Zoekresultaten 1 - 50 van 107 resultaten

  • Externe link: Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont

    Als u in het buitenland woont, kunt u in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan. Zo meldt u dat u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan: Woont u allebei in het buitenland? Doe een schriftelijke melding bij de gemeente Den Haag. Woont u of uw partner in Nederland, en wilt u in onze gemeente trouwen? Neem contact op met team Burgerzaken voor meer informatie, tel. 14 0252.   Meer informatie Informatie over een schriftelijke melding doen bij de gemeente Den Haag

  • Externe link: Gemeentelijke onderscheidingen

    Vraag een onderscheiding aan bij het gemeentecollege Vraag een aanvraagformulier aan Dien de aanvraag op tijd in  

  • Externe link: Inburgeren

    Sinds 1 januari 2013 zijn gemeenten niet meer verantwoordelijk voor inburgering Neem contact op met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

  • Externe link: Aangifte levenloos geboren kind

    Is uw kindje levenloos geboren, of kort na de bevalling overleden? U kunt een afspraak maken  voor het opmaken van een akte van geboorte (levenloos)/akte van geboorte en overlijden en eventueel de registratie in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt ons ook bellen voor een afspraak via het telefoonnummer 14 0252. Voor registratie in de BRP maakt het niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang geleden dat was. Meer informatie hierover leest u op de website van de Rijksoverheid. 

  • Externe link: Afstand doen van Nederlandse nationaliteit

    Wilt u geen Nederlander meer zijn? Dan kunt u een 'verklaring van afstand' afleggen Deze verklaring moet door u en (namens) de burgemeester worden ondertekend U verliest dan automatisch het Nederlanderschap Heeft u kinderen onder de 18 jaar? Dan verliezen zij de Nederlandse nationaliteit automatisch ook

  • Externe link: Paspoort

    Paspoort

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Vluchtelingenpaspoort

  • Externe link: Koninklijke onderscheiding

    Voor mensen die zich op een bijzondere wijze inzetten of ingezet hebben voor de samenleving.

  • Externe link: Kwijtschelding

    Als u de belastingaanslag niet kunt betalen dan kunt u kwijtschelding aanvragen Dit kan alleen voor afvalstoffenheffing, rioolheffing en roerende- en onroerende zaakbelasting Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Loterij en bingo

    Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig.Voor het organiseren van een bingo moet u een melding doen.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Externe link: BRP correctieverzoek

    Dien schriftelijk een correctieverzoek in Voor minderjarigen kan een voogd een verzoek doen U moet ingeschreven staan in de gemeente De documenten moeten voldoen aan de eisen   

  • Externe link: Afval, restafval

    Er zijn 2 manieren om uw restafval af te voeren: in grijze container of verzamelcontainer (bij flat of bovenwoning) Restafval wordt tweewekelijks opgehaald  Zet op de ophaaldag uw container bij de verzamelplaats (tussen 5:30 en 7:30 uur) Ophaaldagen afval: zie Werkwijze Rolcontainer aanvragen, omruilen of inleveren Het is niet meer mogelijk om een 240 liter restafvalcontainer aan te vragen.

