Filters
Geselecteerde filters (2)
Zoekresultaten 1 - 50 van 53 resultaten
Externe link: Naturalisatieceremonie
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-21 | Thema:
De naturalisatieceremonie is een welkomstbijeenkomst voor nieuwe Nederlanders. Krijgt u door naturalisatie of optie de Nederlandse nationaliteit? Dan krijgt u een uitnodiging voor de naturalisatieceremonie. U bent verplicht de naturalisatieceremonie bij te wonen. Tijdens deze bijeenkomst besteedt de gemeente aandacht aan de betekenis van de Nederlandse nationaliteit. Ook legt u een verklaring van verbondenheid af. De burgemeester of wethouder reikt het naturalisatiebesluit of de optiebevestiging persoonlijk aan u uit. Pas na ontvangst van het document bent u Nederlander geworden. U heeft dan: het recht om te stemmen; het recht om zelf politiek actief te worden; het recht om ook in andere landen van de Europese Unie te wonen en te werken; het recht op hulp van Nederlandse ambassades in het buitenland.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Afvalcontainer of -pasje
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-04-05 | Thema:
Afvalcontainers en afvalpasjes (chipkaarten) zijn eigendom van ROVA en horen bij de woning. Laat de containers leeg en schoon achter als u gaat verhuizen. Een afvalpasje moet u ook in de woning achterlaten. Uw container omruilen bij een verhuizing Als u uw huidige containers wilt omruilen of vóór uw verhuisdatum gebruik wilt maken van de containers of de chipkaart, dan kunt u dat online doorgeven. Het omruilen van een container en het aanvragen van een afvalpasje bij een verhuizing is gratis. Afvalcontainer (of -pasje) aanvragen of omruilen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u dit liever regelen aan de balie van het gemeentekantoor? Dat kan tijdens de openingstijden. Ook als u niet gaat verhuizen, kunt u uw container omruilen Neem hiervoor direct contact op met ROVA. Contactgegevens van ROVA Is uw container verdwenen? ROVA kan een nieuwe container plaatsen. De kosten hiervan moet u zelf betalen, tenzij u kunt aantonen dat het buiten uw schuld is gebeurd. Neem contact op met ROVA om de situatie door te nemen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Ontheffing schenktijden paracommerciële horeca
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema:
Wilt u in uw clubhuis of kantine langer alcohol schenken dan volgens de Algemene plaatselijke verordening is toegestaan? Vraag dan een ontheffing aan. Doe dit minimaal 3 weken voor het begin van de activiteit. Wat zijn de voorwaarden? U mag alcohol verstrekken tot uiterlijk 24.00 uur. Als verstrekker moet u er op letten dat er geen alcohol gedronken wordt of voorhanden is na 24.00 uur. Hiervoor kunt u bijvoorbeeld zelf de regels stellen dat u tot uiterlijk 23.45 uur alcohol verstrekt. Bezoekers moeten om uiterlijk 01.00 uur zijn vertrokken. U mag wettelijk geen alcohol verstrekken aan personen onder de 18 jaar. U moet er als verstrekker op letten dat anderen ook geen alcohol verstrekken of doorgeven aan personen onder de 18 jaar. In de periode dat deze ontheffing geldt, moet er ten minste 1 verstrekker zijn die een Verklaring Sociale Hygiëne of een IVA-certificaat (een instructie verantwoord alcoholgebruik gevolgd hebben) heeft. Verstrekkers moeten lid zijn van de vereniging of tenminste betrokken zijn bij de vereniging (bijvoorbeeld als ouder of verzorger van minderjarige verenigingsleden). De activiteit mag geen festiviteit van persoonlijke aard zijn (bijvoorbeeld een verjaardag, jubileum of examenfeest). De activiteit moet passen binnen de doelstelling van de hurende of verhurende vereniging. Festiviteiten (feesten) mogen alleen bedoeld zijn voor de leden van de vereniging en niet voor derden van buiten de vereniging. U moet toezichthoudende ambtenaren altijd toelaten en u meewerken, zodat ze hun toezichthoudende taak kunnen uitvoeren. Als u deze of andere wettelijke voorschriften overtreedt kan dit strafrechtelijke én bestuursrechtelijke consequenties hebben. Wat zijn de kosten? Het aanvragen van een ontheffing kost niets. Een ontheffing aanvragen Kan met het volgende formulier: Ontheffing aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u de ontheffing niet online aanvragen? Download dan het pdf-formulier Ontheffing schenktijden alcohol (paracommercie) aanvragen (pdf, 238Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Een omschrijving van de activiteit. De locatie van de activiteit. De datum en het tijdstip waarop de activiteit plaatsvindt. Het aantal bezoekers dat u verwacht. Hoe vaak u dit jaar ontheffing heeft aangevraagd. Tel deze aanvraag daarbij mee. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. De gemeente toetst uw volledige aanvraag aan de Alcoholwet. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar. Meer informatie Algemene plaatselijke verordening
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gevonden en vermiste dieren
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-07-02 | Thema:
Heeft u een dier gevonden dat in nood is of verdwaald lijkt? Dan kunt u dit melden bij Dierenambulance Noord-West Veluwe. Melden kan via telefoonnummer 0341 - 23 05 29. U kunt de dierenambulance bellen voor: Gevonden/loslopende honden. Verwaarloosde of wilde katten (zonder vermoedelijke eigenaar). Gevonden kleine huisdieren (zoals tamme konijnen, cavia’s of parkieten). Gewonde kleine wilde dieren (zoals egels, eekhoorns en wilde vogels). Huisdier vermist of gevonden? Op de website van Amivedi staat wat u kunt doen als uw huisdier vermist is. Ook kunt u op deze website kijken of uw huisdier gevonden is.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verpakkingsglas
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-10-05 | Thema:
Verpakkingsglas is al het glas dat gebruikt is als eenmalige verpakking voor drank en voedsel. U kunt het glas wegbrengen naar de glascontainers. Statiegeldflessen kunt u in de supermarkt inleveren. De locaties van de glascontainers staan op de website van ROVA en in de ROVA-app. Meer informatie Alles over (verpakkings)glas
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Teruggave afvalstoffenheffing
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-03-25 | Thema:
Als u door een ziekte of een handicap structureel extra afval heeft, dan kunt mogelijk een deel van de kosten voor het legen van de afvalcontainer terugkrijgen. De regeling geldt niet voor mensen die tijdelijk (bijvoorbeeld door een operatie) of een gedeelte van een dag incontinent of afhankelijk van wegwerpbare medische hulpmiddelen zijn. Voor mensen die in een zorginstelling verblijven geldt de regeling ook niet. Geef door dat u voor een teruggave in aanmerking wilt komen Dat kan bij Stip (Steun- en informatiepunt). U kunt Stip op de volgende manieren bereiken: Bel naar 0578 - 69 94 99 Stuur een e-mail naar info@stipheerde.nl Hoe werkt het? Nadat de aanslag afvalstoffenheffing is opgelegd, wordt het aanvraagformulier verstuurd naar de personen die hebben aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen. Het aanvraagformulier moet u vervolgens volledig invullen en terugsturen. Voor de aanvraag geldt geen inkomens- of vermogensgrens. Als u voor de regeling in aanmerking komt, krijgt u de kosten voor 1.300 liter afval per jaar terug. Dit zijn ongeveer 9 containers van 140 liter, 5 containers van 240 liter of 32 zakken van 40 liter. U ontvangt een volledige aanslag afvalstoffenheffing. Na afloop van het belastingjaar krijgt u een deel daarvan terugbetaald.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klein chemisch afval
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-10-05 | Thema:
Klein chemisch afval (kca) is huishoudelijk afval waar chemische stoffen inzitten. Deze kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor het milieu. Voorbeelden van kca zijn: batterijen; accu's; verf; schoonmaakmiddelen; olieproducten. Kijk voor een volledig overzicht van kca op de website van ROVA. U kunt iedere zaterdag tussen 08.00 en 12.00 uur uw klein chemisch afval bij Lagemaat brengen. U moet zich kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Heerde. Oude medicijnen en injectienaalden Kunt u inleveren bij de apotheek in Heerde en Wapenveld.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Nadeelcompensatie
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-03-05 | Thema:
Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Als u van mening bent planschade te hebben en de oorzaak van de schade ligt voor deze datum, dan geldt de oude procedure voor planschade. Is de schade veroorzaakt na 1 januari 2024, dan geldt de onderstaande procedure voor nadeelcompensatie. Nadeelcompensatie De gemeente kan een omgevingsplan wijzigen of een omgevingsvergunning afgeven. Bijvoorbeeld als er een nieuwe woonwijk komt of als een nieuwe weg wordt aangelegd. U kunt daarvan nadeel ondervinden. Dit nadeel kan bijvoorbeeld bestaan uit waardevermindering van uw woning of verlies van inkomsten. Ook kan het voorkomen dat werkzaamheden die de gemeente uitvoert nadelig voor u uitpakken. Bijvoorbeeld: uw bedrijf was een aantal maanden moeilijk bereikbaar vanwege uitgelopen rioleringswerkzaamheden. U kunt daarvoor nadeelcompensatie aanvragen. U krijgt mogelijk een deel van de door u geleden financiële schade vergoed. Bekijk voordat u de aanvraag doet of u voldoet aan de voorwaarden. De gemeente heeft hiervoor de Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde vastgesteld. In deze verordening staat beschreven hoe de procedure eruit ziet als u een aanvraag om compensatie van nadeel wilt doen. Wat zijn de voorwaarden? U komt in aanmerking voor compensatie van nadeel onder de volgende voorwaarden: U heeft schade (u bent eigenaar, huurder, pachter of anders) of verlies van inkomsten; Er is een rechtstreeks verband tussen het handelen van de gemeente en uw schade; De schade moet niet behoren tot het normale maatschappellijke risico of het normale ondernemersrisico. U moet onevenredige schade hebben door een rechtmatig genomen besluit of handeling van de gemeente; De schade moet niet voorzienbaar zijn. Voorbeeld van wel voorzienbaar is: een ondernemer vestigt zich in een gebied waar werkzaamheden plaatsvinden en hij wist of kon weten dat dit zou gaan gebeuren; U vraagt de vergoeding aan binnen 5 jaar nadat u met de schade bekend bent geworden of binnen 5 jaar nadat een besluit onherroepelijk is geworden; U moet al het mogelijke hebben gedaan om het nadeel te voorkomen of te beperken; Er is geen andere regeling op grond waarvan u compensatie kunt krijgen. Kosten U betaalt voor de behandeling van de aanvraag € 500,-. Bij een positief besluit krijgt u dit bedrag terug, bij een negatief besluit niet. Nadeelcompensatie aanvragen Dit kan met het volgende formulier: Nadeelcompensatie aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt ook schriftelijk nadeelcompensatie aanvragen (pdf, 208Kb). Vul het formulier volledig in, voeg alle gevraagde documenten toe en stuur het naar ons op. Dat kan op de volgende manieren: Per post naar Postbus 175, 8180 AD Heerde. Per beveiligde e-mail via Zivver. Dit is een programma om e-mails met vertrouwelijke gegevens met versleuteling te versturen. Welke gegevens moet u aanleveren? Kopie eigendomsbewijs van onroerende zaak, huurovereenkomst of pachtovereenkomst; Eventuele relevante schriftelijke bewijzen die uw aanvragen ondersteunen; Bij een gemachtigde: schriftelijke machtiging waaruit blijkt dat de gemachtigde bevoegd is om namens u op te treden. De gemeente heeft 6 maanden de tijd om uw aanvraag te behandelen. De termijn kan verlengd worden tot 1 jaar. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Bekijk dan de volgende informatie: Afdeling 15.1 Omgevingswet Titel 4.5 Algemene wet bestuursrecht Verordening nadeelcompensatie gemeente Heerde U kunt ook contact met ons opnemen. Dit kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 94 Stuur een e-mail naar gemeente@heerde.nl.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Nederlandse nationaliteit opgeven of verliezen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2021-06-22 | Thema:
Als u de Nederlandse nationaliteit wilt opgeven, legt u daar een ‘verklaring van afstand’ over af. Heeft u kinderen onder de 18? Zij verliezen de Nederlandse nationaliteit dan automatisch ook. U moet uw Nederlandse identiteitsbewijs inleveren. U kunt ook op andere manieren de Nederlandse nationaliteit verliezen. U raakt het Nederlanderschap bijvoorbeeld kwijt als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt. Daarnaast kan uw Nederlanderschap worden ingetrokken, óók als u daardoor staatloos wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld: als u fraude heeft gepleegd bij de optie- of naturalisatieprocedure als u voor een misdrijf tegen de Nederlandse staat bent veroordeeld
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Milieubelastende activiteit
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-05-08 | Thema:
Wilt u een bedrijf starten of verbouwen? Of veranderen de activiteiten van uw bedrijf? Dan kan het zijn dat u een milieumelding moet doen of omgevingsvergunning moet aanvragen voor een milieubelastende activiteit. Een milieubelastende activiteit is een activiteit die nadelige gevolgen voor het milieu kan hebben. Denk aan het lozen van afvalwater in het riool of in de bodem. Controleer voordat u aan de slag gaat of u een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen voor uw activiteit. Dit doet u in het Omgevingsloket. Omgevingsloket Wat zijn de kosten? Een milieumelding doen kost niets. De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van de activiteiten waarvoor u een vergunning aanvraagt. In de tarieventabel bij de legesverordening kunt u de kosten voor uw aanvraag vinden. Welke termijnen gelden? Bij een melding kunt u na 4 weken beginnen met uw bedrijfsmatige activiteit. Bij een omgevingsvergunning is de behandeltermijn voor een aanvraag maximaal 8 weken. Voor complexe aanvragen is de behandeltermijn maximaal 6 maanden. Beide behandeltermijnen kunnen eenmalig worden verlengd met 6 weken. Na ontvangst van uw aanvraag, krijgt u schriftelijk bericht over de termijn. Bezwaar en beroep Bij een reguliere aanvraag kunt u binnen 6 weken bezwaar maken tegen de beslissing van de gemeente. Bij een complexe aanvraag kunt u binnen 6 weken beroep indienen bij de rechtbank. Dit kan alleen als u ook een zienswijze over het ontwerpbesluit heeft ingediend.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gezondheidsverklaring rijbewijs
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-01-18 | Thema:
Om veilig aan het verkeer deel te nemen, moet u gezond genoeg zijn. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor andere weggebruikers. Het CBR beoordeelt dit met de gezondheidsverklaring. Dat is een formulier met vragen over uw gezondheid. Door de verklaring in te vullen, kan het CBR beoordelen of u gezond genoeg bent om te rijden. U vult deze verklaring in via het CBR of de gemeente. Wanneer heeft u een gezondheidsverklaring nodig? U wilt een praktijkexamen doen voor het auto-, motor-, vrachtauto-, bus- of T-rijbewijs. U wilt uw rijbewijs verlengen met beperkte geldigheidsduur vanwege uw medische situatie. U wilt uw vrachtauto- of busrijbewijs halen of verlengen. U wilt uw rijbewijs verlengen en op de datum dat uw rijbewijs verloopt bent u 75 jaar of ouder. Let op: bent u nu 74 jaar en verloopt uw rijbewijs op of na uw 75e verjaardag? Dan heeft u dus een gezondheidsverklaring nodig. U heeft een rijbewijs en u twijfelt of u nog in staat bent om veilig aan het verkeer deel te nemen. Het CBR heeft uw rijbewijs ongeldig verklaard in een mededelingenprocedure (voorheen vorderingsprocedure) en u wilt opnieuw een rijbewijs aanvragen. U woont in Nederland en heeft nu een buitenlands rijbewijs. Waar kunt u een gezondheidsverklaring aanvragen? Mijn CBR voor het online indienen van een Gezondheidsverklaring. Log in op Mijn CBR met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Online indienen gaat sneller dan een papieren aanvraag. U kunt op Mijn CBR de status van uw aanvraag op elk moment bekijken. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. U kunt de Gezondheidsverklaring ook aanvragen bij de balie in het gemeentekantoor. Dit kan alleen op afspraak. U kunt contant of met uw pinpas betalen. Wanneer moet u uw Gezondheidsverklaring indienen? Dit legt het CBR uit in een filmpje. U kunt het filmpje bekijken op de website van het CBR. Wat zijn de kosten? Aanvragen bij het CBR: € 44,50. Aanvragen bij de gemeente: € 48,50.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Brandveilig gebruik gebouwen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-07-02 | Thema:
Als eigenaar, beheerder of gebruiker van een gebouw moet u een aantal maatregelen nemen om dat gebouw brandveilig te gebruiken. In het Omgevingsloket kunt u hier een melding voor doen. Dit kan via de volgende link: Ik wil een melding doen U moet een melding doen als: u aan meer dan 10 personen het volgende aanbiedt: bedrijfsmatig nachtverblijf (zoals in hotels en pensions) nachtverblijf als verzorging (zoals in ziekenhuizen en verpleeghuizen) dagverblijf aan kinderen jonger dan 12 jaar (zoals in basisscholen en kinderdagverblijven) dagverblijf aan mensen met een lichamelijke of geestelijke handicap er in het gebouw meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn u een woning kamergewijs gaat verhuren het gebruik van het bouwwerk op gelijkwaardige wijze voldoet aan de voorschriften van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) Beslissing op uw aanvraag De behandeltermijn van een melding is 4 weken. U krijgt schriftelijk bericht over uw melding.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Handhavingsverzoek indienen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-28 | Thema:
Vermoedt u dat iemand iets bouwt, gebruikt zonder vergunning of dat de regels van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) worden overtreden? Dan kunt u bij de gemeente hiervoor een melding indienen of u kunt de gemeente vragen om te handhaven. U kunt alleen een verzoek tot handhaving indienen als u belanghebbende bent. Als is vastgesteld dat u belanghebbende bent wordt uw verzoek in behandeling genomen en bekeken in hoeverre sprake is van een overtreding. Na het indienen van een handhavingsverzoek krijgt u een besluit over het vervolg van de handhavingsprocedure. U wordt hierdoor wel bekend bij de (mogelijke) overtreder. Het is niet mogelijk anoniem een handhavingsverzoek in te dienen. Melding doen U kunt ook door een melding laten weten dat u last heeft van een ‘overtreding' van de regels. Op een melding ontvangt u geen besluit van ons. U kunt uw melding anoniem doen. Melding situatie strijdig met wet- en/of regelgeving doen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Handhavingsverzoek indienen Wilt u geen melding doen? Doe dan een handhavingsverzoek. Handhavingsverzoek indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u het handhavingsverzoek niet online indienen? Dan kunt u het handhavingsverzoek per post indienen. Gebruik hiervoor het pdf-formulier handhavingsverzoek indienen (pdf, 126Kb).
