Zoekresultaten 1 - 50 van 212 resultaten

  • Externe link: Hulp bij wonen en huishouden

    Misschien kunt u niet meer zonder hulp thuis wonen. Dit kan komen door uw gezondheid of door sociale problemen. U kunt bijvoorbeeld klusjes in huis niet meer zelf doen. Of u komt niet meer zelfstandig naar de eerste verdieping van uw huis. Het kan ook zijn dat u moeite heeft met het bijhouden van uw administratie. Of dat u door problemen dakloos dreigt te worden. Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Denk aan uw partner of inwonende kinderen. Maar ook andere familieleden, vrienden en buren. Misschien zijn er voorzieningen in de buurt waar u gebruik van kunt maken. Bijvoorbeeld een klusjesdienst die u helpt in huis. Ook zijn er vaak vrijwilligersorganisaties in de omgeving die u kunnen helpen. U kunt met uw hulpvraag ook terecht bij het Sociaal Financieel Trefpunt. Die gaat met u in gesprek en onderzoekt de mogelijkheden. Het Sociaal Financieel Trefpunt kijkt naar wat u zelf kan doen en of er mensen uit uw omgeving kunnen helpen. U kunt voor uw hulpvraag onderstaand formulier invullen. Meldingsformulier Wmo Komt uit het onderzoek dat u hulp nodig heeft die meer aansluit bij uw persoonlijke omstandigheden? Dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden. Dit is bijvoorbeeld een traplift of dagbesteding.

  • Externe link: Rijksmonument

    Het in stand houden van Rijksmonumenten is belangrijk voor het behouden van ons cultureel erfgoed. Bent u eigenaar van een Rijksmonument? Dan zijn er verschillende mogelijkheden voor financiële ondersteuning en subsidies. Kijk op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. U kunt daar ook de financieringscheck doen. Vanuit de gemeente wordt er geen financiële ondersteuning en/of subsidie verstrekt voor restauratie- en herstelwerkzaamheden aan Rijksmonumenten.  In het Erfgoedregister kunt u zien of uw pand een Rijksmonument of Gemeentelijk monument is.  Informatie over alle financiële regelingen voor rijksmonumenten kunt u vinden op de volgende websites: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Restauratiefonds-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Cultuurfonds-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Monumenten-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Belastingdienst Gecombineerde lening voor energiebesparend restaureren bij het Nationaal Restauratiefonds  

  • Externe link: Gevonden of vermiste dieren

    Heeft u een dier gevonden dat in nood is of verdwaald lijkt? Dan kunt u dit melden bij Dierencentrum De Ark. Zij vangen gevonden en gewonde dieren op voor de gemeente Elburg. Zij verlenen eerste hulp aan gevonden dieren in nood. Waarvoor kunt u De Ark bellen? U kunt Dierencentrum De Ark bellen voor gevonden of gewonde: Honden Katten Kleine huisdieren (zoals tamme konijnen, cavia’s of parkieten) Kleine wilde dieren (zoals egels, eekhoorns en wilde vogels) Vaak wordt telefonisch bepaald of de dierenambulance moet komen, hiervoor stellen ze u enkele vragen. Alle gevonden dieren meldt Dierenopvangcentrum De Ark aan bij Amivedi. Grote wilde dieren in nood Grote wilde dieren, zoals zwijnen en reeën, in nood moeten gemeld worden bij de gemeente of rechtstreeks bij Stichting Groennetwerk zodat ook zij zorg en aandacht krijgen. Huisdier vermist of gevonden Op de website van Amivedi kunt u kijken wat u kunt doen als uw huisdier vermist is. Ook kunt u op deze website kijken of uw huisdier gevonden is. Landbouwhuisdier vermist of gevonden Heeft u een paard, pony, geit of schaap gevonden? Deze dieren worden opgevangen in de schutstal Van Weeghel. U kunt ook contact met hen opnemen als u één van deze dieren kwijt bent. Mogelijk is uw dier gevonden en is deze hier gestald. Overleden huisdieren Is uw huisdier overleden? Kleine dieren (tot formaat middelgrote hond) mag u op uw eigen terrein begraven. Zorg ervoor dat het graf voldoende diep is, minimaal 1,5 meter voor honden en katten. U kunt uw overleden huisdier ook laten begraven of cremeren. Contactgegevens Voor alle gevallen zijn het dierencentrum en de dierenambulance bereikbaar tussen 8.00 en 18.00 uur. Echter in levensbedreigende situaties is de dierenambulance 24/7 bereikbaar. Vindt of ziet u een dier in nood: bel de dierenambulance! 0341-230529 Naast het regelen van transport zal de centrale van de dierenambu­lance u ook telefonisch adviseren. Vaak bent u daarmee en vooral het dier al geholpen. Dierenopvangcentrum De Ark Leuvenumseweg 70, Harderwijk Tel. 0341 41 61 27 www.dierencentrumdeark.nl info@dierencentrumdeark.nl Dierenambulance Noord West Veluwe Celsiusstraat 18-11, Harderwijk Tel. 0341 23 05 29 www.dierenambulance.eu info@dierenambulance.eu

