Zoekresultaten 1 - 50 van 75 resultaten

  • Externe link: Klussenteam

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-26 | Thema:

    Het Klussenteam is onderdeel van Stichting Platform Gehandicaptenbeleid Kaag en Braassem. Het team doet kleine klusjes in en rond het huis om de leef- en woonomstandigheden van gehandicapten of bejaarden te veraangenamen. Voorwaarden De werkzaamheden die u kunt aanmelden moeten kleine klussen zijn. Bijvoorbeeld een klus in en rond het huis. Maar ook naai- of verstelwerk, het oplossen van probleempjes met uw PC of het invullen van belastingformulieren. De Infolijn sluit elke dag om 11.00 uur. Daarna belt één van de vrijwilligers uw klusje door naar de coördinator van het Klussenteam. Deze neemt vervolgens contact met u op en laat u weten wie van het Klussenteam bij u langskomt en hoe laat. Melding doen Een klusje aanmelden kan iedere werkdag tussen 09.00 en 11.00 uur. Bel met de Infolijn van het dienstencentrum Jacobus aan de Saskia van Uijlenburchlaan in Oude Wetering: tel. 071 331 79 67.

    Ga naar website
  • Externe link: Vliegen met een drone

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-05-07 | Thema:

    Vanwege de veiligheid mag u niet overal vliegen met een drone. De Rijksoverheid bepaalt de regels. In gebieden rondom vliegvelden is dit bijvoorbeeld verboden. Daar geldt een no-fly zone. U mag wel vliegen in het vrije deel van het luchtruim. Dit deel wordt niet gecontroleerd door de luchtverkeersleiding. Lees de regels voor dronebestuurders op overheid.nl. Andere luchtvaart Het is verboden om op te stijgen of te landen op een ander terrein dan een vliegveld. Wilt u dat toch? Dan vraagt u een ontheffing aan bij de provincie. Met een ontheffing mag u een ander terrein dan een vliegveld gebruiken om op te stijgen of te landen. Lees de regels voor luchtvaart op Zuid-Holland.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Zienswijze ontwerpbestemmingsplan indienen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-11-23 | Thema: Recht

    U bent het niet eens met een voorgenomen besluit over een ontwerpbestemmingsplan. Dan kunt u binnen de periode dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt (6 weken) een reactie indienen bij de gemeenteraad. Zo'n reactie heet een zienswijze. De gemeente maakt een voorgenomen besluit bekend aan betrokkenen door publicatie op de website www.overheid.nl. Voorwaarden de zienswijze wordt binnen de inzageperiode (6 weken) ingediend de zienswijze wordt bij/ter attentie van de gemeenteraad ingediend de zienswijze is inhoudelijk gemotiveerd de zienswijze is voorzien van adres- en contactgegevens Voldoet de zienswijze niet aan één van de vereisten, dan kan de zienswijze inhoudelijk niet worden behandeld. Deze wordt dan niet-ontvankelijk verklaard. Kosten Aan het indienen van een zienswijze zijn geen kosten verbonden. Als u na vaststelling van het bestemmingsplan beroep aantekent bij de Raad van State, dan zijn daar wel proceskosten aan verbonden. Bijzonderheden Een zienswijze moet voldoen aan een aantal wettelijke vereisten. Als uw zienswijze niet aan één van deze vereisten voldoet, wordt u (als dit mogelijk is) in de gelegenheid gesteld om dit voor een bepaalde datum te herstellen. De gemeenteraad houdt eventueel rekening met ingediende zienswijzen en neemt hierover een besluit. Als u vindt dat uw zienswijze niet of onvoldoende is meegewogen, kunt u in beroep gaan tegen het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van het bestemmingsplan. De afhandelingstermijn is afhankelijk van meerdere factoren, hierdoor kan de afhandeling langer duren. U wordt hierover bij uw indiening geïnformeerd. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: naam en zaaknummer van het ontwerpbestemmingsplan reden van uw zienswijze of u voor uzelf of namens iemand een zienswijze indient als u namens iemand een zienswijze indient de naam van degene die u heeft gemachtigd en de reden van machtiging naam en contactgegevens (telefoonnummer en/of e-mailadres) van indiener of uw persoonsgegevens bij publicatie van de zienswijze wel of niet zichtbaar mogen zijn. Stuur de volgende bijlage(n) mee: een handtekeninglijst van alle indieners (indien van toepassing) machtiging om namens iemand een zienswijze in te dienen (indien van toepassing). Zienswijze indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. U ontvangt na indienen een ontvangstbevestiging met een nadere toelichting. U kunt uw zienswijze binnen de inzageperiode ook schriftelijk (per post) of mondeling indienen. Als u van de mogelijkheid gebruik wilt maken om een mondelinge reactie in te brengen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling via 071 3327272 om een afspraak te maken.

    Ga naar website
  • Externe link: Wijkpunten

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-01-27 | Thema:

    U kunt bij een wijkpunt terecht met allerhande vragen. Bij het wijkpunt kunt u uw vragen stellen aan professionals van de deelnemende organisaties: Tom in de buurt, De Driemaster, het Kernteam en het Wmo-loket. Begeleiding Met de professional gaat u na wat uw behoefte is, onderzoekt u mogelijke oplossingen en wordt u begeleid naar passende ondersteuning. Hiervoor is geen indicatie nodig. Heeft u deze wel nodig, dan wordt u gekoppeld aan een medewerker die dit kan aanvragen. Locaties U kunt terecht bij het wijkpunt in Roelofarendsveen bij voetbalvereniging aan het Sportpad 17 op woensdag van 10.00 – 12.00 uur. U kunt hier terecht zonder een afspraak te maken. Bent u niet in de gelegenheid om naar een wijkpunt te komen en heeft u wel een vraag? Die kunt u stellen aan het Kernteam Kaag en Braassem. Zij helpen u verder.

    Ga naar website
  • Externe link: Leerplicht, bijzonder verlof of vrijstelling

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-08-23 | Thema: Onderwijs en wetenschap

    Kinderen van 5 tot 16 jaar zijn leerplichtig. Dit betekent dat zij volgens de wet naar school moeten. Regionaal Bureau Leerrecht Holland Rijnland (RBL) Het Regionaal Bureau Leerrecht Holland Rijnland (RBL) voert de leerplichttaken en de taken rondom voortijdig schoolverlaten uit voor onze gemeente.  Volgens de Leerplichtwet hebben kinderen in Nederland recht op onderwijs. Om dit recht op onderwijs te beschermen, gelden in Nederland de leerplicht en de kwalificatieplicht. Het komt er op neer dat jongeren van 5 tot 18 jaar naar school gaan tot zij een startkwalificatie hebben gehaald. Dit is een havodiploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger. Voor jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie helpt het RBL hen verder helpt met het vinden van een opleiding of werk. Meer informatie over leer- en kwalificatieplicht vindt u op de website van het Regionaal Bureau Leerrecht Holland Rijnland Bijzonder verlof of vrijstelling In sommige gevallen kunt u bijzonder verlof of vrijstelling aanvragen en hoeft uw kind niet naar school. Er zijn 3 soorten bijzonder verlof of vrijstelling: Vrijstelling van inschrijving op een school. Vrijstelling van schoolbezoek (goedgekeurd verlof). Vrijstelling tot 6 jaar. Vrijstelling tot inschrijving op een school Uw kind kan in 4 gevallen vrijstelling krijgen van inschrijving op een school: uw kind kan niet naar school door een lichamelijke- of geestelijke beperking u vindt dat geen enkele school past bij uw godsdienst- of levensovertuiging uw kind is ingeschreven op een school in het buitenland u leidt een trekkend bestaan en uw kinderen reizen mee. Aanvraag U meldt bij de medewerker leerplicht het Regionaal Bureau Leerplicht dat u uw kind niet inschrijft op een school. Doe dit voordat uw kind zijn of haar 5e verjaardag viert. Vanaf die dag is het immers leerplichtig. Na het vijfde jaar kunt u het elk jaar vóór 1 juli doorgeven. U vindt de contactpersoon van de school van uw kind op de contactpagina van de website van het Regionaal Bureau Leerplicht Vrijstelling tot schoolbezoek (goedgekeurd verlof) U kunt vrijstelling krijgen om uw kind niet naar school te laten gaan. Dit kan om de volgende redenen: uw kind is ziek het is een religieuze feestdag een belangrijke gebeurtenis zoals een huwelijk, begrafenis of verhuizing van het gezin vakantie buiten schoolvakanties, omdat u door uw beroep niet in de schoolvakanties weg kunt (maximaal 10 dagen per jaar). De data voor schoolvakanties (rijksoverheid.nl) worden elk jaar landelijk vastgesteld. De scholen in de gemeente Kaag en Braassem behoren tot de regio Midden. Lokaal kan hiervan worden afgeweken. Voor het exacte vakantieschema verwijzen wij u naar de betreffende school. Aanvraag U meldt aan de school dat uw kind niet naar school komt. Elke school heeft hiervoor eigen procedures. Als het om meer dan twee weken verlof gaat, dan moet u ook toestemming vragen aan de leerplichtmedewerker van het Regionaal Bureau Leerplicht Holland Rijnland. U vindt de contactpersoon van de school van uw kind op de contactpagina van de website van het Regionaal Bureau Leerplicht Vrijstelling tot 6 jaar Is uw kind nog geen 6 jaar? Dan mag u uw kind thuishouden om te voorkomen dat het teveel belast wordt. Dit mag maximaal 5 uur per week. U kunt dit uitbreiden naar maximaal 10 uur per week als u toestemming krijgt van de directeur.  

    Ga naar website
  • Externe link: Gebruik achternaam veranderen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-06-26 | Thema: Recht

    U kunt zelf bepalen welke achternaam overheidsorganisaties voor u gebruiken: uw eigen achternaam of die van uw (ex-)partner, of beide namen. Op officiële documenten als paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de eigen achternaam. Aanvragen en meenemen U kunt het gebruik van uw achternaam wijzigen met het digitale formulier:  Naamgebruik veranderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Of aan de balie: maak dan online een afspraak. Meenemen Neem uw geldige identiteitsbewijs mee. Keuze U kunt zelf kiezen hoe overheidsinstellingen u voortaan moeten aanschrijven: alleen met uw eigen naam alleen met de naam van uw (ex-)partner met de naam van uw (ex-)partner, gevolgd door uw eigen naam met uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw (ex-)partner De gemeente geeft het gekozen naamgebruik door aan andere overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank, enzovoorts. Wilt u dat andere instanties zoals banken en verzekeringsmaatschappijen ook uw naamgebruik wijzigen, dan moet u hen zelf informeren. Op officiële documenten als paspoort of rijbewijs staat altijd uw eigen achternaam. Op sommige documenten staat ook de naam van uw partner. Dit blijft zo, ook als u heeft aangegeven dat u niet meer uw eigen achternaam gebruikt. Naamswijziging voor- en achternaam Naamswijziging achternaam  In bepaalde situaties kunt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen. Kijk op de website Rijksoverheid.nl of dit kan. Naamswijziging voornaam U kunt de rechter vragen om uw voornaam te wijzigen. Bijvoorbeeld omdat u uw voornaam lelijk vindt of uw voornaam niet meer bij u past. U hebt een advocaat nodig om de aanvraag in te dienen.

    Ga naar website
  • Externe link: Adopteer een rotonde

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-04 | Thema:

    In samenwerking met de Rotondespecialist biedt de gemeente drie rotondes aan ter adoptie. Bedrijven adopteren een rotonde bij de Rotondespecialist. In ruil voor het betaalde bedrag, zorgt de Rotondespecialist vervolgens voor het onderhoud van de rotonde. De Rotondespecialist werkt daarbij samen met de stichtingen Groei & Bloei en Groen Licht. Als tegenprestatie mogen de bedrijven een reclamebord op ‘hun’ rotonde neerzetten. Het gaat om de rotondes bij: de Lasso in Roelofarendsveen Stationsstraat in Roelofarendsveen Meerkreuk in Oude Wetering. Heeft u interesse in de adoptie van een rotonde, dan kunt u contact opnemen met de Rotondespecialist op het telefoonnummer 030 260 02 13 of via www.adopteereenrotonde.nu.