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gebruikmaken privacyrechten persoonsgegevens
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-03-04 | Thema:
In de Basisregistratie Personen (BRP) staan de persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. Voor uw persoonsgegevens heeft u verschillende rechten. U kunt de volgende aanvragen doen: De verwerking van uw persoonsgegevens inzien. Uw persoonsgegevens laten corrigeren. Uw persoonsgegevens laten verwijderen. De verwerking van uw persoonsgegevens beperken. Uw persoonsgegevens overdraagbaar maken (data-export). U kunt ook bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. Een aanvraag doen of bezwaar maken Dit kan met het volgende formulier: Aanvraag doen of bezwaar maken Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u weten welke gegevens zijn vastgelegd in de BRP? Of aan welke instanties een overzicht van uw gegevens uit de BRP is verstrekt? Vraag dan een overzicht op. Op de pagina Inzien persoonsgegevens en verstrekkingen staat hoe u dat doet. Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan om geheimhouding van uw persoonsgegevens. Op de pagina Geheimhouding persoonsgegevens staat hoe u dat doet.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vermissing of beschadiging van een reisdocument
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-12-18 | Thema:
Is uw paspoort of identiteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Doe dan online een melding bij de gemeente. Vermissing reisdocument doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Uw melding van vermissing wordt direct verwerkt. Uw vermiste paspoort of identiteitskaart wordt als 'ongeldig' opgenomen in de nationale en internationale registers, zodat fraude met uw document en/of uw persoonsgegevens wordt voorkomen. Wanneer u in het weekend een melding van vermissing doet, kan er dus niet 2 dagen misbruik van het betreffende reisdocument worden gemaakt. U kunt de vermissing ook doorgeven aan de balie van het gemeentekantoor Maak hiervoor online een afspraak. Afspraak maken vermissing reisdocument. Wanneer kan ik een nieuw reisdocument aanvragen? Als u de vermissing van uw reisdocument heeft gemeld. Kijk voor informatie over het aanvragen van een nieuw reisdocument op de pagina Paspoort of Identiteitskaart. Vindt u uw reisdocument terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij de gemeente. U kunt uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart dus niet meer als identiteitsbewijs gebruiken omdat er in de periode van vermissing fraude mee gepleegd kan zijn. Gebruikt u het teruggevonden document daarna weer dan kunt u hier problemen mee krijgen. Bovendien is het document in de landelijke systemen vervallen en kunt u er niet meer mee reizen. Als uw reisdocument (zwaar) beschadigd is, moet u een nieuw reisdocument aanvragen Maak hiervoor online aan afspraak. Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken aanvragen identiteitskaart U moet het beschadigde reisdocument inleveren. Kijk onder 'Paspoort' of 'Identiteitskaart' voor de zaken die u moet meenemen. Handige link Wat moet ik doen als ik mijn paspoort of identiteitskaart kwijt ben?
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bouwplannen opvragen of inzien
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-02-07 | Thema:
U kunt documenten van aangevraagde of verleende omgevingsvergunningen die nog in procedure zijn bij ons opvragen of inkijken. Opvragen kan online via het formulier hieronder. Documenten opvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de documenten niet opvragen? U kunt de bouwplannen ook digitaal inkijken op het gemeentekantoor. Maak hiervoor een afspraak. Documenten van vergunningen die uit procedure zijn Kunt u opvragen met het aanvraagformulier op de pagina Bouwtekening opvragen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-10-05 | Thema:
Als inwoner of bedrijf kunt u bij de gemeente Een huisnummer aanvragen; Een verzoek indienen om een huisnummer te laten wijzigen; Een verzoek indienen om een huisnummer te laten intrekken. Voor nieuwbouw of niet vergunningsvrije aan-/verbouw hoeft u geen verzoek in te dienen. Hiervoor moet u namelijk een omgevingsvergunning met de activiteit "bouwen" aanvragen. Uw omgevingsvergunningsaanvraag wordt in dat geval door de gemeente automatisch gebruikt voor de beoordeling van het toekennen van een huisnummer.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Voornaam of achternaam wijzigen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-02 | Thema:
U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden. Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan wordt uw nieuwe naam opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast wordt uw nieuwe naam toegevoegd aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens worden hierover geïnformeerd. Wat zijn de voorwaarden? U kunt uw voornaam of die van uw kind wijzigen als u een goede reden heeft. Bijvoorbeeld omdat u gepest wordt of omdat uw voornaam verkeerd gespeld is bij de geboorteaangifte. Op de website van Justis leest u de voorwaarden die gelden om uw achternaam of die van uw kinderen te kunnen veranderen. Wat zijn de kosten? Bij het wijzigen van de voornaam betaalt u de kosten van uw advocaat en voor de griffie van de rechtbank. De kosten voor het wijzigen van de achternaam kunt u vinden op de website van Justis. Hoe doet u een aanvraag? Voornaam wijzigen U dient een verzoek in bij de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Uw advocaat vertelt wat u nodig heeft. Achternaam wijzigen U vult het aanvraagformulier achternaam wijzigen in op de website van Justis. Voeg de gevraagde stukken bij. U betaalt de aanvraag aan Justis. Hierover ontvangt u bericht. Justis beslist of uw achternaam wordt gewijzigd.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Asverstrooiing
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-02 | Thema:
Na een crematie krijgen nabestaanden de as van de overledene niet meteen mee. De asbus met daarin de as moet minimaal 1 maand bewaard blijven. De urn blijft op het crematorium. Daarna mag u zelf beslissen wat u met de as wilt doen. U kunt bijvoorbeeld de as verstrooien, mee naar huis nemen of laten bijzetten in een urnenmuur. Wilt u de as verstrooien? U mag geen overlast veroorzaken. Daarnaast is het verboden de as te verstrooien op: de verharde weg gemeentelijke begraafplaatsen crematoriumterreinen Het is soms mogelijk een ontheffing op dit verbod te krijgen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Bouwtekening opvragen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-12-14 | Thema:
Wilt u bouwen, verbouwen of op een andere manier iets aan uw omgeving veranderen? Dan kan het zijn dat u bij het aanvragen van een vergunning een kopie nodig heeft van een bouwtekening. U kunt een kopie van bouwtekening online opvragen. Kopie van een bouwtekening opvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Aangevraagde of verleende omgevingsvergunningen die nog in procedure zijn, kunt opvragen via het aanvraagformulier op de pagina Bouwplannen opvragen of inzien.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Geboorteaangifte
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-04-08 | Thema:
U heeft een kind gekregen, gefeliciteerd! Geef de geboorte aan bij de burgerlijke stand van de gemeente waar uw kind is geboren. Dit moet binnen 3 dagen. Is uw kind in de gemeente Heerde geboren? Maak dan een afspraak om de geboorte aan te geven. Afspraak maken Wilt u meer informatie over de termijn van 3 dagen? Lees dan de toelichting. Wie kan geboorteaangifte doen? De vader of meemoeder moet aangifte doen. Kan de vader of meemoeder niet? Dan moet de aangifte gedaan worden door: De moeder uit wie het kind is geboren. Iemand die bij de geboorte aanwezig was. De eigenaar van het huis waarin het kind is geboren. Een medewerker van de instelling waar het kind is geboren (bijvoorbeeld het ziekenhuis). Wat moet u meenemen? Uw geldige identiteitsbewijs. Een geldig identiteitsbewijs van de moeder uit wie het kind geboren is. Een bewijs van de dokter of verloskundige. Eventueel moet u meenemen: Een trouwboekje of partnerschapsboekje, als u wilt dat de gemeente de naam van uw kind hierin vermeldt. Een kopie van de akte van erkenning. Een kopie van de akte van naamskeuze. Een verklaring afgegeven door de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Geboorteakte bij geboorteaangifte Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Daarin staan: De gegevens van het kind (namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte). De gegevens van de ouder(s). De geboorteakte is het officiële document dat geldt als bewijs van de geboorte van het kind en als bewijs dat het kind de ouders heeft die in de geboorteakte staan. Als u wilt, kunt u een kopie van de geboorteakte kopen. Wat kost het? De aangifte van een geboorte kost niets. Een kopie van de geboorteakte kost € 16,60. De gemeente waar u woont neemt uw kind op in de BRP BRP is de afkorting van Basisregistratie Personen. In de BRP staan de persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. U krijgt hierover een brief. Het burgerservicenummer (BSN) van uw kind staat ook in deze brief. Verschillende organisaties krijgen automatisch bericht van de geboorte van uw kind. Bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank en het RIVM. U moet zelf de geboorte van uw kind aan uw zorgverzekeraar doorgeven. Achternaam voor uw kind kiezen Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. Lees meer informatie op de pagina Achternaam voor uw kind kiezen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Beroepschrift indienen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-28 | Thema:
Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep tegen deze beslissing. We noemen dat een beroepschrift indienen. In onze brief met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. U mag het beroepschrift in een andere taal schrijven. Voor een goede afhandeling door de rechtbank kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. Wat zijn de voorwaarden? U dient het beroepschrift binnen zes weken in. Deze zes weken gaan in vanaf de verzenddatum op onze beslissing. In uw beroepschrift moet staan: uw naam en adres; de datum waarop het beroepschrift is geschreven; een omschrijving en datum van het besluit waar u het niet mee eens bent (of een kopie ervan); de reden waarom u in beroep gaat; uw handtekening; indien van toepassing: de machtiging van de vertegenwoordiger die geen advocaat is. Stuur ook, als dat kan, een kopie mee van het besluit waar u het niet mee eens bent. Wat zijn de kosten? Kijk voor actuele tarieven op www.rechtspraak.nl. Hoe kunt u een beroepschrift indienen? U moet het beroepschrift sturen naar Rechtbank Gelderland in Arnhem. Dit moet binnen zes weken na de verzenddatum van de brief waarin het besluit staat. Voorlopige voorziening Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Hoger beroep Als u het niet eens bent met de beslissing van de rechter, kunt u binnen zes weken hoger beroep instellen. U leest bij de het vonnis van de rechtbank waar u in hoger beroep kunt gaan. Wilt u meer weten? Op www.rechtspraak.nl of www.raadvanstate.nl vindt u meer informatie over de procedures.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Registratie van een levenloos geboren kind
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-02-27 | Thema:
Het is voor ouders heel verdrietig als hun kind levenloos wordt geboren. Een erkenning van het bestaan van hun kind door een officiële registratie in de Basisregistratie personen (BRP) kan hun verdriet niet wegnemen, maar hopelijk helpen bij de verwerking. Registratie gebeurt door de gemeente waar de ouders wonen. Hoe werkt het? Met een registratie wordt uw kind zichtbaar voor u via MijnOverheid en op een uittreksel van de BRP. Naast uzelf heeft alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand inzage in deze registratie. Voor de in Nederland levenloos geboren kinderen is een akte van geboorte (levenloos) van de burgerlijke stand nodig is, om de registratie in de BRP te doen. Deze akte wordt opgemaakt door gemeente waar het kind is geboren. Wanneer en na hoeveel weken zwangerschap het kind is geboren, is niet relevant voor de registratie in de BRP. Wat zijn de voorwaarden? Een verzoek om registratie moet door elke ouder afzonderlijk worden gedaan. Het is niet mogelijk om voor een andere ouder een verzoek te doen. Op het moment van de geboorte van uw kind stond u ingeschreven in Nederland. U heeft na 1 oktober 1994 in Nederland ingeschreven gestaan. U heeft een akte van geboorte (levenloos) of een akte van levenloos geboren kind. Uw kind laten registreren Als uw kind levenloos is geboren Heeft u al eerder aangifte gedaan maar staat uw kind nog niet in de BRP? Dan kan dit nog. Wanneer u maar wilt. Het maakt hierbij niet uit hoe lang geleden het is. Moet u nog aangifte doen? Registratie in de BRP kan direct als u aangifte doet, maar dat hoeft niet. Als uw kind kort heeft geleefd Wij zetten uw kind automatisch in de BRP. Dit doen we na het opmaken van de geboorte- en overlijdensakte. U hoeft hier dus niets voor te doen. Heeft uw kind lang geleden kort geleefd en werd het toen niet in de BRP gezet? U mag uw kind dan nog in de BRP laten zetten. Neem hiervoor contact met ons op. Bel naar 0578 - 69 94 94 om een afspraak te maken om uw kind te laten registreren in de BRP. De registratie gebeurt niet aan de balie, maar in één van onze spreekkamers. Wat zijn de kosten? Het registreren van gegevens in de BRP is gratis. Meer informatie Aangifte doen van een levenloos geboren kind Rijksoverheid: vraag-en-antwoord registratie levenloos geboren kind
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Hondenbelasting
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-03 | Thema:
In onze gemeente hoeft u geen hondenbelasting te betalen. Wijzigingen hoeft u dus niet door te geven.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Spandoek, aankondigingsbord, paneel op welkomstportaal plaatsen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-04-13 | Thema:
Wilt u tijdelijk een spandoek ophangen of een aankondigingsbord plaatsen? Dan moet u een vergunning aanvragen. U moet uw aanvraag minimaal 6 weken van te voren indienen. Wat zijn de voorwaarden? Het spandoek, bord of paneel levert geen gevaar op maakt het beheer en onderhoud van de weg niet onmogelijk veroorzaakt geen overlast heeft geen kwetsende afbeeldingen en teksten De betreffende locatie is beschikbaar. Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Vergunning aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw vergunning liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Spandoek, aankondigingsbord, paneel op een welkomstportaal plaatsen (pdf, 107 Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Wat zijn de kosten? Het aanvragen van deze vergunning kost niets. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Het soort spandoek, bord of paneel dat u wilt gebruiken. Waar het spandoek, bord of paneel wordt opgehangen. Wanneer het spandoek, bord of paneel wordt opgehangen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw aanvraag. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Monument verbouwen, herstellen of aanpassen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-03-28 | Thema:
U wilt een monument verbouwen, herstellen of aanpassen. Meestal heeft u daar een vergunning voor nodig. Dit heet een omgevingsvergunning voor een monument. Wat zijn de voorwaarden? U heeft een vergunning voor een monument nodig, als: u eigenaar bent van een pand of terrein dat is aangewezen als beschermd monument, en u het monument wilt restaureren, grondig verbouwen of slopen Voor gewoon onderhoud hoeft u geen vergunning aan te vragen. Gewoon onderhoud is alles waarbij het uiterlijk van het interieur of van de buitenkant van het pand niet verandert. Voorbeelden zijn: bijhouden van het schilderwerk in dezelfde kleur kleine reparaties met de oorspronkelijke materialen Ook als u in het monument aanpassingen doet, kan dit vaak zonder vergunning. Denk aan het verwijderen van een niet-historische keuken of plafond. Heeft uw monument onderdelen die geen monumentale waarde hebben? Bijvoorbeeld een recente schuur? Dan zijn de bouwactiviteiten aan deze onderdelen ook vaak vergunningvrij. Gemeentelijke monumenten Werkzaamheden aan gemeentelijke monumenten moeten uitgevoerd worden volgens de uitvoeringsvoorschriften van duurzame instandhouding cultuurhistorische waarden. Deze voorschriften zijn door de provincie Gelderland opgesteld. De provincie Gelderland heeft samen met Monumentenwacht Gelderland een Gelderse kwaliteitsregeling Kennis & Kunde opgesteld. Deze kwaliteitsregeling kunt u raadplegen op de website kennisenkunde.info. Op deze website staat ook een register met gekwalificeerde bedrijven voor het werken aan monumenten. Termijn De behandeltermijn is in principe maximaal 8 weken. Voor grote veranderingen aan een Rijksmonument de behandeltermijn maximaal 6 maanden. Beide behandeltermijnen kunnen eenmalig worden verlengd met 6 weken. Na ontvangst van uw aanvraag, krijgt u schriftelijk bericht over de termijn. Controleer of u een vergunning moet aanvragen Dit doet u in het Omgevingsloket. Hier vraagt u ook een vergunning aan.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verhuizing buitenland doorgeven
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-11-22 | Thema:
Verhuist u naar het buitenland? Geef dit dan op zijn laatst 5 dagen voor uw vertrek aan ons door. U moet uw verhuizing doorgeven als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden in het buitenland gaat wonen. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing doorgeven. Verblijft u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing doorgeven, maar het hoeft niet. Vertrekt niet iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland? Dan moeten de mensen die naar het buitenland verhuizen persoonlijk naar het gemeentekantoor komen om de verhuizing door te geven. Dit geldt ook voor minderjarigen. Maak hiervoor online aan afspraak. Afspraak verhuizing buitenland maken Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kunt u de verhuizing online doorgeven. Verhuizing naar het buitenland doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wie kan de verhuizing doorgeven? Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent. Ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen. Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar. Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar. Curator voor een persoon die onder toezicht (curatele) is gesteld. Meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is. Heeft u een afspraak gemaakt om de verhuizing op het gemeentekantoor door te geven? Neem dan het volgende document mee: Een geldig identiteitsbewijs.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Aansprakelijk stellen gemeente
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-28 | Thema:
Denkt u dat u schade heeft aan uw eigendom(men) en/of heeft u een ongeval gehad door onze schuld van de gemeente? Dan kunt u ons aansprakelijk stellen. In dat geval kunt u ons vragen om een vergoeding van de door u geleden schade. Als u verzekerd bent, meldt u de schade bij uw verzekeraar. Zij regelen het verder met ons. Als u niet verzekerd bent, dient u de schadeclaim bij ons in. Dat kan online met het formulier hieronder. Indienen schadeclaim / aansprakelijkstelling Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u uw aansprakelijkstelling niet online indienen? Dan kunt u uw aansprakelijkstelling ook met een brief bij ons indienen. Welke gegevens moet u aanleveren? Naam, adres, postcode, woonplaats; Telefoonnummer en e-mailadres; IBAN (rekeningnummer); Reden van de aansprakelijkstelling; Datum en locatie van het voorval; Omschrijving van de schade en vermoedelijk schadebedrag; Bewijsstukken (bijvoorbeeld een foto van de locatie, een offerte voor het herstel van de schade). Wij beoordelen zelf uw melding. Als wij vinden dat er inderdaad sprake is van schade door ons handelen, dan krijgt u uw kosten vergoed (alles of een deel).