  • Externe link: Kabels en leidingen aanleggen

    Het is in overeenstemming met de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) verboden zonder of in afwijking van een door het college verleend instemmingsbesluit over plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden, medegebruik van voorzieningen en de afstemming van voorgenomen werkzaamheden met overige netbeheerders, kabels en/of leidingen in of op openbare gronden aan te leggen, in stand te houden of op te ruimen. Volgens de AVOI wordt iedere aanvraag eenduidig behandeld. Het verschil tussen in wettelijke grondslag (telecommunicatiewet en overige) is geen reden om de aanvragen verschillend te behandelen. De AVOI geeft ook invulling aan de conform de Telecommunicatiewet verplichte Telecommunicatieverordening.

  • Externe link: Voorzieningen maatschappelijke ondersteuning

    Zoekt u een oplossing omdat u extra hulp nodig heeft vanwege ouderdom, ziekte of een beperking. Meld uw hulpvraag bij het Sociaal Financieel Trefpunt of vul onderstaand meldingsformulier Wmo in. Iemand anders mag dit ook voor u doen. Naar aanleiding van uw melding komt er een gesprek. Na dit gesprek kunt u mogelijk een aanvraag indienen. Meldingsformulier Wmo

  • Externe link: Aangifte doen van een levenloos geboren kind

    Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken mag u aangifte doen. In beide gevallen maakt de gemeente een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister. Wat moet ik doen om mijn levenloos geboren kind te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP)? Via de website van de Rijksoverheid worden een aantal vragen gesteld om u te helpen bij de aangifte.

  • Externe link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Een dwangsom is een geldbedrag die de gemeente aan u moet betalen. Dit bedrag moet de gemeente betalen als zij te laat is met het nemen van een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift. Dit geldbedrag wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Aanvraag dwangsom bij niet tijdig beslissen 

  • Externe link: Identiteitskaart

    Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie) en reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart digitaal aan via de website of persoonlijk bij de balie van de gemeente waar u ingeschreven staat. Let wel: u moet uw digitale aanvraag nog steeds persoonlijk afronden bij de balie van publiekszaken in het gemeentehuis. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van uw handtekening en het afnemen van uw vingerafdruk. Een aanvraag bij de balie kan alleen op afspraak.  U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart voor personen t/m 17 jaar is 5 jaar geldig. Start online aanvraag Maak uw balieafspraak

  • Externe link: Geslacht op geboorteakte wijzigen

    Op uw geboorteakte staat uw geslacht vermeld. Transgenders kunnen het geslacht op hun geboorteakte veranderen. Dit doet u bij de gemeente waar u bent geboren. U geeft meteen door welke voornaam u voortaan wilt gebruiken. Na de wijziging van uw geboorteakte: kunt u nieuwe reisdocumenten en een nieuw rijbewijs aanvragen staat de aanpassing in diverse administraties van de overheid krijgt iedereen op uw persoonslijst bericht van de aanpassing. Dit zijn uw ouders, eventuele (ex-)partner en kinderen. U kunt met de gemeente een termijn afspreken voor het versturen van dit bericht.

  • Externe link: Bijstand voor jongeren aanvragen

    De bijstand voor jongeren is voor jongeren tussen de 18 en 27 jaar zonder werk of opleiding.  Kreeg u op jonge leeftijd een ziekte of handicap? En kunt u daardoor niet werken? Dan krijgt u misschien een Wajong-uitkering. Deze uitkering krijgt u van UWV. Voor meer informatie kunt terecht bij het Sociaal Financieel Trefpunt.

  • Externe link: Energiecontract via de gemeente Elburg

    Advies op maat voor het besparen op uw energiekosten Je hebt het misschien al wel gehoord: de prijzen van energie stijgen. Dat kan betekenen dat je flink meer moet betalen voor gas en elektra. Met een laag inkomen en weinig eigen spaargeld kan dit een probleem worden. Maar wat kun je doen om je kosten toch zo laag mogelijk te houden? Op de vergelijkingssite www.gezondverzekerd.nl/goedkope-energie geeft Gezondverzekerd.nl tips en informatie om jouw energiekosten te verlagen. Maar je vindt hier ook informatie over jouw energiecontract. Is deze nog het meest voordelig? Of is het verstandig om over te stappen? Gezondverzekerd.nl - Goedkope energie geeft je persoonlijk advies! Voordelen van Goedkope energie Gezondverzekerd.nl - Goedkope energie biedt samen met een aantal energieleveranciers goedkopere energiecontracten. Een uniek aanbod tegen de laagste prijzen. Je kunt volledig via de website www.gezondverzekerd.nl/goedkope-energie overstappen. Een energiecontract via gezondverzekerd.nl heeft de volgende voordelen: Je betaalt nooit borg en wordt altijd direct geaccepteerd; Je kunt rechtstreeks via gezondverzekerd.nl overstappen, er is geen aanvraag via de gemeente nodig; Je ontvangt de goedkoopste prijs per aanbieder. We hebben speciale afspraken gemaakt met deze energieleveranciers; De eventuele overstapboete staat binnen een week op je rekening. Zo kom je niet voor verrassingen te staan; Je krijgt altijd groene energie. Wel of niet overstappen Overstappen is niet altijd nodig. Heb je bijvoorbeeld een vast energiecontract en loopt deze nog een aantal maanden door? Dan is de kans groot dat overstappen niet voordeliger is. Voor een variabel contract kan dat wel zo zijn. Let op! Controleer goed of de ingangsdatum van het voorstel voor een nieuw contract aansluit op de einddatum van je oude contract! De mensen van Gezondverzekerd.nl helpen je graag met het beste advies voor jouw situatie. Vragen Kom je er via de website niet goed uit of spreek je liever telefonisch met een medewerker? Bel dan met de klantenservice van gezondverzekerd.nl: 085-3035389. Een vraag per e-mail stellen kan ook, mail naar energie@gezondverzekerd.nl. Zij kijken graag samen met je naar het beste energiecontract in jouw situatie en of je kunt besparen op je energiekosten.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart verlengen

