Zoekresultaten 1 - 50 van 54 resultaten

  • Koninklijke onderscheiding

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-10-14 | Thema: Bestuur

    Kent u iemand uit de gemeente Laren die een Koninklijke onderscheiding (lintje) verdient? U kunt hem of haar voordragen via de gemeente waar de kandidaat woont. Wij raden u aan eerst contact op te nemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar onderscheidingen@laren.nl.   Wanneer aanvragen De termijn voor de aanvraag van een Koninklijke onderscheiding voor de Lintjesregen 2026 (24 april) is gesloten. De sluitingstermijn voor een aanvraag voor een onderscheiding voor de Lintjesregen 2027, is 1 juli 2026.  Uitreiking Een Koninklijke onderscheiding kan op 2 momenten worden uitgereikt: Tijdens de Algemene Gelegenheid. Dat noemen we ook wel Lintjesregen en is de dag voor Koningsdag. Uw voorstel moet u uiterlijk 15 juni van het vóórgaande jaar indienen  Op een door u gewenste datum. Uw voorstel moet 6 maanden voor de gewenste uitreikingsdatum zijn ingediend Aanvragen gaat als volgt Stap 1: Verzamel alle informatie die nodig is. Kijk daarvoor op lintjes.nl. U leest daar ook meer over het toekennen van een lintje  Stap 2: Vul het digitale voorstelformulier in  Stap 3: Dien het verzoek in bij de gemeente  Wat gebeurt er met uw aanvraag  De burgemeester brengt advies uit op uw aanvraag en stuurt deze naar de Commissaris van de Koning  De Commissaris van de Koning brengt advies uit en stuurt deze door naar Kapittel voor de Civiele Orden  Kapittel voor de Civiele Orden brengt advies uit  Voordracht en ontwerp-Koninklijk besluit door de minister die daar over gaat Ondertekening Koninklijk besluit door Zijne Majesteit de Koning  Uitreiking Overzicht koninklijke onderscheidingen Bent u benieuwd welke inwoners van de gemeente Laren een koninklijke onderscheiding (lintje) hebben ontvangen? Dat vindt u in dit overzicht. 

    Ga naar website
  • Huwelijk of partnerschap melden

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-03-18 | Thema: Recht

    Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u:  18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 502 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 620 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal van Eemnes € 325 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 694 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal van Eemnes € 694 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 25,20 (alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 84,95 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, reeds benoemd en beedigd door een Nederlandse gemeente en de rechtbank € 220 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, benoeming en beediging moet nog ingediend worden bij de Nederlandse gemeente en rechtbank € 414 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 09:00 uur en 09:15 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. U kunt het huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven. Heeft u en of uw partner geen DigiD? Neem dan contact op via telefoonnummer 14 035. Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 6 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen Trouwambtenaar kiezen

    Ga naar website
  • Evenement organiseren

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-10-14 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer

    Wilt u een evenement in de gemeente organiseren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor het organiseren van een klein evenement is een melding bij de gemeente voldoende. Klein evenement organiseren U heeft geen evenementenvergunning nodig als: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement Het evenement tussen 08.00 en 01.00 uur is Muziek mag alleen tussen 8.00 en 23.00 uur en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten Er geen geluidsoverlast is voor buren en buurtbewoners Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes en er is op elk moment een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten Er is een organisator. Dat wil zeggen: iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement Het evenement vindt niet plaats op een locatie waar al een evenementenvergunning voor is verleend Wilt u hekken en/of borden plaatsen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 035. U moet dit zelf regelen. Geeft u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek door, dan kan het zijn dat wij de hekken en borden niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de afmetingen die daar bij horen. Kosten Geen.  Aanmelden Een klein evenement aanmelden is gratis. U heeft DigiD nodig voor het doen van een melding en eHerkenning als u namens een bedrijf de melding doet. U krijgt binnen 5 werkdagen bericht. Klein evenement melden Groot evenement organiseren Organiseert u een evenement dat niet aan alle eisen voor een klein evenement voldoet, dan moet u een vergunning aanvragen. Het formulier Evenementenvergunning vraagt u aan via telefoonnummer 14 035. U vult dit formulier in en stuurt het tenminste 12 weken voor het evenement plaats vindt aan ons door. Alcohol verkopen Wilt u tijdens het evenement dat u organiseert (klein of groot) alcohol verkopen zoals bier en wijn (zwak-alcoholisch), dan moet u ook een Ontheffing voor alcohol verkopen aanvragen.   Verkeersregelaar Bij evenementen zorgen verkeersregelaars ervoor dat het verkeer goed kan doorrijden. Een verkeersregelaar mag niet zomaar aan de slag maar moet aangesteld zijn door de gemeente. Voor het benoemen van een verkeersregelaar moet u een aanvraag indienen.  Contact Vragen of meer informatie over uw melding neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt ook bellen als u wilt overleggen voordat u uw evenement meldt.

    Ga naar website
  • Attestatie de vita

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland, vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld. Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 17,70 Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds dan is het gratis.

    Ga naar website
  • Hulp bij het huishouden

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid

    Heeft u vanwege uw leeftijd, ziekte of een handicap moeite met het doen van uw huishouden? Mogelijk komt u in aanmerking voor huishoudelijke hulp. Kijk voor meer informatie en aanvraag op maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.

    Ga naar website
  • WOZ-waarde en taxatieverslag

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-04-14 | Thema: Financiën

    De WOZ-waarde van uw koopwoning of bedrijfspand bepaalt hoeveel Onroerendzaakbelasting (OZB) u betaalt. De gemeente bepaalt elk jaar de WOZ-waarde. Taxatieverslag bekijken In het taxatieverslag staat hoe de WOZ-waarde tot stand gekomen is. Bij de waardering van uw woning vergelijkt de gemeente uw woning met 3 vergelijkbare woningen die in de buurt zijn verkocht of met andere vergelijkbare woningen. Ook staan in het taxatieverslag de objectkenmerken vermeld. Via belastingenbhl.nl kunt u uw taxatieverslag bekijken.  Bezwaar maken Via belastingenbhl.nl vindt u meer uitleg over de WOZ-waarde, bezwaar maken en bezwaar laten maken door een commercieel WOZ-bureau.  De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Laren.

    Ga naar website
  • Overlijden doorgeven

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen.  Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs  Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 17,10. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

    Ga naar website
  • Ontheffing openingstijden horecabedrijf

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    Wilt u eenmalig afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven, waaronder ook sportkantines? Vraag dan een ontheffing aan. U kunt het formulier opvragen via 14 035. Sluitingstijden voor horeca De meeste horecabedrijven in de gemeente mogen geopend zijn op: Zondag tot en met donderdag tussen 7.00 uur en 00.00 uur Vrijdag en zaterdag tussen 7.00 uur en 01.00 uur Voor sommige locaties kunnen andere reguliere (vroegere) sluitingstijden gelden. Ook voor deze horecabedrijven moet u een ontheffing aanvragen als u een keer van die reguliere tijden wilt afwijken. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag.

    Ga naar website
  • Kinderopvang starten

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-10-02 | Thema: Sociale zekerheid

    U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau leiden als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voordat u start met het opvangen van kinderen, voert de inspectie Kinderopvang een onderzoek uit. Daarna ontvangt u bericht of u mag starten met de kinderopvang.  Als u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang wilt beginnen zijn er een aantal verplichtingen. Zoals: Verklaring omtrent Gedrag (VOG) aanvragen Aanmelden bij Geschillencommissie Kinderopvang Kinderopvang inschrijven bij gemeente Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie en hoe u de verplichtingen regelt. Gastouder worden Als u gastouder wilt worden moet u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Een medewerker van het gastouderbureau meldt u dan aan bij de gemeente. Zie ook meer informatie over gastouder worden via rijksoverheid.nl. Kosten € 661,75 voor het starten als gastouder € 2600,20 voor het starten van een kinderopvang Meer informatie Neem contact op met de gemeente als u vragen heeft of meer informatie wilt. Bel telefoonnummer 14 035. 

