Zoekresultaten 1 - 50 van 106 resultaten

  • Externe link: Hulp voor uw kind

    Is uw kind veel somber? Denkt u dat het drugs gebruikt of teveel gamet? Of heeft uw kind een beperking en hulp nodig? Als u zich zorgen maakt over uw kind, kunnen wij u misschien helpen. De medewerker van de gemeente luistert naar uw verhaal. Daarna bespreekt hij of zij met u wat u het beste kunt doen. En of er begeleiding mogelijk is. Bijvoorbeeld met jeugdhulp. Deze hulp is niet alleen bedoeld voor de kinderen zelf. Ook de mensen die hen opvoeden (ouders, voogden) worden geholpen. Is professionele hulpverlening nodig? Dan krijgt uw kind zorg van een hulpverlener. De gemeente kan dit regelen. Of uw kind krijgt een persoonsgebonden budget (pgb). Hiermee kunt u zelf zorg inkopen. Hier gelden wel voorwaarden voor.

  • Externe link: Driehoeksreclameborden

    Voor het tijdelijk maken van reclame kan gebruik gemaakt worden van driehoeksreclameborden. Hiervoor dient een melding worden gedaan bij de gemeente Pekela. Er mogen 10 borden worden geplaats voor een periode van 14 dagen. Waar de borden worden geplaatst dient u zelf te bepalen, wel dient u rekening te houden met de onderstaande voorwaarden.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Heeft u een handicap en rijdt u auto? Of heeft u hulp van iemand anders met een auto? Als u langer dan een half jaar niet meer dan 100 meter kunt lopen zonder hulp, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Dan kunt u vaak dichterbij parkeren op een speciale parkeerplaats. Er zijn 3 soorten kaarten: Bestuurderskaart: u bent lichamelijk beperkt maar kunt wel zelfstandig een auto kunt besturen Passagierskaart: u bent lichamelijk beperkt en kunt niet zelf een auto besturen. U heeft iemand anders nodig om voor u te rijden. Instellingenkaart: een zorginstelling kan een instellingenkaart aanvragen om bewoners te vervoeren.

  • Externe link: Gezondheidsverklaring rijbewijs

    Als u een rijbewijs aanvraagt, moet u soms een gezondheidsverklaring invullen. Vroeger heette dit de 'Eigen verklaring'. Hiermee kan het CBR zien of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Het kan zijn dat u zich medisch moet laten keuren. Bijvoorbeeld in 1 van de volgende gevallen: U bent 75 jaar of ouder. U heeft klachten of aandoeningen die uw rijvaardigheid beïnvloeden. U vraagt een rijbewijs aan voor een vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE).

  • Externe link: Terras voor uw zaak

    Wilt u een terras bij uw café of restaurant? Vraag dan toestemming. Vraag de toestemming ook bij ons aan als het terras op uw eigen grond staat.

  • Externe link: Wet verplichte GGZ (WvGGZ)

    Denkt u dat iemand dringend psychische hulp nodig heeft? U kunt dan een melding doen in het kader van de Wet verplichte GGZ (WvGGZ). Het kan zijn dat mensen door een psychiatrische aandoening verplichte geestelijke gezondheidszorg nodig hebben. Sinds 1 januari 2020 geldt de nieuwe Wet verplichte GGZ (WvGGZ). De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wet verplichte GGZ) vervangt de Wet BOPZ (Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen). De Wet verplichte GGZ regelt wanneer iemand verplicht kan worden zorg te accepteren. Dat kan als iemand door een ernstige psychische aandoening zichzelf of anderen ernstig nadeel dreigt toe te brengen. In de oude wet stond een gedwongen opname centraal, de Wet verplichte GGZ maakt het mogelijk om verplichte zorg ambulant uit te voeren. Gedwongen opname blijft ook mogelijk. De Wet verplichte GGZ is er alleen voor als het echt niet anders kan; het is voor mensen met psychische problemen beter om verplichte behandeling te voorkomen. In de nieuwe wet is nu ook geregeld dat de betrokkene en de familie inspraak hebben in de behandeling, en in de zorg en ondersteuning daarna.