  • Externe link: Rijbewijs

    Eerste rijbewijs aanvragen Rijbewijs verlengen of categorie-uitbreiding Rijbewijs voor jongeren vanaf 17 jaar Rijbewijs met spoed aanvragen Rijbewijs kwijt of gestolen Gezondheidsverklaring nodig? Zie onderaan bij werkwijze   Eerste rijbewijs aanvragen Het aanvragen van uw eerste rijbewijs kan alleen op afspraak bij de gemeente Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina U moet uw rijbewijs persoonlijk aanvragen en ophalen U betaalt bij de aanvraag Neem een geldig identiteitsbewijs mee Neem 1 officiële kleurenpasfoto mee, zie pasfoto-eisen. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs afhalen   Let op: Haal uw rijbewijs binnen 3 maanden op. Daarna kan dit niet meer. U moet dan een nieuwe aanvraag doen.   Rijbewijs verlengen of categorie-uitbreiding Dit kan online via de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) U heeft hiervoor de DigiD-app met ID-check nodig U betaalt met IDEAL   Lees hier hoe het werkt: Rijbewijs verlengen of categorie-uitbreiding. Kunt u het niet online aanvragen? Dan kunt u ook een afspraak maken om naar het gemeentehuis te komen. Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina.   Rijbewijs voor jongeren vanaf 17 jaar  Vanaf 16,5 jaar kun je starten met autorijles (categorie B) Vanaf 17 jaar kun je je rijbewijs halen Je mag dan tot je 18e onder begeleiding van een coach autorijden. Dit heet 2toDrive.  Pas na toekenning van de begeleiderspas kun je bij de gemeente je rijbewijs aanvragen Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina Je hoeft je begeleiderspas niet mee te nemen naar de afspaak. Op het gemeentehuis kunnen ze je gegevens in het systeem zien.   Rijbewijs met spoed aanvragen Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina. Dit moet voor 14.30 uur. Tijdens de afspraak kunt u aangeven dat het om een spoedprocedure gaat.  Daar betaalt u een extra bedrag voor en dan ligt het rijbewijs de volgende werkdag klaar na 11.00 uur  (op donderdag na 12.00 uur).   In de volgende situaties is een spoedafhandeling niet mogelijk: omwisselen linnen rijbewijs omwisselen buitenlands rijbewijs   Rijbewijs kwijt of gestolen? Meld dit online met uw DigiD via www.rdw.nl. Het rijbewijs is daardoor direct ongeldig.  U hoeft geen aangifte van vermissing of diefstal te doen bij de politie: dit doet u als u een nieuw rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina. Neem een geldig identiteitsbewijs mee. Meer informatie vindt u op: www.rdw.nl.

  • Externe link: Afschrift akte Burgerlijke Stand

    Afschrift akte Burgerlijke Stand

  • Externe link: Afval, kleding en textiel

    3 manieren: aanbieden in gesloten zak, kringloopwinkel of milieustraat Sinds 1 april haalt Meerlanden 6 keer per jaar huis-aan-huis textiel en gebruikte kleding op (in plaats van 4 keer per jaar) bij hoogbouw en laagbouw. Voor het ophalen van textiel ontvang je voorafgaand steeds een speciale plastic zak van Meerlanden om het textiel in te doen. De zak zet je buiten op de dag dat textiel wordt opgehaald (staat ook op de zak vermeld die je ontvangt) Er kan alleen nog maar ingeleverd worden met de speciale plastic zakken. Er is geen specifieke aanbiedplaats voor deze zakken.  Bij textiel bedoelen we niet alleen kleding, maar ook handdoeken, dekens, lakens, knuffelberen, gordijnen, petten, schoenen en tassen. En we zamelen niet alleen onbeschadigd textiel in, maar juist ook de gescheurde theedoek, de kapotte spijkerbroek, die ene schoen en de knuffelbeer met maar één oog. Ruim 80% van al het ingezamelde textiel krijgt een tweede leven in binnen- en buitenland. De overige 20% wordt gerecycled tot poetsdoeken, isolatiemateriaal of wordt gebruikt als grondstof voor de productie van dekens en vloerbedekking.

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening op een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. U zet dan bij de gemeente (team burgerzaken) uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. het legaliseren van uw handtekening kan alleen op afspraaku komt persoonlijk bij ons langs met het document waarop u uw handtekening gaat zettenu tekent het document waar de medewerker Burgerzaken bij isde medewerker vergelijkt deze handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijsde medewerker verklaart dat de handtekening van u is

