Zoekresultaten 1 - 50 van 106 resultaten

  • Mantelzorgwoning

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-05-23 | Thema:

    Wilt u voor iemand zorgen die dat zelf niet meer kan of binnenkort niet meer kan? U mag dan tijdelijk een extra woning bouwen op uw eigen terrein of op het terrein van uw naaste die zorg nodig heeft. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld uw garage te verbouwen tot woning voor uw ouders die uw zorg nodig hebben. Dit noemen we een mantelzorgwoning. Onder bepaalde voorwaarden kan dit zonder vergunning.

    Ga naar website
  • Tijdelijke verkeersmaatregel

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    Als u tijdelijk de openbare weg in de gemeente geheel of gedeeltelijk wilt afzetten, dan heeft u daarvoor toestemming nodig van de gemeente. Dit doet u door het aanvragen van een verkeersbesluit. Vaak is dit het geval bij het organiseren van een evenement of bij (bouw)werkzaamheden. Het verkeersbesluit moet u minimaal 8 weken van te voren indienen.  Verkeersbesluit aanvragen U kunt ook schriftelijk een verkeersbesluit aanvragen (pdf, 390kb).

    Ga naar website
  • Tijdelijke reclame plaatsen voor een evenement

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2024-12-20 | Thema:

    U mag een activiteit of evenement aankondigen met driehoeksborden of sandwichborden. Dit zijn borden die vastgemaakt worden aan een aanwezige lantaarnpaal. U meldt dit vooraf bij de gemeente.

    Ga naar website
  • Monumentensubsidie

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-24 | Thema:

    Als eigenaar van een gemeentelijk monument of rijksmonument kunt u een lening of subsidie aanvragen voor werkzaamheden aan uw monument. Heeft u na het lezen van de onderstaande informatie nog een vraag of wilt u overleggen voordat u een aanvraag indient? Dat kan! Stuur een e-mail naar erfgoed@oldebroek.nl. Leningen Als eigenaar van een rijksmonumentaal woonhuis komt u in aanmerking voor de Restauratiefonds-hypotheek. Dit is een lening met een lage rente van de Rijksoverheid. Als eigenaar van een gemeentelijk monument kunt u in aanmerking komen voor Cultuurfonds-hypotheek. Dit is een lening met een lage rente voor onderhoud of restauratieplannen aan uw gemeentelijk monument. Subsidies Voor een rijksmonument dat geen woonhuis is zoals een pakhuis, boerderij, kerk, kantoor- of fabrieksgebouw, is er een instandhoudingssubsidie. Deze subsidie is bedoeld om het rijksmonument in goede staat te houden en wordt over een periode van 6 jaar uitgekeerd. Als eigenaar van een gemeentelijk monument kunt u in aanmerking komen voor een subsidie van de provincie Gelderland. U moet voldoen aan de voorwaarden die de provincie Gelderland stelt. De subsidie vraagt u aan bij de gemeente Oldebroek. Voor onderhoud, restauratie en duurzame maatregelen aan uw gemeentelijke- of rijksmonument kunt u subsidie aanvragen bij de gemeente Oldebroek. De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de meerkosten die voor de instandhouding van het monument worden gemaakt. De hoogte van de subsidie bedraagt: voor onderhoudswerkzaamheden geldt een percentage van 20% met een maximale subsidiebijdrage van € 1.000,- per 2 kalenderjaren; voor restauratiewerkzaamheden geldt een percentage van 20% met een maximale subsidiebijdrage van € 2.500,- per 5 kalenderjaren; Voor duurzaamheidsmaatregelen geldt een percentage van 30% met een maximale subsidiebijdrage van € 1.500,- per 15 kalenderjaren.

    Ga naar website
  • Riool verstopt

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-08-15 | Thema:

    Als u last heeft van een verstopt riool, probeert u eerst te onderzoeken waar het probleem zit. Bij een verstopping op uw eigen terrein schakelt u zelf een loodgieter in. Als de verstopping op gemeentegrond zit, kunt u dit melden bij de gemeente. Wij verhelpen dan de verstopping. Melding doorgeven of bel met 0525 63 82 00.

    Ga naar website
  • Subsidies

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-10-06 | Thema:

    Heeft u een goed idee dat de gemeente Oldebroek mooier, gezonder of levendiger maakt? Dan helpt de gemeente u graag op weg! Instellingen, verenigingen en andere organisaties kunnen op verschillende gebieden een financiële bijdrage aanvragen voor activiteiten die bijdragen aan het welzijn van onze inwoners. Dit kunnen activiteiten zijn op het gebied van: Sport: wedstrijden of evenementen, deskundigheidsbevordering niet-commerciële sportaanbieders Zorg: voorlichting, jeugdgezondheidszorg, AED-training Welzijn: deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers Cultuur: muziek, lokale culturele initiatieven, Open Monumentendag Subsidie aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie aanvragen (pdf, 146kb).

    Ga naar website
  • Asbest verwijderen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-04-04 | Thema:

    Asbest is een gevaarlijk materiaal dat niet meer mag worden gebruikt in woningen en gebouwen. Wilt u asbest in of rondom uw woning of bedrijf verwijderen? Dan moet u dit vooraf melden via het Omgevingsloket. De Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) handelt de melding af. Melding indienen met DigiD Asbest zelf verwijderen Deze werkzaamheden mag u zelf doen: Verwijderen van geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien), maximaal 35m2 per perceel. Verwijderen van niet-gelijmde vloertegels en/of niet-gelijmde asbesthoudende vloerbedekking, maximaal 35m2 per perceel. U moet minimaal 5 werkdagen van te voren een melding indienen. Richtlijnen asbest verwijderen en verpakken Draag beschermende kleding. Houd de delen zoveel mogelijk intact. Spuit het asbestafval nat. Pak het asbestafval dubbel in. Gebruik hiervoor speciale asbestzakken of doorzichtig plastic folie van minimaal 0,2mm en omwikkel dit met een laag tape. Herhaal deze handelingen nog een keer. Geef op het pakket duidelijk aan dat het om asbest gaat. Lever het verpakte asbestafval in bij een afvalinzamelaar. Asbest laten verwijderen Als u meer dan 35m2 aan asbest wilt verwijderen moet u dit laten doen door een gecertificeerd bedrijf. U heeft dan ook een asbestinventarisatierapport nodig. Dien de melding minimaal 4 weken van te voren in.

