Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (2)
Zoekresultaten 1 - 50 van 75 resultaten
- Externe link: Naamgebruik
Plan een afspraak Digitaal regelen Naamgebruik online aanpassen Op afspraak Maak een afspraak; Neem een geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart mee. Schriftelijke aanvraag Stuur het aanvraagformulier (pdf, 87 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de: Gemeente IJsselstein Afdeling Klantcontactcentrum Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Meer weten Uw naamgebruik heeft te maken met de manier waarop de overheid en andere organisaties met u communiceren. Het heeft geen directe invloed op officiële documenten, zoals uittreksels.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Aangifte overlijden
Plan een afspraak Meenemen Neem de volgende documenten mee: Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de aangever. Verklaring van overlijden, afgegeven door de arts of lijkschouwer. Bevestiging van overlijden van de uitvaartondernemer, met datum en plaats van de begrafenis/crematie. Trouwboekje, indien van toepassing. B-verklaring met de doodsoorzaak van de overledene – voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Overlijden in het buitenland U heeft een (gelegaliseerde) overlijdensakte uit de plaats van overlijden nodig. U doet aangifte in uw woongemeente. Lees meer over overlijden in het buitenland en op de website van de Rijksoverheid. Voorbeeld: u bent samen met uw vriendin op vakantie in Barcelona. U woont in Utrecht, uw vriendin komt uit Deventer. Uw vriendin komt te overlijden. U vraagt een overlijdensakte aan in Barcelona (plaats van overlijden). U doet aangifte in uw woongemeente (Utrecht). Kosten Aangifte doen van overlijden is gratis. De kosten voor een akte van overlijden zijn € 15,70. Hulp nodig? Kunt u de tekst niet lezen of begrijpt u de informatie (in het document) niet? Neem contact met ons op. Bel 14 030 of stuur ons een bericht. Contactformulier
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Leefbaarheid IJsselveld-Oost
Dit gaan we binnenkort doen IJsselveld-Oost is een fijne wijk om te wonen. Maar sommige dingen kunnen nog beter, zoals afval, veiligheid en wonen. Wat kunnen we daar samen aan doen? Daarover hebben we met wijkbewoners gepraat. We weten nu wat we het komend half jaar gaan doen. Elke derde dinsdag van de maand een spreekuur in Studio 10 Heeft u een goed idee voor de wijk, wilt u iets organiseren of maakt u zich zorgen? Kom dan naar het wijkspreekuur in Studio 10 (Televisiebaan 143, 3402 VD Ijsselstein). Daar kunt u het bespreken met de gemeente, Cazas, Pulse of de wijkagent. Elke derde dinsdag van de maand van 19:00-20:00 uur is er een spreekuur. U kunt gewoon binnenlopen, maar u mag ook een afspraak maken. Dat kan telefonisch via 14 030 of via e-mail op info@ijsselstein.nl. Geef dan aan dat het om het Wijkspreekuur IJsselveld-Oost gaat. Overlast van afval aanpakken Mensen zetten afval naast de containers of gooien het gewoon op straat. Daar hebben veel buurtbewoners veel last van. De gemeente ruimt het afval nu vaker op. Maar dat is niet genoeg. Daarom gaan we samen met bewoners een campagne bedenken om dat vervelende afvalgedrag tegen te gaan. Nog meer te doen in Studio 10 Studio 10 is dé ontmoetingsplek in de buurt. Taallessen, gamen, een voorleesclub: er is veel te doen. We willen van Studio 10 nóg meer de huiskamer van de buurt maken. Met activiteiten begeleid door Pulse en van bewoners, voor bewoners. Ook gaan we de buitenkant opknappen en beter laten zien wat er te doen is in Studio 10. Ruimtevaartbaan veiliger in het verkeer Auto’s rijden te vaak te hard op de Ruimtevaartbaan. En veel mensen vinden de inrit naar de Lanceerplaats onveilig. Dat gaan we aanpakken. En tegelijk maken we de omgeving groener. De plannen bespreken we met de mensen in de directe buurt. Meer activiteiten voor jongeren Samen met jongeren tussen 12 en 18 jaar gaan we meer activiteiten bedenken. We zijn met jongeren uit de buurt in gesprek over activiteiten we op kunnen zetten om nog meer jongeren te bereiken. Zo zorgen we ervoor dat iedereen in de buurt mee kan doen. Meer bewegen in de wijk We maken een extra buitenplek om alleen of in een groepje te sporten. Dat doen we naast het Cruyff Court. Daar komt een Urban Sports voorziening waar iedereen zich kan uitleven. Dit blijven we doen Dit gaan we ook nog doen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-02-19
- Externe link: Organisatie
Bij de gemeente IJsselstein werken zo'n 240 medewerkers. Zij helpen het gemeentebestuur bij het uitvoeren van hun taken. De hele organisatie noemen we GIJS (Gemeente IJsselstein). De organisatie bestaat uit 2 onderdelen: Medewerkers die alleen voor de raad werken. We noemen hen de griffie. De griffie staat onder leiding van de griffier. Medewerkers die voor het college en de burgemeester werken. Dit deel van de organisatie staat onder leiding van een algemeen directeur. Dat is dezelfde persoon die ook secretaris van de gemeente is. Die persoon combineert het adviseren van het college (secretarisfunctie) met leidinggeven aan de organisatie (directeursfunctie). De algemeen directeur leidt de organisatie in samenwerking met de leidinggevenden van de verschillende teams. Die noemen we het Managementteam (MT). We hebben onze organisatie in beeld in gebracht een organogram. Download het organogram pdf, 88 kB Toelichting organogram U ziet: 1 griffie als ondersteuning voor de raad. 8 teams als ondersteuning voor het college en de burgemeester, namelijk: Concern, Samenleving, Ruimte & Projecten, Klant, Sociaal Domein, Civiel & Vastgoed, Advies en Interne Ondersteuning. Servicenormen Wat kunt u van ons verwachten? We weten dat u voor veel zaken alleen bij ons terecht kan. Dit brengt een verantwoordelijkheid mee om kritisch te kijken naar de service die wij bieden. Hierom hebben wij servicenormen voor onszelf gesteld. Door ons aan deze normen te houden proberen we u goed van dienst te zijn. Bekijk onze servicenormen Wij doen ons uiterste best om u altijd met deze normen van dienst te zijn. Wij horen het graag als u merkt dat in uw contact met ons de norm is niet gehaald. Ook als u ontevreden bent om een andere reden in uw contact met ons horen we dit graag. Hierdoor kunnen wij u in het vervolg hopelijk beter van dienst zijn. Maak een melding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-05
- Externe link: Herinrichting Touwlaan
Het gaat om het gedeelte van de Touwlaan vanaf de Lagebiezen tot aan Eiteren met daarbij de kruisingen. De rotonde bij de Lagebiezen en Achtersloot en de kruising tussen de Touwlaan en Eiteren doen niet mee. Planning Van 27 mei tot en met 19 juli voeren wij werkzaamheden uit aan de Touwlaan om de verkeerssituatie te verbeteren. De Touwlaan wordt per fase afgesloten voor al het doorgaande verkeer. Er zullen omleidingsroutes worden aangegeven. Aannemersbedrijf Jos Scholman zal de werkzaamheden in drie fasen uitvoeren: Fase 1 (27 mei tot en met 21 juni): Johan Willem Frisolaan tot Eiteren Fase 2 (17 juni tot en met 5 juli): Kasteellaan tot Johan Willem Frisolaan Fase 3 (1 juli tot en met 19 juli): Vondellaan tot Kasteellaan Deze planning is een schatting en kan veranderen door onverwachte omstandigheden. De fasen overlappen, dit is om de verplaatsing van de werkzaamheden mogelijk te maken. Wij hechten waarde aan uw veiligheid Een gedeelte van de Touwlaan wordt afgesloten om de werkzaamheden goed en veilig te kunnen uitvoeren. Wij vragen u dringend deze afsluiting te respecteren en het werkgebied niet te betreden. Veiligheid staat voorop! Praktische informatie Werken in de openbare ruimte brengt overlast met zich mee. De gemeente en de aannemer proberen dit zo veel mogelijk te beperken. Wij vertrouwen op uw begrip en medewerking. De werktijden van de aannemer zijn van maandag tot en met vrijdag, van 07.00 uur tot 17.00 uur. Na de werkzaamheden geldt het vrachtverbod op de Touwlaan en in de aangrenzende wijk het Kasteelkwartier. In het recent genomen verkeersbesluit is vastgesteld dat vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg, niet meer op de hierboven genoemde locaties mogen komen. De redenen hiervoor zijn de verkeersonveiligheid en de geluids- en trillingshinder die het vrachtverkeer met zich meebrengt. Waarom We richten de Touwlaan opnieuw in omdat: De snelheid van het verkeer te hoog is. Dit zorgt voor trillingsoverlast. De oorzaak van deze te hoge snelheid komt vooral door de huidige straatinrichting. Deze voldoet niet helemaal aan de GOW30 richtlijnen. De weg is te breed en er ontbreken goede snelheidsremmende maatregelen. Ook dragen beschadigingen in het wegdek en de vrachtauto's die in de straat rijden bij aan de trillingsoverlast. Sommige delen van de Touwlaan onoverzichtelijk zijn. Dit geldt vooral voor de kruispunten en de voetgangersoversteekplaatsen die hierbij horen. En ook voor de schoolzone, sommige fietspaden en de 30 km/u-zone. Hoe We gaan de Touwlaan opnieuw inrichten volgens de GOW-30 normen. De volgende maatregelen worden genomen: We pakken trillingsoverlast aan door een vrachtverbod in te stellen. We repareren het wegdek. Er komen maatregelen om de snelheid van verkeer te verminderen. Dat doen we door middel van wegversmallingen en drempels. Kruispunten en fietspaden maken we overzichtelijker doordat er meer opstelruimte komt voor de weggebruiker. We maken de voorrangsregels duidelijker door de rode kleur van de fietsstroken door te trekken over de kruispunten. Bij het kruispunt van de Kasteellaan wordt nog een zebrapad aangebracht. Lees het overzicht met alle maatregelen (pdf, 716 kB). Wanneer Juli 2024: Verwachtte afronding van de werkzaamheden Mei 2024: Start van de uitvoering van de werkzaamheden. December 2023: Het definitieve ontwerp is klaar. November 2023: 2e informatie-en inloopavond. Betrokkenen kunnen hun laatste opmerkingen geven over het definitief ontwerp. September 2023: Het voorlopig ontwerp is klaar. Kleine aanpassingen voor het definitief ontwerp zijn nog mogelijk. November 2022: 1e informatie- en inloopavond voor betrokkenen. September 2022: Het schetsontwerp is klaar met daarin de eerste verbeterideeën voor de Touwlaan.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-05-13
- Externe link: Bedrijvenpark De Kroon
