Filters
Zoekresultaten 1 - 50 van 54 resultaten
Paspoort
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Het aanvragen van een paspoort kan alleen op afspraak. U moet de Nederlandse Nationaliteit hebben en staat ingeschreven in de gemeente. Iedereen moet het paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen). U betaalt bij de aanvraag. Na vijf werkdagen kunt u uw paspoort afhalen zonder afspraak tijdens de openingstijden. Haal het paspoort binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt het paspoort ongeldig en zijn wij verplicht het te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid. Reist u veel, dan kan het handig zijn om een Zakenpaspoort (meer bladzijden; meer ruimte voor visa en douanestempels) of een Tweede Paspoort (i.v.m conflicterende landen) aan te vragen. Noodpaspoort Bent u uw paspoort kwijtgeraakt en moet u onmiddellijk op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de marechaussee (geldig voor één reis). Kijk op deze website van de Marechaussee voor meer informatie.
Ga naar websiteVluchtelingenpaspoort
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Een vluchtelingenpaspoort is een reisdocument voor mensen die niet de Nederlandse nationaliteit hebben en erkend zijn als vluchteling in Nederland. Met een vluchtelingenpaspoort kunt u niet naar het land van herkomst reizen.Het aanvragen van een vluchtelingenpaspoort kan alleen op afspraak.U moet een geldige verblijfsvergunning hebben en ingeschreven staan bij de gemeente.De geldigheidsduur van het vluchtelingenpaspoort is minimaal één en maximaal vijf jaar.U moet het vluchtelingenpaspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. Afhalen kan zonder afspraak tijdens de openingstijden.U betaalt bij de aanvraag.Na vijf werkdagen kunt u op afspraak het paspoort afhalen zonder afspraak tijdens de openingstijden.Bent u niet geregistreerd als vluchteling? Dan kunt u geen vluchtelingenpaspoort, maar wel een vreemdelingenpaspoort aanvragen.U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.
Ga naar websiteLoterij en bingo
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema:
Voor het organiseren van een loterij heeft u een loterijvergunning nodig.Voor het organiseren van een bingo moet u een melding doen.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.
Ga naar websiteAfschrift akte Burgerlijke Stand
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-04 | Thema:
Heeft u een bewijs nodig van geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden? Vraag dan een afschrift (kopie) van de officiële akte aan. Dit kunt u alleen doen bij de gemeente waar de akte is opgemaakt (dus bijv. uw geboorteplaats). U kunt het afschrift online aanvragen. Een online aangevraagd afschrift wordt via de post naar u toegestuurd. Dit duurt dus enkele dagen.U betaalt bij de aanvraag.Als u het document in het buitenland gaat gebruiken kunt u kiezen voor een internationale versie. Op een internationaal uittreksel staat een uitleg in de volgende talen: Nederlands, Engels, Duits, Frans, Turks, Spaans, Italiaans, Grieks, Portugees en Servisch.Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente woont? Vraag dan een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan in uw woonplaats.
Ga naar websiteLegalisatie handtekening
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:
Bij de gemeente kunt u uw handtekening op een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. U zet dan bij de gemeente (team burgerzaken) uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. het legaliseren van uw handtekening kan alleen op afspraaku komt persoonlijk bij ons langs met het document waarop u uw handtekening gaat zettenu tekent het document waar de medewerker Burgerzaken bij isde medewerker vergelijkt deze handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijsde medewerker verklaart dat de handtekening van u is
Ga naar websiteParkeerontheffing blauwe zone inwoners
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-08-27 | Thema:
Onder specifieke voorwaarden is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor blauwe parkeerzones. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.
Ga naar websitePlanschade
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-02 | Thema:
Planschade is schade door een herziening, ontheffing of afwijking van een bestemmingsplan, zoals waardevermindering van uw woning of inkomensschade. U kunt een verzoek indienen voor een tegemoetkoming. Dit kunt u doen via het aanvraagformulier onder ‘downloads’.
Ga naar websiteOmgevingsvergunning bouwen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-02 | Thema:
Om te bouwen of verbouwen, heeft u vaak een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u geen vergunning aan te vragen. Op het Omgevingsloket doet u de vergunningscheck om te controleren of u een vergunning nodig heeft. Daar kunt u daarna gelijk de vergunning online aanvragen. Na ontvangst van uw vergunningaanvraag geven we u ook advies over de brandveiligheid in uw pand of woning. Bekijk voor meer informatie de website van de brandweer. De omgevingsvergunning is de vervanger van onder andere de bouwvergunning. Kijk op de website regels op de kaart voor meer informatie. Principeverzoek omgevingsvergunning Wilt u voordat u een aanvraag om een omgevingsvergunning indient weten of uw (bouw)plan haalbaar is? Dan kunt u een principeverzoek indienen. Het voordeel is dat de kosten hiervan lager zijn dan voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Ook zijn er voor het indienen van een principeverzoek minder aanvullende documenten nodig. Het (bouw)plan hoeft ook nog niet zo gedetailleerd uitgewerkt te zijn als bij een definitieve aanvraag om een omgevingsvergunning. Bekijk hiervoor de pagina principeverzoek. Vergunning in een flits Een flitsvergunning is een complete vergunningaanvraag waarop binnen twee werkdagen kan worden beslist. U kunt voor een aantal bouwplannen een flitsvergunning krijgen. De bouwwerken erfafscheidingen en dakkapellen komen in aanmerking voor een flitsvergunning. Er zijn een paar voorwaarden waar de aanvraag aan moet voldoen.De aanvraag moet: Passen in het bestemmingsplan (zie ruimtelijkeplannen).Compleet zijn (zie checklist erfafscheidingen).Passen in de welstandscriteria (zie welstand).Digitaal ingediend worden via het omgevingsloket. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor een flitsvergunning? Bel dan naar het team vergunningen via 14 0252 ( WABO)
Ga naar websiteExploitatievergunning openbare inrichting
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-10-10 | Thema:
Heeft u een horecabedrijf (ook wel een openbare inrichting genoemd) dan heeft u een exploitatievergunning openbare inrichting nodig. Een openbare inrichting is een hotel, restaurant, pensioen, café, waterpijpcafé, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid met bijbehorend terras. Als u een exploitatievergunning aanvraagt, doen wij altijd een Bibob-toets. Lees hierover meer op de pagina Bibob. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Horeca met alcohol verstrekking Als u een onderneming gaat exploiteren waar u ook alcohol gaat schenken dan vraagt u een alcoholvergunning aan. Mogelijk dat vrijstelling van een exploitatievergunning dan aan de orde is. Een aanvraag voor een exploitatievergunning wordt dan automatisch aangemaakt. Terras Volgens de Algemene Plaatselijke Verordening van Lisse is het terras onderdeel van de (horeca)exploitatievergunning. Horecaondernemers zonder alcoholvergunning die een terras willen, moeten een exploitatievergunning aanvragen. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Ligt uw terras op gemeentegrond? U moet dan voor het gebruik van de openbare grond precariobelasting betalen. Als u schermen, afdaken of vlonders wilt gebruiken, heeft u een omgevingsvergunning nodig. U vraagt dit aan via het omgevingsloket.