  • Externe link: Getuigen aanmelden

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, heeft u getuigen nodig. Getuigen kunt u uiterlijk 6 weken voor uw huwelijk of partnerschap aanmelden. Het aanmelden van getuigen kunt u digitaal regelen tijdens de aangifte van uw huwelijk of partnerschap. U kunt ook een afspraak maken bij de gemeente. Als u trouwt of een partnerschap aangaat, heeft u getuigen nodig. Zij zetten hun handtekening op de trouwakte en verklaren hiermee dat u elkaar werkelijk het ja-woord heeft gegeven. Het is vooral een eervolle functie. Getuigen zijn vaak familie of uw beste vrienden. Aantal getuigen Per bruidspaar heeft u minimaal 2 en maximaal 4 getuigen nodig van 18 jaar of ouder. Als u trouwt onder bijzondere omstandigheden heeft u mogelijk 6 getuigen nodig. Bijvoorbeeld bij een huwelijk in een ziekenhuis of gevangenis. Omzetten partnerschap Wilt u uw partnerschap omzetten in een huwelijk? Dan heeft u geen getuigen nodig.

  • Externe link: Onafhankelijke cliëntondersteuner

    Heeft u hulp, zorg of ondersteuning nodig? Weet u niet goed hoe u dit moet regelen of loopt u hierin vast? Dan kunt u terecht bij de Onafhankelijke Cliëntondersteuning. De onafhankelijke cliëntondersteuner is er voor u en zet uw behoefte centraal. Of u nu voor het eerst hulp nodig heeft, of als u iets in uw hulp wilt of moet veranderen. De ondersteuning is onafhankelijk en gratis voor alle inwoners van de gemeente Pekela. “Het enige belang in de ondersteuning is die van jou!” Wilt u contact met een onafhankelijke cliëntondersteuner? Dat kan via welzijnsorganisatie De Badde, telefonisch via 0597 645000 of via een e-mailbericht naar oco@debadde.nl. Meer informatie is te vinden op www.debadde.nl/oco     

  • Externe link: Geheimhouden persoonsgegevens

    U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt.

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Een handtekening legaliseren betekent dat u bewijst dat uw handtekening echt is. Dit heeft u bijvoorbeeld nodig als u belangrijke documenten naar het buitenland moet sturen. Of als u bezoek krijgt uit een land waarvoor u een garantstelling moet geven. U moet daarvoor uw handtekening op het document komen zetten bij de gemeente.

  • Externe link: Paspoort en identiteitskaart

    Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort en identiteitskaart. Een paspoort of identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.

  • Externe link: Zienswijze indienen

    Wanneer u een reactie wilt geven op een ruimtelijk plan, zoals een ontwerpbouwvergunning. bestemmingsplan, of een wijzigingsplan, dan kunt u een zienswijze indienen. Ook wanneer inspraak op een ander gemeentelijk plan of project is opengesteld, kunt u een vaak zienswijze indienen. Zienswijzen kunnen worden ingediend tijdens de periode dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt. Over het algemeen is hier een periode van 6 weken voor. Met een zienswijze die te laat wordt ingediend hoeft de gemeente geen rekening te houden.  

  • Externe link: Rioolonderhoud en verstoppingen

    De eigenaar van een gebouw zorgt voor de aansluiting op het riool. Dit geldt voor de aanleg en het onderhoud daarvan. Heeft u last van stank of een verstopping? Is de weg verzakt vanwege een rioollekkage? Controleer of dit op uw eigen terrein is of daarbuiten. Als het daarbuiten is, meldt u dit bij ons. Problemen op uw eigen grond lost u zelf op. Bent u huurder? Meld het dan bij de eigenaar van uw woning of bedrijfspand. Ziet het bedrijf dat u inhuurt, dat de verstopping toch bij de gemeente liggen? Dan krijgt u een brief met een verklaring van hen.

