Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (1)
Zoekresultaten 1 - 50 van 300 resultaten
- Externe link: Opvanglocaties in ontwikkeling
Heerewegh in Benthuizen De gemeente gaat op Heerewegh 30 in Benthuizen flexibele woningen bouwen. Dit zijn tijdelijke woningen. Op deze locatie kunnen 25 Oekraïense vluchtelingen wonen. Dit kunnen gezinnen zijn, stellen en alleenreizenden die vanuit een andere opvanglocatie binnen de gemeente Alphen aan den Rijn komen. Ze zijn dus al bekend in onze gemeente. Op het terrein van de opvanglocatie komen 11 parkeerplekken. Dit voorkomt parkeerdruk in de buurt. De totale periode is van 1 mei 2025 tot en met 1 mei 2028. Dit is inclusief de bouw van de woningen, de opvangperiode, en het afbouwen van de woningen. Haringvliet in Alphen aan den Rijn De gemeente gaat naast het Ashram College een opvanglocatie bouwen. Er kunnen 5 jaar lang maximaal 74 Oekraïense vluchtelingen wonen. Dit kunnen vrouwen met kinderen zijn, gezinnen, alleengaande vrouwen en alleengaande mannen. De meeste zullen wonen al langere tijd in Alphen aan den Rijn. Hun kinderen gaan hier ook al naar school. Bij de opvanglocatie komen nieuwe parkeerplekken voor de bewoners die een auto hebben. Bezwaar maken Als de omgevingsvergunning verleend is, dan start er een bezwaartermijn van 6 weken. Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Lees meer hierover op de pagina bezwaar maken tegen gemeentelijk besluit. Vragen Heet u vragen over de opvanglocaties? Mail naar nieuwkomers@alphenaandenrijn.nl. Wij proberen uw vragen binnen 3 werkdagen te beantwoorden.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-05-30
- Externe link: Aanvraag nadeelcompensatie
Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die kan ontstaan wanneer wij onze taken volgens de regels uitvoeren. Het gaat om schade veroorzaakt door: rechtmatige besluiten, bijvoorbeeld het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning feitelijke handelingen, bijvoorbeeld een wegafsluiting voor werkzaamheden aan de weg De schade kan bestaan uit: waardevermindering van onroerende zaken. Een woning kan bijvoorbeeld in waarde dalen als wij een vergunning verlenen voor een appartementencomplex op de grond ernaast. verminderde inkomsten of het moeten maken van extra kosten. Bijvoorbeeld omdat wij werkzaamheden aan de weg laten uitvoeren, kan een bedrijf tijdelijk niet bereikbaar zijn. Het bedrijf kan daardoor inkomsten mislopen. Onder nadeelcompensatie valt sinds 1 januari 2024 ook de vergoeding van schade die kan ontstaan door planologische besluiten. Dit heette eerst planschade.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-04-18
- Externe link: Dien een raadgevend referendum in
U kunt gebruik maken van het raadgevend referendum als u een stemming onder de kiesgerechtigden in Alphen aan den Rijn wilt over een voorgenomen besluit van de gemeenteraad. Een raadgevend referendum verloopt via verschillende stappen: inleidend verzoek (met 600 handtekeningen) definitief verzoek (met 2489 handtekeningen) het referendum Voldoet uw verzoek aan de voorwaarden dan wordt het aan de gemeenteraad voorgelegd. Na het indienen beslist de gemeenteraad of er een referendum komt. Wilt u een inleidend verzoek voor een referendum indienen, neem dan contact op met de griffie voor advies.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2023-09-22
- Externe link: Vrije trouwlocatie of privé trouwlocatie
Wilt u trouwen op een plek die niet als trouwlocatie is aangewezen? Bijvoorbeeld een horecagelegenheid of uw eigen woning of terrein. Dat kan. De gemeente moet de plek dan wel eerst als eenmalige trouwlocatie aanwijzen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-06-12
- Externe link: Inkomenstoeslag
Heeft u 3 jaar of langer een laag inkomen en denkt u dat dit voorlopig zo blijft? Dan kunt u misschien een inkomenstoeslag krijgen. U mag zelf beslissen waar u het geld aan uitgeeft. U heeft hier 1 keer per 12 maanden recht op. Hoogte bedrag De hoogte van het bedrag hangt af van uw situatie. Voor 2025 is dit: € 577 u woont alleen € 673 u woont alleen met kinderen tot 12 jaar € 769 u woont alleen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar € 769 u bent getrouwd of woont samen € 769 u bent getrouwd of woont samen met kinderen tot 12 jaar € 865 u bent getrouwd of woont samen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-19
- Sociale zekerheid
- Externe link: Melding openbare ruimte
Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Vindt u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan kapotte straatverlichting, een verzakte stoep, een kapot speeltoestel, gevonden fiets, zwerfafval, volle prullenbakken, of een dood dier in het water. Melding doen » Riool verstopt of wateroverlast Bepaal eerst of de verstopping op gemeentegrond of op uw eigen terrein zit. Ongedierte zoals ratten, muizen of wespen De gemeente bestrijdt alleen ongedierte op gemeentegrond. Hoog gras of vragen over snoeiwerk, onkruidbestrijding ? Veel onderhoud aan de openbare ruimte wordt in vaste rondes en op vaste data gedaan. Wij wijken hier alleen vanaf bij een gevaarlijke situatie. Gevaarlijke bomen of takken Bomen of takken die op doorgaande wegen voor gevaarlijke situaties zorgen. Spoedgeval of gevaarlijke situatie Bel dan met telefoonnummer14 0172, ook na kantoortijden en in het weekend.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-05-20
- Bestuur
- Externe link: Stappenplan huwelijk of registratie partnerschap
U wilt trouwen of uw partnerschap laten registreren. Lees in 3 stappen hoe: 1. Trouwlocatie en trouwdatum reserveren U reserveert de trouwlocatie. U reserveert de trouwdatum via 14 0172 of aan de balie. Wilt u langskomen? Maak dan eerst een afspraak. Kies bij het maken van de afspraak voor 'Huwelijk / Partnerschap informatie'. U geeft aan of u een uitgebreide, eenvoudige of gratis ceremonie wenst. Na reservering ontvangt u per e-mail de bevestiging, het zaaknummer van de reservering en informatie over hoe u de benodigde stukken aanlevert. 2. Melden voorgenomen huwelijk of partnerschap U meldt het voornemen van het huwelijk (vroeger heette dit 'in ondertrouw gaan'). Dit doet u maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. Wij adviseren om tenminste 6 weken voor het huwelijk of partnerschap uw voornemen te melden. 3. Persoonlijke wensen doorgeven U geeft de getuigen door (minimaal 2 en maximaal 4). U geeft uw persoonlijke wensen door (trouwambtenaar, trouwambtenaar voor 1 dag, trouwboekje, rode loper, carillon).
