Zoekresultaten 1 - 50 van 131 resultaten

  • Externe link: Eikenprocessierups

    Mensen en dieren kunnen veel last hebben van de eikenprocessierups. Bijvoorbeeld jeuk, rode huiduitslag en last van de ogen en bij het ademhalen. Dit komt door de brandhaartjes van de rupsen. De klachten kunnen 2 weken duren. Ziet u eikenprocessierupsen? Laat het ons weten. Meld eikenprocessierupsen Let op: Zit er een nest op uw eigen terrein? U bent zelf verantwoordelijk voor het laten verwijderen van het nest. Probeer een nest van processierupsen niet zelf te bestrijden of te verwijderen. Regel zelf dat er iemand komt om de nesten te bestrijden. Zitten het nest op gemeentegrond? Wij huren dan een gespecialiseerd bedrijf in. Deze bedrijven halen de nesten weg, ook oude nesten. Als een plek bekend is doen we een rood-wit lint om de boom. Of de rupsen worden weggehaald is afhankelijk van de locatie waar de boom staat. U kunt ons ook bellen om een melding te doen. Bekijk de eikenprocessierups bomenkaart Op de kaart kunt u met behulp van kleuren zien wat er gebeurd als er de eikenprocessierups ontdekt wordt. Kleur (prioriteit) Actie Rood (prioriteit 1) De boom staat in een omgeving waar sprake is van veel beweging. Bijvoorbeeld bij scholen, speel- en sportvoorzieningen en intensief fiets- en/of voetgangersverkeer. In deze gebieden wordt actief geïnventariseerd op de aanwezigheid van de eikenprocessierups. De rups wordt weggezogen. Deze gebieden zijn rood gemaakt op de kaart. Oranje (prioriteit 2) De boom staat in een omgeving waar sprake is van minder beweging. Bijvoorbeeld woonwijken, seniorenvoorzieningen en de aanwezigheid van bebouwing. ER wordt actief geïnventariseerd op de aanwezigheid van de eikenprocessierups. De bestrijding heeft een minder hoge prioriteit dan in een “rood” gebied. De rups wordt wel weggezogen maar daar kan enige tijd overheen gaan. Geel (prioriteit 3) De boom staat in een gebied waar sprake is van minder beweging en de bestrijding een lagere prioriteit heeft dat in een “rood of oranje” gebied. Er wordt geïnventariseerd op basis van een melding.  Wordt de eikenprocessierups aangetroffen dan wordt deze wel weggezogen maar daar kan enige tijd overheen gaan. Groen (prioriteit 4) De boom staat in een omgeving waar sprake is van zeer geringe beweging. Hierbij valt te denken aan de buitengebieden. Er wordt geïnventariseerd op basis van een melding en er sprake is van bewoning in de directe omgeving van het nest.

  • Externe link: Bingo of loterij organiseren

    Wilt u een bingo of loterij organiseren voor uw vereniging? Hiervoor heeft u toestemming nodig. Laat het ons op tijd weten. Vraag voor een loterij een vergunning bij ons aan. Een klein kansspel zoals een bingo of prijsvraag hoeft u alleen maar te melden. Bij een kansspel gaat het geld naar een goed doel. Bijvoorbeeld een nieuw clubhuis, instrumenten voor de muziekvereniging of renovatie van de kerk.

  • Externe link: Horecabedrijf beginnen of overnemen

    Begint u een horecabedrijf? Vraag dan een exploitatievergunning aan. Alleen de eigenaar kan dit doen. Wilt u een horecabedrijf van iemand overnemen? Dan moet u de vergunning ook aanvragen. U kunt de vergunning niet overnemen van de vorige eigenaar. Heeft u al een vergunning maar begint u een nieuw horecabedrijf? Vraag ook dan een nieuwe vergunning aan. Een horecabedrijf is bijvoorbeeld een restaurant, café, hotel, sportkantine of snackbar. U verkoopt er eten en drinken, tabak of slaapplaatsen per nacht. Uw bezoekers eten en drinken bij u in het bedrijf. Let op, u heeft misschien nog andere vergunningen nodig. Bijvoorbeeld: Wilt u ook alcohol verkopen? Dan heeft u ook een drank- en horecavergunning nodig. Voor een terras en een gokautomaat heeft u ook een aparte vergunning nodig. Wilt u meer dan 50 mensen tegelijk in uw bedrijf binnenlaten? Doe dan een melding over de brandveiligheid. De gemeente kan ook een Bibob-onderzoek doen. U krijgt daar bericht van. Heeft u vragen aan ons? U kunt ook van te voren contact opnemen met de gemeente.

  • Externe link: Registratie in Landelijk Register Kinderopvang (LRK)

    Bent u van plan een bedrijf te starten in de kinderopvang? Bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau. Of wilt u gastouder worden? Dan moet u uw bedrijf registeren in het Landelijk Register Kinderopvang en (LRK). Veranderingen aan uw bedrijf moet u ook doorgeven. Staat uw onderneming ingeschreven in het landelijk register? Dan kunnen de ouders van het kind dat er naartoe gaat, kinderopvangtoeslag aanvragen.

  • Externe link: Informatieschermen

    We hebben in de gemeente Veendam 6 informatieschermen (led-schermen). 4 aan de invalswegen van de gemeente en 2 in het centrum van Veendam. De schermen zijn bedoeld voor de promotie van evenementen die in Veendam plaatsvinden. Daarnaast plaatsen wij zelf belangrijke mededelingen op de informatieschermen. We geven stichtingen, ondernemers en verenigingen de mogelijkheid om door hun georganiseerde evenementen via de informatieschermen te promoten.