    Ga naar website
  • Externe link: Stremmingen voor het scheepvaartverkeer

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-26 | Thema:

    Gaat u varen? Dan is het handig om te weten wanneer de bruggen open en dicht gaan. Alle informatie over vaarwegen vindt u op de website van de Rijksoverheid. Op de website vaarweginformatie.nl staan de scheepvaartberichten van alle vaarwegen, bruggen en sluizen in heel Nederland. Hier staan korte en lange stremmingen, gehele of gedeeltelijke stremmingen en bijzonderheden zoals evenementen waardoor enige hinder voor het scheepvaartverkeer kan ontstaan.

    Ga naar website
  • Externe link: Scheiden of geregistreerd partnerschap eindigen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-05-16 | Thema: Recht

    Uw echtscheiding of de beëindiging van uw geregistreerd partnerschap moet ingeschreven zijn bij de gemeente. Voorwaarden U hebt een uitspraak van de rechter nodig of een verklaring van uzelf en uw partner waarin staat dat u het geregistreerd partnerschap wilt beëindigen. De scheiding is pas definitief als deze stukken zijn ingeschreven bij de gemeente in de registers van de burgerlijke stand. U of uw advocaat moet de inschrijving regelen: gaat het om echtscheiding? Dan regelt u dit bij de gemeente waar u getrouwd bent gaat het om de beëindiging van een geregistreerd partnerschap? Dan regelt u dit bij de gemeente waar uw geregistreerd partnerschap ingeschreven is. Scheiden Een huwelijk eindigt officieel als de rechter de echtscheiding uitspreekt. Uw advocaat kan hiervoor een verzoek indienen bij de rechter. Vragen u en uw partner samen de scheiding aan? Dan kunt u dezelfde advocaat kiezen. Bent u het niet met elkaar eens? Dan moet u ieder een eigen advocaat kiezen. U of uw advocaat moet daarna de echtscheiding inschrijven bij de gemeente. Zorg dat dit binnen 6 maanden na de definitieve uitspraak van de rechter gebeurt. Geregistreerd partnerschap eindigen Een geregistreerd partnerschap eindigt officieel door een uitspraak van de rechter of een verklaring van u en uw partner. Dit laatste kan alleen als u en uw partner het eens zijn. Een advocaat of notaris moet de verklaring ook ondertekenen. Hebt u samen gezag over minderjarige kinderen? Dan moet u het geregistreerd partnerschap ontbinden via de rechter. Bij einde geregistreerd partnerschap door de rechter: U of uw advocaat moet daarna de echtscheiding inschrijven bij de gemeente. Zorg dat dit binnen 6 maanden na de definitieve uitspraak van de rechter gebeurt. Bij einde geregistreerd partnerschap door verklaring: Laat de verklaring van u en uw partner door uw advocaat of notaris inschrijven bij de gemeente. Zorg dat dit binnen 3 maanden na het ondertekenen van de verklaring gebeurt. Aanvraag Wilt u het einde van uw huwelijk of geregisteerd partnerschap melden, dan moet u hiervoor een afspraak maken.  Meenemen bij inschrijven echtscheiding bij de gemeente: een schriftelijk verzoek tot inschrijving afschrift van de uitspraak van de rechter eventueel: een verklaring van de rechtbank dat er geen beroep is ingediend. Meenemen bij inschrijven einde geregistreerd partnerschap bij de gemeente, einde door de rechter: een schriftelijk verzoek tot inschrijving afschrift van de uitspraak van de rechter eventueel: een verklaring van de rechtbank dat er geen beroep is ingediend. Meenemen bij inschrijven einde geregistreerd partnerschap bij de gemeente, einde door een verklaring: de verklaring dat u uw geregistreerd partnerschap wilt beëindigen.

    Ga naar website
  • Externe link: Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-25 | Thema: Sociale zekerheid

    Bent u zelfstandig ondernemer, ouder dan 54 en wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u niet genoeg verdient om van te kunnen leven? Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen vóór u met uw bedrijf stopt. De IOAZ–uitkering vult uw inkomen (samen met dat van uw eventuele partner) aan tot bijstandsniveau. Voorwaarden U vraagt IOAZ-uitkering aan voordat u met uw bedrijf stopt U bent 55 jaar of ouder, maar te jong voor AOW U heeft alleen recht op een IOAZ-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven U heeft tenminste de laatste 10 jaar aaneengesloten gewerkt waarvan tenminste de laatste 3 jaar als zelfstandige U heeft minimaal 1.225 uur (gemiddeld 24 uur per week) per jaar in uw eigen bedrijf gewerkt Als uw partner ook meewerkt in het bedrijf moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt. Uw partner minimaal 525 uur. De winst uit uw bedrijf (samen met uw eventuele andere inkomsten) is de laatste 3 jaar minder geweest dan € 23.938,00 bruto gemiddeld per jaar. Inkomsten uit alimentatie, onderhuur, verhuur en heffingskorting tellen niet mee bij de vaststelling van uw inkomen De inkomsten van uw partner tellen ook mee Voor de toekomst verwacht u een inkomen van minder dan € 25.433,00 bruto per jaar te hebben Nadat de uitkering is toegekend, moet uw bedrijf binnen 1,5 jaar opgeheven zijn Kijk voor meer informatie op Rijkoverheid.nl. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden namelijk voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Maakt telefonisch een afspraak met het Serviceplein via 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Tips Heeft u als zelfstandig ondernemer financiële ondersteuning nodig of bent u net gestart en kunt u daar nog niet van rondkomen? Dan kunt een Bbz-uitkering aanvragen.

    Ga naar website
  • Externe link: Bijzondere bijstand aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-05-11 | Thema:

    Wanneer u onverwacht hoge kosten moet maken en u deze niet kunt betalen van uw uitkering of loon, dan kunt u misschien in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Of u voor bijzondere bijstand in aanmerking komt, hangt af van uw inkomen en uw vermogen.  Voorwaarden U vraagt bijzondere bijstand altijd aan vóórdat u de kosten maakt De kosten worden nergens anders vergoed. Als u kosten hebt die uw verzekering vergoedt, krijgt u geen bijzondere bijstand De kosten moeten bijzonder zijn. Dit betekent dat het gaat om kosten die niet iedereen maakt, zoals een eigen bijdrage voor orthopedische schoenen, tandartskosten of rechtshulp. Door omstandigheden heeft u de kosten wel.  U kijkt in sommige gevallen eerst of u zelf een lening kunt afsluiten. Bijvoorbeeld voor spullen die nodig zijn om uw woning in te richten, zoals een bed, tv of koelkast. Bijzondere bijstand is soms een gift en soms een lening. Bespreek dit tijdens uw afspraak bij het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Neem contact op met het Serviceplein van Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn.

    Ga naar website
  • Externe link: Huisvestingsvergunning

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-04-10 | Thema: Huisvesting

    Een huisvestingsvergunning is een vergunning om in een goedkope huurwoning te mogen wonen. Zo ziet de gemeente erop toe dat goedkope woningen ook daadwerkelijk worden verhuurd aan mensen met een lager inkomen. Gemeenten bepalen zelf of een huisvestingsvergunning verplicht is, en voor welke woningen. Voor inwoners van de gemeente Kaag en Braassem is het niet nodig om een huisvestingsvergunning aan te vragen.  Huisvesting arbeidsmigranten Voor huisvesting van arbeidsmigranten gelden enkele regels. Allereerst moet de huisvesting van arbeidsmigranten op de locatie passen binnen het geldende bestemmingsplan. In uitzonderingsgevallen kan worden afgeweken van het bestemmingsplan. Een dergelijk verzoek dient u in via het Omgevingsloket. Alle aanvragen en initiatieven worden per geval beoordeeld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze medewerkers Vergunningverlening, Toezicht en handhaving.

    Ga naar website
  • Externe link: Persoonsgegevens inzien

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-06-19 | Thema: Recht

    Op mijnoverheid.nl kunt u online kosteloos direct inzien hoe u bij de Overheid geregistreerd staat in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). U logt in met DigiD. Daar staat ook informatie over hoe een wijziging in die gegevens doorgegeven kan worden. Persoonsgegevens bekend binnen de gemeente Daarnaast heeft u ook het recht om in te zien welke persoonsgegevens over u bekend zijn binnen de gemeente. Hiervoor kunt u een verzoek indienen. U ontvangt dan een overzicht met: categorieën van uw persoonsgegevens  wie uw persoonsgegevens heeft ontvangen  voor welk doel uw persoonsgegevens zijn gebruikt  herkomst van uw persoonsgegevens. Voorwaarden u kunt alleen uw eigen persoonsgegevens opvragen bent u jonger dan 16 jaar of staat u onder curatele, dan kan alleen uw wettelijk vertegenwoordiger namens u een verzoek indienen. Bijzonderheden Wilt u de persoonsgegevens niet per beveiligde mail ontvangen? Maak dan een afspraak bij de balie om uw gegevens op te halen. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: reden van uw verzoek beschrijving van de dienst, verwerking en afdeling hoe u de informatie wilt ontvangen. Persoonsgegevens inzageverzoek via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.   Wij handelen uw verzoek binnen 1 maand af. Overig u kunt een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te laten corrigeren of te verwijderen meer informatie over privacy leest u op de website Autoriteit Persoonsgegevens.

    Ga naar website
  • Externe link: Opvoedondersteuning

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-03-31 | Thema:

    Met kleine en grote vragen over opvoeden en opgroeien kunt u terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Kaag en Braassem. In het CJG werken medewerkers van verschillende organisaties samen. Ieder met zijn/haar eigen deskundigheid over de ontwikkeling en het opgroeien van kinderen en jeugdigen. Ook voor hulp op maat kunt u contact opnemen met het CJG. Kijk voor meer informatie op de website van CJG Kaag en Braassem. Cursussen en bijeenkomsten Het kan prettig zijn om informatie uit te wisselen met andere ouders. Het CJG in Kaag en Braassem biedt verschillende cursussen, bijeenkomsten en lezingen op www.cjgkaagenbraassem.nl aan om ouders te ondersteunen bij de opvoeding van kinderen in alle leeftijden. Tijdens deze bijeenkomsten krijgt u informatie, kunt u vragen stellen en ervaringen en tips uitwisselen met andere ouders.

    Ga naar website
  • Externe link: Bodeminformatie opvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-02-08 | Thema: Natuur en milieu

    U kunt de bodemkwaliteit van uw perceel laten onderzoeken. Uit het onderzoek kan informatie komen die u bijvoorbeeld kan helpen bij de beslissing of u een woning of bedrijfspand wilt kopen. Aanvraag Doe uw aanvraag bij het Bodem Informatie Punt (BIP) van de Omgevingsdienst West-Holland. Het BIP beheert de gegevens van alle bij de Omgevingsdienst bekende bodemonderzoeken, ondergrondse tanks en historische bedrijfsactiviteiten. Tips U vindt ook bodeminformatie via het Bodemloket van Rijkswaterstaat. Het Bodemloket geeft inzicht in de bij de overheid bekende gegevens. Ook ziet u waar vroeger (bedrijfs)activiteiten hebben plaatsgevonden die de bodemkwaliteit beïnvloed kunnen hebben.