    Ga naar website
  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-17 | Thema:

    U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U gaat persoonlijk naar de gemeente en tekent in elkaars bijzijn de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk met DigiD

    Ga naar website
  • Rijbewijs online verlengen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2024-12-20 | Thema:

    U kunt online uw rijbewijs verlengen of een extra categorie toevoegen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u uw rijbewijs ophalen op het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Rijbewijs verlengen via RDW

    Ga naar website
  • Klein kansspel organiseren

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    Bij een kansspel gokken de deelnemers om te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspellen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Als u een kansspel wilt organiseren, dan moet u dit melden bij de gemeente. U geeft minimaal 2 weken van tevoren de tijd en de datum door. Klein kansspel melden U kunt ook schriftelijk een klein kansspel melden (pdf, 336kb)

    Ga naar website
  • Tegemoetkoming Leerlingenvervoer

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-05-16 | Thema:

    Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Als ouder(s) of verzorger(s) moet u zelf zorgen dat uw kinderen elke dag naar school kunnen. Meestal is dit geen probleem. Voor sommige kinderen is naar school gaan lastiger. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben of door een grote afstand tussen huis en de school. Deze kinderen komen mogelijk in aanmerking voor leerlingenvervoer van de gemeente. De gemeente betaalt dan (een deel van) de kosten voor het vervoer of zorgt voor aangepast vervoer (taxivervoer). Voor leerlingen uit de gemeente Oldebroek loopt de aanvraag voor leerlingenvervoer via de afdeling leerlingenvervoer Elburg. De aanvraag voor leerlingenvervoer moet hier elk jaar voor 1 juni binnen zijn. De medewerker leerlingenvervoer kijkt samen met u naar een passende oplossing.

    Ga naar website
  • Klacht indienen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-23 | Thema:

    Vindt u dat een bestuurder of medewerker van de gemeente Oldebroek u of iemand anders onbehoorlijk heeft behandeld? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator van de gemeente. Wilt u dat wij iets repareren, opruimen of bent u ontevreden over een situatie in de openbare ruimte? Dan kunt u een melding openbare ruimte doen. Dien online uw klacht in  Het is ook mogelijk om uw klacht mondeling of schriftelijk in te dienen. Om uw klacht mondeling in te dienen kunt u contact opnemen met de klachtencoördinator via tel. 0525 63 82 00. Uw schriftelijke klacht kunt u indienen door een brief te sturen naar gemeente Oldebroek, t.a.v. de klachtencoördinator, Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek. 

    Ga naar website
  • Takken en snoeihout

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-28 | Thema:

    U kunt uw takken en snoeihout gratis laten ophalen door de firma ABL. Dat kan tijdens de takkenroute die de gemeente organiseert op de volgende donderdagen. Ophaaldagen 2026 19 maart 23 april 21 mei 18 juni 24 september 22 oktober 19 november 17 december Zet uw takken- en snoeiafval voor 07.30 aan de weg en meld dit vooraf via e-mail of telefoon.

    Ga naar website
  • Onroerendezaakbelasting

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-17 | Thema:

    Als u op 1 januari van het belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning, bedrijfsgebouw, stuk grond) betaalt u onroerendezaakbelasting (OZB).  Er zijn twee soorten OZB: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. De eigenarenbelasting geldt voor woningen en niet-woningen. De gebruikersbelasting geldt alleen voor niet-woningen. Met wijzigingen door bijvoorbeeld verkoop, verhuizing of overlijden in de loop van het jaar wordt geen rekening gehouden. Bij verkoop verrekent de notaris de eigenarenbelasting meestal met de nieuwe eigenaar. Woning of niet-woning? Als de waarde van het woongedeelte minder dan 70% deel uitmaakt van de totale waarde van de onroerende zaak, is voor de OZB sprake van een niet-woning. Is de waarde van het woongedeelte 70% of meer van de totale waarde, dan is voor de OZB sprake van een woning. De grondslag voor de eigenarenbelasting is gelijk aan de totale WOZ-waarde van het object. De grondslag voor de gebruikersbelasting voor niet-woningen is gelijk aan de waarde van het niet-woninggedeelte. 

    Ga naar website
  • Gehandicaptenparkeerplaats

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-26 | Thema:

    Als u gehandicapt bent, kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen bij de gemeente. In uw woonomgeving moet een dusdanige krapte in beschikbare parkeerruimte zijn dat parkeren op acceptabele afstand van uw woning niet mogelijk is. De gemeente beoordeelt of hier in uw situatie sprake van is. Daarnaast kijkt de gemeente bij de beoordeling naar de verkeersveiligheid. Een gehandicaptenparkeerplaats bestaat uit de volgende voorzieningen: een parkeervak gemarkeerd met een kruis; een verkeersbord met een kentekenbord; De parkeerplaats is ongeveer 3 meter breed (in geval van gestoken parkeren). Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen U kunt ook schriftelijk een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen (pdf, 352kb).

    Ga naar website
  • Afvalstoffenheffing

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-17 | Thema:

    De gemeente zamelt alle huishoudelijke afvalstoffen voor u in. De kosten van het ophalen en verwerken van dit afval worden via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht. U betaalt afvalstoffenheffing als u hoofdgebruiker van een (gedeelte van een) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Als u een zelfstandige huishouding hebt, maar geen afval aanbiedt, moet u wel het vaste jaarbedrag voor afvalstoffenheffing betalen. Diftar Het tarief afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen: een vast jaarbedrag; een bedrag per lediging van de restafval container of per aanbieding van afval via een verzamelcontainer. Dit heet Diftar. In 2025 ontvangt u een aanslag voor het vaste jaarbedrag voor 2025, plus een bedrag voor het aantal keren dat u de restafvalcontainer in 2024 aan de weg zette of een afvalzak in de verzamelcontainer deed. Ontheffing en gedeeltelijke aanslag Als uw situatie in de loop van het belastingjaar wijzigt, waardoor u geen zelfstandige huishouding meer voert, krijgt u automatisch ontheffing. Ook bij vertrek naar een andere gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Als u bijvoorbeeld in augustus naar een andere gemeente vertrekt, hoeft u het vaste jaartarief in de gemeente Oldebroek over de maanden september tot en met december niet te betalen. Bij vertrek in de maand december wordt geen ontheffing verleend. Er wordt uitgegaan van de gegevens uit de basisregistratie personen. Het is dus in uw eigen belang dat u tijdig uw verhuizing meldt. Bij een verhuizing binnen de gemeente ontvangt u geen ontheffing of een nieuwe aanslag. De oorspronkelijke aanslag geldt dan ook voor uw nieuwe adres. Als u in de loop van het belastingjaar een zelfstandige huishouding in de gemeente begint, betaalt u het vaste jaartarief vanaf de maand na de verhuisdatum. Daarnaast betaalt u het aantal keren dat u in het jaar restafval aanbiedt. Dus als u bijvoorbeeld in maart in Oldebroek gaat wonen, betaalt u het vaste jaartarief vanaf april. Als u een woning voor uzelf ter beschikking houdt (een 'tweede woning'), maar niet op dat adres staat ingeschreven, moet u voor die woning ook afvalstoffenheffing betalen.