    Ga naar website
  • Garantstelling of logiesvertrekking

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Migratie en integratie

    Komt iemand uit het buitenland bij u logeren en heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft uw bezoeker een garantstelling of logiesverstrekking van u nodig met daarop uw gelegaliseerde handtekening. Logiesverstrekking Kies voor logiesverstrekking als de persoon uit het buitenland zelf geld heeft om in het eigen onderhoud te kunnen voorzien. Garantstelling Kies voor garantstelling als iemand niet in het eigen onderhoud kan voorzien. U staat dan financieel garant voor eventuele kosten en schulden die uw bezoeker tijdens zijn of haar bezoek aan Nederland maakt. Een garantstelling of logiesverstrekking is maximaal 3 maanden geldig. Wat moet u doen Volg deze stappen: Vul het IND-formulier garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in, maar onderteken het nog niet. Dit doet u tijdens de afspraak in het gemeentehuis Maak een afspraak met de gemeente  Nadat u bij de gemeente bent geweest stuurt u het ondertekende formulier naar uw bezoeker. Deze kan dan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlands consulaat in eigen land een visum aanvragen Wat moet u weten Voor elk persoon die bij u verblijft, vult u een apart IND-formulier in Als u getrouwd  bent of een geregistreerd partnerschap heeft, dan moeten beide partners voor een garantstelling een handtekening komen zetten. Voor logiesverstrekking is 1 gelegaliseerde handtekening nodig Kosten € 16,60

    Ga naar website
  • Omgevingsvergunning

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-12 | Thema: Openbare orde en veiligheid, Verkeer, Huisvesting, Recht

    Wilt u gaan bouwen, verbouwen, slopen, een boom kappen of een inrit aanleggen? Doe via het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl een vergunningscheck en kijk of u een vergunning nodig heeft. Soms mag u zonder vergunning bouwen of verbouwen. Bijvoorbeeld voor gewoon onderhoud of het plaatsen van een dakkapel aan de achterkant van uw woning.  Omgevingsloket Hoe werkt het In het omgevingsloket op omgevingswet.overheid.nl geeft u de werkzaamheden aan die voor u gelden Door het beantwoorden van de vragen krijgt u een overzicht In het overzicht ziet u of u een vergunning moet aanvragen voor uw bouw- of verbouwplannen of dat u een melding moet doen  Vooroverleg Twijfelt u of uw bouw- of verbouwplannen haalbaar zijn? Vraag dan een vooroverleg aan. Dit wordt ook wel een conceptverzoek genoemd en kan worden ingediend via het Omgevingsloket. Bij het indienen van een conceptverzoek krijgt u inzicht in de haalbaarheid van uw plannen. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn. De tarieven vindt u in de legesverordening. Meer informatie over de procedure en voorwaarden vindt u op de website van het Omgevingsloket. Wilt u meer weten over wat een conceptverzoek inhoudt? Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) geeft hier meer uitleg over. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Vragen Heeft u vragen over de vergunningscheck of over de regels die gelden, dan kunt u terecht bij het helpcentrum van het omgevingsloket.nl. U kunt ook terecht bij de gemeente via telefoonnummer 14 035.

    Ga naar website
  • Identiteitskaart aanvragen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak.  Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart  U kunt uw ID-kaart na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden.  Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed.  Kosten   ID-kaart 18 jaar en ouder: € 78,50 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 42,35 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 59,10

    Ga naar website
  • Klein chemisch afval (Kca)

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu

    Klein chemisch afval (kca) is huishoudelijk afval waar chemische stoffen in zitten die schadelijk zijn voor gezondheid en milieu. Kca bevat bijvoorbeeld lood, kwik, cadmium, chroom of organische oplosmiddelen. U herkent klein chemisch afval aan het symbool: een afvalcontainer met een kruis erdoorheen.  Zelf wegbrengen U kunt KCA zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations van de GAD. Zie contact en openingstijden op gad.nl  Wat is klein chemisch afval Accu's Batterijen of (kapotte) oplaadbare batterijen Benzine, motorolie, afgewerkte olie, remolie Bestrijdingsmiddelen/insecticiden Bij het verven gebruikte producten zoals ammoniak, terpentine, thinner, verfafbijtmiddel, verfverdunner, kwastreiniger, kwastontharder en wasbenzine Chloor, spiritus, petroleum Etsvloeistoffen zoals salpeterzuur of zwavelzuur Fotofixeer / foto-ontwikkelaar Injectienaalden (in speciale box, verkrijgbaar bij de apotheek) Koelvloeistof Kwikschakelaars (zoals niet-digitale verwarmingsthermostaten) Kwikthermometers Lampenolie Lijmen, kitten, vulmiddelen, kneedbaar hout Medicijnen Meubelwas Nagellak, aceton, cosmetica Oliefilters Petroleum Schoensmeer Spaarlampen/energiezuinige lampen Spuitbussen TL-buizen Werf, lak, beits en houtverduurzamingsmiddelen Vloeibare gootsteenontstopper Vlooienband Zoutzuur Wel of geen klein chemisch afval Check de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.

    Ga naar website
  • Klacht over medewerker of bestuurder

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-06-12 | Thema: Recht

    Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente of de BEL Combinatie, u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van heeft gekregen. Ben u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken.  Indienen U kunt uw klacht indienen via: E-mail: stuur een e-mail naar info@laren.nl  Telefonisch bij de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 035 Aan de balie van het gemeentehuis of het kantoor van de BEL Combinatie Brief: stuur uw brief naar de Gemeente Laren, T.a.v. Klachtencoördinator, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes Welke informatie hebben wij nodig Om uw klacht goed en snel te behandelen hebben wij de volgende informatie van u nodig: Uw naam en contactgegevens (adres, telefoonnummer en e-mailadres) De datum waarop u de klacht indient Een omschrijving van de klacht (wat is er gebeurd, over wie of welk organisatieonderdeel klaagt u, op welke datum vond het voorval plaats) Afwijkende klachtenprocedures Voor klachten over deze onderwerpen zijn er aparte procedures: Klacht over (medewerker van) Maatschappelijke Zaken HBEL Klacht over aanbieder van zorg of hulp Klacht ingediend en nu? Na ontvangst van uw klacht, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Antwoord binnen 6 weken Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Tenzij dit anders met u is afgesproken. Als wij meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen. Nationale ombudsman Vindt u dat uw klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Jaaroverzicht Wilt u het jaaroverzicht van de Nationale ombudsman bekijken, stuur dan een e-mail naar onze klachtencoördinator via info@laren.nl. Wij sturen u dan het jaaroverzicht toe.  Jaarverslag van de klachtencoördinator In het jaarverslag van de klachtencoördinator staat welke klachten er bij de BEL Combinatie en bij de BEL-gemeenten zijn binnen gekomen. Bekijk het jaarverslag van 2024. 

    Ga naar website
  • Verhuizing doorgeven

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-20 | Thema: Recht

    Verhuist u naar of binnen Laren, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig.  Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL-kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.

    Ga naar website
  • Bezwaar maken

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-10-13 | Thema: Recht

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt.  U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer  Datum waarop u het bezwaar schrijft  Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit  Uw handtekening  Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar:  BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Digitaal indienen U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Voor het digitaal indienen heeft u DigiD nodig en gelden dezelfde voorwaarden zoals hierboven aangegeven. Voor de procedure maakt het geen verschil of u een brief stuurt of het digitaal formulier invult. Uw bezwaar wordt op dezelfde manier behandeld. Bezwaar maken kan niet per e-mail. Bezwaarschrift digitaal indienen Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen  Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin  algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.