  • Externe link: Honden

    Binnen de bebouwde kom moeten alle honden aan de lijn (uitgezonderd de losloopplaatsen).In het buitengebied is er geen aanlijnplichtDe gemeente heeft plaatsen aangewezen waar honden los mogen lopen (zie overzicht bij Voorwaarden).Buiten de bebouwde kom mogen honden loslopen, tenzij anders aangegeven.U bent verplicht overal de poep van uw hond op te ruimen (ook op losloopplaatsen). Hondenpoepzakjes kunt u ophalen bij de gemeente.In de gemeente Teylingen betaalt u geen hondenbelasting. Bekijk het filmpje over het hondenbeleid Meld overlast bij de gemeente Zijn de prullenbakken voor hondenpoep vol? Heeft u overlast van loslopende honden of hondenpoep? Maak hiervan een melding via Fixi. Boete bij niet nakomen opruim- en aanlijnplicht Het is overal verplicht om hondenpoep op te ruimen. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA) controleren regelmatig of dit gebeurt. Laat u uw hond uit of loslopen op een plek waar dit niet mag? Of ruimt u de poep van uw hond niet op? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u een handicap en heeft u een geleidehond? Dan geldt de opruimplicht niet.  Bij een overtreding wordt eerst een waarschuwing gegeven. Als de dezelfde overtreding zich herhaalt, wordt er een proces verbaal opgemaakt. De boete voor het niet opruimen van hondenpoep is € 140,-. De boete voor het los laten lopen van een hond binnen de bebouwde kom bedraagt € 95,-. De boete voor honden die aanwezig zijn op plaatsen waar dit niet is toegestaan, bijvoorbeeld een kinderspeelplaats of het stiltegebied op Koudenhoorn is ook € 140,-.

  • Externe link: Rioolheffing

    U betaalt rioolheffing, hiermee wordt aanleg en onderhoud van de gemeentelijke riolering betaald Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Parkeerontheffing blauwe zone inwoners

    Onder specifieke voorwaarden is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor blauwe parkeerzones.  Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Externe link: Planschade

    Planschade is schade door een herziening, ontheffing of afwijking van een bestemmingsplan, zoals waardevermindering van uw woning of inkomensschade. U kunt een verzoek indienen voor een tegemoetkoming. Dit kunt u doen via het aanvraagformulier onder ‘downloads’. 

  • Externe link: Asbest verwijderen

    Kleine hoeveelheden asbest brengt u naar de milieustraat (check de voorwaarden) Wanneer u als particulier of bedrijf van plan bent om asbest te verwijderen, moet u dit melden. Dit geldt voor particulieren en voor bedrijven. Het melden doet u door het indienen van een sloopmelding via het online Omgevingsloket.nl.  Als u schriftelijk toestemming heeft ontvangen op uw sloopmelding mag u beginnen met het verwijderen van de asbest. Minimaal 2 werkdagen voor de start van de werkzaamheden meldt u dit bij de gemeente.

  • Externe link: Omgevingsvergunning bouwen

    Om te bouwen of verbouwen, heeft u vaak een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u geen vergunning aan te vragen. Op het Omgevingsloket doet u de vergunningscheck om te controleren of u een vergunning nodig heeft. Daar kunt u daarna gelijk de vergunning online aanvragen. Na ontvangst van uw vergunningaanvraag geven we u ook advies over de brandveiligheid in uw pand of woning. Bekijk voor meer informatie de website van de brandweer. De omgevingsvergunning is de vervanger van onder andere de bouwvergunning. Kijk op de website regels op de kaart voor meer informatie.  Principeverzoek omgevingsvergunning Wilt u voordat u een aanvraag om een omgevingsvergunning indient weten of uw (bouw)plan haalbaar is? Dan kunt u een principeverzoek indienen. Het voordeel is dat de kosten hiervan lager zijn dan voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Ook zijn er voor het indienen van een principeverzoek minder aanvullende documenten nodig. Het (bouw)plan hoeft ook nog niet zo gedetailleerd uitgewerkt te zijn als bij een definitieve aanvraag om een omgevingsvergunning. Bekijk hiervoor de pagina principeverzoek.   Vergunning in een flits Een flitsvergunning is een complete vergunningaanvraag waarop binnen twee werkdagen kan worden beslist. U kunt voor een aantal bouwplannen een flitsvergunning krijgen. De bouwwerken erfafscheidingen en dakkapellen komen in aanmerking voor een flitsvergunning. Er zijn een paar voorwaarden waar de aanvraag aan moet voldoen.De aanvraag moet: Passen in het bestemmingsplan (zie ruimtelijkeplannen).Compleet zijn (zie checklist erfafscheidingen).Passen in de welstandscriteria (zie welstand).Digitaal ingediend worden via het omgevingsloket. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor een flitsvergunning? Bel dan naar het team vergunningen via 14 0252 ( WABO)

