Zoekresultaten 1 - 39 van 39 resultaten
Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-02 | Thema: Recht
Een 'bewijs van in leven zijn' of 'attestatie de vita', is het schriftelijke bewijs van ons als gemeente dat u in leven bent op het moment dat wij het bewijs afgeven. Een bewijs van in leven zijn kunt u direct via deze website aanvragen. U krijgt het dan binnen drie werkdagen thuis gestuurd. Een attestatie de vita is voor gebruik in het buitenland. Dit document moet u persoonlijk aan de balie aanvragen.
Ga naar websiteAangifte van een levenloos geboren kind
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema: Recht
Het is heel verdrietig als uw kind levenloos is geboren. U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. Een uitvaartverzorger kan ook deze aangifte doen via onderstaande knop.
Ga naar websiteAangifte van overlijden
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht
Als uitvaartondernemer kunt u hier online aangifte doen van overlijden. Hiervoor heeft u eHerkenning eH2+ nodig. Als iemand overlijdt moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waar de persoon is overleden. Dat doet u binnen 6 dagen na het overlijden. De gemeente zorgt ervoor het overlijden wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP).
Ga naar websiteAangifte van lijkvinding
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht
Als uitvaartondernemer kunt u hier online aangifte doen van lijkvinding. Hiervoor heeft u eHerkenning eH2+ nodig. Als er sprake is van een lijkvinding dan moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waar de persoon is overleden. Dat doet u binnen 6 dagen na de lijkvinding. De gemeente zorgt ervoor het overlijden wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP).
Ga naar websiteUittreksel burgerlijke stand
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-07 | Thema: Recht
De burgerlijke stand maakt akten op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. Zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap, beëindiging geregistreerd partnerschap en overlijden. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akten aanvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Ga naar websiteUitgifte groenstroken
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-08-25 | Thema: Recht
Onder bepaalde voorwaarden kunt u gemeentelijke groenstroken grenzend aan uw woonperceel kopen, huren of in gebruik nemen. Het gaat dan om zogenaamd 'snippergroen'
Ga naar websiteBijzondere paspoorten
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Recht
Wilt u een bijzonder paspoort aanvragen? Zoals een noodpaspoort, tweede paspoort, vluchtelingenpaspoort of een vreemdelingenpaspoort? Dan kan het zijn dat u andere identiteitsbewijzen mee moet nemen naar de afspraak of extra informatie moet aanleveren. Op deze pagina leest u wat er per aanvraag van u verwacht wordt.
Ga naar websiteVerklaring omtrent gedrag
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-08-28 | Thema: Recht
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen daar om vragen. Bijvoorbeeld als u een nieuwe baan hebt of een visum wilt aanvragen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie beoordeelt uw aanvraag.
Ga naar websiteBewijs van Nederlanderschap
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Recht
Er zijn momenten waarop u moet bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit kunt u digitaal aanvragen. U krijgt het uittreksel binnen drie werkdagen thuisgestuurd.
Ga naar websiteUitgifte pachtgronden
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-02-13 | Thema: Recht
Op deze pagina kunt u meer lezen over pachtgronden binnen de gemeente Tynaarlo.
Ga naar websiteVerhuizen naar het buitenland (emigratie)
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-13 | Thema: Recht
Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, dan moet u zich uitschrijven bij de gemeente. U kunt uw verhuizing naar het buitenland digitaal, schriftelijk of persoonlijk aan de balie aan ons doorgeven. U wordt dan uitgeschreven van uw adres. Wij geven uw vertrek ook door aan andere overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en uw pensioenfonds.
Ga naar websiteHandtekening legaliseren
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-09 | Thema: Recht
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.
Ga naar websiteVerklaring van huwelijksbevoegdheid
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht
Voor een huwelijk in het buitenland heeft u soms een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig. Daarin staat dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen. Woont u niet meer in Nederland? Dan vraagt u de verklaring van huwelijksbevoegd aan in de laatste gemeente waar u in Nederland heeft gewoond.