  • Externe link: Nadeelcompensatie

    In de Omgevingswet is in de wet (artikel 15.1) vastgelegd bij welke besluiten recht op nadeelcompensatie kan ontstaan. Nadeelcompensatie is van toepassing op besluiten die onder de  Omgevingswet vallen. Schade kan een gevolg zijn van een regel in het omgevingsplan, een verleende omgevingsvergunning (of weigering daarvan), een projectbesluit, een maatwerkvoorschrift of een programma als bedoeld in de Omgevingswet. Wanneer de schade voor vergoeding in aanmerking komt spreken we van nadeelcompensatie.

  • Externe link: Wijziging doorgeven bijstandsuitkering

    Krijgt u een bijstandsuitkering? En is er iets veranderd in uw situatie? Dan heeft dit waarschijnlijk invloed op uw uitkering. Geef wijzigingen daarom direct aan ons door. Waarom moet ik wijzigingen doorgeven? In de wet staat dat u wijzigingen moet doorgeven. Dit heet de inlichtingenplicht. U moet alles doorgeven wat van invloed kan zijn op de hoogte of uw recht op een uitkering. Geeft u een wijziging niet of te laat door? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering. U moet dan bijvoorbeeld geld aan ons terugbetalen. Of misschien krijgt u een boete. De wet waar dit in staat, is de participatiewet.  Hoe snel moet ik de wijziging doorgeven? Geef uw wijziging binnen 5 werkdagen door. Dit zijn 5 dagen vanaf het moment dat de wijziging ingaat. Uw inkomsten geeft u maandelijks voor de 28e van de lopende maand aan ons door.

  • Externe link: Betalingsregeling gemeentebelastingen

    Heeft u een aanslag (brief) gekregen over de gemeentelijke belastingen? En heeft u op dit moment te weinig geld om deze te betalen? Of staat er nog een bedrag open van eerdere jaren? Met een betalingsregeling hoeft u het bedrag niet in 1 keer te betalen. U betaalt dan iedere maand een stukje van het bedrag.

  • Externe link: Nederlander worden

    Iemand kan Nederlander worden door: geboorte of erkenning door naturalisatie of optie U kunt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen. U moet hiervoor eerst telefonisch een afspraak maken voor een intakegesprek: 0598 652222.

  • Externe link: Groenstrook kopen

    Als naast uw woning, tuin of land een stuk gemeentegrond ligt (snippergroen), kunt u deze openbare groenstrook aan uw eigen grond toevoegen. Voor het kopen van gemeentegrond moet u betalen.  Wilt u grond van de gemeente kopen? Doe dan een verzoek bij ons. We stellen een aantal voorwaarden aan de verkoop van groenstroken/snippergroen. We controleren bij elk verzoek tot aankoop of het aan deze voorwaarden voldoet.

  • Externe link: Burgerinitiatief

    De gemeenteraad en het college vinden het erg belangrijk dat inwoners van de gemeente meedoen aan de maatschappij om zo de leefbaarheid te bevorderen. Bewoners die een goed idee hebben kunnen (financiële) steun aanvragen voor een burgerinitiatief. Wie kan het aanvragen? U bent:  inwoner of organisatie zonder winstoogmerk actief in Veendam Dan kunt u een aanvraag doen voor subsidie uit het fonds Burgerinitiatieven. Er zijn nog meer regelingen voor subsidie. Het fonds Burgerinitiatieven vult deze regelingen aan. Het fonds Burgerinitiatieven is in 2016 ingesteld door de gemeenteraad. Het is bedoeld voor particulieren of organisaties zonder winstoogmerk. Een initiatief moet erop gericht zijn om bewoners uit verschillende buurten, wijken en dorpen met elkaar in contact te brengen. Zo vergroten we samen de onderlinge betrokkenheid. Bewoners participatie start bij initiatieven van inwoner Elk plan dat een bijdrage levert aan de leefbaarheid en de (ver)binding onderling kan worden ingediend. Een plan kan betrekking hebben op een buurt of wijk, maar kan ook heel goed geschikt zijn voor alle inwoners van Veendam. Na afloop van ieder kwartaal beoordelen we de ingediende initiatieven. Deze toetsen we en leggen we met een advies voor aan het college. U kunt hele jaar door initiatieven insturen. Een initiatief mag in principe niet met terugwerkende kracht worden aangevraagd.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Bent u gehandicapt en kunt u uw auto niet bij uw huis in de buurt parkeren? U kunt misschien een gehandicaptenparkeerplaats krijgen. Dit is een parkeerplaats met een bord waarop uw kenteken staat. U moet wel een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders hebben. Andere bewoners mogen bezwaar maken tegen de gehandicaptenparkeerplaats. Heeft u een nieuwe auto? En heeft u al een gehandicaptenparkeerplaats? Vergeet dit dan niet aan ons door te geven.

