Zoekresultaten 1 - 39 van 39 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-02 | Thema: Recht

    Een 'bewijs van in leven zijn' of 'attestatie de vita', is het schriftelijke bewijs van ons als gemeente dat u in leven bent op het moment dat wij het bewijs afgeven. Een bewijs van in leven zijn kunt u direct via deze website aanvragen. U krijgt het dan binnen drie werkdagen thuis gestuurd. Een attestatie de vita is voor gebruik in het buitenland. Dit document moet u persoonlijk aan de balie aanvragen.

    Ga naar website
  • Aangifte van een levenloos geboren kind

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema: Recht

    Het is heel verdrietig als uw kind levenloos is geboren. U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. Een uitvaartverzorger kan ook deze aangifte doen via onderstaande knop.

    Ga naar website
  • Aangifte van overlijden

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    Als uitvaartondernemer kunt u hier online aangifte doen van overlijden. Hiervoor heeft u eHerkenning eH2+ nodig. Als iemand overlijdt moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waar de persoon is overleden. Dat doet u binnen 6 dagen na het overlijden. De gemeente zorgt ervoor het overlijden wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP).

    Ga naar website
  • Aangifte van lijkvinding

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    Als uitvaartondernemer kunt u hier online aangifte doen van lijkvinding. Hiervoor heeft u eHerkenning eH2+ nodig. Als er sprake is van een lijkvinding dan moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waar de persoon is overleden. Dat doet u binnen 6 dagen na de lijkvinding. De gemeente zorgt ervoor het overlijden wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP).

    Ga naar website
  • Uittreksel burgerlijke stand

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-07 | Thema: Recht

    De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. Zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. 

    Ga naar website
  • Uitgifte groenstroken

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-08-25 | Thema: Recht

    Onder bepaalde voorwaarden kunt u gemeentelijke groenstroken grenzend aan uw woonperceel kopen, huren of in gebruik nemen. Het gaat dan om zogenaamd 'snippergroen'

    Ga naar website
  • Bijzondere paspoorten

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Recht

    Wilt u een bijzonder paspoort aanvragen? Zoals een noodpaspoort, tweede paspoort, vluchtelingenpaspoort of een vreemdelingenpaspoort? Dan kan het zijn dat u andere identiteitsbewijzen mee moet nemen naar de afspraak of extra informatie moet aanleveren. Op deze pagina leest u wat er per aanvraag van u verwacht wordt.

    Ga naar website
  • Verklaring omtrent gedrag

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-08-28 | Thema: Recht

    Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen. Bijvoorbeeld als u een nieuwe baan hebt of een visum wilt aanvragen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie beoordeelt uw aanvraag.

    Ga naar website
  • Bewijs van Nederlanderschap

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Recht

    Er zijn momenten waarop u moet bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit kunt u digitaal aanvragen. U krijgt het uittreksel binnen drie werkdagen thuisgestuurd.

    Ga naar website
  • Uitgifte pachtgronden

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-02-13 | Thema: Recht

    Op deze pagina kunt u meer lezen over pachtgronden binnen de gemeente Tynaarlo. 

    Ga naar website
  • Verhuizen naar het buitenland (emigratie)

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-13 | Thema: Recht

    Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, dan moet u zich uitschrijven bij de gemeente. U kunt uw verhuizing naar het buitenland digitaal, schriftelijk of persoonlijk aan de balie aan ons doorgeven. U wordt dan uitgeschreven van uw adres. Wij geven uw vertrek ook door aan andere overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en uw pensioenfonds.

    Ga naar website
  • Handtekening legaliseren

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-09 | Thema: Recht

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    Ga naar website
  • Verklaring van huwelijksbevoegdheid

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    Voor een huwelijk in het buitenland heeft u soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Daarin staat dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Woont u niet meer in Nederland? Dan vraagt u de verklaring van huwelijksbevoegd aan in de laatste gemeente waar u in Nederland heeft gewoond.