Ga naar websitePublicatie voorgenomen verkopen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema: Recht
Waarom publiceren we voorgenomen verkoop en verhuur van gemeentelijk vastgoed?De hoogste rechter in ons land heeft bepaald dat bij de uitgifte van een onroerende zaak door de gemeente (zoals verkoop, verhuur en verpachting), iedereen de gelegenheid moet krijgen om een kans te maken op die onroerende zaak. Aan de hand van een selectieprocedure moet de gemeente dan een koper of huurder selecteren. Het bieden van deze gelegenheid om ‘mee te dingen’ hoeft niet als vaststaat of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat er maar één serieuze gegadigde is.
Ga naar websiteMelding voorgenomen huwelijk of partnerschap
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht
Wilt u een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan? Dan kunt u online de melding doen met uw DigiD. Uw trouwmelding kunt u al een jaar van tevoren doorgeven, maar moet uiterlijk 14 dagen voor uw trouwdatum binnen zijn bij de trouwgemeente.
Ga naar websiteGymzaal of sporthal huren?
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht
De gemeente verhuurt diverse gymzalen en sporthallen aan verenigingen.
Ga naar websitePaspoort
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-11 | Thema: Recht
Een paspoort vraagt u persoonlijk aan in het gemeentehuis. Na zes werkdagen kunt u uw paspoort ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Een paspoort voor jongeren tot 18 jaar 5 jaar.
Ga naar websiteDe tafel van Piet Bennink
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema: Recht
“Toen ik jong was werd mij gevraagd wat ik wilde worden. Ik zei: “Kunstschilder, ik wist niet eens wat dat was!”
Ga naar websiteKalender aangemelde evenementen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht
Wilt u een evenement organiseren? Hiervoor heeft u toestemming nodig. U moet melding doen van het evenement en in bepaalde gevallen een evenementenvergunning aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina een evenement organiseren.
Ga naar websiteSpeelautomatenvergunning aanvragen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-10 | Thema: Recht
Wilt u een kansspelautomaat (gokkast) plaatsen in uw horecabedrijf? U hebt een aanwezigheidsvergunning nodig. Een behendigheidsautomaat (keert geen geld uit) mag u plaatsen zonder vergunning.
Ga naar websiteErkennen van een kind
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-03-13 | Thema: Recht
Bent u niet getrouwd? En heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan heeft uw kind bij geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn? Dan moet u het kind erkennen. U hoeft niet de biologische ouder te zijn. U kunt een kind op drie momenten erkennen: vóór de geboorte, bij de aangifte van de geboorte en na de aangifte. Voor de erkenning van een kind moet u telefonisch een afspraak maken.
Ga naar websiteID-kaart
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema: Recht
Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan in het gemeentehuis. Na zes werkdagen kunt u uw ID-kaart ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. Een ID-kaart voor volwassenen is 10 jaar geldig, een ID-kaart voor jongeren (tot 18 jaar) is 5 jaar geldig.
Ga naar websiteAkte burgerlijke stand door bedrijven
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht
Bent u advocaat, notaris of werkt u bij een overheidsinstantie? En heeft u van een burger een kopie van een akte van de burgerlijke stand nodig? Dan kunt u met eHerkenning een afschrift van een akte van de burgerlijke stand aanvragen. Dit gaat sneller dan wanneer u het afschrift schriftelijk bij ons aanvraagt.
Ga naar websiteBezwaren, klachten, bemiddeling en rechtsbescherming
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-25 | Thema: Recht
Bent u het niet eens met een beslissing van ons als gemeente? Komt u er niet uit met ons? Of wilt u bezwaar maken of een klacht indienen? In zulke situaties zijn er diverse manieren om tot een uitspraak of oplossingen te komen. Zie het overzicht hieronder.
Ga naar websiteGarantstelling visum kort verblijf
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht
Komt iemand uit het buitenland logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft hij of zij een garantstelling of logiesverstrekking nodig met een gelegaliseerde handtekening. De garantstelling wordt voor maximaal drie maanden afgegeven.
Ga naar websiteErfgenamenonderzoek
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht
Erfgenamenonderzoek of nalatenschap is een onderzoek door of in opdracht van een notaris om te achterhalen wie de erfgenamen zijn. Een notaris kan bij de gemeente opvragen wie de erfgenamen zijn. Binnen 8 weken krijgt u reactie op uw verzoek.