    Ga naar website
  • Melding openbare ruimte

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-12-09 | Thema: Bestuur

    Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Ziet u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan:  Afval of vuilnis op straat Dode dieren in de openbare ruimte Graffiti Kapot speeltoestel Kapotte straatverlichting Losse stoeptegel of gat in de weg Onveilige situaties Overhangend groen Overlast Vernieling Volle afvalbakken Geef duidelijk aan waar het is en voeg eventueel foto’s van de situatie en omgeving toe. Heb je vragen en wil je een reactie? Vul dan je gegevens in en kies niet voor een anonieme melding. Gebruik hiervoor de app Zo Gemeld. Download de app in de App Store of Google Play Store. U kunt de melding ook doen via onze website, via onderstaande knop. Melding doen  

    Ga naar website
  • Producten op straat verkopen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-04-29 | Thema: Openbare orde en veiligheid

    U heeft geen vergunning nodig als u: Producten op straat of aan huis wilt verkopen zonder dat u daarbij gebruikt maakt van een kraam of verkoopwagen Donateurs wilt werven  Uw diensten wilt aanbieden op straat of aan huis U moet u zich wel aan regels houden. Zie hiervoor artikelen 5.13, 5.14 en 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. 

    Ga naar website
  • Afvalscheidingsstation

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Natuur en milieu

    Afval dat u niet kwijt kunt in uw container (kliko) kunt u zelf wegbrengen naar 1 van de afvalscheidingsstations. De afvalscheidingsstations vindt u in: Bussum Hilversum Huizen Als inwoner van Laren kunt uw (grof) afval naar één van deze afvalscheidingsstations brengen. U moet een legitimatiebewijs meenemen. Op gad.nl vindt u het adres en de openingstijden. 

    Ga naar website
  • Geboorte doorgeven

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag   Geboorte doorgeven   Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee:  Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 17,10. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken. De gekozen achternaam geldt ook voor alle kinderen die daarna worden geboren. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.

    Ga naar website
  • Winkeltijden en koopzondagen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-10-09 | Thema: Economie

    In de gemeente mogen winkels open zijn: Maandag van 6:00 - 22:00 uur Dinsdag van 6:00 - 22:00 uur Woensdag van 6:00 - 22:00 uur Donderdag van 6:00 - 22:00 uur Vrijdag van 6:00 - 22:00 uur Zaterdag van 6:00 - 22:00 uur Supermarkten, levensmiddelenwinkels en drogisterijen mogen op zondagen en feestdagen open zijn van 09.00 tot 20.00 uur. Alle overige winkels mogen op zondagen en feestdagen open zijn van 12.00 tot 18.00 uur. Overige regels rond openingstijden in Laren Tijdens de Sint Jansprocessie in Laren moeten overige winkels gesloten blijven. De processie is elk jaar op de zondag die het dichtst bij 24 juni valt. Supermarkten, levensmiddelenwinkels en drogisterijen mogen dan wel open. Op 4 mei (dodenherdenking) en 24 december (kerstavond) moeten alle winkels om 19.00 uur sluiten. Standplaatsen (zoals marktkramen) zijn toegestaan op zondagen en feestdagen van 12.00 tot 18.00 uur, behalve op de dag van de Sint Jansprocessie. Laden en lossen mag op zon- en feestdagen pas na 11.30 uur. Dit geldt ook voor het bevoorraden van winkels of het opbouwen van een kraam. De volledige regels van de winkeltijdenverordening vindt u op deze website.  

    Ga naar website
  • Correctieverzoek Basisregistratie Personen (BRP)

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    U staat ingeschreven in de gemeente maar uw gegevens zijn niet volledig of niet juist. U kunt een correctieverzoek indienen om uw gegevens te wijzigen of aan te vullen. Voor het indienen van een correctieverzoek maakt u een afspraak. Meenemen Geldig legitimatiebewijs Originele documenten van de wijziging Afspraak maken Goed om te weten Als uw documenten uit het buitenland komen, moeten deze origineel zijn. U mag dus geen kopie inleveren. Ook moeten de documenten kortgeleden afgegeven zijn. Voor sommige documenten zijn speciale stempels nodig (legalisatie of apostille). Een apostillestempel is een stempel of sticker waarmee landen een document kunnen legaliseren. Het document mag in het Engels, Duits of Frans zijn. Documenten in een andere taal moet u laten vertalen door een tolk/vertaler. De tolk/vertaler moet beëdigd en erkend zijn. Als het document buiten Nederland vertaald is, dan moet de vertaling ook apart gelegaliseerd worden. Na het inleveren van uw document(en) krijgt u een ontvangstbewijs mee.  Nadat uw documenten beoordeeld zijn, kunt u ze weer ophalen. Kosten Geen. Meer informatie Via nederlandwereldwijd.nl vindt u meer informatie over het legaliseren van buitenlandse documenten. 

    Ga naar website
  • Paspoort aanvragen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Vraagt u een paspoort voor uw kind aan, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. Bij het aanvragen van een paspoort wordt bij iedereen die ouder is dan 12 jaar 2 vingerafdrukken afgenomen.  Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort  U kunt uw paspoort na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Kosten Tot en met 17 jaar € 65,70 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 86,85 (10 jaar geldig) Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10 Paspoort verlengen U kunt een paspoort of ID-kaart niet verlengen. U moet steeds een nieuw reisdocument aanvragen. Hierboven is beschreven hoe u een nieuw document kunt aanvragen.  Met spoed een paspoort nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een paspoort nodig heeft. U kunt het paspoort de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een paspoort met spoed.  Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Zie marechaussee.nl voor meer informatie over het reizen met een minderjarig kind. Tweede paspoort Een tweede paspoort vraagt u aan als u veel reist of als u landen bezoekt die met elkaar in conflict zijn. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Zie tweede paspoort aanvragen.

    Ga naar website
  • Bestemmingsplannen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema: Ruimte en infrastructuur

    In een bestemmingsplan staan regels over het gebruik van grond en gebouwen. Er staat ook in waar en hoeveel er gebouwd mag worden. Een bestemmingsplan geeft onder meer aan waar winkels, horeca, woningen en bedrijven mogen komen. Of waar ergens een sportcomplex, camping of manege is toegestaan.   Omgevingsplannen per 1 januari 2024 Bestemmingsplannen zijn per 1 januari 2024 opgenomen in een omgevingsplan. In het omgevingsplan staat wat er op welke plek mag. Er staan ook andere regels in. Bijvoorbeeld voor geluid, bodem of duurzaamheid. Ook een aantal landelijk geldende regels zijn onderdeel van het omgevingsplan. Het omgevingsplan geldt voor iedereen: bewoners, bedrijven, maar ook voor de gemeente zelf. Via Regels op de kaart kunt u het omgevingsplan van de gemeente bekijken of via Bekendmakingen. Meer informatie over de Omgevingswet vindt u hier.