Wat? Bedrijvenpark De Kroon is dé perfecte plek voor bedrijven, centraal gelegen in Nederland. Tussen de A2 en de N210 bij IJsselstein is dit ‘een juweel van een locatie’. Vanwege de plek is er veel aandacht voor het groene karakter van het bedrijvenpark. Een prachtige plek met veel mogelijkheden dus. Op het bedrijventerrein is ongeveer 9 hectare ruimte beschikbaar voor lokale en regionale bedrijven. Waarom? In IJsselstein zijn er weinig mogelijkheden om bestaande bedrijventerreinen uit te breiden. We hebben als doel om ruimte te bieden voor economische groei, innovatie en verduurzaming van bedrijventerreinen. Om dit mogelijk te maken ontwikkelen we bedrijvenpark De Kroon. Hoe? Voor de ontwikkeling van dit bedrijventerrein hebben de gemeente en Van Wijk Ontwikkeling in 2021 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Onlangs had dit gebied nog een agrarische functie. Daarom is het bestemmingsplan kortgeleden aangepast. Het aangepaste bestemmingsplan is vastgesteld op 11 mei 2023. Lees meer over de vaststelling van het bestemmingsplan. De ontwikkeling van Bedrijvenpark De Kroon past ook binnen het provinciaal beleid. Wanneer? Op 17 juli 2023 is het bestemmingsplan voor bedrijvenpark De Kroon vastgesteld. In de tweede helft van 2024 start de verkoop van de bedrijfskavels. De verkoop van de bedrijfskavels loopt enige vertraging op.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-18
- Externe link: Speelplekken
Speelruimtebeleidsplan: vooral investeren in de grotere speelplekken In 2020 is het Speelruimtebeleidsplan vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan staan 4 scenario's (mogelijkheden) voor de inrichting van de speelruimte. Deze scenario's zijn met een vragenlijst voorgelegd aan de inwoners van IJsselstein. Op basis hiervan koos de raad voor scenario 4: overal een goede buurtplek. Hiermee willen we bereiken dat er in elke buurt ten minste 1 goede speelplek is met een gevarieerd aanbod. Zo kunnen alle kinderen een goede speelplek bereiken zonder grote barrières, zoals een drukke weg, tegen te komen. Het gekozen scenario betekent ook dat bij een aantal kleinere speelplekken de speeltoestellen verdwijnen. Deze kleinere speelplekken richten we dan zoveel mogelijk in als bespeelbare openbare ruimte. Denk hierbij aan een grasveldje met een heuveltje, stapstammen of zwerfkeien. Of een pleintje met knikkertegels. Klacht of melding speeltoestellen Is er iets mis met een speeltoestel? Geef het aan ons door.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Externe link: Geboorteaangifte doen
Plan een afspraak Hoe werkt het Belangrijk om te weten: Doe binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind geboorteaangifte. Loopt de periode af op zaterdag, zondag of tijdens een feestdag, dan krijgt u extra tijd om te melden dat u een kind heeft gekregen. Bent u te laat, dan wordt dit gemeld bij het Openbaar Ministerie. U kunt een boete krijgen. Wie doet aangifte? De vader of duomoeder (vrouwelijke partner van de biologische moeder) van het kind doet geboorteaangifte. De moeder van het kind mág aangifte doen, maar dat is niet verplicht. Kunnen de vader, duomoeder of moeder zelf géén aangifte doen, dan mag iemand die bij de geboorte aanwezig was aangifte doen. Bijvoorbeeld de eigenaar van het huis waar het kind is geboren of een medewerker van het ziekenhuis. Geboorte op: Uiterlijk aangifte doen op: Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Vrijdag (en maandag is een feestdag) Woensdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Meenemen naar uw afspraak Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de persoon die aangifte doet. Geldig(e) paspoort, rijbewijs of identiteitskaart van de moeder. Bewijs van de arts of verloskundige (niet verplicht). Trouwboekje (niet verplicht). Erkenningsakte ongeboren kind, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. Akte van naamskeuze, indien van toepassing. Neem het officiële document mee. U hoeft de baby niet mee te nemen. Kosten Geboorteaangifte doen kost niks. Een officiële kopie van de geboorteakte kost wel geld.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Starterslening
Door prijsstijgingen op de woningmarkt kunnen veel starters niet of nauwelijks meer een koopwoning betalen. De starterslening is een verantwoorde manier om starters aan hun eerste koopwoning te helpen. Soms zit er een gat tussen de maximale lening volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) en het aankoopbedrag. Met een starterslening kunt u dat gat dichten. De gemeente biedt de lening aan als aanvulling op de eerste hypotheek van de koopstarter. Een starterslening beweegt mee met de inkomensontwikkeling van de koper. De eerste drie jaar is de lening renteloos en aflossingsvrij. In de loop van de tijd groeit het inkomen naar verwachting dusdanig dat de koper op enig moment de marktconforme rente en aflossing kan betalen. Hoe werkt het Als u een concrete koopwoning op het oog heeft, dan beschikt uw tussenpersoon (makelaar, hypotheekbemiddelaar, bank) over informatie over de starterslening. U hoort hier ook meer over de voorwaarden die de gemeente hanteert. Is dit niet het geval, dan kunt u informatie aanvragen bij de gemeente en bij de Stimuleringsfonds Volkshuisvestiging (SVn). De aanvraagprocedure bestaat uit twee stappen: Stap 1: Vul de aanvraag voordracht starterslening (pdf, 48 kB) in. Geef het aanvraagformulier af op het stadhuis of stuur het op naar de gemeente. Het aanvraagformulier is ook verkrijgbaar op het stadhuis (Overtoom 1 te IJsselstein). Stap 2: Wanneer u het formulier heeft ingeleverd streeft de gemeente ernaar om binnen vijf werkdagen te beslissen of u de starterslening bij het SVn mag aanvragen. Nadat de gemeente een positief besluit heeft genomen, ontvangt u een schriftelijke bevestiging. De starterslening vraagt u vervolgens aan op de website van de Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Over de starterslening De starterslening heeft een looptijd van 30 jaar. De eerste 3 jaar betaalt u geen rente of aflossing. U kunt na de eerste 3 jaar een inkomenstoets laten uitvoeren. De uitkomst daarvan kan zijn dat u voor een nieuwe periode van 3 jaar geen rente of gedeeltelijke rente hoeft te betalen. Deze inkomenstoets wordt herhaald in het 6e, 10e en 15e jaar van de looptijd van de lening. Kortom: u gaat pas aflossen als uw inkomen het toelaat én wanneer u de woning verkoopt. U leent het bedrag van de gemeente via de SVn. Zij verzorgen de afhandeling en de administratie van de lening. U kunt de starterslening aanvragen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U (en uw partner) bent nooit eerder eigenaar van een koopwoning geweest; U bent een in de gemeente IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigd persoon: op het moment van de aanvraag bewoont u minimaal een jaar zelfstandig een huurwoning of wooneenheid of u bent minimaal één jaar inwonend in IJsselstein; U bent een uitwonend studerend/schoolgaand kind van in IJsselstein woonachtig verblijfsgerechtigde personen. U wilt binnen één jaar na afronding van de studie of school opnieuw in IJsselstein gaan wonen. Voordat de studie of school startte heeft u minimaal drie jaar achter elkaar in IJsselstein gewoond; U heeft een leeftijd van 18 tot 35 jaar. Dit leeftijdscriterium geldt niet als u huurder van een sociale huurwoning bent en uw eigen woning koopt; Daarnaast mogen de verwervingskosten van de woning niet hoger zijn dan de geldende NHG-grens. Dit bedrag kan jaarlijks verschillen. Als je energiebesparende maatregelen meefinanciert is de grens hoger. Op de website van de NHG leest u meer hierover. Meer weten Voor meer informatie over de starterslening kunt u de volgende links raadplegen: Verordening VROM starterslening IJsselstein Website Svn Website Nationale Hypotheekgarantie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Huisvesting
- Externe link: Digitaal Opkopers Loket en -Register
De gemeente IJsselstein hecht veel waarde aan veiligheid. Zonder heler is er geen steler en daarom is het voorkomen van handel in gestolen goederen belangrijk. Het stelen van goederen is immers alleen aantrekkelijk als er ook iemand is die deze goederen wil kopen. Daarom werken we samen aan het voorkomen van diefstal en heling. Ook als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet zijn gestolen. Daarom bent u onder andere verplicht een opkopers register bij te houden en u aan te melden bij de gemeente als handelaar. Er is nu een nieuwe manier waarop u zich bij de gemeente kunt aanmelden, via het Digitaal Opkopers Loket. Wat is het Digitaal Opkopers Loket? Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar. Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands fietsen, mobiele telefoons, laptops of sieraden inkoopt. Dat gaat vanaf nu via het Digitaal Opkopers Loket. Dit loket maakt melden gemakkelijk, is betrouwbaar en veilig. Via het Digitaal Opkopers Loket kunt u zich eenvoudig, kosteloos en veilig aanmelden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding. Het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van De Wet bescherming persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie. Aanmelden Digitaal Opkopers Loket Wat is het Digitaal Opkopers Register? Naast aanmelding bij uw gemeente bent u als handelaar ook verplicht een registratie van uw in- en verkopen te maken. U dient hiervoor gebruik te maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register kunt u iedere in- en verkoop registreren. Door u als handelaar te registreren in het Digitaal Opkopers Loket, ontstaat er een koppeling met het Digitaal Opkopers Register. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat u direct voldoet aan de wettelijke eisen. Meer informatie Voor vragen over het Digitaal Opkopers Loket en Digitaal Opkopers Register kunt u bellen naar de gemeente 14 030 of stuur ons een e-mail. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Centrum Criminaliteitspreventie en Veiligheid. Voor vragen over het DOR kunt u zich wenden tot de DOR-helpdesk.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-26
- Externe link: Jubileumsubsidie
Als uw vereniging of stichting een jubileum viert, dan kunt u daar een incidentele subsidie voor aanvragen. De jubileumsubsidie staat gelijk aan het aantal jaren van bestaan, vermenigvuldigd met € 20. Om een jubileumsubsidie aan te vragen, volgt u de procedure voor een incidentele subsidie. U moet hierbij een oprichtingsakte aanleveren. Jubileumsubsidie aanvragen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-08
- Externe link: Bodycams voor boa’s