  • Externe link: Overlijdensaangifte

    Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.

  • Externe link: Erkenning van een kind

    U krijgt samen een kind? Gefeliciteerd! Als jullie niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, kan de vader of duomoeder zijn of haar kind erkennen. De duomoeder is de moeder waar het kind niet uit is geboren. Erkenning kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of daarna. Als u het kind erkent, kunt u ook aangeven dat het uw achternaam krijgt. De moeder moet het daarmee eens zijn. Zij komt samen met u langs voor de erkenning. U kiest de achternaam bij het eerste kind. Elk volgende kind krijgt dezelfde achternaam. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan mag het kind zelf kiezen welke achternaam het krijgt. Let op! Door erkenning krijgt u niet vanzelf het ouderlijk gezag. Dit regelt u bij de rechtbank. Pas dan mag u ook beslissingen nemen over het kind.  Erkenning voor de geboorte heet “erkenning van de ongeboren vrucht”. Het voordeel is dat het kind meteen bij de geboorte een wettelijke vader of duomoeder heeft.

  • Externe link: Bezwaar en beroep

    Als u het niet eens bent met een schriftelijk besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u hiertegen in beroep gaan bij de rechtbank.

  • Externe link: Achternaam veranderen

    Wilt u uw achternaam veranderen? Hier zijn regels voor. Meestal gaat het om hoe u de achternaam gebruikt. Omdat u gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aangaat of omdat u gaat scheiden. U houdt altijd uw achternaam die u bij uw geboorte heeft gekregen. Bij trouwen en een geregistreerd partnerschap kunt u kiezen voor: alleen uw eigen achternaam uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner alleen de achternaam van uw partner de achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Heeft u een kind? Dan kunt bij uw huwelijk of partnerschap eenmalig de achternaam van uw kind veranderen. Neem hiervoor van te voren contact op met de gemeente. In sommige situaties kunt u uw achternaam wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u een gekke naam heeft. Of omdat u de achternaam van de andere ouder wilt. Dit regelt u via Dienst Justis, daar vind u ook de voorwaarden en regels voor een naamswijziging.

  • Externe link: Automatische incasso of bankrekeningnummer wijzigen

    U kunt de gemeentebelastingen in 1 keer betalen of in meerdere keren (gespreid). Wilt u gespreid betalen? Dan kunt u het NoordelijkBelastingkantoor toestemming geven het bedrag van uw rekening af te schrijven door een automatische incasso. Dit doet u met een machtiging. Maakt u gebruik van de automatische incasso? Dan schrijven we het aanslagbedrag in 10 maandelijkse termijnen af van uw bankrekening. Dit zal gebeuren rond de vervaldatum die op het aanslagbiljet staat.

  • Externe link: Geboorteaangifte

    U heeft een kindje gekregen, gefeliciteerd. Het is belangrijk dat u binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doet. We nemen het kindje op in de BRP. Dan krijgt uw kind meteen een BSN. Ook maken we een geboorteakte. Hierin staan: voornaam en achternaam van uw kind de namen van de ouders de geboortedatum en tijd de geboorteplaats. De vader of moeder doet aangifte van de geboorte. Is dit niet mogelijk? Dan mag ook iemand anders de aangifte doen: iemand die bij de geboorte aanwezig was, zoals een familielid, arts, verloskundige of kraamhulp. de bewoner van het huis waar het kindje geboren is. het hoofd van het ziekenhuis, de inrichting of de gevangenis waar het kindje geboren is. de burgemeester van de plaats waar het kindje geboren is. Woont u niet in de gemeente waar het kindje geboren is? Dan geeft de gemeente de geboorte door aan de gemeente waar u woont. Daar wordt het kindje opgenomen in de basisregistratie personen en krijgt het een BSN.