    Ga naar website
  • Kapbeleid Laren

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-11-14 | Thema: Natuur en milieu

    Laren is een dorp met veel groen. Bomen zijn hier een belangrijk onderdeel van. De gemeente Laren beheert bijna 6700 bomen  langs wegen en straten. Daarnaast staan er heel veel bomen in parken, in tuinen van inwoners en op andere grond die niet van de gemeente is. Samen zijn deze bomen bepalend voor het groene aanzicht van ons dorp. En dat willen we graag zo houden. Daarom zijn er regels opgesteld voor het kappen van een boom. Deze gelden voor bomen van de gemeente maar ook voor bomen die op grond staan die niet van de gemeente is. Hieronder vindt u meer informatie over deze regels, in de vorm van veelgestelde vragen en antwoorden. Heb ik een kapvergunning nodig? Wilt u een boom kappen? Check dan of u een kapvergunning nodig heeft. Dat geldt ook voor het verplanten, drastisch snoeien, kandelaberen en knotten. Soms heeft u geen kapvergunning nodig, maar moet u wel van tevoren een melding bij ons doen.  Een kapvergunning heet officieel een 'omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand'. Een houtopstand is: één of meerdere bomen, hakhout, of een houtwal. Hierna noemen we dit voor het gemak ‘boom’. In de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL) zijn regels over bomen opgenomen en is vastgelegd of u zo’n vergunning nodig heeft of een melding moet doen.  Overleg met de gemeente Soms is vooroverleg met de gemeente zinvol. Bijvoorbeeld als u iets in uw leefomgeving verandert, zoals de bouw van een woning, bedrijfspand, aanbouw of schuur. Of het aanleggen van een inrit. De gemeente hecht veel waarde aan bomen, Bij alle veranderingen willen we bomen zo veel mogelijk behouden. Dat doen we door vanaf het begin te kijken hoe we de bomen in kunnen passen in het plan.  Gebruik de Bomenbeslisboom Met de 'Bomenbeslisboom' kunt u nagaan of u een kapvergunning nodig heeft of een melding moet doen. Twijfelt u? Neem dan altijd contact met ons op. Zo voorkomt u dat u onnodig een aanvraag doet. Of dat u een boom kapt zonder de benodigde vergunning. Dat is niet toegestaan en hier wordt op gehandhaafd. Een boom van de gemeente geeft overlast. Wat kan ik doen? Wij proberen om overlast van gemeentelijke bomen zo veel mogelijk te voorkomen. Maar soms hoort het er gewoon bij (zoals bladeren en vruchten die van bomen vallen). Wilt u dat de boom gesnoeid of gekapt wordt? U kunt een verzoek indienen via de Melding openbare ruimte. Wij kijken wat we kunnen doen en nemen contact met u op. We kijken eerst of er andere oplossingen zijn dan kap of snoei. Een boom van de buren geeft overlast. Wat kan ik doen? Heeft u last van een boom van uw buren? Ga daarover het gesprek aan met uw buren. Indien gesprek met de buren niet leidt tot een oplossing, kan buurbemiddeling mogelijk iets voor u betekenen. Meer informatie vindt u op de website van buurtbemiddelaar Welzin. Hoe kan ik een kapvergunning aanvragen of een melding doen? U kunt alleen een vergunning aanvragen of een melding doen als u de eigenaar bent van het perceel waar de boom staat. Bent u dat niet? Dan heeft u schriftelijke toestemming van de eigenaar nodig. Stuur deze mee met de aanvraag. Hier vindt u alle informatie die nodig is om een vergunning aan te vragen.  Hoe beoordeelt de gemeente een aanvraag voor een kapvergunning? Bomen zijn belangrijk voor de leefbaarheid van ons dorp en voor de natuur. Een kapvergunning kan worden geweigerd als de boom een bepaalde waarde heeft (zie artikel 3.73 van de VFL). Dat noemen we de 'Boomwaarde'. Toch is het soms nodig om een boom te kappen. Daarvoor kunnen redenen zijn. Dat noemen we het 'Verwijderingsbelang'. Ervaart u overlast door een boom? Dan kijken we altijd eerst of de overlast kan worden opgelost zonder de boom te kappen. Bijvoorbeeld door een bouwplan iets aan te passen of door de boom meer ruimte te geven in de stoep. Als er geen oplossing is, dan kan de eigenaar van de boom een kapvergunning aanvragen. Om te bepalen of we een kapvergunning verlenen wegen we het Verwijderingsbelang en de Boomwaarde tegen elkaar af. In het Afwegingskader leest u hoe we beoordelen of een vergunning wordt verleend. Waar moet ik verder rekening mee houden? Herplantplicht In veel gevallen moet u na het kappen een nieuwe boom planten op uw terrein. De kosten voor aankoop, aanplant en onderhoud van die boom moet u zelf betalen. Is herplant aantoonbaar niet mogelijk? Dan moet u de financiële waarde van de bomen betalen. Dan zorgen wij er als gemeente voor dat op een andere plek nieuw groen wordt aangeplant. In de vergunning staat of u moet herplanten.  Beschermde planten en dieren Het kan zijn dat in uw boom beschermde dieren leven of planten groeien. Bijvoorbeeld in gaten, spleten of nesten. Het is verboden om beschermde dieren te storen, te vangen of te doden. Ook is het verboden hun rust-, verblijf- en nestplaatsen leeg te halen, weg te halen of kapot te maken. De bescherming van planten, dieren en ook vogelnesten is geregeld in de Omgevingswet. Het kan zijn dat u toestemming nodig heeft om aan de slag te gaan. Vogelnesten en holtes waar vogels in broeden zijn beschermd tijdens het bouwen ervan, broeden en grootbrengen. Pas als het laatste jong het nest heeft verlaten mag u de boom kappen. Sommige nesten zijn het hele jaar rond beschermd. Vraag zo nodig advies aan een deskundige.   Als u de Wet Natuurbescherming overtreed kan het werk worden stilgelegd en kunt u een boete krijgen. Op de website van de Omgevingsdienst kunt u alle informatie over natuurbescherming. Vraag zo nodig bijvoorbeeld een hovenier om advies.  Ik heb een kapvergunning aangevraagd. Wat gebeurt er daarna? Als u een aanvraag doet voor een kapvergunning, dan publiceren we deze aanvraag in het Gemeenteblad op de website Officielebekendmakingen.nl en in het Laren Journaal (verschijnt tweewekelijks op vrijdag). Ook de aanvragen die de gemeente voor de eigen bomen doet vindt u hier. Inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden kunnen een zienswijze of bezwaar indienen tegen een gepubliceerde aanvraag. U hoort binnen 8 weken van ons wat het besluit is. Deze beslistermijn kan eventueel met 6 weken worden verlengd. Als de vergunning is aangevraagd, verlengd, geweigerd of verleend dan wordt dit ook gepubliceerd (zie hierboven).  Als u een vergunning heeft ontvangen mag u niet gelijk kappen. Belanghebbenden hebben nog 6 weken de tijd om bezwaar te maken tegen de vergunning. Pas als de bezwaarprocedure of beroep is afgerond mag u de boom eventueel kappen / verplanten / drastisch snoeien / kandelaberen / knotten. Als u een melding doet, dan moet u daarna 2 weken wachten voor u de boom mag kappen. Meestal komt in die periode een groenambtenaar kijken. U hoeft daar niet voor thuis te zijn. Als u niets hoort dan mag u de boom na die 2 weken kappen. Heeft u vragen? Voor vragen of meer informatie kunt u terecht bij de afdeling Vergunningen van de BEL Combinatie, telefonisch via 14 035. U kunt ook een e-mail sturen naar: info@laren.nl.

