Filters
Geselecteerde filters (2)
Zoekresultaten 1 - 50 van 52 resultaten
Externe link: Vuur stoken of afval verbranden
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Natuur en milieu
U mag geen vuur stoken in de open lucht en/of afval verbranden. Barbeque's, vuurkorven, fakkels en sfeerhaarden zijn alleen toegestaan als dit geen gevaar of hinder geeft voor de omgeving. Let daarom goed op de windrichting. Op grond van de Wet milieubeheer geldt er zowel voor particulieren als bedrijven een algemeen verbod om zich van afvalstoffen te ontdoen door deze te verbranden. Er bestaan voldoende andere manieren van verwijdering en verwerking die veel minder overlast veroorzaken en milieuvriendelijker zijn. Organische afvalstoffen kunnen bijv. worden versnipperd, gecomposteerd of worden ingeleverd bij de milieustraat als snoeiafval. Particulieren hebben daarnaast de mogelijkheid om gebruik te maken van de regeling voor grof huishoudelijk afval. Stookontheffing Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan er een stookontheffing worden verleend voor het verbranden van schoon slootmaaisel of snoeihout. Hiervoor kunt u dan een gratis stookontheffing aanvragen. Druk hiervoor op de knop 'Stookontheffing aanvragen'. Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. U heeft hiervoor eHerkenning of DigiD nodig. Stookontheffing aanvragen met eHerkenning Stookontheffing aanvragen met DigiD Wilt u vuur stoken tijdens een openbaar evenement zoals een kerstbomenverbranding of een paasvuur? Kijk dan op vuur stoken bij een evenement. Voorschriften stookontheffing Om gevaar en overlast voor de omgeving te beperken, worden er de volgende voorwaarden aan de ontheffing verbonden: de stooklocatie mag niet binnen de bebouwde kom (zoals die op grond van de wegenverkeerswetgeving is begrensd en aangewezen) liggen het is niet toegestaan om te stoken bij smogfase twee en drie het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken alle omwonenden worden tijdig door u op de hoogte gesteld het is niet toegestaan om te stoken op een wijze, dat gevaar ontstaat voor overslag van het vuur de stookplaats dient ten minste op een afstand van dertig meter te zijn gelegen van een gebouw van derden of een opstapeling van oogstproducten en op een afstand van ten minste honderd meter van een bos of van een natuurgebied de stooklocatie moet ten minste één meter vanaf de (openbare) weg of vanaf de insteek van een sloot zijn gelegen het stoken is niet toegestaan op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd de houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van minimaal 5 meter van de vuurhaard het te verbranden materiaal mag uitsluitend bestaan uit schoon hout of (indien aangegeven) slootmaaisel het gebruik van andere vervliegende of snel ontvlambare stoffen, zoals bijvoorbeeld benzine of petroleum, is in zijn geheel niet toegestaan het terrein en de directe omgeving dient te allen tijde bereikbaar en toegankelijk te blijven voor hulpverleningsdiensten het (kampvuur)terrein en de omgeving dient 24 uur na beëindigen van de verbranding in de oorspronkelijke staat te zijn teruggebracht. De resten dienen te worden afgevoerd naar een erkend verwerker het verbranden van slootmaaisel mag uitsluitend plaatsvinden binnen de periode van 1 september tot 1 maart het verbranden van snoeihout mag uitsluitend plaatsvinden binnen de periode 1 januari tot 1 mei Een ontheffing moet ieder jaar opnieuw worden aangevraagd. Een kopie van de ontheffing wordt gezonden aan Politie Zeeland. Meer informatie Zie ook de webpagina Hout stoken. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Kadastrale gegevens
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Ruimte en infrastructuur
Verschillende kadastrale gegevens kunt u bij het kadaster opvragen (met een kopie van de kaart). Er zijn aan deze dienstverlening wel kosten verbonden. Bekijk de kosten. Deze gegevens kunt u bijvoorbeeld nodig hebben bij erfgrensconflicten. Of als u wilt weten wie de eigenaar van een stuk grond is. Ook dan kunt u bij het kadaster terecht. U kunt ook direct digitaal uw aanvragen bij het Kadaster doen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vuur stoken bij een evenement
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer
U mag geen vuur stoken in de open lucht. Rookwaren en kaarsen mogen wel, behalve als er een rookverbod geldt. Vuur voor bakken en braden mag alleen als dit niet gevaarlijk is voor de omgeving. Gaat het om een openbaar evenement zoals een paasvuur, vreugdevuur of kerstbomenverbranding? Dan kunt u gratis een ontheffing aanvragen op het verbod vuur te stoken (stookontheffing). Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. Stookontheffing evenement aanvragen als burger Stookontheffing evenement aanvragen als organisatie Voorwaarden bij een stookontheffing De stooklocatie ligt niet binnen de bebouwde kom; Het verkeer en omwonenden mogen geen overlast ondervinden van het stoken; U stelt omwonenden op tijd op de hoogte; U mag niet stoken bij smogfase twee en drie; U mag niet stoken op een wijze waarbij gevaar ontstaat voor overslag van het vuur; U mag niet stoken op bermen van wegen en (taluds van) dijken en watergangen; Het te verbranden materiaal mag alleen bestaan uit schoon hout (of als aangegeven slootmaaisel); U mag geen gebruik maken van vervliegende of snel ontvlambare stoffen zoals benzine of petroleum; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een gebouw van derden; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 30 meter liggen van een hoop oogstproducten; De stookplaats moet op een afstand van ten minste 100 meter liggen van een bos of natuurgebied; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen van de (openbare) weg; De stooklocatie moet op een afstand van ten minste 1 meter liggen vanaf de insteek van een sloot; Bezoekers mogen alleen bovenwinds staan opgesteld op een afstand van ten minste 5 meter van de vuurhaard; Het terrein en de directe omgeving moet altijd bereikbaar en toegankelijk zijn voor hulpdiensten; Het vuur moet onder toezicht staan van een meerderjarig persoon; Alle aanwijzingen en bevelen van brandweer, politie en daartoe bevoegde ambtenaren dienen onverwijld en nauwkeurig te worden opgevolgd; Het (kampvuur)terrein en de omgeving moet binnen 24 uur na beëindigen van het evenement in zijn oorspronkelijke staat zijn teruggebracht. De resten van het kampvuur moet u afvoeren naar een erkend verwerker; De houder van de ontheffing is aansprakelijk voor alle schade, ontstaan tengevolge van het gebruikmaken van de ontheffing; Een ontheffing moet u ieder jaar opnieuw aanvragen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Subsidie energiemaatregelen sportverenigingen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema: Bestuur
De landelijke subsidieregeling “Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties” heeft als doel energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren bij sportaccommodaties. Voor sportverenigingen is de energierekening zo’n 10-20% van de begroting. Hier is vaak veel winst op te behalen. Zij kunnen daarom subsidie aanvragen voor maatregelen zoals LED verlichting, isolatie, zonnepanelen en zonneboilers. Subsidiebedragen en budget Sportverenigingen kunnen subsidie aanvragen voor 30% van de kosten van energiebesparende maatregelen, sportstichtingen 15%. Deze subsidie is alleen beschikbaar voor investeringen van meer dan €3000,-. Als de vereniging eerst een energieadvies laat maken wordt de subsidie met €500,- verhoogd. Er kan maximaal €125.000,- subsidie per aanvrager per jaar worden aangevraagd. Arbeidskosten zijn niet subsidiabel. De subsidieregeling loopt tot en met 2020 en heeft een budget van 6 miljoen euro per jaar. Aanvraag Jaarlijks in januari kan de subsidie worden aangevraagd via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland www.rvo.nl. Hiervoor hebt u eHerkenning met niveau 1 nodig. Zonder deze eHerkenning kunt u geen digitale aanvraag indienen via het eLoket. Meer informatie De voorwaarden en de maatregelenlijst staan op www.rvo.nl, zoek op “subsidieregeling energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties”. Op deze website is ook een stappenplan voor de subsidie te downloaden. Vragen kunt u ook per telefoon stellen aan de helpdesk van RVO via het nummer 088-042.42.42.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Rioolverstopping
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Natuur en milieu
Wij zijn verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het rioolstelsel op gemeentegrond. Als bewoner bent u verantwoordelijk voor de riolering op uw eigen terrein. Zie figuur 1. Zit de verstopping op uw eigen terrein? Dan bent u (of de verhuurder van de woning) zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de verstopping. Als de verstopping in gemeentegrond zit, dan zijn wij verantwoordelijk voor het oplossen van de verstopping. Dit repareren we kosteloos, behalve als de verstopping aantoonbaar veroorzaakt is door verkeerd gebruik of als het ontstoppingsstuk stuk is. Een kleine verstopping kunt u vaak verhelpen door uw afvoerputje(s) in de woning te ontstoppen. Of de zwanenhals (sifon) schoon te maken. Als dat niet helpt, moet u uw ontstoppingsstuk op de erfscheiding van uw perceel op (laten) graven en controleren (zie figuur 1). Deze kosten zijn altijd voor uw eigen rekening. Figuur 1: schematische weergave van de rioolaansluitingen ten opzichte van de erfgrens. Op particulier terrein bevindt zich de particuliere huisaansluiting. Hier zit ook, vlak voor de erfgrens, het ontstoppingsstuk/erfscheidingsput. Op gemeentegrond bevindt zich het gemeentelijke deel van de huisaansluiting en de gemeentelijke hoofdriolering. Hoe weet ik of de onstopping op mijn terrein of op gemeentegrond zit? Als het ontstoppingsstuk ‘droog’ staat, dan zit de verstopping in de riolering op uw terrein. Dit moet u (of de verhuurder van de woning) dan ook zelf oplossen. Als u hiervoor een ontstoppingsbedrijf inschakelt, dan zijn de kosten voor uw eigen rekening. Als het ontstoppingsstuk vol staat met water, dat zit de verstopping in het riool in gemeentegrond. Is dit het geval, neem dan altijd contact met ons op via telefoonnummer 14 0115. Buiten kantooruren belt u voor dringende zaken naar tel. 088-2052066. De verstopping verhelpen wij zo snel mogelijk en zonder kosten. Behalve als