  • Externe link: Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt hulp en ondersteuning zodat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Wmo. Mensen die gebruik maken van de Wmo krijgen hulp van de gemeente met de algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen: Algemene voorzieningen zijn voorzieningen die binnen de gehele gemeente beschikbaar worden gesteld, zonder aanvraag bij de gemeente. Maatwerkvoorzieningen zijn voorzieningen en hulpvormen die op de leefsituatie en gezondheid van de persoon zijn afgestemd, zoals: vervoersvoorzieningen, woonvoorziening en rolstoelvoorziening.

  • Externe link: Rijbewijs

    U heeft een rijbewijs nodig als u op de openbare weg wilt rijden. Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Kijk op rijbewijs.nl voor de omschrijving van de verschillende soorten rijbewijzen. In Nederland gebruikt u een rijbewijs vaak ook om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Hierover kunt u meer informatie vinden op Rijksoverheid.nl. Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Een rijbewijs kan korter dan 10 jaar geldig zijn vanwege medische redenen of voor personen tussen de 65 en 70 jaar. Voor personen van 70 jaar of ouder is het rijbewijs 5 jaar geldig. Een rijbewijs voor vrachtwagen, bus en aanhanger is 5 jaar geldig. Wanneer uw rijbewijs gaat verlopen, ontvangt u van de RDW 6 tot 8 weken van te voren een herinneringsbrief.

  • Externe link: Bijzondere bijstand

    Soms moet u geld uitgeven voor iets wat u niet verwacht heeft. Bijvoorbeeld omdat u onverwachts een advocaat nodig heeft. Of omdat u geld moet uitgeven aan een maaltijdservice of voor reiskosten naar het ziekenhuis. Als u een laag inkomen heeft en weinig vermogen, kunt u misschien bijzondere bijstand aanvragen. Dit is extra geld voor speciale kosten die u dringend moet maken, maar niet vergoed krijgt. U kunt de kosten dus niet uitstellen. Bijzondere bijstand is niet alleen voor mensen met een uitkering. Ook als u een laag salaris of pensioen heeft, kunt u het aanvragen. We kijken naar uw inkomen en beslissen dan hoe hoog het bedrag wordt. Bijzondere bijstand is een geldlening of een gift. Vraag de bijzondere bijstand op tijd aan. U kunt dit niet meer doen als u de rekening al heeft gekregen.

  • Externe link: Gemeentebelastingen

    Ieder jaar betaalt u belastingen aan de gemeente. Dit zijn verschillende soorten belastingen. Begin van het jaar krijgt u de belastingaanslag in de brievenbus. Dit is een brief waarin staat hoeveel u moet betalen en waarom. U krijgt een aanslag voor: de ozb en de WOZ. Lees meer hierover bij de informatie over de Onroerendezaakbelasting. de afvalstoffenheffing de rioolheffing

  • Externe link: Individuele inkomenstoeslag

    U bent 21 jaar of ouder en nog te jong voor het pensioen? Heeft u al langere tijd een erg laag inkomen en bijna geen vermogen? En verwacht u dat dit niet beter wordt? Misschien kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Dit is extra geld om u te helpen. U vraagt het voor 1 jaar aan. Het bedrag krijgt u in 1 keer uitbetaald. We kijken wel eerst of u genoeg heeft gedaan om uw inkomen te verbeteren. U kunt individuele inkomenstoeslag aanvragen als u een laag salaris heeft. We kijken naar uw inkomen voor de hoogte van het bedrag.

  • Externe link: Grafbedekking wijzigen

    U wilt een wijziging doen aan een grafmonument of graftuin waarvoor u verantwoordelijk bent? Laat het ons weten. Dat kan via het meldingsformulier. Als we uw melding hebben ontvangen, kijken we naar de laatste regels voor grafbedekking. Daarna laten we u weten of we akkoord zijn. U kunt de actuele regels rondom grafbedekking zelf inzien via de nadere regels gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Pekela. Belangrijk: u mag de wijziging(en) pas aanbrengen als de gemeente akkoord heeft gegeven op deze melding. U krijgt hierover nog een brief of e-mail van ons.