Hulpmiddel veilig werken Ervaringen in andere gemeenten met het gebruik van de bodycams zijn positief. Mensen gedragen zich anders als ze weten dat ze gefilmd worden, het fysieke geweld en de verbale agressie nemen af. Door de camera’s ook in onze gemeente in te zetten bieden wij onze medewerkers een veiligere werkomgeving. Maken van opnames Onze boa’s zijn opgeleid in het gebruik van de camera’s. De camera’s staan altijd op stand-by en nemen beelden op die om de 60 seconden overgeschreven worden. Deze beelden worden niet opgeslagen. Als de boa zich onveilig voelt, kan hij/zij de camera activeren en opnames in beeld en geluid maken. De boa meldt vooraf als hij/zij hiertoe overgaat. Soms is deze gelegenheid er niet, dan start de boa deze opname direct. Privacy en opslag beelden Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Na iedere dienst slaan onze boa’s de beelden op een beveiligde server op. Het systeem houdt een logboek bij. Hierin is exact te zien wie welke beelden bekijkt. We bewaren de beelden 28 dagen. Als niemand de beelden wil bekijken vernietigen we de opname. Lees voor meer informatie onze Privacyverklaring. Zelf beelden bekijken De beelden van een bodycam zijn persoonsgegevens. Als u bent gefilmd, dan kunt u de beelden opvragen door een verzoek tot inzage van de camerabeelden te doen. We werken nog aan een digitaal formulier. U kunt dit ook schriftelijk doen door een brief te sturen aan: Gemeente IJsselstein t.a.v. Coördinator Handhaving Postbus 26 3400AA IJsselstein Vermeld in de brief in ieder geval: Uw naam, adres en woonplaats Uw emailadres Plaats, datum en tijdstip van de opname De brief moet voorzien zijn van een datum en handtekening U mag alleen beelden bekijken waar u zelf op staat. Andere personen en instanties die beelden kunnen opvragen zijn Het Openbaar Ministerie of de politie, voor een strafrechtelijk onderzoek. De handhaver, als hij op de beelden staat of de beelden heeft gemaakt. Achteraf bezwaar maken Handhavers mogen filmopnames maken, ook zonder uw toestemming. Zij zetten de camera niet uit als u daarom vraagt. U kunt achteraf bezwaar maken. Meer informatie kunt u vinden op onze pagina Bezwaar tegen de gemeente.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-02-05
- Externe link: Dit blijven we doen
Gemeente, Cazas, Pulse en de politie doen al veel in de wijk om de leefbaarheid te verbeteren. Daar gaan we mee door. Maar u kunt zelf ook iets doen. De gemeente stelt geld beschikbaar voor een idee of initiatief dat bijdraagt aan een mooie, gezellige of veilige leefomgeving. Vraag daarvoor het initiatievenbudget aan! Het groen beter onderhouden We willen dat het er buiten netjes uit ziet. Daar werkt onze buitendienst in de hele stad hard aan. Denk aan snoeien, onkruid weghalen of straten vegen. De gemeente probeert de achterstand snel in te halen. Makkelijker melden op straat Er komt een app om makkelijker te melden als er buiten iets aan de hand is waar de gemeente wat aan moet doen. De gemeente kan dan sneller in actie komen. Samen zijn we de ogen en oren van de wijk. Toezicht en contact De wijkagenten en de boa’s houden de wijk goed in de gaten. De wijkagenten zijn Frank Bolhuis en Nadya Kihel. De wijkboa is Gerard Stork. Spreek ze gerust aan als er wat is. Of doe een melding via www.ijsselstein.nl/melding Aanpak criminaliteit We willen jonge jongens en meiden uit de criminaliteit houden. Dat doen we samen met ouders en scholen, maar ook met de jongeren zelf. Wijkbewoners kunnen helpen door verdachte situaties te melden bij de wijkagent of anoniem via www.meldmisdaadanoniem.nl. Buurtsportcoaches en jongerenwerkers De buurtsportcoaches van Pulse willen alle inwoners in beweging krijgen. Door heel IJsselstein zijn er activiteiten. De jongerenwerkers van Stiching Pulse zijn overal te vinden: op straat, thuis, op school en bij sportclubs. Zij werken veel samen met de buurtsportcoaches. Burenruzie oplossen Heeft u ruzie met de buren en komt u er samen niet uit? De buurtbemiddelaars van Pulse helpen om het op te lossen. Beter in taal Hulp nodig bij de Nederlandse taal? Elke week kunt u terecht in het Taalhuis waar mensen van de bibliotheek, Pulse, Vluchtelingenwerk en de gemeente u helpen. Ook in Studio 10 kunt u terecht om de Nederlandse taal te leren. Geen gedoe met geldzaken Heeft u moeite met bijvoorbeeld het aanvragen van toeslagen of het ordenen van uw administratie? Of moet u een betalingsregeling treffen? Vrijwilligers van Pulse en een professionele raadsvouw h elpen u. Drie dagen in de week is er een spreekuur in de bibliotheek en op locatie Sterrenwacht. Dit gaan we binnenkort doen Dit gaan we ook nog doen
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-06-07
- Externe link: Verklaring onder ede of belofte
Maak een afspraak Reden voor verklaring Uw eerste inschrijving bij de gemeente; Een verzoek van u om gegevens op te nemen; Een intern gemeentelijk verzoek. Heeft u niet zo’n officieel document of een ander document met uw gegevens? Dan kunt u een verklaring afleggen waarvoor u een eed of belofte doet. De gemeente neemt uw gegevens dan op in de BRP. Hoe werkt het Maak een afspraak Neem alle officiële documenten die u heeft, mee; Papieren waarop staat waarover u de verklaring gaat afleggen; U kiest zelf of u de eed of de belofte wilt afleggen. De eed legt u af als u gelovig bent. U eindigt dan met de woorden: “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” De belofte legt u in alle andere gevallen af. U eindigt met de woorden: “Dat beloof ik”. U legt de verklaring onder ede of belofte af bij de gemeente. We helpen u We bereiden de verklaring, of belofte, samen voor. Hiervoor komt u langs bij het stadhuis. Bel om een afspraak te maken: 14 030. Verklaring wordt niet afgegeven In sommige gevallen gaat de verklaring niet door: Als de gemeente denkt dat uw gegevens niet kloppen; Als de gegevens in strijd zijn met de Nederlandse openbare orde; Als er al een officieel document is (als hierin gegevens staan over bepaalde familieverbanden); Als er een ander document is waaruit de gegevens blijken.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Recht
- Externe link: Stadspenning
Het college en seniorenconvent hebben de mogelijkheid de Stadspenning ook toe te kennen indien er sprake is van een uitermate bijzondere activiteit of prestatie. Aan de Stadspenning is een oorkonde verbonden. Afbeelding: Stadspenning/erepenning, gemeentelijke onderscheiding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Externe link: Aanvulling laag inkomen
Heeft u een laag inkomen en maakt u onvoorziene, noodzakelijke of bijzondere kosten? Dan heeft u mogelijk recht op bijzondere bijstand. Voor meer informatie en voorwaarden zie Bijzondere bijstand. Leeft u al lange tijd (minimaal 36 maanden) van een laag inkomen? Dan heeft u mogelijk recht op Individuele inkomenstoeslag. Voor meer informatie en voorwaarden zie Individuele inkomenstoeslag.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-17
- Externe link: Het Compliment
Voorwaarden Wordt slechts eenmalig aan dezelfde persoon toegekend en uitgereikt; In aanmerking komen zowel IJsselsteiners als niet-IJsselsteiners. Zij die een: Jubileum vieren; Afscheid nemen; Heldhaftige prestatie hebben geleverd; Top-/eenmalige unieke prestatie hebben gerealiseerd; Professionals die zich beroepsmatig bijzonder in hebben gezet voor de stad Verdiensten liggen op maatschappelijk, sociaal, economisch, cultureel, kerkelijk of sportief gebied. De verdiensten moeten ten goede komen aan de stad IJsselstein. Naast personen kunnen ook bedrijven, verenigingen, instellingen en andere organisaties voorgedragen worden voor deze gemeentelijke onderscheiding. Voordracht aanbieden aan Kabinet van de burgemeester, minimaal vier weken voor moment van uitreiken. Afbeelding: Het Compliment, gemeentelijke onderscheiding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Externe link: Incidentele subsidie - overig
De incidentele subsidieaanvraag bestaat uit de volgende documenten: een digitaal ingevuld en ingezonden aanvraagformulier; een beschrijving van de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd; de doelen en resultaten die met de activiteiten worden nagestreefd; hoe de activiteiten aan de doelen en resultaten bijdragen; een begroting van de inkomsten en uitgaven van de activiteiten en een balans over het voorgaande jaar. De aanvraag moet uiterlijk acht weken vóór de uitvoering van de activiteit bij de gemeente worden ingediend. Aanvragen incidentele subsidie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-08
- Externe link: Herinrichting Nederlandlaan
Wat? De Nederlandlaan is in 1968 aangelegd. De straat ligt tussen de Frankrijkstraat en de Europalaan. Na ruim 50 jaar is de straat op en aan vervanging toe. De gemeente IJsselstein en aannemer Roelofs gaan samen de Nederlandlaan opnieuw inrichten. Beide partijen werken samen aan de voorbereiding en uitvoering van de herinrichting. Daarbij wordt rekening gehouden met de thema’s duurzaamheid, kosten, klimaatverandering, het toepassen van natuurlijke materialen en participatie. Waarom? De redenen hiervoor zijn: Onderhoudsproblemen: De Nederlandlaan is ‘op’ en heeft daardoor steeds onderhoud nodig. Verouderde tegels en wegdek: De stenen zijn oud en wortels drukken de stenen in de straat omhoog. Verouderd riool: We moeten het riool aanpassen omdat er door klimaatverandering steeds zwaardere regenbuien komen. Weinig groen: De Nederlandlaan is behoorlijk versteend. Er is ruimte om de stenen te verwijderen en meer groen en kleur in de straat aan te brengen. Hoe? We richten de Nederlandlaan in twee stappen opnieuw in. Stap 1: Ontwerpfase Verzamelen van informatie, uitvoeren van onderzoeken en voeren van gesprekken met belangenorganisaties. Dit is al gebeurd. Wij hebben gesproken met het Bewoners Adviesplatform, Platform Gehandicapten IJsselstein, Groenplatform IJsselstein en Klimaatnatuurlijk IJsselstein. Uitwerken van een voorlopig ontwerp met de eisen en wensen van de belangenorganisaties. Organiseren van een inloopavond op woensdag 13 december 2023 van 18.00 tot 20.30 uur aan de Poortdijk 34 (sporthal) zodat buurtbewoners kunnen meedenken over het voorlopig ontwerp. Naast de inloopavond kunt u van 13 december tot 7 januari ook digitaal reageren op het voorlopig ontwerp. Vanaf 8 januari 2024 worden alle reacties door de gemeente en aannemer beoordeeld. Onze antwoorden op alle reacties delen wij vervolgens met u via de BouwApp en per brief. Uitwerken van het voorlopig ontwerp tot een definitief ontwerp door de aannemer en gemeente. We laten het definitieve ontwerp zien aan de omgeving. Stap 2: Uitvoeringsfase Maken van technisch uitvoeringsontwerp en voorbereiden van de uitvoering; Uitvoeren van de bouwwerkzaamheden in de Nederlandlaan. Wanneer? Wij werken op dit moment aan het ontwerp voor de herinrichting. Wij verwachten in het voorjaar van 2024 hiermee klaar te zijn. Daarna gaan wij aan de slag met het technisch uitvoeringsontwerp en de voorbereiding van de uitvoering. Blijf op de hoogte via de BouwApp Tijdens dit project maakt Roelofs gebruik van de BouwApp. Via deze app wordt u direct op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast kunt u via de app makkelijk contact opnemen met aannemer Roelofs als u vragen of opmerkingen heeft. De BouwApp is als volgt op uw mobiele telefoon of tablet te downloaden: Scan de QR-code, of ga naar de appstore om de app gratis te downloaden. Zoek in de app naar ‘Herinrichting Nederlandlaan’. Open het project, klik op ‘volgen’ en selecteer de betreffende doelgroep. Heeft u hulp nodig bij het installeren van de app? Ga langs de bibliotheek in IJsselstein. Zij denken met u mee en geven u informatie zodat u verder kunt. U hoeft geen lid te zijn. Er is ook eventueel een webversie van de Bouwapp beschikbaar.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-15
