Zoekresultaten 1 - 50 van 84 resultaten
- Externe link: Mantelzorgwoning
Wilt u voor iemand zorgen die dat zelf niet meer kan of binnenkort niet meer kan? U mag dan tijdelijk een extra woning bouwen op uw eigen terrein of op het terrein van uw naaste die zorg nodig heeft. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld uw garage te verbouwen tot woning voor uw ouders die uw zorg nodig hebben. Dit noemen we een mantelzorgwoning. Onder bepaalde voorwaarden kan dit zonder vergunning.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-05-23
- Externe link: Tijdelijke verkeersmaatregel
Als u tijdelijk de openbare weg in de gemeente geheel of gedeeltelijk wilt afzetten, dan heeft u daarvoor toestemming nodig van de gemeente. Dit doet u door het aanvragen van een verkeersbesluit. Vaak is dit het geval bij het organiseren van een evenement of bij (bouw)werkzaamheden. Het verkeersbesluit moet u minimaal 8 weken van te voren indienen. Verkeersbesluit aanvragen U kunt ook schriftelijk een verkeersbesluit aanvragen (pdf, 390kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Tijdelijke reclame plaatsen voor een evenement
U mag een activiteit of evenement aankondigen met driehoeksborden of sandwichborden. Dit zijn borden die vastgemaakt worden aan een aanwezige lantaarnpaal. U meldt dit vooraf bij de gemeente.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Riool verstopt
Als u last heeft van een verstopt riool, probeert u eerst te onderzoeken waar het probleem zit. Bij een verstopping op uw eigen terrein schakelt u zelf een loodgieter in. Als de verstopping op gemeentegrond zit, kunt u dit melden bij de gemeente. Wij verhelpen dan de verstopping. Melding doorgeven of bel met 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-09
- Externe link: Subsidie
Instellingen, verenigingen en stichtingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie als zij activiteiten organiseren voor de inwoners van de gemeente Oldebroek. Dit kunnen activiteiten zijn onder andere op bijvoorbeeld het gebied van: Sport: wedstrijden of evenementen Zorg: voorlichting Welzijn: deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers Cultuur: muziek en majorette Subsidie aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie aanvragen (pdf, 311kb). Let op: de aanvraag moet namens een tekenbevoegde worden gedaan.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-05-27
- Bestuur
- Externe link: Asbest verwijderen
Asbest is een gevaarlijk materiaal dat niet meer mag worden gebruikt in woningen en gebouwen. Wilt u asbest in of rondom uw woning of bedrijf verwijderen? Dan moet u dit vooraf melden via het Omgevingsloket. De Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) handelt de melding af. Melding indienen met DigiD Asbest zelf verwijderen Deze werkzaamheden mag u zelf doen: Verwijderen van geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien), maximaal 35m2 per perceel. Verwijderen van niet-gelijmde vloertegels en/of niet-gelijmde asbesthoudende vloerbedekking, maximaal 35m2 per perceel. U moet minimaal 5 werkdagen van te voren een melding indienen. Richtlijnen asbest verwijderen en verpakken Draag beschermende kleding. Houd de delen zoveel mogelijk intact. Spuit het asbestafval nat. Pak het asbestafval dubbel in. Gebruik hiervoor speciale asbestzakken of doorzichtig plastic folie van minimaal 0,2mm en omwikkel dit met een laag tape. Herhaal deze handelingen nog een keer. Geef op het pakket duidelijk aan dat het om asbest gaat. Lever het verpakte asbestafval in bij een afvalinzamelaar. Asbest laten verwijderen Als u meer dan 35m2 aan asbest wilt verwijderen moet u dit laten doen door een gecertificeerd bedrijf. U heeft dan ook een asbestinventarisatierapport nodig. Dien de melding minimaal 4 weken van te voren in.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-04
- Huisvesting
- Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk
U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U gaat persoonlijk naar de gemeente en tekent in elkaars bijzijn de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Afspraak maken Om uw geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk maakt u een afspraak via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Rijbewijs online verlengen
U kunt online uw rijbewijs verlengen of een extra categorie toevoegen via de website van de RDW. Na 2 werkdagen kunt u uw rijbewijs ophalen op het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Rijbewijs verlengen via RDW
