Zoekresultaten 1 - 50 van 198 resultaten
- Externe link: Grafbedekking
Op een graf mag een grafmonument en/of beplanting geplaatst worden. U bent vrij in de keuze welk type grafbedekking u neemt. De grafbedekking moet wel aan bepaalde eisen voldoen. U hebt voor grafbedekking een vergunning nodig. De steenhouwers en leveranciers weten de eisen en kunnen u hierin adviseren. Zij kunnen voor u ook de benodigde vergunning aanvragen. Aanvraagformulier grafbedekking downloaden (PDF) Uitvoeringsregels grafbedekking, asbezorging en gedenkplaats downloaden (PDF, 173KB)
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2022-11-14
- Externe link: Bodemonderzoek
Gaat u een woning of bedrijfspand (ver)bouwen of slopen? Dan kan het zijn dat vooraf een bodemonderzoek moet worden uitgevoerd. Alleen op deze manier weet u wat de kwaliteit van de bodem is. Ook kan het zijn dat de grond gezuiverd (gesaneerd) moet worden, voordat u de werkzaamheden kunt starten. Aanvraag/vergunningcheck via het Omgevingsloket Bodemonderzoek laten uitvoeren bij bouwen of slopen Een bodemonderzoek toont de kwaliteit van de bodem aan. Alleen een erkend adviesbureau mag dit onderzoek uitvoeren. Heeft u een bodemonderzoek laten uitvoeren? Dan kunt u de gemeente op de hoogte stellen van de resultaten. De gemeente of Omgevingsdienst Veluwe bekijkt of het onderzoek op de juiste manier is uitgevoerd. En doet daarna een uitspraak over de geschiktheid van een locatie voor het gewenste gebruik. Omgevingsdienst Veluwe Omgevingsdienst Veluwe ziet namens de gemeente toe op de uitvoering en naleving van de regels over bodem en grond. Wanneer u een bodemonderzoek heeft laten uitvoeren, wordt u gevraagd om het resultaat van het onderzoek als volgt bij Omgevingsdienst Veluwe aan te leveren: Per onderzoek één PDF-bestand of Per onderzoek één XML-bestand volgens de standaard SIKB0101. Het is verstandig om vooraf bij de Omgevingsdienst Veluwe na te gaan welk onderzoek u het beste kunt laten uitvoeren. Contactgegevens Omgevingsdienst Veluwe T 055 580 17 05 E info@odveluwe.nl Bodemonderzoek beoordelen Heeft u de gegevens van het bodemonderzoek doorgegeven aan de gemeente Putten of aan Omgevingsdienst Veluwe? Dan gaat de Omgevingsdienst het bodemonderzoek beoordelen. Goed om te weten: Als een bodemonderzoek onvolledig is uitgevoerd, geeft de gemeente aan welke onderdelen ontbreken. Blijkt uit het bodemonderzoek dat de bodem op uw locatie is verontreinigd? Dan geeft de Omgevingsdienst aan wat de gevolgen zijn van de verontreiniging. Misschien is een aanvullend bodemonderzoek nodig, voordat duidelijk is of de bodem geschikt is voor het gewenste gebruik. Daarnaast kan een sanering van de bodem nodig zijn om het gewenste gebruik mogelijk te maken. Ook kunnen beperkingen voor bijvoorbeeld grondafvoer gelden als gevolg van de verontreiniging. Bodemonderzoek laten uitvoeren bij andere situaties Bodemonderzoek kan daarnaast ook nodig zijn in de volgende situaties: U gebruikt bouwstoffen, grond of baggerspecie (niet voor particulieren). Het omgevingsplan verandert. Is de bodem niet geschikt voor bijvoorbeeld het bouwen van een woning? Dan zal extra bodemonderzoek en soms bodemsanering noodzakelijk zijn. Een bodemonderzoek is 5 jaar geldig. De kwaliteit van de bodem kan veranderen. Door activiteiten die op de bodem plaatsvinden of omdat de landelijke onderzoeksnormen strenger worden. Kloppen de resultaten van het bodemonderzoek na 5 jaar nog? Met een veldinspectie of een aanvullend onderzoek kunt u dit aangeven. Voor een bodemonderzoek op eigen terrein is geen toestemming nodig.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-08-12
- Natuur en milieu
- Externe link: IOAW
IOAW is de afkorting van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers. U kunt recht hebben op een IOAW-uitkering als u bent geboren voor 1 januari 1965 en onvoldoende inkomen heeft om van te leven. Het inkomen van uw partner telt hierbij ook mee, maar het inkomen van minderjarige kinderen niet.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2022-11-14
- Externe link: Subsidie vereveningsfonds woningbouw
De gemeente heeft afspraken gemaakt in de woonvisie. Deze afspraken gaan over het deel van de sociale en betaalbare woningbouw, op het totaal aantal te bouwen woningen. Dat deel is niet altijd haalbaar. Daarom het fonds voor woningbouw voor verevening tussen projecten. De basis hiervoor ligt in de ‘verordening verevening en doelgroepen woningbouw’. Ligt bij een project het deel sociale en betaalbare woningbouw beneden de regel van 65%? Dan levert het project een vergoeding aan het fonds. Ligt bij een project het deel sociale en betaalbare woningbouw boven de regel van 65%? Dan krijgt u subsidie uit het fonds. De gemeente moedigt zo de bouw van sociale en betaalbare woningen in Putten aan. Subsidie vereveningsfonds woningbouw online aanvragen via DigiD Bewijsstukken Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Situatietekening woningbouwplan. Informatie van elke woning: Huur of koop; Wat is de (huur- of koop)prijs. Overig te bebouwen onroerend goed. Exploitatieberekening van de ontwikkeling. Gegevens waaruit blijkt dat en hoe de sociale en betaalbare woningen voldoen aan de verordening. Het gaat hier om de begripsbepaling. Zoals bedoelt in artikel 1 van de Verordening verevening en doelgroepen woningbouw gemeente Putten. De-minimisverklaring. Voorwaarden De subsidie is voor de ontwikkelende partij van een woningbouwproject. Hierbij moet meer dan 65% van het totaal aantal woningen in de sociale en betaalbare sector gebouwd worden. Hoogte subsidie Het college stelt de hoogte van het subsidiebedrag vast. Zij kijken daarvoor naar het verschil tussen de grondopbrengst van het gewenste programma. En de grondopbrengst van het werkelijke programma. Dit gebeurt op basis van het collegebesluit grond- en huurwaarden.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-06-19
- Externe link: Online rijbewijs aanvragen
Een verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs kunt u online aanvragen. Online verlengen Staat u ingeschreven in de gemeente Putten en heeft u een Nederlands rijbewijs? Dan kunt u ook online de verlenging of categorie-uitbreiding van uw rijbewijs aanvragen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Neem het rijbewijs dat u nu heeft mee. Rijbewijs (verlenging of uitbreiding) online aanvragen Vraagt u het rijbewijs voor de eerste keer aan? Of vraagt u het rijbewijs liever niet online aan? Dan gaat u naar de Servicebalie in het gemeentehuis. Een afspraak maken is niet nodig. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs bij de Ontvangstbalie afhalen. Openingstijden Servicebalie
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-23
- Externe link: Aangifte verhuizing naar het buitenland
Gaat u verhuizen naar het buitenland? En bent u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland? Dan geeft u uw verhuizing maximaal 5 dagen voor vertrek door aan de gemeente. Dit moet u persoonlijk doen in het gemeentehuis. U kunt hiervoor online of telefonisch een afspraak maken. Afspraak maken voor het aangeven van uw verhuizing naar het buitenland Voorwaarden De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door: Uzelf, als u 16 jaar en ouder bent. Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen. Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar (alleen als verhuizing plaatsvindt van en naar hetzelfde adres). De curator voor een persoon die onder curatele staat.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-19
- Externe link: Subsidie VVV