    Ga naar website
  • Alcoholvergunning

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    Wilt u in een horecabedrijf alcohol schenken of in een slijterij sterke drank verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Dit geldt ook voor paracommerciële instellingen zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen die alcohol willen schenken. Horecabedrijven en slijterijen vragen Model A aan. Paracommerciële instellingen vragen model B aan. Vraag de alcoholvergunning minimaal 8 weken van te voren aan. Alcoholvergunning model A Alcoholvergunning model B

    Ga naar website
  • Toeristenbelasting

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-17 | Thema:

    Biedt u een overnachting aan iemand die niet in onze gemeente woont? Dan betaalt u toeristenbelasting aan de gemeente. U mag deze kosten doorberekenen aan uw gast.

    Ga naar website
  • Bezoek uit het buitenland ontvangen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-10-08 | Thema:

    Komt er iemand uit het buitenland bij u logeren? En heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft hij of zij misschien een bewijs van particuliere logieverstrekking of garantstelling nodig. Met een logiesverstrekking bevestigt u dat uw bezoek bij u verblijft. Met een garantstelling verklaart u ook financieel garant te staan voor uw bezoek. Het bewijs is maximaal 3 maanden geldig. Aanvraag Bewijs van Garantstelling aanvragen met DigiD U kunt het bewijs van garantstelling ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Als u een partner heeft, dan moet u samen de garantstelling ondertekenen. Stuur het ondertekende formulier naar de persoon die het visum moet aanvragen.

    Ga naar website
  • Recreatieverblijf bewonen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-03-12 | Thema:

    In de gemeente Oldebroek mag u niet wonen in een recreatieverblijf, zoals een caravan of vakantiewoning. De gemeente controleert of recreatieverblijven gebruikt worden volgens het Omgevingsplan. Als u toch in het recreatieverblijf woont, bent u in overtreding. We starten dan een handhavingsprocedure. Waarom de gemeente Oldebroek wonen in een recreatieverblijf niet toestaat Een recreatiewoning in de gemeente Oldebroek is bedoeld voor mensen die er tijdelijk verblijven om te recreëren. De gemeente wil dat er genoeg recreatieverblijven voor toeristen zijn. Bewoning van recreatieverblijven zorgt ervoor dat er minder recreatieverblijven voor toeristen zijn. Toeristen en bewoners hebben andere woonwensen. Toeristen gebruiken recreatieverblijven om te recreëren. Bewoners van recreatieverblijven veranderen het recreatieve karakter en de ontspannen sfeer van een vakantiepark.  Regeling bij noodsituaties In ons beleid hebben we een speciale regeling voor noodsituaties. In deze gevallen gaat het altijd om een overbrugging. Onder noodsituaties vallen: Scheiding of relatiebreuk Woningbrand Verkoop of verbouwing van uw woning Verzoek indienen Denkt u dat u voor de speciale regeling in aanmerking komt? Dan vragen wij u om vooraf een schriftelijk verzoek in te dienen via gemeente@oldebroek.nl. Hierbij vermeld u minimaal wat uw (nood)situatie is, welk chaletnummer u wilt huren en wat u al heeft gedaan om een andere woning te vinden. Ook vragen wij u om documenten toe te sturen waaruit uw (nood)situatie blijkt en om een verklaring toe te voegen van de parkeigenaar. Als u aan de voorwaarden voldoet, krijgt u een tijdelijke toestemming voor 6 maanden. Deze kan één keer verlengd worden met nog eens 6 maanden.

    Ga naar website
  • Stimuleringslening duurzaamheid

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-03 | Thema:

    Als vereniging of stichting kunt u een Stimuleringslening aanvragen voor energiebesparende maatregelen aan uw accommodatie. Denk aan zonnepanelen, raamisolatie en dakisolatie. U kunt deze lening alleen aanvragen voor accommodaties van minstens 1 jaar oud. De Stimuleringslening bedraagt minimaal € 15.000,- en maximaal € 100.000,-. Stimuleringslening duurzaamheid aanvragen U kunt ook schriftelijk de Stimuleringslening duurzaamheid aanvragen (pdf, 471kb).

    Ga naar website
  • Jeugdfonds Sport & Cultuur

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-28 | Thema:

    Ieder kind moet aan sport of kunst en cultuur kunnen doen. Dat is het motto van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Ook de gemeente Oldebroek vindt dit belangrijk, daarom zijn wij aangesloten bij het Jeugdfonds Sport & Cultuur Gelderland. Wat doet het Jeugdfonds? Het Jeugdfonds zorgt ervoor dat kinderen uit gezinnen die het financieel niet breed hebben toch lid kunnen worden van een sport- of cultuuraanbieder. Het Jeugdfonds betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de aanbieder. Ook vergoedt het Jeugdfonds eventueel noodzakelijke materialen of kleding. Bij elkaar gaat het om een bedrag van € 225,- (sport) of € 450,- (cultuur) per jaar per kind. Voor wie is het Jeugdfonds? Kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 17 jaar en waarvan de ouders een laag inkomen hebben. Denk bijvoorbeeld aan gezinnen die leven van een uitkering, in de schuldsanering zitten en een inkomen hebben onder 120% van het sociaal minimum. Voor volwassenen vanaf 18 jaar is er het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Kom ik in aanmerking voor het Jeugdfonds? Het Jeugdfonds Sport & Cultuur is een particuliere organisatie. Zij behandelen de aanvragen en beoordelen of die voldoen aan de voorwaarden. U kunt dus geen rechten ontlenen aan het Jeugdfonds. Als een aanvraag voldoet aan de voorwaarden en er is voldoende budget, dan zorgt het Jeugdfonds voor ondersteuning.