    Als u een gehandicaptenparkeerkaart heeft, moet u deze op tijd verlengen. Het kan namelijk nodig zijn dat u opnieuw een medische keuring krijgt. Vraag de verlenging tenminste 2 maanden voordat uw gehandicaptenparkeerkaart afloopt, aan. Aanvraag verlenging gehandicaptenparkeerkaart Neem voor meer informatie contact op met het Sociaal Financieel Trefpunt.

  • Externe link: Huur en Pacht

    De gemeente heeft ook gronden in eigendom die zij verhuurt of verpacht. Meestal voor agrarische doeleinden. Als er gronden beschikbaar komen voor verhuur/verpachting, dan maakt de gemeente dit bekend op www.overheid.nl. Iedereen die interesse heeft in de grond kan zich, afhankelijk van de procedure inschrijven.

  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen of opheffen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente. Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten opheffen. Na een verzoek tot geheimhouding blijft de gemeente verplicht uw gegevens door te geven aan bijvoorbeeld de Belastingdienst of de Sociale verzekeringsbank (SVB). Ook als u geheimhouding heeft aangevraagd. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen. Geheimhouding persoonsgegevens regelen U kunt een verzoek tot geheimhouding ook aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken.

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting betalen

    Als eigenaar van een onroerende zaak betaalt u onroerendezaakbelasting (ozb). Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen, winkels, kantoorgebouwen en garageboxen. Bij een bedrijfspand betaalt ook de gebruiker van het gebouw onroerendezaakbelasting. Dit is bij woningen niet het geval. De gemeente bepaalt de hoogte van de ozb op 1 januari. Dit doet zij aan de hand van de WOZ-waarde van uw pand. Heeft u halverwege het jaar een nieuwe woning gekocht? Dan betaalt u de ozb voor dat hele jaar voor de oude woning. Voor de nieuwe woning betaalt u in dat jaar nog geen ozb. De notaris verrekent deze bedragen vaak.

  • Externe link: Correctieverzoek gegevens Basisregistratie Personen BRP

    In de basisregistratie personen (BRP) staan uw persoonsgegevens, zoals uw huidige adres, burgerlijke staat, naam, geslacht en nationaliteit. Het kan voorkomen dat uw gegevens niet (meer) correct staan geregistreerd, of dat u gegevens wilt laten verwijderen in verband met adoptie of een geslachtsverandering. U kunt uw correctieverzoek simpel en veilig indienen via onderstaand formulier. Correctieverzoek adresgegevens Let op: Het is niet mogelijk om via dit formulier uw verhuizing door te geven. Ook uw te laat doorgegeven verhuizing kunt u hiermee niet corrigeren.

  • Externe link: Toeristenbelasting

    Als u gelegenheid biedt aan mensen die niet in de gemeente Elburg wonen om te kunnen overnachten (tegen een vergoeding), zoals een camping, hotel, chalet, b&b of een extra (recreatie)woning, dan moet u toeristenbelasting betalen. U mag de toeristenbelasting aan de gast doorberekenen.  U moet hiervoor het aantal gasten en overnachtingen registreren in een nachtregister. Dit kan door de gemeente gecontroleerd worden. Alle voorwaarden en regels zijn opgenomen in de verordening toeristenbelasting 2024.

  • Externe link: Grafsteen plaatsen

    Bij het graf van een overledene mag u een aandenken plaatsen, bijvoorbeeld een grafsteen, gedenkplaat of graftuin. U heeft hiervoor een vergunning nodig. Voor het wijzigen van een grafsteen dient u een melding door te geven. Aanvraag vergunning plaatsen of wijzigen grafsteen.