er aantoonbaar sprake is van verkeerd gebruik of als uw ontstoppingsstuk stuk is. Dan zijn de kosten voor uw rekening. Is er geen ontstoppingsstuk aanwezig? Dan ligt de grens in de huisaansluiting (rioolaansluitleiding) buiten het eigen terrein. Vanaf de erfscheiding gemeten, op 0,5 meter in gemeentegrond. Als u zonder overleg met ons zelf een ontstoppingsbedrijf inschakelt voor het verhelpen van een verstopping in het riool in gemeentegrond, dan zijn de kosten voor uw eigen rekening. Bovendien hebben derden geen toestemming om te werken in gemeentegrond. Melden van een verstopping Heeft u last van een verstopping? Wij zijn telefonisch bereikbaar via tel. 14 0115. Buiten kantoortijden kunt u voor dringende zaken bellen naar 088-2052066. Voor minder dringende gevallen kunt u ook een MOR-melding doen. Twijfelt u of de rioolverstopping zich op particulier terrein of op gemeentegrond bevindt? Neem dan altijd contact met ons op. Hoe kan ik een verstopping voorkomen? Het voorkomen van verstoppingen begint bij een goed rioolgebruik. De belangrijkste oorzaken van verstoppingen zijn het doorspoelen van vaste stoffen en producten op olie- en chemische basis. De gebruiker blijft verantwoordelijk voor de inhoud (lozing) van de huisaansluiting op het gemeentelijke hoofdriool. Producten en stoffen die niet thuishoren in de riolering zijn: Vaste stoffen zoals: Luiers en plakstrips daarvan, schoonmaakdoekjes op textiele basis, maandverband, inlegkruisjes, tampons, overig textiel, watten(producten), groente- en tuinafval, koffie- en etensresten, pleisters, verbandmiddelen, kattenbakkorrels, plastic enzovoort. Olie(producten) en chemische stoffen zoals: resten motor- en kruipolie, petroleum, peut, terpentine, thinner, ammoniak, chloor, vlekkenwater, beton, lijm en verfresten (ook op waterbasis), bestrijdingsmiddelen, medicijnen, fotochemicaliën, zinkhoudend afval, frituurvet, slaolie, braadvet, enzovoort. Lozing van deze producten kan leiden tot verstoppingen in de particuliere huisaansluiting, maar ook in de gemeentelijke hoofdriolering. Ook kan het lozen leiden tot forse stankoverlast, vervuiling van het milieu en verstoring van biologie. Daarnaast kunnen etensresten ook ongedierte, zoals ratten aantrekken. Het is dus beter om voor deze stoffen de daarvoor bestemde afvalcontainer te gebruiken. En olie-/chemische stoffen in te leveren bij de regionale milieustraat. Hoe zie ik een verstopping aankomen? Vaak zijn de eerste kenmerken van een verstopping het borrelen van lucht in de afvoerleiding, geluid uit de afvoerleiding en het slecht weglopen van water. Waar vind ik het ontstoppingsstuk? Het ontstoppingsstuk hoort bij uw woning. Het bevindt zich meestal tussen de woning en de erfscheiding (zie figuur 1). Over het algemeen komt de rioolbuis ter hoogte van het toilet de woning uit. Deze loopt via de kortste route naar de straat. Op de bouwtekening van uw woning treft u hoogstwaarschijnlijk nuttige informatie aan over de ligging van de riolering op uw perceel. Van een groot aantal woningen hebben wij een schets van de plaats van de particuliere huisaansluiting. U kunt deze kosteloos opvragen via telefoonnummer 14 0115 of gebruik het contactformulier. In sommige gevallen is bij de aanleg van het riool op uw perceel door de bouwers geen ontstoppingsstuk aangebracht. In dit geval moet u bij een verstopping een opening laten maken nabij de perceelgrens. Dit kan door een gat in de buis te (laten) boren. De verdere aanpak is hetzelfde als omschreven onder het kopje 'Hoe weet ik of een verstopping op mijn perceel of op gemeentegrond zit?' U kunt er ook voor kiezen om alsnog een ontstoppingsstuk te plaatsen. Bij een een volgende verstopping is de oorzaak dan makkelijker vast te stellen. De kosten zijn voor uw eigen rekening. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Milieuvergunning en -melding
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Natuur en milieu
Wanneer u een bedrijf start of uw bedrijf uitbreidt, kan dat invloed hebben op de omgeving. U krijgt dan te maken met milieuregels, bijvoorbeeld op het gebied van geluid, afvalstoffen, lucht en bodem. Mogelijk moet u een melding milieubeheer doen of een omgevingsvergunning aanvragen. Dit hangt af van de mate waarin uw bedrijf het milieu belast. Op de website van RUD Zeeland vindt u meer informatie hierover. RUD Zeeland Uw melding/aanvraag wordt behandeld door Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD Zeeland), het centrale milieuloket van Zeeland. Zij verzorgen deze taken namens de dertien Zeeuwse gemeenten, het waterschap Scheldestromen en de provincie Zeeland. Wij adviseren u om altijd eerst contact op te nemen met de RUD Zeeland
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verloren en gevonden voorwerpen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht
Bent u iets verloren of heeft u iets gevonden? Dan kunt u dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl. Op deze landelijke website kunt u zelf gevonden voorwerpen melden én verloren voorwerpen terugvinden. Uw persoonlijke gegevens komen niet op deze website te staan. Verloren of gevonden voorwerp melden Verloren voorwerpen Bent u iets verloren? U kunt dit melden via de website www.verlorenofgevonden.nl Op deze website vindt u ook een overzicht van de voorwerpen die als gevonden zijn gemeld. Uw verloren voorwerp weer teruggevonden? Heeft u een melding gedaan van een vermissing en is het voorwerp weer in uw bezit? U krijgt een bevestiging via e-mail nadat u uw voorwerp heeft aangemeld. Via een link in die e-mail kunt u het voorwerp weer afmelden. Op deze manier helpt u mee om het overzicht van de verloren en gevonden voorwerpen actueel te houden. Gevonden voorwerpen Aangifte Wie een voorwerp vindt, is verplicht om hiervan zo snel mogelijk aangifte te doen. Dat kan via www.verlorenofgevonden.nl. Het registreren en bewaren van gevonden en verloren voorwerpen is een taak van de gemeente. Vindt u het voorwerp in een woning, gebouw of vervoermiddel? Meld dit dan aan de bewoner, gebruiker of beheerder. Thuis bewaren of afgeven bij de gemeente Bij voorkeur bewaart u het voorwerp dat u heeft gevonden bij u thuis. Zorg ervoor dat het voorwerp in dezelfde staat blijft als waarin u het vond. De gemeente brengt daarna de vinder en eigenaar met elkaar in contact. Geen beschikking over internet of wilt u het voorwerp niet thuis bewaren? Dan kunt u het voorwerp tijdens de openingstijden ook afgeven bij onze publieksbalie, Stadhuisplein 1 in Terneuzen. Maak hiervoor een afspraak. Fietsen en andere grotere voorwerpen Heeft u een fiets of ander groot voorwerp gevonden? Ook deze voorwerpen kunt u melden via www.verlorenofgevonden.nl. Deze voorwerpen bewaren we op De Koegors, Koegorsstraat 4 in Terneuzen. Rijbewijs, paspoort of ID-kaart gevonden of verloren? Een gevonden rijbewijs en/of reisdocument (identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument) moet u altijd inleveren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Voor meer informatie: Identiteitsdocument, verlies, diefstal of beschadiging Rijbewijs Bankpas, creditcard, zorgpas of Ov-kaart gevonden of verloren? Heeft u een (persoonlijke) pas gevonden, bijvoorbeeld een bankpas, creditcard, zorgpas of (persoonlijke) Ov-kaart? Lever de pas dan in bij de desbetreffende instantie of stuur deze meteen op naar de bank, instantie of het vervoersbedrijf. Mocht u uw pas verloren zijn, informeer dan bij de desbetreffende instantie wat u in dat geval kunt doen. Huisdier gevonden of kwijt? Dit kunt u melden bij Stichting Amivedi via de website www.amivedi.nl of tel. 088 - 006 46 03 (meldpunt Zeeuws-Vlaanderen). Amivedi is een landelijke vrijwilligersorganisatie die zorgt voor een kosteloze registratie van vermiste en gevonden huisdieren. Op de website van Stichting Amivedi vindt u meer informatie. Is uw bezit gestolen? Als u denkt dat uw eigendom is gestolen, doet u aangifte bij de politie. Dit kan via www.politie.nl of op het politiebureau. Op de website www.politie.nl vindt u meer informatie over het (digitaal) aangifte doen. Aangifte bij de politie doet u: In geval van diefstal Bij verlies van een buitenlands paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. In dit geval moet u zo spoedig mogelijk aangifte doen. Aansluitend moet u bij de ambassade of consulaat een nieuw (reis)document aanvragen. Kosten De eigenaar moet de gemaakte kosten vergoeden. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor het opsporen van de eigenaar of het bewaren van het voorwerp. Ditzelfde geldt ook voor de vinder, als die na de bewaartermijn eigenaar wil worden van het gevonden voorwerp. Er is geen wettelijk recht op vindersloon. De vinder kan vragen om een redelijk vindersloon.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Ruiming van het graf
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-28 | Thema: Bestuur
De komende jaren willen wij een groot deel van de gemeentelijke begraafplaatsen herinrichten. Dit is nodig omdat de begraafplaatsen te groot zijn en daardoor veel kosten met zich meebrengen. Tegelijkertijd willen we de rechtsongelijkheid opheffen tussen de graven waarvoor wel rechten worden betaald en de graven waarvoor geen rechten worden betaald. Het ruimen van een deel van de graven kan hier een onderdeel van zijn. Moet ik al actie ondernemen? Bent u nabestaande van een overleden dierbare en staat u geregistreerd? Dan hoeft u niets te doen. U ontvangt bericht over het betreffende graf als dat nodig is. Twijfelt u of u geregistreerd bent als nabestaande, dan kunt u dit bij ons opvragen. We maken ruim vooraf bekend voor welke begraafplaats we een herinrichting gepland hebben. Meer informatie Op de pagina's Herinrichting gemeentelijke begraafplaatsen leest u meer over de aanpak van de gemeentelijke begraafplaatsen en over ons ruimingsbeleid. Ook hebben we veelgestelde vragen over ruimingen verzameld in een document. Heeft u vragen? Wilt u een graf laten ruimen of heeft u andere vragen? Neem dan contact met ons op.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gezondheidsverklaring
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Verkeer