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-04-30
- Externe link: Bijzondere bijstand
Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. U moet bijvoorbeeld: ineens snel verhuizen een advocaat, tandartsbehandeling of bril betalen Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Vraag bijzondere bijstand voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft? Dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: de onverwacht hoge kosten écht nodig zijn u genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-20
- Externe link: Verklaring onder ede of belofte
Het is belangrijk dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) juist en volledig zijn. Als u geen officiële brondocumenten (zoals een geboorteakte of bewijs van nationaliteit) kunt overleggen, is het mogelijk om bij ons een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Wij nemen uw gegevens dan aan de hand van die verklaring op in de BRP.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-01-08
- Recht
- Externe link: Waterbeheer
Water wordt door verschillende organisaties beheerd. Heeft u een melding, vraag of klacht over het waterbeheer, kijk bij wie u terecht kunt: Rioolwater (in stedelijk gebied) Algemene informatie over rioleringen leest u op www.riool.info Wat u moet doen bij een rioolverstopping zie melding rioolverstopping. Drinkwater Voor vragen of opmerkingen over drinkwater, neemt u contact op met Oasen. Water in het landelijk gebied Het Hoogheemraadschap van Rijnland beheert voor Alphen aan den Rijn het water in landelijk gebied. Rivieren en meren Rijkswaterstaat beheert het water in rivieren en meren. Zwemmen in open water In Alphen aan den Rijn kan in de Zegerplas (westzijde en zuidoever) gezwommen worden. De zwemwaterkwaliteit bekijkt u op www.zwemwater.nl
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2023-08-04
- Externe link: Inhuren van extern personeel
Het inhuren van extern personeel gaat bij de gemeente Alphen aan den Rijn via Flextender of via Tempo Team. Hier publiceert de gemeente alle inhuuraanvragen of vacatures. Tijdens het uitvoeren van de opdracht loopt ook de gehele contractafhandeling, urenregistratie en facturatie via Flextender of Tempo Team. De Inhuurdesk is ingericht als een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS). Uiteindelijke gunningen worden ook via de DAS door de gemeente bekend gemaakt. Gunningen worden gepubliceerd via Tenderned. Wil je in vaste dienst bij de gemeente? Bekijk dan de vacatures.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-06-18
- Externe link: Hulp bij een gesprek
Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein dan mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Maar u kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Een cliëntondersteuner is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Een cliëntondersteuner kunt u ook informatie en advies geven over deze onderwerpen. De cliëntondersteuner weet welke mogelijkheden er zijn. Cliëntondersteuning is gratis. De ondersteuning duurt zo kort als mogelijk en zo lang als nodig is. Wat doet een cliëntondersteuner voor u? De cliëntondersteuner kan u helpen met het: voorbereiden van het gesprek voeren van het gesprek. De cliëntondersteuner gaat met u mee naar het gesprek napraten over het gesprek na afloop bespreken van een besluit als u het er niet mee eens bent Naar welke gesprekken kunt u een clientondersteuner meenemen? U kunt ook een cliëntondersteuner meenemen naar een gesprek met bijvoorbeeld: Participe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Oog voor thuis Tom in de Buurt Kwadraad UWV woningcorporatie indicatiegesprek voor langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U kunt geen cliëntondersteuning krijgen voor gesprekken met andere organisaties (bijvoorbeeld de huisarts). Bent u mantelzorger of heeft u een persoonsgebonden budget (PGB), dan kunt u ook gebruik maken van een cliëntondersteuner. Meer informatie Meer informatie over cliëntondersteuning leest u op de website van MEE Servicepunt of u belt met 088 - 775 2000. Bekijk ook het filmpje met uitleg over cliëntondersteuning (YouTube, duurt 1 minuut 34):
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-07-22
- Externe link: Meldpunt Zorg en Overlast
Bent u bezorgd over bijvoorbeeld uw buurman of buurvrouw of iemand anders in uw omgeving? Of zorgt iemand voor veel overlast? Vermoedt u dat er nog geen of onvoldoende hulp wordt geboden? Gaat het om iemand van wie u vindt dat hij of zij zorg nodig heeft, maar die hier zelf niet om kan of wil vragen? Dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Zorg en Overlast van de GGD. Na uw melding neemt een medewerker van de de GGD contact met u op en houdt u op de hoogte van de afhandeling van uw melding.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-20
- Externe link: Voornemen huwelijk of partnerschap melden
Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan meldt u dit bij de gemeente waar u wilt trouwen. U doet de melding nadat de gemeente de gereserveerde huwelijksdatum per e-mail aan u heeft bevestigd.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2022-10-31
- Externe link: Uitkeringsfraude melden
Een bijstandsuitkering is een uitkering voor mensen die niet genoeg geld hebben om van te leven. Soms krijgt iemand een uitkering, maar heeft deze persoon daar eigenlijk geen recht op. Bijvoorbeeld als: iemand werkt maar wel een uitkering krijgt. iemand samenwoont maar alleen geregistreerd staat op een adres. iemand vermogen heeft in binnen- of buitenland, zoals een woning, bankrekeningen en kostbare verzamelingen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-15
- Externe link: Wat doet de gemeenteraad
De gemeenteraad vertegenwoordigt de inwoners en bepaalt het beleid van de gemeente op hoofdlijnen. De raadsleden beslissen over de plannen van onze gemeente en hoeveel die plannen mogen kosten. Zo worden er besluiten genomen over: Woningbouw Verkeer en vervoer (Jeugd)zorg Sport, cultuur en recreatie Onderwijs Werk en inkomen Gemeentelijke belastingen Afval Hoe vergaderen raadsleden? De gemeenteraad van Alphen vergadert bijna iedere donderdagavond. Het verschilt per keer hoe ze dit doen. Het kan een raadscommissie zijn, een informatiemarkt of een vergadering van de hele gemeenteraad. Wat gebeurt er in de raadsvergadering? De gemeenteraad: neemt besluiten. bespreekt actuele onderwerpen. stelt vragen aan het college van burgemeester en wethouders. Bij sommige onderwerpen vindt nog een debat (overleg) plaats voordat de raad besluit. Besluiten gaat bij meerderheid van stemmen. Het college stemt niet mee. De raadsvergadering verloopt volgens bepaalde regels. Deze staan in het Reglement van Orde. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn bijna altijd openbaar en te volgen via de knop Vergadering live volgen op de website. Alle vergaderstukken, informatie over raadsleden en hun stemgedrag, vragen, moties en toezeggingen zijn te vinden in het raadsinformatiesysteem. Wie mogen raadslid worden? Inwoners van de gemeente kunnen zich kandidaat stellen. Meestal zijn deze kandidaten lid van een landelijke of lokale partij. U moet 18 jaar of ouder zijn. Het aantal plekken in de gemeenteraad hangt af van het aantal inwoners. Er zitten minimaal 9 en maximaal 45 raadsleden in de gemeenteraad. In onze gemeenteraad zitten 39 raadsleden. Veel raadsleden hebben naast het werk als raadslid nog een andere baan. Deze functies staan ook bij de profielen van de raadsleden. Of bij de functies van de raadscommissieleden. Het werk in de gemeenteraad kost veel tijd. De raadsleden krijgen hier een vergoeding voor. Meer weten over het werk van raadsleden? Meer informatie over wat de raadsleden doen, vindt u op raadsleden.nl en op rijksoverheid.nl. Onderstaande video laat zien hoe de gemeente werkt. Er wordt uitleg gegeven over de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de griffie.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2023-12-05
- Externe link: Toekomstige woningbouwprojecten tot en met 2034
Ín de komende 10 jaar staan er ongeveer 86 woningbouwprojecten gepland in de gemeente Alphen aan den Rijn. In de periode tussen 2024 en 2034 komen er bijna 10.000 nieuwe woningen bij, waarvan er ruim 6.000 gepland staan in de periode tot 2028. Of alle woningen ook echt gebouwd worden, hangt af van bijvoorbeeld: Het stikstofprobleem De prijzen van materialen De tekorten aan personeel Bezwaarprocedures Een flink deel van de nieuwe woningen is bestemd voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning. Denk hierbij aan sociale en middeldure huurwoningen of goedkopere en betaalbare koopwoningen. Het gaat om ongeveer tweederde van deze woningen. Projectoverzicht Onderstaande projecten geven een indruk van alle woningbouwprojecten die in de komende 10 jaar gepland staan in de gemeente Alphen aan den Rijn. Deze projecten zijn goed voor bijna 8.800 nieuwe woningen. Hieronder een overzicht per dorp. Aarlanderveen Overzicht (toekomstige) bouwprojecten Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Noordeinde 50 13 13 Damveste 12 12 Alphen aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Aarhof 310 104 104 102 Bospark GHL 120 120 Bristollocatie 23 23 De Centrale (Asfaltcentrale, 's Molenaarspad) 225 75 150 Dr. Sacharovlaan 2 190 190 Edelhof (Scala/Arena/Diamant) 192 192 Euromarkt 664 164 144 356 Gnephoek 3009 3009 Herstructurering Rode Dorp (fase 3) 58 58 Klompenmaker 43 43 Kop West 330 110 220 Magnolia 135 67 68 Nieuwe Sloot 340 340 Noorderkeerkring 174 174 Rijnhaven Oost: Baronie-Haven (fase 3) 118 118 Rijnhaven Oost: Harmonie (fase 2a) 239 239 Rijnhaven Oost: Havenfront 668 69 239 360 Rijnhaven Oost: Kickstart 48 48 Stationsomgeving: Blok 22/23 257 257 Steekterweg 208-210 (SteekterOever) 25 25 Swaenswijkplaats 7 7 The Winston (Burgemeester Bruins Slotsingel) 71 71 Benthuizen Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Bentwijck 212 56 80 58 18 Pastorie Alb Schweitzerlaan 14 14 Heerewegh 34 3 3 Dorpsstraat 99 (Ringvaart) 37 37 Bentwoudlaan 7 7 School met de Bijbel 20 20 Arnoldus van Osschool 29 29 Korf II 16 19 Boskoop Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Zijdekerk (Wonen bij September) 24 24 Waterrijk West 60 12 48 Koopse Glorie (Azalealaan) 65 20 20 25 Torenpad West 100 30 30 40 Mendelweg 23 23 Wonen op de Tuin 145 18 108 19 Hazerswoude-Dorp Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Voorweg 14 57 57 Voetbalveld (Oostvaarderskwartier) 65 65 Margaretha van Oostenrijklaan 12 12 Hazerswoude-Rijndijk Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Rijndijk 108: naast Scheepjeskerk 25 9 16 Westvaartpark 361 95 139 48 27 52 Koudekerk aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 De Pastorie 24 24 Tussen de kerken 70 70 Zwammerdam Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Vinkebuurt 48-50 14 14 Spoorlaan 123 31 92 Vinkebuurt 116-118 3 3 Gehele gemeente Alphen aan den Rijn Totaal aantal projecten Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 48 8780 315 642 1433 1777 636 3977
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-28
- Externe link: Regiotaxipas
Kunt u door een ziekte of beperking niet reizen met het openbaar vervoer? Bent u voor vervoer afhankelijk van anderen, maar heeft u niemand om op terug te vallen? Dan kunt u een regiotaxipas aanvragen. U betaalt dan minder voor de regiotaxi. De regiotaxi is een aanvulling op het openbaar vervoer Het vervoer is van deur tot deur en binnen de regio Vaak reist u met andere passagiers. De rit duurt daarom meestal langer Wilt u ook buiten uw regio reizen. Dan heeft u een Valyspas nodig Heeft u geen beperking, maar wilt u ook gebruik maken van de regiotaxi? Dat kan. U betaalt dan het normale tarief
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-02-05
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Dakkapel plaatsen
Wilt u op een bestaande woning een dakkapel plaatsen? Lees op deze pagina of er toestemming van de gemeente nodig is. Vraag een vergunning voor een dakkapel aan » Technische en ruimtelijke vergunning Er zijn 2 soorten vergunningen voor de bouw: een technische- en een ruimtelijke vergunning. Welke heeft u nodig bij het plaatsen van een dakkapel? Voor het bouwen van een dakkapel is geen technische vergunning nodig In sommige gevallen heeft u wel een ruimtelijke vergunning nodig. Als uw dakkapel onderstaande voorwaarden heeft, dan is er ook geen ruimtelijke vergunning nodig Dakkapel aan de achterkant van de woning Bij een dakkapel aan de achterkant van de woning is het nodig dat deze regels gelden: De dakkapel heeft een plat dak De dakkapel is niet hoger dan 1,75 meter (gemeten vanaf de onderzijde van de voet van de dakkapel (het laagste punt van de dakkapel)) De onderkant ligt meer dan 0,5 meter en minder dan 1 meter boven de dakvoet (het laagste punt van een schuin dak) De bovenkant ligt meer dan 0,5 meter onder de daknok (het hoogste punt van een schuin dak) De zijkanten van de dakkapel liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak (deel van het dak, dat schuin afloopt) Dakkapel aan de zijkant en/of voorkant van de woning Let op: plaatst u een dakkapel aan de zijkant en/of voorkant van de woning? Dan kan er sprake zijn van de welstandseis. In dat geval is het wél nodig een ruimtelijke omgevingsvergunning aan te vragen. Of dit het geval is voor uw woning, kan u opzoeken. Bekijk de welstandseisen van Alphen aan den Rijn » Monumentaal pand Voor een dakkapel op een monumentaal pand is altijd een ruimtelijke omgevingsvergunning nodig, ongeacht het type monument.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-09
- Huisvesting
- Externe link: Eigenaar- en gebruikersbelasting OZB