Ga naar websiteEvenementenvergunning
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-08-11 | Thema:
Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk is. Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig of moet u een melding doen. Om te bepalen wat in uw situatie van toepassing is, doet u de vergunningcheck. Door enkele vragen te beantwoorden, ziet u direct welk resultaat op uw evenement van toepassing is: Een melding voor een doorlopende of meerjarenvergunning;een melding klein evenement;of de aanvraag voor een evenementenvergunning. Zo weet u snel en eenvoudig waar u aan toe bent. Jaarlijks in de maand maart kunt u een aanvraag voor een evenementenvergunning indienen voor het organiseren van de najaarsfeesten met kermis in Sassenheim en Voorhout, zie de voorwaarden.Een aanvraag voor een speelvergunning voor een circus moet ingediend worden voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, zie de voorwaarden.LET OP: het gebruik van ballonnen en lachgas is in de gemeente Teylingen verboden.
Ga naar websiteCollecteren en kleding inzamelen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-04-24 | Thema:
Organisaties die in het landelijke collecterooster van het CBF zijn opgenomen mogen collecteren of kleding inzamelen in de toegewezen week. Zij hoeven geen vergunning aan te vragen en ook geen melding te doen bij de gemeente.Organisaties met een CBF-keurmerk maar niet opgenomen in het landelijk collecterooster moeten een vergunning aanvragen voor de week waarin zij willen collecteren of kleding willen inzamelen.Organisaties die in Lisse gevestigd zijn of waarbij er een directe relatie bestaat tussen het bestedingsdoel en Lisse word een vergunning verleend, in de nog beschikbare vrije periode, wanneer de organisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.Aan organisaties die niet zijn opgenomen in het collecterooster van het CBF en niet staan op het vastgestelde rooster van de gemeente Lisse wordt alleen vergunning verleend als de organisatie positief is beoordeeld door het CBF door middel van het CBF-Keur of een Verklaring van geen bezwaar.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Informatie collecterooster CBF Via de knop ‘collecterooster CBF’vindt u het landelijk collecterooster. Op dit rooster staan de periodes en de instanties waarvoor vergunning is afgegeven. Hierop ziet u ook ‘vrije periodes’ staan. Deze worden door ons niet op het rooster ingevuld. Wilt u weten of er in de ‘vrije periodes’ een collecte wordt gehouden, kijk dan op de gemeentepagina van het Lisser Nieuws en op onze website onder ‘Gemeenteberichten’.
Ga naar websiteMilieuvragen of klachten
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-08-28 | Thema:
Voor milieuklachten kunnen inwoners terecht bij de Omgevingsdienst West-Holland. Dien uw klacht in bij de Omgevingsdienst West-Holland. Zij kunnen u helpen met klachten en vragen over: GeluidStankBodemvervulingWatervervulingLuchtvervuilingGestort vuil in natuurgebieden
Ga naar websiteVergunningsvrij bouwen en verbouwen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema:
Gaat u bouwen, verbouwen of slopen? Doe een vergunningscheck om te weten of u een omgevingsvergunning nodig heeft. Na de check kunt u daar de vergunning direct online aanvragen of de sloopmelding indienen. Heeft u geen vergunning nodig? Houd er wel rekening mee dat u zich aan regels voor de veiligheid en gezondheid moet houden uit het Bouwbesluit.