De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). En als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond bent om te rijden. Zie de website van het CBR voor meer informatie. Wachttijden medische beoordelingen Het is het verstandig om op tijd, maar niet te vroeg de Gezondheidsverklaring in te vullen. Dat betekent vier maanden voordat uw rijbewijs verloopt. Heeft u problemen met uw gezondheid? Dan adviseert het CBR om vijf maanden van tevoren uw Gezondheidsverklaring in te vullen, omdat u dan waarschijnlijk als onderdeel van de beoordeling ook naar een arts of specialist wordt doorverwezen. Het CBR kan u helaas niet sneller helpen als u de verklaring eerder indient. U kunt het proces wel versnellen door de Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Meer informatie over de stand van zaken bij het CBR vindt u op de website van het CBR. Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle. De betaling gaat via iDeal. Tip: online indienen versnelt het proces. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betaling gaat via iDeal. Het CBR-examencentrum in Amsterdam, Arnhem, Assen, Eindhoven en Rijswijk voor een papieren Gezondheidsverklaring. Betalen is alleen mogelijk met pin.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Textiel
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Natuur en milieu
Op een aantal plaatsen in de gemeente kunt u uw gebruikte textiel aanbieden. We zamelen textiel in voor recycling en hergebruik. Door zoveel mogelijk hergebruik van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden. Wat is textiel en wat niet? Wel textiel: kleding linnengoed (handdoeken, theedoeken, tafelkleden, lakens, dekbedovertrekken etc) gordijnen en lappen stof schoenen (per paar samengebonden) tassen, riemen en sjaals speelgoed (knuffels, poppen etc) Geen textiel: tapijt matrassen ernstig vervuilde kleding (verfvlekken, chemicalien) nat textiel gescheurde stukken stof dekbedden, kussens en dekens Waar staan de textielcontainers? U vindt de textielcontainers op de volgende locaties:
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Terrasvergunning
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Als u een terras wilt openen of uw huidige terras wilt uitbreiden, verzoeken we u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door het contactformulier in te vullen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Landmeten
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Ruimte en infrastructuur
De gemeente Terneuzen heeft een eigen Landmeetkundige dienst. Deze dienst verricht wettelijke taken zoals: het meten van gebouwen voor het bijhouden van de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG) het meten van topografie (wegen, groenvlakken) voor de basisadministratie grootschalige topografie (BGT) en de gemeentelijke taken op het gebied van wegen, groen en riolering De landmeter zet ook de nieuwe grenzen uit bij aan- of verkoop van gemeentegronden. Daarna wordt, samen met de nieuwe eigenaar van de grond, de definitieve grens aangewezen aan het Kadaster. Voor nieuwbouwprojecten zet de landmeter ook de zogenaamde rooilijn uit. Dat is de lijn op een kavel of perceel waar de voorzijde van de nieuwe bebouwing moet worden neergezet. Hierbij wordt ook een advies hoogte-vloerpeil gegeven. Voor bedrijven die in opdracht van de gemeente werken, wordt op verzoek ook de zogenaamde digitale ondergrond beschikbaar gesteld. Heeft u een conflict over erfgrenzen? De gemeente geeft geen grenzen aan tussen percelen voor particulieren. Ook gemeentelijke grenzen die niet wijzigen, zet de gemeente niet uit. Als u wilt weten waar uw erfgrenzen liggen, kunt u het beste direct contact opnemen met het Kadaster. Neem contact op met het Kadaster.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Echtscheiding
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht
Wilt u gaan scheiden? Dan heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u het verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank. Zodra de rechter een definitieve uitspraak heeft gedaan, moet uw advocaat de echtscheiding binnen 6 maanden laten inschrijven bij de gemeente waar u getrouwd bent. Meenemen naar de advocaat Een afschrift van de huwelijksakte. Van beide partners een uittreksel uit de Basisregistratie Personen met vermelding van nationaliteit. Afschriften van de geboorteakten van minderjarige kinderen. U kan ook zonder de gevraagde documente langsgaan bij een advocaat. De advocaat zal in veel gevallen zelf contact opnemen met de gemeente om de documenten op te vragen. Inschrijving echtscheiding bij de gemeente Voor het inschrijven van de echtscheiding bij de gemeente is nodig: Een schriftelijk verzoek tot inschrijving. Een afschrift van de echtscheidingsbeschikking. Een verklaring van de griffier van de rechtbank dat geen van de partijen beroep heeft aangetekend. Dit is niet nodig wanneer beide (ex-)partners samen een schriftelijk verzoek indienen. In de meeste gevallen zal uw advocaat de inschrijving bij de gemeente doorgeven. Meer informatie Scheiden of uit elkaar gaan: wat moet ik regelen? Geldplan Scheiden
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Aanvraag rioolaansluitingen door bedrijven (met eHerkenning)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-03-05 | Thema: Natuur en milieu
De eigenaar van het bedrijf is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de huisaansluiting op eigen erf. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg en de technische staat van de huisaansluiting vanaf de erfafscheiding tot op het hoofdriool. De kosten voor het aansluiten brengen wij bij u in rekening. Zie hiervoor het onderdeel kosten op deze pagina. De rioolaansluiting van uw bedrijf moet voldoen aan een aantal regels. U kunt deze terugvinden in de verordening Rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. U moet vooraf met behulp van een berekening aantonen welke diameter u nodig heeft. Een extra rioolaansluiting kunt u aanvragen via de knop 'Rioolaansluiting aanvragen'. Na het invullen ondertekent u dit formulier digitaal. Als u dit formulier voor een organisatie invult, gebruikt u hiervoor eHerkenning. Daarna kunt u het formulier versturen. Rioolaansluiting aanvragen Wat kost het aansluiten van een bedrijfspand of utiliteitsgebouw? Het aansluiten van een bedrijfspand of utiliteitsgebouw kost, afhankelijk van de situatie, € 700,- tot € 890,-. We gaan hierbij uit van een diameter van 125 mm of 160 mm. Voor genoemde bedragen geldt dat de afstand tussen erfscheiding en hoofdriool maximaal zes meter mag zijn. Gemengd riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 725,- Gescheiden riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 850,- Gemengd riool Ø 160 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 740,- Hemelwaterhuisaansluiting € 740,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 765,- Gescheiden riool Ø 160 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 740,- Hemelwaterhuisaansluiting € 740,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 890,- Wat kost het aansluiten als de afstand tussen erfafscheiding en hoofdriool meer is dan zes meter? Als de afstand tussen erfscheiding tot hoofdriool meer dan zes meter is of als de aansluiting een grotere diameter heeft dan 160 mm, brengen wij de werkelijke kosten in rekening. Wat kost het aansluiten van meerdere rioolaansluitingen tegelijkertijd? Ook bij meerdere aansluitingen tegelijk brengen wij de werkelijke kosten in rekening. We maken hiervoor eerst een inschatting van de kosten voor u. Om deze inschatting te kunnen maken vragen wij u vriendelijk vooraf een tekening mee te sturen bij de aanvraag. Riolering in het buitengebied Gaat het om een woning/bouwwerk in het buitengebied? Op deze pagina leest u er meer over. Meer informatie De tarieven voor aansluiting op de gemeentelijke riolering zijn terug te vinden in de Verordening rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Heeft u nog vragen? Kijk eens bij de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij ? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vergunning alcoholvrije dranken en eetwaren serveren
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Zorg en gezondheid
Wilt u in uw horecabedrijf, bijvoorbeeld lunchroom, alcoholvrije dranken en/of eetwaren verstrekken om daar ter plaatse te nuttigen, dan heeft u een vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de ‘Verordening op het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren’. Uitzonderingen: u verstrekt ook alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse. In dat geval heeft u een andere vergunning nodig, namelijk een alcoholwetvergunning volgens de Alcoholwet. als de verstrekking plaatsvindt als dienstverlening van bijkomstige aard. Neem hiervoor altijd eerst contact met ons op. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende kunt u het online formulier 'wijziging leidinggevende horeca' gebruiken. U dient hiervoor in te loggen met Digid of eherkenning voor bedrijven. Het formulier 'eigen verklaring leidinggevende' moet u, ingevuld en ondertekend door de leidinggevende, toevoegen als bijlage. Leidinggevende wijzigen Eigen verklaring leidinggevende Voor het wijzigen van de inrichting kunt u het online formulier 'wijziging inrichting horeca' gebruiken. Hiervoor logt u in met Digid of eherkenning voor bedrijven. Inrichting wijzigen Bij het voortzetten van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een vergunning voor het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren wilt aanvragen, moet u eerst een afspraak maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door het contactformulier in te vullen. Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Nachtregister
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Recht
Wilt u als ondernemer overnachtingen aanbieden? Dan moet u een nachtregister bijhouden. Dit is wettelijk verplicht. De gemeente kan vragen om de gegevens uit het nachtregister in te zien. Bijvoorbeeld bij de aangifte van de toeristenbelasting of bij een controle. In het nachtregister zet u de volgende gegevens: naam en adres van de gast; dag van aankomst; dag van vertrek; welk identiteitsbewijs de gast heeft getoond. U mag een eigen formulier of systeem gebruiken. Er is eventueel een (voorbeeld)lijst beschikbaar. Hotel, bed and breakfast of camping starten Wilt u een hotel, bed and breakfast (B&B), minicamping of ander nachtverblijf starten? Of wilt u het overnemen, verplaatsen en beëindigen? Neem dan contact met ons op. Wij ontvangen graag de volgende informatie: gegevens van de bedrijfsleider de locatie van het bedrijf Kunnen er in uw bedrijf meer dan 10 personen tegelijk overnachten? Vraag dan een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik aan via Omgevingsloket online. Wilt u alcohol verkopen? Dan vraagt u ook een alcoholwetvergunning aan. Starten met kamerverhuur, B&B etc. In de gemeente Terneuzen is voor het starten van kamerverhuur een vergunning nodig. Vraag naar de voorwaarden, ook als u een bestaande situatie met kamerverhuur overneemt. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunning en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Aanvraag rioolaansluiting woning door particulier (met DigiD)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-03-05 | Thema: Natuur en milieu