Een subsidie om Putten te promoten vanuit een krachtig, proactief en recreatief platvorm. Met een sterke focus op het gastheerschap en samenwerking tussen verschillende partijen. Subsidie VVV online aanvragen Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een activiteitenplan Een begroting
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-06-19
- Externe link: Putten voor Elkaar
Deze subsidie kan aangevraagd worden door Putten voor Elkaar. Putten voor Elkaar online aanvragen Vraagt u de subsidie online aan? Dan heeft u de volgende bijlagen digitaal nodig: Een beschrijving van de activiteiten. Een jaarplan, met daarin de activiteiten, doelen en resultaten die u met de activiteiten wilt halen. Een begroting en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten. De stand van de egalisatiereserves van de organisaties op het moment van de aanvraag.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-06-19
- Externe link: Informatie koopzondagen
In de Verordening voor de openingstijden van winkels geeft de gemeenteraad geen ontheffing voor koopzondagen.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-01-13
- Externe link: Ontheffing optreden straatartiest
Wilt u als straatartiest optreden op de openbare weg? Dan hebt u hiervoor een ontheffing nodig van de gemeente. Denk bij een optreden aan muziek maken of aan activiteiten van bijvoorbeeld mimespelers, goochelaar en theatergroepen. Ook filmers, straatfotografen, gidsen en exploitanten van draaiorgels moeten deze ontheffing aanvragen. In het centrum van Putten zijn hiervoor drie aangewezen locaties; Hoek van de Dorpsstraat/ Kerkstraat (naast de pomp); Hoek van de Dorpsstraat/ Achterstraat; Hoek Bakkerstraat/ Verlengde Dorpsstraat. Ontheffing optreden straatartiest online aanvragen via DigiD of eHerkenning
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-24
- Externe link: Pand als woning gebruiken
Het is verboden een gebouw dat geen woning is te gaan gebruiken als woning. Wilt u dit toch? Dan moet u een vergunning aanvragen.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2022-12-14
- Huisvesting
- Externe link: Bouwstoffen
Bouwbedrijven moeten een melding maken van de bouwstoffen die zij gebruiken. Voor bijvoorbeeld de bouw van een weg of brug. Het gaat om bouwstoffen zoals: Primaire (geen afval) stoffen (grond en bouwstoffen), bijvoorbeeld: betonproducten zoals cellenbeton, klinkers en kalkzandsteen klei- en zandachtige materialen zoals baggerspecie, grind, ophoogzand en grond Secundaire (wel afval) stoffen, bijvoorbeeld: brekerzand, zeefzand, slakken of menggranulaat. Deze bouwstoffen moeten aan regels voldoen, die staan in het Besluit bodemkwaliteit. Dit is om de bodem en grond schoon te houden. Wij moedigen hergebruik van afvalstoffen aan. Particulieren zijn vrijgesteld.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2022-09-08
- Externe link: Betalingsregeling gemeentelijke belastingen
Heeft u moeite om de gemeentelijke belastingen te betalen? Vraag een betalingsregeling aan. Wij beoordelen op basis van het ingevulde formulier of u hiervoor in aanmerking komt. Betalingsregeling gemeentelijke belastingen online aanvragen via DigiD of eHerkenning
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2022-03-14
- Externe link: Beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking
Soms is het niet mogelijk om te werken voor een reguliere werkgever. Bijvoorbeeld door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Misschien is werken in een beschutte werkomgeving dan iets voor u. U werkt dan onder begeleiding en met aangepaste werkzaamheden. U vraagt beschut werk aan bij de gemeente De gemeente vraagt vervolgens advies van het UWV. Op basis van dit advies besluit de gemeente of u bij de doelgroep voor beschut werk hoort. Als dit zo is, zorgt de gemeente ervoor dat u een dienstbetrekking krijgt. Vaak is er een wachtlijst. De gemeente belt u wanneer er een geschikte plaats voor u is. Contactgegevens T (0341) 359 611
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-28
- Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)
De onroerendezaakbelastingen zijn een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente. De gemeente gebruikt de inkomsten voor een groot aantal algemene uitgaven, zoals de kosten van: De brandweer. Wegen. Openbare verlichting. Openbaar groen. Onderwijs. Sport. Cultuur en recreatie. Wie betaalt er onroerende-zaakbelastingen? De eigenaar. Dat is de persoon die op 1 januari, van het belastingjaar, volgens het kadaster eigenaar van een onroerende zaak is. De gebruiker. Dat is de persoon die op 1 januari ,van het belastingjaar, de onroerende zaak (geen woning) gebruikt. Wat moet ik betalen? De vastgestelde WOZ-waarde is de maatstaf voor de onroerendezaakbelastingen. De belasting wordt berekend naar een percentage van de WOZ-waarde. Tarieven Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Woningen 2025 Overige objecten 2025 Eigenaar 0,0610% 0,2010% Gebruiker n.v.t. 0,1609% Bij bedrijfspanden met woning: waarom is er verschil in waarde? De gebruikers van woningen krijgen geen aanslag OZB. Dit geldt wel voor gebruikers van bijvoorbeeld winkels, kantoren, boerderijen e.d. Behalve als er ook een woongedeelte bij hoort. Dan wordt de waarde van het woongedeelte van de WOZ-waarde afgehaald. Vandaar dat op de aanslag bij OZB gebruik een lagere waarde staat dan bij OZB zakelijk recht. Wanneer u gaat verhuizen De aanslag onroerendezaakbelastingen wordt niet aangepast, omdat de situatie op 1 januari van het belastingjaar bepalend is. Heeft u een eigen woning en vindt de overdracht in de loop van het jaar plaats? Dan vindt op dat moment verrekening van de eigenarenaanslag onroerendezaakbelasting plaats tussen koper en verkoper. De notaris regelt dit. De notaris vraagt de gegevens op bij de gemeente.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-02
- Financiën
- Externe link: Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)
U heeft een eigen bedrijf of uw wilt een eigen bedrijf starten. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn twee verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent een bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraagformulier bijstand voor zelfstandigen (PDF downloaden) U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij de gemeente. U heeft de volgende bewijstukken nodig: Uw geldige identiteitsbewijs (geen rijbewijs). Bankafschriften van de laatste drie maanden van alle rekeningen. Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning. Een recent bewijs van de WOZ-waarde van uw woning. Een overzicht van uw vermogen. Uw bedrijfsplan. Bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel (KvK). Heeft u een partner? Stuur dan ook de bewijsstukken van uw partner mee.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-10-22
- Sociale zekerheid
- Externe link: Bijdrageregeling voor afkoppelen regenwater van verhard oppervlak
De gemeente Putten heeft bij zware regenbuien last van wateroverlast. Dit gaat meestal samen met water op straat. In sommige gevallen komt dit water een gebouw binnen met alle negatieve gevolgen. Wateroverlast ontstaat vooral omdat wij in het “oude” gedeelte van Putten werken met een gemengd systeem. Zowel afvalwater als regenwater gaat door één rioolbuis. In de “jongere” wijken van Putten voeren wij het regenwater apart af van het afvalwater. Een gescheiden systeem. Bij zware regenbuien stroomt het regenwater over naar sloten of wadi’s. Een oplossing om de wateroverlast kleiner te maken is het afkoppelen van het regenwater van het gemengde systeem. Dan hoeft het rioolsysteem minder af te voeren en is er minder snel wateroverlast. Als de gemeente een straat vernieuwt koppelen wij het regenwater af en voeren deze via infiltratie af. Ook de daken en terreinen van woningen, gebouwen of percelen kunt u afkoppelen. Daarvoor is de bijdrageregeling. Dit om de eigenaren aan te moedigen het regenwater van het gemengde systeem af te koppelen. U kunt in aanmerking komen voor een bijdrage van € 2,50 per daadwerkelijk afgekoppelde m² verhard oppervlak.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-16