- Externe link: Gevonden of verloren
Gevonden voorwerp online melden Verloren voorwerp online melden Voorwerp gevonden? U kunt het voorwerp zelf bewaren voor de eigenaar. U meldt uw vondst via aanmeldingsformulier gevonden voorwerp. Meldt de eigenaar zich binnen 1 jaar? Dan geeft u het voorwerp terug aan de eigenaar. Doet de eigenaar dit niet? Dan bent u de nieuwe eigenaar van het voorwerp. U kunt het voorwerp ook afgeven op het stadhuis. Heeft u een fiets gevonden? Meld dit online via melding openbare ruimte. Heeft u sleutels gevonden? Tijdens de openingstijden kunt u deze afgeven bij de receptie van het stadhuis. Identiteitsbewijs gevonden? Dit mag u niet zelf bewaren. Breng het naar het stadhuis. Voorwerp verloren? Bent u een voorwerp kwijt? Meldt dit dan op via het aanmeldingsformulier verloren voorwerp. Als u de melding print, dan kunt u die gebruiken als bewijs voor uw verzekering. Bent u sleutels verloren? Tijdens de openingstijden kunt u bij de receptie informeren of ze gevonden zijn. Fiets weg? Mogelijk is die in het fietsendepot. Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. Identiteitsbewijs verloren? Bent u uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren? Maak een afspraak bij de gemeente om een nieuw document aan te vragen. Op het stadhuis ondertekent u een verklaring van vermissing. U hoeft dus geen aangifte te doen bij de politie. Als u later uw oude identiteitsbewijs alsnog vindt, is dit helaas niet meer geldig. Lever het in bij de gemeente, dan zorgen wij dat het vernietigd wordt. Verliest u uw paspoort in het buitenland? Dan doet u wel aangifte. Doe dat bij de politie ter plaatse. Ergens anders iets verloren? Weet u niet zeker of u het voorwerp in IJsselstein bent verloren? Kijk dan eens op www.verlorenofgevonden.nl. U vindt hier een overzicht van gevonden en verloren voorwerpen in meer dan 250 Nederlandse gemeenten.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-27
- Externe link: Oefenroute verkeersexamen
Het praktisch examen houdt in dat de leerling wordt beoordeeld op verkeerskennis en -gedrag. Om de scholen hierbij te helpen heeft de gemeente in 2004 een permanente (oefen)route uitgezet. Deze route wordt aangegeven door borden. De route kan op ieder willekeurig tijdstip worden gereden. In de sidebar kunt u een PDF downloaden met alle begeleinde informatie over het fietsexamen (ook voor scholen). Het kan voorkomen dat door wegwerkzaamheden of vandalisme afwijkingen ontstaan van de beschreven situatie. De gemeente hoort graag als dit aan de orde is. Klik op de afbeelding om deze groter te bekijken.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-05-25
- Externe link: Nederlander worden
De naturalisatieceremonie is verplicht voor mensen van 16 jaar en ouder die de Nederlandse nationaliteit krijgen. Kom binnen 1 jaar na de beslissing naar de naturalisatieceremonie. Bij de naturalisatieceremonie legt u de verklaring van verbondenheid af. U krijgt niet automatisch een Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart. Reisdocumenten vraagt u apart bij ons aan. Dit kan nadat u Nederlander bent geworden. Maak een afspraak Hoe werkt het Neem telefonisch contact op met Burgerlijke stand via 14 030. Wilt u de Nederlandse nationaliteit verkrijgen? Dat kan op twee manieren: de naturalisatieprocedure de optieprocedure De Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) beslist over uw aanvraag voor naturalisatie. De gemeente beslist over de optieprocedure. Minderjarige kinderen kunnen alleen met een ouder mee naturaliseren. Meer weten Kijk voor de uitgebreide regels op de website van de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND).
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-25
- Externe link: Klacht over gedrag van gemeentepersonen
Hoe werkt het? Klachtenformulier invullen Schriftelijk Stuur een brief naar ons, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Vermeld uw naam en adres, telefoonnummer of e-mailadres Omschrijf uw klacht en over wie uw klacht gaat Telefonisch Neem contact op met onze contactpersoon voor klachten via 14 030 voor een telefoongesprek. Hoe lang duurt het? Uw klacht bespreken we binnen 6 weken. Als het langer duurt dan laten we dat weten. Meer weten Als u ná behandeling van uw klacht nog niet tevreden bent, kunt u contact opnemen met de Nationale Ombudsman. Er worden ook jaarverslagen gemaakt.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-09-25
- Externe link: Voorschoolse educatie IJsselstein
Heeft uw kind een mogelijke achterstand in de taal- en spraakontwikkeling? Dan kan hij of zij naar een peutergroep waar met uw kind extra wordt gewerkt aan de taalontwikkeling. Naar de voorschool Voorschoolse Educatie (VE) betekent dat uw kind naar een peutergroep gaat waar extra aandacht wordt besteed aan de taalontwikkeling van uw kind. Hoe werkt het aanmelden? Uw kind heeft een verwijzing ontvangen van het consultatiebureau. De VE coördinator neemt contact met u op om uw kind in te schrijven voor de VE. U kunt zelf kiezen bij welke locatie u uw kind gaat inschrijven. De VE coördinator kijkt samen met u waar er plek is. Als uw kind ouder dan 2,5 jaar oud is, wordt u gebeld voor een kennismaking. Ouderbijdrage De voorschoolse educatie op de peuteropvang is 16 uren per week, verdeeld over 3 of 4 dagdelen. Voorschoolse educatie kost geld, maar de gemeente betaalt mee. U betaalt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor de eerste 8 uren. De tweede 8 uren opvang betaalt de gemeente. Het is dus afhankelijk van uw inkomen hoeveel ouderbijdrage u per maand betaalt. Het kan ook zijn dat u geld van de Belastingdienst kan krijgen voor voorschoolse educatie. U vraagt dan een tegemoetkoming aan bij de Belastingdienst. De kinderopvang organisatie kan u hier meer informatie over geven. Wat kunt u doen om uw kind te helpen? Wanneer u samen aan de slag gaat, leert uw kind sneller. Daarom is het heel belangrijk dat u thuis oefent en met uw kind speelt. Herhalen is heel belangrijk in het leren van taal. U kunt thuis herhalen wat ze op de peuteropvang leren. Door thuis én op de peuteropvang te oefenen, onthoudt uw kind alles beter. De kans is dan groter dat uw kind een fijne start heeft op de basisschool. Op de peuteropvang bespreekt u hoe u thuis samen met uw kind kunt oefenen. Drie maanden na de start van uw kind op de VE, vertellen we tijdens een huisbezoek wat u kunt doen om taal te stimuleren.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-08-29
- Externe link: Kabels en leidingen aanleggen
Wet WIBON Op meldingen voor graafwerkzaamheden is de Wet informatie-uitwisseling boven- en ondergrondse netten en netwerken (WIBON) van toepassing. In de WIBON staat wanneer bedrijven en particulieren wettelijk verplicht zijn om hun graafwerkzaamheden te melden bij het Kadaster. Dit om schade aan kabels en leidingen te voorkomen. Kabels Voor de aanleg, het verleggen en/of verwijderen van telecommunicatiekabels en voor het aanbrengen van ondergrondse behuizingen (handholes) gelden regels. Die zijn vastgelegd in de Telecommunicatieverordening. Meld werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk altijd bij de beheerder kabels en leidingen van de gemeente. U heeft een melding nodig om een instemmingsbesluit op grond van Telecommunicatieverordening van de gemeente te krijgen. Melding Wie moet melden? Bent u een exploitant van een telecommunicatienetwerk? Dan moet u een melding doen voordat u werkzaamheden aan het telecommunicatienetwerk gaat uitvoeren. Dit geldt ook als u als bedrijf in eigen naam en voor eigen rekening kabels voor een telecommunicatienetwerk aanlegt, in stand houdt en opruimt, zonder dat u zelf exploitant van dat telecommunicatienetwerk bent. Wanneer melden? Meld uw werk uiterlijk 4 weken voor u aan het werk gaat. Wij raden u aan om ruim van tevoren met de beheerder kabels en leidingen te overleggen over de uit te voeren werkzaamheden. Dit geldt zeker wanneer het om ingewikkelde, grootschalige projecten gaat. Welke meldingen zijn er? Een melding voor werkzaamheden van niet ingrijpende aard Werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk met een tracélengte van minder dan 1 meter (met uitzondering van de plaatsing van handholes) die niet een ernstige belemmering of storing oplossen. Het aanbrengen of verwijderen van kabels in en vanuit eerder aangebrachte voorzieningen. Een melding om een instemmingsbesluit te verkrijgen In een instemmingsbesluit staan de voorwaarden waaronder u werkzaamheden aan uw telecommunicatienetwerk kunt uitvoeren. Een melding in geval van ernstige belemmeringen en storingen Zijn er spoedeisende werkzaamheden nodig door een ernstige belemmering of storing? Meld deze dan direct bij de beheerder kabels en leidingen, voor de start van het werk. Met een ernstige belemmering of storing bedoelen we bijvoorbeeld een kabelbreuk waardoor abonnees van het telecommunicatienetwerk geen verbinding meer hebben (onderbroken verbinding). Melding maken? Het aanvragen van een instemmingsbesluit of vergunning kan digitaal. Hiervoor is de gemeente aangesloten bij het LTC platform en wordt er gebruik gemaakt van de applicatie LTC Meldingen & Vergunningen (LTC M&V). Aanvragen kan via de website. U heeft hiervoor een inlogaccount nodig. Indien u nog geen account heeft kunt u die aanvragen via: Nieuw LTC account aanvragen. Voor vragen over LTC M&V is de Support afdeling van Andes bereikbaar via support@andes.nl of bel 088 - 2100 350. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit of vergunning brengen we kosten (leges) in rekening. De bedragen staan in de belastingverordening (legesverordening) van de gemeente Raadpleeg de verordening op overheid.nl voor de actuele tarieven. Instemmingsbesluit Beslistermijn aanvraag Wij proberen om uw instemmingsbesluit zo snel mogelijk af te handelen. Is uw melding op tijd en heeft u ook met de beheerder kabels en leidingen overlegd? Dan heeft u binnen 8 weken een instemmingsbesluit van ons. Procedure U doet uiterlijk 4 weken voor de start van de werkzaamheden een melding bij de beheerder kabels en leidingen. Mogelijk heeft u daarvoor al overlegd met elkaar. De beheerder neemt uw melding in behandeling en beslist of u een instemmingsbesluit krijgt.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-04-23
