschap Op een afschrift van de burgerlijke stand staat een rechtsfeit. U kunt alleen bij de gemeente waar de gebeurtenis is volgetrokken een afschrift krijgen. Wij versturen het afschrift binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het afschrift eerder nodig? Neemt u dan contact op. Dan zorgen wij ervoor dat u het afschrift bij de Ontvangstbalie kunt ophalen. Afschrift burgerlijke stand online aanvragen via DigiD Afspraak maken voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand Soort akte Er zijn verschillende akten waarvan een afschrift of uittreksel is op te vragen: Geboorteakte Overlijdensakte Huwelijksakte Echtscheidingsakte Akte van partnerschapsregistratie Akte van beëindiging partnerschap Termijn Vraagt u het afschrift uit de burgerlijke stand online aan? De afdeling Burgerzaken stuurt het document binnen 1 week naar uw huisadres. Uittreksel BRP Verwar een afschrift burgerlijke stand niet met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP). Hierin bewijst de gemeente dat u in deze gemeente staat ingeschreven. Een uittreksel uit het BRP is alleen te krijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Aangifte overlijden
Als er iemand overlijdt moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte, maar u kunt het ook zelf doen. Na de aangifte wordt: De overlijdensakte gemaakt. Het verlof tot begraven/cremeren afgegeven. Afspraak maken voor het doorgeven van overlijden Digitale aangifte (alleen mogelijk voor uitvaartondernemers) Uitvaartondernemers kunnen aangifte doen door in te loggen met eHerkenning. De aangifte overlijden online doorgeven via eHerkenning Doet u voor de eerste keer online aangifte? Dan moet u bekend gemaakt worden in onze omgeving. Hiervoor hebben we de volgende gegevens nodig: BSN persoon Volledige voornamen Volledige achternaam Emailadres Telefoonnummer Naam organisatie Adres organisatie KVK nummer U kunt dit mailen naar burgerzaken@putten.nl
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-13
- Recht
- Externe link: Huwelijk of geregistreerd partnerschap
Wilt u in Putten trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan kunt u online de datum, tijd en de locatie van het huwelijk of geregistreerd partnerschap reserveren. Als u online uw huwelijksdatum wilt reserveren, dan doet u direct een ‘melding voorgenomen huwelijk‘. U ontvangt dan een bevestiging. De ‘melding voorgenomen huwelijk’ moet minimaal 14 dagen en maximaal een jaar voor de huwelijksdag zijn goedgekeurd. Online uw huwelijksdatum reserveren en melding doen Let op: Gaat u online uw huwelijksdatum reserveren en melding doen? Dan heeft u een kopie van het identiteitsbewijs van de getuigen nodig. Deze kopieën moet u uploaden. Trouwen op locatie Wilt u trouwen op een andere locatie dan het gemeentehuis? Neem dan eerst contact op met de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie. Zij weten of de locatie geschikt is als trouwlocatie en of de datum nog beschikbaar is. Vul de melding trouwen op locatie in en stuur deze mee met uw melding huwelijk of geregistreerd partnerschap. Melding trouwen op locatie Uw huwelijksdatum reserveren Wilt u uw huwelijksdatum niet online reserveren? Neem dan contact op met Burgerzaken. Bij het reserveren van de datum, wordt direct een afspraak ingepland voor de ‘melding voorgenomen huwelijk’. Gratis huwelijk Gratis trouwen kan op maandag om 9.00 uur en 9.15 uur. Deze ceremonie duurt ongeveer 5 minuten. Het huwelijk vindt plaats in een overlegruimte van het gemeentehuis. Hierbij ziijn aanwezig: het bruidspaar/ de partners, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-23
- Recht
- Externe link: Naamskeuze
Het eerste kind van een getrouwd stel krijgt vanzelf de achternaam van de vader. De ouders kunnen ook besluiten om het kind de achternaam van de moeder te geven. Dit moeten zij doorgeven aan de gemeente voor of bij de geboorteaangifte. Kinderen die hierna worden geboren, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind. Bij ongetrouwde ouders krijgt het kind standaard de achternaam van de moeder. Bij erkenning kunt u ervoor kiezen dat het kind de naam van de vader krijgt. De moeder moet toestemming geven. De kinderen die hierna worden geboren, krijgen dan dezelfde achternaam. De gemeente maakt een akte van naamskeuze op. U mag de achternaam van uw kinderen nog één keer veranderen in die van de andere ouder. Dit mag wanneer u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Kinderen boven de zestien jaar moeten hier zelf een handtekening voor zetten. Openingstijden balie Burgerzaken Voorwaarden Wordt uw kind geboren in het buitenland en kunt u daar de achternaam niet zelf kiezen? Dan kunt u dit binnen 2 jaar na de geboorte in Nederland doen. Uw kind heeft de Nederlandse nationaliteit. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan legt het kind zelf een verklaring af over de keuze van de naam.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-08-06