    Ga naar website
  • Bezwaar indienen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema:

    De gemeente neemt dagelijks beslissingen over bijvoorbeeld het verlenen van een vergunning of het afwijzen van een subsidie. Bent u het niet eens met een besluit? En raakt het besluit u persoonlijk? Dan kunt u meestal bezwaar maken. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of u bezwaar kunt maken en bij wie. De gemeente maakt het besluit bekend in een brief aan de betrokkene(n) en/of door een publicatie in de huis-aan-huiskrant en op officielebekendmakingen.nl. In de bezwaarclausule onder aan het besluit of in de publicatie staat vermeld wanneer de bezwaartermijn ingaat. U kunt uw bezwaarschrift op 2 manieren indienen:  Digitaal via onderstaande knop. U heeft hiervoor een DigiD-inlogcode nodig.  Bezwaar indienen Per post. Stuur uw bezwaarschrift naar: Het college van B&W van de gemeente Oldebroek, Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek. Let er wel op dat uw bezwaar aan de voorwaarden voldoet. Maakt u namens iemand anders bezwaar? Stuur dan een volmacht mee.  Wilt u bezwaar maken tegen uw aanslag gemeentelijke belastingen? Ga dan naar de pagina Bezwaar tegen WOZ-beschikking en gemeentelijke belastingen.

    Ga naar website
  • Laadpaal voor elektrische auto's

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-02 | Thema:

    Bent u in bezit van een elektrische of hybride auto en is het niet mogelijk om een laadpaal op uw eigen terrein te plaatsen? Dan kunt u een openbare laadpaal aanvragen. Deze laadpaal is niet alleen voor uzelf bedoeld, maar ook voor andere gebruikers. Nieuwe locaties voor openbare laadpalen Vanaf 2035 mogen er alleen nog maar personenauto’s worden verkocht die geen CO2 uitstoten. We zien daarom steeds meer elektrische auto’s. De gemeente wil om die reden de laadinfrastructuur uitbreiden en een groot aantal extra openbare laadpalen kunnen plaatsen. Waar toekomstige palen gepland staan kunt u vinden op www.oldebroek.nl/laadpalenkaart. 

    Ga naar website
  • Uittreksel basisregistratie personen (BRP)

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-08-11 | Thema:

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente Oldebroek. Het bevat minimaal uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en adres. Als u het uittreksel online aanvraagt, krijgt u het uittreksel binnen 3 werkdagen thuisgestuurd. Als u het uittreksel aanvraagt op het gemeentehuis, kunt u het direct meenemen.  Uittreksel BRP aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Uittreksel BRP zakelijk Bedrijven als notarissen of advocatenkantoren kunnen een uittreksel BRP zakelijk aanvragen met eHerkenning.

    Ga naar website
  • Paspoort

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Een paspoort is een reisdocument (wereldwijd) en identificatiemiddel. U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Een paspoort voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Een paspoort voor personen tot 18 jaar is 5 jaar geldig. Afspraak maken Start online aanvraag

    Ga naar website
  • Nederlander worden

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2024-12-20 | Thema:

    Wilt u Nederlander worden en staat u ingeschreven bij de gemeente Oldebroek? Dan kunt u bij de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of door naturalisatie. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. Tijdens het telefoongesprek bekijken we of u aan de voorwaarden voldoet. Als dit het geval is, plannen we een afspraak in. Bel met 0525 63 82 00.

    Ga naar website
  • Eenmalige benoeming trouwambtenaar

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-02-03 | Thema:

    Het is mogelijk om uw huwelijk of de registratie van uw partnerschap te laten voltrekken door een éénmalig aan te wijzen trouwambtenaar. Een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) kan voor één dag worden benoemd. De te benoemen BABS moet al wel (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in een andere gemeente zijn en als zodanig zijn beëdigd. Dien het verzoek tenminste een maand voor de datum van het huwelijk of geregisteerd partnerschap in. Let op: degene die eenmalig als trouwambtenaar aangewezen wil worden, dient zelf het verzoek in. Verzoek eenmalige aanwijzing trouwambtenaar met DigiD

    Ga naar website
  • Bijzondere bijstand

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-15 | Thema:

    Heeft u extra en bijzondere kosten die u met uw inkomen niet kunt betalen? Dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Het gaat om uitgaven die echt noodzakelijk zijn en die buiten uw normale uitgavenpatroon vallen. Vraag bijzondere bijstand aan vóórdat u de kosten moet maken. Bijzondere bijstand aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk Bijzondere bijstand aanvragen (pdf, 216kb). Voorbeelden bijzondere bijstand U kunt voor veel verschillende kosten bijzondere bijstand krijgen. Denk bijvoorbeeld aan: Kosten bewindvoering Kosten rechtsbijstand Kosten eigen bijdrage advocaat Wilt u weten of de kosten die u moet maken in aanmerking komen? Neem dan contact op met het Sociaal Team.

    Ga naar website
  • Compensatie eigen risico zorgverzekering

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-15 | Thema:

    Heeft u een laag inkomen, weinig vermogen en heeft u het eigen risico van uw zorgverzekering helemaal betaald? Dan kunt u een financiële tegemoetkoming krijgen voor uw hoge zorgkosten. De tegemoetkoming is € 300,- per persoon per kalenderjaar. Compensatie eigen risico aanvragen U kunt ook schriftelijk Compensatie eigen risico aanvragen (pdf, 233kb).

    Ga naar website
  • Rioolaansluiting

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    De gemeente zorgt voor het hoofdrioolstelsel. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud, de ontstopping en de vervanging ervan.  Daarnaast zorgt de gemeente voor de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw op het riool. De gemeente verzorgt uw aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen. Bent u nog niet aangesloten op het rioolstelsel? Dan kunt u een aanvraag indienen bij de gemeente.  Rioolaansluiting aanvragen U kunt ook schriftelijk een rioolaansluiting aanvragen (pdf, 527kb).