- Economie, Verkeer
- Externe link: Idee voor IJsselstein
De gemeente hoort graag uw ideeën voor IJsselstein. U kent uw buurt vaak beter dan wij en weet wat de wensen van bewoners zijn. Daarom hebben we geld vrijgemaakt voor uw ideeën op het gebied van sport & gezondheid , kunst & cultuur , eenzaamheid en het verbeteren van uw buurt. U kunt geld krijgen om uw idee uit te voeren. De gemeente kan u misschien ook helpen bij het uitvoeren van uw plan. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een speeltoestel of het planten van een boom. U krijgt dan niet zelf het geld. Deze steun noemen we een subsidie, op deze pagina leest u daar meer over. Om in aanmerking te komen voor een financiële bijdrage of andere hulp moet u in ieder geval laten weten: wat uw idee is; voor wie het is; hoeveel geld het kost; wanneer u uw idee wilt uitvoeren; Idee voor (mentale) gezondheid en sport Heeft u een idee dat kan bijdragen aan een gezonder IJsselstein? Lees meer Idee voor kunst en cultuur Heeft u een idee dat bijdraagt aan het kunstzinnige of culturele leven van de stad? Lees meer Idee tegen eenzaamheid Heeft uw organisatie, stichting of vereniging een idee om eenzaamheid onder IJsselsteiners tegen te gaan? Lees meer Idee voor mijn buurt Heeft u een idee of initiatief dat bijdraagt aan een socialere, mooiere, gezelligere, veiligere leefomgeving? Lees meer
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-05
- Externe link: Nieuwe afvalinzameling
Wat is er veranderd? Woningen met tuin Heeft u een woning met een tuin, dan heeft u een aparte container (kliko) voor Plastic, Metaal (blik) en Drankenkartons (PMD) gekregen. Zo kunt u dit afval makkelijker scheiden en het milieu sparen. Als u PMD goed scheidt, houdt u weinig restafval over. Daarom leegt RMN de restafvalcontainer in het vervolg 1 keer per 4 weken. Kleinere woningen met een kleine tuin Heeft u een woning met tuin met een perceeloppervlakte kleiner dan 130 m2 (oppervlakte begane grond, inclusief tuin)? U maakt in het vervolg gebruik van een ondergrondse verzamelcontainer voor restafval. Deze container opent u met een pasje. Flat/appartement Woont u in een flat of appartement? Dan maakt u in het vervolg (als dit al niet zo was) gebruik van een ondergrondse verzamelcontainer voor restafval. Deze container opent u met uw pasje. Op sommige locaties zijn bij flats/appartementen ook nieuwe containers voor Plastic, Metaal (blik), Drankenkartons (PMD) en Groente, Fruit en Etensresten (GF + E) neergezet. Meest gestelde vragen Welk afval hoort in welke afvalbak? Raadpleeg de RMN-app of de Afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal om te zien welk afval in welke afvalbak hoort. Hoe zijn de plekken voor ondergrondse containers bepaald? Deze plekken zijn samen met buurtbewoners bepaald op basis van criteria (pdf, 157 kB). Ook bewoners van flats en appartementen maken gebruik van de ondergrondse containers voor restafval. Hoe open ik de ondergrondse container? U krijgt van RMN een brief en uw pasje om de voor u geselecteerde ondergrondse container te openen. Afmeting van de container die u heeft gekregen Elk huishouden met een tuin heeft een container van 240 liter gekregen, omdat dit in de praktijk nodig blijkt te zijn voor een gemiddeld huishouden. Is uw container van 240 liter voor PMD na 3 maanden te groot, dan kunt u deze gratis omruilen voor een kleinere container van 140 liter. Mail met RMN of bel 0900-6039222. Mag ik mijn restafvalcontainer houden als mijn perceel kleiner is dan 130 m2? Nee, dat kan niet. U moet de (ondergrondse) container voor restafval gaan gebruiken. Er komt geen vuilniswagen van RMN meer om uw container te legen. Waarom gaat mijn ondergrondse container zonder pas open? Er is een leveringsprobleem met de chips voor ondergrondse containers. Daardoor werken een aantal containers nog niet met de pas. We proberen dit zo snel mogelijk op te lossen. Maar zijn afhankelijk van de levering van de chips.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-02-13
- Externe link: Autokraak
Gemiddeld worden in Nederland 27 auto’s per dag gestolen en vinden er ruim 150 auto inbraken plaats. De gemeente roept autobezitters op alert te zijn. Criminelen weten IJsselstein goed te vinden. Het is vaak binnen tientallen seconden gebeurd. Autobezitters kunnen zelf veel doen om autokraak te voorkomen. Navigatieapparatuur, laptops, smartphones, documenten, gereedschap, luxe artikelen en bagage zijn een gewilde buit voor de inbreker. De meest voor de hand liggende tip is dan ook: laat niets van waarde achter en laat duidelijk zien dat je auto leeg is. Is er niets te halen, dan laten ze de auto met rust. Altijd aangifte doen Het is voor de opsporing erg belangrijk dat u aangifte doet wanneer er in uw auto is ingebroken. U kunt op een paar manieren in contact komen met de politie: Bel meteen 112 wanneer u een verdachte situatie ziet. Ga er niet zelf op af. Bel 0900- 8844 voor meer informatie. Bel anoniem met Meld Misdaad Anoniem op 0800 – 7000 Meld via www.meldmisdaadanoniem.nl Heterdaad. Waar let u op? Elke situatie die u niet vertrouwd, is een goede reden om te bellen. Ziet u de criminelen in actie beschrijf dan zo goed mogelijk wat u ziet. U kent de omgeving het beste en ziet het meteen als er mensen zijn die niet ‘in het beeld passen’. Belangrijk is om de locatie en het aantal betrokken personen door te geven. Let op kentekens van voertuigen, uiterlijke kenmerken van verdachte personen, hoe verdachte personen praten (taal, accent), hoe die personen zich gedragen en waar ze heen gaan. Elk detail kan cruciaal zijn en de politie helpen om succesvol in actie te komen. Tips om autokraak te voorkomen Parkeer de auto in het zicht en op een goed verlichte plaats. Sluit de auto altijd goed af en controleer de ramen en het schuifdak. Laat nooit geld, kostbaarheden of belangrijke documenten in de auto achter. Laat spullen als een boodschappentas en kleding niet zichtbaar in de auto achter. Noteer altijd de gegevens van waardevolle bezittingen. Met deze informatie worden de spullen gemakkelijker teruggevonden en zijn ze moeilijk door te verkopen. Verwijder de afdruk van de zuignap (navigatiesysteem) van de voorruit. Haal de radio (of het ‘frontje’) uit de auto. Neem hem mee. Laat zien dat u niets van waarde verbergt. Zet het dashboardkastje open. Dieven zoeken ook onder de stoel en in de 'geheime' opbergvakken. Berg daar dus niets op. Heeft u een stationcar, dek een lege laadruimte dan niet af. Bewaar een contactloze autosleutel in een metalen blik. Door de sleutel in een metalen blik te bewaren voorkomt u dat dieven het signaal kunnen opvangen.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-11
- Externe link: Verzoek tot adresonderzoek
De gemeente start dan een onderzoek en probeert erachter te komen waar deze persoon nu verblijft. De gemeente mag wettelijk gezien de persoon niet van uw adres uitschrijven. Dat kan alleen als de betrokkene zelf aangifte doet van adreswijziging of nadat de gemeente na het onderzoek weet wat het (nieuwe) adres van die persoon is. Een adresonderzoek is grondig, en kan enkele maanden in beslag nemen. Op basis van uw verklaring maakt de gemeente een aantekening in de Basis Registratie Personen (BRP). Daarin staat dat het adres van de door u opgegeven persoon in onderzoek is. Dan kan het nog steeds gebeuren dat u post ontvangt die voor die persoon bedoeld is. Hoe werkt het Stuur het aanvraagformulier (pdf, 109 kB) met een kopie van uw legitimatiebewijs aan de gemeente IJsselstein; afdeling Klantcontactcentrum, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein; Gegevens van de persoon die staat ingeschreven op uw adres, maar hier niet woont; De verblijfplaats waar de betrokkene eventueel kan verblijven; Bewijs waaruit blijkt dat u eigenaar of huurder bent van de woning; Een kopie van uw legitimatiebewijs.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Externe link: Uw invloed en de raad