  • Externe link: Precariobelasting

    U betaalt precariobelasting als u voorwerpen boven of onder gemeentegrond plaats zoals terrassen, uitstallingen en bouwsteigers Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Exploitatievergunning openbare inrichting

    Heeft u een horecabedrijf (ook wel een openbare inrichting genoemd) dan heeft u een exploitatievergunning openbare inrichting nodig. Een openbare inrichting is een hotel, restaurant, pensioen, café, waterpijpcafé, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid met bijbehorend terras. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Horeca met alcohol verstrekking Als u een onderneming gaat exploiteren waar u ook alcohol gaat schenken dan vraagt u een alcoholvergunning aan. Mogelijk dat vrijstelling van een exploitatievergunning dan aan de orde is. Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt dan automatisch aangemaakt. Terras Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening van Lisse is het terras onderdeel van de (horeca)exploitatievergunning. Horecaondernemers zonder alcoholvergunning die een terras willen, moeten een exploitatievergunning aanvragen. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Ligt uw terras op gemeentegrond? U moet dan voor het gebruik van de openbare grond precariobelasting betalen. Als u schermen, afdaken of vlonders wilt gebruiken, heeft u een omgevingsvergunning nodig. U vraagt dit aan via het omgevingsloket.

  • Externe link: Echtscheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap

    Echtscheiding Een huwelijk kan worden ontbonden door echtscheiding. Hierbij heeft u een advocaat nodig. Die vraagt de echtscheiding voor u aan bij de rechtbank. De rechtbank spreekt de echtscheiding uit. Daarna vraagt de advocaat aan de gemeente waar u getrouwd bent om de echtscheiding in te schrijven in de registers van de Burgerlijke Stand. Let op: Pas door de inschrijving in deze registers wordt het huwelijk echt ontbonden. Kijk voor meer info op: Echtscheiding | Rechtspraak of op: Hoe vraag ik een scheiding aan? | Rijksoverheid.nl   Beëindiging/ontbinding geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kán zonder tussenkomst van een rechter worden beëindigd. Dat kan alleen als: beide partners het eens zijn over de beëindiging van het partnerschap er geen gezamenlijke minderjarige kinderen zijn   Het geregistreerd partnerschap wordt beëindigd door het sluiten van een overeenkomst bij een notaris of advocaat. In alle andere gevallen wordt een geregistreerd partnerschap ontbonden door een rechter (dit gaat op dezelfde manier als bij een echtscheiding). De beëindiging/ontbinding van het partnerschap moet worden ingeschreven in de registers van de Burgerlijke Stand in de gemeente waar het geregistreerd partnerschap is voltrokken.  Let op: Pas door de inschrijving in deze registers wordt het partnerschap echt beëindigd/ontbonden. Kijk voor meer info op: Ontbinding geregistreerd partnerschap | Rechtspraak of op Hoe kan ik mijn geregistreerd partnerschap ontbinden? | Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Hervestiging in Nederland

    U komt vanuit het buitenland in Nederland wonen U wilt zich inschrijven op een woonadres in Hillegom, Lisse of Teylingen U maakt uiterlijk 5 dagen na aankomst in Nederland een afspraak met de gemeente. Maak online een afspraak. Zorg dat u op tijd bent voor uw afspraak. Als u te laat komt, kunt u mogelijk niet meer geholpen worden

  • Externe link: Afval papier en karton

    2 manieren: laten ophalen of zelf brengen Ophalen: tweewekelijks op vrijdag via de rolcontainer (alleen laagbouw) Gebonden of in dozen (niet zwaarder dan 15kg) aanbieden op aanbiedplaats rolcontainer Zelf brengen: naar verzamelcontainer of Milieustraat Op verschillende locaties in de gemeente staan verzamelcontainers voor papier en karton Wat wel/niet bij papier: zie Voorwaarden Papierbak niet meer nodig / kapot / vermist? Neem contact op met Meerlanden Rijsenhout Telefoon: 0297-381717 E-mail: pi@meerlanden.nl Website Meerlanden Rijsenhout