- Externe link: Aanslagbiljet & Taxatieverslag WOZ-waarde
De WOZ-waarde wordt vermeld op de jaarlijkse gecombineerde belastingaanslag. In het taxatieverslag staat hoe de gemeente de WOZ-waarde van uw huis of bedrijf heeft bepaald. U kunt dit verslag vanaf begin februari inzien. Aanslagbiljet en taxatieverslag online inzien via DigiD Kopie aanslagbiljet aanvragen (zonder DigiD) Taxatieverslag aanvragen formulier (zonder DigiD) Snel en informeel een antwoord op uw vraag? Vul het contactformulier in Veel gestelde vragen aanslag gemeentelijke belastingen Wet waardering onroerende zaken (WOZ) De gemeente is verantwoordelijk voor de waardebepaling van alle onroerende zaken. Dit staat in de Wet WOZ. Denk aan woningen, winkels, boerderijen en andere gebouwen. Op basis van deze wet heeft de gemeente alle onroerende zaken opnieuw getaxeerd naar de landelijke datum van 1 januari 2024. Is in de periode tussen 1 januari 2024 en 1 januari 2025 de toestand van het gebouw gewijzigd? Bijvoorbeeld door een verbouwing? In de taxatie houden wij daar rekening mee. De nieuwe waarde staat op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2025. Taxatieverslag In het taxatieverslag ziet u hoe de gemeente aan de WOZ-waarde van uw gebouw komt. In een taxatieverslag staat: De WOZ-waarde van uw woning of bedrijf. De kadastrale gegevens. Informatie die belangrijk is voor de waarde, zoals: Het soort woning of bedrijf. Bijgebouwen. Bouwjaar van het gebouw en de grootte van de kavel. Informatie over dezelfde soort gebouwen. Bij woningen staan de verkoopprijzen en WOZ-waarden van eenzelfde soort woningen. Bij andere gebouwen (bedrijven, kantoren, scholen etc.) staan de huurwaarde en kapitalisatiefactor of herbouwwaarde en correctiefactoren genoemd. Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Maak zelf eenvoudig bezwaar Bent u benaderd door een gespecialiseerd bureau of makelaar die gratis bezwaar voor u wilt maken? Deze bedrijven zorgen ervoor dat u uiteindelijk meer belasting betaalt. Dit komt omdat ze hoge onkostenvergoedingen van de gemeente vragen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een bezwaar via een bureau niet vaker wordt toegekend dan een bezwaar dat u zelf maakt. Dus bent u het niet eens met de WOZ-waarde? U kunt eenvoudig binnen de termijn van zes weken na dagtekening van de beschikking uw bezwaar indienen. Meer over WOZ WOZ bezwaar maken, uitgelegd in een video WOZ-waarden openbaar Waarderingskamer Animatie met uitleg over de WOZ waarde Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-02-05
- Externe link: Structurele subsidie cultuur
Via subsidies stimuleert de gemeente organisaties om maatschappelijke doelen te bereiken. Heeft uw organisatie geld nodig voor activiteiten die bijdragen aan maatschappelijke doelen? Vraag een subsidie aan bij de gemeente. In een beschikking spreken de organisatie en de gemeente af wat de activiteiten zijn die in aanmerking komen voor een subsidie. Na 12 maanden beoordelen wij de uitgaven. De aanvrager levert een verslag in over de inhoud en een financieel verslag. Is het resultaat negatief? De gemeente mag de subsidie (voor een deel) terug vragen. U kunt de subsidie aanvragen tot en met 30 september 2025. Aanvragen structurele subsidie cultuur
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-28
- Externe link: Inzagerecht / Verstrekkingsbeperking persoonsgegevens
U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens niet aan sommige personen of instanties door te geven. Dat kan voor uzelf en voor kinderen tot 16 jaar. U kunt de inzagerecht / verstrekkingsbeperking persoonsgegevens ook weer stoppen. Verhuist u naar een andere gemeente? Dan blijft ook in de nieuwe gemeente de geheimhouding bestaan. Doet u de aanvraag online? Wij verwerken direct uw aanvraag. Inzagerecht/ verstrekkingsbeperking persoonsgegevens online aanvragen via DigiD Voor wie blijven uw gegevens zichtbaar? Heeft een organisatie uw gegevens nodig voor het uitvoeren van hun taak? Bijvoorbeeld voor de inning van belasting of de betaling van uw pensioen? Dan moet de gemeente uw gegevens doorgeven. Uw gegevens blijven dan niet geheim, ook al heeft u hiervoor een verzoek ingediend. Overzicht verstrekte en vermelde gegevens opvragen Wilt u weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de BRP? Dan kunt u daarvan bij de afdeling Burgerzaken een overzicht opvragen. Wilt u weten welke gegevens over u in de BRP vermeld staan? Dan kunt u een verzoek tot inzage doen. Hierbij kunt u ook informatie over de oorsprong van de vermelde gegevens krijgen. Ook kun je jouw actuele gegevens bekijken via www.mijnoverheid.nl U logt in met uw DigiD.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-12-27
- Externe link: Gladheidbestrijding
Het winterweer is weer begonnen. In deze tijd is de kans op gladheid op de wegen en trottoirs groot. Vooral door (nacht)vorst, ijzel en sneeuw. Dit kan problemen opleveren voor automobilisten, (brom)fietsers en voetgangers. Wat doet de gemeente? De gemeente Putten strooit als het kan preventief. Dat betekent dat op basis van een zo betrouwbaar mogelijke weersverwachting wegenzout wordt gestrooid voordat ijsvorming op het wegdek ontstaat. Onder extreme omstandigheden, aanhoudende ijzel of sneeuwval, strooit de gemeente curatief. Curatief of achteraf strooien vindt plaats wanneer gladheid daadwerkelijk is geconstateerd. Verkeer bevordert de werking van wegenzout Wij gebruiken wegenzout als dooimiddel. Als een dooimiddel aan water wordt toegevoegd, daalt het vriespunt van het water. Dat betekent dat het water pas bij een lagere temperatuur bevriest. De zoutkorrel trekt vocht uit de omgeving aan. Hierdoor ontstaan een zoutoplossing (pekel) met een lager vriespunt dan water. De pekel laat het ijs, waarmee het in aanraking komt, smelten. Het verkeer bevordert het smeltproces. Doordat de pekel door het verkeer verspreid wordt en de ijslaag door het verkeer losgereden wordt. Bij weinig verkeer is het effect van strooien klein. Waar wordt gestrooid? Het gemeentebestuur besluit op welke wegen wij strooien. Deze routes hebben wij hoofdroutes genoemd. Voor het strooien gebruiken wij zoveel mogelijk de volgende prioriteiten: Bus routes. Uitvalswegen van openbare diensten zoals brandweer en politie. Verbindingswegen tussen de wijken. Toegangsroutes naar industrieterreinen en uitvalswegen. De belangrijkste fietsroutes naar de scholen. Bekijk de routes op de digitale kaart van Putten Bekijk het overzicht van de strooiroutes De provincie is verantwoordelijk voor de gladheidbestrijding op de provinciale wegen en de fietspaden die daarbij horen. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de gladheidbestrijding op de Rijksweg A28. Op particulier terrein strooien wij niet. Ook niet tegen vergoeding. Strooiroutes De gemeente strooit als eerste de hoofdroute voor wegen en fietspaden. Bij extreme omstandigheden zoals sneeuw of ijzel, kunnen wij inzetten op andere wegen en straten. Dit beslist de pikethouder op basis van tijd en na het strooien van de hoofdroutes. Bij uitrukken hanteren wij de volgende actietijden: Binnen 1 uur na alarmering wordt er uitgerukt. Binnen 2,5 uur na uitrukken is de actie voltooid. Deze tijdsnormen zijn niet van toepassing onder extreme omstandigheden. Denk daarbij aan ijzel of aanhoudende sneeuwval. Paaltjes verwijderen De routes willen we zo goed mogelijk strooien. Daarom verwijderen we waar mogelijk de rood-witte paaltjes op fietspaden en afgesloten wegen. Deze paaltjes zetten we in april 2023 terug. Waar strooien wij niet Niet alle gemeentewegen en paden zitten in de strooiroutes. Bij doodlopende of afgesloten wegen is weinig verkeer. Strooien heeft bijna geen effect. De gemeente strooit daar niet. Richtlijn hierbij is de afstand van het ongestrooide deel tot een gestrooide weg maximaal ± 300 meter is. Blijf alert Strooien kost tijd. Dus blijft u bij plotseling opkomende gladheid als weggebruiker extra voorzichtig. Het kan zijn dat de strooiauto nog niet klaar is met de route. Bovendien kunnen extreme weersomstandigheden tot gevolg hebben dat strooien geen of onvoldoende effect heeft. Ook kan plaatselijk de gladheid afwijken, bijvoorbeeld op bruggen of viaducten. Het is dus belangrijk om als weggebruiker alert te blijven. Help mee gladheid te bestrijden De gemeente heeft de handen vol aan het bestrijden van gladheid op rijbanen en fietsroutes. Wilt u daarom uw trottoir zelf sneeuwvrij houden en bij gladheid strooien? Tips voor het trottoir Bij sneeuw is het beter eerst te vegen en daarna te strooien. Veeg de sneeuw naar een plek waar niemand er last van heeft. Houd bij het vegen straatkolken vrij van sneeuw. Denk aan het milieu: maak matig gebruik van strooizout. Strooi vooral op plekken waarover gelopen of gereden wordt. Strooi zand om een dikke ijslaag begaanbaar te maken. Zoutkisten De gemeente plaatst vanaf begin december weer een aantal zoutkisten op openbare plekken. De zoutkisten liggen aan het begin van een wijk, bij openbare gebouwen of bij seniorenwoningen. De kisten worden gevuld met een mengsel van zout en zand. Zout alleen werkt pas als het veelvuldig bereden wordt. Door zout te mengen met zand ontstaat een strooimiddel dat prima te gebruiken is op trottoirs en wegen die minder bereden worden. Wij vragen u met het zout/zand mengsel uit de zoutkisten de openbare ruimte/stoep te strooien. Zo levert u een bijdrage aan het verhogen van de verkeersveiligheid. Bekijk het locatieoverzicht van de zoutkisten De gemeente vult de kisten regelmatig bij. Wij vragen u ook een oogje in het zeil te houden. Zijn de kisten (bijna) leeg? Of ziet u misbruik/vandalisme? Dan kunt u dit bij ons melden via www.putten.nl/melding. U kunt dit ook telefonisch melden via (0341) 359 611.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-10-11
- Verkeer
- Externe link: Hondenbelasting
In de gemeente Putten wordt geen hondenbelasting geheven. Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-01-03
- Financiën
- Externe link: Legesheffing
De gemeente brengt legeskosten in rekening voor geleverde diensten. Denk bijvoorbeeld aan: Voltrekken van een huwelijk. Aanvraag van een paspoort of rijbewijs. Aanvraag omgevingsvergunning. In de verordening vindt u een overzicht van de producten en diensten waar wij legeskosten voor vragen. Let op: u bent legeskosten verschuldigd voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Wordt een aangevraagde vergunning niet verleend? Dan moet u als nog de legeskosten betalen. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van leges Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl Bezwaar en Beroep Bent u het niet eens met de legesheffing? Maak dan binnen 6 weken bezwaar. Het bezwaarschrift dient u in bij de heffingsambtenaar van de gemeente Putten, Postbus 400, 3880 AK Putten. Bent u het niet eens met de uitspraak op bezwaar? Dien dan beroep in bij de Rechtbank Gelderland.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-02
- Externe link: Toeristenbelasting
De gemeente Putten legt belasting op aan mensen die in Putten als toerist overnachten. Zij staan niet met hun naam- adres- en woonplaatsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie van Putten geregistreerd. Toeristen dragen daardoor bij aan toeristische voorzieningen in de gemeente zoals: Fiets- en wandelpaden Picknickplekken Toeristische informatie (de VVV, digitale kalender, toeristische wegwijzers) Zwembad Recreatiegebieden als de Krachtighuizerheide. U betaalt Forensenbelasting als u voldoet aan elke van deze kenmerken: U heeft een gemeubileerde recreatiewoning of stacaravan in de gemeente Putten in gebruik. U staat niet in de gemeente Putten ingeschreven. U heeft per jaar 90 dagen of meer de beschikking over deze recreatiewoning of stacaravan. Wanneer betaalt u toeristenbelasting? Verblijft u als gast in een recreatiewoning, stacaravan of gastenkamer in een Bed & Breakfast of hotel? Dan betaalt u toeristenbelasting bij: Een kort verblijf in de gemeente Putten (minder dan 90 dagen). Een verblijf voor langere tijd in een kampeermiddel, zoals een tent of toercaravan. De toeristenbelasting betaalt u aan de verhuurder, die deze belasting vervolgens afdraagt aan de gemeente. Het tarief geldt per persoon per overnachting, ook voor kinderen. Voor kampeermiddelen op een seizoenplaats geldt een vast bedrag voor ieder onderkomen per seizoen. Tarieven toeristenbelasting 2025 Toeristenbelasting per persoon per overnachting Onderkomens Tarief Mobiele kampeeronderkomens en groepsaccommodaties Tenten, vouwwagen, campers, toercaravans en groepsaccommodaties. €1,44 Hotel Hotel €2,02 Overig Alle onderkomens die niet onder bovengenoemde categorieën vallen zoals: chalets, stacaravans, bungalows, zomerhuisjes en gedeelten van woningen. €1,71 Biedt u een overnachtingsgelegenheid aan of gaat u dit doen? Verhuurt u kamers, een vakantiewoning of kampeerruimte aan toeristen? Dat moet u dit aan de gemeente melden. Dit kan via telefoonnummer (0341) 359 602 of stuur een e-mail naar belastingen@putten.nl. De gemeente zet uw contactgegevens in een registratiesysteem: het Nachtregister. Vervolgens krijgt u aan het einde van het jaar een brief. In deze brief wordt u gevraagd om over het betreffende jaar de door uw gasten betaalde toeristenbelasting aan de gemeente over te maken. Nachtregister U hoeft niet meer allerlei losse registraties bij te houden, zoals registratieboekjes, digitale of schriftelijke overzichten. U kunt 1 van de 2 bestanden op de pagina nachtregister downloaden. En vervolgens op uw computer opslaan. Zo kunt u digitaal of schriftelijk, op een moment dat u tijd heeft, voor het hele jaar uw gasten registreren. In het formulier zijn al invulvelden voor u aangemaakt, waarin u de gegevens invult. Door de uniformering van de gegevens is de check door de gemeente ook eenvoudiger. Waardoor de verwerking sneller kan plaatsvinden. Formulieren nachtregister downloaden Bent u inwoner van Putten? U betaalt als inwoner van de gemeente Putten gemeentelijke belastingen. U betaalt dan voor uzelf geen forensenbelasting en toeristenbelasting. Uiteraard betalen uw gasten in de recreatiewoning of stacaravan wél toeristenbelasting. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-08
- Financiën
- Externe link: Waarmerken kopie Nederlands reisdocument of rijbewijs
Soms heeft u een gewaarmerkte kopie van een Nederlands reisdocument (paspoort of identiteitskaart) of rijbewijs nodig. Dit is een verklaring dat de kopie van het document er precies hetzelfde uitziet als het origineel. U kunt een document onder andere laten waarmerken op het gemeentehuis. U krijgt dan een stempel en handtekening op de kopie.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-23