- Recht
- Externe link: Briefadres
Het is wettelijk verplicht dat u wordt ingeschreven op het adres waar u woont of verblijft. In bepaalde uitzonderingsgevallen kunt u op een briefadres worden ingeschreven. Onder anderen bij: Verblijf in bepaalde instellingen voor gezondheidszorg. Instellingen voor kinderbescherming. Penitentiaire instellingen. Ontbreken van een woonadres. Een briefadres moet altijd een bestaand adres zijn en mag geen postbus zijn. De hoofdbewoner van het betreffende adres moet schriftelijk toestemming geven. Wilt u een briefadres aanvragen? Dan kunt u bellen met (0341) 359 670. Voorwaarden U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats (de gemeente onderzoekt dit). Of u wilt om veiligheidsredenen een briefadres aanvragen (de burgemeester beoordeelt dit). Het briefadres is in Nederland. Het briefadres is geen postbus. Bij een adres van een bedrijf of een instelling is het aangewezen als briefadres door de gemeente. U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-07-09
- Recht
- Externe link: Tweede paspoort
Reist u vaak naar het buitenland? Dan kunt u een tweede paspoort nodig hebben. Dit kan nodig zijn als u vaak landen bezoekt die in conflict liggen met elkaar. Of als u vaak reist naar landen waar u een visum voor nodig heeft. En u niet op tijd over uw paspoort kunt beschikken, omdat deze bij de ambassade ligt. Een Tweede paspoort is 2 jaar geldig. Dit kan aangevraagd worden als uw huidige paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is. U heeft wel een verklaring van de werkgever nodig. Afspraken maken voor het aanvragen van een Tweede paspoort
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Zakenpaspoort
Met een paspoort kunt u u identificeren en reizen. U kunt een zakenpaspoort aanvragen als u veel naar het buitenland reist. Dit paspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. Afspraak maken voor het aanvragen van een Zakenpaspoort
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Vreemdelingenpaspoort
Hebt u een geldige verblijfsvergunning (type I of II)? Staat u ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP)? Maar hebt u (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Bijvoorbeeld wanneer u van uw eigen land geen reisdocument krijgt. U kunt met het vreemdelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-17
- Recht
- Externe link: Bewijs van in leven zijn (attestatie de vita)
Met een bewijs van in leven zijn, bewijst u dat u in leven bent. Sommige pensioenfondsen of andere uitkeringsinstanties kunnen hierom vragen. Aanvragen van een bewijs van in leven zijn moet u zelf doen. Bewijs van in leven zijn voor gebruik in Nederland Hebt u het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Dan krijgt u een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Uittreksel basisregistratie personen online aanvragen via DigiD Wij versturen het uittreksel binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het afschrift eerder nodig? Neemt u dan contact op. Wij zorgen ervoor dat u het afschrift bij de Ontvangstbalie in het gemeentehuis kunt ophalen. Wilt u het bewijs van in leven liever niet online aanvragen? Dan kunt u het uittreksel aanvragen bij de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis. Openingstijden Burgerzaken Afspraak maken voor het aanvragen van een uittreksel basisregistratie personen Bewijs van in leven zijn voor gebruik in buitenland (attestatie de vita) Hebt u het bewijs van in leven nodig voor gebruik in het buitenland? Dan hebt u een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een (internationale) attestatie de vita. Dit uittreksel is opgesteld in meer talen. U vraagt het attestatie de vita persoonlijk aan bij de balie van Burgerzaken in het gemeentehuis. Openingstijden Burgerzaken Afspraak maken voor het aanvragen van een attestatie de vita
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Paspoort