  • Externe link: Kringloop

    U heeft bruikbare spullen die u kwijt wilt Breng de spullen naar de kringloopwinkel Of laat de ophaalservice van de kringloop spullen ophalen

  • Externe link: Bezwaar maken besluit gemeente

    U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente Maak bezwaar binnen zes weken na de datum waarop het besluit bekend gemaakt is Dien het bezwaar schriftelijk of via het digitale formulier in (via DigiD) Het is niet mogelijk om uw bezwaar via de mail in te dienen 

  • Externe link: Evenementenvergunning

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig. Doe de vergunningscheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk. Jaarlijks in de maand maart kunt u een aanvraag voor een evenementenvergunning indienen voor het organiseren van de najaarsfeesten met kermis in Sassenheim en Voorhout, zie de voorwaarden.Een aanvraag voor een speelvergunning voor een circus moet ingediend worden voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, zie de voorwaarden.LET OP: het gebruik van ballonnen en lachgas is in de gemeente Teylingen verboden.

  • Externe link: Collecteren en kleding inzamelen

    Organisaties die in het landelijke collecterooster van het CBF zijn opgenomen mogen collecteren of kleding inzamelen in de toegewezen week. Zij hoeven geen vergunning aan te vragen en ook geen melding te doen bij de gemeente.Organisaties met een CBF-keurmerk maar niet opgenomen in het landelijk collecterooster moeten een vergunning aanvragen voor de week waarin zij willen collecteren of kleding willen inzamelen.Organisaties die in Lisse gevestigd zijn of waarbij er een directe relatie bestaat tussen het bestedingsdoel en Lisse word een vergunning verleend, in de nog beschikbare vrije periode, wanneer de organisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.Aan organisaties die niet zijn opgenomen in het collecterooster van het CBF en niet staan op het vastgestelde rooster van de gemeente Lisse wordt alleen vergunning verleend als de organisatie positief is beoordeeld door het CBF door middel van het CBF-Keur of een Verklaring van geen bezwaar.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Informatie collecterooster CBF Via de knop ‘collecterooster CBF’vindt u het landelijk collecterooster. Op dit rooster staan de periodes en de instanties waarvoor vergunning is afgegeven. Hierop ziet u ook ‘vrije periodes’ staan. Deze worden door ons niet op het rooster ingevuld. Wilt u weten of er in de ‘vrije periodes’ een collecte wordt gehouden, kijk dan op de gemeentepagina van het Lisser Nieuws en op onze website onder ‘Gemeenteberichten’.

  • Externe link: Milieuvragen of klachten

    Omgevingsdienst West-Holland voert de milieutaken voor de gemeente uit Dien uw klacht in bij de Omgevingsdienst West-Holland

  • Externe link: Afval, plastic, blik en drinkpakken

    In zakken of container aan huis opgehaald Waar zijn zakken voor plastic afval verkrijgbaar?  Flat of appartement: container voor plastic Wat wel/niet bij plastic? Zie de voorwaarden

  • Externe link: Vergunningsvrij bouwen en verbouwen

    Gaat u bouwen, verbouwen of slopen? Doe een vergunningscheck om te weten of u een omgevingsvergunning nodig heeft. Na de check kunt u daar de vergunning direct online aanvragen of de sloopmelding indienen. Heeft u geen vergunning nodig? Houd er wel rekening mee dat u zich aan regels voor de veiligheid en gezondheid moet houden uit het Bouwbesluit.