Ga naar websiteOplaadpunten elektrische auto's
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-07-29 | Thema:
De gemeente Lisse wil elektrisch rijden bevorderen. Hierbij is het belangrijk dat er voldoende laadmogelijkheden zijn. Wie op eigen terrein kan parkeren kan vaak voor eigen gebruik een laadpunt realiseren, maar wanneer een auto alleen in de openbare ruimte geparkeerd kan worden is het belangrijk dat er voldoende openbare laadpalen beschikbaar zijn. Huidige laadpalen De huidige laadpalen in de openbare ruimte zijn in beheer van Allego, EcoTap of EVnet. Is er een probleem met een laadpaal? Op de laadpaal staan contactgegevens van de leverancier. De leverancier is verantwoordelijk voor de laadpaal. De gemeente heeft hier geen rol in. Nieuwe laadpalen Op dit moment is er geen leverancier aangewezen om nieuwe laadpalen te plaatsen. De gemeente onderzoekt welke leverancier dit in de toekomst mag. In augustus 2022 hebben we onderzoek voor een concept plankaart. Deze reacties worden meegenomen in de vaststelling van de locaties op de plankaart. We verwachten dat de gemeenteraad begin 2024 de plankaart vaststelt. De gemeente gaat niet alle nieuwe laadpalen in een keer laten plaatsen. Na vaststelling van de plankaart door het college wordt een verkeersbesluit genomen voor plaatsing van een laadpaal. In de komende jaren worden jaarlijks verkeersbesluiten genomen voor de plaatsing van aanvullende nieuwe palen op de vast te stellen locaties. Veelgestelde vragen Welke partij plaatst een openbare laadpaal? Laadpalen worden niet door de gemeente geplaatst. De gemeente bepaalt alleen waar een nieuwe laadpaal geplaatst mag worden. Op dit moment is er geen leverancier aangewezen. We onderzoeken de mogelijke aanbieders voor laadpalen in de gemeente. Dit is een lastig proces. Een laadpaal wordt op openbare grond geplaatst. De leverancier van een laadpaal maakt winst op het leveren van de stroom die u via de laadpaal ontvangt. Dit betekent dat wij als gemeente een onderzoek moeten starten om te kijken welke aanbieders in onze gemeente laadpalen mogen plaatsen. Wanneer staat de gemeente het plaatsen van openbare laadpalen weer toe? We hopen begin 2024 meer informatie te hebben hierover. We informeren onze inwoners hier over via verschillende communicatiekanalen. Is het mogelijk om zelf de locatie van een openbare laadpaal te kiezen? Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer u een openbare laadpaal aanvraagt bij een aanbieder die zich committeert aan onze beleidsregels en procedures, kan deze enkel een laadpaal plaatsen op de vastgestelde locaties. Mag ik een eigen laadpaal plaatsen? Op eigen terrein mag u een laadpaal plaatsen voor eigen gebruik. Hier heeft u geen vergunning voor nodig. U mag geen eigen laadmogelijkheid plaatsen in de openbare ruimte. Mag ik een verlengkabel neerleggen naar mijn voertuig op een openbare parkeerplaats, vanaf mijn eigen huis of eigen terrein? Een verlengde private aansluiting (VPA) is niet toegestaan. Ook niet wanneer er een afdekmat, kabelgoot of dergelijke wordt gebruikt. Mag een openbare laadpaal door iedereen gebruikt worden? Een openbare laadpaal mag gebruikt worden door een ieder die daar met een voertuig (auto/motor) wil laden. Zowel particuliere als zakelijke voertuigen, zoals bestelbussen of taxi’s, mogen aan de laadpaal staan. Parkeren op deze plaatsen is dan enkel toegestaan tijdens het laden van het voertuig. Als een laadpaal in een parkeerschijfzone (blauwe zone) staat, geldt dan ook de maximale tijdsduur? In een parkeerschijfzone geldt een maximale parkeerduur, ook voor parkeerplaatsen bij een laadpaal. Gebruik van de parkeerschijf is verplicht, ook bij het opladen van elektrische voertuigen.
Ga naar websiteBoom kappen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-10-14 | Thema:
Wilt u een boom kappen? Dan is het belangrijk om te controleren of u hier een vergunning voor nodig heeft. Vanaf 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet. Via het Omgevingsloket kunt u een vergunningcheck doen of een omgevingsvergunning aanvragen.
Ga naar websiteNaamgebruik
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema:
Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Wel kunt de achternaam van uw partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U kunt na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.U doet dat bij de gemeente waar u woont. Dat kan dus een andere gemeente zijn als waar u bent getrouwd.Geef de wijziging naamgebruik bij voorkeur online door.Als u schriftelijk uw wijziging naamgebruik wilt doorgeven, download dan het aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs op naar de gemeente, ter attentie van team Burgerzaken.Op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, staat altijd op eigen achternaam, eventueel aangevuld met de naam van uw partner. Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak. De mogelijkheden (Alleen als u getrouwd bent (geweest) of u bent een geregistreerd partner (geweest) kunt u de achternaam van uw partner gebruiken). alleen de eigen naamalleen de naam van uw partnerde eigen naam, gevolgd door de naam van de partnerde naam van de partner, gevolgd door de eigen naam
Ga naar websiteNederlander worden: optieprocedure
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Als niet-Nederlander kunt u onder bepaalde voorwaarden de Nederlandse nationaliteit aanvragen. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie zijn er twee mogelijkheden: naturalisatie of optie. Een optieprocedure duurt ongeveer drie maanden. Niet iedereen kan optie aanvragen. Lees wat de voorwaarden zijn en hoe u optie aanvraagt op de website van de IND. Maak een afspraak voor een informatiegesprek.
Ga naar websiteRiolering problemen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-09-25 | Thema:
Heeft uw riool een verstopping? Kijk eerst zelf wat er aan de hand is en waar de verstopping zit. Op uw terrein zit een ontstoppingsstuk. Dit is meestal bij de overgang van uw tuin naar de straat. Graaf het ontstoppingsstuk op en kijk erin: Staat het vol water? Dan zit de verstopping in het gemeenteriool.Is het droog? Dan zit de verstopping waarschijnlijk op uw terrein. Zit het probleem buiten uw privéterrein in het gemeentelijk deel van het riool? Maak dan een melding via Fixi of bel naar 14 0252. Wij verhelpen de verstopping dan zo snel mogelijk. Buiten de openingstijden kunt u voor spoedzaken contact opnemen met de storingsdienst via telefoonnummer 06 53 89 35 25. Bij een verstopping in uw eigen leidinggedeelte bent u zelf verantwoordelijk voor het verhelpen hiervan. Kosten Een verstopping op gemeentegrond wordt door Meerlanden opgelost. Wij betalen deze kosten. Zit de verstopping op uw eigen terrein? Dan moet u deze zelf verhelpen en zijn de kosten voor uzelf. Heeft u zelf opdracht voor(ontstoppings-)werkzaamheden aan derden gegeven? Dan vergoeden we deze kosten niet. Ook niet bij een verstopping op gemeentegrond. Informatie huisaansluiting Wilt u een tekening van uw huisaansluiting? Neem dan contact met ons op. Wij hebben niet van alle huisaansluitingen gegevens of actuele gegevens beschikbaar.