Voor onroerende-zaakbelasting (OZB) geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde. Voor wie is de OZB? OZB voor eigenaren U betaalt OZB als u op 1 januari van het betreffende belastingjaar eigenaar bent van een woning of bedrijfspand (niet-woning), bijvoorbeeld een garage, winkel, fabriek of bouwterrein. Wie op 1 januari van het belastingjaar de eigenaar is, wordt bepaald aan de hand van de gegevens van het Kadaster. OZB voor gebruikers niet-woning U moet gebruikersbelasting betalen als u op 1 januari huurder of gebruiker was van een bedrijfspand, een garage of een box. Huurders of gebruikers van woningen betalen geen gebruikersbelasting OZB. OZB voor gecombineerde woon- en bedrijfspanden Bestaat een pand uit een woonruimte en een bedrijfsruimte (bijvoorbeeld een boerderij, woon/winkelpand of tuinbouwbedrijf), dan wordt voor het totale pand (woon- en bedrijfsruimte) de OZB voor eigenaren opgelegd. Voor de berekening van de OZB 'gebruik niet-woning' worden uit de WOZ-waarde de woondelen gehaald, zodat er een waarde ontstaat voor het bedrijfsgedeelte. Over deze waarde wordt de OZB 'gebruik niet-woningen' berekend. Dubbel OZB betalen Bent u eigenaar én de gebruiker van een bedrijfspand? Dan betaalt u 2 keer OZB: de OZB voor eigenaren en die voor gebruikers. Verhuizing Als u verhuist in de loop van het jaar, dan betaalt u de aanslag OZB voor uw oude woning of bedrijfspand. Voor uw nieuwe woning of bedrijfspand hoeft u dan geen OZB te betalen. De bedragen worden met elkaar verrekend bij de notaris. Waardepeildatum 1 januari van het voorgaande kalenderjaar geldt als waardepeildatum voor het hele jaar. Met welke recht betaalt u ook belasting Naast het recht van eigendom is er nog een aantal rechten, dat in het kadaster wordt vermeld. Als u een recht heeft dat in het onderstaande rijtje voorkomt dan bent u belastingplichtig voor de OZB-eigenarenbelasting: recht van gebruik en bewoning vruchtgebruik recht van opstal recht van erfpacht Vragen over de OZB? Heeft u een vraag over uw OZB? Stuur dan een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel op werkdagen met ons via 14 0172 op werkdagen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-02-15
- Externe link: Evenementenvergunning
U wilt een evenement organiseren. Dat kan bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd zijn. Bij deze evenementen is het nodig om hiervan melding te doen of een vergunning aan te vragen. Melding van een evenement Een melding is genoeg wanneer het evenement deze voorwaarden heeft: Het aantal bezoekers of deelnemers is maximaal 150 personen Het evenement vindt plaats tussen 09.00 en 23.00 uur Er is geen muziek of geluid te horen vóór 09.00 of na 23.00 uur Er zijn maximaal 5 objecten (zoals een tent, springkussen, bar of plaskruis) met een oppervlakte van maximaal 10m2 Het evenement vindt niet plaats op een rijbaan, fietspad, parkeerplaats of op een locatie waar het mogelijk verkeer en/of hulpdiensten in de weg zit Er is altijd een organisator of aanvrager aanwezig U mag geen ballonnen oplaten of uitdelen Voldoet het evenement aan deze regels? Dan kan u digitaal melding doen van het evenement. Voldoet het evenement niet aan deze regels? Dan valt het evenement in een andere categorie en zijn er andere voorwaarden. Verschillende categorieën Om het risico van incidenten tijdens een evenement in te kunnen schatten, werkt de gemeente met verschillende categorieën evenementen. Er zijn A, B of C-evenementen. Al deze categorieën behandelen we op verschillende manieren. Op basis van de vergunningaanvraag maken we een risicoscan, die een schatting geeft over hoe risicovol een evenement is. Hoewel het een schatting is, beslist de gemeente uiteindelijk in welke risicocategorie het evenement valt. Ons advies is altijd om een melding of vergunningsaanvraag voor een evenement zo vroeg mogelijk te doen. We gebruiken hierbij een tabel met termijnen. A-evenement Een A-evenement heeft een relatief laag risico. Het heeft een beperkte invloed op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer zijn beperkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een optreden, een voorstelling op een winkelplein met muziek en/of geluid, een braderie of een wandeltocht. De aanvraag van de vergunning kan digitaal. U logt in met DigiD of eHerkenning Vraag de vergunning voor een A-evenement aan » B- of C-evenement Een B- of C-evenement brengt een hoger risico met zich mee. De invloed op de samenleving en omgeving is een stuk groter dan bij een A-evenement. Voor een B- of C-evenement is de vergunningsaanvraag uitgebreider. Er moeten bij de aanvraag meer stukken worden toegevoegd: Het verkeersplan, inclusief routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het veiligheidsplan Het beveiligingsplan (als dit nodig is) Een plattegrond met daarop de bruto- en netto oppervlakte, de vluchtwegen en de routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het geluidsplan De constructiegegevens Het draaiboek De bewonersbrief Bij B- of C-evenementen is zorgvuldig vooroverleg met gemeente, politie en brandweer noodzakelijk. Aanmelden is nodig in het jaar voorafgaand aan het evenement vóór 15 oktober. Uiterlijk in december in het jaar voorafgaand aan het evenement hoort u of het geplaatst wordt op de regionale evenementenkalender. Aanmelden van het evenement kan door het sturen van een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Twijfelt u over in welke categorie het evenement valt of over welke stukken u precies moet indienen bij de aanvraag, neemt dan contact op via telefoonnummer 0172 465 498 of stuur een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Na de aanvraag Wanneer de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend, beoordelen we of uw aanvraag volledig is. Hierna stellen we vragen aan hulpdiensten en adviseurs. Als er naar aanleiding van deze adviezen nog vragen over zijn, dan nemen wij contact met u op. Uw aanvraag en verleende vergunning publiceert de gemeente. Belanghebbenden kunnen reageren op het evenement. Mogelijk wordt besloten om het evenement in aangepaste vorm door te laten gaan of in zijn geheel niet door te laten gaan. Kosten Categorie Leges A-evenement € 100 B-evenement € 300 C-evenement € 700 U betaalt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het evenement. Bekijk ook de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2025 op Overheid.nl. Tabel met termijnen Tabel met termijnen Risicoklasse Melding of vergunning Aanvraagtermijn voorafgaand aan evenement U ontvangt Melding melding 3 weken (15 werkdagen) Bevestiging met aandachtspunten A-evenement vergunning 8 weken Vergunning met voorschriften B-evenement vergunning 13 weken Vergunning met voorschriften C-evenement vergunning 13 weken (vooroverleg 6 maanden ervoor) Vergunning met voorschriften
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-05
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Subsidie Erfgoedfonds