- Externe link: Rioolheffing
Een belangrijke taak van de gemeente is de afvoer van afval- en hemelwater. De opbrengst van de rioolheffing gebruikt de gemeente onder andere voor: Onderhoud, verbetering en vernieuwing van het gemeentelijke rioolstelsel. De afkoppeling van hemelwater van verharde oppervlakten op de riolering. Zo wordt wateroverlast zoveel mogelijk beperkt. Wie betaalt rioolheffing? De gebruiker van een perceel van waaruit afvalwater/hemelwater op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. Een perceel is een woning of een bedrijf, maar ook een recreatiewoning zoals een stacaravan, woonwagen of zomerhuis. Het tarief voor een recreatiewoning ligt wel veel lager. Een recreatiewoning wordt vaak maar voor een gedeelte van het jaar gebruikt. Als u staat ingeschreven op een recreatiewoning, dan betaalt u wel hetzelfde tarief. Wat moet ik betalen? Het bedrag dat u moet betalen hangt af van het aantal kubieke meters water dat afgevoerd wordt op het rioolstelsel. Tarieven 2025 Rioolheffing bij een waterverbruik van 0 tot en met 250 m3 € 214,40 toeslag bij een waterverbruik van 250 m3 tot en met 500 m3 € 94,50 Boven 500 m3 voor elke eenheid van 500 m3: toeslag bij een waterverbruik van 500 m3 tot en met 2.500 m3 € 192,30 toeslag bij een waterverbruik van 2.500 m3 tot en met 25.000 m3 € 154,40 toeslag bij een waterverbruik van 25.000 m3 tot en met 100.000 m3 € 122,80 toeslag voor elke eenheid van 500 m3 boven de 100.000 m3 € 98,40 het tarief voor een recreatiewoning bedraagt € 53,50 Verhuizing Verhuist u in de loop van een jaar binnen de gemeente? Dan heeft dat meestal geen gevolgen voor uw aanslag gemeentelijke belastingen. Verhuist u in de loop van een jaar buiten de gemeente? Dan berekenen wij het bedrag van de rioolheffing tot en met de maand van vertrek. Verhuist u nadat u de aanslag heeft gehad? Dan vermindert de gemeente de belasting automatisch over de maanden dat u niet meer in onze gemeente woont. U krijgt hier een brief over. Wetgeving Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing Contactgegevens T (0341) 359 750 E belastingen@putten.nl
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-06-04
- Financiën
- Externe link: Eerste inschrijving in Nederland
Gaat u zich vanuit het buitenland voor het eerst in Nederland vestigen? Of heeft u al eerder ingeschreven gestaan? Dan moet u een eerste inschrijving in Nederland doen.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2022-12-14
- Recht
- Externe link: Nederlander worden
Wilt u Nederlander worden en staat u ingeschreven bij de gemeente Putten? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of naturalisatie. Optieprocedure of naturalisatieprocedure Als u Nederlander wilt worden is de optieprocedure de makkelijkste en snelste manier. Hier moet u wel eerst voor in aanmerking komen. Anders kiest u voor de naturalisatieprocedure. Op de website van de IND vindt u meer informatie over: De voorwaarden. De benodigde documenten. De procedure. De kosten. Het proces na de inwilliging of afwijzing. Kosten optieprocedures Aanvraag voor u alleen - € 231,00. Aanvraag voor een echtpaar of geregistreerde partners - € 395,00. Aanvraag voor een minderjarige waar u op hetzelfde moment een verzoek voor doet (medeopteren) - € 26,00 extra per kind. Kosten naturalisatieprocedure Aanvraag voor u alleen € 1.091,00. Aanvraag voor een echtpaar of geregistreerde partners - € 1.393,00 Aanvraag voor een minderjarige waar u op hetzelfde moment een verzoek voor doet (medenaturaliseren) - € 161,00 extra per kind. Er zijn verlaagde kosten voor personen die staatloos zijn of een verblijfsvergunning asiel hebben: Aanvraag voor u alleen € 811,00. Aanvraag voor een echtpaar of geregistreerde partners - € 1.114,00 Aanvraag voor een minderjarige waar u op hetzelfde moment een verzoek voor doet (medenaturaliseren) - € 161,00 extra per kind.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-24
- Externe link: Sluitingsuur horecabedrijven
Van maandag tot en met zondag tussen 01.00 uur en 07.00 uur zijn openbare inrichtingen gesloten. De burgemeester kan een ontheffing geven van de sluitingstijd. Voorwaarden zijn: Op zaterdagen en zondagen na 01.00 uur mag u geen nieuwe bezoekers toelaten. Op zaterdagen en zondagen tussen 04.00 uur en 07.00 uur mogen geen bezoekers meer aanwezig zijn. Of op zaterdagen en zondagen tussen 04.00 uur en 07.00 uur is de openbare inrichting gesloten. Ontheffing sluitingsuur online aanvragen via DigiD of eHerkenning Aanvraagformulier ontheffing sluitingsuur downloaden
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-06
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Plaagdierbeheersing
Als u plaagdieren ziet, dan meldt u dit bij de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Op werkdagen bellen wij u binnen 24 uur voor het maken van een afspraak. Advies door onze professionele bestrijders is gratis. U kunt ook een particuliere bestrijder bellen. Ook zijn er bestrijdingsmiddelen te koop bij dierenspeciaalzaken of drogisterijen. Lees wel eerst goed de gebruiksaanwijzing. Hebt u specifieke vragen over plaagdieren? Bel met het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD) in Wageningen, via telefoonnummer (0317) 419 660. Kijk voor meer informatie op de website van het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD). Wespen Wespennesten leveren geen gezondheidsrisico’s op bij inwoners. Het is daarom geen taak van de gemeente om deze bij inwoners thuis weg te halen. Bovendien zorgt dit voor ongewenste concurrentie tussen de gemeente en bedrijven die de wespen kunnen bestrijden. Dit mag niet volgens de Wet Markt en Overheid. Heeft u last van een wespennest bij u thuis? Neem dan contact op met een wespenbestrijder bij u in de buurt. Wilt u gratis advies bij overlast van plaagdieren? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Opgeleide medewerkers geven u hierover gratis advies. Bijen en hommels Hebt u (over)last van bijen? Kijk op een bijenzwerm, wat nu? voor een imker in Putten. Een imker komt de bijenzwerm bij u ophalen. Hommels worden niet bestreden, omdat het een beschermde diersoort is. Muizen en ratten Muizen en ratten in en om uw woning of bedrijf kunnen schade aanrichten. Behalve knaagschade aan levensmiddelen, isolatiematerialen, leidingen en kabels (met als gevolg storing en kortsluiting), brengen muizen en ratten ook risico’s voor de volksgezondheid met zich mee. Voor advies over muizen en het bestrijden van ratten belt u de gemeente via telefoonnummer (0341) 359 611. Voor particulieren is bestrijding van ratten gratis. Het bestrijden van muizen doet de gemeente alleen bij een muizenplaag. Muskusratten Heeft u overlast door muskusratten? Bel dan (030) 634 5700 of stuur een e-mail naar muskusrattenbestrijding@hdsr.nl. Vleermuizen en steenmarters Dit zijn beschermde dieren en mogen niet worden bestreden.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-04-24
- Externe link: Geboorteaangifte
De geboorte van een kind moet u doorgeven in de gemeente waar het kind is geboren. Dit doet u binnen drie werkdagen. De vader of moeder doet geboorteaangifte. Als dit niet kan, moet iemand die bij de geboorte was aangifte doen. U kunt de geboorteaangifte helemaal online of aan de balie in het gemeentehuis doen. De geboorte online aangeven via DigiD Openingstijden balie Burgerzaken Bewijsstukken online geboorteaangifte Voor de online aangifte heeft u nodig: DigiD van de moeder en vader. Verklaring van de verloskundige. Een kopie van een erkenningsakte (als u dat hebt).