Ga naar websiteLigplaats pleziervaartuigen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema:
Heeft u een pleziervaartuig en wilt u in de kern Sassenheim een ligplaats innemen aan een gemeentelijke kade? Dan heeft u een vergunning nodig. De gemeente geeft een vergunning af voor boxen van 7,5 meter. Deze boxen zijn allemaal genummerd. Aan de Industriekade zijn de boxen geschikt voor pleziervaartuigen tot 10 meter en een tweetal tot 13 meter Voor welke ligplaatsen de gemeente een vergunning afgeeft, ziet u op de plattegronden onderaan deze pagina bij 'Downloads'. Voor de kernen Warmond en Voorhout kunnen geen vergunningen worden verleend omdat er geen locaties zijn aangewezen. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.
Ga naar websiteIdentiteitskaart
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Het aanvragen van een identiteitskaart kan alleen op afspraak.Een identiteitskaart moet u persoonlijk aanvragen en afhalen (jonge kinderen moeten ook aanwezig zijn bij aanvragen en afhalen)U moet de Nederlandse nationaliteit hebben en ingeschreven staan in de gemeente.U betaalt bij de aanvraag.Na vijf werkdagen kunt u de identiteitskaart afhalen zonder afspraak tijdens de openingstijden.Haal de identiteitskaart binnen drie maanden na uw aanvraag op. Daarna wordt de kaart ongeldig en zijn wij verplicht deze te vernietigen. In dat geval moet u opnieuw de aanvraag doen en betalen.Vanaf 2021 is het bij reizen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) verplicht om een geldig paspoort te laten zien. Reizen naar Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland kan dus niet meer met een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.Reist u met kinderen? Lees hier meer informatie over op de website van de Rijksoverheid.nl.
Ga naar websiteBrievenbus stickers (NEE/NEE, JA of NEE/JA)
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-08-13 | Thema:
U kunt zelf kiezen welke reclame en folders u in uw brievenbus wilt ontvangen. Dit doet u met een sticker op uw brievenbus. U kunt uw keuze ook doorgeven via de website van InMijnBus of bellen naar 088-8424398. NEE-NEE: U krijgt geen reclame en geen huis-aan-huiskrant.NEE-JA: U krijgt geen reclame, maar wel de huis-aan-huiskrant.JA: U krijgt reclame en de huis-aan-huiskrant.Geen sticker: Zonder JA-sticker mag de bezorger geen reclame bezorgen. U krijgt wel de huis-aan-huiskrant. Let op: andere bezorgers mogen nog steeds flyers in uw brievenbus doen. Stickers De stickers zijn gratis. U kunt ze ophalen bij het gemeentehuis. Klachten Krijgt u toch ongewenste reclame ondanks uw sticker? Dan kunt u een klacht indienen bij Stichting Reclame Code.
Ga naar websiteWaarmerken kopie of afschrift document
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:
Soms heeft u een gewaarmerkt document nodig. U kunt hiervoor terecht bij de gemeente. De gemeente geeft met een stempel en een handtekening aan dat een kopie van een document er precies zo uitziet als het origineel. U moet hiervoor een afspraak makenDocumenten die de gemeente waarmerkt: Nederlandse reisdocumenten en Nederlandse rijbewijzen Voor andere documenten dan hierboven genoemd, zoals diploma’s of getuigschriften van onderwijsinstellingen en buitenlandse documenten kunt u kijken op de website van DUO.
Ga naar websiteMarktstandplaatsvergunning
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema:
Als u vanaf een vaste plek aan de openbare weg goederen wilt verkopen of diensten wilt aanbieden, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Vaste standplaatsen buiten de weekmarkt om Dit geldt voor de vaste standplaatsen voor de verkoop van consumptieartikelen, maar ook voor tijdelijke standplaatsen bijvoorbeeld een bus van CZ, Beter Horen of borstkankeronderzoek of een kraam van een politieke partij. De locaties van deze vaste standplaatsen zijn: 3 op de Grachtweg (voor vaste standplaatsen).1 op het parkeerterrein van de Poelmarkt (Vivaldistraat) (voor vaste standplaatsen).diverse locaties te bepalen door aanvrager en ter beoordeling door het college. Uitsluitend voor tijdelijke standplaatsen. Informeer via apv.vergunningen@hltsamen.nl of er nog vaste standplaatsen vrij zijn voordat u een aanvraag doet. Standplaatsen op de weekmarkt Als u met een kraam op de weekmarkt wilt staan heeft u een standplaatsvergunning nodig. De weekmarkt vindt iedere maandag plaats van 11.00 tot 16.00 uur op het Meer en Houtplein. Als er een vaste standplaats op de weekmarkt vrijkomt, dan maken wij dit openbaar bekend en worden kandidaten voor de vrijgekomen vaste standplaats uitgenodigd om een vergunningaanvraag in te dienen. Op dit moment zijn er standplaatsen beschikbaar op de weekmarkt van Lisse, heeft u interesse neem dan contact op met apv.vergunningen@hltsamen.nl.