  • Externe link: Melding milieu

    De meeste bedrijven, die nadelige gevolgen voor het milieu kunnen veroorzaken, vallen onder de werking van het Besluit activiteiten leefomgeving (hierna BAL). Het BAL kent een onderverdeling in milieubelastende activiteiten (MBA’s) Nadelige gevolgen voor het milieu kunnen bijvoorbeeld zijn: geluid, geur, luchtemissie en bodemverontreiniging. Sinds de komst van de Omgevingswet doet u geen melding meer per bedrijf, maar per activiteit een melding. Bij het doen van een melding in het Omgevingsloket kunt u kiezen uit tal van activiteiten, die u kunt selecteren. Tip: vink in de eerste stap zoveel mogelijk activiteiten aan die voor u van toepassing zijn. Let wel: per activiteit wordt u om soms dezelfde gegevens gevraagd. Verder is het melden door de vele vragen een langdurig proces. Plan er dus voldoende tijd voor.

  • Externe link: Inkomen oudere zelfstandigen

    Bent u 55 jaar of ouder en zelfstandig ondernemer? Als u te weinig inkomen krijgt uit uw bedrijf, wilt u misschien stoppen met uw bedrijf. Misschien kunt u IOAZ aanvragen. Dit is een uitkering. U en uw partner krijgen dan een inkomen op in ieder geval het bijstandsniveau. Als u inkomen heeft, vult de uitkering het aan.

  • Externe link: Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een schriftelijk bewijs waarin staat dat u in deze gemeente staat ingeschreven.  Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met daarop bijvoorbeeld: uw nationaliteit  sinds wanneer u op uw adres woont burgerlijke staat gezinssamenstelling Wat erop staat, hangt af van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Zorg daarom dat u van tevoren goed weet wat erop moet komen te staan.  Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en)  uw geboortedatum en -plaats  uw huidige adres  de datum van afgifte  Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte staan. Bijvoorbeeld de geboorteakte. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld. Dit doen we als u het nodig heeft voor internationaal gebruik. Vroeger heette de BRP gemeentelijke basisadministratie (GBA). Een uittreksel GBA is dus hetzelfde als een uittreksel BRP. 

  • Externe link: Bezwaar en beroep

    Als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente, kunt u bezwaar maken. Daar hoeft u niet voor te betalen. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. U betaalt dan griffiekosten en soms moet u rechtsbijstand inschakelen en/ of de proceskosten van de tegenpartij vergoeden. U leest hier meer over op www.rechtspraak.nl. Wilt u bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen of uw WOZ-beschikking kijk dan op de pagina: Bezwaar tegen belasting gemeente. Ook deze bezwaarprocedure kost niets.   Hoe dient u bezwaar in? U kunt met DigiD online bezwaar maken: Online bezwaar maken Heeft u geen DigiD of wilt u het bezwaarschrift liever schriftelijk indienen? Schrijft u dan een brief met de datum, uw naam en adres, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom u het er niet mee eens bent. Vergeet uw handtekening niet. Het bezwaarschrift stuurt u naar: Ge-meente Veendam, Postbus 20004, 9640 AW Veendam. Uw bezwaarschrift wordt geregistreerd en u krijgt een ontvangstbevestiging. U kunt het be-zwaarschrift ook afgeven aan de balie van het gemeentehuis. U krijgt dan direct een ont-vangstbevestiging mee. De behandeling van uw bezwaar Ook als u bezwaar maakt, blijft de beslissing gelden. Naar aanleiding van uw bezwaarschrift wordt eerst door een van de juristen van de gemeente gekeken of er een fout is gemaakt of dat er sprake is van een misverstand. Er wordt ook nagegaan of er een oplossing voor het bezwaar mogelijk is. Dit wordt dan met u besproken. Kan het bezwaar niet op deze manier worden opgelost, dan kunt u tijdens een hoorzitting nog eens uitleggen waarom u bezwaar heeft gemaakt en kunt u vragen stellen. Een hoorzitting mag, maar hoeft niet. Daarna wordt er een beslissing op uw bezwaar genomen. Als u het daar niet mee eens bent, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Voorlopige voorziening bij de rechtbank De beslissing blijft gewoon gelden terwijl uw bezwaarschrift wordt behandeld. Het heeft geen ‘schorsende werking’. Wilt u dit niet, dan kunt u bij de bestuursrechter vragen om een voorlopige voorziening. De rechter kijkt dan of het besluit wel of niet moet worden opgeheven tot er een beslissing op uw bezwaar is genomen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de rechtbank: www.rechtspraak.nl.

  • Externe link: Parkeren in het centrum

    U heeft in het centrumgebied een parkeerschijf nodig om uw auto te parkeren. Bewoners van het centrumgebied kunnen een permanente ontheffing aanvragen bij de gemeente. Houders van een gehandicaptenparkeerkaart en vergunninghouders kunnen op de daarvoor aangewezen parkeerplek parkeren zonder parkeerschijf.