    Ga naar website
  • Externe link: Collectieve zorgverzekering

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-25 | Thema:

    Heeft u een laag inkomen of weinig tot geen eigen vermogen? Dan kunt u gebruik maken van de collectieve zorgverzekering Gezond Verzekerd van de gemeente Kaag en Braassem en zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid. Kijk voor informatie op de website Gezond Verzekerd.nl.  Voorwaarden U kunt de collectieve zorgverzekering Gezond Verzekerd aanvragen, als: uw inkomen niet hoger is dan 130% van de voor u geldende bijstandsnorm (op rijksoverheid.nl) u geen of weinig vermogen heeft (rijksoverheid.nl). Verder geldt: kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd de zorgverzekeraar keurt uw aanvraag goed ongeacht uw gezondheid u kunt overstappen vanaf november, want dan zijn de premies voor het nieuwe jaar bekend. Bijzonderheden De gemeente betaalt mee aan de premie voor de aanvullende verzekering en u krijgt een korting op de basisverzekering. De verzekering vergoedt bepaalde zorgkosten voor 100% (tot een maximaal bedrag). U kunt daarbij denken aan vergoedingen voor brillen, fysiotherapie, tandartskosten en de eigen bijdrage Wmo. U kunt kiezen uit verschillende aanvullende verzekeringen: de AV-gemeente Standaard de AV-gemeente Top (gunstig als u hoge zorgkosten heeft, bijvoorbeeld door een chronische ziekte of handicap). Aanvraag U maakt telefonisch een afspraak bij het Serviceplein via 14 0172 (spreek eerst 'Alphen aan den Rijn' in). Alle zaken op gebied van werk en inkomen in de gemeente Kaag en Braassem worden namelijk uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn.

    Ga naar website
  • Externe link: In gebreke stellen bij te laat beslissen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-05-11 | Thema:

    Voor aanvragen en bezwaren geldt een termijn waarbinnen de gemeente een besluit moet nemen. Dit heet de beslistermijn. Is de gemeente te laat met beslissen? Dan heeft u mogelijk recht op een dwangsom en kunt u direct beroep instellen bij de rechter. U moet dan eerst de gemeente in gebreke stellen. Hiermee geeft u de gemeente de gelegenheid alsnog binnen 2 weken een beslissing te nemen. Doet zij dit niet, dan heeft u in veel gevallen recht op een dwangsom en kunt u zelfs beroep instellen bij de rechter. De maximale hoogte van de dwangsom bedraagt € 1.440. Voorwaarden de wettelijke beslistermijn van uw aanvraag of bezwaar is verstreken uw aanvraag of bezwaar is ontvankelijk en u bent belanghebbende. Kosten Geen. Bijzonderheden Bij een aanvraag is de beslistermijn meestal 8 weken. Bij een bezwaar kan de beslistermijn 6 tot 12 weken zijn. Soms gelden andere termijnen op grond van wetgeving. De beslistermijn mag worden verlengd als voor een zorgvuldig besluit extra tijd nodig is. Indien dit van toepassing is, laat de gemeente u dit binnen de wettelijke termijn weten. Uw aanvraag is (nog) niet compleet. De gemeente vraagt om aanvullende informatie en geeft aan binnen hoeveel tijd u deze informatie moet aanleveren. Deze extra tijd komt bovenop het aantal weken dat nodig is om een beslissing te nemen. Kijk voor meer informatie over dwangsom bij te laat beslissen op Rijksoverheid.nl. U heeft geen recht op een dwangsom in geval van verzoeken in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: onderwerp aanvraag of bezwaar zaaknummer of kenmerk datum van aanvraag of bezwaar. Ingebrekestelling bij te laat beslissen indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl  U logt in met DigiD of eHerkenning. U ontvangt binnen 2 weken een reactie.

    Ga naar website
  • Externe link: Ondersteuning met wonen (beschermd wonen)

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-01-09 | Thema:

    Is het voor u moeilijk om zelfstandig te wonen, omdat u psychische problemen heeft? Dan kan ondersteuning met wonen een oplossing zijn. U woont dan in een veilige woonomgeving met begeleiding. De begeleiders geven u zorg. Deze zorg is bedoeld om uw psychische klachten te herstellen. Het is de bedoeling dat u na een tijd weer zelfstandig kunt gaan wonen.  Tom in de buurt regelt de aanvraag voor ondersteuning met wonen. U kunt ze ook eerst alleen vragen om meer informatie.  Aanvraag Meer informatie vindt u op de website van Tom in de buurt. U kunt tijdens werkdagen tussen 11.00 en 17.00 uur online chatten. U kunt ook bellen via telefoonnummer 088 - 900 45 67. Als u contact heeft opgenomen met Tom in de buurt, krijgt u eerst een intakegesprek. Tom in de buurt beoordeelt of u recht heeft op beschermd wonen.  

    Ga naar website
  • Externe link: Persoonlijke wensen huwelijk of partnerschap

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-02-02 | Thema:

    U heeft de datum van de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie bij de gemeente gereserveerd. Nadat u de bevestiging van de reservering heeft ontvangen, geeft u in één keer alle aanvullende informatie en persoonlijke wensen aan ons door. U doet dit maximaal 1 jaar en minimaal 4 weken voor de datum van de ceremonie. Voorwaarden U heeft het voornemen van het huwelijk of partnerschap gemeld U heeft de trouwlocatie gereserveerd. Kosten Een overzicht van alle kosten leest u op de pagina Kosten huwelijk of partnerregistratie. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: Zaaknummer. Deze ontvangt u na het reserveren van de huwelijksdatum Datum voltrekking Welke locatie u heeft gereserveerd Gegevens getuigen Keuze trouwambtenaar Of u een trouwboekje of partnerschapsboekje wenst. Afhankelijk van de gekozen locatie: Of u ringen wilt wisselen  Of u muziek tijdens de ceremonie wenst. Persoonlijke wensen doorgeven via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U of uw partner (dus niet beide) logt in met DigiD.  Let op: om de aanvraag te doen, dient u ervoor te zorgen dat u alle gegevens compleet en bij de hand heeft. Net als bij internetbankieren stopt de sessie wanneer u 15 minuten niet verder klikt; het formulier wordt dan afgesloten, de gegevens worden niet opgeslagen.

    Ga naar website
  • Externe link: Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-05-16 | Thema: Recht

    Als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan meldt u dit bij de gemeente waar u wilt trouwen. U doet de melding nadat de gemeente de gereserveerde huwelijksdatum per e-mail aan u heeft bevestigd. Voorwaarden U heeft de trouwdatum- en locatie gereserveerd U geeft de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie door U bent allebei 18 jaar of ouder U bent allebei ongehuwd U bent geen bloedverwant (rijksoverheid.nl) in de eerste, tweede, derde of vierde graad. Bent u broer(s) of zus(sen) door adoptie of erkenning? Dan kunt u mogelijk toestemming krijgen om met elkaar te trouwen. Dit heet huwelijksdispensatie (rijksoverheid.nl). Staat u onder curatele, dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator of van de kantonrechter. Neemt u hierover contact op met de gemeente. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: Zaaknummer. Deze heeft u ontvangen na het reserveren van de trouwdatum Datum huwelijk of partnerschap Nationaliteit Huidige burgerlijke staat Indien van toepassing: gegevens eerder(e) huwelijk(en) of partnerschap(pen) Voor- en achternaam aanstaande partner Voor- en achternaam ouders Indien van toepassing: voor- en achternaam, geboortedatum- en plaats kind(eren) Indien van toepassing: of u onder curatele staat Voornemen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U vult het formulier beiden apart in.

    Ga naar website
  • Externe link: Consultatiebureau

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-03-31 | Thema:

    Het consultatiebureau is onderdeel van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Kaag en Braassem. Hier werken jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van de jeugdgezondheidszorg die de groei en ontwikkeling van uw kind volgen. Ook de basisvaccinaties van het Rijksvaccinatieprogramma krijgt uw kind op het consultatiebureau. Het adres van het CJG is Schoolbaan 2b in Roelofarendsveen. Het telefoonnummer is 088 - 254 23 84 (088 - CJGADVIES). Kijk voor meer informatie op de website CJGKaagenBraassem.nl. Gehoortest bij pasgeboren baby's Baby´s en peuters maken in een hele korte tijd een snelle ontwikkeling door. Het consultatiebureau heeft gespecialiseerde mensen in dienst die de ontwikkeling van kinderen goed kennen. Na de geboorte van uw kind krijgt u een uitnodiging voor een gehoortest van het CJG. Huisbezoek na de bevalling In diezelfde periode neemt de jeugdverpleegkundige telefonisch contact met u op om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Tijdens dit huisbezoek maakt u kennis met de jeugdverpleegkundige, krijgt u informatie over het CJG, de jeugdgezondheidszorg en krijgt u voorlichting over de eerste tijd met uw baby. De JGZ houdt een dossier bij van uw kind en uiteraard is er ruimte voor al uw vragen. Bezoek consultatiebureau Als uw baby 4 weken is, komt u voor het eerst op het consultatiebureau. Tijdens deze afspraak wordt uw baby gewogen en gemeten, wordt er gekeken hoe het gaat met u en uw baby en kunt u vragen stellen. Na elke afspraak krijgt u een vervolgafspraak mee. Inentingen Een aantal infectieziektes kan de gezondheid blijvend schaden of is zelfs dodelijk zijn. Inentingen kunnen dat voor enkele ziektes voorkomen. Daarom heeft de overheid een Rijksvaccinatieprogramma opgezet. Kinderen ontvangen tijdens de contactmomenten de .kindervaccinaties. Lees meer over infecties en vaccinaties op de website rivm.nl/rijksvaccinatieprogramma. 

    Ga naar website
  • Externe link: Zorgtoeslag, aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-11 | Thema: Zorg en gezondheid

    Zorgtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van uw zorgverzekering. Met de zorgtoeslag kunt u een gedeelte van uw premie voor de zorgverzekering betalen. Hoeveel zorgtoeslag u kunt krijgen, hangt af van onder andere uw inkomen en leefsituatie. De Belastingdienst betaalt de zorgtoeslag uit. Aanvraag Zorgtoeslag kunt u online berekenen en aanvragen op de website van de Belastingdienst www.toeslagen.nl.

    Ga naar website
  • Externe link: Marina van der Velde-Menting erepenning

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-03-31 | Thema:

    Vanwege haar verdiensten als eerste kroonbenoemde burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem is de gemeentelijke erepenning naar oud-burgemeester Van der Velde–Menting vernoemd. De erepenning is een blijk van grote waardering. Deze wordt uitgereikt aan personen die een bijzondere inspanning hebben verricht voor de gemeenschap van Kaag en Braassem. De erepenning kan worden toegekend aan zowel inwoners als niet-inwoners. Kent u zo’n persoon? Dan kunt u deze persoon voordragen. Voorwaarden De erepenning wordt in bijzondere gevallen toegekend:  als blijk van waardering en erkentelijkheid aan degene die zich voor de gemeente of de plaatselijke gemeenschap in hoge en bijzondere mate verdienstelijk heeft gemaakt als onderscheiding aan een inwoner van de gemeente, die door zijn grote en algemeen erkende verdiensten op enigerlei gebied zich deze toekenning waardig heeft gemaakt als onderscheiding van waardering en erkentelijkheid aan een inwoner van de gemeente, die een uitzonderlijke prestatie heeft verricht. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: beschrijf de werkzaamheden van deze persoon of organisatie reden waarom deze persoon/organisatie de erepenning verdient gegevens persoon of organisatie. Voordracht Erepenning indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD.

    Ga naar website
  • Externe link: Individuele studietoeslag, aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-03-14 | Thema: Sociale zekerheid

    De individuele studietoeslag is een inkomensaanvulling voor studenten die door hun medische beperking blijvend niet in staat zijn om naast hun studie bij te verdienen. Voorwaarden U volgt een opleiding waarbij u recht hebt op studiefinanciering (WSF) of tegemoetkoming schoolkosten (WTOS). U hebt geen recht op een uitkering op grond van de Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten). U bent als gevolg van een ziekte of gebrek blijvend niet in staat om naast uw studie inkomsten te verwerven. De individuele studietoeslag bedraagt (netto) per maand: Leeftijd Bedrag 21 en ouder €328,59 20 jaar €262,87 19 jaar €197,15 18 jaar €164,30     Aanvraag Werkzaamheden op het gebied van werk en uitkeringen in de gemeente Kaag en Braassem worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Het aanvraagformulier voor de individuele studietoeslag kunt u aanvragen bij het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem eerst de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn (Stadhuisplein 1, Alphen aan den Rijn). U kunt ook langskomen bij het Serviceplein. Een afspraak is niet nodig. 