    Ga naar website
  • Strooien bij gladheid

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-28 | Thema: Verkeer

    Vanaf eind oktober tot april strooit de gemeente, wanneer het glad is, zout over de wegen in Laren. Er wordt gestrooid bij sneeuw, ijzel of wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt. Dit doen we zowel overdag als in de nacht. Waar wordt gestrooid? Wanneer het glad is of dreigt te worden, strooit de gemeente strooizout op vaste routes. De gemeente strooit eerst op de belangrijkste wegen. Dit zijn: Hoofdwegen Toegangswegen tot wijken en buurten Busroutes Fietspaden Als de gladheid aanhoudt, wordt ook gestrooid op: Bushaltes Scholen Zorg- en bejaardenhuizen Winkelcentra Het is helaas niet mogelijk om elke straat in de gemeente te strooien of sneeuwvrij te maken. Daarom ligt de nadruk op gebieden waar het meeste verkeer komt. Let op: ook als er gestrooid is, kan het nog glad zijn. Blijf alert en pas uw snelheid aan op de weersomstandigheden. Wat kunt u zelf doen? Maak de stoep of het voetpad voor uw woning of bedrijf zo snel mogelijk sneeuwvrij. Dit zorgt voor veiligheid voor voetgangers en voorkomt gevaarlijke situaties. Bij bouwmarkten en tuincentra kunt u strooizout kopen. De gemeente verkoopt geen strooizout. Bekijk de strooiroutes Een algemeen beeld van de strooiroutes vindt u in onderstaande afbeelding. Heeft u aan de hand van deze kaart nog aanvullende vragen? Of kunt u de kaart niet zien? Stuur dan een e-mail naar info@laren.nl.

    Ga naar website
  • Tweede paspoort

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    U kunt een 2e paspoort nodig hebben in de volgende situaties: U bezoekt in een reis verschillende landen die met elkaar in conflict zijn. Toegang tot het ene land kan dan problemen geven, als van het andere land een stempel in hetzelfde paspoort staat. Als uw paspoort voor visumaanvraag bij een ambassade ligt. U moet hier voor bewijsstukken aanleveren. Het tweede paspoort is 2 jaar geldig. Voor het aanvragen van een paspoort maakt u een afspraak. Voorwaarden U heeft de Nederlandse nationaliteit U staat ingeschreven in de gemeente Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD Meenemen Alle paspoorten en ID-kaarten als u die in uw bezit heeft. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud die voldoet aan de pasfoto-eisen Schriftelijk of digitaal toestemmingsformulier als u jonger dan 18 jaar bent Afspraak maken Ophalen paspoort  U kunt uw paspoort na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Kosten € 86,85 Extra kosten bij spoedaanvraag € 59,10

    Ga naar website
  • Bijdrage voor sport of hobby

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-07 | Thema: Cultuur en recreatie

    Heeft u weinig of een laag inkomen en niet genoeg geld voor uw sport of hobby, vraag dan een extra bijdrage aan. U kunt ook een extra bijdrage aanvragen voor de sportclub of hobby van uw kind.  Bijdrage voor kinderen tot en met 17 jaar Er zijn 2 fondsen waar u extra geld kunt aanvragen voor uw kind: Het Jeugdfonds Sport en Cultuur is er voor kinderen die een financiële bijdrage kunnen krijgen voor bijvoorbeeld contributie, lesgeld of sportkleding Via meedoenhbel.nl kunt u ook een bijdrage aanvragen voor de sport of hobby van uw kind. Meedoen HBEL is onderdeel van Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijk Zaken is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Bijdrage voor volwassenen vanaf 18 jaar Via het Volwassenenfonds kunt u een bijdrage aanvragen voor deelname aan een sportclub, muziekles, dansles of een andere culturele activiteit. Het Volwassenenfonds betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de aanbieder. Ook vergoedt het fonds materialen of kleding als u die nodig heeft. De bijdrage is maximaal € 325 per jaar per volwassene. Meer informatie en aanvragen via belsportiefengezond.nl

    Ga naar website
  • Kind erkennen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Als u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn, dan moet u het kind erkennen. Een kind erkennen kan: Tijdens de zwangerschap Bij de geboorteaangifte Na de geboorteaangifte Het erkennen van uw kind doet u aan de balie. Maak eerst een afspraak voordat u langskomt. U neemt mee: Geldig paspoort of identiteitskaart van beide ouders Bij erkenning van een kind dat 12 jaar of ouder is: uw kind geldig paspoort of identiteitskaart van uw kind Afspraak maken Erkenning van uw 1e kind Bij de erkenning van uw 1e kind moet u ook de achternaam van uw kind kiezen. U kunt dan kiezen voor de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder, of een combineerde geslachtsnaam van beide ouders.  Erkenning van uw volgend kind Bij het erkennen van een volgend kind mag de moeder schriftelijk toestemming geven. Om als moeder toestemming te geven, stuurt u onderstaand formulier in. Print daarna het ingevulde formulier uit, plaats uw handtekening en neem het mee naar de balie. Vul het formulier in  Ouderlijk gezag Vanaf 1 januari 2023 krijgen ongehuwde en niet-geregistreerde partners automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag met de moeder. Dit gebeurt als zij hun kind erkennen. U hoeft het gezag dan niet langer samen met de moeder aan te vragen bij de rechtbank. Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie over het regelen van het ouderlijk gezag. Meer informatie Erkenning en naamkeuze Gezamenlijk gezag door erkenning vanaf 1 januari 2023

    Ga naar website
  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een uittreksel persoonsgegevens is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. Op het uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres en een aantal aanvullende gegevens. U vraagt het uittreksel online aan met DigiD. Binnen enkele dagen ontvangt u het uittreksel per post. Voor wie een Uittreksel BRP aanvragen Voor uzelf Voor uw inwonende kind tot 18 jaar Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan met een ondertekende brief waarin u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden  Uittreksel BRP aanvragen Heeft u geen DigiD, vraag het uittreksel dan aan bij de balie van de gemeente. Maak een afspraak en neem een geldig legitimatiebewijs mee.   Iemand machtigen Kunt u niet persoonlijk langskomen, dan kunt u iemand anders (een meerderjarige) machtigen met een schriftelijke machtiging. De persoon die u machtigt moet een geldig legitimatiebewijs van zichzelf en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen. In de schriftelijke machtiging staat uw toestemming tot machtiging, de reden van uw aanvraag, uw handtekening en die van de gemachtigde. U bent advocaat of notaris Vraag het uittreksel online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren Kosten € 16,60

    Ga naar website
  • Verklaring omtrent gedrag (VOG)

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een VOG is een bewijs van goed gedrag. U heeft het bewijs nodig als u een nieuwe baan krijgt of gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Ook voor een visum of emigratie kunt u een VOG nodig hebben. Maak een afspraak voor het aanvragen van een VOG. Neem het ingevulde aanvraagformulier en uw identiteitsbewijs mee.  Afspraak maken VOG aanvragen via uw werkgever Werkgevers kunnen een VOG rechtstreeks aanvragen bij de Dienst Justis. U heeft als werkgever eHerkenning nodig U ontvangt vervolgens een e-mail van de Dienst Justis met de mededeling dat voor u een VOG wordt aangevraagd Via een link in deze e-mail ziet u uw gegevens. U moet inloggen met uw DigiD en bevestigen dat uw gegevens kloppen Iemand anders machtigen Iemand anders kan voor u een VOG aanvragen. Deze persoon moet u dan wel machtigen door een schriftelijke machtiging op te stellen. De gemachtigde moet persoonlijk langskomen bij de gemeente en neemt dit mee: Schriftelijke machtiging Geldig legitimatiebewijs Kopie van uw geldig legitimatiebewijs Kosten € 41,35 VOG voor vrijwilligers Werkt u als vrijwilliger met minderjarigen of met mensen met een verstandelijke beperking, dan kunt u de VOG gratis aanvragen.