Als inwoner heeft u invloed op het bestuur van de gemeente IJsselstein. Bij de gemeenteraadsverkiezingen kiest u namelijk elke vier jaar wie er in de raad komen. Om tot een goed besluit te komen heeft de raad van alle kanten informatie nodig. De raadsleden proberen die informatie zelf actief te verzamelen. Maar u heeft ook zelf mogelijkheden om invloed uit te oefenen. Wilt u aandacht vragen voor een onderwerp? Wilt u uw mening geven over een probleem, plan of gebeurtenis? Laat het weten aan uw raad. Welke middelen heeft u: Maak gebruik van uw spreekrecht U kunt uw mening aan de raad geven door gebruik te maken van het spreekrecht. Dit spreekrecht geldt alleen voor de commissievergaderingen. Inspreken bij het agendapunt 'Sprekersplein': een onderwerp hoeft niet op de agenda te staan maar valt wel onder het werkterrein van de commissie. Inspreken bij een agendapunt. U heeft maximaal vijf minuten spreektijd. U heeft geen spreekrecht over benoemingen van personen en bezwaar- en beroepszaken. Wilt u gebruik maken van uw spreekrecht? Neem contact op met de griffie. Schrijf een brief of e-mail aan de raad U kunt uw brief of e-mail richten tot de hele raad of direct aan een raadslid. Stuur uw e-mail naar griffie@ijsselstein.nl of stuur uw brief naar onderstaand postadres: Gemeente IJsselstein Ter attentie van de raad Postbus 26 3400 AA IJsselstein Als u een brief of e-mail schrijft aan de raad, houd er dan rekening mee dat de correspondentie met de raad openbaar is. Dit geldt uiteraard niet voor uw persoonsgegevens, maar wel voor de inhoud van uw correspondentie. Wat gebeurt er met uw brief of e-mail aan de raad? Wanneer u een brief aan de raad stuurt krijgt u een ontvangstbevestiging met de mededeling dat uw bericht in goede orde is ontvangen bij de raadsgriffie. In deze ontvangstbevestiging vertellen wij u ook wat er met uw bericht wordt gedaan. Het kan zijn dat gezien uw vraag of opmerkingen het bericht niet bedoeld is voor de raad, maar alleen voor het college. Uw brief of e-mail wordt dan doorgestuurd naar de ambtelijke organisatie. Van de ambtelijke organisatie kunt u dan een antwoord verwachten. Het kan ook zijn dat uw brief of e-mail ook gericht is aan de raad, maar dat uw bericht een onderwerp bevat waar de raad niet over gaat. In dat geval wordt er in uw ontvangstbevestiging vermeld dat het college van B&W het verantwoordelijke bestuursorgaan is. De griffie stuurt uw brief door voor beantwoording vanuit de betreffende afdeling binnen de ambtelijke organisatie. Ook in dit geval kunt u van de ambtelijke organisatie een antwoord verwachten. Omdat uw bericht ook gericht is aan de raad wordt uw brief tevens verspreid onder de raadsleden van de gemeente. Uw brief of e-mail wordt geanonimiseerd op de openbare lijst van ingekomen stukken bij de commissie Ruimte, Samenleving of Bestuur. Daar kunnen de raadsleden kennisnemen van uw bericht. Voor uw beeld: het is aan de raadsleden zelf om wel of niet te reageren op uw brief. U kunt uiteraard ook zelf direct contact opnemen met een van de raadsleden. De contactgegevens vindt u via https://ijsselstein.raadsinformatie.nl/leden. Neem direct contact op met een raadslid Neem contact op met een of meer raadsleden. Bied de raad een petitie aan Heeft u kritiek op het beleid van de gemeente? Dan kunt u een petitie aanbieden. Dat is een verzoek aan de gemeente, ondertekend door een groep mensen. In een petitie vermeldt u: Met welk beleid u het niet eens bent; Wat u met uw petitie wilt bereiken; Namens wie u de petitie aanbiedt. U kunt een petitie aanbieden via griffie@ijsselstein.nl. De griffie kan u helpen uw petitie verder te brengen. De raad bepaalt wanneer uw petitie besproken gaat worden. Stel een burgerinitiatief op Heeft u een goed idee voor IJsselstein? Met een burgerinitiatief legt u uw voorstel voor aan de raad. Iedere stemgerechtigde inwoner kan een burgerinitiatief indienen. Voldoet de aanvraag aan de door de raad gestelde regels, dan wordt uw onderwerp op de agenda geplaatst. Verordening burgerparticipatie
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-07-10
- Externe link: Grafmonument plaatsen
Hoe werkt het Als rechthebbende (eigenaar van het graf) stuurt u de aanvraag, inclusief een werktekening met de maten naar de gemeente: Gemeente IJsselstein Afdeling Klant, Administraties/beschikkingen Postbus 26 3400 AA IJsselstein Een steenhouwerij mag namens u de aanvraag indienen, maar de vergunning en factuur worden alleen naar u gestuurd. Lees de regels grafbedekkingen. Kosten De kosten voor een vergunning zijn € 185,22. Hulp nodig? Kunt u de tekst niet lezen of begrijpt u de informatie (in het document) niet? Neem contact met ons op. Bel 14 030 of stuur ons een bericht. Contactformulier
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-11-03
- Externe link: Overlast ratten melden
Online melding doorgeven aan de gemeente Tips om ratten te voorkomen Gooi geen eten op straat of in het openbaar groen; Voer geen vogels of eendjes; Berg eten in huis goed op in voorraadbakjes. En spoel etensresten niet door de wc of gootsteen; Maak gaten en kieren in uw huis dicht; Snoei uw tuin regelmatig; Scheid uw afval en gooi het in de containers of verzamelcontainers. Actie De gemeente IJsselstein, Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN), Ons IJsselstein en Provides doen er alles aan om ratten geen kans te geven, bijvoorbeeld door: Meteen actie ondernemen op uw melding; Opruimen van (zwerf) afval op straten en in parken; Struiken en bossen vaker te snoeien; Het riool goed te controleren; Informatie geven over voorkomen van ratten Ratten vangen RMN werkt met professionele rattenbestrijders die speciale kisten plaatsen om ratten mee te vangen. Het is belangrijk dat u de kisten niet verplaatst!
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-15
- Externe link: Aardgasvrij in 2050
Dit is een lang proces, waarbij we ons tot 2030 met name richten op isoleren en energiebesparing. In sommige wijken wordt al gekeken hoe we de eerste stappen kunnen zetten om zonder aardgas te verwarmen. Daarnaast onderzoekt de gemeente de mogelijkheid om warmte te halen uit de Hollandse IJssel en uit de rioolwaterzuivering. Meer informatie Voor meer informatie over de manier waarop de gemeente werkt aan het stoppen van het gebruik van aardgas, kunt u de Transitievisie warmte bekijken.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-02-05
- Externe link: Verhuizen
Hoe werkt het Online verhuizing doorgeven Gebruik uw Digid om in te loggen. U ontvangt na de verwerking een bevestiging op het nieuwe adres. Schriftelijk doorgeven Print het verhuisformulier (pdf, 84 kB) uit en vul het volledig in. Stuur het verhuisformulier samen met de benodigde stukken opsturen naar: Gemeente IJsselstein T.a.v. Klantcontactcentrum/BS Postbus 26, 3400 AA IJsselstein. Persoonlijke aangifte Geef uw verhuizing door bij de receptie in het stadhuis van de gemeente IJsselstein. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Meenemen Uw identiteitsbewijs (dat moet nog geldig zijn); Een koopovereenkomst of huurcontract met uw nieuwe adres; Toestemmingsformulier hoofdbewoner (pdf, 71 kB); Toestemmingsverklaring van andere ouder of gezaghouder (pdf, 69 kB); Kopie legitimatiebewijs van de toestemmingever. Verhuist u naar een andere gemeente? Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist. U hoeft zich niet uit te schrijven bij de gemeente IJsselstein. Dat regelen wij voor u. Verhuist u naar het buitenland? Kijk dan voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-26
- Recht
- Externe link: Reisdocumenten laten bezorgen
Hoe werkt het (thuis)bezorgen van een reisdocument? Stap 1: Aangeven Bij het aanvragen van uw nieuwe paspoort of ID-kaart geeft u aan dat u uw reisdocument(en) wilt laten (thuis)bezorgen. Stap 2: Wacht op bericht Is uw paspoort of ID-kaart klaar voor verzending? Dan krijgt u van het postbedrijf AMP Groep een bericht voor het maken van een afspraak. Stap 3: Kies een bezorgdatum Via ‘mijn afspraak’ op de website van AMP Groep kiest u zelf waar, wanneer én op welk moment u uw reisdocument(en) wilt laten bezorgen. U moet tijdens het bezorgmoment zelf thuis zijn om de reisdocument(en) in ontvangst te nemen. Stap 4: In ontvangst nemen De bezorger controleert bij de bezorging uw identiteit. Vervolgens tekent u voor ontvangst. In ontvangst nemen van reisdocumenten voor kinderen Ieder gezinslid dat een nieuw reisdocument ontvangt, moet tijdens de bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarigen. Voor kinderen tot 12 jaar tekent alleen de gezaghebbende ouder of verzorger. Dit moet de ouder of verzorger zijn die bij de aanvraag is opgegeven. Kinderen van 12 jaar en ouder tekenen mee voor ontvangst. Bezorging niet altijd mogelijk In deze situaties kan uw reisdocument niet worden bezorgd: Uw oude reisdocument heeft een geldig visum dat u nog wilt gebruiken. U wilt een spoedaanvraag doen. Welke reisdocumenten? De volgende reisdocumenten kunt u laten bezorgen: Identiteitskaart Paspoort Tweede paspoort Zakenpaspoort Vreemdelingenpaspoort Vluchtelingenpaspoort
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-14
- Externe link: Structurele subsidie - overig
Het kan zijn dat uw activiteiten niet passen onder de aparte regelingen: Sportstimulering en deskundigheidsbevordering Kunst en Cultuur Voorschoolse educatie en peuteropvang Maatschappelijke ontwikkeling Als er geen subsidieregeling bestaat voor uw activiteiten, dan kunt u structurele subsidie “overig” aanvragen. Vraag structurele subsidie “overig” aan Structurele subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon. U kunt een structurele subsidie aanvragen door het digitale formulier in te vullen. Zorg ervoor dat u deze subsidie op tijd aanvraagt! Het is namelijk nodig om de aanvraag uiterlijk 1 juni vóór het jaar waarin de activiteit wordt uitgevoerd in te dienen. In een specifieke subsidieregeling kan een andere aanvraagdatum staan. Meer weten Heeft u vragen of wilt u meer weten? Bekijk dan de algemene informatie over subsidies voor bijvoorbeeld de subsidieverordening en andere voorwaarden en regels. Of neem contact met ons op via telefoonnummer 14 030 of het contactformulier.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-26
- Externe link: Ondersteuning en advies
Griffier van de raad is: de heer A.J.O. (Arnout) van Kooij De griffier is het eerste aanspreekpunt van de raad. Elke raad moet een griffier hebben. De griffier ondersteunt de raad en haar commissies. De griffier is bij alle raadsvergaderingen aanwezig om het verloop ervan te stroomlijnen en de griffier ondertekent, samen met de voorzitter van de raad, alle officiële stukken van de raad. De griffier en de ondersteuning van de griffier tezamen wordt de 'griffie' genoemd. De griffier ondersteunt de raad op drie manieren: Inhoudelijk, procesmatig/logistiek en secretarieel. De griffier vervult een spilfunctie in de relaties van de raad met het college, de ambtelijke organisatie en is eerste aanspreekpunt voor inwoners, organisaties, instellingen en professionals in hun relatie met de raad. Daarnaast biedt de griffier ondersteuning bij het voorbereidend werk en onderzoek van de raad in het kader van zijn kaderstellende en controlerende functies. Ondersteuning gaat vaak verder dan alleen het verstrekken van feitelijke informatie en omvat bijvoorbeeld ook technische bijstand in de vorm van assistentie bij de redactie van initiatiefvoorstellen, amendementen en moties. Griffier A.J.O. (Arnout) van Kooij Tel: 030-686 17 97 Mobiel: 06-14597979 ajo.van.kooij@ijsselstein.nl Raadsadviseur Joris Moes Tel: 030-686 18 17 j.moes@ijsselstein.nl Griffiemedewerker Ingrid Elken Tel: 030-686 16 33 griffie@ijsselstein.nl
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-08
- Externe link: Handboek Inrichting Openbare Ruimte
U kunt het handboek downloaden met de eerste bijlage (standaard details) en tweede bijlage (voorwaarden revisie).