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-23
- Recht
- Externe link: Ja/Nee sticker
U kunt bij de gemeente een antireclamesticker ophalen als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, wilt ontvangen. Nee-Nee-sticker: u krijgt geen reclamefolders en geen huis-aan-huisbladen. Nee-Ja-sticker: u krijgt geen reclamefolders maar wel de huis-aan-huisbladen. De antireclamesticker kunt u gratis ophalen bij de gemeente. In de gemeente Putten heeft u geen Ja-Ja-Sticker nodig als u huis-aan-huisbladen en reclamefolder wilt ontvangen. Deze ontvangt u gewoon zonder sticker. Geadresseerde reclame en folders stoppen Geadresseerde reclame staat op uw naam en wordt meestal door de postbode bij u bezorgd. Ook reclame met uw adres erop en gericht ‘aan alle bewoners’ is geadresseerde reclame. U kunt zich hiervoor gratis afmelden bij Postfilter. Bij Postfilter kunt u ook aangeven dat u reclame van bepaalde soorten bedrijven wel wilt blijven ontvangen. Bijvoorbeeld van loterijen of energiebedrijven. Bedrijven waarvan u klant bent of bent geweest mogen u wel geadresseerde reclame blijven sturen. Wilt u deze reclame niet meer ontvangen, dan kunt u dit bij het bedrijf zelf melden. Daarmee maakt u gebruik van uw ‘recht van verzet’. Verspreiders Verspreiders van folders in Putten (voor zover bekend bij de gemeente): BDU Uitgeverij (veelal samen met de Puttenaer) Van de Kamp verspreidingen uit Voorthuizen Netwerk VSP (gesealde folders) Klacht ongeadresseerde reclame Heeft u een sticker op uw brievenbus en ontvangt u toch nog reclamedrukwerk? Geef dit dan door bij de adverteerder of de verspreider en stuur het drukwerk “retour afzender”. Het adres van de adverteerder staat op de folder. Vaak staat ook het telefoonnummer van de verspreider erop. De adverteerder of de verspreider is verplicht de klacht te onderzoeken en binnen vier weken antwoord te geven. Is het antwoord niet op tijd, of is de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld? Dien dan binnen vier weken een klacht in bij de Reclame Code Commissie via www.reclamecode.nl. Of stuur een brief naar: Reclame Code Commissie, Postbus 75684, 1070 AR Amsterdam. Contactgegevens T (0341) 359 611
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-03-19
- Natuur en milieu
- Externe link: Aangifte levenloos kind
Is uw kind na 24 weken zwangerschap levenloos geboren? Dan moet u hiervan aangifte doen bij de gemeente waar het kindje is geboren. U moet het kindje na een zwangerschap van 24 weken begraven of cremeren. Is uw kind voor 24 weken zwangerschap levenloos geboren? Dan mag u aangifte doen, maar dit hoeft niet. Bij de aangifte krijgt u toestemming om het kindje te begraven of te cremeren
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-06-19
- Externe link: Individuele studietoeslag
De individuele studietoeslag is een geldbedrag voor studenten met een beperking. De reden hiervoor is dat studenten met een beperking vaak niet of nauwelijks kunnen bijverdienen. Deze toeslag is een steuntje in de rug om toch een opleiding te doen. Aanvraagformulier individuele studietoeslag downloaden (PDF) Voorwaarden Je komt in aanmerking voor een individuele studietoeslag, als je voldoet aan de onderstaande voorwaarden: Je bent 15 jaar of ouder. Je volgt een studie waarvoor je studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren krijgt (WTOS). Je kunt als gevolg van een ziekte of gebrek structureel naast de studie geen inkomsten verwerven. Je woont in de gemeente Putten. Hoogte van de bijdrage De hoogte van de individuele studietoeslag bedraagt vanaf 1 januari 2025 voor een persoon ouder dan 21 jaar maximaal € 369,75 per maand. Deze bedragen wijzigen regelmatig. De individuele studietoeslag is belast. Leeftijd in jaren Netto bedragen studietoeslag per maand 21 jaar en ouder € 369,75 20 jaar € 295,80 19 jaar € 221,85 18 jaar € 184,88 17 jaar € 146,06 16 jaar € 127,57 15 jaar € 110,93 Vrijlating stagevergoeding (art. 7b) € 211,67. De gemeente beoordeelt uw aanvraag De gemeente beoordeelt of u recht heeft op de individuele studietoeslag.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-12-24
- Sociale zekerheid
- Externe link: Subsidie Lokaal sport- en beweegakkoord
Het doel van het Lokaal sport- en beweegakkoord is dat iedereen in Putten naar eigen behoefte kan sporten en bewegen. Met de Subsidie sport- en beweegakkoord wordt u gestimuleerd om hier een steentje aan bij te dragen. Met de Subsidie Sport- en beweegakkoord kunt u: Een sport- of beweegactiviteit opzetten en/of; Een sport- of beweegactiviteit uitvoeren en;of; Sport- of beweegmateriaal aanschaffen. Online aanvragen Subsidie Lokaal initiatief sport- en beweegakkoord
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-02-21
- Externe link: Openbare Geestelijke Gezondheidszorg
Openbare geestelijke gezondheidszorg is er voor mensen die hulp zoeken of hulp nodig hebben. Deze mensen zien daar vaak zelf geen nut meer in. Denk aan woningvervuilers, zwerfjongeren, daklozen of straatprostituees, maar ook mensen die eenzaam, dement, depressief of langdurig verslaafd zijn. Schakel deze zorg in als iemand in uw omgeving dat nodig heeft. De openbare geestelijke gezondheidszorg zorgt voor opvang en hulp.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-07-10
- Externe link: Subsidie Visit Veluwe
In opdracht van 14 gemeenten wordt door Visit Veluwe collectief uitvoering gegeven aan bestemmingsmanagement op de Veluwe. Dit is nodig om te zorgen voor een duurzame groei in de vrijetijdseconomie van de Veluwe. Met focus op een betere balans tussen natuur en toerisme. Door het bezoek aan de Veluwe te spreiden in tijd en in ruimte. De leidraad is de Veluwe Agenda 2030.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2023-06-19
- Externe link: Legalisatie handtekening
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De legalisatie zegt niets over de inhoud van het document of formulier. Afspraak maken voor het aanvragen van een legalisatie handtekening
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Gastouderbureau of kindercentrum, wijziging
Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag doen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). U moet de aanvraag doen als u de volgende onderneming start: Gastouderbureau Kinderdagverblijf Buitenschoolse opvang De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht. Heeft u gastouders die voor u werken? De gastouders moeten ook in het Landelijk Register Kinderopvang geregistreerd staan. Hiervoor moet het gastouderbureau zorgen. Wilt u ook voorschoolse educatie aanbieden? Geef dit aan bij de aanvraag. Aan voorschoolse educatie zitten strengere kwaliteitseisen.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-07-10
- Externe link: Ontheffing snoeihout verbranden
U mag geen afvalstoffen verbranden in de buitenlucht. U mag hiervoor een ontheffing aanvragen. Denk bij de aanvraag aan: De openbare orde en veiligheid. De gezondheid. De bescherming van de flora en de fauna. Deze mogen niet in gevaar komen. Het verbod geldt niet voor verlichting door kaarsen, fakkels of sfeervuren. Als u maar geen afvalstoffen verbrandt. Het verbod geldt ook niet voor vuur om te koken, bakken of braden. Dit mag niet gevaarlijk zijn voor de omgeving en geen hinder of overlast bezorgen. Let op in bossen en natuurgebieden. Hier kan een rookverbod gelden. Ontheffing snoeihout verbranden online aanvragen via DigiD Vanuit duurzaamheidsoogpunt is afvoeren van snoeihout slimmer en beter voor het milieu dan verbranding van het snoeihout. Zo mag u het snoeiafval tegen een poorttarief naar de gemeentewerf brengen. Zo wordt het snoeihout voor verschillende doelen opnieuw gebruikt.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-03-03