  • Externe link: Hulp bij het huishouden

    Soms lukt het niet om zelf uw huishouden te doen. Bijvoorbeeld door ziekte, een beperking of de intensieve zorg voor iemand binnen uw gezin. Hulp in de huishouding kan dan een oplossing zijn. Welke hulp of begeleiding u krijgt, is afhankelijk van hoe het met u gaat. De Wmo consulent kan dan samen met u bekijken wat u zelf nog kunt doen. Wat uw omgeving voor u kan betekenen en of er eventueel nog andere oplossingen nodig zijn. De Wmo consulent bespreekt samen met u wat er mogelijk is en stelt een beschikking op. Hierin staat welke hulp en hoeveel hulp u krijgt. U kunt voor uw hulpvraag onderstaand formulier invullen. Meldingsformulier WMO Heeft u verzorging of verpleging nodig? Neem contact op met de wijkverpleging of uw ziektekostenverzekeraar.

  • Externe link: Gokautomaat plaatsen

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars, restaurants en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Aanvraag plaatsen speelautomaat

  • Externe link: Verblijfsvergunning aanvragen

    Wilt u langer dan 3 maanden in Nederland verblijven en woont u niet in een EU/EER-land of Zwitserland? Dan vraagt u een verblijfsvergunning aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Soms wilt u langer in Nederland blijven. Bijvoorbeeld als u bij uw familie in Nederland wil wonen. Of als u wilt werken of studeren in Nederland.

  • Externe link: Meldpunt klachten verhuurders

    Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals een te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en bedreigen. In de Wet goed verhuurderschap staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Werken verhuurders niet volgens de regels? Dan kunt u dit bij ons melden en ons eventueel vragen daar tegen op te treden. De gemeente kan de verhuurder een waarschuwing of een boete geven. Voor wie U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als: u een woning huurt of wilt huren van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders; u een buitenlandse werknemer bent die een woonruimte huurt. Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de klachtencommissie van de woningcorporatie. Die neemt de klacht in behandeling. Problemen die u kunt melden Dit meldpunt is niet bedoeld voor klachten over huurprijs en onderhoud. Ga hierover eerst in gesprek met uw verhuurder. Als u er samen niet uitkomt, kunt u naar de Huurcommissie. U kunt een melding bij ons doen in de volgende situaties: U wordt gediscrimineerd op basis van uw godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat; De verhuurder heeft geen duidelijk selectieproces en objectieve selectiecriteria en geeft geen reden voor de keuze van de nieuwe huurder; U wordt geïntimideerd of bedreigd door uw verhuurder. Dat kan fysiek, verbaal of schriftelijk gebeuren; Uw verhuurder wil het huurcontract niet schriftelijk vastleggen; Uw verhuurder heeft u geen schriftelijke informatie gegeven over: uw rechten en plichten; de hoogte van de borg en wanneer en hoe u die terugkrijgt; de servicekosten (vooraf) en een afrekening (aan het eind van elk jaar); de contactgegevens van de persoon waar de huurder terecht kan bij vragen over de woning; de contactgegevens van dit meldpunt. Uw verhuurder vraagt een borg die meer is dan 2 maanden kale huur; De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten aan u. Als u een buitenlandse werknemer bent, dan kunt u ook in de volgende situaties een melding doen: Uw huurcontract en arbeidscontract zijn in hetzelfde document vastgelegd; dit mag namelijk niet. Dit geldt alleen voor contracten die zijn afgesloten vanaf 1 juli 2023; Uw verhuurder heeft de schriftelijke informatie zoals hierboven genoemd, niet gegeven in een taal die u begrijpt. Een melding doen Een melding doen is gratis. U kunt uw melding doen op het volgende emailadres: gemeente@elburg.nl. Doe dat onder vermelding van het onderwerp ‘huurklacht’. Dan weten we zeker dat uw klacht bij de juiste persoon terecht komt. U kunt een melding eventueel anoniem doen. In dat geval kunnen wij u niet informeren over wat we met de melding doen. Wel heeft u altijd een emailadres nodig om een melding te doen. Wij kunnen niet alle meldingen controleren of oplossen. Soms moeten we een dossier maken en dat kost tijd. Goede, uitgebreide meldingen zijn daarom belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en met goede informatie pakken wij altijd op. Na uw melding Wij proberen de melding zo snel mogelijk op te pakken. Hoe lang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Wij bespreken met u hoe wij de situatie aanpakken. Als uw verhuurder inderdaad de regels heeft overtreden, dan kunnen wij de verhuurder verplichten zich aan de regels te houden. Ook kunnen wij de verhuurder een boete geven.

  • Externe link: Asbest verwijderen

    Asbest is kankerverwekkend materiaal. Wilt u asbest verwijderen? Dan moet u meestal een sloopmelding doen.  U doet de melding via het Omgevingsloket online. Omgevingsloket

  • Externe link: Terrasvergunning aanvragen

    Horecaondernemers die een terras willen, moeten een vergunning aanvragen. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Ligt uw terras op gemeentegrond? U moet dan ook precariobelasting betalen. Dit is belasting die u betaalt voor het gebruik van openbare grond.  Aanvraag terrasvergunning U dient in te loggen met E-herkenning.