De subsidie voor cultureel erfgoed in Alphen aan den Rijn is er niet in 2025. Inwoners, bedrijven en organisaties konden eerder subsidie aanvragen om kennis te maken met het cultureel erfgoed van Alphen. Dit ging om projecten die inwoners hielpen om meer te leren over en betrokken te raken bij erfgoed. Dat zijn bijvoorbeeld historische gebouwen, tradities en verhalen. Of de subsidie in de toekomst terugkomt, is nog niet zeker. Leg verantwoording af voor een in het verleden verleende subsidie » Dit zijn de voorwaarden die geldig waren: Personen en instellingen kunnen een aanvraag doen Er is geen sprake van overwegend commercieel of individueel belang Het erfgoed is verbonden aan de gemeente Het project draagt bij aan de ervaring van cultureel erfgoed en vindt plaats binnen de gemeentegrenzen Het project is voor het publiek en is vrij toegankelijk Het project is nog niet begonnen en mag niet op een andere manier door de gemeente worden gefinancierd Na subsidieverlening moet het project binnen 3 maanden beginnen U voert het project maximaal binnen 12 maanden helemaal uit Na afloop van uw project is het nodig dat u uitlegt hoe u het geld heeft gebruikt Het project is eenmalig U kunt de subsidie niet voor alle kosten gebruiken. Voorbeelden daarvan zijn btw, rente, boetes en de accountant Publiceert u iets over het project? Vermeld dan dat gemeente Alphen aan den Rijn heeft bijgedragen vanuit het Erfgoedfonds. Voeg ook het logo van de gemeente toe, als dat kan
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-13
- Externe link: Emigratie doorgeven
U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt door aan de gemeente. U kunt voor uzelf en uw meeverhuizende familieleden aangifte doen. Hoe werkt het Wij verwerken uw aangifte op de dag dat u de aangifte doet. Dit is dan de emigratiedatum. Uw emigratie wordt automatisch doorgegeven aan andere overheidsinstanties en organisaties zoals zorgverzekeraars, pensioenfondsen, Sociale VerzekeringsBank (SVB). U wordt opgenomen in het register van Registratie niet Ingezetenen (RNI). Bewijs van uitschrijving Een bewijs van uitschrijving kan alleen aan de balie, tijdens uw aangifte van emigratie, worden verstrekt. Hier zijn kosten aan verbonden. Verhuist u naar Caribisch Nederland (Aruba, Curaçao en Sint Maarten en de gemeenten Bonaire, Saba en Sint Eustatius)? Dan ontvangt u van ons een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kost u niets. U heeft het daar nodig bij de inschrijving. Wilt u later een uittreksel met uw emigratiegegevens? Hiervoor kunt terecht bij één van de RNI-loketten. Dit kunt u niet aanvragen bij de gemeente Alphen aan den Rijn.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-01-11
- Recht
- Externe link: Elektronische apparaten
Door inzameling worden elektrische en elektronische apparaten gerecycled. Apart inzamelen heeft 2 belangrijke voordelen: Herbruikbare materialen worden apart gehouden. Zo kunnen er weer nieuwe artikelen van worden gemaakt. Schadelijke stoffen worden op de juiste manier verwerkt. Ze komen niet in het milieu terecht. U levert elektrische apparaten in bij afvalbrengstation Ecopark De Limes. Hoe komt u van uw elektrische of elektronische apparaten af? Inleveren bij de winkel. Als u een nieuw apparaat koopt, levert u het oude apparaat in bij de winkel. Dit moet hetzelfde apparaat zijn, bijvoorbeeld een föhn of tv, maar het mag wel van een ander merk zijn. De winkel of leverancier moet uw oude apparaat innemen. Ook bij thuisbezorging van producten moet de leverancier uw oude apparaat innemen. U betaalt hier niet voor.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-10
- Externe link: Bewijs van in leven zijn
Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland? Vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-18
- Recht
- Externe link: Ondersteuning in de buurt (Tom in de buurt)
Tom in de buurt biedt ondersteuning in de wijk voor inwoners van Alphen aan den Rijn met vragen, zorgen, ideeën of behoeften over zorg, ondersteuning en Wmo-voorzieningen. Samen met een wijkcoach kijkt u wat de best passende oplossing of stap voor u is. U kunt bijvoorbeeld terecht voor: ondersteuning bij de zorg voor een ander vrijwilligerswerk (vacatures en scholing) informatie en advies over (verantwoord) langer zelfstandig wonen informatie en advies bij financiële problemen begeleiding bij bijvoorbeeld rouw, zorgen om echtscheiding, eenzaamheid het structureren en vinden van een zinvolle dagbesteding jongeren- en gezinsbegeleiding algemeen maatschappelijk werk begeleiding van cliënten met een psychische beperking dagbesteding Dagbesteding Dagbesteding is een manier om een zinvolle invulling aan je dag te geven. Denk aan: een kookgroep wandelclub voor jongeren zwemmen voor mensen met dementie een spelletjesavond helpen op een zorgboerderij Dagbesteding is bedoeld voor mensen die (nog) niet kunnen werken. Bijvoorbeeld voor mensen met een beperking, mensen met een niet aangeboren hersenletsel (zoals een beroerte) of mensen met dementie. Dagbesteding kan helpen om je mantelzorger(s) te ontlasten. Meer informatie vindt u op de website www.tomindebuurt.nl. Op werkdagen tussen 11.00 en 17.00 uur kunt u bellen op telefoonnummer 088 - 900 45 67 U kunt ook online een contactformulier invullen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-07-16
- Externe link: Bouwtekeningen en bouwdossier inzien
Heeft u bouw- of verbouwplannen en wilt u weten hoe de constructie van het pand is? Wilt u de oorspronkelijke bouwtekening inzien en is het bouwdossier ouder dan 2015? Dan kunt u het bouwdossier van het pand opvragen bij het gemeentearchief. In het dossier vindt u onder meer informatie over bouw- en omgevingsvergunningen, (ver)bouwtekeningen, constructieberekeningen, funderingen en palenplannen. Voor het inzien van een bouwdossier maakt u een afspraak met het gemeentearchief. Een medewerker van het archief neemt contact met u op en bespreekt hoe u de stukken kunt inzien. Let op: Voor het inzien van ingediende of verleende vergunningen vanaf 2015 tot heden kunt u terecht in het gemeentehuis. Neem dan contact op via e-mail of telefonisch via 14 0172.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-10
- Externe link: Frituurvet en bakolie inzamelen
Er wordt nog te vaak gebruikt (frituur)vet door het riool gespoeld met verstoppingen tot gevolg. Lever daarom oud frituurvet en bakolie in bij de volgende inzamelpunten: Afvalbrengstation Ecopark De Limes Supermarkt Hoogvliet Buurtsuper Attent Sportverenigingen: Scorende Jongens, Alphense Boys en BSC Alphians Speeltuinvereniging Kindervreugd Stichting MAX U kunt het vet als volgt inleveren: Giet het afgekoelde frituurvet in de originele fles of een andere plastic fles of pot. Sluit de verpakking goed. Lever de fles of pot in bij een inleverpunt. Van oud frituurvet en bakolie wordt biobrandstof gemaakt. Hierdoor zijn er minder fossiele brandstoffen nodig en vermindert de CO2-uitstoot.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-01-04
- Externe link: De trouwceremonie kiezen