  • Externe link: Oplaadpunten elektrische auto's

    De gemeente Lisse wil elektrisch rijden bevorderen. Hierbij is het belangrijk dat er voldoende laadmogelijkheden zijn. Wie op eigen terrein kan parkeren kan vaak voor eigen gebruik een laadpunt realiseren, maar wanneer een auto alleen in de openbare ruimte geparkeerd kan worden is het belangrijk dat er voldoende openbare laadpalen beschikbaar zijn. Huidige laadpalen  De huidige laadpalen in de openbare ruimte zijn in beheer van Allego, EcoTap of EVnet. Is er een probleem met een laadpaal? Op de laadpaal staan contactgegevens van de leverancier. De leverancier is verantwoordelijk voor de laadpaal. De gemeente heeft hier geen rol in.  Nieuwe laadpalen  Op dit moment is er geen leverancier aangewezen om nieuwe laadpalen te plaatsen. De gemeente onderzoekt welke leverancier dit in de toekomst mag. In augustus 2022 hebben we onderzoek voor een concept plankaart. Deze reacties worden meegenomen in de vaststelling van de locaties op de plankaart. We verwachten dat de gemeenteraad begin 2024 de plankaart vaststelt. De gemeente gaat niet alle nieuwe laadpalen in een keer laten plaatsen. Na vaststelling van de plankaart door het college wordt een verkeersbesluit genomen voor plaatsing van een laadpaal. In de komende jaren worden jaarlijks verkeersbesluiten genomen voor de plaatsing van aanvullende nieuwe palen op de vast te stellen locaties. Veelgestelde vragen Welke partij plaatst een openbare laadpaal? Laadpalen worden niet door de gemeente geplaatst. De gemeente bepaalt alleen waar een nieuwe laadpaal geplaatst mag worden. Op dit moment is er geen leverancier aangewezen. We onderzoeken de mogelijke aanbieders voor laadpalen in de gemeente. Dit is een lastig proces. Een laadpaal wordt op openbare grond geplaatst. De leverancier van een laadpaal maakt winst op het leveren van de stroom die u via de laadpaal ontvangt. Dit betekent dat wij als gemeente een onderzoek moeten starten om te kijken welke aanbieders in onze gemeente laadpalen mogen plaatsen.  Wanneer staat de gemeente het plaatsen van openbare laadpalen weer toe? We hopen begin 2024 meer informatie te hebben hierover. We informeren onze inwoners hier over via verschillende communicatiekanalen.  Is het mogelijk om zelf de locatie van een openbare laadpaal te kiezen? Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u een openbare laadpaal aanvraagt bij een aanbieder die zich committeert aan onze beleidsregels en procedures, kan deze enkel een laadpaal plaatsen op de vastgestelde locaties. Mag ik een eigen laadpaal plaatsen? Op eigen terrein mag u een laadpaal plaatsen voor eigen gebruik. Hier heeft u geen vergunning voor nodig. U mag geen eigen laadmogelijkheid plaatsen in de openbare ruimte. Mag ik een verlengkabel neerleggen naar mijn voertuig op een openbare parkeerplaats, vanaf mijn eigen huis of eigen terrein? Een verlengde private aansluiting (VPA) is niet toegestaan. Ook niet wanneer er een afdekmat, kabelgoot of dergelijke wordt gebruikt. Mag een openbare laadpaal door iedereen gebruikt worden? Een openbare laadpaal mag gebruikt worden door een ieder die daar met een voertuig (auto/motor) wil laden. Zowel particuliere als zakelijke voertuigen, zoals bestelbussen of taxi’s, mogen aan de laadpaal staan. Parkeren op deze plaatsen is dan enkel toegestaan tijdens het laden van het voertuig. Als een laadpaal in een parkeerschijfzone (blauwe zone) staat, geldt dan ook de maximale tijdsduur? In een parkeerschijfzone geldt een maximale parkeerduur, ook voor parkeerplaatsen bij een laadpaal. Gebruik van de parkeerschijf is verplicht, ook bij het opladen van elektrische voertuigen.

  • Externe link: Bodemverontreiniging

    U meldt de verontreiniging van de bodem bij de gemeente

  • Externe link: Hondenbelasting

    Heeft u een of meer honden, dan betaalt u hondenbelasting Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Afval, grof tuinafval

    Grof tuinafval is: snoeiafval en stammetjes die niet in de GFT-container kunnen U kunt dit brengen naar de Milieustraat (in de herfst staan er bladkorven in de wijken) Druk bij de milieustraat? Ga dan niet lang in de rij staan, maar spaar het op U mag geen grond of aarde uit de tuin inleveren bij de milieustraat. Potgrond of ongebruikte tuinaarde mag wel. Tuinvuil mag max. een m3 gestort worden per dag Gras mag u in kleine hoeveelheden inleveren, maar niet per m3 Zorg dat het tuinvuil schoon is van plastic etc. Gebruikt u de GFT-bak? Knip het fijn zodat de deksel dicht kan

  • Externe link: Boom kappen

    Wilt u een boom kappen? Dan is het belangrijk om te controleren of u hier een vergunning voor nodig heeft. Vanaf 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet. Via het Omgevingsloket kunt u een vergunningscheck doen of omgevingsvergunning aanvragen. 