Ga naar websiteAlcoholvergunning en ontheffing
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-08-29 | Thema:
Er is een (nieuwe)alcoholvergunning nodig als: Als u een horecabedrijf of slijterij exploiteert.Als u een nieuwe onderneming start waar u alcoholhoudende drank gaat schenken.Als u een bestaand horeca bedrijf overneemt.Als u alcoholhoudende dranken verkoopt of schenkt in een buurthuis of (sport)kantine.Als u tijdens een bijzondere gelegenheid, zoals een muziek- of sportevenement, zwak alcoholhoudende drank wilt schenken (minder dan 15%). Het is niet toegestaan om flessen alcohol te verkopen.Als u een alcoholvergunning heeft, maar er wijzigingen zijn aan bijvoorbeeld de inrichting of de leidinggevende.Als de rechtsvorm wijzigt. Bijvoorbeeld, uw horecabedrijf werd eerst geëxploiteerd door een v.o.f. en de rechtsvorm wijzigt in een bv. Voor de Alcoholwet betekent dit dat het een nieuwe onderneming is en dat er een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd. Als u een alcoholvergunning aanvraagt, doen wij altijd een Bibob-toets. Lees hierover meer onder ‘werkwijze’. Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningscheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.
Ga naar websiteOmgevingsvergunning, principeverzoek
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-27 | Thema:
Wilt u voordat u een aanvraag om een omgevingsvergunning indient weten of uw (bouw)plan haalbaar is? Dan kunt u een principeverzoek indienen. Het voordeel is dat de kosten hiervan lager zijn dan voor het aanvragen van een omgevingsvergunning. Ook zijn er voor het indienen van een principeverzoek minder aanvullende documenten nodig. Het (bouw)plan hoeft ook nog niet zo gedetailleerd uitgewerkt te zijn als bij een definitieve aanvraag om een omgevingsvergunning.
Ga naar websiteEmigreren
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:
Emigreert u naar het buitenland? Of gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland? Dan moet u de verhuizing doorgeven aan de gemeente. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen voor vertrek aan de gemeente doorgeven. Dat kan persoonlijk (aan de balie) en soms schriftelijk. Schriftelijk aangifte U kunt dit formulier gebruiken voor de aangifte (English form) van emigratie. als u alleen woontals álle familieleden die op uw adres ingeschreven staan emigreren Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart) met het ingevulde aangifteformulier of een ondertekende brief naar team Burgerzaken. In de brief zet u tenminste de volgende gegevens: Uw naam en de namen en geboortedata van alle familieleden die meeverhuizenHet land waar u naar toe gaatNieuwe woonplaats en adresVerhuisdatumTelefoonnummer/emailadres Stuur uw aangifte naar: Gemeente Hillegom, team BurgerzakenHoofdstraat 115, 2181 EC HillegomPostbus 32, 2180 AA Hillegom Persoonlijk aangifte Persoonlijk afgeven met een afspraak mag altijd, maar moet als: Niet alle gezinsleden van uw adres meeverhuizen naar het buitenland. Iedereen die wel emigreert moet bij de afspraak aanwezig zijn.U verhuist naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U heeft op die eilanden een bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig voor inschrijving.Maak een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.
Ga naar websiteAangifte van overlijden
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-09-11 | Thema:
De aangifte van overlijden wordt gedaan in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger deze aangifte, maar een nabestaande mag dit ook doen. Wilt u als nabestaande de aangifte doen, neem dan telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252 voor een afspraak. Neem bij de aangifte een geldig legitimatiebewijs mee en de verklaring van overlijden (via arts). Neem het trouwboekje van de overledene mee als u het overlijden daarin wilt laten vastleggen. Info voor uitvaartverzorgers U kunt digitaal aangifte doen. Gebruik hiervoor de knop 'afspraak maken' op deze pagina. Uitvaartverzorgers kunnen ook aangifte doen via de mail. Heeft u niet eerder in deze gemeente via de mail aangifte gedaan, neem dan telefonisch contact op met burgerzaken via telefoonnummer 14 0252.
Ga naar websiteBegraafplaatsen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-06 | Thema:
In de gemeente zijn begraafplaatsen. Op deze pagina vindt u meer informatie.
Ga naar websiteVerklaring omtrent het gedrag (VOG)
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:
Uit een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) blijkt dat iemands gedrag geen bezwaar oplevert voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. U hebt een VOG bijvoorbeeld nodig als u gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Voor de verklaring wordt bij het ministerie van Justitie en de politie nagegaan of er over u gegevens in de straf- of politieregisters zijn opgenomen. De werkgever of organisatie die de VOG nodig heeft, geeft aan hoe u de aanvraag kunt indienen: digitaal of schriftelijk. Digitaal aanvragen: Vaak geeft de organisatie waarvoor u een VOG nodig heeft aan, dat zij de aanvraag digitaal voor u klaarzetten. U ontvangt een mail met daarin een link om de aanvraag te doen. U hoeft niet naar het gemeentehuis te komen.U betaalt met iDEALU krijgt de VOG (of afwijzing) binnen 1 tot 4 weken toegestuurd Schriftelijk aanvragen aan de balie Download het VOG-aanvraagformulier via Justis en vul dit inMaak een afspraakDe gemeente stuurt uw aanvraag door naar JustisU betaalt bij de aanvraagU krijgt de VOG (of afwijzing) binnen 2 tot 4 weken toegestuurd Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak.
Ga naar websiteLeerlingenvervoer
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-10-14 | Thema:
Voor leerlingen met een lichamelijke, zintuigelijke, psychische en/of verstandelijke handicap is er leerlingenvervoer. Bekijk alle voorwaarden op deze pagina en regel het online.