Er zijn 3 mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te sluiten: Gratis ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Gratis trouwen kan op woensdagochtend om 09.00 of 09.30 uur (niet op feestdagen) Het gaat om een formaliteit Er is daarom geen toespraak door de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 10 minuten Er is geen ruimte voor toespraken U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen De ceremonie is gratis, maar u betaalt wel voor eventuele uittreksels, akten en het trouwboekje U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig legitimatiebewijs mee Korte ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis Op dinsdag- en donderdagmiddag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur (niet op feestdagen) De trouwambtenaar houdt een korte toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie Er is geen kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 15 minuten U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig identiteitsbewijs mee Uitgebreide ceremonie U trouwt op een vaste trouwlocatie of op een locatie naar eigen keuze. U kunt niet op een zondag of een feestdag te trouwen De trouwambtenaar houdt de toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie U heeft vooraf een kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 45 minuten Het oude raadhuis In het Oude Raadhuis kunt u trouwen op werkdagen of op zaterdag. Op werkdagen kunt u trouwen op de hele uren van 09.00 tot en met 17.00 uur. Op zaterdag kunt u trouwen op de hele uren van 11.00 tot en met 15.00 uur. Er mogen maximaal 80 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen Raadhuis Boskoop In het RaadHuis in Boskoop kunt u trouwen op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur. Er mogen maximaal 65 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-06-17
- Externe link: Studietoeslag
Studenten met een beperking kunnen soms minder goed hun opleiding combineren met een bijbaan. De studietoeslag voorkomt dat zij hierdoor vaker en meer moeten lenen dan studenten die naast hun opleiding wel kunnen werken. De individuele studietoeslag is een maandelijkse uitkering De studietoeslag kan niet met terugwerkende kracht aangevraagd worden De hoogte van de toeslag verschilt per leeftijd Hoogte bedrag per maand U ontvangt in 2025 netto per maand: 21 jaar en ouder: € 369,75 20 jaar: € 295,80 19 jaar: € 221,85 18 jaar: € 184,88 17 jaar: € 146,06 16 jaar: € 127,57 15 jaar: € 110,93
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-06-05
- Externe link: Inzamelen kleding en textiel
Wilt u als organisatie oude kleding en/of schoenen inzamelen in zakken, dan heeft u toestemming van de gemeente nodig. U logt in via e-Herkenning. Toestemming aanvragen » U ontvangt binnen 4 weken een reactie. Maximaal 5 organisaties De gemeente geeft per jaar aan 5 organisaties toestemming om in te zamelen Bij meer dan 5 aanvragen worden organisaties aangewezen. Dit doen we op basis van een roulatiesysteem en de beoordeling van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) Toestemming wordt aan het eind van ieder jaar verleend voor het jaar daarop.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-09
- Externe link: Afvalpas voor inwoners
Met de afvalpas kunt u de ondergrondse restafvalcontainer openen. Ook krijgt u met de pas toegang tot afvalbrengstation Ecopark De Limes. Er zijn een aantal pmd-containers in de gemeente waar de afvalpas ook gebruikt moet worden. Is uw afvalpas kapot of kwijt? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U ontvangt de nieuwe pas binnen 5 werkdagen. Hoe werkt het Per huishouden wordt 1 afvalpas verstrekt De afvalpas hoort bij uw woning en blijft eigendom van de gemeente. Bij verhuizing geeft u de pas aan de nieuwe bewoner of aan de woningbouwvereniging Het gebruik van de afvalpas is anoniem. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen. Ook betaalt u niet per zak U kunt een afvalpas aanvragen als u afvalstoffenheffing betaalt. En u bent eigenaar of huurder van een woning in Alphen aan den Rijn Bedrijven kunnen een afvalpas voor bedrijven aanvragen. Zij kunnen hiermee niet naar het Ecopark
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-05-27
- Natuur en milieu
- Externe link: Digitaal belastingloket
In het belastingloket kunt u: Belastingaanslagen betalen Automatische incasso regelen Bezwaar indienen Kwijtschelding aanvragen Betalingsregeling aanvragen Ook kunt u uw aanslagen inzien en uw gegevens wijzigen. U kunt alleen inloggen als de belastingaanslag van de gemeente Alphen aan den Rijn op uw naam staat. Inloggen met DigiD of e-Herkenning U logt in met DigiD. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in. Inloggen » Contact Heeft u een vraag over uw aanslagbiljet gemeentebelastingen, bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl. Wilt u bezwaar indienen? Dit kunt u gratis doen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-24
- Externe link: Inspreken bij vergaderingen
Belangrijke onderwerpen worden in een commissievergadering besproken. Tijdens deze vergadering vormen raads- en commissieleden hun standpunt en gaan hierover met elkaar in debat. Als u over een bepaald onderwerp uw mening kenbaar wilt maken dan kunt u bij een commissievergadering inspreken. U krijgt de gelegenheid uw visie over het onderwerp aan de commissie van uw keuze duidelijk te maken. Wanneer de raadscommissies vergaderen kunt u bekijken in de vergaderkalender. Kenbaar maken aan de griffier Als u van de mogelijkheid om in te spreken gebruik wilt maken, kunt u dat vooraf melden bij de griffier: telefoon (0172) 465 352 of e-mail naar griffie@alphenaandenrijn.nl.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2023-09-22
- Externe link: Sportpenning
Kent u een sporter of sportteam die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd? Nomineer deze dan voor de sportpenning. De Sportpenning is een onderscheiding voor sporters. Een sporter of sportteam maakt kans als ze aan één van deze criteria voldoen: europees kampioenschap (goud), of wereld kampioenschap (goud, zilver of brons), of (para)olympische spelen (diploma (eerste zes), brons, zilver of goud), of bijzondere sportprestatie bijvoorbeeld tijdens de Elfstedentocht of Grandslam tennis toernooi Alphense sporters die onderdeel zijn van een team dat niet uit Alphen aan den Rijn komt, kunnen individueel in aanmerking voor een sportpenning.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-05-15
- Externe link: Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken
Heeft u een (extra) huisnummer nodig omdat u gaat (ver)bouwen of splitsen? Dan krijgt u het huisnummer tegelijk met omgevingsvergunning. U regelt dit via het omgevingsloket. In andere gevallen Wilt u om een andere reden een huisnummer aanvragen, stuur dan een e-mail naar de gemeente of bel met 14 0172. Een huisnummer mag alleen door de eigenaar van het perceel worden aangevraagd.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-07-19