    Ga naar website
  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-02-06 | Thema: Natuur en milieu

    De Wet Milieubeheer verplicht de gemeente voorzieningen te treffen voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater. Hiervoor is riolering aangelegd. Voor een aansluiting op de riolering heeft u toestemming van de gemeente nodig. Hiervoor kunt u een aansluiting aanvragen. Bijzonderheden Als uw woning wordt of is aangesloten op het rioolstelsel, moet uw rioolaansluiting voldoen aan het Bouwbesluit en aan het uitvoeringsbeleid van de gemeente. Wilt u alleen het hemelwater aansluiten op het riool en heeft u een watergang direct aan uw perceel, dan hoeft u geen rioolaansluiting aan te vragen. In dit geval moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen. Wilt u een aansluiting van het hemelwater zonder directe watergang aan uw perceel? Of wilt u een aansluiting op het hemelwater- en/of vuilwaterriool? Dan moet u een rioolaansluiting aanvragen. Voorwaarden Er zijn 2 soorten rioolaansluitingen: vuilwater en hemelwater. u bent verplicht een gescheiden stelsel aan te bieden het hemelwater dient op de dichtstbijzijnde watergang geloosd te worden wanneer er een watergang aan uw eigen perceel grenst, moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen wannee u voor de aanleg van hemelwaterafvoer over openbaar terrein moet, dan dient u dit in de aanvraag vermelden het vuilwater en (indien van toepassing) hemelwater sluit de gemeente op uw kosten aan op het vuilwaterriool en hemelwater riool. Kosten De kosten voor het maken van de aansluiting op het eigen deel zijn voor rekening van de eigenaar van het pand of het perceel. Deze kosten worden door de gemeente aan u doorberekend. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van de situatie. U ontvangt hiervoor eerst een offerte. Aanvraag Stuur deze bijlage(n) mee: Situatieschets met daarop duidelijk aangegeven: de ligging, diameter en materiaalsoort van de buitenriolering op eigen terrein gewenste diameter en hoogte van de aansluiting Rioolaansluiting aanvragen via onlinegelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of e-Herkenning. De gemeente neemt contact met u op voor de uitvoering van de aanleg van de aansluiting. Gerelateerde informatie Bouwverordening Kaag en Braassem op overheid.nl Wateroverlast Werk aan riolering

    Ga naar website
  • Externe link: Karakteristiek pand, gebied of object

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-03-30 | Thema: Cultuur en recreatie

    Met de aanduiding ‘karakteristiek' geeft de gemeente aan dat een pand, gebied of object waardevol is en wil behouden en beschermen tegen gehele of gedeeltelijke sloop. Aanwijzing status karakteristiek pand/object Als u van mening bent dat een bepaald bouwwerk of aangelegde structuur zo bijzonder is dat het aangewezen zou moeten worden als karakteristiek pand of object, dan kunt u een verzoek indienen bij het college van burgemeester en wethouders. U kunt een dergelijk verzoek indienen als (grond)eigenaar, als gemachtigde namens een (grond)eigenaar of als belanghebbende (bijvoorbeeld een stichting of vereniging die tot doel heeft het beschermen van cultuurhistorie). U kunt een voorstel indienen voor: onroerende zaken (gebouwen, bruggen, gedenkteken); aangelegde structuren (park, tuin, begraafplaats); archeologische vindplaats. Voorwaarden Het pand of object staat in de gemeente Kaag en Braassem. Als rechtspersoon kunt u aantonen, via statuut of stichtingsakte, dat behoud en bescherming van cultuurhistorie wordt nagestreefd (indien van toepassing). Bent u geen eigenaar? Dan kunt u bij afwijzing van uw verzoek geen bezwaar of beroep instellen. Aan een beschermd pand of object mogen niet zonder meer (ver)bouw-, restauratie- of sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd. Kijk voor informatie bij Bijzonderheden. Aanvraag aanwijzing status Indien u de status ‘karakteristiek pand of object’ wilt aan laten wijzen, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen via onderstaand formulier: Aanwijzing status karakteristiek pand of object aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of eHerkenning. Vermeld op uw aanvraag: welke relatie u tot het pand of object heeft; adres of locatie van beoogd pand of object; functie (of voormalige functie) van beoogd pand of object; reden van de aanvraag en een toelichting; beschrijf het contact met de eigenaar (indien van toepassing). Stuur de volgende bijlage(n) mee: kopie statuut van vereniging of stichting waaruit blijkt dat behoud en bescherming van cultuurhistorie wordt nagestreefd (indien van toepassing); foto’s van pand of object. Houd er bij deze aanvraag rekening mee dat hier legeskosten aan zijn verbonden conform artikel 2.3.1.2.1 van de gemeentelijke legesverordening. Aanvraag laten vervallen status Indien u de status van een karakteristiek pand of object wilt laten vervallen, dan kunt u hiervoor een verzoek indienen via onderstaand formulier: Laten vervallen status karakteristiek pand of object via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of eHerkenning. Houd er bij deze aanvraag rekening mee dat hier legeskosten aan zijn verbonden conform artikel 2.3.1.2.2 van de gemeentelijke legesverordening.  Besluit U ontvangt binnen 2 weken een reactie. Het definitieve besluit kan 4 tot 6 maanden duren. Bijzonderheden Aan een beschermd pand of object mogen niet zonder meer (ver)bouw-, restauratie- of sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd. Voor het (ver)bouwen heeft u mogelijk een omgevingsvergunning (omgevingsloket.nl) nodig. U logt in via DigiD of eHerkenning. Bij iedere aanvraag wordt gekeken of het geen afbreuk doet aan de karakteristieke waarde zoals die beschreven is in het Erfgoedregister op overheid.nl. Uw aanvraag gaat voor advies naar de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Voor karakteristieke panden, objecten en binnen een karakteristiek gebied geldt een algemeen sloopverbod. Dit betekent dat voor alle sloopwerkzaamheden een omgevingsvergunning nodig is. Het sloopverbod heeft alleen betrekking op de panden en objecten zoals omschreven in het Erfgroedregister op overheid.nl. Het sloopverbod geldt zogezegd ook in de karakteristieke gebieden. Deze gebieden zijn veelal vastgelegd in de bestemmingsplannen en die kunt u raadplegen via www.ruimtelijkeplannen.nl. Op Ruimtelijke Plannen zijn deze gebieden nog gekenmerkt als 'beschermd dorpsgezicht'. Als eigenaar van een karakteristiek pand of object kunt u via het restauratiefonds.nl een financiering aanvragen. Neem vooraf contact op Neem vooraf contact op met de gemeente en voorkom dat u voor verrassingen komt te staan. In een vooroverleg kunt u uw plannen toelichten, eventueel samen met de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit. Zo kunnen wij, of leden van de commissie, u adviseren wat wenselijk is en wat niet en het proces van de aanvraag omgevingsvergunning mogelijk bespoedigen.  

    Ga naar website
  • Externe link: Reclame-, driehoeks- of sandwichborden plaatsen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-01-26 | Thema:

    Om verrommeling in de openbare ruimte te beperken en het gebruik van de openbare weg veiliger te maken zijn in Kaag en Braassem regels vastgesteld ten aanzien van reclame- en sandwichborden. Deze regels houden kort gezegd in, dat het plaatsen van sandwichborden en dergelijke niet is toegestaan in de openbare ruimte. In de verschillende dorpskernen staan borden waarop verenigingen vrij kunnen plakken. Het plaatsen van reclameborden is alleen toegestaan op de geëxploiteerde frames en voorbehouden aan een door de gemeente aangewezen externe partij. Voor advertenties kunt u contact opnemen met 2C Consessions Company via de website www.concessionscompany.nl. Gemeente Kaag en Braassem heeft geen politieke verkiezingsborden. Vrije plakplaatsen In de verschillende dorpskernen staan borden waarop verenigingen vrij kunnen plakken. In het onderstaand overzicht kunt u de locaties vinden waar de plakplaatsen zich bevinden. Hoogmade, Noordeinde nabij 2, 2355 AM Leimuiden, Tuinderij nabij trafo achter brandweer, 2451 GE Nieuwe Wetering, Achterweg nabij 1, 2376 AV Oud Ade, Leidseweg nabij 3, 2374 AN Oude Wetering, Meerkreuk 2377 VA Rijpwetering, Oud Adeselaan nabij 50, 2375 XE Roelofarendsveen, Noordeinde nabij 2, 2371 CT Woubrugge, Bateweg nabij 2, 2481 AN Woubrugge, Herenweg nabij 136, 2481 NC Sandwichborden Het plaatsen van reclameborden is alleen toegestaan op de geëxploiteerde frames en voorbehouden aan een door de gemeente aangewezen externe partij. Voor advertenties kunt u contact opnemen met 2C Consessions Company via de website www.concessionscompany.nl.  In het onderstaand overzicht kunt u de locaties vinden waar de borden zich bevinden: Hoogmade, Noordeinde nabij 32, 2355 AN Hoogmade, Van Klaverweydeweg nabij 3, 2355 AA Hoogmade, Zuideinde nabij Vlietweg 1, 2355 CS Leimuiden, Grietpolderweg nabij 16 Leimuiden, Herenweg nabij 76 2465 AG Leimuiden, Kloofpad nabij Tuinderij 18, 2451 GC Leimuiden, W. v.d. Veldenweg nabij 43, 2451 BB Nieuwe Wetering, Achterweg nabij 1, 2371 AT Oud Ade, Leidseweg nabij 1A, 2375 AK Oud Ade, Leidseweg nabij 30C, 2374 AT Oude Wetering, Alkemadelaan nabij 12, 2371 Oude Wetering, Alkemadelaan nabij abri Oude Wetering, Alkemadelaan nabij Kerkstraat 55, 2377 AV Oude Wetering, Meerkreuk nabij Veenstraat 30, 2377 VJ Rijnsaterwoude, Herenweg nabij 2, 2465 AA Rijpwetering, Oud Adeselaan nabij 50 Rijpwetering, Oud Adeselaan nabij H.P. van der Poellaan 23, 2375 X Rijpwetering, Ripselaan nabij 1A, 2375 NA Roelofarendsveen, Alkemadelaan nabij De Lasso 1, 2371 EX Roelofarendsveen, Alkemadelaan nabij De Lasso Zuid 3, 2371 EX Roelofarendsveen, Alkemadelaan nabij Populierenstraat 13, 2371 SB Roelofarendsveen, Alkemadelaan nabij Spireastraat 18, 2371 NA Roelofarendsveen, Alkemadelaan nabij sportveld nr. 5, 2371 EX Woubrugge, Bateweg nabij 78, 2481 AN Woubrugge, Boddens Hosangweg nabij 80, 2481 LA Woubrugge, Herenweg, 2481 NA Woubrugge, Woudsedijk-Zuid nabij 18 W, 2481 NB.

    Ga naar website
  • Externe link: Collectevergunning, aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-12-11 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    U wilt een collecte of een inzamelactie houden. Vraag dan een collectevergunning aan bij de gemeente. Kijk voordat u een aanvraag indient of er een vrije periode is in het rooster van Centraal Bureau Fondsenwerving op cbf.nl. De vrije periodes worden zoveel mogelijk vrijgehouden voor lokale initiatieven.  Voorwaarden U vraagt de vergunning 4 weken van tevoren aan Er is een vrije periode in het collecterooster van het CBF. U mag van maandag tot en met zaterdag collecteren De collectant is 18 jaar of ouder en moet tijdens het collecteren een afschrift van de vergunning en legitimatiebewijs kunnen tonen U maakt gebruik van verzegelde collectebussen De collecte opbrengt moet binnen 4 weken aan de gemeente worden doorgegeven U kunt aantonen dat het ingezamelde geld op verantwoorde wijze aan het doel wordt besteed. Kosten Er zijn geen kosten aan verbonden. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: naam organisatie, handelsregisternummer, adres, postcode, huisnummer, woonplaats en e-mailadres naam contactpersoon en e-mailadres reden van de aanvraag welke wijk of kern datum periode Collectevergunning aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning.