  • Externe link: Inkomen oudere werknemers

    Bent u 50 jaar of ouder en werkeloos? Heeft u nog geen recht op een AOW-uitkering? Het kan zijn dat u te weinig inkomen heeft, bijvoorbeeld omdat u geen WW meer krijgt. Dan kunt u misschien IOAW aanvragen. Dit is een uitkering. U en uw partner krijgen dan een inkomen op in ieder geval het bijstandsniveau. Als u inkomen heeft, vult de uitkering het aan.

  • Externe link: Inkomen oudere zelfstandigen

    Bent u 55 jaar of ouder en zelfstandig ondernemer? Als u te weinig inkomen krijgt uit uw bedrijf, wilt u misschien stoppen met uw bedrijf. Misschien kunt u IOAZ aanvragen. Dit is een uitkering. U en uw partner krijgen dan een inkomen op in ieder geval het bijstandsniveau. Als u inkomen heeft, vult de uitkering het aan.

  • Externe link: Melding mobiele puinbreker

    Bij het bouwen en slopen komt afval vrij. Een mobiele puinbreker kan het afval in stukken breken op de plek waar u aan het werk bent. Dat scheelt tijd. Puinbrekers worden ingezet om de steenachtige fractie van bouw-en sloopafval te breken tot puingranulaat. Dit puingranulaat kan worden toegepast als bouwstof in het beton of in de wegenbouw. Door de (milieu)technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren  is het mogelijk geworden om met een mobiele installatie op locatie te werken. Gaat u een mobiele puinbreker gebruiken? Meld dit dan op tijd. Dit doet u via een schriftelijke kennisgeving. Er gelden namelijk regels om overlast (trillingen, geluid en stof) voor andere mensen te voorkomen.

  • Externe link: Collectevergunning aanvragen

    Wilt u voor een goed doel geld of spullen inzamelen? Vraag dan een collectevergunning bij ons aan. Landelijke organisaties collecteren over het algemeen volgens een vast rooster. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) maakt dit rooster ieder jaar. Er zijn vrije periodes in het collecterooster. In die vrije periodes krijgen andere organisaties de mogelijkheid om te collecteren. Deze organisaties moeten een vergunning aanvragen om te mogen collecteren in deze vrije periodes.

  • Externe link: Stimuleringslening duurzame particuliere woningverbetering

    Woont u in een eigen, bestaande woning in de gemeente Pekela? Dan kunt u mogelijk een stimuleringslening van maximaal € 15.000,- aanvragen. De gemeente Pekela geeft vanaf 1 januari 2014 leningen uit om particuliere woningeigenaren hun woningen duurzaam te laten verbeteren.

  • Externe link: Melding kapotte straatlantaarn

    Ziet u een lantaarnpaal die niet brandt of kapot is? Meld dit dan bij de gemeente. Geef ook het nummer van de lichtmast door. Deze vindt u op de sticker op de straatlantaarn.

  • Externe link: Nederlander worden

    Iemand kan Nederlander worden door: geboorte of erkenning door naturalisatie of optie U kunt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen. U moet hiervoor eerst telefonisch een afspraak maken voor een intakegesprek: 0597 617555

  • Externe link: Klacht over de gemeente

    Vindt u dat iemand van de gemeente u niet goed behandeld heeft? Bijvoorbeeld een ambtenaar of bestuurder? U kunt dan een klacht bij ons indienen. De klacht kan gaan over: hoe u behandeld bent dat u verkeerde of te weinig informatie heeft gekregen dat onze medewerkers niet op uw vragen reageren