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting

    De OZB bestaat uit een eigenaren- en gebruikersbelasting. De gebruikersbelasting wordt niet geheven voor woningen. Soms bestaat een object uit een woongedeelte en een bedrijfsgedeelte. Zoals een winkelpand met een woongedeelte. In de Wet WOZ is bepaald dat er sprake is van een niet-woning als de waarde van het woongedeelte minder is dan 70% van de WOZ-waarde. Eigenarenbelasting De eigenarenbelasting wordt opgelegd aan degene die op 1 januari van het huidige kalenderjaar een onroerende zaak in eigendom heeft, of daar een ander zakelijk recht op heeft gevestigd, zoals erfpacht of vruchtgebruik. Gebruikersbelasting De gebruikersbelasting wordt opgelegd aan degene die op 1 januari van het huidige kalenderjaar een niet-woning in gebruik heeft. Bent u op 1 januari eigenaar en gebruiker van een niet-woning? Dan krijgt  u zowel voor de OZB-eigenarenbelasting als de OZB-gebruikersbelasting een belastingaanslag. Geen ontheffing Bij de verkoop van een onroerende zaak of verhuizing in de loop van het jaar krijgt u geen ontheffing. Als u op 1 januari van het huidige jaar eigenaar van een pand was of gebruiker van een niet-woning, dan betaalt u voor het hele jaar de OZB. In het geval van verkoop van een onroerende zaak in de loop van het belastingjaar kunt u bij de notaris regelen dat de nieuwe eigenaar de onroerendezaakbelasting betaalt, u neemt hierover zelf contact op met de gemeente. De gemeente doet dit niet. Beëindiging van het gebruik van een onroerende zaak heeft geen invloed op de hoogte van de aanslag voor de gebruikersbelasting.

  • Externe link: Carbidschieten

    Carbidschieten is een traditie in onze regio. Om ervoor te zorgen dat de situatie veilig blijft en er geen overlast ontstaat, gelden er regels waar iedereen zich tijdens het carbidschieten aan moet houden. Deze regels zijn vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Carbidschieten mag alleen als er voor 11 december 2024 een ontheffing is aangevraagd bij de gemeente. 

  • Externe link: Exploitatievergunning voor seksbedrijf

    Bent u van plan een bedrijf te beginnen waarin u seksuele diensten aanbiedt? Bijvoorbeeld een seksbioscoop, parenclub of erotische massagesalon? Dit mag alleen met een exploitatievergunning seksinrichting of escortbedrijf. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. Neemt u een bedrijf over? Dan zult u een nieuwe vergunning moeten aanvragen. U krijgt ook te maken met een Bibob-onderzoek. Hiermee controleren we of u of uw onderneming met iets strafbaars te maken hebben (gehad).

  • Externe link: Onderhoud aan bermen en vergroten biodiversiteit

    In onze gemeente worden de bermen langs de wegen extensief onderhouden. Momenteel wordt het overgrote deel nog geklepeld (maaien en laten liggen) deze manier van onderhoud is niet bevorderlijk voor het vergroten van de biodiversiteit. Een gedeelte van de bermen in het buitengebied van Wildervank worden in het najaar gefaseerd gemaaid. De ene kant van de weg wordt in de even jaren gemaaid en de andere kant van de weg de wordt in de oneven jaren gemaaid. Het gemaaide gras en planten blijven nog enkele dagen liggen voordat het wordt opgeruimd. Zo kunnen bloemzaden eraf vallen en de zaden weer uitgroeien tot volwaardige planten en bloemen. Deze manier van onderhoud aan de bermen zorgt voor een grotere diversiteit aan bloemen en planten. Hierdoor wordt ook het insectenrijkdom vergroot en dat bevordert de biodiversiteit. Vergroten biodiversiteit De variatie in soorten planten en dieren is belangrijk voor het evenwicht in de natuur. Die variatie wordt ook wel biodiversiteit genoemd. ‘Bio’ betekent ‘leven’ en ‘diversiteit’ betekent ‘afwisseling, verschil, verscheidenheid’. De wereld kan niet zonder biodiversiteit. We zijn van deze ecosystemen en levende wezens afhankelijk voor bijvoorbeeld de productie van zuurstof, afbraak van dode dieren en planten, bestuiving van planten (waaronder landbouwgewassen), waterzuivering en het beheersen van plagen. Zo heeft het vergroten van de biodiversiteit een positieve bijdrage aan het terug dringen van bijvoorbeeld de eikenprocessierups. Dat komt doordat het leefgebied van de natuurlijke vijand van de eikenprocessierups vergoot wordt.

  • Externe link: Oudejaarsvuren

    Een vuurtje op straat op oudejaarsavond? Het lijkt misschien gezellig, maar de gevolgen zijn groter dan u denkt. Daarom zijn oudejaarsvuren niet toegestaan.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Soorten kaarten en voorwaarden Er zijn 3 soorten kaarten 1. Gehandicaptenparkeerkaart bestuurder U kunt een gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder aanvragen als u een geldig rijbewijs hebt en u bestuurder bent van een motorvoertuig op meer dan twee wielen (bijvoorbeeld een auto, brommobiel of Canta). Daarnaast moet u voldoen aan één van de volgende voorwaarden: U kunt ten minste een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen zoals een stok, krukken of een rollator; U zit blijvend in een rolstoel; U heeft een ernstige beperking. 2. Gehandicaptenparkeerkaart passagier U kunt een gehandicaptenparkeerkaart voor een passagier aanvragen als u altijd hulp nodig hebt van de bestuurder om van deur tot deur te komen. U kunt bijvoorbeeld niet alleen blijven wachten tot de bestuurder de auto heeft weggezet. Daarnaast moet u voldoen aan één van de volgende voorwaarden: U kunt ten minste een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen zoals een stok, krukken of een rollator; U zit blijvend in een rolstoel; U heeft een ernstige beperking. Als u afhankelijk bent en blijft van een rolstoel, kan het zijn dat u in aanmerking komt voor een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart.   3. Instellingenkaart  Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Kenmerken De kaart staat op uw naam; U kunt de kaart ook in een andere auto gebruiken; De kaart is maximaal 5 jaar geldig; De kaart is geldig in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

  • Externe link: BIZ-bijdrage

    Door en voor ondernemers is een bedrijveninvesteringszone (BIZ) ingesteld. Ligt uw bedrijf binnen een BIZ? Dan kunt u een aanslag krijgen van de BIZ-bijdrage. De BIZ-bijdrage is bedoeld om de kosten te betalen van allerlei activiteiten in de openbare ruimte en op internet, voor betere leefbaarheid, de veiligheid in de bedrijveninvesteringszone, de ruimtelijke kwaliteit of de economische ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone. Om dit te bevorderen wordt in een bepaald gebied binnen de gemeente Veendam de BIZ-bijdrage geheven. Door het innen van deze belasting ontstaat er een budget dat wordt gebruikt voor evenementen en activiteiten in het centrum ter bevordering van een bruisend Veendam.