    Ga naar website
  • Handtekening legaliseren

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Moet u aantonen dat uw handtekening van u is? U kunt uw handtekening laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Het document waar de legalisatie op moet komen te staan Een pinpas. De kosten betaalt u bij de aanvraag Afspraak maken Goed om te weten Legaliseren van een handtekening kan nodig zijn als: Een organisatie of bedrijf hierom vraagt (bijvoorbeeld overheid of ambassade) U een document moet opsturen waarvan u het origineel niet uit handen wilt geven U iemand uit het buitenland op bezoek krijgt en deze persoon heeft voor de visumaanvraag een garantstelling of logiesverstrekking nodig Let op: de verklaring legaliseert alleen de handtekening. Niet de inhoud van het document dat u tekent. Kosten € 16,60

    Ga naar website
  • Rijbewijs aanvragen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Verkeer

    Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen  Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen binnen onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden.  Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring

    Ga naar website
  • Reclameborden of spandoeken plaatsen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Vraag een vergunning aan als u reclameborden (driehoeksborden aan lantaarnpalen) en/of spandoeken wilt plaatsen. Voor het aanvragen heeft u DigiD of eHerkenning nodig. Heeft u dit niet? Neem dan contact met ons op. Vergunning aanvragen Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen. Goed om te weten Het is verboden om reclameborden te bevestigen aan:  Verkeersborden Verkeerslichten Verkeerspalen Openbaar groen Andere verkeersinstallaties U mag reclameborden niet plaatsen binnen 20 meter van een verkeerskruising Het minimumformaat van een bord is A3-formaat (29,70 bij 42 cm). Het maximumformaat van een bord is 120 x 85 cm Er zijn vaste locaties om de borden te plaatsen, deze staan omschreven in de brief die u ontvangt. Kosten U betaalt € 117,90 voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

    Ga naar website
  • Afschrift burgerlijke stand

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap, echtscheiding of overlijden U kunt een afschrift burgerlijke stand alleen aanvragen als de gebeurtenis (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding etc.) plaats vond in de gemeente Laren. Voor het aanvragen van een afschrift burgerlijke stand heeft u DigiD nodig. Afschrift burgerlijke stand aanvragen Heeft u geen DigiD maak dan een afspraak om het afschrift burgerlijke stand bij de balie van het gemeentehuis aan te vragen. Iemand machtigen  U kunt iemand machtigen voor het opvragen van een afschrift burgerlijke stand. U moet een verklaring schrijven en daarin vermelden:   Uw persoonsgegevens  De reden waarvoor u het afschrift nodig heeft  Persoonsgegevens van degene die voor u het uittreksel komt halen  Uw handtekening  Datum van ondertekening  Naast de machtiging moet de gemachtigde een kopie van uw legitimatiebewijs en een eigen legitimatiebewijs kunnen tonen.    Kosten € 17,10 Wat is het verschil met Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) Een Uittreksel (afschrift) burgerlijke stand wordt vaak verward met een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). In een Uittreksel Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) verklaart de gemeente dat u in die gemeente staat ingeschreven. U kunt een Uittreksel BRP alleen aanvragen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U bent advocaat of notaris Vraag het afschrift (uittreksel) online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren

    Ga naar website
  • Wat kunt u doen bij een ramp of crisis?

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-11-07 | Thema:

     ‘Goed voorbereid zijn, heb je zelf in de hand.’ Niet voor niets is dit het motto van de 'Denk vooruit'-campagne van de Nederlandse overheid. De kans dat er in uw buurt een grote ramp of crisis uitbreekt is klein. Maar toch kan overal in Nederland een noodsituatie ontstaan. Dan is goed om te weten wat u in dan het beste kunt doen. Bezoek de website www.denkvooruit.nl voor uitgebreide informatie. We informeren u ook op onze website over wat u kunt doen voor en tijdens een noodsituatie. Voor een ramp of crisis Hoe bereidt u zich voor? Denk vooruit! In de eerste periode van een crisis of noodsituatie zijn we op onszelf en op elkaar aangewezen. Hulp kan niet altijd direct bij u zijn in extreme situaties. Denk bijvoorbeeld aan langdurige uitval van elektriciteit, drinkwater en internet. Het is daarom belangrijk om uzelf goed voor te bereiden. Een paar simpele stappen kunnen al helpen om uzelf en anderen veilig te houden. Stel een noodpakket samen zodat u de eerste 72 uur vooruit kunt. De meeste spullen hebt u waarschijnlijk al in huis, zoals water, houdbaar eten en een powerbank. Maak een noodplan. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maak afspraken over wat jullie doen als iets misgaat. Wie belt u bijvoorbeeld als eerste en wat is jullie verzamelplek als u geen contact kunt krijgen? Kijk naar uw persoonlijke situatie, denk bijvoorbeeld ook aan babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor uw (huis)dieren. Meer informatie over uw huisdieren vindt u op de website www.diereninrampen.nl/red-je-dier-bij-een-ramp. Op de website riscokaart.nl kunt u de risico’s in uw omgeving bekijken. Stel NL-Alert in op uw mobiele telefoon. NL-Alert is een alarmmiddel van de overheid voor de mobiele telefoon bij levens- en gezondheidsbedreigende situaties. U ontvangt van de overheid een tekstbericht op uw telefoon. In dit bericht staat wat er aan de hand is en wat u moet doen. Praat met elkaar. Wat kunnen jullie samen doen om te zorgen dat iedereen veilig is? Weet bij wie u om hulp kunt vragen of wie u hulp kunt bieden. Lees meer over u voorbereiden op crisis via website van Denk Vooruit Help elkaar We zijn tijdens een crisis ook op elkaar aangewezen. Juist dan is het belangrijk dat we elkaar helpen. Denk bijvoorbeeld aan uw buurvrouw die slecht ter been is. Of aan iemand in de straat die de taal niet goed spreekt en niet weet wat hij moet doen. Als u voorbereid bent, kunt u ook voor een ander iets doen. Begin met simpel het gesprek aangaan over het voorbereiden. Wilt u meer doen? Denk aan een EHBO-cursus of meldt u aan voor een actie in de wijk. U hoeft het niet alleen te bedenken.  Tijdens crisis Wat kunt u doen tijdens een crisis? Met een noodpakket bent u de eerste 72 uur na een noodsituatie goed voorbereid. Verder is iedere ramp anders, maar dit kunt u in ieder geval doen: hoort u de sirene? Ga naar binnen, sluit uw ramen en deuren. Lees meer over de sirene waarschuw en informeer mensen in uw omgeving probeer informatie te krijgen van een betrouwbare bron, zoals hieronder genoemd Op de hoogte blijven Via radio en televisie. De zender NH Nieuws heeft de functie rampenzender voor alle gemeenten in het Gooi en de Vechtstreek en geeft de noodzakelijke informatie van de overheid. De zender is zowel via de radio als de televisie te volgen. NH Nieuws - radio via internet via de ether: 88,7 MHz-FM digitaal: Ziggo 826 Radio DAB+: 8B. TV digitaal: Ziggo 30 en 707 Bij rampen van grote omvang wordt ook informatie verstrekt via de publieke radiozenders Radio 1, 2, 3, 4, 5. NH Nieuws - televisie via internet: NH Nieuws  via de ether: kanaal 55 via de kabel: kanaal 44 of 655,25 Mhz Bij rampen van grote omvang wordt ook informatie verstrekt via de televisiezenders Nederland 1, 2 en 3. Via de website van de gemeente Laren (homepage). Wij communiceren bij een crisis zo veel mogelijk via www.laren.nl. Op de startpagina staat tijdens crises een duidelijke banner met informatie die voor u van belang is. Via sociale media. Tijdens een crisis leest u ook op de sociale media kanalen van de gemeente de laatste informatie met een verwijzing naar de website. U kunt de gemeente volgen op Facebook en op Instagram. Via het informatienummer van de gemeente. Voor vragen zijn wij bereikbaar op telefoonnummer 14 035. Als er veel mensen op zoek zijn naar familie, dan wordt daarvoor een speciaal telefoonnummer geopend. Dit wordt via onze website en sociale media bekendgemaakt. Via NL-Alert. De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) verstuurt een NL-Alert voor waarschuwingen in uw buurt. Volg de instructies uit het NL-Alert op. Crisisbeheersing door de gemeente De gemeente Laren werkt samen met de gemeenten Huizen, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum en Wijdemeren én met de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR), de politie en het Openbaar Ministerie om goed voorbereid te zijn op rampen en grote ongelukken. Deze samenwerking heet de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (VRGV). Tijdens een crisis werken alle gemeenten en diensten samen. Medewerkers doen regelmatig crisisoefeningen en trainingen om zich daar goed op voor te bereiden.  Als inwoner bijspringen in tijden van nood? Iedereen die in Nederland woont, 18 jaar of ouder is en een telefoonnummer en e-mailadres heeft, kan zich aanmelden voor Ready2Help. Denk aan hulp bij het inrichten van noodopvanglocaties, hulp bij zoeken naar vermiste personen of hulp bij hoog water. Meer informatie Wat te doen bij: Natuurbranden Overstromingen Uitval van gas en/of watervoorziening Uitval van elektriciteitsvoorziening Handige links: Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (VRGV) Veiligheidsregio Flevoland (VRF) Samenwerkende Veiligheidsregio's Gooi en Vechtstreek & Flevoland Brandweer Politie GHOR Openbaar Ministerie Documenten Veiligheidsregio Gooi & Vechtstreek Noodpakket WeerbaarNL