Met een Paspoort kunt u zich identificeren en reizen. Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen Paspoort of Identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Het aanvragen van een Paspoort moet u zelf doen. U vraagt het Paspoort aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U vraagt uw Paspoort aan bij de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig. Openingstijden Servicebalie Aanvraag voor een kind jonger dan 18 jaar Dan moet het kind (ook een baby) altijd zelf bij de aanvraag en bij het ophalen aanwezig zijn. Daarnaast neemt u mee: Het toestemmingsformulier afgifte reisdocument minderjarige (PDF, 111kB) van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Een geldig identiteitsbewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft). Als beide ouders of gezaghouders meekomen naar de balie, kunt u het toestemmingsformulier ook ter plaatse invullen. Wilt u online toestemming geven? Dat kan met uw Digid. Dan hoeft u aan de balie geen toestemmingsformulier en geldige identiteitsbewijs te laten zien. Online toestemming geven Meenemen voor alle aanvragen Huidige reisdocument(en), zowel geldig als niet meer geldig. Een recente goedgelijkende kleurenpasfoto volgens de richtlijnen die maximaal zes maanden oud is op het moment van de aanvraag. Een pasfoto maken kan in het gemeentehuis, daar staat een goedgekeurde fotocabine. Pasfoto maken in het gemeentehuis
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-03-20
- Recht
- Externe link: Vluchtelingenpaspoort
Hebt u een geldige verblijfsvergunning (type III of IV) en staat u ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP), dan kunt u in sommige gevallen een vluchtelingenpaspoort aanvragen. U kunt met het vluchtelingenpaspoort reizen naar alle landen, behalve uw land van herkomst.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-23
- Recht
- Externe link: Erkenning kind
Voor het erkennen van uw kind maakt u een afspraak. Heeft één van de ouders in het buitenland gewoond? Neem dan contact op met de afdeling Burgerzaken. Afspraak maken voor erkennen kind Voorwaarden Als u niet getrouwd bent of als u geen geregistreerd partnerschap heeft, kunt u een kind erkennen. U wordt dan juridisch ouder Als juridisch ouder heeft u rechten en plichten. Zo heeft u er recht op om uw kind te zien en bent u verplicht om voor het kind te zorgen. Lees meer over uw rechten en plichten op de website van de rijksoverheid. Om de erkenning te regelen maakt u eerst een afspraak bij de gemeente. Bij een eerste kind moet de moeder altijd bij deze afspraak aanwezig zijn. Bij een volgend kind mag ook een ondertekende schriftelijke verklaring van de moeder worden meegenomen. Wat moet u weten Bij een erkenning wordt u wettelijk ouder van het kind. U hoeft niet altijd de biologische ouder te zijn. Dit houdt in dat: Uw kind wederzijds erfrecht krijgt. Er een onderhoudsplicht ontstaat tussen u en uw kind. Uw kind uw achternaam kan krijgen.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Identiteitskaart
Met de Identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Kinderen van alle leeftijden hebben een eigen Identiteitskaart of Paspoort nodig als ze naar het buitenland reizen. Het aanvragen van een Identiteitskaart moet u zelf doen. U vraagt een Identiteitskaart aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U vraagt uw identiteitskaart aan bij de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig. Openingstijden Servicebalie Aanvraag voor een kind jonger dan 12 jaar Dan moet het kind (ook een baby) altijd zelf bij de aanvraag en bij het ophalen aanwezig zijn. Daarnaast neemt u mee: Het toestemmingsformulier afgifte reisdocument minderjarige (PDF, 111kB) van beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft). Een geldig identiteitsbewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft). Als beide ouders of gezaghouders meekomen naar de balie, kunt u het toestemmingsformulier ook ter plaatse invullen. Wilt u online toestemming geven? Dat kan met uw Digid. Dan hoeft u aan de balie geen toestemmingsformulier en geldige identiteitsbewijs te laten zien. Online toestemming geven Meenemen voor alle aanvragen De huidige reisdocument(en), zowel geldig als niet meer geldig. Een recente goedgelijkende kleurenpasfoto volgens de richtlijnen die maximaal zes maanden oud is op het moment van de aanvraag. Een pasfoto maken kan in het gemeentehuis, daar staat een goedgekeurde fotocabine. Pasfoto maken in het gemeentehuis
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-17
- Recht
- Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) vragen. In deze verklaring staat dat u geen relevante strafbare feiten op uw naam heeft staan. Deze verklaring is bijvoorbeeld verplicht voor: Onderwijzers Taxichauffeurs Mensen in de kinderopvang Bij een aanvraag voor bijvoorbeeld een visum of werkvergunning kan deze verklaring noodzakelijk zijn. Verklaring omtrent het gedrag online aanvragen via DigiD Vraagt u de VOG online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een door uzelf en de instantie die de VOG vraagt ingevuld aanvraagformulier.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-03-03
- Recht
- 1