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Tegemoetkoming Leerlingenvervoer
Alle kinderen hebben recht op onderwijs. Als ouder(s) of verzorger(s) moet u zelf zorgen dat uw kinderen elke dag naar school kunnen. Meestal is dit geen probleem. Voor sommige kinderen is naar school gaan lastiger. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben of door een grote afstand tussen huis en de school. Deze kinderen komen mogelijk in aanmerking voor leerlingenvervoer van de gemeente. De gemeente betaalt dan (een deel van) de kosten voor het vervoer of zorgt voor aangepast vervoer (taxivervoer). Voor leerlingen uit de gemeente Oldebroek loopt de aanvraag voor leerlingenvervoer via de afdeling leerlingenvervoer Elburg. De aanvraag voor leerlingenvervoer moet hier elk jaar voor 1 juni binnen zijn. De medewerker leerlingenvervoer kijkt samen met u naar een passende oplossing.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-05-16
- Externe link: Klacht indienen
Vindt u dat een bestuurder of medewerker van de gemeente Oldebroek u of iemand anders onbehoorlijk heeft behandeld? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator van de gemeente. Dien online uw klacht in Het is ook mogelijk om uw klacht mondeling of schriftelijk in te dienen. Om uw klacht mondeling in te dienen kunt u contact opnemen met de klachtencoördinator via tel. 0525 63 82 00. Uw schriftelijke klacht kunt u indienen door een brief te sturen naar gemeente Oldebroek, t.a.v. de klachtencoördinator, Raadhuisplein 1, 8096 CP Oldebroek.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-29
- Externe link: Takken en snoeihout
U kunt uw takken en snoeihout gratis laten ophalen door de firma ABL. Dat kan tijdens de takkenroute die de gemeente organiseert. Ophaaldagen 2025 20 maart 17 april 22 mei 19 juni 18 september 23 oktober 20 november 18 december
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-09
- Externe link: Onroerendezaakbelasting
Als u op 1 januari van het belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een onroerende zaak (bijvoorbeeld een woning, bedrijfsgebouw, stuk grond) betaalt u onroerendezaakbelasting (OZB). Er zijn twee soorten OZB: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. De eigenarenbelasting geldt voor woningen en niet-woningen. De gebruikersbelasting geldt alleen voor niet-woningen. Met wijzigingen door bijvoorbeeld verkoop, verhuizing of overlijden in de loop van het jaar wordt geen rekening gehouden. Bij verkoop verrekent de notaris de eigenarenbelasting meestal met de nieuwe eigenaar. Woning of niet-woning? Als de waarde van het woongedeelte minder dan 70% deel uitmaakt van de totale waarde van de onroerende zaak, is voor de OZB sprake van een niet-woning. Is de waarde van het woongedeelte 70% of meer van de totale waarde, dan is voor de OZB sprake van een woning. De grondslag voor de eigenarenbelasting is gelijk aan de totale WOZ-waarde van het object. De grondslag voor de gebruikersbelasting voor niet-woningen is gelijk aan de waarde van het niet-woninggedeelte.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Externe link: Afvalstoffenheffing
De gemeente zamelt alle huishoudelijke afvalstoffen voor u in. De kosten van het ophalen en verwerken van dit afval worden via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht. U betaalt afvalstoffenheffing als u hoofdgebruiker van een (gedeelte van een) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Als u een zelfstandige huishouding hebt, maar geen afval aanbiedt, moet u wel het vaste jaarbedrag voor afvalstoffenheffing betalen. Diftar Het tarief afvalstoffenheffing bestaat uit twee delen: een vast jaarbedrag; een bedrag per lediging van de restafval container of per aanbieding van afval via een verzamelcontainer. Dit heet Diftar. In 2025 ontvangt u een aanslag voor het vaste jaarbedrag voor 2025, plus een bedrag voor het aantal keren dat u de restafvalcontainer in 2024 aan de weg zette of een afvalzak in de verzamelcontainer deed. Ontheffing en gedeeltelijke aanslag Als uw situatie in de loop van het belastingjaar wijzigt, waardoor u geen zelfstandige huishouding meer voert, krijgt u automatisch ontheffing. Ook bij vertrek naar een andere gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Als u bijvoorbeeld in augustus naar een andere gemeente