    Ga naar website
  • Externe link: Vermissing paspoort of identiteitskaart melden

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-05-10 | Thema: Recht

    Als u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent geeft u de vermissing door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. Aangifte van vermissing paspoort of identiteitskaart van uw minderjarig kind kunt u niet online doen. Daarvoor moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente. Voorwaarden U staat ingeschreven in de gemeente Kaag en Braassem. Kosten Geen. U betaalt wel voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart. Bijzonderheden Vindt u alsnog uw paspoort of identiteitsbewijs, dan is deze na de melding ongeldig. Bent u 3 of meer reisdocumenten kwijtgeraakt in de afgelopen 5 jaar, dan wordt onderzoek gedaan naar de eerdere vermissingen. U kunt dan worden opgenomen in het Register paspoortsignaleringen en 2 jaar niet in aanmerking komen voor een paspoort. U kunt wel een Nederlandse identiteitskaart aanvragen. Melding U kunt de vermissing paspoort of id-kaart melden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Let op: u kunt alleen de vermissing van uw eigen paspoort of ID-kaart doorgeven (dus niet die van uw kind of partner). Vermeld bij de melding: welk reisdocument er vermist is (paspoort of identiteitskaart) documentnummer van het vermiste reisdocument (indien bekend) reden van de vermissing datum van vermissing of datum wanneer u het document voor het laatst heeft gebruikt of gezien omschrijving waar u het document voor het laatst gezien heeft omschrijf de omstandigheden van de vermissing Na de melding vraagt u een nieuw paspoort of identiteitsbewijs aan.

    Ga naar website
  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-09-06 | Thema: Bestuur

    U kunt de gemeente vragen uw persoonsgegevens niet aan bepaalde personen of instanties door te geven. Officieel heet dit 'verstrekkingsbeperking van persoonsgegevens'. Dat kan voor uzelf en voor uw kinderen tot 18 jaar. U kunt de geheimhouding van uw persoonsgegevens ook weer stopzetten. Bijzonderheden Wat u moet weten over geheimhouding van uw gegevens: de gemeente verstrekt nooit persoonsgegevens aan bedrijven of particulieren als u geheimhouding heeft aangevraagd, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: niet-commerciële bedrijven of instellingen, verenigingen zoals sport- en muziekverenigingen  de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) advocaten, tenzij zij de gegevens nodig hebben voor een gerechtelijke procedure overheidsorganisaties zoals Belastingdienst en UWV hebben altijd toegang tot uw persoonsgegevens, ook al heeft u geheimhouding aangevraagd. Wilt u weten welke overheidsorganen wettelijk recht hebber op uw persoonsgegevens, kijk dan op www.wiekrijgtmijngegevens.nl. Aanvraag Verzoek geheimhouding persoonsgegevens aanvragen of opheffen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD Wilt u een overzicht van de instellingen waar de gemeente in het afgelopen jaar uw gegevens aan heeft gegeven? Dit kunt u schriftelijk aanvragen bij de gemeente. U kunt deze zaken ook regelen aan de balie. Maak een afspraak en neem uw (geldige) identiteitsbewijs mee.

    Ga naar website
  • Externe link: Overhangend groen in de openbare ruimte

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-26 | Thema:

    De toezichthouders van de gemeente Kaag en Braassem letten goed op overhangende begroeiing vanuit particuliere tuinen. Vooral de wat oudere voetgangers en mensen in invalidenwagens ondervinden vaak hinder van dit overhangende groen. Ook voor andere weggebruikers kunnen gevaarlijke situaties ontstaan wanneer overhangende takken en struiken het vrije uitzicht belemmeren. Voorkom hinderlijke of onveilige situaties Voor schade die ontstaat door overhangende begroeiing vanuit uw tuin, bent u aansprakelijk. Als één van de toezichthouders ziet dat er sprake is van overhangend groen, dan krijgt u een verzoek het groen te snoeien. Als het na dit verzoek niet verwijderd is, dan verwijderen medewerkers van de gemeente het op uw kosten. Het is dus beter dat u zelf uw bomen, struiken en hagen goed verzorgt en er geen hinderlijke of onveilige situaties ontstaan. Melding doen Heeft u last van overhangend groen op gemeentegrond? Meld dit bij de gemeente. Wij komen de situatie bekijken en gaan eventueel over tot snoeien. U kunt online melding doen van overhangend groen in de openbare ruimte. U kunt ook bellen met 071 332 72 72. Heeft u last van het groen van uw buren? Helaas kan de gemeente niet bemiddelen in onderlinge geschillen tussen particulieren. Dit komt omdat er, juridisch gezien, sprake is van een conflict tussen 2 private personen. Vragen Heeft u vragen over overhangend groen? U kunt de toezichthouders bereiken op werkdagen van 9.00 uur tot 16.00 uur via het contactformulier of bel 071 332 72 72.

    Ga naar website
  • Externe link: Werken met een beperking of met ondersteuning

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-11 | Thema:

    Heeft u door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking (structurele) begeleiding of aanpassing van de werkplek nodig? Dan kan de gemeente u helpen met beschut werk. Beschut werk Ook met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking is het fijn en goed om mee te doen in de samenleving (te participeren). Toch kan het lastig zijn om te werken met een arbeidsbeperkin (rijksoverheid.nl). Want u heeft misschien meer begeleiding of een aanpassing van de werkplek nodig om lekker te kunnen werken. Soms kan de gemeente of het UWV werkgevers daarbij helpen. Is dat voor u nog niet de goede hulp? Dan is er ook nog ‘beschut werk’. Wer Voorwaarden U vraagt zelf bij het UWV om een beoordeling van uw arbeidsvermogen. Met arbeidsvermogen wordt bedoeld of u de mogelijkheden hebt om te kunnen werken. U hebt bijvoorbeeld arbeidsvermogen als u: met begeleiding of ondersteuning kunt werken een voorziening nodig hebt om te kunnen werken alleen beschut werk kunt doen. De uitkomst van de beoordeling door het UWV bepaalt of u hulp krijgt. Heeft u recht op beschut werk? Dan heeft u recht op begeleiding en aanpassing van de werkplek, zoals: een fysieke aanpassing minder taken meer werkbegeleiding continu begeleiding een ander werktempo kortere werkdagen. Aanvraag Doe bij het UWV een Aanvraag beoordeling arbeidsvermogen. Werkzaamheden op het gebied van werk en uitkering worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u vragen? Stel ze aan het Serviceplein Alphen aan den Rijn. Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van de gemeente Alphen aan den Rijn.

    Ga naar website
  • Externe link: Rolstoel nodig?

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-26 | Thema:

    Een rolstoel kan een oplossing zijn als u tijdelijk slecht ter been bent. Of als u niet meer zelfstandig kunt lopen. Soms kan een rolstoel enkele dagen in de week nodig zijn. Rolstoel voor enkele dagen Bent u slecht ter been en wilt u voor korte tijd gebruik maken van een rolstoel? Dan kunt u een rolstoel lenen. U kunt de rolstoel meerdere dagen lenen indien u dat wenst. Reserveren Voor het reserveren en opfhalen van een rolstoel moet u telefonisch een afspraak maken. Dit kan bij één van onderstaande locaties: Leimuiden: Het Spant, Larikslaan 20, via 0172 -50 87 45, of via 06 108 756 55 Oude Wetering: Zorgcentrum Jacobus, Saskia van Uylenburg 1, via 071 331 91 14 (het aanvragen, ophalen en terugbrengen van rolstoelen kan op maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren) Roelofarendsveen, Hof van Alkemade, Schoolbaan 4, via 071 573 02 30 Rijpwetering: Dorpshuis Plein 13, Pastoor van der Plaatstraat 13a, via 06 38174471 Woubrugge: Verzorgingshuis Woudsoord, Weteringpad 3, via 0172 51 82 44 (het aanvragen, ophalen en terugbrengen van rolstoelen kan op maanda gtot en met vrijdag tijdens kantooruren). Rolstoel voor permanent gebruik Bent u niet meer in staat om zelfstandig te lopen, heeft u dagelijks een rolstoel nodig en is een rolstoel voor enkele dagen geen oplossing voor u? Meld dit dan bij de gemeente. Na ontvangst van uw aanvraag wordt onderzocht of een rolstoel ook de beste oplossing is voor u. Samen met u bespreken we de uitkomst van het onderzoek. Als bij dit gesprek blijkt dat u daadwerkelijk een rolstoel nodig heeft, dan krijgt u een rolstoel.

    Ga naar website
  • Externe link: Vissen, vispas

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-26 | Thema:

    De VISpas is een visvergunning voor sportvissers. U kunt kiezen uit verschillende soorten VISpassen. De Sportvisserij Nederland en de verenigingen geven de VISpassen uit. Wilt u weten wanneer u een VISpas (voorheen visvergunning) nodig hebt om te mogen vissen? Op de website van Sportvisserij Nederland kunt u de VISpas Check doen en ook de website www.visplanner.nl biedt informatie over de benodigde VISpas voor een bepaald water. De vispas kunt u aanvragen bij Sportvisserij Nederland of een hengelsportvereniging bij u in de buurt. Op de website http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/ kunt u zoeken naar het dichtstbijzijnde verkooppunt of de VISpas online bestellen. Visvergunning Veender- en Lijkerpolder Gaat u vissen in de Veender- en Lijkerpolder? Ook dan heeft u een visvergunning nodig. Die kunt u verkrijgen bij Visserijbedrijf Van Veen. Het visrecht in deze polder is in handen van dit bedrijf. Visserijbedrijf/Palingrokerij Van Veen vindt u aan de Noordkade 25, 2371 EA in Roelofarendsveen, direct naast de jachthaven aan het Braassemermeer. De vergunning is te verkrijgen van maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur. De kosten voor de vergunning bedragen 5 euro per dag of 15 euro per jaar.

    Ga naar website
  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-06-14 | Thema: Recht