De eigenaar van een woning of bouwwerk is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de huisaansluiting op eigen erf. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg en de technische staat van de huisaansluiting vanaf de erfafscheiding tot op het hoofdriool. De kosten voor het aansluiten brengen wij bij u in rekening. Zie hiervoor het onderdeel kosten op deze pagina. De rioolaansluiting van uw woning moet voldoen aan een aantal regels. U kunt deze terugvinden in de verordening Rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Een nieuwe of extra rioolaansluiting kunt u aanvragen via de knop 'Rioolaansluiting aanvragen'. U moet hiervoor inloggen met DigiD. Na het invullen ondertekent u dit formulier digitaal. Daarna kunt u het formulier versturen. Rioolaansluiting aanvragen Wat kost het aansluiten van een woning? Het aansluiten van een woning kost, afhankelijk van de situatie, € 700,- tot € 850,-. We gaan hierbij uit van een diameter van 125 mm. Voor de genoemde bedragen geldt dat de afstand tussen erfscheiding en hoofdriool maximaal zes meter mag zijn. Gemengd riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 725,- Gescheiden riool Ø 125 mm: Vuilwaterhuisaansluiting € 700,- Hemelwaterhuisaansluiting € 700,- Vuilwaterhuisaansluiting en hemelwaterhuisaansluiting € 850,- De vermelde tarieven zijn BTW-vrij. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen. Wat kost het aansluiten als de afstand tussen erfafscheiding en hoofdriool meer is dan zes meter? Als de afstand tussen erfscheiding tot hoofdriool meer dan zes meter is, dan brengen wij de werkelijke kosten in rekening. Wat kost het aansluiten van meerdere rioolaansluitingen tegelijkertijd? Ook bij meerdere aansluitingen tegelijk brengen wij de werkelijke kosten in rekening. We maken hiervoor een inschatting van de kosten voor u. Om deze inschatting te kunnen maken vragen wij u vriendelijk vooraf een tekening mee te sturen bij de aanvraag. Riolering in het buitengebied Gaat het om een woning/bouwwerk in het buitengebied? Op deze pagina leest u er meer over. Meer informatie De tarieven voor aansluiting op de gemeentelijke riolering zijn terug te vinden in de Verordening rioolaansluiting en eenmalig aansluitrecht. Heeft u nog vragen? Kijk eens bij de veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij ? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gastouder worden of kinderdagverblijf starten
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-10-30 | Thema: Sociale zekerheid
Als u een voorziening voor de kinderopvang wilt beginnen, moet u zich registreren in het Landelijk Register Kinderopvang. Alle voorzieningen op het gebied van de kinderopvang staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Hierin staan alle in Nederland geregistreerde opvangvoorzieningen, namelijk kinderopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders. De gemeente onderhoudt het LRK. Het LRK is te vinden op het Landelijk Register Kinderopvang. Als u de registratie (het verzoek tot exploitatie) wilt starten, klik dan op onderstaande knop. Als u een wijziging wilt doorgeven, kan dat ook via onderstaande knop. U heeft hiervoor e-herkenning nodig. Aanvraag of wijziging doorgeven Algemene informatie en stappenplannen Informatie over kinderopvang (Rijksoverheid) Stappenplan gastouderbureau starten Stappenplan kindercentrum starten Informatie over veranderingen kinderopvang Informatie over continue screening in de kinderopvang Meer informatie Wet kinderopvang Regeling Wet kinderopvang Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk Besluit kwaliteit kinderopvang
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Elektrische apparaten
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-03-05 | Thema: Natuur en milieu
Wit- en bruingoed zijn nu ook bekend als huishoudelijke afgedankte elektrische en elektronische apparaten. Voorbeelden hiervan zijn een koelkast of wasmachine maar ook kleinere apparatuur zoals een föhn, koffiezetapparaat, telefoon of computer. Bij aankoop van een nieuw apparaat moet de winkel waar u het apparaat hebt aangekocht het oude apparaat op uw verzoek meenemen. Ook kunt u zelf uw afgedankte apparaten inleveren bij de Milieustraat. Via de Afvalscheidingswijzer vindt u wat in welke afvalbak hoort.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Inkomensvoorziening, oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2022-01-27 | Thema: Sociale zekerheid
Bent u als oudere arbeidsongeschikte zelfstandige noodgedwongen uw bedrijf of beroep te beëindigen? Dan komt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een IOAZ-uitkering (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Zelfstandigen). Noodgedwongen beëindiging Noodgedwongen beëindiging van bedrijf of beroep kan betekenen dat uw inkomsten ontoereikend worden. Misschien kunt u uw bedrijf door uw arbeidsongeschiktheid niet voortzetten en moet u het overdragen aan derden. Of u moet uit een samenwerkingsverband stappen. Het aanvragen van IOAZ doet u vóór het beëindigen van uw beroep of bedrijf. De aanvraag dient u bij ons in via het contactformulier. Contact opnemen Hoogte van de IOAZ-uitkering Bruto IOAZ- bedragen per maand (inclusief 8% vakantietoeslag). alleenstaande van 23 jaar of ouder: € 1.156,76 alleenstaande ouder van 21 jaar of ouder: € 1.454,86 gehuwd of samenwonend (beide boven 21): € 1.504,42 De uitkering stopt op het moment dat u 65 jaar wordt. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor de IOAZ-uitkering moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen: U bent een oudere zelfstandige tussen de 55 en 65 jaar, óf u bent een gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandige tot 65 jaar, die het bedrijf of beroep als gevolg van arbeidsongeschiktheid moet beëindigen. U voldoet aan het zogeheten urencriterium voor de belastingaftrek voor zelfstandigen: de zelfstandigenaftrek. U heeft de uitkering aangevraagd voordat u uw bedrijf opheft of verkoopt. U bent verplicht op zoek te gaan naar een betaalde baan. De IOAZ-uitkering is namelijk een werkloosheidsuitkering. Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen en IOAZ De IOAZ geldt in principe niet voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen. Zij kunnen in aanmerking komen voor een toeslag op grond van de Toeslagenwet. U kunt alleen nog recht hebben op een IOAZ-uitkering als u: gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan tachtig procent) bent; op 28 december 2005 al een IOAZ-uitkering ontving; geen recht heeft op een toeslag via de Toeslagenwet, omdat u een partner heeft die na 31 december 1971 is geboren; geen kind heeft dat jonger is dan twaalf jaar.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Toetsen aan bodemkwaliteitskaart
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-12-19 | Thema: Natuur en milieu
Voor het toepassen van grond en baggerspecie gelden de nodige regels. Deze staan in het Besluit activiteiten leefomgeving. Bij particulieren gaat het bijvoorbeeld om de aanleg van een oprit of bij het ophogen van een tuin. Voor overheden of bedrijven gaat het bijvoorbeeld om ophogingen van terreinen, wegen of dijken. U moet dan voldoen aan de regels van het besluit. We hebben gemeente beleid opgesteld en uitgewerkt in de Nota bodembeheer en de Bodemkwaliteitskaart. Hierin beschrijven wij hoe om te gaan met grondverzet. Door gebruik te maken van de bodemkwaliteitskaart is in veel gevallen een bodemonderzoek niet meer nodig. Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen als burger Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen als organisatie Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen met buitenlandse adresgegevens Aanvraag Via de knop 'Toets bodemkwaliteitskaart aanvragen' kunt u een verzoek doen voor toetsing aan de historische bodemkwaliteitskaart. Kies in het formulier voor de optie 'aanleveren digitale bodemkwaliteitskaart'. Kunt u geen gebruik maken van de bodemkwaliteitskaart? Dan is een partijkeuring (bodemonderzoek) nodig. Daarna moet u een melding doen of informatie geven voor een bodemactiviteit. Dit doet u via het Omgevingsloket van het DSO. Moet u voor de activiteit een melding doen en informatie geven? Dan dient u in het Omgevingsloket van het DSO beide opties te kiezen. Hier voegt u de historische toets of partijkeuring bij. De RUD Zeeland beoordeelt de meldingen en handhaaft de voorschriften. In welke gevallen geen meldingsplicht? In de volgende gevallen geldt geen meldingsplicht: Het verspreiden van baggerspecie op het aangrenzend perceel; Particulieren die maximaal 25 m3 grond of baggerspecie toepassen (Let op: Schakelt u als particulier een bedrijf in, bijvoorbeeld een aannemer, dan geldt deze vrijstelling niet); Het toepassen van grond of baggerspecie binnen één vestigingslocatie van een landbouwbedrijf. Voorwaarde: de grond of baggerspecie is afkomstig van dezelfde locatie; Het toepassen van minder dan 50 m3 schone grond en baggerspecie. Meer informatie Nota Bodembeheer Zeeuws-Vlaanderen (de nota is te vinden onder het kopje 'Externe bijlagen') Bodemkwaliteitskaart Gemeente Terneuzen actualisatie 2021 (de kaart is te vinden onder het kopje 'Externe bijlagen') Kaarten bodemkwaliteitskaart Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 - 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Straatnamen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Ruimte en infrastructuur