  • Externe link: Uw kind aanmelden voor een basisschool

    Als uw kind 4 jaar is, mag het naar school. U moet zelf op tijd een basisschool kiezen voor uw kind. De meeste ouders melden hun kind aan bij een school voordat het 4 jaar wordt. Lijst basisscholen in de gemeente Pekela U kunt de scholen bij u in de buurt ook opzoeken via de website Scholen op de kaart

  • Externe link: Ventvergunning

    Verkoopt u spullen langs de weg of aan huis? Voor het venten heeft u geen vergunning nodig maar u moet wel een melding doen. De ventvergunning is bedoeld voor mensen die steeds op een andere plek hun spullen verkopen. De ventvergunning is niet bedoeld voor bedrijven die hun spullen aan huis bezorgen. Als u een stalletje heeft en klanten naar u toe moeten komen, heeft u een standplaatsvergunning nodig.

  • Externe link: Vergunning plaatsen grafmonument

    De rechthebbende of de leverancier (namens de rechthebbende) kan een vergunning aanvragen tot het plaatsen van een grafmonument op de gemeentelijke begraafplaatsen.

  • Externe link: Groenstrook kopen

    Als naast uw woning, tuin of land een stuk gemeentegrond ligt (snippergroen), kunt u deze openbare groenstrook aan uw eigen grond toevoegen. Voor het kopen van gemeentegrond moet u betalen.  Het kopen van gemeentegrond kan alleen als het voor iedereen voordeel oplevert. Het is illegaal om zonder toestemming van de gemeente gemeentegrond te gebruiken.

  • Externe link: Studietoeslag

    Vanaf 1 april 2022 is de nieuwe regeling studietoeslag in werking getreden. Kan je door een medische beperking naast je studie niet werken? Dan kan je misschien een studietoeslag krijgen van de gemeente.

  • Externe link: Melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit

    Activiteiten die worden uitgevoerd waarbij een milieurisico ontstaat voor de leefomgeving noemen we ‘milieubelastende activiteiten'. Dit zijn activiteiten waarmee bijvoorbeeld geluid wordt geproduceerd, een lozing in de bodem of op het water wordt gedaan of activiteiten voor het opslaan en werken met gevaarlijke stoffen. Start u een nieuw bedrijf? Verandert uw bestaande bedrijf of breidt u dit uit? Dan kunt u een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig hebben of u moet een melding milieubelastende activiteit doen voordat de activiteit start.  Regels voor milieubelastende activiteiten staan in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan is opgenomen welke milieubelastende activiteiten bedrijven moeten melden. Of u een melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig heeft, kunt u controleren via de Vergunningencheck. Aanpak  Moet ik een melding doen of heb ik een omgevingsvergunning nodig?  Via de Vergunningcheck - Omgevingsloket (overheid.nl) checkt u of u een melding moet doen of vergunning moet aanvragen. Doe deze check vóórdat u start met een nieuwe milieubelastende activiteit, iets verandert of uitbreidt aan een bestaande milieubelastende activiteit, ook bij bijvoorbeeld het plaatsen van een brandstoftank. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en in het Omgevingsplan leest u welke milieuregels voor uw bedrijf gelden. Een melding doen  De melding moet 4 weken voor het starten van de nieuwe milieubelastende activiteit worden gedaan. De activiteit mag niet eerder dan 4 weken na de melding starten.   U doet de melding via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de melding. Uw melding wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Termijn melding  De gemeente stuurt u zo spoedig mogelijk bericht over de behandeling en laat binnen 4 weken weten of de melding wordt geaccepteerd of geweigerd.  Kosten melding  Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela.   Een omgevingsvergunning aanvragen  U vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de aanvraag. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Zodra alle documenten en gegevens compleet zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen.  Als uw aanvraag niet compleet is, wordt u gevraagd om de ontbrekende gegevens op te sturen.   Is de omgevingsvergunning toegekend, dan krijgt u deze samen met de voorschriften thuisgestuurd.  Termijn vergunning  Wij behandelen uw vergunningaanvraag binnen 8 weken, tenzij de uitgebreide procedure van toepassing is dan behandelen we uw aanvraag in 26 weken. De gemeente mag deze periode 1 keer met maximaal 6 weken verlengen en pauzeert deze periode als er extra informatie aangeleverd moet worden. U krijgt bericht als dit nodig is.  Kosten vergunning  Aan het aanvragen van een vergunning zijn kosten verbonden. Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela.    Meer weten?  Informatie van Toelichting milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl) voor toelichting op milieubelastende activiteiten  Informatie van Omgevingsvergunning of melding milieubeheer | Ondernemersplein (kvk.nl) voor milieuregels voor bedrijven  Bezwaar en beroep  Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Hiertegen kan geen beroep worden ingesteld. Bent u het niet eens met de beslissing aangaande de omgevingsvergunning? Dan kunt u wel bezwaar maken. Dit kan rechtstreeks bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Als u het daarna niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.