vertrekt, hoeft u het vaste jaartarief in de gemeente Oldebroek over de maanden september tot en met december niet te betalen. Bij vertrek in de maand december wordt geen ontheffing verleend. Er wordt uitgegaan van de gegevens uit de basisregistratie personen. Het is dus in uw eigen belang dat u tijdig uw verhuizing meldt. Bij een verhuizing binnen de gemeente ontvangt u geen ontheffing of een nieuwe aanslag. De oorspronkelijke aanslag geldt dan ook voor uw nieuwe adres. Als u in de loop van het belastingjaar een zelfstandige huishouding in de gemeente begint, betaalt u het vaste jaartarief vanaf de maand na de verhuisdatum. Daarnaast betaalt u het aantal keren dat u in het jaar restafval aanbiedt. Dus als u bijvoorbeeld in maart in Oldebroek gaat wonen, betaalt u het vaste jaartarief vanaf april. Als u een woning voor uzelf ter beschikking houdt (een 'tweede woning'), maar niet op dat adres staat ingeschreven, moet u voor die woning ook afvalstoffenheffing betalen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Natuur en milieu
- Externe link: Alcoholvergunning
Wilt u in een horecabedrijf alcohol schenken of in een slijterij sterke drank verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Dit geldt ook voor paracommerciële instellingen zoals sportkantines en buurt- en dorpshuizen die alcohol willen schenken. Horecabedrijven en slijterijen vragen Model A aan. Paracommerciële instellingen vragen model B aan. Vraag de alcoholvergunning minimaal 8 weken van te voren aan. Alcoholvergunning model A (pdf, 831kb) Alcoholvergunning model B (pdf, 660kb)
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-17
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Toeristenbelasting
U betaalt toeristenbelasting aan de gemeente als u een verblijf met overnachting aanbiedt tegen vergoeding (in welke vorm dan ook) binnen de gemeente aan personen die niet in de gemeente staan ingeschreven. Deze belasting mag u verhalen op degene voor wie het verschuldigd is.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Financiën
- Externe link: Bezoek uit het buitenland ontvangen
Komt er iemand uit het buitenland bij u logeren? En heeft deze persoon een visum voor Nederland nodig? Dan heeft hij of zij misschien een bewijs van particuliere logieverstrekking of garantstelling nodig. Met een logiesverstrekking bevestigt u dat uw bezoek bij u verblijft. Met een garantstelling verklaart u ook financieel garant te staan voor uw bezoek. Het bewijs is maximaal 3 maanden geldig. Aanvraag Vul het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in van de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Maak een afspraak bij de gemeente om het formulier te ondertekenen en legaliseren. Als u een partner heeft, dan moet u samen de garantstelling ondertekenen. Stuur het ondertekende formulier naar de persoon die het visum moet aanvragen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Migratie en integratie
- Externe link: Recreatieverblijf bewonen
In de gemeente Oldebroek mag u niet wonen in een recreatieverblijf, zoals een caravan of vakantiewoning. De gemeente controleert of recreatieverblijven gebruikt worden volgens het Omgevingsplan. Als u toch in het recreatieverblijf woont, bent u in overtreding. We starten dan een handhavingsprocedure. Waarom de gemeente Oldebroek wonen in een recreatieverblijf niet toestaat Een recreatiewoning in de gemeente Oldebroek is bedoeld voor mensen die er tijdelijk verblijven om te recreëren. De gemeente wil dat er genoeg recreatieverblijven voor toeristen zijn. Bewoning van recreatieverblijven zorgt ervoor dat er minder recreatieverblijven voor toeristen zijn. Toeristen en bewoners hebben andere woonwensen. Toeristen gebruiken recreatieverblijven om te recreëren. Bewoners van recreatieverblijven veranderen het recreatieve karakter en de ontspannen sfeer van een vakantiepark. Regeling bij noodsituaties In ons beleid hebben we een speciale regeling voor noodsituaties. In deze gevallen gaat het altijd om een overbrugging. Onder noodsituaties vallen: Scheiding of relatiebreuk Woningbrand Verkoop of verbouwing van uw woning Verzoek indienen Denkt u dat u voor de speciale regeling in aanmerking komt? Dan vragen wij u om vooraf een schriftelijk verzoek in te dienen via gemeente@oldebroek.nl. Hierbij vermeld u minimaal wat uw (nood)situatie is, welk chaletnummer u wilt huren en wat u al heeft gedaan om een andere woning te vinden. Ook vragen wij u om documenten toe te sturen waaruit uw (nood)situatie blijkt en om een verklaring toe te voegen van de parkeigenaar. Als u aan de voorwaarden voldoet, krijgt u een tijdelijke toestemming voor 6 maanden. Deze kan één keer verlengd worden met nog eens 6 maanden.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-03-12