  • Externe link: Verkeersregelaar bij evenementen

    Een evenement kan zorgen voor overlast of gevaarlijke situaties in het verkeer. Denk bijvoorbeeld aan optochten of demonstraties waarvoor een straat of gebied afgezet wordt. Het is belangrijk dat het verkeer weinig of geen last heeft van het evenement. Daarom zorgen verkeersregelaars dat het verkeer goed kan doorrijden. U moet door de gemeente als verkeersregelaar voor evenementen aangesteld worden.

  • Externe link: Re-integratievoorziening

    De gemeente Elburg helpt iedereen bij het vinden van werk. Dit heet hulp bij uw re-integratie of hulp bij participatie. Hoe deze hulp eruitziet, dat kan voor iedereen verschillend zijn.  U kunt een re-integratievoorziening aanvragen voor: Proefplaatsing (voor het opdoen van werkervaring) Sociale activering (vrijwilligerswerk of werkstage) Beschut werk Bemiddeling/jobcoaching Uitstroompremie (na 6 maanden) Participatieplaats Scholing Ondersteuning bij een leer-werktraject Vergoeding van noodzakelijke reiskosten vanwege re-integratieactiviteiten Vergoeding van noodzakelijke kosten van kinderopvang vanwege re-integratieactiviteiten Aanvragen Re-integratievoorziening Aanvraag jobcoaching Aanvraag offerte/begeleidingsplan jobcoaching

  • Externe link: Jeugdwetvervoer

    Jeugdvervoer is bedoeld wanneer u als ouder of verzorger uw kind niet zelf kunt vervoeren naar een zorginstelling. Bijvoorbeeld vanwege een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Zo is er speciaal taxivervoer voor kinderen en jongeren die alleen in een rolstoel vervoerd kunnen worden.  Het CJG beoordeeld of er zorg en eventueel vervoer nodig is. Zij vragen dit aan bij de gemeente. Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan kunt u de kosten declareren door het onderstaande formulier in te vullen.    Na het ontvangen van een jeugdhulpbeschikking vanuit de gemeente met daarin een kilometer- OV vergoeding kunt u via onderstaande link een declaratie indienen.  Declaratie jeugdwetvervoer Hiervoor heeft u DigiD nodig. Jeugdwetvervoer is een financiële vergoeding of aangepast vervoer (taxi- of busvervoer).

  • Externe link: Kinderombudsman

    Alle kinderen hebben rechten. Bijvoorbeeld het recht op bescherming tegen verwaarlozing of mishandeling. Of het recht op goed onderwijs en vrije meningsuiting. Vindt u dat een organisatie de kinderrechten niet nakomt? Neem dan contact op met de Kinderombudsman. De Kinderombudsman controleert of overheidsinstellingen en bijvoorbeeld scholen, de jeugdzorg en zorginstellingen kinderen goed behandelen. De Kinderombudsman is er speciaal voor kinderen tussen de 0 en 18 jaar.

  • Externe link: Een bekeuring ontvangen

    De gemeente controleert op naleving van verschillende wetten en regels. Hiervoor heeft de gemeente buitengewoon opsporingsambtenaren in dienst. Dit zijn speciaal aangestelde ambtenaren die de bevoegdheid hebben om een bekeuring uit te schrijven. De meeste bekeuringen die worden uitgeschreven door de gemeente vallen onder de regels van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Wegenverkeerswet (bijvoorbeeld het fout parkeren). Daarnaast kunnen er ook bekeuringen worden uitgedeeld uitgeschreven voor overtredingen van milieuregelgeving (bijvoorbeeld een bedrijf dat zich niet aan de voorschriften houdt) of overtredingen op het gebied van Flora en fauna. Er zijn verschillende soorten bekeuringen die worden uitgedeeld hieronder vindt u de meest voorkomende en de mogelijkheden voor bezwaar en beroep. Aankondiging van beschikking Voor een minder zware verkeersovertreding die met uw auto of motor is begaan, krijgt u een zogenaamde 'wet Mulder-boete'. U ontvangt een acceptgiro thuis met daarop een vervaldatum. Vóór deze datum (meestal acht weken na ontvangst van de boete) moet u betaald hebben. Betaalt u niet op tijd dan moet u rekenen op een verhoging van 25 procent en na aanmaning van 50 procent. Bovendien riskeert u allerlei dwangmaatregelen, zoals inname rijbewijs. Wat is een strafbeschikking? Een strafbeschikking is een door een openbare aanklager, opsporingsambtenaar, of een gemeente of iets dergelijks zonder tussenkomst van de rechter opgelegde straf. Een strafbeschikking valt onder het strafrecht. Sinds 1 februari 2008 mag het openbaar ministerie (OM) voor een aantal veel voorkomende strafbare feiten zelf straffen opleggen. Op die datum is namelijk de wet OM-afdoening in werking getreden. Als het openbaar ministerie een straf oplegt, dan heet dat een strafbeschikking. Voorheen legde de rechter de straf op of werd door het openbaar ministerie een schikkingsvoorstel (transactie) aangeboden. Ook de buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Elburg hebben de bevoegdheid om een strafbeschikking uit te vaardigen. Het CJIB zorgt voor het verzenden van de strafbeschikking en het innen van de geldboete. Niet eens met de opgelegde sanctie? Dan kunt u schriftelijk beroep instellen bij de officier van justitie. U bent niet verplicht het volledige bedrag te betalen, zolang uw beroepschrift in behandeling is. Op de beschikking die u ontvangt staat vermeld waar u bezwaar kunt aantekenen. Geeft duidelijk aan waarom u het niet eens bent met de opgelegde sanctie. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau Het Openbaar Ministerie Overzicht van de hoogte van boetes Ministerie van Veiligheid en Justitie