  • Externe link: Tapontheffing

    Wilt u drank zoals bier en wijn verkopen tijdens een evenement of feest? Bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Dan heeft u een ontheffing nodig. De ontheffing geldt voor drank met minder dan 15% alcohol (zwak-alcoholische drank). U kunt de ontheffing voor een speciaal evenement aanvragen. Het evenement duurt niet langer dan 12 dagen achter elkaar. Iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning genoemd.

  • Externe link: Evenementenverkeersregelaar aanstellen

    Om verkeersregelaars aan het werk te zetten, heeft u toestemming nodig. De gemeente waar het evenement plaats vindt, stelt een verkeersregelaar aan. Dit gaat via de organisatie van het evenement. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Daar kunnen ze ook de instructie volgen. Ze krijgen  een aanstelling voor 12 maanden. Dit kan dus voor meer dan 1 evenement zijn. Is een evenementenverkeersregelaar jonger dan 18 jaar? Dan mag hij of zij alleen werken op wegen waar niet harder dan 50 km per uur wordt gereden. En alleen als er bij duisternis of slecht zicht voldoende openbare straatverlichting is.

  • Externe link: Melding kapotte straatlantaarn

    Ziet u een lantaarnpaal die niet brandt of kapot is? Meld dit dan bij de gemeente. Geef ook het nummer van de lichtmast door. Deze vindt u op de sticker op de straatlantaarn. Melden kapotte straatlantaarn Geef aan welke lamp niet werkt door op de kaart te klikken of een adres in te geven. U ziet direct of iemand anders de lantaarnpaal al heeft gemeld. Dan hoeft u niet nog een melding te doen. Op veel lichtmasten is een nummer vermeld. Het zou fijn zijn als u dat nummer ook kunt doorgeven. Deze staan ook op de digitale kaart. De melding gaat door naar het bedrijf die de lamp gaat repareren. Melding aangereden lantaarnpaal Is er een lantaarnpaal aangereden? En staat de lantaarnpaal erg scheef of liggen er losse draden? Dan kunt u altijd contact opnemen met de gemeente: 0598 652222. Wij zullen met spoed een monteur sturen, deze zal de mast binnen 24 uur zeker stellen om verdere ongelukken te voorkomen. U kunt ook een WhatsApp bericht sturen naar: 0612214519. Foto's van de situatie zijn altijd welkom. Spoedmeldingen buiten kantoortijden Bel bij gevaarlijke situaties of spoedgevallen buiten kantooruren met 0598 652222.

  • Externe link: Omzettingsvergunning kamerverhuur

    Wilt u in een woning losse kamers gaan verhuren aan bijvoorbeeld studenten? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig. Omgevingsvergunning aanvragen

  • Externe link: Afvalinzameling

    De gemeente haalt uw afval gescheiden op. Doe het afval daarom in verschillende bakken of zakken. Kijk op Mijn AfvalWijzer voor: de afvalkalender: op welke dag het afval bij u in de buurt wordt opgehaald. U ziet de datum en het soort afval dat we op die dag ophalen. informatie over afval scheiden: wat moet in welke container en waar kunt u textielafval, glasafval, klein chemisch afval en (frituur)vet en olie kwijt? het afvalbrengstation: informatie over het wegbrengen van (grof) afval in gemeente Veendam.

  • Externe link: Parkeervergunning voor bewoners

    Heeft u een auto en woont u in het centrum? Dan kunt u een parkeerontheffing aanvragen. U hoeft dan niet iedere keer een parkeerschijf te gebruiken. U kunt alleen een ontheffing krijgen voor de parkeerschijfzone waar u aan woont.

  • Externe link: Beschermd wonen

    Beschermd wonen is bedoeld voor mensen die 24 uur per dag een beroep moeten kunnen doen op ondersteuning of toezicht nodig hebben. Bijvoorbeeld wanneer iemand psychische problemen heeft. Er zijn verschillende mogelijkheden voor beschermd wonen: aan huis, in uw eigen woning; in woonruimte of een woongroep van een instelling van beschermd wonen. Beschermd wonen is een tijdelijke voorziening.

  • Externe link: Speelautomaten toestemming

    Heeft u een horecabedrijf, zoals een café? En wilt u een gokautomaat plaatsen? Of heeft u een speelautomatenhal? Voor een gok- of kansspelautomaat heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig. Een kansspelautomaat of gokautomaat is bijvoorbeeld een fruitautomaat, een automaat waarmee iemand geld kan winnen. Voor een behendigheidsautomaat zoals een flipperkast heeft u geen vergunning nodig. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De eigenaar van een gokautomaat moet ook een exploitatievergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit.