Ga naar websiteOmgevingsvergunning, milieu
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-07-09 | Thema:
Als u een bedrijf of organisatie wilt beginnen of veranderenEr zijn verschillende milieuregels waar u zich aan moet houdenControleer via het Omgevingsloket online of u een vergunning nodig heeft of melding moet doen
Ga naar websiteBewijs van in leven zijn en attestatie de vita
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2024-12-19 | Thema:
Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita zijn schriftelijke bewijzen dat u in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. U vraagt deze documenten aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Het is voor gebruik in Nederland. U vraagt deze online aan via de onderste knop Online regelen bewijs van in leven zijn (uittreksel BRP) of u maakt een afspraak om naar de balie te komen. Bij een online aanvraag wordt het document per post naar u toegestuurd (en dit duurt dus enkele dagen). Een attestatie de vita is een verklaring van de burgerlijke stand en is voor gebruik in het buitenland. Deze verklaring moet u persoonlijk aanvragen bij de gemeente. Maar hiervoor een afspraak.
Ga naar websiteSociale huurwoningen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-07-09 | Thema:
Als u op zoek bent naar een sociale huurwoning dan kunt u zich inschrijven als woningzoekende inschrijven bij Huren in Holland Rijnland. Bij hen vindt u ook informatie over wooncorporaties in de regio. Helpt u graag mensen om uw heen? En heeft u ruimte over in jouw huis en hart? Misschien is Kamers met Aandacht dan iets voor u. Heeft u vragen over urgentie, inschrijving of woontoeslagen? Dan kunt u terecht bij Stek.
Ga naar websiteGeboorteaangifte
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-02-14 | Thema:
Bent u ouder(s) geworden? Doe de geboorteaangifte binnen drie werkdagen na de geboorte. Dit doet u in de gemeente waar het kind geboren is. Maak hiervoor een afspraak.Lukt het niet om via de website binnen drie dagen een afspraak te maken, neem dan telefonisch contact op met de gemeente via het telefoonnummer 14 0252. We maken een geboorteakte op waarmee u de naam van uw kind officieel vastlegt. We schrijven uw kind ook in de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP) in, waardoor uw kind een Burger Service Nummer (BSN) krijgt. Bij een eerste kind kunt u kiezen welke achternaam uw kind krijgt.
Ga naar websiteTweede- of zakenpaspoort aanvragen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Tweede paspoort U kunt een tweede paspoort aanvragen (naast uw gewone paspoort) wanneer u regelmatig reist naar landen waar u een visum voor moet aanvragen. Dan kan het voorkomen dat uw paspoort in verband met een visumaanvraag bij een buitenlandse vertegenwoordiging is (bijvoorbeeld ambassade, consulaat) terwijl u voor een andere reis een paspoort nodig heeft. Of als u reist naar landen die met elkaar in conflict zijn. Dat kan problemen opleveren bij de toelating tot die landen. U moet bij de aanvraag voor een tweede paspoort altijd bewijsstukken kunnen laten zien.Het tweede paspoort is twee jaar geldig. Uw eerste paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn bij de aanvraag van een tweede paspoort. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Zakenpaspoort Een zakenpaspoort is een paspoort met extra bladzijden. Zo is er meer ruimte voor visa en douanestempels. Als u een zakenpaspoort aanvraagt, kunt u niet ook een gewoon paspoort aanvragen/hebben. Het aanvragen van deze paspoorten kan alleen op afspraak. U moet uw paspoort persoonlijk aanvragen en afhalen. U betaalt bij de aanvraag. Na vijf werkdagen kunt u op afspraak het document afhalen zonder afspraak tijdens de openingstijden. U kunt een spoedaanvraag indienen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.
Ga naar websiteOntheffing bijzonder transport
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema:
Er zijn verschillende ontheffingen voor bijzonder transport: Incidentele ontheffingLanglopende ontheffingLZS-ontheffingLandbouwontheffing Bij uw aanvraag wordt bekeken welke ontheffing bij uw situatie nodig is.
Ga naar websiteHonden
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-06 | Thema:
Binnen de bebouwde kom moeten alle honden aan de lijn (uitgezonderd de losloopplaatsen).In het buitengebied is er geen aanlijnplichtDe gemeente heeft plaatsen aangewezen waar honden los mogen lopen (zie overzicht bij Voorwaarden).Buiten de bebouwde kom mogen honden loslopen, tenzij anders aangegeven.U bent verplicht overal de poep van uw hond op te ruimen (ook op losloopplaatsen). Hondenpoepzakjes kunt u ophalen bij de gemeente.In de gemeente Teylingen betaalt u geen hondenbelasting. Bekijk het filmpje over het hondenbeleid Meld overlast bij de gemeente Zijn de prullenbakken voor hondenpoep vol? Heeft u overlast van loslopende honden of hondenpoep? Maak hiervan een melding via Fixi. Boete bij niet nakomen opruim- en aanlijnplicht Het is overal verplicht om hondenpoep op te ruimen. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA) controleren regelmatig of dit gebeurt. Laat u uw hond uit of loslopen op een plek waar dit niet mag? Of ruimt u de poep van uw hond niet op? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u een handicap en heeft u een geleidehond? Dan geldt de opruimplicht niet. Bij een overtreding wordt eerst een waarschuwing gegeven. Als de dezelfde overtreding zich herhaalt, wordt er een proces verbaal opgemaakt. De boete voor het niet opruimen van hondenpoep is € 140,-. De boete voor het los laten lopen van een hond binnen de bebouwde kom bedraagt € 95,-. De boete voor honden die aanwezig zijn op plaatsen waar dit niet is toegestaan, bijvoorbeeld een kinderspeelplaats of het stiltegebied op Koudenhoorn is ook € 140,-.