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-17
- Externe link: Ondermijning
Waarom is ondermijning een probleem? Om hun activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Zij vragen bijvoorbeeld vergunningen aan, richten bedrijven op en huren en kopen panden. Hierdoor worden criminelen onbedoeld gefaciliteerd door de ‘bovenwereld’. Door deze vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, kunnen onschuldige mensen en bedrijven ongewild in aanraking komen met criminelen. Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving. Overheidsgelden worden misbruikt en ondernemers kunnen niet concurreren met bedrijven die gefinancierd zijn met illegaal geld. Daarnaast tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast. De gemeente treedt samen met Openbaar Ministerie, politie, belastingdienst en andere partners op tegen ondermijning. We trekken hierin op als één overheid, omdat we met zowel strafrecht, bestuurlijke maatregelen, toezicht, preventie en andere maatregelen effectief kunnen optreden tegen misstanden. Bekijk voor een uitleg ook eens dit filmpje. Wat kan ik zelf doen? Benieuwd naar meer informatie over ondermijning? Op de website van Stop Ondermijning lees, hoor en zie je verhalen van echte mensen over ondermijning. Melding maken Heb je zelf signalen of vermoedens van ondermijning? Meld ze dan bij de politie via 0800 7000. Liever anoniem melden? Dat kan bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000 of via www.meldmisdaadanoniem.nl.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-10-31
- Externe link: Dwangsom bij niet op tijd beslissen
Hoe werkt het? In verschillende wetten en regelingen staan termijnen. Die gelden niet alleen voor u, maar ook voor de gemeente. Soms kunnen we termijnen verlengen. Als de gemeente niet binnen een voorgeschreven of verlengde termijn beslist, kunt u recht hebben op een dwangsom (boete). U stelt de gemeente schriftelijk - niet per e-mail - op de hoogte. Dat heet 'in gebreke stellen'. Gebruik dit formulier als voorbeeld. Geef in ieder geval altijd duidelijk aan over welke aanvraag of welk bezwaarschrift het gaat. De gemeente heeft dan nog 2 weken de tijd om alsnog te beslissen. Is er na die 2 weken nog geen besluit, dan gaat de dwangsom in. De hoogte van de dwangsom is voor de eerste 14 dagen € 23,00 per dag. De 14 dagen daarna € 35,00 per dag en de overige dagen € 45,00 per dag, tot een maximum van 42 dagen. De totale dwangsom bedraagt maximaal € 1.442,00. Hoe lang duurt het? Na ontvangst van uw ingebrekestelling heeft de gemeente nog 2 weken de tijd om een beslissing te nemen. Neemt de gemeente na 2 weken nog geen beslissing, dan heeft u recht op een dwangsom. Over de hoogte van de dwangsom moet de gemeente besluiten. En dat aan u toesturen. Tegen dat besluit is bezwaar mogelijk. Meer weten Het toekennen van een boete levert u wel geld op, maar nog geen besluit. Daarom kunt u aan de rechter vragen om de gemeente te dwingen om te beslissen. Dat heet 'in beroep gaan'. De behandeling bij de rechter kost wel geld (griffierecht). Meer informatie hierover staat op www.rechtspraak.nl.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-05-31
- Externe link: Mantelzorgwaardering
Klik hieronder als u meer wilt lezen en als u de waardering wilt aanvragen. Bent u 24 jaar of ouder: lees meer en vraag aan. Ben je tussen de 11 en 24 jaar oud: lees meer en vraag aan. Het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Pulse verzorgt de mantelzorgwaardering voor de gemeente IJsselstein. Neemt u gerust contact met hen op als u iets wilt weten over deze waardering. Dat kan door: een e-mail te sturen naar secretariaatmantelzorg@stichting-pulse.nl; op donderdagochtend (tussen 10.00 - 12.00 uur) te bellen naar 030 - 6868 030.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-06-14
- Externe link: Briefadres
U kunt een adres van een familielid of kennis opgeven als briefadres. Als u zich wilt inschrijven op een briefadres dan stelt de gemeente eerst een onderzoek in. Vraag het briefadres aan in de gemeente waarin het briefadres ligt. Neem hiervoor telefonisch contact op met 14 030.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13
- Recht
- Externe link: Team Sociaal Domein
Samen met u kijken ze naar wat er aan de hand is en wat de best passende oplossing is. Het team helpt u te bekijken wat u zelf kan doen en waar de mensen om u heen u mee kunnen helpen. Zo kunt u op eigen kracht verder. Mocht dat niet lukken, dan kijkt het team hoe ze u verder kunnen helpen. De ondersteuning die het team biedt valt onder 2 verschillende wetten. De Jeugdwet voor inwoners van onder de 18 jaar en hun ouders. En de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor inwoners van 18 jaar en ouder, die langer dan 6 maanden ondersteuning nodig hebben. Weet u niet zeker of uw hulpvraag past in de Jeugdwet of de Wmo? Het team helpt u graag te bepalen waar u hulp kunt krijgen. Ze verwijzen u bijvoorbeeld door naar de Wlz en kijken waar u hulp en advies kunt krijgen over het aanvragen. Wmo De Wmo is er voor onze inwoners van 18 jaar en ouder. Hulp om mensen te ontmoeten en/of actiever te worden. Ondersteuning voor de mantelzorger. Hulp bij uw administratie. Hulp in het huishouden. Hulp om uzelf te kunnen verplaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een scootmobiel, driewielfiets, rolstoel, regiotaxi of ander vervoer. Aanpassing aan uw eigen woning, zodat u zelfstandig kunt blijven wonen. Beschermd wonen. Voor verpleging en verzorging thuis kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Langdurige intensieve zorg in bijvoorbeeld een verzorgingshuis vraagt u aan bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) via 088 - 789 10 10. Jeugdwet De Jeugdwet is er voor onze inwoners tot 18 jaar en hun ouders: Advies bij zorgen, vragen en problemen. Zorgen voor een veilige leefomgeving. Hulp bij zorgen over goede opvoeding. Hulp bij zorgen over ontwikkeling en school. Kinderen en jongeren stimuleren mee te doen in de maatschappij. Werkwijze Wanneer u contact opneemt met het Team Sociaal Domein wordt er binnen 3 werkdagen contact met u opgenomen over uw hulpvraag. Als eerste wordt besproken wat u zelf kan en wat de mensen om u heen voor u kunnen betekenen. Mocht uw hulpvraag hiermee niet zijn opgelost, dan wordt u aangemeld bij het team. Het team helpt u bij het vinden van de juiste hulp. Dichtbij, snel én toegankelijk. Het team bekijkt uw hulpvraag en besluit welke medewerker, passend bij uw hulpvraag, uw contactpersoon wordt. U wordt geplaatst op de wachtlijst. Hoelang u moet wachten is afhankelijk van uw hulpvraag. Wanneer u aan de beurt bent neemt de medewerker contact met u op voor het maken van een afspraak voor een gesprek bij u thuis of ergens anders.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-30
- Externe link: Openbaar Vervoer – Gratis advies, tips en reizen
Samen met de bibliotheek organiseert Doe mee met het OV een maandelijks OV-inloopspreekuur. Tijdens dit gratis spreekuur geven OV-ambassadeurs advies en tips geven aan 55-plussers over het reizen met de trein en bus. U hoeft hiervoor geen lid te zijn van de bibliotheek. Proefreizen De ambassadeurs zijn vrijwilligers die u helpen langer zelfstandig te reizen en ervaren dat reizen met het openbaar vervoer niet moeilijk is. Dit doen ze door advies, tips en proefreizen aan te bieden. De proefreis maakt u samen met een ambassadeur. Door het te doen, blijkt het allemaal mee te vallen! Een uitje naar familie of een bekende, een bezoek aan het museum of een controle in het ziekenhuis is dan geen probleem meer. Gratis reizen met bus en tram in provincie Utrecht In heel 2024 reizen kinderen tot 12 jaar en 66-plussers met een laag inkomen gratis met de bus en tram in provincie Utrecht. Kinderen tot 12 jaar moeten begeleid worden door een volwassene in het OV en kunnen reizen zonder vervoersbewijs (OV-chipkaart). Hierover is meer te lezen op www.u-ov.info/kidsgratis. 66-plussers met een laag inkomen kunnen zich aanmelden voor een gratis abonnement op www.gratisreizenouderen.nl, hier staan ook de voorwaarden. Spreekuur De spreekuren zijn maandelijks in de Bibliotheek IJsselstein, Overtoom 7. De agenda staat op www.doemeemethetov.nl. Er is ook een telefonisch spreekuur. Dagelijks zitten OV-ambassadeurs klaar om OV-vragen te beantwoorden. Zij zijn bereikbaar op: 033 - 208 23 80 Maandag- t/m vrijdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur Dinsdag- en donderdagmiddag van 13.30 tot 15.00 uur Maandag- en woensdagavond van 18.30 tot 20.00 uur Gratis hulp bij andere digitale diensten In de Bibliotheek IJsselstein is ook het gratis Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) te vinden. Daar kunt u hulp krijgen bij andere digitale diensten. Bijvoorbeeld het aanvragen van toeslagen, maar ook het aanvragen van een OV-chipkaart. U hoeft hiervoor ook geen lid te zijn van de bibliotheek. Kijk op www.bibliotheeklekijssel.nl/informatiepunt-digitale-overheid voor meer informatie.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-12
- Externe link: Meer informatie en hulp bij aanvragen