  • Externe link: Bezoek uit het buitenland

    Krijgt u iemand op bezoek uit het buitenland? Soms hebben mensen een visum nodig om naar Nederland te mogen komen. Als ze een visum aanvragen, moeten ze dan een garantstelling of logiesverstrekking laten zien. Of allebei. Dit is een formulier. U haalt het formulier bij de IND. In het formulier beschrijft u waarom u uw gast heeft uitgenodigd. Daarna komt u bij ons langs om uw handtekening te legaliseren. Dit betekent dat wij kijken of uw handtekening en de handtekening op het formulier hetzelfde zijn. Uw gast kan hiermee laten zien dat u zult helpen. Bijvoorbeeld met de betaling van kosten in Nederland, bij het bezoek aan een arts en met de terugkeer naar het eigen land.

  • Externe link: Hulp bij een laag inkomen

    Krijgt u ineens te maken met grote uitgaven? En kunt u die niet betalen? Misschien kunnen wij u helpen. Een paar voorbeelden van regelingen die we hebben: Zorgverzekering voor lage inkomens, met korting op de verzekering of een groter pakket voor hetzelfde geld. Regelingen voor sport en cultuur, zoals een cursus, muziekles of het lidmaatschap van een sportclub. Uitkeringen zoals de bijzondere bijstand voor onverwachte kosten. De individuele inkomenstoeslag voor bijvoorbeeld spullen die u ineens nodig heeft, zoals een wasmachine. Heeft u kinderen tot 18 jaar? Dan hebben we regelingen voor bijvoorbeeld schoolkosten, speelgoed, sport of zwemles.

  • Externe link: Registratie in Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP)

    Bent u van plan een bedrijf te starten in de kinderopvang? Bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau. Of wilt u gastouder worden? Dan moet u uw bedrijf registeren in het Landelijk Register Kinderopvang en (LRK). Veranderingen aan uw bedrijf moet u ook doorgeven. Staat uw onderneming ingeschreven in het landelijk register? Dan kunnen de ouders van het kind dat er naartoe gaat, kinderopvangtoeslag aanvragen.