- Externe link: Afschrift burgerlijke stand
Wat is een afschrift van de burgerlijke stand? Dat is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (dit noemen we rechtsfeiten) in het leven. Denkt u daarbij aan gebeurtenissen zoals: Geboorte Overlijden Huwelijk Scheiding Partnerschapsregistratie Beëindiging partnerschap Op een afschrift van de burgerlijke stand staat een rechtsfeit. U kunt alleen bij de gemeente waar de gebeurtenis is volgetrokken een afschrift krijgen. Wij versturen het afschrift binnen 3 werkdagen per post. De bezorging van de post neemt ook enkele dagen in beslag. Heeft u het afschrift eerder nodig? Neemt u dan contact op. Dan zorgen wij ervoor dat u het afschrift bij de Ontvangstbalie kunt ophalen. Afschrift burgerlijke stand online aanvragen via DigiD Afspraak maken voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand Soort akte Er zijn verschillende akten waarvan een afschrift of uittreksel is op te vragen: Geboorteakte Overlijdensakte Huwelijksakte Echtscheidingsakte Akte van partnerschapsregistratie Akte van beëindiging partnerschap Termijn Vraagt u het afschrift uit de burgerlijke stand online aan? De afdeling Burgerzaken stuurt het document binnen 1 week naar uw huisadres. Uittreksel BRP Verwar een afschrift burgerlijke stand niet met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP). Hierin bewijst de gemeente dat u in deze gemeente staat ingeschreven. Een uittreksel uit het BRP is alleen te krijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Recht
- Externe link: Spandoekvergunning
U hebt een vergunning nodig om spandoeken te plaatsen. Spandoeken mag u (maximaal 14 dagen) alleen ophangen op de daarvoor door de gemeente aangewezen vier locaties: Engweg ter hoogte van de Roosendaalseweg, Hoek Brinkstraat / Harderwijkerstraat, Rotonde Garderenseweg / Bosrand, Dorpsstraat ter hoogte van Restaurant De Heerdt. Spandoekvergunning online aanvragen via DigiD of eHerkenning Aanvraagformulier spandoekvergunning downloaden (PDF)
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-04-07
- Externe link: Urgentieverklaring woningzoekende
Er is een grote vraag naar sociale huurwoningen. Om een woning te krijgen is er vaak een lange inschrijftijd nodig bij een woningstichting. Heeft u geen lange inschrijftijd, maar wel snel een (andere) woning nodig? Dan krijgt u in sommige gevallen voorrang. Urgentie aanvragen Het krijgen van voorrang begint met het aanvragen van een urgentieverklaring. Een regionale onafhankelijke commissie beoordeelt vervolgens de aanvragen. Dit gebeurt aan de hand van de Richtlijn Urgentie 2020. Aanvragen van een urgentie gaat via de woningstichting. Uiteindelijk is het uw eigen keuze om wel of geen urgentie aan te vragen. Op www.hurennoordveluwe.nl leest u hier meer over. Niet eens met de beslissing? De urgentiecommissie beslist namens burgemeester en wethouders over aanvragen voor urgentie. Bent u het niet eens met de beslissing van de urgentiecommissie? Stuur een bezwaarschrift naar de gemeente. Burgemeester en wethouders nemen zelf een beslissing over het bezwaarschrift.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-11-26
- Externe link: Schade melden
Heeft u schade gekregen in de openbare ruimte, bijvoorbeeld door een slecht wegdek? Dan mag u de gemeente aansprakelijk stellen. U kunt de gemeente verantwoordelijk stellen voor schade, als er sprake is van nalatigheid. Of de gemeente aansprakelijk is hangt af van de omstandigheden en wordt per geval beoordeeld. Heeft u een schade- of rechtsbijstandverzekering? Bent u verzekerd voor de schade of heeft u een rechtsbijstandverzekering? Neem het verder op met uw verzekeringsmaatschappij. Bent u niet verzekerd? Dan mag u zelf de gemeente aansprakelijk stellen. Online uw schade melden Bewijsstukken U moet een aantal bewijsstukken toevoegen als u uw schade online meldt. Zorg er dus voor dat u deze gegevens digitaal beschikbaar hebt. Zo kunnen we sneller en beter uw aanvraag beoordelen. De volgende stukken voegt u (indien van toepassing) toe: Foto’s van het object of de situatie die de schade heeft veroorzaakt. Foto’s van de locatie waar de schade is ontstaan. Foto’s van de schade. Getuigenverklaringen Een herstelofferte of reparatienota. Schade veroorzaakt door een voertuig van de gemeente? Dan vult u Europees schadeformulier (aanrijdingsformulier) verplicht. Eventueel rapport van een schade-expert Eventueel een proces-verbaal van de politie Hoe nu verder? Wij beoordelen uw aansprakelijkstelling. U hoort of de gemeente aansprakelijk is voor de schade.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-07-31
- Externe link: Buitenlands rijbewijs omwisselen
Het is mogelijk om een buitenlands rijbewijs om te wisselen voor een Nederlands rijbewijs. Het omwisselen van een buitenlands rijbewijs is belangrijk, omdat een buitenlands rijbewijs in Nederland maar tijdelijk geldig is. Het omwisselen van een rijbewijs moet u zelf doen. Op de website van het RDW vindt u meer informatie over het omwisselen van een buitenlands rijbewijs. Heeft u een Brits rijbewijs? Lees eerst meer over uw Britse rijbewijs in Nederland na de Brexit voordat u een afspraak maakt. Afspraak maken voor het omwisselen van een buitenlands rijbewijs
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-05-14
- Externe link: Huren of kopen in Putten
Inschrijven Als u een sociale huurwoning in Putten zoekt, moet u zich inschrijven als woningzoekende. Dit kan als u 18 jaar of ouder bent en in Nederland mag wonen. U schrijft zich in als woningzoekende op de website van hurennoordveluwe.nl. Deze inschrijving geldt ook in Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Elburg en Oldebroek. Als u vragen hebt of hulp wilt bij het inschrijven, dan kunt u contact opnemen met Woningstichting Putten. Reageren Woningcorporaties adverteren hun vrijgekomen woningen. Geïnteresseerden moeten zelf op een advertentie reageren. Het vrijkomende aanbod vindt u op www.hurennoordveluwe.nl. De woningzoekende met de langste inschrijfduur krijgt in principe de huurwoning toegewezen. Een klein deel van de vrijkomende huurwoningen wordt verloot. Passend toewijzen Houd er rekening mee dat de corporatie sociale huurwoningen passend moet toewijzen. Dat betekent dat de huurprijs moet aansluiten bij de hoogte van uw verzamelinkomen en uw huishoudgrootte. Huurtoeslag Wilt u weten of u huurtoeslag krijgt? Dat hangt af van: Huurprijs van de woning. Inkomen en vermogen. Leeftijd. Huishoudgrootte. Voor meer informatie kunt u terecht op www.belastingdienst.nl. Urgentie Heeft u om dringende reden een huurwoning nodig? Meld u aan bij een onafhankelijke urgentiecommissie. Zie hiervoor ook 'Urgentieverklaring woningzoekende'. Meer informatie Wilt u meer informatie over de verdeling van de (sociale) huurwoningen of urgentie? Neem contact op met Woningstichting Putten of een van de andere corporaties in de regio. In de Huisvestingsverordening 2020 vindt u de vastgestelde regels over de woonruimteverdeling in Putten. Kopen Het is ook mogelijk via een makelaar een woning te kopen in Putten. De makelaar kan u meer vertellen.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2024-03-07
- Externe link: Ontheffing reclamevoertuig
U mag een voertuig met handelsreclame niet op de weg parkeren met het doel handelsreclame te maken. Het college mag op dit verbod een ontheffing geven.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2021-10-11
- Externe link: Keuze van een graf (grafuitgifte)