    Voor sommige beroepen en functies is het nodig dat u aantoont dat u van onbesproken gedrag bent. Of dat u te vertrouwen bent. Dit doet u door middel van de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), ook wel bewijs van goed gedrag genoemd. Zo heeft u deze nodig als u als onderwijzer of taxichauffeur aan de slag gaat. Staat u ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van Kaag en Braassem, dan kunt u de VOG bij de gemeente aanvragen. Kosten Een VOG bij de gemeente aanvragen kost € 44,50. Een VOG online aanvragen kost € 33,85. U kunt alleen met pin betalen. Gratis VOG voor vrijwilligers Naast vrijwilligers die werken met kinderen kunnen ook vrijwilligers die werken met mensen met een verstandelijke beperking een gratis VOG krijgen. Bovendien is het dan mogelijk om de aanvraag zonder betaling af te ronden, waardoor achteraf geen declaraties meer nodig zijn. Daarvoor moet de VOG voor vrijwilligers wel digitaal worden aangevraagd bij Justis. Aanvraag U kunt een VOG op 2 manieren aanvragen: Online aanvragen Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. De organisatie moet dan met eHerkenning inloggen bij Justis. Vraag uw organisatie of zij dit ook kunnen doen. Om uw VOG online te kunnen aanvragen, moet u: ingeschreven staan in de gemeente waar u woont een burgerservicenummer hebben een DigiD-account hebben internet en een e-mailadres hebben kunnen betalen met iDeal. Uw organisatie bereidt de aanvraag online voor. U krijgt van Justis vervolgens een e-mail met een link en een aanvraagcode. Via de link logt u in met DigiD, waarna u de gegevens van de aanvraag in beeld krijgt. Controleer uw gegevens. Klopt alles? Dan bevestigt u de aanvraag en wordt u doorverwezen naar iDeal om de VOG te betalen. U krijgt van Justis een mail met een betaalbevestiging. Uw aanvraag wordt vervolgens door Justis in behandeling genomen. Justis informeert u schriftelijk over de afhandeling van uw aanvraag. Aanvragen via commerciële tussenpartijen Screeningsautoriteit Justis is als enige instantie in Nederland bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven. Op het internet zijn commerciële partijen actief die aanbieden het aanvraagproces voor de VOG van u over te nemen. Deze bedrijven zijn géén onderdeel of partner van Justis. VOG-aanvragen die via commerciële partijen worden ingediend komen uiteindelijk ook bij Justis terecht. Zij worden op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld als alle andere VOG-aanvragen. Het inschakelen van commerciële bedrijven levert dus geen tijdswinst op. Het zorgt wel voor extra kosten: u betaalt het betreffende bedrijf een bedrag voor het overnemen van het aanvraagproces. Dit bedrag komt bovenop de normale kosten van een VOG-aanvraag (zie boven). Aanvragen via de gemeente U vraagt een VOG via de gemeente aan door een volledig ingevuld aanvraagformulier in te leveren bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U ontvangt dit formulier van degene die u vraagt een VOG te overleggen. Meestal is dat de werkgever. De organisatie geeft op het formulier aan wat het doel van de aanvraag is en bepaalt waarop de medewerker wordt gescreend. Op het aanvraagformulier moet de organisatie aangeven op welke functieaspecten hij de betreffende medewerker wil laten screenen. Voor bepaalde sectoren zijn specifieke screeningsprofielen gemaakt, bijvoorbeeld voor de taxibranche. Daarnaast is er een algemeen screeningsprofiel. Wanneer u de aanvraag via de gemeente indient, moet u bij de gemeente een geldig identiteitsbewijs tonen en het tarief van de aanvraag  voldoen. Een gemeenteambtenaar bekijkt of het formulier correct is ingevuld, controleert uw identiteit en int het tarief. Vervolgens stuurt de gemeenteambtenaar uw aanvraagformulier naar Justis. Wilt u de aanvraag via de gemeente doen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Meenemen Wanneer u de VOG aanvraagt via de gemeente: ingevuld en ondertekend aanvraagformulier alle documenten die u moet bijvoegen volgens het aanvraagformulier geldig identiteitsbewijs. Iemand anders machtigen Als u iemand anders de VOG voor u aanvraagt bij de gemeente, dan neemt die persoon het volgende mee: ingevuld aanvraagformulier met alle gevraagde documenten machtigingsbrief een geldig identiteitsbewijs zijn of haar eigen identiteitsbewijs. Bijzonderheden Het is niet altijd mogelijk om een volledig door de werkgever ingevuld en ondertekend aanvraagformulier in te dienen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de VOG aanvraagt ten behoeve van: een emigratie de beëdiging als advocaat het verkrijgen van een visum of werkvergunning. U kunt het aanvraagformulier dan indienen zonder de handtekening van een vertegenwoordiger van de belanghebbende (doorgaans de toekomstige werkgever). U dient dan wel aan de volgende voorwaarden te voldoen: de gegevens van de organisatie en het doel van de aanvraag moet u zelf op het aanvraagformulier invullen een bevestiging of document van de organisatie/instelling die de VOG verlangt, met een handtekening, waarin wordt vermeld dat de VOG wordt verlangd. Dit document vervangt de handtekening op het aanvraagformulier.

    Ga naar website
  • Externe link: Bijstandsuitkering aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-02-07 | Thema: Sociale zekerheid

    Heeft u geen werk of verdient u te weinig om van rond te komen? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. De bijstandsuitkering is een tijdelijk inkomen terwijl u actief naar werk zoekt. Voorwaarden U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien U woont rechtmatig in Nederland U heeft een vast woonverblijf in Kaag en Braassem  U bent 18 jaar of ouder U heeft geen recht op een andere uitkering U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring Bijzonderheden Heeft u huisgenoten (bijvoorbeeld een partner, ouders of kinderen boven de 21) en deelt u de woonkosten? Dan krijgt u minder bijstand. Dit is de kostendelersnorm in de bijstand. Nadat u een bijstandsuitkering heeft aangevraagd, moet u eerst 28 dagen zelf werk zoeken. Dit heet de zoekperiode. Voor jongeren tot 27 jaar geldt de zoekperiode altijd. Bent u 27 jaar of ouder, dan beslist de gemeente of de zoekperiode voor u geldt. De zoekperiode gaat in op de dag dat u een bijstandsuitkering aanvraagt. Bewaar al uw sollicitaties van deze 28 dagen, zoals sollicitatiebrieven en inschrijvingen bij uitzendbureaus. Als u een bijstandsuitkering aanvraagt, kijkt de gemeente naar uw vermogen. Het bedrag dat u maximaal aan vermogen mag bezitten hangt af van uw leefsituatie. Kijk voor de vermogensgrens op rijksoverheid.nl . De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen. Is uw aanvraag nog niet volledig of is meer onderzoek nodig, dan kan het langer dan 8 weken duren. Meenemen Identiteitsbewijs of verblijfsvergunning Inkomensgegevens (loon, alimentatie, belastingteruggave) Bankafschriften van de afgelopen drie maanden Gegevens over vermogen (bezittingen als auto, waardepapieren, hoogte van uw schulden) Hoogte van hypotheek of huur Begin- en (mogelijke) einddatum van uw dienstverband bij uw laatste werkgever Heeft u een partner of echtgenoot waarmee u samenwoont? Dan vraagt u samen een bijstandsuitkering aan. U moet dan van beide personen bovenstaande gegevens meenemen. Aanvraag U kunt zich inschrijven bij het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) via Werk.nl.  u kunt ook contact opnemen met het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Bezwaar maken Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Voorschot Binnen 4 weken nadat u zich heeft gemeld voor een uitkering krijgt u automatisch een voorschot van de gemeente. U blijft daarna per 4 weken het voorschot ontvangen tot er een besluit is genomen op uw aanvraag. Het voorschot is minimaal 90% van de bijstandsuitkering die u kunt krijgen. Als u jonger dan 27 jaar bent en u woont u niet samen met een partner ouder dan 27 jaar, dan krijgt u over de eerste 4 weken geen voorschot. U kunt namelijk pas na 4 weken de bijstandsaanvraag indienen. Het voorschot moet u later terug betalen. Als u de bijstandsuitkering toegewezen krijgt, dan kan de gemeente het voorschot verrekenen met uw uitkering. De gemeente mag weigeren u een voorschot te geven als: Bij de aanvraag al duidelijk is dat u geen recht hebt op een bijstandsuitkering U onvoldoende bewijsstukken aanlevert en u dat te verwijten valt U de bewijsstukken te laat aanlevert en u dat te verwijten valt U onvoldoende meewerkt bij de behandeling van uw aanvraag.  

    Ga naar website
  • Externe link: Blijverslening

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-31 | Thema: Huisvesting

    Als huiseigenaar of huurder kunt u een blijverslening aanvragen zodat u uw woning levensloopbestendig kunt maken en u (in de toekomst) langer zelfstandig thuis kan blijven wonen. Of wanneer u of een gezinslid een specifieke zorgvraag heeft waarvoor aanpassing van uw woning nodig is om er langer te kunnen blijven wonen. Tegen gunstige voorwaarden kunt u aanpassingen aan uw woning financieren. U kunt denken aan de volgende aanpassingen: Slaapkamer en/of badkamer op de begane grond Bad vervangen door douchecabine Verhoogde toiletpot plaatsen Deuren verbreden Drempels verwijderen of verlagen Aanrecht op aangepaste werkhoogte De blijverslening kent twee varianten: Persoonlijke (consumptieve) Voor huiseigenaren en huurders. Voorwaarden persoonlijke (consumptieve) lening Het aan te vragen leenbedrag is minimaal € 2.500,- en maximaal € 10.000,- De aanvrager is jonger dan 76 jaar Looptijd van de lening is maximaal 10 jaar De aanvrager heeft schriftelijk toestemming van de verhuurder om de woning aan te passen Boetevrij aflossen is altijd mogelijk (met een minimum van € 250,-). Kijk voor meer informatie op de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Voorwaarden hypothecaire lening U bent eigenaar van een (onder)pand waarop de hypotheekrecht kan worden gevestigd Het aan te vragen leenbedrag is minimaal € 2.500,- en maximaal € 30.000,- De totale financiering van de woning, de bestaande hypotheek + de Blijverslening mag maximaal 80% van de WOZ-waarde van de woning bedragen De looptijd van de lening is afhankelijk van de hoogte van de lening en de hieraan gekoppelde looptijd (t/m € 10.000,- is de looptijd 10 jaar). Boven de € 10.000,- bedraagt de looptijd 20 jaar De afsluitkosten zijn € 850,-, ongeacht de hoogte van de lening en worden ingehouden van het totale leenbedrag Bij verkoop van de woning kan de koper de lening niet overnemen De rente is mogelijk fiscaal aftrekbaar Boetevrij aflossen is altijd mogelijk (met een minimum van € 250,-) Bekijk de huidige rentetarieven de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn). Bijzonderheden De gemeente geeft geen bouwkundig of financieel advies ZZP’ers kunnen een lening aanvragen als zij tenminste 3 jaar als zelfstandige actief zijn De lening geldt niet voor een Verening van Eigenaar (vvE) De gemeente ondersteunt inwoners met een blijverslening, als aanvulling op de voorzieningen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Aanvraag U vraagt de starterslening aan bij de gemeente via het contactformulier of bel 071 3327272. Wanneer de gemeente akkoord is met uw aanvraag ontvangt u een toewijzingsbrief. Hiermee vraagt u een blijversleningaan  bij het Stimuleringsfonds Huisvesting (SVn). Het SVn voert een inkomens- en krediettoets uit. Van het SVn ontvangt u een offerte van de lening. Deze kunt u accepteren of afwijzen. Zodra de offerte is geaccepteerd wordt de lening aan u verstrekt in de vorm van een bouwkrediet.

    Ga naar website
  • Externe link: Verklaring van in leven zijn of Attestatie de vita

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-02-27 | Thema: Recht

    Een verklaring van in leven zijn of attestatie de vita, is het schriftelijke bewijs van de gemeente dat een persoon in leven is op het moment van afgifte van het bewijs. U kunt een verklaring van in leven zijn of een attestatie de vita alleen krijgen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Verklaring van in leven zijn (Nederlandstalig) Een verklaring van in leven zijn is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Hierop staat dan dat u als levend bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze verklaring is in het Nederlands opgesteld en kunt u daarom alleen gebruiken in Nederland, Nederlandstalige delen van België, Suriname, Aruba, Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba. Attestatie de vita (internationaal, meertalig) Voor een attestatie de vita krijgt u een uittreksel dat wordt gemaakt door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Dit is een verklaring van in leven zijn dat wordt gebruikt in het buitenland. Het document is in meerdere talen opgesteld en is dus internationaal te gebruiken. Een attestatie de vita moet u persoonlijk aan de balie aanvragen. In de attestatie de vita staat dat u in leven bent verschenen aan de balie. Aanvraag Wilt u een verklaring van in leven zijn of attestatie de vita aanvragen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Meenemen: geldig legitimatiebewijs als het van toepassing is: brief van pensioenfonds. Kosten Een Verklaring van in leven zijn (Nederlandstalig) kost € 12,15 Een attestatie de vita kost € 16,60 Een Verklaring van in leven zijn voor een pensioenfonds is gratis. U kunt alleen met pin betalen.

    Ga naar website
  • Externe link: Bestemmingsplannen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-06-19 | Thema:

    De gemeente regelt in bestemmingsplannen waar mag worden gebouwd en hoe grond en gebouwen mogen worden gebruikt. Een bestemmingsplan kan bijvoorbeeld belangrijk zijn wanneer u een huis koopt of bedrijfspand wil bouwen en wilt uitzoeken welke (ver)bouwmogelijkheden er zijn. Kijk daarbij ook altijd naar de mogelijkheden in de directe omgeving. Misschien zijn er nieuwe bouwplannen in uw omgeving die mogelijk effect kunnen hebben op uw woonkwaliteit of huiswaarde. Of u wilt een andere functie in uw pand. In het bestemmingsplan worden dit soort zaken geregeld. U kunt bestemmingsplannen nog steeds raadplegen en inzien Elk bestemmingsplan bestaat uit 3 onderdelen: In de regels staat aangegeven hoe gebouwd mag worden binnen een bepaalde bestemming en op welke manier de grond gebruikt mag worden. De verbeelding is de kaart van het gebied waar de functies (bestemmingen) op staan. In de toelichting vindt u uitleg over het bestemmingsplan en het gebied en vindt u ook aanvullende onderzoeken. Definitieve en ontwerpbestemmingsplannen kunt u: inzien in het gemeentehuis; hiervoor kunt u telefonisch een afspraak maken in het gemeentehuis via 071 332 72 72 raadplegen via het Omgevingsloket. Nadat u op de knop ‘Regels op de kaart’ heeft geklikt, typt u in de zoekbalk het adres. Door vervolgens op het adres dat verschijnt of het vergrootglas te klikken, komt u uit op het gewenste adres. Ook ziet u het bestemmingsplan dat van toepassing is op het adres dat u heeft gezocht. Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan iets te gaan veranderen in de omgeving? Als initiatiefnemer doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Participeren is geen doel op zich maar een manier om met elkaar een betere omgeving te maken, waarbij u met inbreng van de betrokkenen tot een plan kunt komen van hogere kwaliteit en meer acceptatie. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw plan.  