    Ga naar website
  • Milieu, melding of vergunning

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-15 | Thema:

    Wilt u een bedrijf starten of verbouwen? Of veranderen de activiteiten van uw bedrijf? Dan kan het zijn dat u een milieumelding moet doen of omgevingsvergunning moet aanvragen voor een milieubelastende activiteit. Een milieubelastende activiteit is een activiteit die nadelige gevolgen voor het milieu kan hebben. Denk aan het lozen van afvalwater in het riool of in de bodem. Check voordat u aan de slag gaat of u een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen voor uw activiteit. Dit doet u in het Omgevingsloket. Naar het Omgevingsloket

    Ga naar website
  • Afvalcontainers en milieupas

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-01-10 | Thema:

    Huishoudens die beschikken over een tuin krijgen van de gemeente een afvalcontainer met een grijze deksel voor het restafval, een container met een groene deksel voor het Groente-, Fruit- en Tuinafval en etensresten (GFTe) en een container met een blauwe deksel voor oud papier en karton. Ook heeft elk huishouden een milieupas. De milieupas heeft u nodig als u afval aanbiedt op de milieustraat of gebruikmaakt van ondergrondse containers. Aanbiedregels container Bied uw container voor 07.30 uur aan op de dag van inzameling. Zet de container met de wielen van de weg af. Bied de container met die van uw buren twee-aan-twee naast elkaar aan met een tussenruimte van ongeveer een stoeptegel. Plaats de containers niet achter elkaar. Uw container mag maximaal 80kg wegen. Afval op of naast de container wordt niet meegenomen. De deksel van de container moet gesloten zijn. Plaats de container vrij van obstakels zoals bomen, auto's, paaltjes, verkeersborden etc. Bied uw container binnen het eigen inzamelgebied aan en slechts één keer per inzamelronde. Gooi geen grote harde materialen in de container. Voorkom vastzittend afval Stamp het afval niet aan. Hierdoor komt het afval onderin vast te zitten, waardoor de container niet of slechts gedeeltelijk geleegd kan worden. Leg bij vorst een krant op de bodem en steek de zijkanten los met bijvoorbeeld een schep om te voorkomen dat uw container niet (geheel) geleegd wordt. Biedt u uw container toch aan met vastzittend afval en wordt deze niet (helemaal) geleegd? Dan betaalt u - als het de restafvalcontainer betreft - wel de kosten van het legen. Leging afvalcontainers Op de afvalkalender of op www.mijnafvalwijzer.nl staat op welke dagen de afvalcontainers worden geleegd. Heeft u een minicontainer, gebruik dan géén ondergrondse verzamelcontainer. Dat kan u een boete opleveren. Is uw afvalcontainer niet geleegd? Neem dan contact op met Aconov. Vermissing afvalcontainer Meld vermissing van uw afvalcontainer zo snel mogelijk bij Aconov zodat de chip aan de container geblokkeerd kan worden. De chip aan de container heeft een unieke code die is gekoppeld aan uw adresgegevens. U kunt de vermissing online melden bij Aconov of telefonisch via 0800 222 41 11. U ontvangt zo snel mogelijk gratis een nieuwe container. Beschadigde afvalcontainer Is uw afvalcontainer beschadigd? Neem dan contact op met Aconov via 0800 222 41 11 voor reparatie of omwisseling van de container. Nieuwe milieupas Per huishouden heeft u één milieupas, deze hoort bij uw woning. Bent u uw pas kwijt of is deze kapot? Dan kunt u een nieuwe milieupas aanvragen bij Aconov. U krijgt zo snel als mogelijk een nieuwe pas.

    Ga naar website
  • Opnieuw inschrijven in Nederland

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Als u in het buitenland woont en opnieuw naar Nederland wilt verhuizen, moet u zich inschrijven in een gemeente. Belangrijk is dat u al eerder in Nederland heeft gewoond en dat u na oktober 1994 naar het buitenland bent geëmigreerd. Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland vertrokken? Dan wordt dit weer een eerste inschrijving.  Maak uw afspraak Kies voor Vestiging vanuit buitenland. 

    Ga naar website
  • Monument aanwijzen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    Wanneer u een gebouw of terrein wilt laten aanwijzen als beschermd gemeentelijk monument, kunt u dit bij de gemeente aanvragen. De gemeente bekijkt dan of het gebouw of terrein belangrijk is voor de gemeente. We kijken naar: de schoonheid de wetenschappelijke waarde de cultuurhistorische waarde Monumentaanwijzing aanvragen Wanneer het gebouw of terrein op de gemeentelijke monumentenlijst wordt geplaatst, gelden er meer regels. U heeft bijvoorbeeld voor het verbouwen van een monument meestal een omgevingsvergunning nodig. Voor meer informatie kunt u kijken bij Monument verbouwen, herstellen of aanpassen.

    Ga naar website
  • Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben. U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen op. Bewijs van Nederlanderschap aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt het uittreksel direct meenemen. 

    Ga naar website
  • Ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    Wilt u zwak-alcoholische dranken verkopen tijdens een evenement of festiviteit, bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Of wilt u tijdelijk uw horecaterras uitbreiden? Dan heeft u een ontheffing nodig. Geen ontheffing mogelijk voor sterke drank U kunt geen ontheffing aanvragen voor sterk-alcoholische dranken. Deze dranken mogen alleen binnen een horeca-inrichting met een alcoholvergunning worden geschonken en genuttigd. Zelfgemixte dranken die bestaan uit een deel sterke drank en een deel alcoholvrije drank, worden ook beschouwd als sterke drank. Ontheffing aanvragen U kunt ook schriftelijk een ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank aanvragen (pdf, 620kb).

    Ga naar website
  • Forensenbelasting

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-09-17 | Thema:

    Als u een tweede woning heeft, is het mogelijk dat u forensenbelasting moet betalen. Zodra u de woning verhuurt aan andere mensen, moet u misschien ook toeristenbelasting betalen.