- Externe link: Laadpaal voor elektrische auto's
Bent u in bezit van een elektrische of hybride auto en is het niet mogelijk om een laadpaal op uw eigen terrein te plaatsen? Dan kunt u een openbare laadpaal aanvragen. Deze laadpaal is niet alleen voor uzelf bedoeld, maar ook voor andere gebruikers. Nieuwe locaties voor openbare laadpalen Vanaf 2035 mogen er alleen nog maar personenauto’s worden verkocht die geen CO2 uitstoten. We zien daarom steeds meer elektrische auto’s. De gemeente wil om die reden tot en met 2024 een groot aantal extra openbare laadpalen kunnen laten plaatsen. Van 28 oktober tot 15 november 2024 kon u meedenken over waar in uw buurt ze kunnen komen te staan.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-02-04
- Externe link: Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente Oldebroek. Het bevat minimaal uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en adres. Als u het uittreksel online aanvraagt, krijgt u het uittreksel binnen 3 werkdagen thuisgestuurd. Als u het uittreksel aanvraagt op het gemeentehuis, kunt u het direct meenemen. Uittreksel BRP aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Uittreksel BRP zakelijk Bedrijven als notarissen of advocatenkantoren kunnen een uittreksel BRP zakelijk aanvragen met eHerkenning.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Paspoort
Een paspoort is een reisdocument (wereldwijd) en identificatiemiddel. U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw paspoort na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Een paspoort voor personen van 18 jaar en ouder is 10 jaar geldig. Een paspoort voor personen tot 18 jaar is 5 jaar geldig. Afspraak maken Start online aanvraag
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-05-28
- Recht
- Externe link: Nederlander worden
Wilt u Nederlander worden en staat u ingeschreven bij de gemeente Oldebroek? Dan kunt u bij de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen door optie of door naturalisatie. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op. Tijdens het telefoongesprek bekijken we of u aan de voorwaarden voldoet. Als dit het geval is, plannen we een afspraak in. Bel met 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Eenmalige benoeming trouwambtenaar
Het is mogelijk om uw huwelijk of de registratie van uw partnerschap te laten voltrekken door een éénmalig aan te wijzen trouwambtenaar. Een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS) kan voor één dag worden benoemd. De te benoemen BABS moet al wel (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in een andere gemeente zijn en als zodanig zijn beëdigd. Dien het verzoek tenminste een maand voor de datum van het huwelijk of geregisteerd partnerschap in. Let op: degene die eenmalig als trouwambtenaar aangewezen wil worden, dient zelf het verzoek in. Verzoek eenmalige aanwijzing trouwambtenaar met DigiD
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-02-03
- Externe link: Bijzondere bijstand
Heeft u extra en bijzondere kosten die u met uw inkomen niet kunt betalen? Dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Het gaat om uitgaven die echt noodzakelijk zijn en die buiten uw normale uitgavenpatroon vallen. Vraag bijzondere bijstand aan vóórdat u de kosten moet maken. Bijzondere bijstand aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk Bijzondere bijstand aanvragen (pdf, 157kb). Voorbeelden bijzondere bijstand U kunt voor veel verschillende kosten bijzondere bijstand krijgen. Denk bijvoorbeeld aan: Kosten bewindvoering Kosten rechtsbijstand Kosten eigen bijdrage advocaat Wilt u weten of de kosten die u moet maken in aanmerking komen? Neem dan contact op met het Sociaal Team.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-08-27
- Externe link: Compensatie eigen risico zorgverzekering
Heeft u een laag inkomen, weinig vermogen en heeft u het eigen risico van uw zorgverzekering helemaal betaald? Dan kunt u een financiële tegemoetkoming krijgen voor uw hoge zorgkosten. De tegemoetkoming is € 300,- per persoon per kalenderjaar. Compensatie eigen risico aanvragen U kunt ook schriftelijk de Compensatie eigen risico aanvragen (pdf, 176kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-08-27