    Ga naar website
  • Leefstijlpunt: voor gezondheid, zorg, welzijn en valpreventie

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-09-22 | Thema:

    Heeft u vragen over hulp aan huis, een gezonde leefstijl of de opvoeding van uw (klein)kind? Of maakt u zich zorgen over iemand in uw omgeving? Kom langs bij het Leefstijlpunt, we denken graag met u mee. Contact opnemen met het Leefstijlpunt kan op verschillende manieren: Telefonisch via 088 - 203 73 79 Stuur een e-mail naar laren@leefstijlpuntbel.nl  Vul het contactformulier in Valpreventie Bij het Leefstijlpunt kunt u ook terecht voor informatie en de juiste verwijzing rondom valpreventie. Om inzicht te krijgen of u een verhoogd valrisico heeft, kunt u zich aanmelden voor een valrisicotest bij Team Sportservice. Aanmelden voor de valrisicotest Team Sportservice ondersteunt de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren met een aantal projecten en diensten, zodat nóg meer inwoners de kans krijgen om in beweging te komen en gezond en vitaal te blijven. Meer informatie over Team Sportservice vindt u op de website. Inloopspreekuur  U kunt ook naar het inloopspreekuur van het Leefstijlpunt komen. U vindt ons in Blaricum, Laren en Eemnes.  Plaats Locatie en adres Inloopspreekuur Blaricum Malbak, Burgemeester Tydemanplein 3 Dinsdag (even weken) van 10.15 - 11.15 uur Elke donderdag van 09.00 - 12.00 uur Eemnes Huis van Eemnes, Noordersingel 4 Dinsdag van 14.00 - 17.00 uur Laren Brinkhuis, Brink 29 Maandag van 10.00 - 13.00 uur Donderdag van 12.30 - 13.30 uur Vrijdag (even weken) van 11.00 - 12.00 uur  

    Ga naar website
  • Omwisseling buitenlands rijbewijs

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Verkeer

    Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u staat ingeschreven in de Basisregister Personen (BRP) en u aan de voorwaarden voor omwisselen voldoet. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. Meenemen Een geldig Nederlands identiteitsbewijs of verblijfsvergunning Uw buitenlandse rijbewijs (deze moet u bij uw aanvraag inleveren) 1 kleurenpasfoto die voldoet aan alle eisen. Uw pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden Afhankelijk van uw situatie: gezondheidsverklaring, verklaring van de Belastingdienst. Zie hiervoor ook op de website va de RDW. Afspraak maken Kosten Omwisseling buitenlands rijbewijs: € 51,10 Gezondheidsverklaring: € 44,50 Zie ook Gezondheidsverklaring

    Ga naar website
  • Bewijs van Nederlanderschap

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Als u moet aantonen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft, vraagt u een Bewijs van Nederlanderschap aan. Zoals bij een verhuizing naar het buitenland, voor een huwelijk of voor bepaalde beroepen. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Aanvragen kan online. U heeft DigiD nodig.  Bewijs van Nederlanderschap aanvragen Maak een afspraak als u geen DigiD heeft. Neem uw legitimatiebewijs mee. Na betaling krijgt u het bewijs mee.  Kosten € 16,60

    Ga naar website
  • Naamgebruik wijzigen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? U kunt bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV etc. aangeschreven wilt worden. U kunt het wijzigen van uw naamgebruik online regelen. U heeft DigiD nodig.  Let op: het wijzigen van uw naamgebruik is wat anders dan het wijzigen van uw naam. U kunt kiezen voor: Uw eigen achternaam De achternaam van uw partner Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Naamgebruik wijzigen Goed om te weten Wij geven de achternaam die u gekozen heeft door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en de SVB (Sociale Verzekeringsbank). U moet zelf instanties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, laten weten dat uw achternaam veranderd is. U kunt ook een afspraak maken om uw naamgebruik te wijzigen. Neem geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) mee naar de afspraak. Kosten Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis.

    Ga naar website
  • Rijbewijs kwijt of gestolen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-02-18 | Thema: Verkeer

    Als uw rijbewijs kwijt of gestolen is, dan kunt u dit online melden bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Na uw melding wordt het rijbewijs direct geblokkeerd. Uw rijbewijs is dan ongeldig en ook niet meer te gebruiken als u deze terugvindt. Na registratie kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Vermissing rijbewijs melden Heeft u geen DigiD, geef de vermissing dan persoonlijk door bij de gemeente. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 035. Kosten Geen kosten. U betaalt wel kosten voor het aanvragen van een nieuw rijbewijs. Rijbewijs in buitenland kwijt of gestolen Bent u uw rijbewijs in het buitenland kwijtgeraakt meld dit dan ook bij de RDW. Voor uw reisverzekering doet u ook aangifte bij de politie in het buitenland.

    Ga naar website
  • Monument verbouwen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-07 | Thema: Huisvesting

    Een monument is een beschermd gebouw. U mag een monument niet zomaar verbouwen, restaureren of slopen.  Rijksmonument verbouwen U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een rijksmonument te veranderen, te herstellen of te slopen. Ook voor het gebruik van een monument gelden regels. Functies waarbij er schade ontstaat aan het monument zijn niet toegestaan. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Gemeentelijk monument verbouwen Een gemeentelijk monument is een onroerend goed (inclusief de grond) dat van: Algemeen (lokaal) belang door schoonheid   Betekenis voor de wetenschap heeft Cultuurhistorische waarde heeft U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een gemeentelijke monument te veranderen, te herstellen of te slopen. Maar ook het gebruiken of laten gebruiken waardoor het ontsiert of in gevaar gebracht wordt, mag niet zonder vergunning. In al deze gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Onderhoud gemeentelijke monument Voor standaard onderhoud aan uw monument heeft u niet altijd een omgevingsvergunning nodig. Denk aan schilderwerk. U moet u in sommige gevallen wel rekening houden met de originele kleuren. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De tarieven vindt u in de legesverordening. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Meer informatie Of uw gebouw of object een monumentenstatus heeft, controleert u in het Rijksmonumentenregister Subsidie voor rijksmonumenten (geen woonhuis)  Lening voor onderhoud rijksmonument (Restauratiefonds-hypotheek)

    Ga naar website
  • Echtscheiding inschrijven

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht

    Als u wilt scheiden heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u een echtscheidingsverzoek in bij de rechtbank. Als de procedure is afgerond stuurt uw advocaat de documenten naar de gemeente om de echtscheiding in te laten schrijven. Beëindiging geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kan zonder een rechter ontbonden worden. Dit kan alleen als u het allebei eens bent. De beëindiging van een geregistreerd partnerschap gebeurt dan door een overeenkomst bij een notaris of advocaat. Heeft u kinderen dan vindt beëindiging via de rechter plaats. Kosten Een echtscheiding inschrijven is gratis. Voor een echtscheidingsakte betaalt u € 17,10. U vraagt dit aan met een Afschrift burgerlijke stand.