    Ga naar website
  • Kind erkennen

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Als u niet getrouwd bent en u geen geregistreerd partnerschap heeft, dan heeft een kind bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Wilt u het kind erkennen, dan kunt u hiervoor een afspraak maken. Dit kan voor of na de geboorte van het kind. U kunt bij het eerste kind kiezen welke achternaam het krijgt.   Als u een kind erkent, kan het zijn dat u ook meteen het ouderlijk gezag heeft. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl. Maak uw afspraak

    Ga naar website
  • Briefadres

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Als u geen woonadres heeft in Nederland, is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u in een verpleeghuis of in een gevangenis verblijft. Maar ook als u in een vaartuig (bijvoorbeeld schippers) of voertuig woont, kunt u een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een bekende of een instelling. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door. Maak uw afspraak  U kunt ook schriftelijk een briefadres (pdf, 723kb) aanvragen.

    Ga naar website
  • Trouwen in het buitenland

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-28 | Thema:

    Als u in het buitenland gaat trouwen, heeft u soms een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een Ongehuwdverklaring nodig. Dat hangt af van het land waar u trouwt. Vraag aan de Nederlandse ambassade of de overheid in het buitenland welke documenten u precies nodig heeft. Bent u in het buitenland getrouwd? Registreer dan uw huwelijk bij uw eigen gemeente. Aanvraag verklaring huwelijksbevoegdheid met DigiD Of maak een afspraak om de verklaring huwelijksbevoegdheid aan te vragen.

    Ga naar website
  • Begraven of cremeren

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-01-03 | Thema:

    Als een naaste overlijdt, kunt u hem of haar laten begraven op een gemeentelijke begraafplaats. Ook kunt u kiezen voor een crematie, waarna de urn op de begraafplaats kan worden bijgezet of de as kan worden verstrooid. Hiervoor moet u bij de gemeente een aanvraag indienen. Meestal regelt de begrafenisondernemer dit voor u. Soorten graven en bestemmingen as Nadat u een keuze heeft gemaakt tussen begraven of cremeren, moet u een keuze maken uit het soort graf of asbestemming. In de gemeente Oldebroek zijn er 2 soorten graven: eigen graven of algemene graven. Daarnaast zijn er verschillende bestemmingen voor as mogelijk. Eigen graf Op een eigen graf heeft u uitsluitend recht, dus alleen u bepaalt wie er wordt begraven. Afhankelijk van de begraafplaats heeft een eigen graf 1, 2 of 3 grafruimtes. Een graf op de begraafplaats in Oldebroek bestaat uit 2 grafruimten. Op begraafplaats Bovenheigraaf kunt u naast een graf met 2 grafruimtes ook een graf met 3 grafruimtes huren. Een eigen graf huurt u voor 20 jaar met het recht op verlenging. Verlengt u niet? Dan wordt het graf geruimd. U kunt een graf ook huren voor onbepaalde tijd. Dan blijft het graf in stand tot de begraafplaats sluit. Algemeen graf Een algemeen graf is niet gekoppeld aan een persoon. De begraafplaatsbeheerder bepaalt wie in het graf wordt begraven. Afhankelijk van de begraafplaats heeft een algemeen graf 1 of 2 grafruimtes. Voor een algemeen graf betaalt u geen grafrecht. Het graf wordt na 10 jaar geruimd. Urn in eigen graf Heeft u een eigen graf? Dan mag u daarin per grafruimte één urn begraven. Urnenmuur en verstrooiingsveld Begraafplaats Bovenheigraaf heeft een urnenmuur. Hier heeft u de mogelijkheid om een urnennis te huren. Dat kan voor 20 jaar met het recht te verlengen of voor onbepaalde tijd. Ook heeft begraafplaats Bovenheigraaf een verstrooiingsveld waarop u de as van een overledene kunt verstrooien. Gedenksteen en/of beplanting Het is mogelijk om een gedenksteen of beplanting op het graf te plaatsen. Hiervoor heeft u een aanvaarde melding nodig van de gemeente. Meestal regelt een steenhouwer dit voor u. Zowel de gedenksteen als de beplanting moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. De voorwaarden hangen af van de plaats van het graf op de begraafplaats. Neem contact op met de gemeente als u meer wilt weten over deze voorwaarden via tel. 0525 63 82 00. De meeste steenhouwers zijn ook op de hoogte van de voorwaarden voor gedenkstenen en beplanting. Onderhoud graf De gemeente zorgt voor het dagelijks onderhoud van begraafplaatsen, zoals het schoonhouden van grafbedekking. Hiervoor betaalt u een vergoeding aan de gemeente.

    Ga naar website
  • Grofvuil

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-28 | Thema:

    Grofvuil is groot en zwaar huishoudelijk afval. Het hoort en/of past niet in de restafval container. U kunt het grofvuil aanbieden bij de Milieustraat Broeklanden of laten ophalen. Als het herbruikbaar is, breng het dan naar één van de kringloopwinkels.  Wat mag bij het grofvuil? meubels (zoals bedden, tafels en kasten) vloerbedekking (zoals vinylzeil en laminaat) metaal (zoals strijkplanken, bureaustoelen, wasrekken) verpakkingsmaterialen (zoals kartonnen dozen, piepschuim) zonwering (zoals een zonnescherm) overig grof huishoudelijk afval (zoals matrassen, gordijnen, deuren zonder glas, radiatoren) Grofvuil wegbrengen  (Grof) afval kunt u naar Milieustraat Broeklanden brengen. U moet hiervoor een afspraak maken. Neem uw milieupas mee als u grofvuil wegbrengt.  Als u afval met asbest inlevert moet u het goed verpakken. Houd u zich aan een aantal voorwaarden. Bekijk de aanbiedregels voor asbest. Adres en openingstijden Broeklandstraat 1 8082 AD Elburg  Maandag, woensdag en vrijdag: 08.00 - 16.00 uur Zaterdag: 08.00 - 13.00 uur    Dinsdag, donderdag en zondag: gesloten Kosten Veel soorten afval kunt u gratis naar de Milieustraat brengen. Voor sommige soorten afval betaalt u. Voor betaalde afvalsoorten betaalt u altijd als starttarief € 1,50 tot 10 kg afval. Vervolgens kost het € 1,50 per 10 kg afval.  Gratis Betaald Elektrische apparaten Hout Asbest Tuinhout Piepschuim Grond Papier/karton Dakleer Vlakglas Bouw- en sloopafval Matrassen Gemengd puin Takken/snoeiafval Gips Textiel Harde kunststoffen Flessenglas PMD Frituurafval (Auto)banden   Tapijt   Grof huisvuil Grofvuil laten ophalen Op afspraak en tegen betaling kunt u uw grofvuil op woensdagen laten ophalen. Meer informatie vindt u op www.aconov.nl/grof-vuil/oldebroek. Voorwaarden Aanmelding en betaling zijn rond vóór maandag 10.00 uur (van de week dat u het afval wilt laten ophalen). Dit kan via het online aanmeldformulier of door te bellen naar tel. 0800 222 41 11 (Aconov). Kosten zijn € 52,50 per kubieke meter grofvuil. Het afval kan gemakkelijk verplaatst en opgetild worden. Tijdelijke ontheffing afval storten Het op andere plaatsen storten van grofvuil of afval is verboden. U heeft onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om een tijdelijke ontheffing op dit verbod te krijgen en afval voor een vastgestelde periode op uw eigen (bedrijfs)terrein op te slaan. Neem hiervoor contact op met de gemeente via tel. 0525 63 82 00.