    Ga naar website
  • Externe link: Buurtpreventie

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-06-27 | Thema:

    Buurtpreventie houdt in dat buurtbewoners samen een oogje in het zeil houden in de eigen buurt of wijk. Omdat geen straat of buurt hetzelfde is, is buurtpreventie altijd maatwerk. De gemeente kan advies geven hoe u een buurtpreventieproject of WhatsApp-buurtpreventie-groep start. Buurtpreventie vindt altijd plaats in samenwerking met de politie, gemeente en andere partners (bijvoorbeeld woningbouwcorporatie). Heeft u als inwoner belangstelling voor het verbeteren van de veiligheidsbeleving in uw straat, buurt of wijk? Wilt u samen met uw buurtbewoners een bijdrage leveren? Vraag dan informatie over buurtpreventie aan. Voorwaarden buurtpreventieproject: buurtbewoners voeren zelf de buurtpreventie uit is kleinschalig, 50 tot 150 woningen, tenminste 70% van de bewoners doet mee er is een coördinator die het aanspreekpunt is u vormt geen burgerwacht of speelt voor eigen rechter. Voorwaarden WhatsApp-groep: u bent geregistreerd bij de Stichting WhatsApp Buurtpreventie (wabp.nl) er is een contactpersoon die het aanspreekpunt is deelnemers hebben minimaal de leeftijd van 18 jaar, woonachtig of werkzaam in straat/buurt/wijk van de groep. u hanteert de SAAR methode: Signaleer, Alarmeer, App, Reageer (wabp.nl). Een WhatsApp Buurtpreventiegroep moet een slapende groep zijn die alleen actief wordt als er daadwerkelijk een verdachte- of heterdaadsituatie aan de gang is. Bent u getuige van een misdaad of ziet u een verdachte situatie? Twijfel dan niet en bel direct 112! Bel 0900-8844 wanneer er geen spoed is Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag waar uw belangstelling naar uitgaat en een toelichting. Informatie buurtpreventie aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD. WhatsApp Buurtpreventie stickers Er bestaan speciale stickers voor WhatsApp Buurtpreventiegroepen in onze gemeente. Deze zijn gratis verkrijgbaar. Neem voor het aanvragen van stickers contact op via het contactformulier ter attentie van team Veiligheid of bel 071 332 72 72. WhatsApp Buurtpreventie borden De gemeente heeft ongeveer 25 WhatsApp Buurtpreventieborden geplaatst. De gemeente is eigenaar van deze borden en bepaalt waar de borden geplaatst worden. De gemeente is ook verantwoordelijk voor het eventueel verplaatsen van deze borden. Het is niet toegestaan eigen borden te plaatsen.

    Ga naar website
  • Externe link: Overlijden aangeven

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Recht

    Na het overlijden van een familielid hebben de nabestaanden veel zaken te regelen. Naast het op de hoogte stellen van overige familieleden en de huisarts en het inschakelen van een uitvaartonderneming moet de gemeente op de hoogte worden gesteld van het overlijden. Voorwaarden iedereen die uit eigen wetenschap kennis draagt van het overlijden, mag hier aangifte van doen. Het verdient echter de voorkeur om een aangifte van overlijden te laten verzorgen door een uitvaartondernemer. Hij of zij is volledig op de hoogte van alle formaliteiten die vervuld moeten worden er is geen termijn vastgesteld voor het doen van de aangifte. Volgens de Wet op de lijkbezorging moet de begrafenis of crematie uiterlijk op de zesde dag na het overlijden plaatsvinden. Daarom moet doorgaans binnen zes dagen na de dag van overlijden aangifte worden gedaan bij de aangifte van overlijden bij de burgerlijke stand krijgt u een verlof tot begraven of crematie. Zelf aangifte doen De aangifte van overlijden wordt vrijwel altijd gedaan door een ingeschakelde uitvaartverzorger. Is er iemand in uw naaste omgeving overleden en komt u daarvan aangifte doen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. De ambtenaar van de burgerlijke stand in de plaats van overlijden maakt een overlijdensakte op, die in het register van overlijden wordt opgenomen en in de gemeente blijft. Aan het doen van een overlijdensaangifte zijn geen kosten verbonden. U kunt een uittreksel van de overlijdensaangifte aanvragen. Wilt u een overlijden doorgeven? Maak telefonisch een afspraak via 071 332 72 72, of maak online een afspraak. Vanwege drukte met afspraken, is het raadzaam om telefonisch een afspraak te maken.  Meenemen geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet verklaring van overlijden de enveloppe met verklaring over oorzaak van overlijden (B-verklaring voor het Centraal Bureau voor de Statistiek) trouwboekje (niet verplicht). Aangifte door uitvaartondernemers Uitvaartondernemers kunnen online aangifte doen van overlijden. Om online aangifte te doen volgt u onderstaande stappen: Klik op de knop ‘Aangifte doen van overlijden’ onderaan deze pagina. Log in met uw eHerkenning. Vul de gevraagde gegevens in en voeg de gevraagde bijlagen toe. Betaal de aangifte meteen.   Hebt u een B-verklaring (verklaring van doodsoorzaak) van de arts ontvangen? Stop dan de dichte envelop in een eigen envelop en verstuur hem naar: Gemeente Kaag en Braassem, Cluster Burgerzaken, Postbus 1, 2370 AA Roelofarendsveen Wij mailen u na aangifte het benodigde verlof. Het uittreksel ontvangt u per post.       Aangifte doen van overlijden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning. ​​​​​    

    Ga naar website
  • Externe link: Berichten over uw buurt

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-04-03 | Thema:

    De gemeente neemt besluiten over zaken die gevolgen kunnen hebben in uw buurt. Een vergunning voor een evenement, een verbouwing of het kappen van een boom, bijvoorbeeld. De actuele aanvragen en de besluiten die de gemeente hierover neemt, vindt u op de website Overheid.nl > Berichten over uw buurt. Deze berichten blijven maximaal 2 maanden op ‘Berichten over uw buurt’ staan. Oudere berichten vindt u terug op Officiëlebekendmakingen.nl. E-mailservice Alle inwoners van Kaag en Braassem van 25 jaar en ouder met een MijnOverheid-account worden vanaf begin april 2024 automatisch aangemeld voor de emailservice Berichten over uw Buurt. Berichten over uw Buurt informeert u per e-mail over bekendmakingen van de overheid. U ontvangt maximaal één keer per week een e-mail van Overheid.nl met daarin bekendmakingen van de overheid. Bent u 25 jaar en ouder en is uw e-mailadres bekend bij MijnOverheid? Dan krijgt u eerst een welkomstmail. In deze welkomstmail staat duidelijk uitgelegd wat u kunt verwachten, hoe u de e-mailberichten aanpast en hoe u zich kunt afmelden.  U ontvangt de e-mail van Overheid.nl. In deze e-mail staan links naar websiteadressen zodat u makkelijk en snel toegang heeft tot de informatie. Helaas zijn op internet ook criminelen actief. Via links in nagemaakte e-mails proberen zij u te lokken naar valse websites (phishing). Controleer daarom altijd eerst de verzender (noreply@overheid.nl) voordat u op een link klikt.  Ontvangt u deze mail nog niet automatisch en wilt u op de hoogte blijven van wat er in uw omgeving gebeurt? Dan kunt u uzelf aanmelden voor de e-mailservice op Overheid.nl . Veelgestelde vragen over Berichten over uw buurt vindt u op Overheid.nl Bekendmakingen bekijken op de plattegrond Op de plattegrond op Overheid.nl ziet u de aangevraagde vergunningen van de afgelopen 8 weken. Dit zijn bijvoorbeeld bouwvergunningen, kapvergunningen of besluiten over bestemmingsplannen. U kunt bekendmakingen zoeken op onder meer postcode en onderwerp.

    Ga naar website
  • Externe link: Planschade

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-05-23 | Thema: Ruimte en infrastructuur

    Planschade is schade die is veroorzaakt door een ruimtelijk plan. Dat kan een bestemmingsplan zijn, maar ook andere ruimtelijke plannen kunnen schade veroorzaken. Als in een plan een andere bestemming wordt gegeven aan een gebied - bijvoorbeeld als in een plan wordt bepaald dat er een woonbestemming komt op een stuk grasland - dan kan dat schade opleveren voor de omliggende huizen. Of u kunt worden benadeeld door de omgevingsvergunning die uw buurman heeft gekregen. Het college van burgemeester en wethouders kan dan onder bepaalde voorwaarden een tegemoetkoming uitkeren voor de schade. Als u vindt dat u wordt benadeeld door planologische maatregelen, neemt u dan contact op met de gemeente. Voorwaarden De schade kan bestaan uit onder meer de waardevermindering van onroerende zaken - of de toekomstige waardevermindering vanwege: beperking van woongenot beperking van privacy beperking van vrij uitzicht schaduwwerking door nabije bebouwing onevenredige verkeers- en parkeerhinder belemmerde bereikbaarheid. Het gaat dan niet om een vergelijking met de bestaande situatie, maar om een vergelijking met de voorheen geldende regels. U kunt een tegemoetkoming in de schade krijgen als de schade redelijkerwijs niet voor uw rekening hoort te zijn, of wanneer u niet al op een andere manier een tegemoetkoming hebt ontvangen. Bijzonderheden Planschadetegemoetkoming is een tegemoetkoming; niet alle schade wordt vergoed. Als het gaat om een inkomensschade blijft in elk geval een schade van 2% voor eigen rekening. Ook als het gaat om een waardevermindering van een onroerend goed blijft een schade van 2% voor eigen rekening. Tenzij de schade is geleden als gevolg van de bestemming van het onroerend goed zelf of als gevolg van de regels die uit het bestemmingsplan voortvloeien en rechtstreeks betrekking hebben op het onroerend goed zelf. Een verzoek tot tegemoetkoming in de schade kan pas worden ingediend nadat de schadeoorzaak onherroepelijk is geworden en moet worden ingediend binnen 5 jaar na het onherroepelijk worden. Een schadeoorzaak kan bijvoorbeeld zitten in een bestemmingsplan of een verleende omgevingsvergunning. Een verzoek tot tegemoetkoming in schade dient u altijd bij de gemeente in. In de Procedureverordening planschade is geregeld hoe de procedure verloopt. Als u de mogelijkheid had om de schade te beperken, wordt dit meegewogen in de beslissing om een tegemoetkoming in de schade toe te kennen. De overheidsinstantie die het schadeveroorzakende besluit heeft genomen, behandelt het verzoek. In zo’n geval stuurt de gemeente uw verzoek door. Kosten Voor een verzoek naar aanleiding van een besluit van de gemeente betaalt u het drempelbedrag (‘recht’) van € 500,-. Is het verzoek naar aanleiding van een besluit van de provincie, dan kost u dat € 300,-, te betalen aan de provincie. Als er inderdaad sprake is van schade die groter is dan het normaal maatschappelijk risico, dan krijgt u dit bedrag terug. De hoogte van de schade moet blijken uit onderzoek. Aanvraag U vraagt planschade aan via het contactformulier onder vermelding van 'planschade'. Er kan dan op voorhand al een inschatting gemaakt worden of het realistisch is om een planschade in te dienen. Heeft u schade opgelopen door een besluit van Provincale Staten dan kunt u het aanvraagformulier tegemoetkoming planschade via de website van de provincie Zuid-Holland downloaden. Meer informatie Wilt u meer informatie over planschade, dan kunt u hiervoor online een afspraak maken of telefonisch via (071) 332 7272. 