  • Externe link: Team jeugd

    In Veendam hebben we alle ambulante jeugdhulp zo geregeld dat deze zonder indicatie geboden kan worden. Wilt u meer weten? Kijk dan verder bij JEP  Soms kunnen er complexe situaties ontstaan en is er meer nodig dan alleen begeleiding vanuit JEP.  Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complexe gezinssituaties door bijvoorbeeld trauma. Maar ook ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen, dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u terecht bij Team Jeugd van de gemeente Veendam. Zij onderzoeken samen met u wat passend is bij uw hulpvraag. Openingstijden  We zijn maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar op 0800-22 22 211 of mail via de mail jeugdhulp@veendam.nl. Is het geen crisis en wilt u dat wij u terugbellen? Dan kunt u ook het contactformulier Contactformulier Jeugd invullen. Na 12.30 uur zijn wij alleen bereikbaar voor crisissituaties, vragen die niet tot de volgende dag kunnen wachten. Op woensdag zijn wij de hele dag geopend.  Maandag:    8.30 - 12.30 uur  Dinsdag:      8.30 - 12.30 uur Woensdag:  8.30 - 17.00 uur Donderdag: 8.30 - 12.30 uur Vrijdag:        8.30 - 12.30 uur PGB Soms kan je zorg inkopen voor je kind, dit noemen we een Persoonsgebonden Budget (PGB). Hier gelden wel voorwaarden voor. Zo moet de PGB-beheerder PGB vaardig zijn en uw kind jonger dan 18 jaar. Kijk op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor meer informatie over het persoonsgebonden budget (PGB) Bezoekadres alleen op afspraak Jan Salwaweg 1 9641 LL Veendam.

  • Externe link: Grafrechten

    Bij een gemeentelijke begraafplaats betaalt u grafrechten aan de gemeente. Grafrechten geven recht op een plek op een begraafplaats voor een bepaalde periode. Als deze tijd voorbij is, kunt u de rechten verlengen. De rechthebbende van een graf beslist wat er met het graf gebeurt en zorgt voor het onderhoud van het monument of beplanting op het graf. Verlengen grafrechten Bij een particulier graf bestaat de mogelijkheid om het grafrecht te verlengen. Ruim voordat het grafrecht afloopt, ontvangt de rechthebbende een brief met de vraag of verlenging gewenst is. U kunt dan ook aangeven niet te willen verlengen, het grafrecht vervalt dan op de einddatum aan de gemeente. Afstand doen van grafrechten Is de termijn nog niet afgelopen, maar wilt u wel afstand doen van het graf? Hiervoor moet u een afstandsverklaring indienen bij de gemeente. De rechten vervallen dan op de door u gekozen datum. Dit is eerder dan de oorspronkelijke einddatum. Overschrijven grafrechten Het grafrecht kan overgeschreven worden op naam van een andere persoon. Dat kan in twee situaties: Als de rechthebbende is overleden Op verzoek van de huidige rechthebbende Als de rechthebbende overlijdt, moet het grafrecht binnen 12 maanden overgeschreven worden op naam van echtgenoot, levenspartner, of bloed- of aanverwant tot en met de derde graad. Daarmee wordt voorkomen dat de grafrechten komen te vervallen. Een rechthebbende van een graf kan ook tijdens leven een verzoek indienen om de rechten te laten overschrijven op een nieuwe rechthebbende. Deze nieuwe rechthebbende moet hiermee akkoord gaan. Als de rechthebbende is overleden en wordt begraven of bijgezet op een gemeentelijke begraafplaats van gemeente Veendam, dan kan de nieuwe rechthebbende zijn of haar gegevens doorgeven bij aanmelding voor deze begrafenis of bijzetting. Het is in dat geval niet nodig om een apart verzoek in te dienen.

  • Externe link: Naamskeuze bij geboorte en erkenning kind

    Voor uw eerste kind (met de Nederlandse nationaliteit) kunt u kiezen of het de achternaam van de (duo) moeder of de achternaam van de vader krijgt. Vanaf 2024 kunt u ook kiezen voor een combinatie van de achternamen van beide ouders, dus een dubbele achternaam. Bij de geboorte van uw kind krijgt het automatisch de achternaam van de vader of moeder, afhankelijk van uw situatie. Als dit niet de naam is die u kiest, heeft u de mogelijkheid om te kiezen voor de achternaam van de andere ouder. Vanaf 2024 is het ook mogelijk om te opteren voor een dubbele achternaam. De geselecteerde achternaam voor uw eerste kind geldt ook voor alle volgende kinderen van dezelfde ouders. Na het vastleggen van de achternaam is het doorgaans niet meer mogelijk om deze te wijzigen. Meer informatie over de regels voor het kiezen van de achternaam voor uw kind is beschikbaar op rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Mijnbouw

    Melden Inwoners die schade hebben aan hun woning en van mening zijn dat dit het gevolg is van mijnbouwactiviteiten kunnen dit melden bij de daarvoor verantwoordelijke instanties. Deze meldingen worden niet openbaar gemaakt of gedeeld met andere instanties zoals de gemeente. De gemeente Veendam weet daarom niet hoeveel schademeldingen er zijn. Ook is niet duidelijk welk type schades gemeld worden. Registreren Om de belangen van haar inwoners zo goed mogelijk te behartigen, wil de gemeente een beeld krijgen van het aantal en type schademeldingen. Op basis van die informatie is de gemeente beter in staat om de problematiek aan de orde te stellen bij de verantwoordelijke instanties. Daarom bieden wij de mogelijkheid om uw schademelding te registreren. De gemeente registreert de meldingen, maar is geen partij in de afhandeling. De gemeente kan en mag de meldingen niet doorzetten naar andere instanties. Doe dus ook een melding bij de daarvoor verantwoordelijke instanties. We maken meldingen niet openbaar. Uw schademelding registreren