    Ga naar website
  • Steiger, container of bouwkraan plaatsen

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema:

    Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Aanvragen doet u uiterlijk 10 werkdagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt, kunnen we u vragen om de aanvraag te wijzigen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht.  Melden van objecten op gemeentegrond Kosten U betaalt precariobelasting voor het gebruik van gemeentegrond voor bouwmaterialen, werken of inrichtingen.  Per week of een gedeelte daarvan € 2,76 per m2 (vierkante meter) Per maand € 9,36 per m2 Per jaar € 93,94 per m2 U betaalt precariobelasting voor het plaatsen van een afzetbak (container), zeecontainer/ bouwkeet, per m2 (vierkante meter).  Per dag € 1,35 Per week € 2,60 Per maand € 8,74 Per jaar € 76,83 Heeft u een ontheffing voor de blauwe zone nodig? Deze kunt u aanvragen bij de gemeente. 

    Ga naar website
  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-01-21 | Thema: Verkeer

    Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op speciale plekken. Bijvoorbeeld dichtbij winkels, de apotheek, theater en bibliotheek.  Er zijn 2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: Bestuurderskaart (B): als u zelf in de auto rijdt Passagierskaart (P): als u passagier bent in de auto Voorwaarden Bestuurderskaart (B): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet Passagierskaart (P): U bent langer dan 6 maanden niet in staat om zelfstandig meer dan 100 meter aan één stuk te lopen Hulpmiddelen zoals rollator, stok of krukken helpen niet U heeft de hulp van een bestuurder nodig om van deur tot deur te reizen. Aanvragen Voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart neemt u contact op met Maatschappelijke Zaken HBEL. Zie contact en openingstijden. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren. Goed om te weten Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. De kaart die u ontvangt is een Europese gehandicaptenparkeerkaart en is geldig in alle landen van de Europese Unie. Kosten € 67,85 voor de 1e keer aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart € 31,00 voor het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart

    Ga naar website
  • Rijbewijs verlengen of uitbreiden

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Verkeer

    U kunt uw rijbewijs online verlengen of uitbreiden met een categorie via de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Als u online verlengt, hoeft u maar 1 keer in plaats van 2 keer naar het gemeentehuis te komen. U kunt uw rijbewijs na 2 werkdagen bij ons afhalen. U krijgt een e-mail van de RDW als uw rijbewijs klaar is. U hoeft geen afspraak te maken voor het afhalen van uw rijbewijs. Rijbewijs verlengen Lukt het u niet om uw rijbewijs online via het RDW te verlengen of heeft u geen DigiD? Maak dan een afspraak om uw rijbewijs bij de balie van de gemeente te verlengen of uit te breiden. Meenemen U moet uw oude rijbewijs meenemen als u uw nieuwe rijbewijs komt ophalen. Kosten Verlengen rijbewijs: € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed: € 39,65 Omwisseling buitenlands rijbewijs: € 51,10 Hoe lang geldig Rijbewijs tot 65 jaar: 10 jaar geldig Rijbewijs vanaf 70 jaar en ouder: 5 jaar geldig Rijbewijs C, D: 5 jaar geldig Rijbewijs tussen 65 en 70 jaar: tot uw 75ste verjaardag geldig Rijbewijs met beperkende maatregelen: maximaal 10 jaar geldig Zie ook Rijbewijs kwijt of gestolen Eerste keer rijbewijs aanvragen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring

    Ga naar website
  • Standplaats weekmarkt

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-01 | Thema: Economie

    Iedere vrijdag is er markt in Laren van 10.00 tot 17.00 uur op Plein 1945. Wilt u in aanmerking komen voor een vaste standplaats op de weekmarkt, schrijf u dan in voor de wachtlijst. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.  Wachtlijst Als er een plek beschikbaar komt, wordt deze plek op volgorde van inschrijving op de wachtlijst  toegewezen. Daarbij houden we wel rekening met de branche-indeling. Bij toewijzing nemen we contact met u op voor de vergunning die u nodig heeft. Als vergunninghouder moet u de standplaats persoonlijk innemen. U kunt zich ook aanmelden voor een incidentele vrije plek. Daarvoor kunt u zich bij de marktmeester aanmelden. Kosten € 39,10 voor inschrijving op de wachtlijst.

    Ga naar website
  • Geheimhouding persoonsgegevens

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-07-08 | Thema: Recht

    U kunt de gemeente vragen uw gegevens niet door te geven aan andere personen of organisaties. Overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en het UWV gebruiken uw persoonsgegevens. De gemeente moet gegevens aan deze organisaties aanleveren. U heeft DigiD nodig om het verzoek online in te dienen. Verzoek geheimhouding persoonsgegevens  Goed om te weten U kunt geheimhouding aanvragen of opheffen voor uzelf en uw kinderen tot 18 jaar Wij verwerken de geheimhouding binnen 4 weken Heeft u geen DigiD, maak dan een afspraak om langs te komen Wie krijgen uw gegevens niet Wij geven nooit persoonsgegevens aan bedrijven, organisaties of personen Als u geheimhouding vraagt, krijgen de volgende organisaties uw persoonsgegevens niet: Advocaten, behalve als zij de gegevens nodig hebben voor een procedure bij de rechtbank. Dit gaat altijd in overleg met u Niet-commerciële bedrijven of instellingen en verenigingen zoals sport- en muziekverenigingen Kosten Geen. Meer informatie Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) via rijksoverheid.nl De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) beschermt uw privacy. Bekijk wat er allemaal wel en niet mag met uw persoonsgegevens via autoriteitpersoonsgegevens.nl

    Ga naar website
  • Vrijwilligerswerk

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2025-05-28 | Thema: Zorg en gezondheid

    Zoekt u vrijwilligerswerk, bekijk dan via Versa vrijwilligerscentrale wat het aanbod is. Versa vrijwilligerscentrale bemiddelt tussen vraag en aanbod. Het aanbod is groot en gevarieerd: zoals werken met uw hoofd of handen, binnen of buiten, alleen of samen, voor vast of af en toe. Er zijn meer dan 400 vacatures. Bekijk de vacatures. In Blaricum, Eemnes en Laren zijn veel mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen. Zoals ondersteuning bij een cultureel centrum, kerk, sportclub of bij vrijwillige thuishulpactiviteiten. Voorbeeld van een thuishulpactiviteit is helpen bij de thuisadministratie maar ook gewoon een kopje koffie drinken of een wandeling maken. U bent automatisch verzekerd Omdat de BEL-gemeenten vrijwillige inzet belangrijk vinden en eventuele risico’s willen afdekken, zijn vrijwilligers automatisch verzekerd. Meer informatie over de vrijwilligersverzekering. Als u een werkloosheidsuitkering heeft U moet toestemming aanvragen om met behoud van uw WW-uitkering vrijwilligerswerk te doen. Zie uwv.nl voor het aanvragen van toestemming.

    Ga naar website
  • Bewijs van in leven zijn

    Bron: Laren (gemeente) | Datum: 2024-12-27 | Thema: Recht

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland, vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld. Bewijs van in leven zijn aanvragen Kosten € 16,60 Heeft u het bewijs van in leven zijn nodig voor een pensioenfonds dan is het gratis.

    Ga naar website