  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen aanvragen

    U heeft een eigen bedrijf. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn 2 verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraag Bijstandsverlening zelfstandigen Voor het invullen van het formulier moet u inloggen met DigiD of eHerkenning. U kunt de aanvraag ook op het gemeentehuis doen, daarvoor moet u een afspraak maken. Selecteer bij het maken van een afspraak 'Info bijstand aanvragen'.

  • Externe link: Alcohol schenken en verkopen

    U heeft als ondernemer een drank- en horecavergunning nodig voor het schenken en verkopen van alcoholische dranken. Er zijn 3 soorten drank- en horecavergunningen: voor horecabedrijven, zoals restaurants en cafés voor slijterijen voor paracommerciële instellingen, zoals buurthuizen en (sport)kantines Misschien moet u ook andere vergunningen aanvragen of meldingen doen: Voor een horecabedrijf of paracommerciële instelling heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Er kunnen meer dan 50 personen tegelijk in uw pand aanwezig zijn. U heeft een terras bij uw horecabedrijf. U wilt een gokautomaat plaatsen. De gemeente mag een Bibob-onderzoek doen als u een drank- en horecavergunning aanvraagt. U kunt de formulieren digitaal invullen. U dient in te loggen met E-herkenning. Aanvraag Alcoholwetvergunning Commercieel Aanvraag Alcoholwetvergunning Paracommercieel Overige documenten Verklaring van leidinggevende Commercieel Verklaring lvan eidinggevende Paracommercieel Leidinggevende wijzigen alcoholwetvergunning

  • Externe link: Planschade

    De gemeente kan een bestemmingsplan vaststellen, aanpassen of een omgevingsvergunning afgeven voor afwijking van het bestemmingsplan. U kunt daardoor schade lijden. Dit wordt planschade genoemd. De schade kan bestaan uit waardevermindering van uw woning of verlies van inkomsten. Misschien heeft u recht op een vergoeding. Een onafhankelijk adviseur doet onderzoek. Hij adviseert de gemeente of u wel of geen recht heeft op een schadevergoeding. De gemeente beslist over uw aanvraag. Is de schade veroorzaakt ná 1 januari 2024? Dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. Is de schade veroorzaakt vóór 1 januari 2024? Dan is er sprake van planschade en geldt de oude procedure. U vraagt planschade aan met het digitale aanvraagformulier tegemoetkoming in planschade. Aanvraag tegemoetkoming planschade

  • Externe link: Aanvullende bijdrage voor kinderopvang aanvragen

    Als uw kind naar de kinderopvang gaat, kunt u kinderopvangtoeslag krijgen. Dat regelt u via de Belastingdienst. Daarnaast kunt u van de gemeente een aanvullende bijdrage krijgen. Bijvoorbeeld omdat u een re-integratietraject of een opleiding volgt. Volgt u geen re-integratietraject of opleiding? Dan komt u niet in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Soms is het wel nodig dat uw kind naar de kinderopvang gaat. Bijvoorbeeld omdat u of uw partner lichamelijke, geestelijke of sociale problemen heeft. U kunt de gemeente vragen om een vergoeding voor de kinderopvangkosten. U heeft hiervoor een sociaal-medische indicatie (smi) nodig. Als u deze indicatie krijgt valt de aanvraag onder de regels van de bijzondere bijstand. Daarbij is er sprake van draagkracht als uw inkomen boven bijstandsniveau ligt. Ook gelden er vermogensgrenzen.  De aanvraag kunt u indienen via de Bijzondere bijstand. Voor meer informatie kunt u terecht bij het Sociaal Financieel Trefpunt.

  • Externe link: Woonkostentoeslag aanvragen

    Als uw inkomen snel daalt kunt u problemen krijgen met het betalen van uw huur of hypotheek. Misschien kunt u woonkostentoeslag krijgen. U krijgt dan een tijdelijke bijdrage van de gemeente. Zo kunt u de huur of hypotheek makkelijker betalen.

  • Externe link: Gemeentelijke onderscheiding

    Als blijk van waardering wil de gemeente personen die veel hebben betekend voor de gemeente Elburg en/of voor de plaatselijke gemeenschap op een bijzondere wijze eren. De gemeente Elburg kent twee onderscheidingen: het ereburgerschap van de gemeente Elburg; de erepenning van de gemeente Elburg. Op de toekenning van gemeentelijke onderscheidingen is de Verordening Gemeentelijke Onderscheidingen van toepassing.