  • Externe link: Geboorteaangifte

    U heeft een kindje gekregen, gefeliciteerd. Het is belangrijk dat u binnen 3 dagen na de bevalling aangifte doet. We nemen het kindje op in de BRP. Dan krijgt uw kind meteen een BSN. Ook maken we een geboorteakte. Hierin staan: voornaam en achternaam van uw kind de namen van de ouders de geboortedatum en tijd de geboorteplaats. De vader of moeder doet aangifte van de geboorte. Is dit niet mogelijk? Dan mag ook iemand anders de aangifte doen: iemand die bij de geboorte aanwezig was, zoals een familielid, arts, verloskundige of kraamhulp. de bewoner van het huis waar het kindje geboren is. het hoofd van het ziekenhuis, de inrichting of de gevangenis waar het kindje geboren is. de burgemeester van de plaats waar het kindje geboren is. Woont u niet in de gemeente waar het kindje geboren is? Dan geeft de gemeente de geboorte door aan de gemeente waar u woont. Daar wordt het kindje opgenomen in de basisregistratie personen en krijgt het een BSN.

  • Externe link: Klachtenprocedure aanbestedingen

    Doet u zaken met de gemeente en bent u van mening dat een aanbesteding niet volgens de regels is verlopen, dan kunt u hierover een klacht indienen. De gemeente maakt in het kader van meer transparantie en professionalisering van haar inkoop bij het inkoopbeleid, de (EU) openbare opdrachten kenbaar aan leveranciers van diensten, producten en werken.

  • Externe link: Overlijdensaangifte

    Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Gaat u verhuizen? Laat het ons dan weten. Verhuist u naar een andere gemeente dan waar u nu woont? Dan geeft u het door bij de gemeente waar u gaat wonen. De nieuwe gemeente regelt dat u wordt uitgeschreven bij de oude gemeente. De verhuizing doorgeven kan al vanaf 4 weken voor de verhuisdatum tot 5 dagen erna. Doet u het later? Dan gaat de verhuizing in op de dag waarop u de verhuizing doorgeeft. Let op! U kunt ook een boete krijgen, omdat de verhuizing dan te laat bekend is. 

  • Externe link: Meldpunt Overlast en Veiligheid

    Ook in de gemeente Veendam is er sprake van overlast en onveiligheid. Waar mogelijk kan de gemeente helpen om overlast tegen te gaan en te zorgen voor een veilige woon- en leefomgeving. Ervaart u overlast in uw woon- en leefomgeving? En is het u niet gelukt om dit zelf op te lossen? Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Overlast en Veiligheid. Wat kan ik melden bij het Meldpunt Overlast en Veiligheid? Er zijn veel verschillende vormen van overlast. Denk hierbij aan: Dieren (risico’s, geluid, vervuiling) U kunt ook gevaarlijk gedrag van honden in uw omgeving melden. Ook bijtincidenten kunt u via dit meldpunt melden. Geluid buiten (voertuigen, muziek, geluidsinstallaties) Verdovende middelen, lachgas Vandalisme, vernieling, schade in de openbare ruimte Plakken, graffiti Hinderlijk gedrag, schelden, beledigen in de openbare ruimte Vervuiling, verwaarlozing woning of erf Parkeren In de Algemene Plaatselijke Verordening staan regels en bepalingen waarbij de gemeente en/of politie kan optreden. U kunt een melding doen als er sprake is van bijvoorbeeld: Woonoverlast Jeugd- en jongerenoverlast Drugs- en of alcoholoverlast Dieren: verwaarlozing of gevaar voor omgeving Wat kunt u zelf doen Bij overlast: heeft u zelf degene, de veroorzaker of eigenaar aangesproken? Heeft u geprobeerd tot afspraken te komen met de eigenaar, bezitter of overlastgever? Bent u huurder? Heeft u al melding gedaan bij de verhuurder? Heeft de verhuurder met u naar oplossingen gekeken? Heeft de verhuurder maatregelen getroffen? Hebben die niet geleid tot een oplossing van het probleem?

  • Externe link: Verhuizen vanuit het buitenland

    Verhuist u vanuit het buitenland naar Nederland dan moet u dit vaak melden bij de gemeente. Dit heet een aangifte eerste inschrijving. Deze aangifte geldt voor: inwoners die zich vanuit het buitenland voor het eerst in Nederland vestigen  inwoners die al eerder ingeschreven hebben gestaan maar uitgeschreven zijn voor 1 oktober 1994  De aangifte eerste inschrijving geldt ook voor kinderen die in Nederland zijn geboren en aan de verblijfscriteria voldoen, maar waarvan geen van de ouders ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP).

  • Externe link: Nachtregister bijhouden

    U heeft een hotel, bed & breakfast of een ander bedrijf waar u gasten laat overnachten? Hou dan een nachtregister bij. Hierin staat: naam en woonplaats van uw gast of gasten wanneer ze bij u overnachten welk identiteitsbewijs ze bij zich hebben Soms moet u de gegevens uit het nachtregister laten zien aan 1 van onze medewerkers. Ook hulpdiensten, zoals de politie of brandweer kunnen ernaar vragen. Houdt u geen nachtregister bij? Dan kunt u een boete krijgen.