Ga naar websiteLigplaats woonboten
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema:
Ligplaatsen voor woonschepen zijn in het bestemmingsplan opgenomen. Alleen op deze plekken is het toegestaan ligplaats in te nemen met een woonschip. Als u eigenaar van een woonboot wordt of u gaat een woonboot verkopen moet u een formulier invullen ‘wijziging belastingplicht in verband met verkoop woonschip’. Dit formulier stuurt u naar belastingenteylingen@noordwijk.nl. Woonboot verbouwen of vervangen Wanneer u uw woonboot gaat verbouwen of gaat vervangen dan moet u een omgevingsvergunning aanvragen. De maatvoering moet voldoen aan de maten die zijn opgenomen in het bestemmingsplan via ruimtelijkeplannen. Bekijk hiervoor ook de tabel van de maten van de woonschepen.
Ga naar websiteNederlander worden: naturalisatie
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Als niet-Nederlander kunt u onder bepaalde voorwaarden de Nederlandse nationaliteit aanvragen. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie zijn er twee mogelijkheden: naturalisatie of optie. Een naturalisatieprocedure duurt meestal korter dan een jaar en duurt maximaal twee jaar. Op de website van de Rijksoverheid kunt u veel informatie over naturalisatie vinden. Maak een afspraak voor een informatiegesprek.
Ga naar websiteVerhuizen binnen Nederland
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Geef een verhuizing altijd door aan de gemeente waarin u gaat/blijft wonen. Verhuist u vanuit onze gemeente naar een andere gemeente? Dan meldt u de verhuizing bij de nieuwe gemeente. U wordt dan automatisch uitgeschreven bij uw vorige woonplaats. Geef uw verhuizing online via één van de drie knoppen door. U kunt uw adreswijziging 4 weken voor of uiterlijk 5 dagen na uw verhuizing aan ons doorgeven. Gaat u bij iemand inwonen? Dan heeft u ook toestemming inwoning nodig. Laat dit formulier invullen door de hoofdbewoner/eigenaar. Let op: als u samenwoont maar niet getrouwd/geregistreerd partner bent, moet u beiden uw eigen verhuizing doorgeven. Verhuist u vanuit het buitenland naar Nederland? Kijk dan op de pagina ”Verhuizen naar Nederland” voor informatie. De gemeente geeft uw verhuizing door aan bepaalde instanties die deze gegevens nodig hebben voor het uitvoeren van hun taken. Bijvoorbeeld de Belastingdienst. Op de website van de Rijksoverheid kunt u zien welke instanties dit zijn. Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak.
Ga naar websiteBriefadres aanvragen of verlengen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Als u geen (tijdelijk) woonadres heeft, of in een (zorg-) instelling verblijft, kunt u bij de gemeente een aanvraag doen voor inschrijving op een briefadres. Dat is een adres waar de overheid u (schriftelijk) kan bereiken. Vaak wordt een briefadres gekozen op het adres van een familielid, vriend of kennis. U moet schriftelijk toestemming hebben van degene bij wie u een briefadres wilt. Als het niet lukt een briefadresgever te vinden kan er een briefadres op het adres van de gemeente worden aangevraagd. Voor de toekenning van een briefadres op het adres van de gemeente zijn enkele regels: U wordt begeleid door een medewerker van de Binnenvest en moet wekelijks naar het spreekuur van de Binnenvest komen op het gemeentekantoor voor het afhalen van uw post. U kunt een aanvraag voor een briefadres of een aanvraag voor verlenging van uw briefadres doen door dit formulier volledig ingevuld en met de gevraagde bijlages te mailen naar: adreskwaliteit@hltsamen.nl of op te sturen naar de gemeente waar u het briefadres aanvraagt:Gemeente Hillegom, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 32, 2180 AA Hillegom Gemeente Lisse, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 200, 2160 AE Lisse Gemeente Teylingen, team BZ Adreskwaliteit, Postbus 149, 2215 ZJ Voorhout U wordt binnen 14 dagen uitgenodigd voor een gesprek Alle gesprekken over briefadressen vinden voor de gemeente Hillegom, Lisse en Teylingen plaats in het gemeentekantoor, Wilhelminalaan 25 in Sassenheim. Kom samen met de persoon bij wie u een briefadres wilt naar deze afspraak De gemeente beoordeelt uw aanvraag U ontvangt binnen 14 dagen een schriftelijke bevestiging van uw inschrijving op een briefadres/afwijzing van uw verzoek
Ga naar websiteVerhuizen naar Nederland
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-11-05 | Thema:
Verhuist u vanuit het buitenland naar Nederland? En komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen? Dan moet u persoonlijk langskomen bij de gemeente. Inschrijven moet binnen 5 dagen na aankomst in Nederland bij de balie bij Burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak. Verhuizen er gezinsleden met u mee? Voor elke persoon die verhuist moet een afspraak worden gemaakt zodat er voor iedereen voldoende tijd beschikbaar is. 1e Inschrijving - Verhuizen vanuit het buitenland naar Nederland (u heeft niet eerder in Nederland gewoond) Heeft u niet eerder in Nederland gewoond (of bent u vóór 01-10-1994 uit Nederland vertrokken), maak dan een afspraak voor “verhuizing vanuit het buitenland (1e inschrijving)”. Download het formulier, vul het in en neem dit mee naar uw afspraak. Hervestiging – Terug verhuizen vanuit het buitenland naar Nederland (u was eerder in Nederland ingeschreven) Was u eerder ingeschreven in Nederland, maak dan een afspraak voor “verhuizing vanuit het buitenland (hervestiging)”. Download het formulier, vul het in en neem het mee naar uw afspraak.