    Ga naar website
  • Publicatie voorgenomen verkopen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema: Recht

    Waarom publiceren we voorgenomen verkoop en verhuur van gemeentelijk vastgoed?De hoogste rechter in ons land heeft bepaald dat bij de uitgifte van een onroerende zaak door de gemeente (zoals verkoop, verhuur en verpachting), iedereen de gelegenheid moet krijgen om een kans te maken op die onroerende zaak. Aan de hand van een selectieprocedure moet de gemeente dan een koper of huurder selecteren. Het bieden van deze gelegenheid om ‘mee te dingen’ hoeft niet als vaststaat of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat er maar één serieuze gegadigde is.

    Ga naar website
  • Melding voorgenomen huwelijk of partnerschap

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht

    Wilt u een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan? Dan kunt u online de melding doen met uw DigiD. Uw trouwmelding kunt u al een jaar van tevoren doorgeven, maar moet uiterlijk 14 dagen voor uw trouwdatum binnen zijn bij de trouwgemeente.

    Ga naar website
  • Gymzaal of sporthal huren?

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht

    De gemeente verhuurt diverse gymzalen en sporthallen aan verenigingen.

    Ga naar website
  • Paspoort

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Recht

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan in het gemeentehuis. Na zes werkdagen kunt u uw paspoort ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Een paspoort voor jongeren tot 18 jaar 5 jaar.

    Ga naar website
  • De tafel van Piet Bennink

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema: Recht

    “Toen ik jong was werd mij gevraagd wat ik wilde worden. Ik zei: “Kunstschilder, ik wist niet eens wat dat was!”

    Ga naar website
  • Kalender aangemelde evenementen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht

    Wilt u een evenement organiseren? Hiervoor heeft u toestemming nodig. U moet melding doen van het evenement en in bepaalde gevallen een evenementenvergunning aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina een evenement organiseren.

    Ga naar website
  • Speelautomatenvergunning aanvragen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-10 | Thema: Recht

    Wilt u een kansspelautomaat (gokkast) plaatsen in uw horecabedrijf? U hebt een aanwezigheidsvergunning nodig. Een behendigheidsautomaat (keert geen geld uit) mag u plaatsen zonder vergunning.

    Ga naar website
  • Erkennen van een kind

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-03-13 | Thema: Recht

    Bent u niet getrouwd? En heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft uw kind bij geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn? Dan moet u het kind erkennen. U hoeft niet de biologische ouder te zijn. U kunt een kind op drie momenten erkennen: vóór de geboorte, bij de aangifte van de geboorte en na de aangifte. Voor de erkenning van een kind moet u telefonisch een afspraak maken.

    Ga naar website
  • ID-kaart

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema: Recht

    Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan in het gemeentehuis. Na zes werkdagen kunt u uw ID-kaart ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. Een ID-kaart voor volwassenen is 10 jaar geldig, een ID-kaart voor jongeren (tot 18 jaar) is 5 jaar geldig.

    Ga naar website
  • Akte burgerlijke stand door bedrijven

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    Bent u advocaat, notaris of werkt u bij een overheidsinstantie? En heeft u van een burger een kopie van een akte van de burgerlijke stand nodig? Dan kunt u met eHerkenning een afschrift van een akte van de burgerlijke stand aanvragen. Dit gaat sneller dan wanneer u het afschrift schriftelijk bij ons aanvraagt.

    Ga naar website
  • Bezwaren, klachten, bemiddeling en rechtsbescherming

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht

    Bent u het niet eens met een beslissing van ons als gemeente? Komt u er niet uit met ons? Of wilt u bezwaar maken of een klacht indienen? In zulke situaties zijn er diverse manieren om tot een uitspraak of oplossingen te komen. Zie het overzicht hieronder.

    Ga naar website
  • Garantstelling visum kort verblijf

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    Komt iemand uit het buitenland logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft hij of zij een garantstelling of logiesverstrekking nodig met een gelegaliseerde handtekening. De garantstelling wordt voor maximaal drie maanden afgegeven.

    Ga naar website
  • Erfgenamenonderzoek

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    Erfgenamenonderzoek of nalatenschap is een onderzoek door of in opdracht van een notaris om te achterhalen wie de erfgenamen zijn. Een notaris kan bij de gemeente opvragen wie de erfgenamen zijn. Binnen 8 weken krijgt u reactie op uw verzoek.