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Luchtruim gebruiken
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema:
Voor het opstijgen en landen met een heteluchtballon, kleine kabelballon of een helikopter heeft u ontheffing van de provincie nodig. Dit geldt ook voor het landen met een parachute. Wilt u meer informatie of een ontheffing aanvragen? Kijk dan op de website van de provincie Gelderland.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Achternaam voor uw kind kiezen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-03-21 | Thema:
Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. U moet uw keuze vastleggen voor de geboorte of bij de geboorteaangifte van uw eerste kind. Wilt u dit voor de geboorte vastleggen? Maak dan een afspraak. Bel hiervoor naar 0578 - 69 94 94. Beide ouders moeten bij de afspraak aanwezig zijn. En anders legt uw keuze vast bij de geboorteaangifte. U kunt alleen bij uw eerste kind de achternaam kiezen Alle kinderen die u daarna binnen dezelfde relatie krijgt, krijgen automatisch dezelfde achternaam als uw eerste kind. Als u geen keuze maakt, krijgt uw kind automatisch de achternaam die volgens de wet bij uw gezinssituatie hoort. Lees meer over een achternaam kiezen voor uw kind op de website van de Rijksoverheid. Keuze van de naam Is uw kind geboren tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het de achternaam van de vader of de meemoeder (= vrouwelijke echtgenote of geregistreerde partner van de moeder), als u beschikt over een anonieme donorverklaring. U laat een akte van naamskeuze opmaken als het kind de achternaam van de moeder moet krijgen. Is uw kind geboren tijdens uw huwelijk of geregistreerd partnerschap tussen 2 vrouwen, beschikt u niet over een anonieme donorverklaring én is of wordt het kind niet erkend? Dan krijgt het kind de achternaam van de 'dragende' moeder. Er is een akte van naamskeuze nodig als het kind de achternaam van de andere vrouw moet krijgen. Is er al een kind waarover de moeder en de vrouw beide het gezag hebben? Dan krijgen volgende kinderen die tijdens dit huwelijk of geregistreerd partnerschap worden geboren dezelfde achternaam als het eerste kind. Ongeacht wie de 'dragende' moeder is. Is uw kind geboren buiten het huwelijk of geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het de achternaam van de moeder. Als u wilt u dat uw kind de naam van de vader of meemoeder krijgt, dan moet het kind worden erkend. Bij de erkenning kiest u dan de achternaam van het kind. Niet veranderen en uitzondering U kunt de keuze van de achternaam achteraf niet meer veranderen. Behalve als u na de naamskeuze bij erkenning gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. Geef dan bij het regelen van uw huwelijk of partnerschap duidelijk aan dat u de achternaam van de kinderen wilt wijzigen. Meenemen bij het aanvragen Een geldig identiteitsbewijs van beide ouders. Wat zijn de kosten? Het doorgeven van een naamskeuze is gratis. Als u gebruik wilt maken van de overgangsregeling voor een dubbele achternaam: € 75,- voor het eerste kind € 50,- voor ieder volgend kind Dubbele achternaam kind Vanaf 1 januari 2024 is een nieuwe wet ingegaan: Invoering gecombineerde geslachtsnaam. Dit betekent dat u als ouders de mogelijkheid heeft om uw kind ook een combinatie van uw achternamen te geven. Dit kan tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of bij het erkennen van het kind. De keuze is eenmalig en geldt ook voor volgende kinderen. Overgangsregeling Er is ook een overgangsregeling. Dat betekent dat ouders van wie alle kinderen zijn geboren na 1 januari 2016 de achternaam kunnen laten aanpassen in een gecombineerde achternaam. De kosten hiervoor zijn € 75,- voor een eerste kind en € 50,- voor elk volgend kind. De aanpassing kan alleen voor alle kinderen samen. De overgangsregeling geldt tot 1 januari 2025. Welke combinaties zijn mogelijk? Mensen hebben verschillende typen achternamen. De meeste mensen hebben een enkele achternaam maar het komt ook voor dat iemand nu al een dubbele achternaam heeft. In dat geval worden deze namen gezien als 1 achternaam. De gecombineerde achternaam wordt zonder streepje ertussen geschreven. In de factsheet van de Rijksoverheid staan een aantal voorbeelden van de mogelijkheden met een gecombineerde achternaam. Adoptie Bij adoptie zijn er andere combinaties mogelijk. Als de (adoptie)ouders voor hun eerste kind hebben gekozen voor de achternaam van een van hen of voor een combinatie daarvan, dan kan een volgend adoptiekind die naam ook krijgen. Zij kunnen daarnaast kiezen voor de oorspronkelijke naam van het adoptiekind. Tenslotte kunnen zij (een deel van) de oorspronkelijke achternaam van het adoptiekind combineren met de eerder gekozen achternaam van een van hen beiden. Verschillende adoptiekinderen in het gezin kunnen dus dezelfde achternaam hebben, of verschillende achternamen. Bekijk de factsheet van de Rijksoverheid voor voorbeelden. Wat is het maximaal aantal namen dat doorgegeven kan worden? Er zit een maximum van twee naamdelen aan deze regeling. Als personen met een gecombineerde achternaam zelf kinderen krijgen dan kunnen zij in totaal voor deze kinderen ook maximaal twee naamdelen kiezen. Er zullen dan naamdelen vervallen om tot de gecombineerde achternaam te komen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Parkeren
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-02-09 | Thema:
Parkeren in de gemeente Heerde is gratis. In het centrum van de kern Heerde (Dorpsstraat) is een blauwe zone (parkeerschijfzone) ingericht. De blauwe zone voorkomt lang parkeren en verbetert daardoor de doorstroming. Zo is er meer parkeergelegenheid voor het winkelend publiek en wordt er efficiënt gebruik gemaakt van het beperkte aantal parkeerplaatsen. U kunt vrij parkeren op het parkeerterrein aan de Marktstraat. Hier zijn meer dan 100 parkeerplaatsen. Vanaf hier bent u via het park in enkele minuten lopen in het centrum. U moet een parkeerschijf gebruiken Van maandag tot en met zaterdag tussen 07.00 uur en 21.00 uur bij parkeren in de blauwe zone. U mag dan maximaal 2 uur lang parkeren op dezelfde plaats. U hoeft de parkeerschijf niet te gebruiken vóór 07.00 en ná 21.00 uur en op zondagen. U mag dan onbeperkt achtereen parkeren. U mag alleen parkeren in de aangegeven vakken, voorzien van een blauwe lijn. Ook op tijden dat u de parkeerkaart niet hoeft te gebruiken. Mag parkeren of stoppen langs een gele doorgetrokken streep? Nee dat mag niet. Stoppen of parkeren is daar namelijk verkeersgevaarlijk of –hinderlijk.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Echtscheiding of beëindiging geregistreerd partnerschap
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-12-14 | Thema:
Bent u gescheiden of is uw partnerschap beëindigd? Bij een echtscheiding moet de uitspraak van de rechtbank binnen 6 maanden bij de gemeente worden ingeleverd waar uw huwelijk is gesloten. Bij het beëindigen van een geregistreerd partnerschap moet dit binnen 3 maanden worden ingeleverd bij de gemeente waar het partnerschap is gesloten. Meestal regelt een advocaat dit voor u. Wat zijn de kosten? Het laten inschrijven van een echtscheiding in de registers van de burgerlijke stand is gratis. Een afschrift van de akte van ontbinding van het huwelijk kost € 15,70. Wat is de gang van zaken? U kunt uw huwelijk of partnerschap laten ontbinden. Daar heeft u een advocaat voor nodig. Heeft u een geregistreerd partnerschap en geen kinderen jonger dan 18 jaar? Dan kunt u ook een verzoek tot beëindiging van het partnerschap laten opstellen door een notaris. Lees de informatie op www.rijksoverheid.nl. De advocaat dient uw verzoek in bij de rechtbank. Deze procedure kunt u zelf of samen met uw partner opstarten. De rechter doet een uitspraak. Deze uitspraak staat op een officiële beschikking. De gemeente schrijft de beschikking van de rechtbank in de burgerlijke stand in. Daarna is uw huwelijk of partnerschap officieel ontbonden of beëindigd. Voorwaarde is dat er geen beroep tegen de beschikking meer mogelijk is. Achternaam veranderen Gebruikte u de achternaam van uw partner en wilt u dit veranderen? Lees meer over uw achternaam veranderen op de pagina Andere achternaam gebruiken. Wilt u meer weten? Bekijk dan de informatie op www.rijksoverheid.nl of neem contact op met Burgerzaken. Overige informatie Als u gaat scheiden, moet u veel regelen. Geldplan Scheiden levert op basis van enkele gegevens een eerste indicatie over financiële consequenties. Ook worden tips gegeven over vervolgstappen. Bekijk het Geldplan Scheiden.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Paardenbakkenbeleid
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-08-25 | Thema:
De gemeente is in principe en onder voorwaarden bereid medewerking te verlenen aan de realisatie en gebruik van een paardenbak bij een burgerwoning of een (agrarische) bedrijfswoning. Voor het toestaan van een paardenbak heeft de gemeente sinds 2007 beleidsregels. Het doel voor het hebben van beleidsregels voor paardenbakken is om de burger de mogelijkheid te geven om op een legale manier een paardenbak aan te leggen en te gebruiken, waarbij rekening is gehouden met de inpassing in het landschap en het voorkomen van overlast richting derden (buren). De vastgestelde beleidsregels worden als toetsingskader gehanteerd voor het aanleggen / bouwen en gebruiken van een paardenbak. Beleidsnotitie Paardenbakken in de gemeente Heerde
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Planschade
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-12-19 | Thema:
Als u schade hebt geleden door maatregelen op het gebied van ruimtelijke ordening, kunt u in aanmerking komen voor een vergoeding van de planschade. Het kan zijn dat uw woning in waarde is gedaald of uw woongenot is verminderd doordat de gemeente een bestemmingsplan heeft veranderd. U kunt dan in aanmerking komen tot een tegemoetkoming in planschade. Is de schade ontstaan voor 1 januari 2024? Dan is er nog sprake van planschade en geldt de oude procedure voor planschade. Is de schade veroorzaakt na 1 januari 2024, dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. In afdeling 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en afdeling 6.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) staat uitgebreid omschreven wanneer u wel en niet om een tegemoetkoming in planschade kunt verzoeken. De gemeente heeft hiervoor ook een Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Heerde 2008 vastgesteld. In deze procedureverordening staat beschreven hoe de procedure eruit ziet als u een verzoek om tegemoetkoming in schade wilt doen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Klacht indienen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-02-13 | Thema:
Bent u ontevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen. Dit moet u doen bij het college van burgemeester en wethouders. Het college kan u vragen om meer uitleg. U legt dan uit waardoor u te maken kreeg met de gemeente. Ook geeft u precies aan wat er gebeurd is. U kunt online een klacht indienen. Klacht indienen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wat doen wij met uw klacht? Na het versturen van de klacht krijgt u een ontvangstbevestiging. Daarin staat of wij de klacht wel of niet in behandeling nemen. Nemen wij uw klacht in behandeling? Dan krijgen u én de betrokken ambtenaar, over wie uw klacht gaat, 3 weken de tijd om op elkaars standpunt te reageren. U krijgt daarna de gelegenheid uw klacht in te trekken. Als u vasthoudt aan uw klacht, leggen wij uw klacht voor aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Deze functionaris beoordeelt de klacht en brengt advies uit aan het college. Uiterlijk 10 weken na ontvangst van uw klacht, neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit. U krijgt de beslissing per post. Bent u het niet eens met het besluit van het college van burgemeester en wethouders? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman gaan. Meer informatie Nationale ombudsman Klachtenverordening
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-28 | Thema:
Wij moeten binnen een vastgestelde periode een beslissing nemen over uw aanvraag. Deze periode heet de beslistermijn. Voor sommige aanvragen ligt de beslistermijn vast in de wet. Is er geen wettelijke termijn voor uw aanvraag? Dan geldt een 'redelijke termijn'. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing en hoe ingewikkeld de aanvraag of het bezwaar is. Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. Wij moeten in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken. Er is een ook wettelijke termijn waarin wij op uw bezwaar moeten reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken. Bij inschakeling van een bezwaarschriftenadviescommissie is dit doorgaans 12 weken. Let op: op grond van bijzondere wetgeving gelden soms andere termijnen. Ingebrekestelling sturen Als u binnen de beslistermijn geen beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift heeft ontvangen, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. Dat kan online met het formulier hieronder. Leg uit dat u een aanvraag of bezwaar heeft ingediend en dat de beslistermijn is verstreken. Ingebrekestelling sturen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. U kunt ook het pdf-formulier van www.rijksoverheid.nl downloaden, uitprinten, invullen, inscannen en naar ons toesturen. Wat is de hoogte van de dwangsom? De hoogte van de dwangsom is afhankelijk van de duur van de vertraging. Als de dwangsom gaat lopen gelden de volgende bedragen: € 23,00 per dag voor de eerste 2 weken; € 35,00 per dag voor de volgende 2 weken; € 45,00 per dag voor de overige dagen. De dwangsom loopt uiterlijk 42 dagen en bedraagt maximaal € 1.442,00. In sommige gevallen heeft u geen recht op een dwangsom Als wij door u veel te laat op de hoogte zijn gesteld. Als de aanvrager geen betrokkene is. Als de aanvraag niet volledig is. Meer informatie www.rijksoverheid.nl
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Toeristenbelasting
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-01-08 | Thema:
Ondernemers die een plek hebben waar personen kunnen overnachten moeten toeristenbelasting betalen. Ondernemers berekenen dit bedrag door aan hun gasten. De belasting wordt geheven per persoon per nacht. Wat zijn de voorwaarden? Uw gasten betalen voor de overnachting. Uw gasten staan niet in de basisregistratie personen (BRP) van onze gemeente ingeschreven. U vermeldt de toeristenbelasting apart op de factuur voor uw gasten. U registreert het aantal gasten en overnachtingen. Wat is het tarief? Het tarief is € 1,50 per persoon per nacht. Meer informatie Nachtverblijfregister Verordening toeristenbelasting gemeente Heerde
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Mantelzorgwoning
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-12-14 | Thema:
Een mantelzorgwoning is een woonvoorziening in of bij uw huis. De woning is bedoeld voor degene die u verzorgt (de zorgvrager). U (als mantelzorger) kunt ook zelf in een mantelzorgwoning wonen. In dat geval woont de zorgvrager in het bijbehorende huis. De mantelzorgwoning mag daarvoor gebruikt worden zo lang als de mantelzorgrelatie duurt. In een mantelzorgwoning mogen maximaal 2 personen wonen. Uitgebreide informatie over mantelzorg of een mantelzorgwoning vindt u via de volgende links: Wat is Mantelzorg? Wat is een mantelzorgwoning? Is de mantelzorg in uw huis? U gaat wonen in een huis om mantelzorg te verlenen, dan heeft u daar niet direct een vergunning voor nodig. U moet zich wel inschrijven bij de gemeente. Vraag bij de gemeente na of dit ook voor u financiële gevolgen heeft. Is de mantelzorg bij uw huis? Dan geldt de volgende informatie over een vergunningaanvraag. Vergunningvrij aanpassen of bouwen? In sommige gevallen kan huisvesting die te maken heeft met mantelzorg vergunningvrij zijn: Als mantelzorg plaatsvindt in een bestaande woning; Als mantelzorg plaatsvindt in een bestaand bouwwerk dat bij uw woning staat. Daarnaast is het soms mogelijk om in het achtererfgebied bij een woning een (tijdelijke) mantelzorgwoning te bouwen of te plaatsen. U kunt in het Omgevingsloket controleren of uw bouwplannen vergunningvrij zijn. Meer informatie en contact Neem voor vragen over vergunningen en bouwen, contact op met de afdeling Vergunningen van de gemeente Heerde. Dat kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 94. Stuur een e-mail naar gemeente@heerde.nl. Neem voor vragen over zorg en ondersteuning contact op met Stip. Dat kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 99. Stuur een e-mail naar info@stipheerde.nl. Veel gestelde vragen Moet ik aantonen dat ik een mantelzorger ben? De gemeente kan u vragen om een verklaring van een huisarts, wijkverpleegkundige of andere instantie dat er (medische) behoefte is aan langdurige zorg door de mantelzorger. Krijgt de mantelzorgwoning een eigen adres en huisnummer? Als een mantelzorgwoning een zelfstandige woning is met een eigen toegang die van binnen en buiten afsluitbaar is, dan krijgt de mantelzorgwoning een eigen adres en huisnummer. Dat betekent dat alle kosten die iemand heeft die zelfstandig woont, zoals rioolbelasting, ook voor die woning gelden. Krijg ik financiële ondersteuning van de gemeente voor de mantelzorgwoning? Een mantelzorgwoning wordt doorgaans niet vergoed vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). U kunt een melding doen voor een maatwerkvoorziening Wmo voor een aanpassing aan uw woning. Voor informatie hierover kunt u terecht bij Stip. Vormen de zorgvrager en de mantelzorger 1 huishouden, zodat dat gevolgen heeft voor mijn uitkering? Dat kan. Vraag dat na bij uw consulent inkomen. Stijgt de waarde van mijn woning door de mantelzorgwoning? Een tijdelijke mantelzorgwoning kan worden aangemerkt als onroerend goed. Dit kan dus gevolgen hebben voor de WOZ-waarde van de woning waardoor u meer moet gaan betalen aan belastingen.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Vuur stoken