Ga naar websiteWoo-verzoek
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-09-30 | Thema:
De Wet open overheid (Woo) geeft iedereen het recht op informatie over wat de gemeente doet. Is de informatie die u zoekt nog niet openbaar? Dan kunt u de gemeente vragen om die informatie openbaar te maken. U dient dan een Woo-verzoek in. Welke informatie kunt u opvragen? U kunt informatie opvragen als het in documenten is vastgelegd. Dat kunnen papieren of online documenten zijn. Aanvragen Iedereen kan een Woo-verzoek doen. Dat kan online, schriftelijk of telefonisch. Een Woo-verzoek, dat via e-mail wordt ingediend, nemen wij niet in behandeling.Heeft u hulp nodig bij het zoeken naar informatie of heeft u vragen over het indienen van een Woo-verzoek neem dan contact op met de Woo-coördinator via 14 0252 of via woo-coordinator@hltsamen.nl. Woo-portaal Woo-besluiten vanaf 2024 worden openbaar gemaakt via het Woo-portaal. Woo-besluiten van voor 2024 kunt u opvragen via de Woo-coördinator.
Ga naar websiteDieren houden
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-22 | Thema:
Het is verboden om gevaarlijke, zeldzame of beschermde dieren te hebben. Als u deze dieren toch wilt houden, dan kunt u soms een ontheffing krijgen. Hiervoor moet u een aanvraag doen. Voor beschermde diersoorten kunt u geen ontheffing krijgen. Bijen houden Het is verboden bijen te houden binnen een afstand van dertig meter van woningen en gebouwen waar overdag mensen verblijven én als de afstand dertig meter van de weg is. Het verbod geldt niet als er voldoende beschermingsmaatregelen zijn genomen (een afscheiding van twee meter) en als de omliggende gebouwen eigendom zijn van de bijenhouder. Ontheffing aanvragen Bij de gemeente kunt u een verzoek indienen voor een ontheffing van het verbod. Toekenning van deze ontheffing is afhankelijk van de omstandigheden en redenen van het verzoek.
Ga naar websiteGehandicaptenparkeerkaart en plaats
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema:
Gehandicaptenparkeerkaart Wilt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen? Dit doet u bij ISD Bollenstreek. Gehandicaptenparkeerplaats Als u een beperking heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen via de knop ‘online regelen’. De parkeerplaats is vlakbij uw huis en is op kenteken. Wilt u de parkeerplaats wijzigen, verplaatsen of verwijderen? Dit doet u via de knop ‘online regelen’.
Ga naar websiteVuur stoken in de openlucht
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-08-28 | Thema:
Voor particulieren en bedrijven geldt een algemeen verbod om zich van afvalstoffen te ontdoen door deze te verbranden. Hiervoor zijn voldoende andere manieren van verwijdering en verwerking die zorgen voor minderoverlast en milieuvriendelijker zijn. Dit is op grond van de Wet milieubeheer. Als het stoken van vuur niet zorgt voor gevaar, overlast of hinder voor de omgeving, is het verbod niet van toepassing op: Verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke.Sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, als geen afvalstoffen worden verbrand.Vuur voor koken, bakken en braden. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld een paas- of vreugdevuur, kan er een stookontheffing worden verleend voor het vuur stoken in de openlucht. Hiervoor doet u een aanvraag via het contactformulier.
Ga naar websiteRiolering aansluiten
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-08-07 | Thema:
Wij zorgen voor de riolering in onze gemeente. Wij leggen riolen aan, onderhouden ze en vervangen ze als dat nodig is. Wij sluiten uw woning of bedrijf aan op het riool. Wij zorgen voor de aansluiting tot aan de grens van uw eigen terrein. Vanaf de grens van uw terrein zorgt u zelf voor de riolering. De rioolaansluiting vraagt online aan via de knop ‘online regelen’. Bij de aanvraag voegt u een situatietekening toe. Zorg dat je tekening duidelijk is. Op de tekening moet je deze dingen goed kunnen zien: De straatHet type leidingenDe manier waarop je wilt aansluiten Een duidelijke tekening zorgt ervoor dat we je aanvraag sneller kunnen behandelen. Een voorbeeld van een situatietekening ziet u hier.
Ga naar websiteKlacht indienen
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-10-14 | Thema:
U kunt een klacht indienen als u ontevreden bent over een medewerker of bestuurder. dit doet u online of schriftelijk. Een klacht indienen via de mail is niet mogelijk. Let op: gebruik de groene knop 'online regelen' alleen voor een klacht over een medewerker of bestuurder. Als u een klacht of melding heeft over de openbare ruimte (scheef paaltje, kapotte stoeptegel, hondenpoep, zwerfvuil of parkeeroverlast), meld dit dan via Fixi
Ga naar websiteStarterslening
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema:
De starterslening is voor starters op de woningmarkt. De lening heeft een looptijd van 20 jaar waarvan de eerste 3 jaar rente- en aflossingsvrij.
Ga naar websiteDuurzaamheidslening
Bron: Hillegom (gemeente) | Datum: 2025-07-01 | Thema:
U kunt bij de gemeente Hillegom een lening krijgen om uw huis te verduurzamen. Bijvoorbeeld als u uw dak wilt laten isoleren of zonnepanelen wilt laten plaatsen. Het idee is dat uw energierekening lager wordt en dat u de maandelijkse aflossing en rente terug kunt betalen van het geld dat u overhoudt. Zo kan iedereen investeren in zijn huis. Met de huidige energieprijzen is dat de moeite waard. De huidige rente voor de duurzaamheidslening van de gemeente is 1,7% Let op: voor mensen met een verzamelinkomen onder € 60.000 bruto is er ook een lening van het Nationaal Warmtefonds tegen 0% rente. Kijk op de website van het Warmtefonds voor meer informatie (scrol een stukje naar beneden).
Ga naar website