Het College van Burgemeester en Wethouders geeft nieuwe straten een naam. De straatnamencommissie adviseert daarbij. Deze commissie komt één- tot tweemaal per jaar bij elkaar. Er is een register met alle bestaande straatnamen van de gemeente . Dit register kunt u bekijken op afspraak. Voor het maken van een afspraak kunt u contact met ons opnemen. Neem contact met ons op. In de toekomst komt dit register ook digitaal beschikbaar. Idee voor een nieuwe straatnaam? Legt de gemeente bij u in de buurt nieuwe straten aan? Of staat de naam van een bestaande straat ter discussie? Wilt u uw mening geven over de naam die een bepaalde straat krijgt? Dan kunt u een voorstel voor de straatnaam bij ons indienen. Voorstel indienen In uw voorstel voor de straatnaam (of –namen) geeft u duidelijk aan waarom u deze naam aanbeveelt. U kunt uw voorstel via het contactformulier indienen. Een voorstel kunt u ook toesturen via een brief. Ter verduidelijking kunt u een plattegrond toevoegen. Het College van Burgemeester en Wethouders bepaalt uiteindelijk welke straatnaam (of -namen) ingevoerd worden. Voorwaarden Een straatnaam moet aan de volgende voorwaarden voldoen: De naam moet duidelijk, niet te lang en herkenbaar zijn; De straat moet in de openbare ruimte liggen; De naam mag niet al in gebruik zijn in de gemeente; De straatnaam moet passen bij de omgeving. Denk hierbij aan themawijken, zoals een 'bloemenbuurt' of een 'schilderwijk'; Bij namen van personen geldt: De persoon is al langere tijd overleden (geldt overigens niet voor leden van het Koninklijk Huis) De persoon is algemeen (h)erkend door verschillende maatschappelijke groepen uit de lokale bevolking. Straatnaambord kapot? Een kapot straatnaambord (of ander verkeersbord) meldt u als een Melding Openbare Ruimte. Doe een Melding Openbare Ruimte.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bouwobject plaatsen op weg
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-01-30 | Thema: Werk
Moet u iets op openbare grond zetten voor bouw- of sloopwerk? Zoals een container of steiger? Dan dient u dit minimaal zeven dagen vooraf bij ons te melden. Dit mogen maximaal vier objecten zijn, zoals: steiger, container, keet, lift, pomp, toilet, stenen, cement, zand of tegels. Deze objecten mogen maximaal drie maanden op openbare grond staan. Melding doen als burger Melding doen als organisatie Melding doen zonder DigiD Voorwaarden Een object op straat moet rondom voorzien zijn van schone en duidelijke markeringen van reflecterend materiaal; Een object op straat moet in het donker zijn voorzien van duidelijke knipperverlichting en/of reflecterend lint aan de voor- en achterzijde; Afvalcontainers geplaatst in dorps- of stadskernen dienen gesloten te zijn of afgezet te zijn met bouwhekken; Een object mag geen gevaar opleveren voor het doelmatig en veilig gebruiken van de weg; Er moet een minimale vrije doorgang van tenminste 1.20 meter zijn op voetpaden en van tenminste 3.50 meter op de rijbaan voor fietsers of gemotoriseerd verkeer. Daarbij moeten alle gebouwen in de omgeving goed bereikbaar blijven voor voertuigen van hulpdiensten zoals bijvoorbeeld een ladderwagen van de brandweer of de ambulance; Straatpotten en controleputten moeten altijd bereikbaar blijven; Er mogen geen materialen naast het object liggen; De verkeersveiligheid moet gewaarborgd zijn; Het veilig plaatsen en in stand houden van de afvalcontainer/bouwkeet is een verantwoordelijkheid van uzelf; Bij plaatsing op een parkeerplaats moeten zo min mogelijk parkeerplaatsen te worden ingenomen. Bij plaatsing op een betaalde parkeerplaats worden de actuele dagtarieven per parkeerplaats in rekening gebracht; De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele directe- of gevolgschade veroorzaakt door de activiteit; Kosten voor schade veroorzaakt door het plaatsen van bouwobjecten op de stoep of het wegdek worden bij veroorzaker (en opdrachtgever) in rekening gebracht; Schade aan groenvoorzieningen dient u te herstellen. Eventueel herstelt de gemeente Terneuzen op uw kosten; De plaats waar de activiteit heeft plaatsgevonden moet u schoon opleveren; Om vragen en onbegrip te voorkomen adviseren wij u de directe buren op de hoogte te brengen van de activiteit; Een object mag maximaal 3 maanden staan; U dient minimaal 1 week voor aanvang van de activiteit de melding te doen bij de gemeente; Voor het plaatsen van en geplaatst houden van een afvalcontainer/bouwkeet brengt de gemeente Terneuzen geen kosten in rekening. Meer informatie Indien het te plaatsen object gaat zorgen voor een (tijdelijke) volledige afsluiting van de straat, dient u minimaal 2 weken voor aanvang contact op te nemen met team Realisatie en Beheer, tel 14 0115. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klein chemisch afval (huishoudelijk)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-03-25 | Thema: Natuur en milieu
Bij de Milieustraat kunt u bijna al uw chemisch afval inleveren. Op de website van Milieu Centraal staat het de afvalscheidingswijzer. Dit is een overzicht van de meest voorkomende afvalstoffen. Andere inleverplaatsen Veel basisscholen en winkels verzamelen lege batterijen en cartridges. Bij de apotheek kunt u uw oude medicijnen inleveren.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bedrijf aan huis
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Ruimte en infrastructuur
Wilt u een bedrijf aan huis starten? Dan moet u met een aantal zaken rekening houden. Niet alle beroepen kunnen zomaar in een woning worden uitgeoefend. U mag alleen een bedrijf aan huis starten als voor uw bedrijf maar een klein deel van de woning nodig is. Wonen moet de hoofdbestemming zijn. Het hangt van het bestemmingsplan af of u een bedrijf aan huis kunt starten. Bestemmingsplan Welke bestemming er op uw huis rust kunt u inzien bij ‘inzien bestemmingsplannen’ of u maakt hiervoor een afspraak bij de gemeente. Kies hierbij voor ‘informatie bestemmingsplan’. Het aanvragen van een ontheffing kunt u met het omgevingsloket doen. Hier zijn kosten aan verbonden. Kamer van Koophandel KVK biedt informatie, voorlichting en ondersteuning aan ondernemers bij de belangrijke thema's op ondernemersgebied. Kijk op hun webpagina Eigen bedrijf starten vanuit huis. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 - 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Reisdocument, verlies, diefstal of beschadiging
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Recht
Is uw paspoort gestolen? Of bent u uw identiteitskaart verloren? Dan is het belangrijk dat u dit bij ons meldt. Maak hiervoor een afspraak. Aangifte bij de politie is niet meer nodig. Vermiste documenten verliezen na registratie bij de gemeente automatisch hun geldigheid. Afspraak maken Beschadigd Als uw paspoort of identiteitskaart ernstig beschadigd is moet u dit melden. Ook als er wijzigingen zijn aangebracht moet u dit melden. Het vaststellen van de identiteit is dan niet meer goed mogelijk. Fraude is dan niet meer na te gaan. Daarom verliest het document in zo'n geval direct zijn geldigheid. Deze documenten zijn belangrijke waardedocumenten. Ze blijven altijd eigendom van de Nederlandse staat. Nieuw document aanvragen Aangifte bij de politie is in Nederland niet meer nodig. U meldt bij de gemeente dat uw paspoort of identiteitskaart kwijt is. Samen met uw melding kunt u bij de gemeente een nieuw document aanvragen. U maakt dan een afspraak voor: Identiteitskaart (verlies, diefstal) Paspoort (verlies,diefstal) Op de pagina Paspoort en Identiteitskaart staan alle voorwaarden voor het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart. U vindt hier ook een overzicht van de prijzen en wat u moet meenemen als u langskomt. Reisdocument gevonden? Vindt u een paspoort of identiteitskaart van iemand anders? Dan moet u dat altijd inleveren bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Hiermee voorkomt u fraude. Iemand zou misbruik kunnen maken van andermans persoonsgegevens. Bijvoorbeeld door op zijn/haar naam een geldlening af te sluiten, of een aankoop op afbetaling te doen. Jaarlijks wordt hierdoor miljoenen aan schade geleden. Als u een nieuw paspoort of identiteitskaart aanvraagt, moet u het oude om diezelfde reden altijd tonen. Verlies in het buitenland Op de website van Nederlandwereldwijd.nl vindt u hierover meer informatie. Voorkom fraude Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs. Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Achternaam wijzigen
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-01-22 | Thema: Recht
Wilt u uw achternaam of die van uw kind wijzigen? Dan zijn hiervoor nieuwe regels sinds 1 januari 2024. Wilt u een naam toevoegen aan uw eigen achternaam? Dan moet u daarvoor toestemming vragen aan het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Geheimhouding persoonsgegevens
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Recht
Uw persoonsgegevens worden zonder uw schriftelijke toestemming niet aan particulieren of commerciële instellingen doorgegeven. Maatschappelijke instellingen zoals kerk, ouderenzorg of maatschappelijk werk mogen uw gegevens wél opvragen. Wilt u niet dat zij uw persoonsgegevens ontvangen? Dan kunt u de gemeente vragen om geheimhouding. Let op: deurwaarders, advocaten en overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst moeten wettelijke taken uitvoeren. Zij hebben daarom toegang tot uw persoonsgegevens. U kunt geheimhouding van uw BRP-gegevens online aanvragen. Wij verwerken uw verzoek binnen 14 dagen. Geheimhouding aanvragen of intrekken Geheimhouding aanvragen of intrekken aan de publieksbalie Als u aan de balie langs wilt komen, maak dan eerst een afspraak. U neemt mee: uw geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). Vanaf 16 jaar mag je zelf een verzoek indienen. Jonger dan 16 jaar? Dan moet de ouder/voogd/verzorger het machtigingsformulier ondertekenen. Geheimhouding schriftelijk aanvragen of intrekken U stuurt ons hiervoor een ondertekende brief en een kopie van uw geldige legitimatiebewijs. U hoeft geen reden voor de geheimhouding op te geven. Wat gebeurt er als ik ga verhuizen? Verhuist u binnen de gemeente waar u de geheimhouding heeft aangevraagd? Dan gaat de geheimhouding alleen mee als de geheimhouding persoon gerelateerd is, en niet adres gerelateerd. Als u verhuist naar een andere gemeente dan moet u opnieuw de geheimhouding aanvragen. U vraagt geheimhouding aan bij uw woongemeente. Wilt u dat uw vorige woongemeente(n) ook geen gegevens geven? Dan moet u ook een verzoek doen bij die gemeente(n). Meer informatie Wat is de BRP? Wie heeft recht op inzage?