Ga naar websiteBriefadres aanvragen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-31 | Thema: Recht
Een briefadres is een adres waar u uw post ontvangt. U woont niet op dit adres. U kunt niet zomaar een briefadres aanvragen. Dit kan alleen als u geen woonadres heeft of wanneer u in een (zorg)instelling woont. Daarnaast kan het in sommige gevallen als u voor een kortere tijd op reis gaat.
Ga naar websiteOnafhankelijke cliëntondersteuner
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-11-24 | Thema: Recht
Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen met de gesprekken die je voert met de gemeente? Of weet je niet bij welk loket je moet zijn met jouw hulpvraag?
Ga naar websiteUittreksel Basisregistratie Personen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-02-10 | Thema: Recht
Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Tynaarlo woont? Vraag dan een uittreksel aan uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het standaarduittreksel staat uw naam, adres, geboorteplaats en geboortedatum.
Ga naar websiteUittreksel BRP door bedrijven
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema: Recht
Bent u advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder of werkt u bij een overheidsinstantie? En heeft u van een inwoner een bewijs nodig dat deze persoon in de gemeente Tynaarlo ingeschreven staat? Dan kunt u met eHerkenning een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen. Dit is goedkoper en gaat sneller dan wanneer u het uittreksel schriftelijk bij ons aanvraagt.
Ga naar websiteTrouwambtenaar kiezen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-10-30 | Thema: Recht
Een huwelijk of een geregistreerd partnerschap wordt altijd gesloten door een ambtenaar van de burgerlijke stand. U kunt kiezen uit de buitengewone ambtenaren van gemeente Tynaarlo. Neem contact op met de ambtenaar van uw keuze. Samen met de ambtenaar bespreekt u uw wensen.
Ga naar websiteAlcoholwetvergunning
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-05-07 | Thema: Recht
Als ondernemer van een horecabedrijf, kantine, bedrijfsrestaurant of slijterij moet u in het bezit zijn van een alcoholwetvergunning om alcoholische dranken te verkopen. Deze vergunning vraagt u aan in het gemeentehuis. U kunt daarvoor een afspraak maken. Neem de ingevulde aanvraagformulieren mee.
Ga naar websiteContact Thuis in Tynaarlo
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-05-15 | Thema: Recht
Heb je nog vragen?
Ga naar websiteUw gegevens in de BRP bekijken
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema: Recht
U kunt de gegevens die over u in de Basisregistratie Personen (BRP) staan, bekijken. U hoeft hiervoor geen aanvraag bij ons te doen. Deze gegevens bekijkt u zelf op mijnoverheid.nl. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
Ga naar websiteAchternaam kiezen voor uw kind
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-02 | Thema: Recht
U en uw partner mogen zelf kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. U kiest de achternaam vóór de geboorte of bij de aangifte van de geboorte. U regelt de naamskeuze persoonlijk bij de gemeente.
Ga naar websiteDe tafel van Paul van der Veur
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-09-22 | Thema: Recht
"Schilderen is denken in vlakken!"
Ga naar websiteAdresonderzoek
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-01-09 | Thema: Recht
Het juiste woonadres is van groot belang. Alle overheidsdiensten gebruiken daarvoor de Basisregistratie Personen (BRP). De gemeente houdt deze registratie bij. Zorg, onderwijs, politie, brandweer, sociale dienst, belastingen: overal speelt uw adres een bepalende rol.
Ga naar websiteRegistratie van levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-06-25 | Thema: Recht
Vanaf 4 februari 2019 is het mogelijk om kinderen die levenloos geboren zijn, te laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Met de registratie worden deze kinderen zichtbaar voor de ouders via MijnOverheid.nl en op een uittreksel van de BRP.
Ga naar websiteOverzicht geleverde persoonsgegevens opvragen
Bron: Tynaarlo (gemeente) | Datum: 2025-07-14 | Thema: Recht
U kunt bij de gemeente vragen wie uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) heeft bekeken. Dit overzicht kost niets.
Ga naar website
- 1