Voedselbank en Stichting Urgente Noden Lekstroom (SUN) De Voedselbank helpt mensen aan levensmiddelen voor een minimaal levensonderhoud. Voor ondersteuning van de Voedselbank Nieuwegein - IJsselstein moet u of uw hulpverlener u daar aanmelden. Kijk op de website van de Voedselbank voor de voorwaarden. SUN helpt mensen die in urgente financiële nood zijn geraakt en niet (meer) door andere regelingen geholpen kunnen worden. Ze bieden hulp in de vorm van een financiële bijdrage (gift) en/of een renteloze lening. Ondersteuning van SUN is alleen aan te vragen door professionele hulp- en dienstverleners, zoals medewerkers van WIL of het sociaal team van de gemeente. Op de website van SUN kunt u lezen of u in aanmerking komt. Bellen met Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) Bel met WIL om meer informatie te krijgen over het aanbod van inkomensondersteuning en voor vragen over of u in aanmerking komt: 030 – 7022 300. Of kijk op de website. Spreekuur van Financiën op Orde Kijk op deze website om meer te lezen over Financiën op Orde van Stichting Pulse en zie wanneer de spreekuren zijn om langs te gaan en hulp te krijgen bij bijvoorbeeld het treffen van betalingsregelingen, invullen van formulieren en aanvragen van toeslagen. Hulp bij digitale diensten van de overheid bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) van Bibliotheek IJsselstein Tegenwoordig kunt u van alles regelen via internet. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Kunt u wel wat hulp gebruiken of kent u iemand die hulp nodig heeft? Ga langs de bibliotheek in IJsselstein. Zij denken met u mee en geven informatie zodat u verder kunt. U hoeft geen lid te zijn. Kijk op de website voor meer informatie.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-04-29
- Externe link: Veilige wijk
WhatsApp buurtpreventie De gemeente en de politie werken samen om preventieprojecten te bevorderen en op te zetten. WhatsApp-groepen vallen echter niet onder hun controle. Het is mogelijk voor inwoners om dit zelf te regelen. Via de website www.wabp.nl kunt u zich aansluiten bij een groep of een groep starten. Hoe werkt WhatsApp buurtpreventie? Buurtbewoners in diverse wijken van IJsselstein maken gebruik van een WhatsApp-groep voor buurtpreventie. WhatsApp is een app waarmee berichten, bestanden en foto's gedeeld kunnen worden. Deze WhatsApp-groep kan effectief zijn in het bestrijden van verschillende vormen van criminaliteit en (jeugd)overlast. Bovendien kan de groep de gemeenschapszin in de buurt verbeteren en het veiligheidsgevoel van bewoners vergroten. Lees meer over WhatsApp buurtpreventie of controleer of er al een groep actief is in uw buurt. Zelf een groep starten! Fijn dat je een nieuwe groep wilt beginnen. Dat maakt de buurt veiliger. Op de website van WABP vind u een stappenplan voor het starten van een groep. Natuurlijk mag u ook contact opnemen via info@ijsselstein.nl met de adviseur veiligheid van de gemeente. Borden en stickers WhatsApp-buurtpreventie borden en stickers zijn beschikbaar gesteld door de gemeente. Er kunnen maximaal twee borden per WhatsApp-groep worden geplaatst. Om een bord aan te vragen, kunt u uw contactgegevens achterlaten via het algemene contactformulier. Burgernet Als u begaan bent met uw buurt en wilt helpen bij het creëren van een veilige leefomgeving, kunt u deelnemer worden van Burgernet en een concrete bijdrage leveren. Wat is Burgernet? De politie maakt gebruik van Burgernet om snel een dader van een misdrijf op te sporen of een vermist persoon terug te vinden. Burgernet-deelnemers ontvangen via de app een melding om te helpen zoeken in hun omgeving. Hoe meer mensen deelnemen aan Burgernet, hoe groter de kans dat een verdachte of vermiste persoon snel wordt gelokaliseerd. Voor meer informatie kunt u Burgernet.nl bezoeken of download de app. NL-Alert NL-Alert is een alarmsysteem dat via uw mobiele telefoon werkt. De overheid maakt gebruik van NL-Alert om mensen in de buurt te informeren over noodsituaties middels een tekstbericht. U dient uw mobiele telefoon wel in te stellen om deze berichten te kunnen ontvangen. Bij een noodsituatie zal een hulpdienstmedewerker u meestal een bericht sturen en u naar een veilige plek begeleiden. Ontdek hoe NL-Alert werkt op onze website als u meer wilt weten over dit alarmsysteem.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-04-29
- Externe link: Vraagbaak
Mist u een vraag? Stuur uw vraag naar griffie@ijsselstein.nl. De raad gaat over het geld van de gemeente. Hoe zit dat? Als hoofd van de gemeente stelt de raad de kaders waarbinnen het college en de burgemeester mogen werken. Dat geldt ook voor de financiën van de gemeente. De raad stelt elk jaar een begroting vast, en maakt daarmee geld beschikbaar voor het college en de burgemeester voor de uitvoering van taken en plannen. Hoe zit het met mijn privacy en persoonsgegevens? De gemeente is gebonden aan de privacyregels, zoals die vastliggen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wat betekent dat voor u in de communicatie met de raad van IJsselstein? In de raadszaal De vergaderingen van de raad en de raadscommissies zijn openbaar. Deze vergaderingen worden live via internet uitgezonden en de opnames van het beeld en geluid worden bewaard om terug te kijken en te luisteren. Iedereen die bij een openbare vergadering van de raad of een raadscommissie aanwezig is kan dus soms te zien en te horen zijn op de beeldregistratie. Als u als inspreker het woord voert in een commissievergadering dan wordt dat ook vastgelegd. Gebruik van contactgegevens: alleen met uw toestemming Soms willen we vanuit de raad of een commissie personen gericht informeren of uitnodigen. Voor die communicatie gebruiken we gegevens als e-mailadres, woonadres en/of telefoonnummer. Alleen met uw toestemming maken wij gebruik van deze contactgegevens en ook alleen voor het doel waarvoor u deze aan ons hebt gegeven. Wat doen wij met uw gegevens? Wij gebruiken uw gegevens om u te informeren en uit te nodigen. U kunt uw toestemming op ieder moment intrekken. Wanneer u dit doet, verwijderen wij uw gegevens. Toestemming verwerken (persoons)gegevens intrekken Privacybeleid De raad hanteert het informatiebeveiligingsbeleid en het privacybeleid van de gemeente IJsselstein. Welke verordeningen en reglementen heeft de raad? De raad heeft voor een aantal specifieke zaken eigen regels opgesteld over bijvoorbeeld de vergaderorde, gedragsregels, en de eigen rechtspositie. Verordeningen en reglementen raad Waar vind ik informatie over verkiezingen? Op de pagina verkiezingen vindt u alle informatie over Nederlandse verkiezingen.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-03-08
- Externe link: Verhuizen naar het buitenland – emigreren
Emigratie doorgeven U kunt uw emigratie op 2 manieren doorgeven: digitaal of persoonlijk. Digitaal Emigratie online doorgeven U logt in met uw DigiD. Persoonlijk Wilt u persoonlijk aangifte doen? Maak een afspraak en neem uw identiteitsbewijs mee. Kosten emigratie Het doorgeven van uw verhuizing is gratis. In veel landen heeft u een bewijs van uitschrijving nodig. Een bewijs van uitschrijving brengt wel kosten met zich mee. U kunt een internationaal uittreksel kopen als u persoonlijk aangifte doet bij de gemeente. Als u digitaal uw emigratie doorgeeft, kunt u het uittreksel later alleen nog bij een RNI-loket (Registratie Niet-Ingezetenen) aanvragen. Meer informatie Meer informatie over emigreren vindt u op de website van de Rijksoverheid.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-26
- Externe link: Wet langdurige zorg (Wlz)
Bijvoorbeeld vergevorderde dementie of een ernstige verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking. Het Team Sociaal Domein kan u verwijzen naar de Wlz. Wilt u weten welke zorg de Wlz biedt? Kijk op de website van Rijksoverheid. Om zorg vanuit de Wlz te krijgen, moet u een Wlz-indicatie aanvragen. Dit kunt u doen op de website van het CIZ. We adviseren u om dit altijd te doen met ondersteuning. Hulp bij aanvragen U kunt bijvoorbeeld familie of vertegenwoordigers vragen om u te helpen bij uw aanvraag. Of neem contact op met de gratis cliëntondersteuning van Stichting MEE.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-01-12
- Externe link: Jongerenonderscheiding
Ten aanzien van de criteria De jongerenonderscheiding kan in ieder geval worden toegekend indien de inzet van de jongere als ‘’bijzonder verdienstelijk voor de stad, samenleving of personen” wordt aangemerkt. In plaats van criteria op te stellen voor toekenning van de jongerenonderscheiding, dient er vooral gekeken te worden naar de bijzondere effecten van de (vrijwillige) inzet dan wel het maatschappelijk belang van de inzet. Om die reden wordt volstaan met het geven van een aantal voorbeelden. Voorbeelden zijn: Het op eigen initiatief verrichten van vrijwilligerswerk, mantelzorg. De inzet of prestatie wordt op een zodanige manier uitgevoerd dat dit in positieve zin uitstijgt boven hetgeen van hem verwacht mag worden. Onbaatzuchtig. Het succesvol starten van een eigen onderneming, instelling of vereniging. De jongere onderscheidt zich in positieve zin van zijn leeftijdsgenoten. Ondernemend, lef en doorzettingsvermogen. Uitzonderlijke prestaties op het terrein van jeugdparticipatie, studie of cultuur. Actieve betrokkenheid bij de samenleving, studieprestatie of cultuur geldt als motiverend voorbeeld voor anderen. Frisse blik/nieuwe kansen, ambitie en creatief. Jongeren die een heldendaad hebben verricht. Ten aanzien van de leeftijd Om zo veel mogelijk jongeren de gelegenheid te bieden in aanmerking te komen voor deze onderscheiding kiezen we er voor de leeftijdscategorie vrij te houden. Juridisch is men al volwassen op 18-jarige leeftijd. Maar jeugd/jongeren is ook de verzamelnaam van alle personen die jeugdig zijn, zich jong gedragen of jong lijken. Jeugd is leeftijdsbepaald maar de leeftijdsgrenzen zijn veranderlijk. Ten aanzien van de uitreiking De burgemeester bezoekt de jongere bij het bijzondere project of tijdens de bijzondere activiteit en overhandigt de onderscheiding en een passend cadeau ter waarde van (invullen). Afbeelding: Jongerenonderscheiding, gemeentelijke onderscheiding
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2023-02-13