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-04-18 | Thema:
U mag geen vuur stoken of vuur aanleggen in de openlucht. Wilt u een paasvuur organiseren of snoeihout verbranden? Dan moet u daarvoor een ontheffing aanvragen. U hoeft geen ontheffing aan te vragen als u Vuur maakt met kaarsen, fakkels, vuurkorven of terrashaarden. Vuur stookt om te koken, bakken of braden (zoals bij een barbecue). De activiteiten mogen geen brandgevaar voor de omgeving opleveren en er mogen geen afvalstoffen worden verbrand. Ook mag er geen sprake zijn van fase 2 bij natuurbrandgevaar. Kijk voor meer informatie hierover op www.natuurbrandrisico.nl. Wat zijn de voorwaarden voor een ontheffing? Aan de ontheffing is wel een aantal specifieke voorwaarden verbonden die afhankelijk zijn van plaats, omvang, aard en doel van het te ontsteken vuur. Voor het verbranden van snoeihout wordt alleen ontheffing verleend in de periode van 1 februari tot en met 31 maart. Lees de voorschriften (pdf, 283KB) voor het verbranden van snoeihout. Een ontheffing aanvragen Kan met het volgende formulier: Ontheffing aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw verzoek liever schriftelijk indienen? Download dan 1 van de volgende formulieren: Ontheffing stoken van een paasvuur aanvragen (pdf, 54Kb) Ontheffing stoken van snoeihout aanvragen (pdf, 68,9Kb) Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Voor het organiseren van een paasvuur: De adres- of locatiegegevens. De naam van de eigenaar van het adres / de locatie. Een akkoord van de eigenaar. Voor het verbranden van snoeihout: De adres- of locatiegegevens. De aard van het snoeimateriaal. De hoeveel snoeimateriaal (m3). Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw verzoek. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Groenstroken en restgronden kopen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-10-05 | Thema:
Wij verkopen soms grond: overhoeken (gronden kleiner dan 150 vierkante meter) restgronden (gronden groter dan 150 vierkante meter) De voorwaarden voor de verkoop van gemeentegrond staan beschreven in de notitie Grondzaken 2017 (pdf, 486Kb). Welke overhoek komt in aanmerking voor verkoop? Een stuk grond in de openbare ruimte dat grenst aan de grond die eigendom is van de aanvrager (particulier); vanwege haar karakter en ligging niet belangrijk is voor de indeling van de openbare ruimte; geen duidelijke openbare functie (meer) vervult. Wilt u een overhoek kopen? Doe dan een aanvraag met het volgende formulier. Gemeentegrond kopen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Restgronden Wilt u meer weten over de (verkoop van) restgronden? Neem dan contact met ons op.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Eerste inschrijving in Nederland
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-02-14 | Thema:
Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit heet een eerste inschrijving. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen. Wat zijn de voorwaarden? Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven. U moet over de juiste documenten beschikken om in Nederland te mogen wonen. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook uw partner en uw kinderen zich persoonlijk inschrijven. Soms is het nodig dat u buitenlandse documenten laat legaliseren in het land waar u vandaan komt. Dat laat de echtheid van een document zien. Wilt u zich inschrijven? Maak dan een afspraak. Afspraak maken Wat moet u meenemen? Een geldig identiteitsbewijs, waaruit uw nationaliteit blijkt. Een bewijs dat u woonruimte heeft, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van het pand. Een akte van geboorte als u geboren bent in het buitenland. Bij een vreemde nationaliteit van buiten de Europese Unie: een bewijs van rechtmatig verblijf. Dit vraagt u aan bij de IND. Als u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba komt: een verhuisbericht. Eventueel de volgende akten: een huwelijks- of een echtscheidingsakte; een akte van overlijden (als bewijs dat het huwelijk door overlijden is ontbonden); geboorteakten van de kinderen. Heeft u een bewijs van uitschrijving uit het vorige land? Neem dat dan ook mee.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Speelautomaat plaatsen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-12-11 | Thema:
Wilt u een speelautomaat plaatsen? Dan moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig. Wat zijn de voorwaarden? Er is een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning moet aanvragen bij de Kansspelautoriteit. Wat zijn de kosten? Een vergunning kost voor 1 kansspelautomaat voor een periode van 4 jaar: € 226,50 voor 2 of meer kansspelautomaten voor een periode van 4 jaar: - een basisbedrag van € 90,50. - en voor iedere volgende kansspelautomaat komt er € 136,00 bij. Een aanwezigheidsvergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Aanvraagformulier vergunning speelautomaat (pdf, 128Kb) Download het formulier. Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Het nummer van de exploitatievergunning. De datum van de verleende horecavergunning. Het aantal kansspel- en behendigheidsautomaten dat u wilt plaatsen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening (APV). Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Adopteren van groen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-08-08 | Thema:
Wilt u meehelpen aan het onderhouden van het groen in uw eigen omgeving? Dan kunt u het groen in uw buurt adopteren! Ze zeggen weleens: ‘Het gras is groener aan de overkant’. En misschien ervaart u dat ook, als u kijkt naar het groen in uw omgeving. Maar daar kunt u nu zelf verandering in brengen! De gemeente Heerde biedt haar inwoners namelijk de mogelijkheid om het groen in de omgeving te adopteren. U kunt op deze manier zelf, of samen met uw buren, de omgeving mooi en netjes houden. En bent u van mening dat de buurt wel wat meer kleur kan gebruiken? Of heeft u nieuwe ideeën voor de inrichting van het groen? Dan kunt u hierover meepraten met de gemeente. Niet voor alle groenstroken is adoptie mogelijk, maar voor veel wel. Mogelijk dus ook voor het groen bij u in de buurt.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Kind erkennen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-03-21 | Thema: Recht
Als u niet getrouwd bent en u geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft een kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als niet-wettelijk ouder kunt u een kind erkennen. Dit kan alleen als het kind 1 wettelijk ouder heeft. De erkenning doet u persoonlijk bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Afspraak maken Als u het kind erkent: krijgt u een zorg- en opvoedingsplicht voor het kind; kan het kind uw achternaam krijgen; krijgt het kind erfrecht; krijgt u automatisch gezag over het kind. U mag dan beslissingen nemen voor het kind. Wilt u dit niet? Dan legt u samen met de moeder een verklaring af bij de erkenning. Lees meer over het gezamenlijk gezag op de website van de Rijksoverheid. U kunt het kind op 3 momenten erkennen: Tijdens de zwangerschap. Het voordeel hiervan is dat u direct na de geboorte beslissingen mag nemen voor het kind. Wat er ook gebeurt. U krijgt een kopie van het erkenningsbewijs. Deze heeft u nodig voor de geboorteaangifte. Bij de geboorteaangifte. U mag dan niet direct na de geboorte beslissingen nemen voor het kind. Dat mag pas als u het kind erkend heeft bij de geboorteaangifte. Na de geboorteaangifte. Erkenning binnen een huwelijk of geregistreerd partnerschap Wordt het kind geboren terwijl u als man getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder? Dan heeft u automatisch zeggenschap over het kind. Erkenning is dan niet nodig. Bent u als vrouw getrouwd met de moeder of heeft u een geregistreerd partnerschap met de moeder? Dan heeft u automatisch zeggenschap over het kind. Als er bij de geboorte van het kind een anonieme donorverklaring is, bent u ook automatisch juridisch ouder van het kind. Is er bij de geboorte geen anonieme donorverklaring, dan moet u als vrouw het kind erkennen. Is toestemming nodig? De moeder moet altijd toestemming geven voor erkenning van kinderen tot 16 jaar. Bij het eerste kind kan dit alleen persoonlijk. De moeder moet dan voor de