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Mestopslag op akkers
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema:
Wilt u mest opslaan dan gelden hiervoor de eisen uit paragraaf 3.4.5. van het Activiteitenbesluit. Voor de tijdelijke opslag van vaste mest dient u een melding te doen. Wilt u mest langer opslaan of in een andere samenstelling, dan gelden hiervoor andere regels. Het meldingsformulier kan hier niet voor worden gebruikt. Melding tijdelijke mestopslag als burger Melding tijdelijke mestopslag als organisatie Melding tijdelijke mestopslag met buitenlandse adresgegevens U kunt de melding online indienen, maak uw keuze uit de knoppen. U heeft hiervoor als organisatie eHerkenning en als burger DigiD nodig. Doe uw melding minimaal vier weken voordat de inrichting wordt opgericht. Voorwaarden Een mestopslag valt onder deze melding als: De opslag van de vaste mest is tijdelijk De hoeveelheid mest is minimaal 10 m3 en maximaal 600 m3 De duur van de mestopslag is minimaal twee weken en maximaal een half jaar Voor de tijdelijke mestopslag gelden de volgende voorschriften voor de ligging: De opslag moet op ten minste vijf meter van de insteek van het oppervlaktewater liggen De opslag ligt op ten minste 100 meter van een object categorie I (bebouwde kom met stedelijk karakter, ziekenhuis, sanatorium, internaat en objecten voor verblijfsrecreatie) De opslag ligt op ten minste 100 meter van een object categorie II (bebouwde kom of aaneengesloten woonbebouwing van beperkte omvang in een overigens agrarische omgeving en objecten voor dagrecreatie) De opslag ligt op ten minste 50 meter van een object: categorie III (verspreid liggende niet-agrarische bebouwing die aan het betreffende buitengebied een overwegende woon of recreatiefunctie verleent), categorie IV (woning behorend bij een agrarisch bedrijf, niet zijnde een veehouderij waar meer dan 50 of meer mestvarkenseenheden (mve) op grond van een vergunning of Amvb mogen zijn en verspreid liggende niet agrarische bebouwing), categorie V (woningen, behorend bij een veehouderij waar 50 mve of meer op grond van een vergunning of Amvb aanwezig mogen zijn. Voor de tijdelijke mestopslag gelden verder nog de volgende specifieke voorschriften: De opslag moet plaatsvinden op een absorberende laag van tenminste 0,15 meter en een organisch stofgehalte van ten minste 2% (bv turf). Als de mest wordt verwijderd/uitgereden, moet ook de absorberende laag worden verwijderd. Er moet worden gezorgd dat de contact met hemelwater zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dat kan bv door het aanbrengen van een overkapping, zeil enz. Mestopslag bij een kinderboerderij Bij kinderboerderijen moet een afstand van 50 meter in acht worden genomen, indien dit niet mogelijk is dient de mest in een afgesloten voorziening te worden opgeslagen en ten minste eenmaal per twee weken worden afgevoerd. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Inschrijven kermis
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema:
Wilt u zich als kermisexploitant inschrijven voor een kermis in de gemeente? Klik op de knop 'Contact opnemen' en vul het formulier in. Geef hierbij duidelijk aan dat u zich voor de kermis wilt inschrijven. Geef ook aan om welke kermis en om welke attractie het gaat. En hoe men contact met u op kan nemen. Heeft u nog vragen? Reageer via de knop 'Contact opnemen'. Of bel met de afdeling Omgeving en Economie, tel 14 0115. Contact opnemen
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Groenbeheer
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-01-23 | Thema: Bestuur, Huisvesting
Het openbaar groen draagt bij aan de uitstraling, karakter, sfeer en beleving van onze gemeente. Zowel van de gemeente als geheel, maar ook in alle kernen, wijken, straten en pleinen, parken en andere specifieke plekken. De structuur van het groen, de inrichting en de beheerkwaliteit zorgen samen voor de aantrekkelijkheid van de kernen en landelijk gebieden. De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van het openbaar groen. Heeft u klachten of opmerkingen over het onderhoud of de kwaliteit van de gemeentelijke infrastructuur? Dan kunt u een melding openbare ruimte maken. Gebruk hiervoor de knop 'Melding doen'. Melding doen Wanneer maaien we? We krijgen regelmatig vragen of opmerkingen over het maaibeleid in onze gemeente. Daarom leggen we graag kort uit wanneer we maaien: De bermen en taluds maaien we in het voor- en najaar. Van maart tot en met oktober worden gazons intensief gemaaid. Ongeveer om de tien werkdagen. In alle kernen zijn wel stukken die bijzondere aandacht vragen: de zeedijk aan de Scheldekade recreatie aan de Otheense kreek Pierssenpolderstraat Sluiskil wandelpad Philippinekanaal Philippine ”oude sluisje”, Princenkade Sas van Gent Dorpsweide Zaamslag trapveldje Zuidsingel en de dijk in Zaamslagveer. Over het algemeen maaien we die vijf keer per jaar. Daarnaast zijn we in 2020 gestart met sinusmaaien. Per maaibeurt blijft ca. 40% van de vegetatie staan en er wordt gewerkt met een slingerende maaipaden, zogenaamde sinuspaden. Deze variëren in ruimte en tijd. Als resultaat ontstaat heel veel variatie, wat uitermate gunstig is voor de biodiversiteit. Bovendien wordt flora- en faunagericht beheer verweven in één methode. Voorbeelden sinusmaaien in de bebouwde kom van Terneuzen: Churchilllaan Rooseveltlaan Margarethaweg Printversie maaikaart Binnenstad-Lievenspolder Printversie maaikaart Katspolder-Zuidpolder-Oude Vaart Printversie maaikaart Noordpolder-Serlippens Printversie maaikaart Othene Printversie maaikaart Zeldenrust en industrieterrein Handelspoort Onkruidbestrijding wordt onkruidbeheersing Eenjarige en meerjarige onkruiden komen altijd terug. Ze ontsieren het straatbeeld en kunnen wegen zelfs kapot maken, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan. Gemeenten in Nederland mogen sinds maart 2016 geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruiken. Onkruidbestrijden is daardoor meer onkruidbeheersen geworden. We zoeken naar balans tussen milieu, kosten en de verwachting van ons allemaal over het straatbeeld. Warm, vochtig weer is een geweldige voedingsbodem voor alles wat groeit en bloeit. Zeker in de maanden mei, juni en juli schiet het onkruid daarom uit de grond. Het is moeilijk om daar tegenop te boksen. We willen stoepen en straten toch zo onkruidarm mogelijk houden. We bestrijden het onkruid door te borstelen, branden en vegen. Dit is flink arbeidsintensiever dan gif spuiten. Dus is het straatbeeld groener dan u gewend was. Groeidocument Groen In onze gemeente hebben we verschillende vormen van groen. Natuurgebieden, (gemeentelijk) openbaar groen en privé groen. Al dit groen vormt ons groene netwerk. Elk soort groen heeft zijn eigen aandachtspunten. Een aantal van deze aandachtspunten vraagt om een eigen beleids- of uitvoeringsplan. Al deze aparte plannen hebben we ondergebracht in het Groeidocument Groen! Zo verliezen we het grote geheel niet uit het oog. Groeidocument Groen - Visie op groen Groeidocument Groen - Beleidsplan openbaar groen
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Status bouw of sloop doorgeven
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-12-18 | Thema: Werk
Start van uw bouw of sloop, heiwerk, storten van beton en einde van uw bouw of sloop moet u altijd bij ons melden. U doet dit online. Voor het melden van start of einde bouwwerkzaamheden gebruikt u de activiteit 'Bouwactiviteit (technisch) - Informatie'. Voor het melden van start of einde van sloopwerkzaamheden gebruikt u de activiteit 'Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen - Informatie (Rijk)'. Voor het melden van heiwerk of storten van beton doet u melding via deze site: Status bouw of sloop doorgeven Let op: is er voor uw activiteit een vergunning of sloopmelding nodig? Dan moet u deze eerst aanvragen. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115. Lees eerst de regels in artikel 7.7 van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verhuren leegstaande woning
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-12-29 | Thema:
Staat uw te koop staande woonruimte leeg? En wilt u deze tijdelijk verhuren zonder dat de huurder aanspraak kan maken op alle huurbeschermingsbepalingen? Dat kan. Dan moet u daarvoor een vergunning bij ons aanvragen. Aanvraagformulier downloaden Als u een vergunning wilt aanvragen voor het tijdelijk verhuren van uw leegstaande en te koop staande woonruimte, moet u beschikken over de volgende gegevens en documenten: ingevuld aanvraagformulier (gebruik de knop 'Aanvraagformulier downloaden') bewijs van eigendom: eigendomsbewijs kadaster (kadastraal bericht eigendom). Deze is op te vragen bij het kadaster bewijs woning in verkoop: verkoopopdracht makelaar bij inschakeling van een intermediair: schriftelijke volmacht aanvrager Voorwaarden U kunt op grond van de Leegstandswet (artikel 15) woonruimte tijdelijk verhuren. Dit geldt niet voor alle woningen en gebouwen. Het kan alleen indien de woning: nog nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoningen); de eigenaar er zelf in heeft gewoond in de 12 maanden voordat de woning leeg kwam te staan (de eigenaar is de laatste bewoner); minder dan een jaar geleden is opgeleverd en sindsdien door de eigenaar bewoond was (de eigenaar is de laatste bewoner); slechts 3 jaar (geheel of gedeeltelijk) verhuurd is geweest in de periode van 10 jaar voordat de woning leeg kwam te staan. In de Leegstandwet is het ook mogelijk om een woonruimte in een gebouw (woningen of kamers in bijvoorbeeld een leegstaand kantoor) te verhuren. Dit is in de meeste gevallen strijdig met het bestemmingsplan en dus niet zonder meer toegestaan. Voor meer informatie hierover kunt u contact met ons opnemen. De vergunning Wij toetsen uw aanvraag aan de hand van de criteria van de Leegstandswet: de verhuurder mag bij de vergunningen die vanaf 1 juli 2013 worden verleend zelf de prijs bepalen. Bij een vergunning die vóór 1 juli 2013 is afgegeven blijft overigens wel de maximale huurprijs gelden die in de vergunning is opgenomen. de gemeente mag geen extra eisen stellen voor het tijdelijk verhuren van de woning. Het gaat hierbij om eisen die niet in de Leegstandwet staan. de