    Ga naar website
  • Evenement organiseren

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    Wilt u in de gemeente Oldebroek een evenement organiseren? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig of een toestemming voor een klein evenement. Voorbeelden van evenementen zijn een braderie, een optocht, een (muziek)feest, een plechtigheid of een herdenking. Evenementen die niet onder de definitie van een evenement vallen zijn: evenementen die niet voor elk publiek toegankelijk zijn, maar alleen voor genodigden, zoals verjaardagen, bruiloften en bedrijfsfeesten. In sommige gevallen kan een besloten feest wel onder een evenementenvergunning vallen. Bijvoorbeeld wanneer het georganiseerd wordt in een openbaar toegankelijk gebied wat een aantrekkende werking kan hebben. Daarnaast kan het zo zijn dat er wel andere vergunningen/toestemmingen nodig zijn, zoals bijvoorbeeld een geluidsontheffing. Heeft u hier vragen over, stel deze dan via evenementen@oldebroek.nl.  Lees voor meer informatie het Evenementenbeleid. Kennisgeving klein evenement Als uw evenement aan alle onderstaande regels voldoet, dan is een kennisgeving genoeg.  Maximaal 500 personen aanwezig; De activiteiten vinden van maandag tot en met zaterdag plaats tussen 07.00 uur en 24.00 uur en/of zondag tussen 13.00 uur en 24.00 uur; Er vindt geen bedrijfsmatige verstrekking van alcohol plaats; Er is op maandag tot en met zaterdag geen versterkte spraak en/of muziek voor 07.00 uur of na 23.00 uur; Er is op zondag geen versterkte spraak en/of muziek voor 13.00 uur of na 23.00 uur; De activiteiten vormen geen belemmeringen voor het verkeer en hulpdiensten; Er worden alleen kleine objecten geplaatst met een oppervlakte van maximaal 25 m2 per object, en; Er is geen sprake van een vechtsportevenement- of gala. Kennisgeving klein evenement Indieningstermijn Een kennisgeving moet uiterlijk 3 weken voordat u het kleine evenement organiseert ingediend zijn.  Kosten Een kennisgeving klein evenement indienen is gratis.  Evenementenvergunning Voldoet uw evenement niet aan de regels voor een kennisgeving klein evenement? Dan heeft u een evenementenvergunning nodig. U heeft ook een evenementenvergunning nodig als de activiteit voor ieder publiek toegankelijk is (met of zonder kaartverkoop) en als het om een activiteit of een herdenking gaat.  Onderstaande evenementen hebben altijd een evenementenvergunning nodig:      Muziek op het terras Wielersportevenementen Recreatieve toertocht Kermis Evenement in een gebouw of op een terrein waar in het omgevingsplan niet de activiteit ‘evenement’ aan is toegekend. Of waarbij de normale bedrijfsvoering anders is dan het houden van evenementen Vechtsportevenement of -gala Andere redenen waarom een evenementenvergunning nodig zou kunnen zijn, is bijvoorbeeld wanneer er een openbaar evenement georganiseerd wordt waarbij er impact op de openbare orde en veiligheid wordt verwacht. Evenementenvergunning aanvragen Indieningstermijn Een aanvraag voor een evenementenvergunning moet uiterlijk 14 weken voor de geplande datum van het evenement worden ingediend.  Kosten Een evenement met 0 tot 500 bezoekers: € 112,55 Een evenement met 500 bezoekers tot 1000 bezoekers: € 381,55 Een evenement met 1000 bezoekers tot 2500 bezoekers: € 572,35 Een evenement met meer dan 2500 bezoekers: € 667,80 Deze kosten zijn met uitzondering van eventuele ontheffingen voor geluid, verkeer en Alcoholwet. Voor een evenement, ongeacht het aantal bezoekers, georganiseerd door inwoners van de gemeente Oldebroek die zich hiervoor als vrijwilliger inzetten en/of voor algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) is het tarief voor een vergunning: € 112,55. Onder ‘vrijwilliger’ verstaan wij: iemand die voor anderen of de samenleving in georganiseerd verband, onverplicht en onbetaald werk verricht. Wat is er nodig voor een volledige evenementenvergunning aanvraag? Een volledige aanvraag voor een evenementenvergunning bestaat uit: Een ingevuld aanvraagformulier.  Een draaiboek inclusief veiligheidsplan, waarin in, passend bij de aard van het evenement, de volgende onderwerpen zijn opgenomen: Informatie over het organisatieprofiel; ervaring organisatie, contactgegevens Informatie over het locatieprofiel; locatie en omgeving Informatie over het publieksprofiel; doelgroep Informatie over milieu/duurzaamheid; bijv. plaatsen afvalbakken, stroomvoorziening etc. Informatie over de bereikbaarheid/mobiliteit; parkeren, wegafsluitingen etc. Informatie over de wijze van communicatie tijdens en voorafgaand aan het evenement Informatie over het geluid Informatie over de gezondheid; inzet van zorgverleners en plaatsing van sanitair Informatie over de openbare orde en veiligheid; inzet beveiliging, te treffen maatregelen en beschrijving scenario’s (zie format Draaiboek inclusief veiligheidsplan) Een plattegrond op schaal, of met afmetingen van het terrein met daarop de objecten ingetekend. Bij het plaatsen van een tent, waar meer dan 150 personen aanwezig zijn: inrichtingstekening met maatvoering en tentboek Bij het plaatsen van podia, tribunes en overige objecten: Constructietekening en - berekeningen van de objecten. Waarbij rekening wordt gehouden met de richtlijn Constructieve veiligheid bij evenementen van het Centraal Orgaan Bouwconstructies. Bij het treffen van verkeersmaatregelen: een verkeersplan. Download het format Draaiboek inclusief veiligheidsplan (Word, 5mb).