  • Externe link: Opnieuw inschrijven in Nederland

    Als u vanuit het buitenland naar Nederland verhuist en u vroeger in Nederland woonde, moet u zich opnieuw inschrijven in een gemeente. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland vertrokken? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een ‘eerste inschrijving’.

  • Externe link: Burgerinitiatief inbrengen

    U kunt een onderwerp in de gemeenteraad laten behandelen. Het moet een onderwerp zijn waar de gemeente een besluit over mag nemen. U kunt een onderwerp voorstellen als meer mensen in uw buurt of wijk het onderwerp belangrijk vinden. Voorbeelden zijn: de bouw van een jeugdhonk; het plaatsen van een bank waar ouderen kunnen samenkomen; het opzetten van een nieuw museum; een pand de monumentenstatus geven.

  • Externe link: Verhuur Gymzalen

    Verenigingen en organisaties kunnen bij de gemeente een gymzaal huren. Hiervoor zijn de volgende gymzalen beschikbaar: gymzaal De Wimpel (Wimpel 4) gymzaal bij het Van Kinsbergen college (Paterijstraat 17) We verhuren de gymzalen zowel structureel als incidenteel, maar niet voor kinderfeestjes. De gymzalen zijn op zondag niet beschikbaar. Aanvraag huur gymnastiekzaal

  • Externe link: Bouwwerk slopen

    U mag niet zomaar slopen of asbest verwijderen.  U bent verplicht de melding te doen, als u: meer dan 10 m3 sloopafval heeft asbest gaat verwijderen Soms moet u een omgevingsvergunning aanvragen voor het slopen, bijvoorbeeld bij monumenten. Kijk dan op de pagina monument slopen. U doet de melding of de vergunningaanvraag via het Omgevingsloket 

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Als u een beperking heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. Dit is een parkeerplaats vlak bij uw huis. Wilt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen dan kunt u het onderstaande formulier invullen. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Formulier Gehandicaptenparkeerplaats

  • Externe link: Trouwambtenaar voor 1 dag

    U kunt ook uw huwelijk of de registratie van uw partnerschap laten voltrekken door een éénmalig aan te wijzen trouwambtenaar. Het is mogelijk een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) voor één dag aan te wijzen. De aan te wijzen BABS moet al wel (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in een andere gemeente zijn en als zodanig zijn beëdigd. Let op: de trouwambtenaar dient zelf het formulier in te vullen met het verzoek voor een eenmalige aanwijzing. Verzoek éénmalige benoeming trouwambtenaar

  • Externe link: Uitkering voor oudere en arbeidsongeschikte zelfstandigen

    IOAZ staat voor inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte zelfstandigen. De IOAZ-uitkering vult het inkomen aan van zelfstandige ondernemers die stoppen met hun bedrijf. Hoe hoog uw IOAZ-uitkering wordt, hangt af van: uw inkomen het inkomen van uw partner uw eigen vermogen het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd Als u met meer mensen in huis woont is uw uitkering lager. U kunt dan de kosten voor levensonderhoud namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 27 jaar, studenten en huurders. Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen komen soms ook in aanmerking voor de IOAZ-uitkering. Aanvraag IOAZ-uitkering

  • Externe link: Parkeerontheffing binnenstad voor bedrijven

    Wanneer u als bedrijf werkzaamheden moet uitvoeren in de binnenstad van Elburg dan kunt u een parkeerontheffing aanvragen. U kunt meerdere kentekens toevoegen aan één ontheffing. Van deze voertuigen mag dan maar 1 auto tegelijk in de binnenstad staan. Wilt u met meerdere bedrijfsauto’s tegelijk in de binnenstad parkeren? Dan moet u meerdere vergunningen aanvragen.  Parkeerontheffing Aanvragen, Wijzigen of beëindigen U kunt de parkeerontheffing ook aanvragen op het gemeentehuis, hiervoor moet u een afspraak maken.

  • Externe link: Eerste inschrijving in Nederland

    Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit heet een eerste inschrijving. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Maak uw afspraak

  • Externe link: Geld inzamelen

    Als u een collecte of inzamelactie wilt houden, moet u een vergunning bij de gemeente aanvragen. Dit heet een collectevergunning. De gemeente let bij de aanvraag op: het doel van de inzameling uw organisatie het gewenste tijdstip Als u een inzameling doet in besloten kring, hoeft u geen vergunning aan te vragen. Aanvraag collectevergunning

  • Externe link: Kind erkennen en naam kiezen

    Door een kind bij de gemeente te erkennen, wordt u wettelijk ouder van dat kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap met de moeder van het kind? Dan wordt u automatisch de wettelijke ouder.  Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind automatisch de naam van de biologische moeder. Als de vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie. Als u een kind erkent, kan het zijn dat u ook meteen het ouderlijk gezag heeft. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl. Zonder ouderlijk gezag mag u niets beslissen voor uw kind. Maak uw afspraak