    Ga naar website
  • Externe link: Jeugdwerk voor jongeren

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-03-31 | Thema:

    De is er in iedere kern van Kaag en Braassem voor jeugd tussen de 4 en 23 jaar. Vrijwel dagelijks is een jeugdwerkers in één van de kernen te vinden. De jeugdwerkers gaan naar de plekken waar veel jongeren samen komen. Daar gaan ze het gesprek aan over onder andere veiligheid, drugsgebruik of een gezonde leefstijl. Ze richten zich vooral op jongeren die om wat voor reden dan ook wat extra ondersteuning nodig hebben. Jongeren Jongeren kunnen met al hun vragen bij de jeugdwerkers van De Driemaster terecht. Dit kan gaan over schulden; drugsgebruik of problemen thuis, op school of op het werk. De jongerenwerkers luisteren en denken mee over een oplossing. In alle gevallen gaan ze daarbij uit van de eigen kracht van jongeren: wat kan iemand zelf ondernemen? Waar is hij of zij goed in? Daar gaan de jeugdwerkers naar op zoek. Daarnaast ondersteunen ze vrijwilligers en jongeren bij het organiseren van activiteiten in hun eigen kern. De Driemaster bedenkt zelf geen activiteiten, omdat we vinden dat de jeugd zelf het beste weet wat leuk is. Daarnaast doen vrijwilligers en jongeren op deze manier interessante ervaring op, bijvoorbeeld op het gebied van organiseren, communicatie of fondsenwerving. Kinderen Ook voor kinderen in Kaag en Braassem zet het jeugdwerk zich in. Zo bezoeken de jeugdwerkers speelplekken en bekijken of de speelvoorzieningen nog heel en veilig zijn. Ook wordt er gekeken of de voorziening nog aansluit bij de behoefte van de kinderen die gebruik maken van de voorziening. Samen met de gemeente proberen we zo een optimaal speelklimaat voor kinderen te creëren zodat ze veilig op kunnen groeien in hun buurt. Contact Ben jij tussen de 4 en 23 en wil je graag in contact komen met een jeugdwerker van de Driemaster? Aarzel niet: je kunt altijd bij ze terecht met je vragen. Je kunt ze regelmatig bij jou in de buurt tegen komen. Ook kun je contact met de jeugdwerkers opnemen via www.Driemaster.nu

    Ga naar website
  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen aanvragen (Bbz-uitkering)

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-05 | Thema:

    Heeft u als zelfstandig ondernemer financiële ondersteuning nodig? Of bent u net gestart en kunt u daar nog niet van rondkomen? U kunt als ondernemer geen bijstandsuitkering aanvragen. Misschien heeft u recht op bijstand voor zelfstandigen (Bbz-uitkering). Dit kan een rentedragende lening (bedrijfskapitaal) zijn of een aanvulling op uw inkomen tot bijstandsniveau. De gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor een uitkering of een lening. Voorwaarden U bent 18 jaar of ouder, maar nog niet pensioengerechtigd U moet leven van de inkomsten uit uw bedrijf. Uw bedrijf moet levensvatbaar zijn: na de financiële ondersteuning verdient u naar verwachting voldoende om van te leven en om aan uw zakelijke en privé-verplichtingen te voldoen De hoogte van de uitkering hangt af van uw gezinssituatie, uw woonsituatie en uw inkomen U hebt geen andere mogelijkheden om aan geld te komen en u hebt onvoldoende spaargeld. Het inkomen en spaargeld van uw partner tellen mee U werkt per jaar 1.225 uur of meer (gemiddeld 23,5 uur per week) voor uw eigen bedrijf of zelfstandig beroep U hebt alle diploma's en vergunningen die voor uw bedrijf of zelfstandig beroep nodig zijn  Uw bedrijf moet in Nederland gevestigd zijn Bijzonderheden Uw inkomen wordt aangevuld tot bijstandsniveau (Rijksoverheid.nl) De hoogte en duur van de uitkering hangt af van uw gezinssituatie, uw woonsituatie en uw inkomen. Inkomen en spaargeld van uw partner tellen mee Het hangt van uw inkomen en vermogen af of u de uitkering moet terugbetalen Het rentepercentage voor de rentebedragen lening ligt wettelijk vast Een bedrijfseconomisch onderzoek is doorgaans onderdeel van de procedure Aanvraag U maakt telefonisch een afspraak bij het Serviceplein via 14 0172. Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden namelijk voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. U krijgt tijdens de afspraak advies over hoe u de bijdrage kunt aanvragen. Tips Bent u 55 jaar of ouder, maar te jong voor AOW en stopt u als zelfstandig ondernemer omdat u onvoldoende inkomsten uit uw bedrijf haalt. Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen.

    Ga naar website
  • Externe link: Werk vinden

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-04-20 | Thema:

    Als u werkloos bent en bijscholing krijgt via trajectbegeleiding, kunt u een vergoeding vragen voor een opleiding of cursus die uw kans op werk vergroot. Voorwaarden Hebt u een uitkering? Dan moet u solliciteren. Soms hoeft u niet te solliciteren, bijvoorbeeld als u werkervaring opdoet of vrijwilligerswerk doet. Overleg dit altijd eerst met uw werkcoach. Als u zich niet aan de afspraken houdt, kan de gemeente u weer verplichten om te solliciteren. Ook kan de gemeente uw uitkering verlagen of stopzetten. Bijzonderheden U kunt een vergoeding vragen voor: cursuskosten en lesgeld kosten voor studiemateriaal (bijvoorbeeld boeken) examenkosten reiskosten kosten voor kinderopvang. De gemeente werkt samen met het UWV om mensen aan werk te helpen. Als u werkloos bent en geen recht hebt op een WW-uitkering, kunt u zich inschrijven bij het UWV. Het UWV bekijkt samen met u voor welk werk u geschikt bent. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen, inburgering, kinderopvang, bijzondere bijstand en het minimabeleid, worden voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het Serviceplein is in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Heeft u nu al vragen, neemt u dan contact op met het Serviceplein via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn').  Neem eerst contact op met uw trajectbegeleider, klantmanager of met het Serviceplein De gemeente kan de kosten direct aan de school betalen. Maar soms betaalt u eerst zelf de onkosten en krijgt u achteraf een vergoeding. Bewaar daarom alle bonnen, facturen en declaraties. Aanmelden bij UWV Daarna meldt u zich aan bij het UWV. Soms moet u hiervoor een afspraak maken en soms kunt u zich alleen online inschrijven op Werk.nl. Online inschrijven kan met uw DigiD. Werkplan maken Het UWV kan samen met u een werkplan opstellen. Daarin staat wat u gaat doen om uw kansen op een betaalde baan te vergroten. Denk aan sollicitatietrainingen, opleidingen of werkervaring. In het plan staat ook de termijn waarbinnen u dit doet. U, uw werkcoach van het UWV en eventueel ook de gemeente ondertekenen dit werkplan. Meenemen Krijgt u een rekening van de kosten of moet u deze in eerste instantie zelf betalen? Lever dan de declaraties en facturen in bij het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn.

    Ga naar website
  • Externe link: Huisverbod bij huiselijk geweld aanvragen

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-01-26 | Thema:

    De burgemeester kan een huisverbod geven aan iemand die huiselijk geweld pleegt. Dit betekent dat deze persoon 10 dagen lang niet in de woning mag komen. Ook mag deze persoon geen contact hebben met de partner of kinderen. Het verbod kan worden verlengd en duurt maximaal 28 dagen. Bent u slachtoffer van huiselijk geweld? Meld dit dan bij de politie: geen spoed: 0900 88 44 spoed: 112 (zoals bij ongeval met letsel, vernieling/inbraak op heterdaad) online: www.politie.nl. Voorwaarden De burgemeester kan een huisverbod geven als een persoon huiselijk geweld pleegt. Maar soms ook als er een ernstige dreiging van huiselijk geweld is. Het huisverbod zorgt voor een afkoelingsperiode waarin hulpverlening gestart wordt. Het huisverbod houdt in dat de dader: direct de woning moet verlaten geen contact mag hebben met de personen in het huis (zoals de partner en kinderen) niet in het huis of in de buurt van het huis mag komen aan de burgemeester moet laten weten hoe en waar hij te bereiken is. Houdt de dader zich niet aan het huisverbod? Dan kan hij of zij gevangenisstraf of een taakstraf krijgen. Einde huisverbod De burgemeester kan het huisverbod op elk moment stoppen. Redenen hiervoor kunnen zijn: de dreiging voor het slachtoffer is verdwenen de pleger heeft een aanbod tot hulpverlening aanvaard. Aanvraag Meld huiselijk geweld bij de politie. Slachtoffers, getuigen, buren, vrienden of familie kunnen dit doen. Veilig Thuis geeft informatie en advies over hoe u het geweld kunt laten stoppen.U kunt ook contact opnemen met Veilig Thuis. Veilig Thuis is  bereikbaar via het telefoonnummer 0800 2000 (gratis) of via het contactformulier op Veilig Thuis Hollands Midden. 

    Ga naar website
  • Externe link: Meldpunt problemen met verhuurder

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2023-10-18 | Thema:

    Sinds 1 juli 2023 is er de Wet Goed Verhuurderschap. In deze wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels, dan kan een huurder dit bij de gemeente melden. Welke meldingen kunt u hier maken Discriminatie Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele geaardheid of welke grond dan ook. Intimidatie Verhuurders of bemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met de huur opzeggen of de elektra afsluiten. Hoogte borgsom Per 1 juli mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen. Is het contract van voor 1 juli, dan 3 maanden borg. Geen huurovereenkomst op papier Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening van u en de verhuurder staan. Hoge servicekosten De servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen. Informatie over rechten en plichten Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan. Extra regels arbeidsmigrant Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt. Melding maken U kunt een melding maken via onderstaande button. Klacht ongewenst verhuurgedrag (U logt in met DigiD.)    

    Ga naar website
  • Externe link: Melding overschrijding geluidsnorm incidentele festiviteit

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2024-02-02 | Thema:

    Vertegenwoordigt u een horeca-inrichting, (sport)vereniging of recreatie-inrichting? U kunt negen keer per jaar een kennisgevingsformulier indienen voor het organiseren van een festiviteit binnen een inrichting waarbij de geluidsnormen zullen worden overschreden. Dit houdt in dat u zich dan niet hoeft te houden aan de normaal geldende geluids- en/of verlichtingsvoorschriften. U kunt hierbij denken aan het optreden van een band. Voorwaarden Een kennisgeving moet minimaal twee weken voor aanvang van de festiviteit worden gedaan. De burgemeester kan de incidentele festiviteit verbieden wanneer de woon- en leefsituatie of openbare orde op ontoelaatbare wijze wordt beïnvloed. Aanvraag U kunt een kennisgeving via een meldingsformulier bij de Omgevingsdienst West-Holland indienen, via de website van de Omgevingsdienst West-Holland.  Kosten U betaalt voor uw melding geen leges.

    Ga naar website
  • Externe link: Valys

    Bron: Kaag en Braassem (gemeente) | Datum: 2022-11-23 | Thema:

    Voor langere afstanden is er de Valys-pas. Om in aanmerking te komen voor een Valys-pas, moet u één of meer van de volgende documenten hebben: bewijs (beschikking) van de gemeente dat u recht heeft op Wmo-vervoer, zoals de Regiotaxi bewijs (beschikking) van de gemeente heb dat u recht heeft op een Wmo rolstoel of scootmobiel gehandicaptenparkeerkaart van de gemeente OV-begeleiderspas. U kunt een aanvraagformulier voor Valys ophalen op het gemeenthuis, Westeinde 1 in Roelofarendsveen, zie hiervoor onze openingstijden. U kunt ook een formulier downloaden via de website van Valys. Op deze website kunt u ook meer informatie vinden over Valys en de voorwaarden waar u aan moet voldoen. Bellen is mogelijk via (0900) 96 30 (€ 0,05 per minuut).

    Ga naar website