- Externe link: Belasting betalen
U heeft uw aanslag gemeentebelastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. Deze vindt u op de aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingen op verschillende manieren betalen. U kunt ook een betalingsregeling aanvragen. Automatische incasso Bij een automatische incasso machtigt u de gemeente om het verschuldigde bedrag automatisch van uw rekening af te laten schrijven. Dit kan in termijnen De afschrijvingen zijn in 6 tot maximaal 10 maandelijkse termijnen van maart tot en met december U kunt in het digitaal gemeenteloket uw automatische incasso aanvragen, wijzigen of stopzetten Er gelden voorwaarden voor betaling via een automatische incasso Lees meer over hoe u automatische incasso kunt aanvragen. Betalen via iDEAL U kunt uw aanslag ook online betalen met iDEAL. U gebruikt hiervoor internetbankieren. U betaalt via het digitaal belastingloket. U logt in met DigiD (van de persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan) of eHerkenning. Betalen via QR-code Op uw belastingaanslag staat een QR-code. Als u deze scant met de camera op uw telefoon of met een QR-code scanner, dan wordt u doorgestuurd naar ons digitaal belastingloket. Hier logt u in met uw DigiD of e-Herkenning. Daarna kunt u uw aanslag betalen via iDEAL. Betalen via de QR-code is veilig. Zelf overmaken Het bankrekeningnummer van de gemeente is NL 29 BNGH 0285 0341 38 ten name van Gemeente Alphen aan den Rijn. Vermeld bij de betaling het aanslagbiljetnummer. Als 2 betaaltermijnen zijn vermeld, dan moet u op de eerste vervaldag tenminste de helft van het totaalbedrag hebben betaald. Op de laatste vervaldag moet het totaalbedrag zijn betaald. U kunt het bedrag ook in 1 keer overmaken. Betalingsregeling aanvragen Als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd kunt betalen, kunt u een betalingsregeling aanvragen. Deze vraagt u aan via het digitaal belastingloket. Log in met DigiD of e-Herkenning (van de persoon of bedrijf die de aanslag op naam heeft staan). Wat als u uw belastingaanslag niet op tijd betaalt Betaalt u uw gemeentelijke belastingen niet op tijd, dan ontvangt u van ons een aanmaning. De kosten voor de aanmaning zijn voor uw rekening. Heeft u vragen over uw aanmaning? Neem dan contact op met ons op. Lees meer over wat er gebeurt als u uw belastingaanslag niet op tijd betaalt.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-24
- Externe link: Bladkorf aanvragen
In de herfst kunnen vallende bladeren van gemeentelijke bomen voor ongemak zorgen. Wij plaatsen bladkorven waarin u deze bladeren kan verzamelen. Vallen er in het najaar veel bladeren in uw straat, dan kan u in het najaar een bladkorf aanvragen De bladkorven worden half oktober geplaatst Als het blad van de bomen is gevallen, worden de korven weer weggehaald De gemeente heeft een beperkt aantal bladkorven. Daarom proberen we de korven zoveel mogelijk te verdelen over de wijken. Het is dus mogelijk dat de bladkorven op zijn
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-10-14
- Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens
U vraagt geheimhouding aan als u niet wilt dat maatschappelijke organisaties uw persoonsgegevens bij de gemeente kunnen opvragen. U kunt alleen voor uzelf en voor uw kinderen jonger dan 16 jaar geheimhouding aanvragen. Als uw kind 16 jaar of ouder is, moet het zelf geheimhouding aanvragen. Verhuist u naar een andere gemeente, dan wordt de geheimhouding automatisch doorgegeven aan uw nieuwe gemeente.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-01-08
- Recht
- Externe link: Mediterraan draaigatje (mier)
Het mediterraan draaigatje is een exotische mier. Een kolonie kan meerdere koninginnen bevatten. Alle koninginnen produceren werksters die samenwerken in een superkolonie van wel 120 meter lang. Door hun graafwerk verzakken stoepen en tuinborders. Ze kunnen bijten, maar dat is niet schadelijk voor de gezondheid. Herken de mier Het draaigatje is een zwarte-bruine mier. De werksters zijn tussen de 2,4 tot 5,1 mm groot. De mier loopt schokkerig. De werksters lopen allemaal dezelfde route (een soort mierensnelweg). Ze maken typisch kratervormige zandhopen bij de nestopeningen. Dit maken ze alleen na een periode van rustig en mooi weer. De mieren worden vaak gezien op zonnige plekjes zoals in muurtjes en direct onder stoeptegels. Welke overlast veroorzaakt het draaigatje De diertjes graven veel en hebben hele grote nesten. Hierdoor ondergraven ze bestrating en kan dit scheef komen te liggen. De mieren kunnen de planten in de tuin opeten. Als ze in huis komen, zijn ze moeilijk weg te krijgen. Mierengif voor in huis helpt onvoldoende tegen deze soort. Ze kunnen bijten, maar dat is niet schadelijk voor de gezondheid. Bestrijding van het draaigatje Het draaigatje komt in Alphen aan den Rijn alleen bij de Havixhorst voor. We gebruiken geen gif om ze te bestrijden, maar gaat de diertjes met stoom te lijf. Deze methode lijkt effectief. Daarnaast gebruiken we aaltjes (natuurlijk vijand van de mier) als biologisch bestrijdingmiddel. Meld de mier Ziet u het mediterraan draaigatje? Meld deze dan bij ons. Stuur hiervoor de exacte locatie en foto’s mee. Melding doen » U leest meer over deze mier op de website van het Kennis en Adviescentrum Dierplagen in Wageningen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-05-21
- Externe link: Dien een burgerinitiatief in
U kunt gebruik maken van het burgerinitiatief als u een voorstel heeft wat gericht is op bijvoorbeeld de veiligheid in uw wijk, criteria voor woningtoewijzing of sportvoorzieningen. Als u een burgerinitiatief wilt indienen, moet uw initiatief natuurlijk wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Als u van plan bent om een burgerinitiatief op te stellen, neem dan contact op met de griffie voor advies.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2023-09-22
- Externe link: Parkeervergunning voor bewoners en bezoekers
Een parkeervergunning aanvragen voor Centrum, Kerk en Zanen, Carmenplein, Aïdaplein of Cornelis de Vlamingstraat. Voor het Centrum en Kerk & Zanen kan 1 bezoekersregeling per adres worden aangevraagd. Voor de andere wijken kan geen bezoekersregeling aangevraagd worden. Er wordt gebruik gemaakt van digitale kentekenregistratie. Scanvoertuigen controleren of kentekens van geparkeerde auto's in de straat een vergunning hebben of dat bezoek is aangemeld. De parkeervergunning of bezoekersregeling vraagt u aan bij Parkeerservice.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-05-17
- Externe link: Verzoek tot handhaving