  • Externe link: Terras voor uw zaak

    Wilt u een terras bij uw café of restaurant? Vraag dan toestemming. Vraag de toestemming ook bij ons aan als het terras op uw eigen grond staat.

  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen

    De Bbz is bedoeld voor mensen met een eigen bedrijf die niet voldoende inkomen hebben. U vraagt de Bbz aan bij de gemeente. De Bbz kan een krediet of een aanvulling op uw inkomen zijn. Wij beslissen wat voor soort Bbz u krijgt.

  • Externe link: Geheimhouden persoonsgegevens

    U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt. Geheimhouding niet altijd mogelijk Soms kunnen uw persoonsgegevens niet geheim blijven. Ook al heeft u ons hierom gevraagd. Wij zijn verplicht om uw gegevens door te geven als overheidsinstellingen of andere instellingen met een publiekrechtelijke taak om uw gegevens vragen. Het gaat bijvoorbeeld om de Sociale Verzekeringsbank of de Belastingdienst. Het kan ook voorkomen dat een advocaat bij de gemeente om uw gegevens vraagt. Dit kan als er een gerechtelijke procedure wordt gestart waarbij u betrokken bent. In dat geval mag u eerst uw mening geven, voordat wij uw gegevens doorgeven.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een inwoner in leven is. U kunt dit bewijs nodig hebben voor uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie. U kunt het halen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.

  • Externe link: Verhuizen naar het buitenland

    Verhuist u naar het buitenland? Geef de verhuizing voor u vertrekt bij ons door. Dit kan vanaf 5 dagen voordat u verhuist. We schrijven u dan meteen uit. Dus niet op de dag waarop u verhuist, maar op de datum waarop u de verhuizing doorgeeft. U hoeft de verhuizing alleen door te geven als u 8 maanden of langer binnen 1 jaar in het buitenland bent. Is dit korter? Dan hoeft u dit niet te melden. U kunt uw verhuizing naar het buitenland online of persoonlijk doorgeven op het gemeentehuis. Emigratie online doorgeven Emigratie online doorgeven (met DigiD) Emigratie persoonlijk doorgeven Maak telefonisch een afspraak: 0598 652222 Neem het volgende mee naar het gemeentehuis: geldig identiteitsbewijs van uzelf en eventueel uw partner en kinderen zo volledig mogelijke nieuwe adresgegevens in het buitenland U moet de aangifte persoonlijk doen. Dit geldt voor alle gezinsleden, dus ook minderjarige kinderen. Wie kan de verhuizing doorgeven? Iedereen vanaf 16 jaar voor zichzelf. Ouders of gezaghouders voor kinderen tot 16 jaar die meeverhuizen. Ouders voor hun inwonende meerderjarige kinderen die meeverhuizen. Samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar. Meerderjarige kinderen voor hun inwonende ouders die meeverhuizen. Een curator voor een persoon die onder curatele is gesteld.

  • Externe link: Erkenning van een kind

    U krijgt samen een kind? Gefeliciteerd! Als jullie niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, kan de vader of duomoeder zijn of haar kind erkennen. De duomoeder is de moeder waar het kind niet uit is geboren. Erkenning kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of daarna. Als u het kind erkent, kunt u ook aangeven dat het uw achternaam krijgt. De moeder moet het daarmee eens zijn. Zij komt samen met u langs voor de erkenning. U kiest de achternaam bij het eerste kind. Elk volgende kind krijgt dezelfde achternaam. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan mag het kind zelf kiezen welke achternaam het krijgt. Let op! Door erkenning krijgt u niet vanzelf het ouderlijk gezag. Dit regelt u bij de rechtbank. Pas dan mag u ook beslissingen nemen over het kind.  Erkenning voor de geboorte heet “erkenning van de ongeboren vrucht”. Het voordeel is dat het kind meteen bij de geboorte een wettelijke vader of duomoeder heeft.

  • Externe link: Wet verplichte GGZ (WvGGZ)

    Familie of buren merken vaak als eersten dat er iets met iemand niet goed gaat. Het is belangrijk om dit te melden voordat het erger wordt. De betrokkene kan dan zo snel mogelijk hulp krijgen. Het kan zijn dat mensen zichzelf of anderen iets dreigen aan te doen door een psychiatrische aandoening. Dan is hulp nodig. Als de persoon om wie het gaat geen hulp wil, kan verplichte geestelijke gezondheidszorg worden ingezet. De Wet verplichte GGZ (WvGGZ) maakt het mogelijk om verplichte zorg ambulant uit te voeren. Gedwongen opname blijft ook mogelijk. De Wet verplichte GGZ is er alleen voor als het echt niet anders kan. Het is voor mensen met psychische problemen beter om verplichte behandeling te voorkomen. In de wet is ook geregeld dat de betrokkene en de familie inspraak hebben in de behandeling, en in de zorg en ondersteuning daarna. Wat als er accuut gevaar dreigt? Is er sprake van een accuut onveilige situatie (een crisissituatie)? Neem dan direct contact op met 112. In het geval van een crisis kan direct verplichte psychische zorg worden ingezet. Dit gebeurt op basis van een medische verklaring van een psychiater. De burgemeester moet binnen 18 uur na het inzetten van de verplichte zorg een crisismaatregel nemen.