In de gemeente Putten hebt u de volgende mogelijkheden voor begraven: Een particulier graf Een particulier graf of grafkelder is een graf met een zogenaamd uitsluitend recht. Dit houdt in dat de rechthebbende van een graf bepaalt wie er in dat graf wordt begraven. De rechthebbende is contactpersoon voor de gemeente en ontvangt alle documenten. Wij begraven in een particulier graf maximaal twee personen en twee asbussen of vier asbussen. Een particulier graf is voor een periode van dertig jaar. Deze periode is te verlengen met steeds tien, twintig of dertig jaar. Een particulier kindergraf Een kindergraf is een graf voor kinderen die voor hun 12e verjaardag overlijden. Wij begraven in een particulier kindergraf één kind. Een particulier kindergraf is voor een periode van dertig jaar. Deze periode is te verlengen met steeds tien, twintig of dertig jaar. Een algemeen graf Een algemeen graf is een graf met maximaal twee overledenen die geen familieband met elkaar hebben. U mag niet zelf bepalen wie er in hetzelfde graf liggen. Dat bepaalt de beheerder van de begraafplaats. Een algemeen graf is voor een periode van dertig jaar. Deze periode is niet te verlengen. Een algemeen kindergraf Een algemeen kindergraf is een graf met maximaal twee overleden kinderen. Kinderen overleden voor hun 12e verjaardag zonder familieband. U mag niet zelf bepalen wie er in hetzelfde graf liggen. Dat bepaalt de beheerder van de begraafplaats. Een algemeen graf is voor een periode van dertig jaar. Deze periode is niet te verlengen. Immatera Op de Algemene Begraafplaats Schootmanshof staat het Immatera monument. Is uw kind geboren bij een zwangerschapstermijn van korter dan 24 weken? Uw kind kan worden begraven in het grasveld bij het Immatera monument. Plaatsen van een monument of andere vorm van grafbedekking is niet mogelijk. Ouders kunnen een herinneringstraan met zelf gekozen tekst vastmaken aan het monument. Deze herinneringstraan is te krijgen bij de afdeling Burgerzaken. De tekst moet u zelf verzorgen. Asbestemming De gemeente Putten heeft vier mogelijkheden voor de bestemming van as van een overledene: Begraafplaats Schootmanshof heeft een speciaal veld voor het uitstrooien van de as van de persoon die overleden is. Op het verstrooiveld is een herdenkingsmonument voor herdenkingsplaatjes. Begraafplaats Schootmanshof heeft een urnenmuur. Een urnennis is ook een particulier graf en is voor een periode van tien, twintig of dertig jaar. Deze periode is te verlengen. Een urnennis biedt plaats aan twee asbussen met of zonder urn. De asbus plaatsen in een urnenkelder. In een urnenkelder worden maximaal vier asbussen geplaatst. Een asbus plaatsen in een urnenkelder is voor een periode van dertig jaar. Deze periode is te verlengen met steeds tien, twintig of dertig jaar. De asbus plaatsen in een particulier graf. Wij begraven in een particulier graf maximaal twee personen en twee asbussen of vier asbussen. Vervallen van rechten Het recht op een particulier (kinder)graf kan vervallen. Dit gebeurt als het graf niet tijdig wordt overgeschreven op naam van een nieuwe rechthebbende. Of wanneer het recht niet tijdig is verlengd. Daarnaast mag een rechthebbende vrijwillig afstand doen. Het graf vervalt dan aan de gemeente. Als er grafbedekking is, wordt deze verwijderd.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2022-11-14
- Externe link: Verkeersontheffing
Bewoners en bedrijven kunnen een verkeersontheffing aanvragen voor het (tijdelijk) parkeren in de blauwe zone (Fontanusplein, Gervenhof en Kerkplein). Daarnaast kunnen bewoners en bedrijven een verkeersontheffing aanvragen voor de voetgangerszone in de Kerkstraat en Dorpsstraat. Verkeersontheffing bewoner online aanvragen via DigiD Verkeersontheffing bedrijf online aanvragen via eHerkenning Vraagt u de ontheffing online aan? Voor de aanvraag hebt u de volgende documenten digitaal nodig: Een geldig kentekenbewijs van het voertuig. De reden waarom u de ontheffing nodig heeft. De datum en het tijdstip waarvoor u de ontheffing nodig heeft. De plaats van de ontheffing. Blauwe zone verkeersontheffing In de blauwe zone mag u uw auto niet langer dan een bepaalde tijd neerzetten. U kunt ontheffing krijgen om uw auto langer dan de aangegeven tijd te parkeren. Voorwaarden voor bewoners U woont binnen de parkeerschijfzone. Maximaal 1 ontheffing op kenteken voor ieder adres. Met de ontheffing mag u langer dan 2 uur parkeren (geldt alleen voor Fontanusplein, Gervenhof en Kerkplein). De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Heeft u op eigen terrein parkeerruimte of de mogelijkheid om op een andere manier in eigen parkeerruimte te voorzien? Denk bijvoorbeeld aan het kopen of huren van een parkeerplaats bij een appartementencomplex. Dan komt u niet in aanmerking voor de ontheffing. Voorwaarden voor ondernemers U bent ondernemer en/of voert als ondernemer werkzaamheden uit binnen de parkeerschijfzone. Ondernemers krijgen alleen een tijdelijke ontheffing voor bijvoorbeeld werkzaamheden. Met de ontheffing mag u langer dan 2 uur parkeren binnen de blauwe zone. Voetgangerszone verkeersontheffing De voetgangerszone geldt in de Kerkstraat en Dorpsstraat. Buiten de tijden bedoeld voor laden en lossen mag u hier niet inrijden anders dan met een fiets. U kunt ontheffing krijgen om de voetgangerszone ook buiten deze tijden in te mogen rijden. Tijden laden & lossen: Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 07.00 en 11.00 uur. Zaterdag tussen 06.00 en 09.00 uur. Met de ontheffing mag u op de volgende momenten de voetgangerszone inrijden: Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag van 18.00 tot 07.00 uur de volgende dag. Vrijdag van 21.00 tot 06.00 uur de volgende dag. Zaterdag van 17.00 tot maandag 07.00 uur (dus zondag de hele dag). Voorwaarden voor bewoners/ondernemers met parkeren op eigen terrein U woont of bent ondernemer in de Kerkstraat of Dorpsstraat. U heeft parkeergelegenheid op eigen terrein (parkeerplaatsen of garage) Bewoners kunnen voor elk voertuig die op hun naam staat 1 ontheffing krijgen. Ondernemers kunnen voor elke werknemer 1 ontheffing krijgen. Met de ontheffing mag u de hele dag de voetgangerszone inrijden. De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Voorwaarden voor bewoners/ondernemers zonder parkeren op eigen terrein U woont of bent ondernemer in de Kerkstraat of Dorpsstraat. U heeft géén parkeergelegenheid op eigen terrein (parkeerplaatsen of garage). Bewoners en ondernemers kunnen 1 ontheffing krijgen. De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Gehandicapten U bent in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart. Bezitters van een gehandicaptenparkeerkaart kunnen 1 ontheffing krijgen. Met de ontheffing mag u de hele dag de voetgangerszone inrijden. De ontheffing is maximaal 3 jaar geldig. Behalve bij verandering van gegevens, dan vraagt u opnieuw een ontheffing aan. Heeft u een ontheffing? Dan mag u de voetgangerszone inrijden naar de woning, winkel of garage. Met de ontheffing mag u alleen laden of lossen. Parkeren is niet toegestaan.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-01-17
- Externe link: Bedrijfsafval
Heeft uw bedrijf afval? De gemeente heeft vanuit wettelijk oogpunt geen verplichting om dit afval in te zamelen. Gemeente Putten biedt bedrijven en andere organisaties de mogelijkheid om het afval aan te leveren via de gemeentelijke afvalzakken. Deze afvalzakken kosten geld. Kosten reinigingsrecht/afvalstoffenheffing Wilt uw bedrijf of organisatie afval inzamelen via de gemeentelijke afvalzakken? Dan heffen wij jaarlijks een reinigingsrecht/afvalstoffenheffing. U leest meer over de kosten op onze pagina over de afvalstoffenheffing Aanmelden U kunt uw bedrijf of organisatie aanmelden door een e-mail te sturen naar: belastingen@putten.nl Afvalbrengstation De inzameling op het afvalbrengstation is alleen bedoeld voor huishoudelijk afval. U mag uw bedrijfsafval hier niet brengen.
- Bron: Putten (Gemeente)
- 2025-02-27
- Natuur en milieu