  • Externe link: Naamgebruik

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Wel kunt de  achternaam van uw partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U kunt na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.U doet dat bij de gemeente waar u woont. Dat kan dus een andere gemeente zijn als waar u bent getrouwd.Geef de wijziging naamgebruik bij voorkeur online door.Als u schriftelijk uw wijziging naamgebruik wilt doorgeven, download dan het aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs op naar de gemeente, ter attentie van team Burgerzaken.Op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, staat altijd op eigen achternaam, eventueel aangevuld met de naam van uw partner. Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak. De mogelijkheden (Alleen als u getrouwd bent (geweest) of u bent een geregistreerd partner (geweest) kunt u de achternaam van uw partner gebruiken). alleen de eigen naamalleen de naam van uw partnerde eigen naam, gevolgd door de naam van de partnerde naam van de partner, gevolgd door de eigen naam

  • Externe link: Afval, grof huisvuil

    U kunt uw grof huisvuil brengen of laten ophalen: Breng het weg naar de milieustraat: tot 1 kuub is gratis Brengt u meer dan 1 kuub, dan betaalt u hiervoor (zie Kosten) Laat het ophalen tegen betaling door Meerlanden: bel hiervoor telefoonnummer 0252-535930. Wat valt er onder grof huisvuil? Zie Voorwaarden

  • Externe link: Nederlander worden: optieprocedure

    Nederlander worden: optieprocedure

  • Externe link: Riolering, problemen

    Heeft u last van een rioolverstopping? Kijk eerst zelf wat er aan de hand is en waar de verstopping zit. Door het opgraven van het ontstoppingsstuk in uw rioolaansluiting kunt u bepalen waar de verstopping zich bevindt. Staat het ontstoppingsstuk vol water dan zit het probleem in het gemeentelijk deel van het riool. Is het droog dan zit er waarschijnlijk een verstopping op uw eigen terrein in of rond uw woning of bedrijf. Het vrijmaken van het ontstoppingsstuk in uw tuin moet u zelf verzorgen. Zit het probleem buiten uw privéterrein in het gemeentelijk deel van het riool neem dan contact op met de gemeente Hillegom. Wij verhelpen de verstopping dan zo snel mogelijk. Bij een verstopping in uw eigen leidinggedeelte bent u zelf verantwoordelijk voor het verhelpen hiervan. Op elk particulier perceel behoort een riool-ontstoppingspunt te zitten. Vaak zit het bij de overgang van het privéterrein naar de openbare ruimte op uw eigen perceel.   Melding Merkt u dat de verstopping buiten uw privéterrein ligt, neem dan altijd contact op met de gemeente Hillegom. Dit kan tijdens kantooruren via Fixi of via telefoonnummer 14 0252.  Buiten kantooruren kunt u voor spoedzaken contact opnemen met de storingsdienst van Meerlanden via telefoonnummer 06 53 89 35 25. Met de storingsdienst kunt u afspreken wat verder te doen.   Kosten Een verstopping op gemeentegrond wordt door Meerlanden verholpen. De gemeente betaalt deze kosten. Zit de verstopping op uw eigen terrein? Dan moet u deze zelf verhelpen en zijn de kosten voor uzelf. Heeft u zelf opdracht voor(ontstoppings-)werkzaamheden aan derden gegeven? Dan vergoedt de gemeente deze kosten niet. Ook niet bij een verstopping op gemeentegrond. Informatie huisaansluiting Wilt u een tekening van uw huisaansluiting? Neem dan contact met ons op. Wij hebben niet van alle huisaansluitingen gegevens of actuele gegevens beschikbaar.