U kan bij de gemeente een zogenoemd Verzoek tot handhaving aanvragen. Met een handhavingsverzoek wijst u de gemeente op situaties die mogelijk in strijd zijn met wet- en regelgeving. U vraagt aan de gemeente om daartegen op te treden. Dat kan bijvoorbeeld als er sprake is van de volgende situaties: Niet kloppend gebruik van stukken grond of gebouwen Bouwen zonder vergunning (toestemming van de gemeente) Verkeerde plaatsing van reclameborden Niet het recht hebben om een gebouw te bewonen De gemeente neemt uw Verzoek tot handhaving in behandeling en bepaalt of het nodig is om uitgebreider onderzoek te doen of een besluit te nemen. De gemeente kan een boete opleggen, dwingen om de mensen zich te laten houden aan de regels of besluiten om een al verleende vergunning in te trekken.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-07-01
- Externe link: Nederlander worden
Als niet-Nederlander kunt u onder bepaalde voorwaarden de Nederlandse nationaliteit aanvragen. Er zijn 2 mogelijkheden (afhankelijk van uw persoonlijke situatie): optie of naturalisatie.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-01-26
- Externe link: Rijbewijs
Rijbewijs verlengen Is uw rijbewijs (bijna) verlopen of wilt u een categorie laten toevoegen? U kunt dit online regelen. Dan hoeft u alleen naar het gemeentehuis om uw rijbewijs op te halen. Verleng uw rijbewijs in 3 stappen: 1. Maak een pasfoto Maak een digitale pasfoto bij een fotograaf die door de RDW erkend is. Hier zet u ook direct uw handtekening voor op het nieuwe rijbewijs. De fotograaf stuurt uw foto en handtekening beveiligd door naar de RDW. U ontvangt een e-mail van de RDW dat u uw rijbewijs online kunt verlengen. 2. Online aanvragen U heeft hiervoor een DigiD-app met ID-check nodig. Verlengen via RDW » 3. Rijbewijs ophalen Het rijbewijs ligt al na 2 werkdagen voor u klaar bij de balie in het gemeentehuis. Voor het ophalen van het rijbewijs maakt u online een afspraak. Afspraak maken ophalen rijbewijs » Kosten rijbewijs Rijbewijs € 52,10 Rijbewijs met spoedaanvraag € 91,75 Gezondheidsverklaring € 45,25 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 63,40 Rijbewijs aanvragen aan de balie Wilt u liever aan de balie uw rijbewijs verlengen of vraagt u een eerste rijbewijs aan? U maakt hiervoor een afspraak. Het rijbewijs haalt u na 5 werkdagen op. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. U neemt het volgende mee: Geldig legitimatiebewijs (rijbewijs of geldig paspoort/ID-kaart) Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto Uw huidige rijbewijs als u die heeft Ben je jonger dan 18 jaar? Dan moet je eerst een begeleiderspas aanvragen bij de RDW. Je hoeft de begeleiderspas niet mee te nemen als je een rijbewijs komt aanvragen. Rijbewijs snel nodig? Doe een spoedaanvraag Een spoedaanvraag doet u op afspraak aan de balie in het gemeentehuis. U betaalt hier € 39,65 extra voor. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. Bent u uw rijbewijs kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt 2 werkdagen later klaar Vrijdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar Uw rijbewijs kwijt of gestolen U kunt de vermissing op 2 manieren doorgeven: 1. Via de website van de RDW Een nieuw rijbewijs vraagt u aan in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart de brief die u van de RDW heeft ontvangen een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) 2. Aan de balie in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) Na het doorgeven wordt het rijbewijs direct geblokkeerd. Vindt u uw rijbewijs weer terug, dan kunt u deze niet meer gebruiken. Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring vraagt u aan bij het CBR. U heeft een gezondheidsverklaring als u: 75 jaar of ouder bent en u een rijbewijs wilt aanvragen of verlengen uw rijbewijs om medische redenen korter geldig is dan normaal uw groot rijbewijs wilt verlengen (categorie C, D of E) uw rijbewijs wilt omwisselen van de Nederlandse Antillen, Aruba of een land buiten de Europese Unie Bent u 75 jaar of ouder, dan kunt u ook een papieren gezondheidsverklaring ophalen bij de balie in het gemeentehuis. Deze vult u zelf in en stuurt u op naar het CBR. Dit kost € 45,25. Maak een afspraak voordat u langskomt. Buitenlands rijbewijs omwisselen Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Lees hierover eerst alle informatie op de website van de RDW. U vraagt uw Nederlandse rijbewijs aan bij de balie van het gemeentehuis. Dit kost € 63,40. U maakt hiervoor een afspraak. Van de RDW ontvangt u bericht dat uw rijbewijs klaar ligt in het gemeentehuis. Voor het ophalen maakt u een afspraak. U belt 14 0172. Rijbewijs met DigiD inlogfunctie Vanaf 1 juli 2023 kunt u uw nieuwe rijbewijs gebruiken om online in te loggen op overheidswebsites. Na het ophalen van uw nieuwe rijbewijs ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die pincode activeert u de inlogfunctie van uw rijbewijs. Zo maakt u uw rijbewijs geschikt om bijvoorbeeld in te loggen bij overheidswebsites, zorg en pensioenfondsen. U bent niet verplicht om uw nieuwe rijbewijs te gebruiken voor het online inloggen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-05-15
- Verkeer
- Externe link: Horecatijdenontheffing
Horecabedrijven mogen alle dagen van de week open zijn. Bezoekers mogen tussen 06.00 's ochtends tot 01.30 uur 's nachts toegelaten worden. Wilt u afwijken van deze uren voor een bijzonder evenement dan vraagt u een horecatijdenontheffing aan.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-09
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Huisvestingsvergunning
Een huisvestingsvergunning is bedoeld om schaarse goedkopere huurwoningen beschikbaar te houden voor de juiste doelgroep en om onrechtmatige bewoning aan te kunnen pakken. Voor het in gebruik nemen van een sociale huurwoning van een woningcorporatie of een woonwagenstandplaats tot de huurprijsgrens vraagt u een huisvestingsvergunning aan bij uw verhuurder. Wilt u een woning huren? Bent u op zoek naar een (sociale) huurwoning in de regio Holland Rijnland? Kijkt u dan op www.hureninhollandrijnland.nl.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2022-09-08
- Huisvesting
- Externe link: Bijdrage voor peuteropvang
Heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag? Dan kunt u misschien wel een bijdrage in de kosten voor peuteropvang krijgen. Deze bijdrage geldt bijvoorbeeld voor: gezinnen waarbij één van de ouders werkt en de andere niet. gezinnen waarbij beide ouders niet werken. ouders die niet inburgeren.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-18
- Externe link: Ontheffing gebruik openbare weg
U heeft een ontheffing nodig als u (een deel van) de weg, stoep of parkeerplaats wilt gebruiken. Bijvoorbeeld om er een (grofvuil)container, bouwkeet, chemisch toilet, (bouw)kraan, vrachtwagen, bord of spandoek te plaatsen. U vraagt de ontheffing 3 weken van tevoren aan. Heeft u de ontheffing eerder nodig, dan betaalt u hiervoor extra.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-18
- Externe link: Archeologische vondst
Als u bij toeval een archeologische vondst doet, bent u verplicht dit te melden. U bewaart de vondst 6 maanden lang voor ons voor als we onderzoek willen laten doen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2023-08-02