    Ga naar website
  • Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-11-03 | Thema:

    Als inwoner of bedrijf kunt u bij de gemeente: een huisnummer aanvragen; een verzoek indienen om een huisnummer te laten wijzigen; een verzoek indienen om een huisnummer te laten intrekken. Bij nieuwbouw of bij aan- of verbouw waarvoor een omgevingsvergunning nodig is, hoeft u geen verzoek in te dienen. De gemeente beoordeelt in dat geval automatisch, op basis van uw omgevingsvergunningsaanvraag, of er een huisnummer wordt toegekend.

    Ga naar website
  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. U vraagt het bewijs van in leven zijn bij de gemeente aan. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen op. Bewijs van in leven zijn aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt het uittreksel direct meenemen.

    Ga naar website
  • Loterij organiseren

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-02 | Thema:

    Bij een loterij verkoopt u loten en maken deelnemers kans op prijzen. U mag alleen een loterij organiseren als u een vergunning heeft. U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Loterijvergunning aanvragen U kunt ook schriftelijk een loterijvergunning aanvragen (pdf, 130kb).

    Ga naar website
  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2024-12-20 | Thema:

    Als u een (loop-)beperking heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiermee kunt u parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Er zijn 3 soorten kaarten: Bestuurderskaart: als u een (loop-)beperking heeft, maar wel zelf auto rijdt. Passagierskaart: als u een (loop-)beperking heeft en afhankelijk bent van vervoer door anderen. Instellingenkaart: voor zorginstellingen die bewoners met een handicap vervoeren. Gehandicaptenparkeerkaarten zijn maximaal 5 jaar geldig. Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen Na het invullen van bovenstaand formulier krijgt u binnen 2 werkdagen het aanvraagformulier thuisgestuurd.

    Ga naar website
  • Toekomstbestendig Wonen Lening

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-12-05 | Thema:

    Woont u in een eigen koopwoning? Dan kunt u tegen een aantrekkelijke rente geld lenen om uw woning duurzaam en toekomstbestendig te maken. U kunt hiermee bijvoorbeeld uw woning isoleren, infrarood panelen installeren of uw badkamer op de begane grond plaatsen. Weet u niet waar u moet beginnen met het verduurzamen van uw woning? Vraag dan eerst een gesprek aan met de energieadviseur. De energieadviseur kijkt samen met u naar uw woning, de aanwezige installaties en het financiële plaatje. U ontvangt een deskundig advies en een uitgebreid verslag met vervolgstappen die u kunt nemen.  Toekomstbestendig Wonen Lening aanvragen Toekomstbestendige en duurzame maatregelen Met de lening is het mogelijk investeringen te doen voor: Energiemaatregelen, zoals plaatsen van zonnepanelen, isoleren van de woning etc. Ingrepen om uw woning levensloopbestendig te maken, zoals aanbrengen traplift, realisatie van een slaapkamer en badkamer op de begane grond etc. Asbestsanering Funderingsherstel Bekijk de volledige lijst met maatregelen die in aanmerking komen voor de Toekomstbestendig Wonen Lening. Voor alle leningen geldt dat er minimaal één duurzaamheidsmaatregel toegepast moet worden. Verschillende soorten leningen Er zijn verschillende soorten leningen. Welke leningsvorm voor u het beste is hangt af van uw situatie. De vermelde rentepercentages en bedragen hebben peildatum 2025. Consumptieve lening Minimaal € 2.500,- en maximaal € 35.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken. Rente 2,6%. Geen afsluitkosten. Looptijd bij een leenbedrag t/m € 15.000,- is 10 jaar. Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 15001,- is 15 jaar. Ten minste één van de aanvragers is jonger dan 76 jaar op het moment van indiening van de aanvraag bij SVn. Annuïtaire lening. Verzilverlening Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal  € 35.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken. Looptijd 75 jaar. De rente van deze lening staat gedurende 40 jaar vast. Rente 1,7%. Afsluitkosten € 500,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.   De minimale leeftijd van beide aanvragers op het moment van aanvragen is 10 jaar voor de wettelijke AOW-leeftijd (58+). Er geldt geen maximum leeftijd. Geen maandlasten, besteedbaar inkomen blijft gelijk. Tot 80% van de WOZ-waarde, inclusief andere hypothecaire leningen. Maatwerklening Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 35.000,- voor funderingsherstel en asbestsanering. Looptijd is maximaal 30 jaar. Rente 0,0%. Geen leeftijdsbeperking. Eerste 3 jaar geen maandlasten, vervolgens maandlasten naar draagkracht. Periodiek vindt er een inkomenstoets plaats om te beoordelen of er meer betaald kan worden. De lening wordt verstrekt met een restschuldgarantie door  gemeente en provincie. Alleen als u niet in aanmerking komt voor een van de andere leenvormen. Afsluitkosten € 950,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.

    Ga naar website
  • Rijbewijs

    Bron: Oldebroek (gemeente) | Datum: 2025-07-22 | Thema:

    Online verlengen Is uw huidige rijbewijs (bijna) verlopen? Vraag dan online een nieuwe aan binnen de gemeente waar u woont. Verlengen of een categorie toevoegen kan tegenwoordig sneller via de RDW, u hoeft dan slechts 1 keer naar het gemeentehuis te komen om het rijbewijs op te halen. Uw nieuwe rijbewijs ligt al na 2 werkdagen klaar. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Verleng uw rijbewijs online Nieuw rijbewijs aanvragen Heeft u net uw rijexamen gehaald of is uw rijbewijs kwijt/gestolen? Voor een eerste aanvraag moet u wel een afspraak op het gemeentehuis maken. U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Wilt u uw rijbewijs niet online verlengen? Maak dan ook een afspraak. Maak een afspraak

    Ga naar website