    Ga naar website
  • Briefadres aanvragen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-31 | Thema: Recht

    Een briefadres is een adres waar u uw post ontvangt. U woont niet op dit adres. U kunt niet zomaar een briefadres aanvragen. Dit kan alleen als u geen woonadres heeft of wanneer u in een (zorg)instelling woont. Daarnaast kan het in sommige gevallen als u voor een kortere tijd op reis gaat.

    Ga naar website
  • Onafhankelijke cliëntondersteuner

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-24 | Thema: Recht

    Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met de gesprekken die je voert met de gemeente? Of weet je niet bij welk loket je moet zijn met jouw hulpvraag?

    Ga naar website
  • Uittreksel Basisregistratie Personen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-02-10 | Thema: Recht

    Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Tynaarlo woont? Vraag dan een uittreksel aan uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het standaarduittreksel staat uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum. 

    Ga naar website
  • Uittreksel BRP door bedrijven

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht

    Bent u advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder of werkt u bij een overheidsinstantie? En heeft u van een inwoner een bewijs nodig dat deze persoon in de gemeente Tynaarlo ingeschreven staat? Dan kunt u met eHerkenning een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen. Dit is goedkoper en gaat sneller dan wanneer u het uittreksel schriftelijk bij ons aanvraagt.

    Ga naar website
  • Trouwambtenaar kiezen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-10-30 | Thema: Recht

    Een huwelijk of een geregistreerd partnerschap wordt altijd gesloten door een ambtenaar van de burgerlijke stand. U kunt kiezen uit de buitengewone ambtenaren van gemeente Tynaarlo. Neem contact op met de ambtenaar van uw keuze. Samen met de ambtenaar bespreekt u uw wensen.

    Ga naar website
  • Alcoholwetvergunning

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-05-07 | Thema: Recht

    Als ondernemer van een horecabedrijf, kantine, bedrijfsrestaurant of slijterij moet u in het bezit zijn van een alcoholwetvergunning om alcoholische dranken te verkopen. Deze vergunning vraagt u aan in het gemeentehuis. U kunt daarvoor een afspraak maken. Neem de ingevulde aanvraagformulieren mee.

    Ga naar website
  • Contact Thuis in Tynaarlo

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-05-15 | Thema: Recht

    Heb je nog vragen?

    Ga naar website
  • Uw gegevens in de BRP bekijken

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema: Recht

    U kunt de gegevens die over u in de Basisregistratie Personen (BRP) staan, bekijken. U hoeft hiervoor geen aanvraag bij ons te doen. Deze gegevens bekijkt u zelf op mijnoverheid.nl. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

    Ga naar website
  • Achternaam kiezen voor uw kind

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-02 | Thema: Recht

    U en uw partner mogen zelf kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. U kiest de achternaam vóór de geboorte of bij de aangifte van de geboorte. U regelt de naamskeuze persoonlijk bij de gemeente.

    Ga naar website
  • De tafel van Paul van der Veur

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-09-22 | Thema: Recht

    "Schilderen is denken in vlakken!"

    Ga naar website
  • Adresonderzoek

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-09 | Thema: Recht

    Het juiste woonadres is van groot belang. Alle overheidsdiensten gebruiken daarvoor de Basisregistratie Personen (BRP). De gemeente houdt deze registratie bij. Zorg, onderwijs, politie, brandweer, sociale dienst, belastingen: overal speelt uw adres een bepalende rol.

    Ga naar website
  • Registratie van levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema: Recht

    Vanaf 4 februari 2019 is het mogelijk om kinderen die levenloos geboren zijn, te laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Met de registratie worden deze kinderen zichtbaar voor de ouders via MijnOverheid.nl en op een uittreksel van de BRP.

    Ga naar website
  • Overzicht geleverde persoonsgegevens opvragen

    Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema: Recht

    U kunt bij de gemeente vragen wie uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) heeft bekeken. Dit overzicht kost niets.

    Ga naar website