vergunning wordt direct voor 5 jaar verleend. Een nog lopende vergunning is tevens voor in totaal 5 jaar geldig. Als u een vergunning heeft gekregen voor 1 juli 2013 dan hoeft u niet om verlenging te vragen als de vergunning afloopt. U kunt wel vragen om dit door de gemeente schriftelijk te bevestigen. particuliere eigenaren mogen niet meer dan twee te koop staande koopwoningen tegelijk tijdelijk verhuren. De huurovereenkomst In de huurovereenkomst moet duidelijk staan: dat het gaat om een vergunning op basis van de Leegstandwet dat er een vergunning is verleend de termijn waarvoor de vergunning is verleend eventueel de maximale huurprijs van de vergunning van vergunningen die verleend zijn voor 1 juli 2013. Voldoet de huurovereenkomst hier niet aan? Dan loopt de verhuurder het risico dat de verhuur als gewone verhuur wordt gezien en hij de huur niet kan beëindigen. Bijzonderheden bij het verhuren van een koopwoning kan de verhuurder de hypotheekrente niet langer aftrekken. Daarom is het verstandig u te laten adviseren door de belastingsdienst of een financieel adviseur. ook is het verstandig dat de verhuurder zich laat informeren door een raadsman of jurist zodat een juist huurcontract wordt opgesteld. in de tijdelijke huurovereenkomst worden, op basis van de Leegstandswet, duidelijke afspraken gemaakt over de opzegging. De huurder bouwt geen huurbescherming op. Voor tijdelijk verhuur van de woning heeft men ook toestemming nodig van de bank of eventueel een andere hypotheekverstrekker. Deze instanties kunnen bepaalde voorwaarden stellen zoals dat de inkomsten uit de tijdelijke verhuur gebruikt moeten worden voor het aflossen van de hypotheek. Kosten De kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag zijn € 47,00.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bijdrage kosten leerlingenvervoer
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-05-25 | Thema: Onderwijs en wetenschap
Het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) behandelt de aanvragen voor een bijdrage in de kosten voor het leerlingenvervoer. Ga naar lereninzeeland.nl voor meer informatie. Aanvragen Op de website van het RBL kunt u het aanvraagformulier downloaden. Het aanvraagformulier stuurt u op naar het RBL samen met een inkomensverklaring (voorheen IB60-verklaring). De inkomensverklaring vraagt u aan bij de Belastingdienst. Vraag om de verklaringen van het belastbaar inkomen van beide ouders. De verklaring is niet nodig voor leerlingen die naar een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs gaan. Als de leerling meerderjarig is en handelingsbekwaam, kan hij of zij de aanvraag zelf doen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klein kansspel (bingo of rad van fortuin)
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema: Recht
Voor kleine kansspelen zoals bingo of rad van fortuin dient u een melding te doen bij de gemeente. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden: de waarde van de prijzen per spelronde mag niet meer bedragen dan € 400,- en de waarde van de prijzen per bijeenkomst (per dag) mag niet meer bedragen dan € 1.550,- en de vereniging moet minstens drie jaar bestaan en de opbrengst van het kansspel moet ten bate komen van een doel conform de statuten van de vereniging of een ander maatschappelijk goed doel. Dit mag niet het organiseren van kansspelen zijn. Ook mag er geen enkel persoonlijk belang zijn. Hoe doe ik een melding klein kansspel? Maak uw keuze uit de knoppen 'Klein kansspel melden'. Als burger heeft u hiervoor DigiD nodig. Als organisatie eHerkenning . Doe uw melding minimaal twee weken van te voren. Klein kansspel melden als burger Klein kansspel melden als organisatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en handhaving, tel 14 - 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Belastingen, algemene informatie
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2022-04-06 | Thema: Financiën, Natuur en milieu
U ontvangt van Sabewa Zeeland een gecombineerd aanslagbiljet “gemeentelijke heffingen” waarop verschillende soorten belastingen voorkomen. Als dat voor u geldt, ziet u op het aanslagbiljet ook de WOZ-waarde. Ook wel de WOZ-beschikking genoemd Sabewa Zeeland verzorgt de belastingen van de gemeente Terneuzen voor de volgende soorten belastingen: Afvalstoffenheffing Forensenbelasting Hondenbelasting Onroerende zaakbelasting Rioolheffing Toeristenbelasting BIZbijdrage Op de website van Sabewa vindt u uitleg over de verschillende belastingsoorten en over de tarieven die bij deze belastingen horen. Verder vind u meer informatie en formulieren voor verschillende aanvragen ook op de website van Sabewa-Zeeland
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gebruik andere achternaam
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-08-22 | Thema: Recht
Bent u gehuwd (geweest) of heeft u een partnerschap laten registreren? Dan kunt u bij ons aangeven met welke achternaam u voortaan aangeschreven wilt worden. Het gaat hierbij niet om een wijziging van de achternaam, maar om het 'voeren' van de achternaam. U kunt uw naamgebruik (laten) registreren in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u staat ingeschreven. De BRP geeft dit door aan overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, pensioenfondsen, het waterschap en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het gekozen naamgebruik geldt alleen voor correspondentie van overheidsinstanties. Andere instanties moet u zelf informeren. Op officiële documenten zoals een paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs staat altijd de eigen achternaam vermeld. Ongeacht welk naamgebruik u heeft gekozen. Wel kunt u uw naam laten aanvullen met de naam van uw (overleden) partner. U kunt uw verzoek om een andere naam te gebruiken online indienen. We verwerken uw verzoek binnen 14 dagen. Naamgebruik wijzigen Wat zijn de naamsmogelijkheden? Voor de vermelding van de achternaam heeft u 4 mogelijkheden: aanschrijving alleen op eigen naam; aanschrijving op eigen naam, gevolgd door de naam van de partner; aanschrijving op de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam; aanschrijving alleen op de naam van de partner. Gescheiden of weduw(e)(naar) Bent u gescheiden of weduw(e)(naar)? Dan kunt u de achternaam van uw ex-partner blijven gebruiken. U mag dan niet met een ander zijn getrouwd of een partnerschap hebben geregistreerd. Deze keuze kunt altijd weer veranderen. Verzoek vooraf doen Wilt u op korte termijn een huwelijk of een geregistreerd partnerschap aangaan? Dan kunt u het verzoek ook van tevoren doen. Het verzoek verwerken wij dan op de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Meer informatie trouwboekje
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Duurzaam bouwloket
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-11-01 | Thema: Natuur en milieu, Bestuur
Alle informatie over energiebesparende maatregelen voor uw woning kunt u vinden op ons Duurzaam Bouwloket (energieloket) (www.duurzaambouwloket.nl/Terneuzen). Je kan hier een vraag stellen op de site of bellen naar het callcenter 072-743 39 56 (dit callcenter wordt door ons ingehuurd). U kunt energie besparen door uw buitenmuren te isoleren, zonnepanelen te plaatsen of gebruik te maken van wind- of bodemenergie. Op de site vindt u ook mogelijkheden voor een lening of subsidie om deze duurzame verbeteringen uit te voeren. Duurzaam Bouwloket Kijk ook eens op de website van Rijksdienst voor ondernemers of Energiebesparendoejenu.nl. Hier vindt u nog meer informatie en subsidiemogelijkheden.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Onroerende zaakbelasting
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-29 | Thema: Financiën
De onroerende-zaakbelastingen (OZB) worden geheven over binnen de gemeente gelegen onroerende zaken. U ontvangt van Sabewa Zeeland een gecombineerd aanslagbiljet “gemeentelijke heffingen” waarop verschillende heffingen voorkomen, zoals de onroerende-zaakbelastingen. Indien van toepassing treft u op het aanslagbiljet ook de WOZ-waarde aan, de zogenaamde WOZ-beschikking. Sabewa Zeeland heft en int immers deze belasting voor de gemeente Terneuzen. Alle informatie over deze belasting vindt u via de website van Sabewa Zeeland. Sabewa Zeeland verricht ook de taxaties en verzamelt de relevante gegevens voor de deelnemende gemeenten binnen Sabewa Zeeland. Meer informatie hierover vindt u op de pagina “WOZ” van de Sabewa-Zeelandsite. Op de website van Sabewa-Zeeland kunt u terecht voor alle overige informatie en vragen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Uittreksel aanvragen voor advocaten
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema:
Bent u advocaat en heeft een uittreksel nodig voor een gerechtelijke procedure? Dan kunt u dit online of per post bij ons aanvragen. Andere bedrijven en organisaties kunnen een uittreksel alleen per post bij ons aanvragen. Voor een online aanvraag logt u in met E-herkenning. U gebruikt hiervoor ons contactformulier. Online aanvraag via contactformulier
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Papier
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Natuur en milieu
.grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} We halen maandelijks het oud papier op dat u in de blauwe container verzameld heeft. Denk bij oud papier aan kranten, folders, tijdschriften, kartonnen en papierenverpakkingen, wc- en keukenrolletjes, kartonnen dozen, enzovoort. We zamelen papier in voor recycling. Door zoveel mogelijk recycling van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden. Op de pagina over ophaaldagen vindt u meer informatie. Zoals wanneer uw wijk aan de beurt is. Waar staan de papiercontainers? We hebben in de gemeente Terneuzen ook papiercontainers, u kunt daar uw oud papier kwijt. Let op: papiercontainers bij appartementencomplexen zijn alleen toegankelijk voor bewoners. U vindt de papiercontainers op de volgende locaties. Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Wat gebeurt er met uw oud papier en karton? 5 oktober 2020, YouTube filmpje, 1:18
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Fietskluis, verhuur
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-06-10 | Thema:
In het Busstation Westerscheldetunnel in Terneuzen zijn fietskluizen ingebouwd. Het parkeerbureau van de gemeente beheert de fietskluizen. Het huren van een fietskluis kost: Per maand: € 10,00 Per jaar: € 40,00 De borg bedraagt € 30,00 euro. Een fietskluis is 60 cm breed. Voor meer informatie over het huren van een fietskluis of om u aan te melden, kunt u online contact met ons opnemen. U kunt ook bellen met 0115 - 455 490.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Beer- of zinkputten, septictanks en vetputten
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Bestuur
U kunt de gemeente vragen om uw beer- of zinkput of septictank te legen. U kunt hiervoor een Melding Openbare Ruimte (MOR) maken of een telefonisch verzoek doen. Een medewerker neemt contact met u op. Melding doen Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie Kosten De kosten vindt u op de website van Sabewa Zeeland. Vetputten Vetputten worden niet door de gemeente geleegd. Enkele bedrijven die u kunt benaderen zijn: Renewi.com of (040) 751 40 00 Van der Velde Rioleringsbeheer of (0164) 243 707 Van der Valk + De Groot of (0118) 475190
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Glas
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2024-06-25 | Thema: Natuur en milieu
Glas gooit u in de glascontainer. Let op: niet al het glas mag in de glascontainer. Alleen doorzichtig glas, bijvoorbeeld flessen en potten, maar ook vensterglas dat in de glasbakopening past. Door het gebruik van nieuwe technieken mogen er restjes in het glaswerk zitten. Ook mag er nog een deksel op zitten. Waar staan de glascontainers? U vindt de glascontainers op de volgende locaties. Wat mag NIET in de glascontainer? gloeilampen; kristalglas; stenen kannen en kruiken; melkglas (ondoorzichtig wit van kleur); spaarlampen en TL-buizen; porselein; ovenschalen; ruiten en spiegels. Spaarlampen en TL-buizen moet u aanbieden als klein chemisch afval. Grote stukken vensterglas en spiegelglas vallen onder bouw- en sloopafval. Neem over de inzameling hiervan contact op met de Milieustraat. Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van glas. 5 oktober 2020, YouTube filmpje, 1:23
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bedrijf verhuizen of uitbreiden
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema: Ruimte en infrastructuur
Wilt u uw onderneming verhuizen of uitbreiden? Dan is het goed te weten of de locatie voor de beoogde activiteiten gebruikt mag worden.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vluchtelingenpaspoort
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Recht
Bent u erkend als vluchteling en wilt u naar het buitenland reizen? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort aanvragen. Een vluchtelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vluchtelingenpaspoort is een reisdocument en een legitimatiebewijs. U kunt het vluchtelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen. Voor het aanvragen van een vluchtelingenpaspoort maakt u een afspraak. U moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van het vluchtelingenpaspoort, ook uw (jonge) kinderen. Na 5 werkdagen kunt u het paspoort ophalen. Afspraak maken vluchtelingenpaspoort Meenemen Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze verlopen zijn. Uw verblijfsvergunning, type III of IV. Een kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto. Indien jonger dan 18 jaar: ingevulde toestemmingsverklaring reisdocument minderjarige en legitimatiebewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over het kind). Als de ouders meekomen naar de gemeente, kunnen ze het formulier ter plekke invullen. Geld: u betaalt het paspoort bij de aanvraag met pin of contant. Voorwaarden U krijgt een vluchtelingenpaspoort als: u in Nederland woont en bent ingeschreven bij een gemeente; u een verblijfsvergunning heeft voor bepaalde of onbepaalde tijd, type III- of IV-document; u door de vreemdelingendienst erkend bent of toegelaten bent als vluchteling (A-status) en u niet als zodanig tot de landen Curacao, Sint Maarten en Aruba en de gemeenten Bonaire, Sint Eustatius en Saba bent toegelaten; uw identiteit en nationaliteit vaststaat. Verschil vreemdelingenpaspoort en vluchtelingenpaspoort Er bestaat een vreemdelingenpaspoort en een vluchtelingenpaspoort. Voor het verkrijgen van een vluchtelingenpaspoort moet u een vluchtelingenstatus hebben. Deze status krijgt u als u erkend bent als vluchteling. Als u geen vluchtelingenstatus heeft, komt u in aanmerking voor een vreemdelingenpaspoort. Kinderen Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort). Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Vingerafdrukken
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Buitenlands huwelijk registreren
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema:
Bent u in het buitenland getrouwd? Dan moet u uw huwelijk laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. U maakt hiervoor telefonisch een afspraak met ons via 14 0115. Meenemen Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). De originele, rechtsgeldige huwelijksakte, zo nodig met vertaling en legalisatie. Het huwelijk moet in het land waar u getrouwd bent rechtsgeldig zijn. Dit betekent dat de huwelijksakte is opgesteld volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie. Voor het registreren van uw buitenlandse huwelijk is de originele huwelijksakte nodig. Is deze niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans? Dan is het nodig dat u de huwelijksakte laat vertalen door een beëdigd vertaler. Buitenlandse huwelijksakten moeten meestal in het land waar u bent getrouwd worden gelegaliseerd. Buitenlandse huwelijksakte wordt Nederlandse huwelijksakte Heeft u of uw echtgeno(o)t(e) de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u uw buitenlandse huwelijksakte laten inschrijven in de Nederlandse registers van de burgerlijke stand. Dit kunt u doen bij de gemeente Den Haag. Dit geldt ook als u erkend vluchteling bent. Meer informatie hierover vindt u op de website van de gemeente Den Haag. Meer informatie Trouwen in het buitenland
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Alcohol schenken tijdens een evenement
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-25 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Zorg en gezondheid
Voor het schenken van zwak alcoholhoudende drank (minder van 15% alcohol) heeft u een ontheffing nodig volgens artikel 35 van de Alcoholwet van de gemeente. Hier zijn kosten aan verbonden. Doe uw aanvraag minimaal vier weken van te voren. Ontheffing aanvragen als burger Ontheffing aanvragen als organisatie Bij het evenement moet op ieder moment een leidinggevende aanwezig zijn die: in het bezit is van een Verklaring Sociale Hygiëne 21 jaar of ouder is niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vreemdelingenpaspoort
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-26 | Thema: Recht
Bent u een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning? En kunt u in het land van herkomst geen reisdocument krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal vijf jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vreemdelingenpaspoort is een reisdocument en een legitimatiebewijs. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen. Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort maakt u een afspraak. U moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van het vreemdelingenpaspoort, ook uw (jonge) kinderen. Het duurt twee maanden voordat u het vreemdelingenpaspoort krijgt. Zodra het paspoort klaar is, krijgt u daarvan bericht. Afspraak maken vreemdelingenpaspoort Meenemen Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze verlopen zijn. Uw geldige verblijfsvergunning. Een kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto. Indien jonger dan 18 jaar: ingevulde toestemmingsverklaring reisdocument minderjarige en legitimatiebewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over het kind). Als de ouders meekomen naar de gemeente, kunnen ze het formulier ter plekke invullen. Geld: u betaalt het paspoort bij de aanvraag met pin of contant. Voorwaarden U krijgt een vreemdelingenpaspoort als: u kunt aantonen dat u van uw eigen land geen paspoort kunt krijgen. Of dat het voor u niet mogelijk is om een reisdocument in een ander land aan te vragen; u een geldige verblijfsvergunning heeft; u bent ingeschreven bij de gemeente; uw identiteit en nationaliteit vaststaat. Kinderen Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort). Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Vingerafdrukken
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Wegen, straten, fietspaden en trottoirs, onderhoud
Bron: Terneuzen (gemeente) | Datum: 2023-09-06 | Thema: Bestuur
Indien u klachten of opmerkingen heeft over het onderhoud of de kwaliteit van de gemeentelijke infrastructuur kunt u een melding openbare ruimte indienen. Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie Wat valt onder de gemeentelijke infrastructuur? Wij zijn verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van de hele openbare infrastructuur binnen de bebouwde kom van onze gemeente. Hieronder vallen alle asfalt-, klinker- en onverharde wegen, pleinen, voetpaden en fietspaden, maar ook viaducten, rotondes, speelplaatsen, stoplichten, verkeersborden en -tekens en straatmeubilair zoals banken en vuilnisbakken. In het kader van ''duurzaam veilig verkeer' zijn wij ook verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van verkeersremmende maatregelen, zoals drempels, wegversmallingen en dergelijke. Wegenbeheer Plan Het onderhoud aan gemeentelijke verhardingen is opgenomen in het Wegenbeheer Plan. Dit plan komt tot stand door het uitvoeren van globale visuele inspecties van de verhardingen conform de wegenbeheer systematiek van het CROW (kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte). Naar aanleiding van deze inspecties wordt aan de hand van de mate en ernst van de geconstateerde schadebeelden en de beschikbare middelen een onderhoudsplanning gemaakt voor de komende jaren. Deze planning wordt om de twee jaar geactualiseerd met de gegevens van nieuwe inspecties.
Externe link: Ga naar website