  • Externe link: Bedrijf beginnen

    Wilt u een bedrijf beginnen? Er komt dan veel op u af. Wij kunnen u helpen. We kunnen u bijvoorbeeld vertellen of uw plannen in het bestemmingsplan passen. En of er subsidies zijn die u kunt aanvragen. Misschien wilt u het bedrijfspand wel verbouwen. Dan heeft u bijvoorbeeld een vergunning nodig. Doe de vergunningcheck op het Omgevingsloket online en u weet meteen wat u moet doen. Startende ondernemers kunnen goed terecht bij de website van de Kamer van Koophandel (KvK). Daar schrijft u zich ook in. Of op de website Ondernemersplein.nl waar u informatie vindt over bijvoorbeeld geldzaken, personeel en belastingen. En natuurlijk de website van de Belastingdienst. Heeft u erg weinig geld? Heeft u een uitkering? Kijk dan of de Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) iets voor u is. Of neem contact op met UWV. Voor sommige bedrijven geldt: Wilt u meer dan 50 mensen tegelijk in uw bedrijf binnenlaten? Doe dan een melding over de brandveiligheid. De gemeente kan ook een Bibob-onderzoek doen. U krijgt daar bericht van. Voor een horecabedrijf gelden strengere regels. Kijk daarvoor bij Horecabedrijf beginnen.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Bent u gehandicapt en kunt u uw auto niet bij uw huis in de buurt parkeren? U kunt misschien een gehandicaptenparkeerplaats krijgen. Dit is een parkeerplaats met een bord waarop uw kenteken staat. U moet wel een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders hebben. Andere bewoners mogen bezwaar maken tegen de gehandicaptenparkeerplaats.

  • Externe link: Toestemming kabels en leidingen leggen

    U wilt kabels en leidingen in grond van de gemeente aanleggen? Dan heeft u onze toestemming nodig. Voor grotere werkzaamheden heeft u een vergunning nodig.

  • Externe link: Echtscheiding melden

    Een scheiding of ontbinding van het partnerschap regelt u via de rechter. Meestal met een advocaat. U meldt de scheiding binnen 6 maanden. Dit doet u bij de gemeente waar u getrouwd bent of uw geregistreerd partnerschap aangegaan bent. Vaak regelt uw advocaat dit voor u. Wij zetten de scheiding in het register. U mag een geregistreerd partnerschap zonder rechter beëindigen (dit gebeurt door het opmaken van een overeenkomst bij een notaris), als u geen minderjarige kinderen heeft. Om uw huwelijk te beëindigen moet u altijd naar de rechter.

  • Externe link: Leerlingenvervoer

    Heeft uw kind een handicap of beperking? Of gaat uw kind naar een school voor bijzonder onderwijs (vanwege het geloof) of een (speciale) school die ver weg ligt? En kan hij of zij daarom niet met de fiets of het openbaar vervoer naar school? Ook niet als een begeleider meegaat? Of is er helemaal geen openbaar vervoer in de buurt? Laat het ons weten. Misschien kan uw kind leerlingenvervoer krijgen. We kijken dan naar: wat het kind zelf kan of een ouder mee kan reizen of de school ver weg ligt wat de reistijd is Soms kunnen we om een eigen bijdrage van de ouders vragen. Dan kijken we ook naar het inkomen. Vraag het leerlingenvervoer op tijd aan. U kunt dit niet meer achteraf doen.

  • Externe link: Afspraak maken

    U wilt een afspraak met ons maken. Dit kan hier op de website of telefonisch. Bijvoorbeeld omdat u iets wilt regelen of bespreken zoals: een aanvraag voor een paspoort de erkenning van een kind of een geboorteakte een aanvraag voor een Verklaring Omtrent gedrag Afspraak maken U kunt een afspraak altijd later aanpassen of afzeggen. Onze dienstverlening is aangepast. Dat komt door het coronavirus. Bekijk alle informatie op Dienstverlening en contact. Kijk of u het online kunt regelen. Bepaal of uw afspraak noodzakelijk is.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een burger in leven is. Dit bewijs kan noodzakelijk zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties en kan verkregen worden bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.

  • Externe link: Bingo of loterij organiseren

    Wilt u een bingo of loterij organiseren voor uw vereniging? Hiervoor heeft u toestemming nodig. Laat het ons op tijd weten. Vraag voor een loterij een vergunning bij ons aan. Een klein kansspel zoals een bingo of prijsvraag hoeft u alleen maar te melden. Bij een kansspel gaat het geld naar een goed doel. Bijvoorbeeld een nieuw clubhuis, instrumenten voor de muziekvereniging of renovatie van de kerk.