erkenning mee naar de gemeente. Bij een volgend kind kan dit schriftelijk. Kind tussen 12 en 15 jaar Een kind tussen de 12 en 15 jaar geeft zelf toestemming voor erkenning. Het kind moet voor de erkenning mee naar de gemeente. Het kind ondertekent het erkenningsbewijs. Net als de moeder. Kind van 16 jaar of ouder Een kind van 16 jaar of ouder geeft zelf toestemming voor erkenning. Het kind moet voor de erkenning mee naar de gemeente. Het kind ondertekent zelf het erkenningsbewijs. De moeder hoeft geen toestemming te geven. De moeder en de erkenner krijgen automatisch samen gezag over het kind. Wil de moeder dat niet? Dan moet ze aanwezig zijn bij de erkenning. Ze moet dan een verklaring over het gezag afleggen. Wat kost het? Het erkennen van een kind is gratis. Een uittreksel uit de burgerlijke stand kost € 16,60. Wat moet u meenemen? Geldig identiteitsbewijs van de moeder. Geldig identiteitsbewijs van uzelf (de erkenner). Als de (aanstaande) moeder niet meekomt, moet zij schriftelijk toestemming voor de erkenning geven. Als het kind in een andere gemeente is geboren: de geboorteakte. Is het kind 12 jaar of ouder? Dan moet uw kind toestemming geven voor de erkenning. Dit kan door mee te gaan naar de gemeente of door schriftelijk toestemming te geven. Achternaam van uw kind Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. De achternaam die u voor uw eerste kind kiest, wordt ook de achternaam voor volgende kinderen binnen dezelfde relatie. Lees meer op de pagina Achternaam kiezen voor uw kind.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Gevonden en verloren voorwerpen
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-07-02 | Thema:
Heeft u iets gevonden of bent u iets verloren? Doe dan een melding bij ons via www.verlorenofgevonden.nl. Klik hiervoor op de volgende link: Een gevonden of verloren voorwerp melden U kunt ook zelf kijken of uw voorwerp al is gevonden. Klik hiervoor op de volgende link: Een verloren voorwerp zoeken Gevonden voorwerpen kunt u naar ons brengen of zelf bewaren Wij bewaren het voorwerp zolang als het nodig is. Wilt u het voorwerp thuis bewaren? Dan geldt een bewaartermijn van minimaal 1 jaar. Wij sturen u een bericht als de eigenaar zich meldt of wanneer de bewaartermijn is vervallen. Heeft niemand zich gemeld als eigenaar, dan wordt u in principe eigenaar van het voorwerp. Wij zorgen voor contact tussen eigenaar en vinder als een voorwerp is gevonden. Bent u eigenaar en moet u het voorwerp afhalen op het gemeentekantoor? Maak dan een afspraak. Bel naar 0578 - 69 94 94. Neem uw legitimatiebewijs mee bij het ophalen. Wat moet u doen bij vermissing van een reisdocument? Doe dan een melding bij ons. Dat kan via het formulier op de pagina Vermissing of beschadiging van een reisdocument. Heeft u een vraag? Neem dan contact met ons op. Dat kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 94. Stuur een e-mail naar gemeente@heerde.nl.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Grof huishoudelijk afval
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-10-05 | Thema:
Grof huishoudelijk afval (grofvuil) is al het huishoudelijk afval dat niet in de restcontainer past of hoort. Op de website van ROVA leest u welke materialen en grondstoffen dat zijn. U kunt uw grof huishoudelijk afval brengen naar Lagemaat, Zwarteweg 1, 8181 PD Heerde. Lagemaat afvalinzameling U kunt uw grof huishoudelijk afval tegen betaling ook laten ophalen door ROVA. Kijk voor meer informatie op de website van ROVA. Grof tuinafval Kunt u iedere zaterdag kosteloos brengen bij Lagemaat. Tussen 08.00 uur en 12.00 uur. U moet zich kunnen legitimeren als inwoner van de gemeente Heerde.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Briefadres
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-06-21 | Thema:
Als u geen woonadres heeft kunt u bij ons een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling. Met een briefadres bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Wat zijn de voorwaarden? De belangrijkste voorwaarden voor een briefadres zijn: U heeft een goede reden voor uw aanvraag. Het kan zijn dat u: (tijdelijk) geen woning heeft; schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk; in een gevangenis of psychiatrische inrichting verblijft; bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is. Het briefadres is in Nederland. Het briefadres is geen postbus. U heeft toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar. Wat zijn de kosten? Een briefadres aanvragen is gratis. Wilt u een briefadres aanvragen? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Wat moet u meenemen bij uw aanvraag? Een schriftelijke uitleg, waarin u vertelt waarom u een briefadres nodig heeft. Schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres. Een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar. Een geldig identiteitsbewijs van uzelf.
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Aangifte doen van een levenloos geboren kind
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2024-04-03 | Thema:
Is uw kind levenloos geboren of leefde uw kind maar kort? Uw verlies is een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis. Wij proberen u daarom bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen. Uw kind is levenloos geboren U doet aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. De gemeente maakt ‘een akte van geboorte (levenloos)’ op. Uw kind heeft kort geleefd Is uw kind in dezelfde gemeente geboren en overleden? Dan doet u daar de aangifte van geboorte en de aangifte van overlijden. Is uw kind in een andere gemeente overleden? Dan doet u de aangifte van overlijden daar. Aangifte doen U maakt online een afspraak voor ‘Overlijdensaangifte’. Afspraak maken De aangifte van overlijden kost niets. Na de aangifte maken wij een akte van overlijden op. Hiervan wordt een uittreksel afgegeven. De kosten van het uittreksel zijn € 16,60. Wie mag aangifte doen? Een van de ouders. Een uitvaartondernemer. Iemand die bij de geboorte aanwezig was, bijvoorbeeld een vriend of familielid. Medewerkers van het ziekenhuis. Wat moet u meenemen naar de afspraak? Een geldig identiteitsbewijs. De verklaring van de arts van het overlijden van het kind. Toestemming voor begraven of cremeren Om uw kind te kunnen begraven of cremeren heeft u toestemming van ons nodig. Dit noemen we een verlof tot begraven of cremeren. U krijgt dit direct bij de aangifte van overlijden van uw kind. Aangifte moet u daarom voor de begrafenis of crematie doen. Een kind hoeft niet begraven of gecremeerd te worden als het kind na een zwangerschap van minder dan 24 weken levenloos wordt geboren. Of als het kind na een zwangerschap van minder dan 24 weken levend wordt geboren en binnen 24 uur na de geboorte overlijdt. Het kind mag wel begraven of gecremeerd worden. Op verzoek van de ouders kan dan een verlof tot begraven of cremeren worden afgegeven. Voorwaarde is wel dat er een doktersverklaring of ander bewijs wordt overgelegd. Meer informatie Registratie van een levenloos geboren kind Rijksoverheid: hoe doe ik aangifte van een levenloos geboren kind?
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Uitstel van betaling en betalingsregeling
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2022-03-03 | Thema:
Als u de gemeentebelasting niet op tijd kunt betalen, kunt u vragen of u de belasting in termijnen mag betalen. Of dat u de belasting later mag betalen (uitstel van betaling).
Externe link: Ga naar websiteExterne link: Verhuizing doorgeven
Bron: Heerde (gemeente) | Datum: 2023-11-22 | Thema:
Verhuist u naar Heerde? Of verhuist u binnen Heerde naar een ander adres? Geef uw nieuwe adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door of maximaal 4 weken ervoor. Wij schrijven u in op het nieuwe adres en zorgen voor uitschrijving op uw oude adres. Een verhuizing doorgeven is gratis. Verhuizing doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wie kan een verhuizing doorgeven? Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent. Ouder, voogd of verzorger voor inwonende kinderen. Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als zij verhuizen naar hetzelfde adres. Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar als zij verhuizen naar hetzelfde adres. De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld. Een meerderjarige die daarvoor schriftelijk is gemachtigd. Wilt u de verhuizing op het gemeentekantoor doorgeven? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Heeft u een afspraak gemaakt om de verhuizing aan de balie van het gemeentekantoor door te geven? Neem dan de volgende documenten mee: Een geldig identiteitsbewijs. Als u bij iemand gaat inwonen: schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.
Externe link: Ga naar website