  • Externe link: Ligplaats pleziervaartuigen

    Heeft u een pleziervaartuig en wilt u in de kern Sassenheim een ligplaats innemen aan een gemeentelijke kade? Dan heeft u een vergunning nodig. De gemeente geeft een vergunning af voor boxen van 7,5 meter. Deze boxen zijn allemaal genummerd. Aan de Industriekade zijn de boxen geschikt voor pleziervaartuigen tot 10 meter en een tweetal tot 13 meter Voor welke ligplaatsen de gemeente een vergunning afgeeft, ziet u op de plattegronden onderaan deze pagina bij 'Downloads'.  Voor de kernen Warmond en Voorhout kunnen geen vergunningen worden verleend omdat er geen locaties zijn aangewezen. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Externe link: Afvalkalender

    Via de Afvalkalender ziet u op welke dag het afval bij u wordt ingezameld. Ook vindt u via de Afvalkalender informatie over de verschillende soorten afval. De Afvalkalender loopt één kalenderjaar. Aan het eind van elk jaar, wordt de nieuwe kalender gepubliceerd.  Ervaart u problemen met de afvalkalender geef dit dan door via pi@meerlanden.nl of tijdens openingstijden kunt u ook contact opnemen met Meerlanden op 0297-381 777.

  • Externe link: Melden huwelijk of geregistreerd partnerschap (voorheen ondertrouw)

    Formulier melden voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap 

  • Externe link: Woning onbewoonbaar verklaard

    De gemeente controleert woningen en woonwagens op bewoonbaarheid Een woning met teveel gebreken die niet hersteld kunnen worden mag niet meer bewoond worden U krijgt eerst bericht en heeft daarna 6 maanden de tijd om de woning te verlaten

  • Externe link: Identiteitskaart

    Identiteitskaart

  • Externe link: Waarmerken kopie of afschrift document

    Soms heeft u een gewaarmerkt document nodig. U kunt hiervoor terecht bij de gemeente. De gemeente geeft met een stempel en een handtekening aan dat een kopie van een document er precies zo uitziet als het origineel. U moet hiervoor een afspraak makenDocumenten die de gemeente waarmerkt: Nederlandse reisdocumenten en Nederlandse rijbewijzen Voor andere documenten dan hierboven genoemd, zoals diploma’s of getuigschriften van onderwijsinstellingen en buitenlandse documenten kunt u kijken op de website van DUO.

  • Externe link: Marktstandplaatsvergunning

    Als u vanaf een vaste plek aan de openbare weg goederen wilt verkopen of diensten wilt aanbieden, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Vaste standplaatsen buiten de weekmarkt om Dit geldt voor de vaste standplaatsen voor de verkoop van consumptieartikelen, maar ook voor tijdelijke standplaatsen bijvoorbeeld een bus van CZ, Beter Horen of borstkankeronderzoek of een kraam van een politieke partij. De locaties van deze vaste standplaatsen zijn: 3 op de Grachtweg (voor vaste standplaatsen).1 op het parkeerterrein van de Poelmarkt (Vivaldistraat) (voor vaste standplaatsen).diverse locaties te bepalen door aanvrager en ter beoordeling door het college. Uitsluitend voor tijdelijke standplaatsen. Informeer via apv.vergunningen@hltsamen.nl of er nog vaste standplaatsen vrij zijn voordat u een aanvraag doet.  Standplaatsen op de weekmarkt Als u met een kraam op de weekmarkt wilt staan heeft u een standplaatsvergunning nodig. De weekmarkt vindt iedere maandag plaats van 11.00 tot 16.00 uur op het Meer en Houtplein. Als er een vaste standplaats op de weekmarkt vrijkomt, dan maken wij dit openbaar bekend en worden kandidaten voor de vrijgekomen vaste standplaats uitgenodigd om een vergunningaanvraag in te dienen. Op dit moment zijn er standplaatsen beschikbaar op de weekmarkt van Lisse, heeft u interesse neem dan contact op met apv.vergunningen@hltsamen.nl.