  • Externe link: Bekostiging Leerlingenvervoer aanvragen

    Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Als ouder(s) of verzorger(s) moet u zelf zorgen dat uw kinderen elke dag naar school kunnen. Meestal is dit geen probleem. Voor sommige kinderen is naar school gaan lastiger. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben of door een grote afstand tussen huis en de school. Deze kinderen komen mogelijk in aanmerking voor leerlingenvervoer van de gemeente. U kunt leerlingenvervoer eenvoudig online aanvragen met uw eigen DigiD.  Voor meerderjarige leerlingen kan dit eventueel met hun eigen DigiD. Voordat u een aanvraag indient, raden wij u aan om de onderstaande informatie goed door te nemen. Bekostiging leerlingenvervoer aanvragen Declaratie bekostiging leerlingenvervoer  U kunt alleen een declaratie indienen voor het leerlingenvervoer als in het besluit is aangegeven dat u de kosten voor het reizen mag declareren. Wist u dat leerlingenvervoer meer is dan alleen taxivervoer? We kijken eerst wat uw kind bij het reizen naar school zelf of onder begeleiding kan. Maar ook wat u kunt betekenen in het brengen en halen van uw kind van en naar school. Op basis hiervan bepalen wij de vorm van leerlingenvervoer.  Dit kan bijvoorbeeld een financiële vergoeding zijn. Een andere mogelijkheid is dat de gemeente het vervoer voor uw kind (voor een deel) regelt. Wij vinden het belangrijk om de zelfredzaamheid te bevorderen. Ook van kinderen met een beperking. Bijvoorbeeld door te leren fietsen of te reizen met het openbaar vervoer. Van u verwachten wij ook dat u een rol speelt bij de begeleiding van uw kind van en naar school. Wie komt in aanmerking voor leerlingenvervoer?  Leerlingen in het speciaal onderwijs (SO) Leerlingen van een speciale school voor basisonderwijs (SBO) Leerlingen die niet zelfstandig kunnen reizen door hun beperking en naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) gaan Leerlingen die door hun beperking niet zelfstandig of onder begeleiding kunnen reizen en naar het reguliere basis- of voortgezet onderwijs gaan Leerlingen die een gewone basisschool bezoeken met een bijzondere richting (vanuit geloofs- of levensovertuiging) en die daarvoor verder moeten reizen

  • Externe link: Evenementenmelding/ Evenementenvergunning

    U heeft toestemming nodig als u een evenement wilt organiseren waar publiek naartoe mag komen. Als u een groot evenement wilt organiseren, heeft u een vergunning nodig. Voorbeelden van grote evenementen zijn een braderie, concert, optocht of wedstrijd. Een klein evenement hoeft u alleen te melden wanneer deze voldoet aan de voorwaarden zoals hieronder aangegeven. Als uw evenement niet aan deze voorwaarden voldoet vraagt u een evenementenvergunning aan. Aanvraag evenementenvergunning / -melding Aanvraag straatbarbecue

  • Externe link: Tijdelijke bewoning (recreatieondernemer)

    Op 1 december 2023 is de beleidsregel tijdelijke bewoning recreatiewoningen vakantieparken van de gemeente Elburg in werking getreden. Hiermee geeft gemeente Elburg de (financiële) ruimte aan recreatieondernemers om investeringen te doen in het park om deze vitaal te houden of maken. Totdat er een structurele oplossing is voor de acute opvang van spoedzoekers, zullen recreatiewoningen op vakantieparken ingezet worden voor tijdelijke bewoning.  Melding tijdelijke bewoning recreatiewoning

  • Externe link: Bijzondere bijstand aanvragen

    Heeft u bijzondere en extra kosten die u niet kunt betalen? Dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Het gaat om uitgaven die echt noodzakelijk zijn en die buiten uw normale uitgavenpatroon vallen. U kunt geen bijzondere bijstand aanvragen voor dagelijkse uitgaven of vaste lasten, zoals boodschappen of huur. Vraag bijzondere bijstand aan vóórdat u de kosten moet maken. Voorbeelden bijzondere bijstand U kunt voor verschillende kosten bijzondere bijstand krijgen. Denk bijvoorbeeld aan: Kosten bewindvoering Kosten rechtsbijstand / eigen bijdrage advocaat Sommige hoge medische kosten die uw verzekering niet betaalt Wilt u weten of de kosten die u moet maken in aanmerking komen? Neem dan contact op met het Sociaal Financieel Trefpunt. Aanvraagformulier bijzondere bijstand Hiervoor dient u in te loggen met DigiD. U kunt ook een aanvraag doen voor iemand anders (u hoeft dan niet in te loggen met DigiD) Heeft u kosten voor rechtsbijstand (bijvoorbeeld advocaatkosten) en heeft u een bijstandsuitkering (Participatiewet)? Dan hoeft u alleen het declaratieformulier rechtsbijstand met de gevraagde bewijsstukken in te dienen. Declaratieformulier rechtsbijstand Hiervoor dient u in te loggen met DigiD.