- Externe link: Afvalcontainers en milieupas
Huishoudens die beschikken over een tuin krijgen van de gemeente een afvalcontainer met een grijze deksel voor het restafval, een container met een groene deksel voor het Groente-, Fruit- en Tuinafval en etensresten (GFTe) en een container met een blauwe deksel voor oud papier en karton. Ook heeft elk huishouden een milieupas. De milieupas heeft u nodig als u afval aanbiedt op de milieustraat of gebruikmaakt van ondergrondse containers. Aanbiedregels container Bied uw container voor 07.30 uur aan op de dag van inzameling. Zet de container met de wielen van de weg af. Bied de container met die van uw buren twee-aan-twee naast elkaar aan met een tussenruimte van ongeveer een stoeptegel. Plaats de containers niet achter elkaar. Uw container mag maximaal 80kg wegen. Afval op of naast de container wordt niet meegenomen. De deksel van de container moet gesloten zijn. Plaats de container vrij van obstakels zoals bomen, auto's, paaltjes, verkeersborden etc. Bied uw container binnen het eigen inzamelgebied aan en slechts één keer per inzamelronde. Gooi geen grote harde materialen in de container. Voorkom vastzittend afval Stamp het afval niet aan. Hierdoor komt het afval onderin vast te zitten, waardoor de container niet of slechts gedeeltelijk geleegd kan worden. Leg bij vorst een krant op de bodem en steek de zijkanten los met bijvoorbeeld een schep om te voorkomen dat uw container niet (geheel) geleegd wordt. Biedt u uw container toch aan met vastzittend afval en wordt deze niet (helemaal) geleegd? Dan betaalt u - als het de restafvalcontainer betreft - wel de kosten van het legen. Leging afvalcontainers Op de afvalkalender of op www.mijnafvalwijzer.nl staat op welke dagen de afvalcontainers worden geleegd. Heeft u een minicontainer, gebruik dan géén ondergrondse verzamelcontainer. Dat kan u een boete opleveren. Is uw afvalcontainer niet geleegd? Neem dan contact op met Aconov. Vermissing afvalcontainer Meld vermissing van uw afvalcontainer zo snel mogelijk bij Aconov zodat de chip aan de container geblokkeerd kan worden. De chip aan de container heeft een unieke code die is gekoppeld aan uw adresgegevens. U kunt de vermissing online melden bij Aconov of telefonisch via 0800 222 41 11. U ontvangt zo snel mogelijk gratis een nieuwe container. Beschadigde afvalcontainer Is uw afvalcontainer beschadigd? Neem dan contact op met Aconov via 0800 222 41 11 voor reparatie of omwisseling van de container. Nieuwe milieupas Per huishouden heeft u één milieupas, deze hoort bij uw woning. Bent u uw pas kwijt of is deze kapot? Dan kunt u een nieuwe milieupas aanvragen bij Aconov. U krijgt zo snel als mogelijk een nieuwe pas.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-01-10
- Externe link: Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen
Er zijn momenten waarop u wilt bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist of wanneer u gaat trouwen. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig. Als u solliciteert naar een baan in het openbaar bestuur, kunt u dit bewijs ook nodig hebben. U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen op. Bewijs van Nederlanderschap aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt het uittreksel direct meenemen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank
Wilt u zwak-alcoholische dranken verkopen tijdens een evenement of festiviteit, bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Of wilt u tijdelijk uw horecaterras uitbreiden? Dan heeft u een ontheffing nodig. Geen ontheffing mogelijk voor sterke drank U kunt geen ontheffing aanvragen voor sterk-alcoholische dranken. Deze dranken mogen alleen binnen een horeca-inrichting met een alcoholvergunning worden geschonken en genuttigd. Zelfgemixte dranken die bestaan uit een deel sterke drank en een deel alcoholvrije drank, worden ook beschouwd als sterke drank. Ontheffing aanvragen U kunt ook schriftelijk een ontheffing verstrekken zwak-alcoholhoudende drank aanvragen (pdf, 620kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-17
- Externe link: Forensenbelasting
Als u een tweede woning heeft, is het mogelijk dat u forensenbelasting moet betalen. Zodra u de woning verhuurt aan andere mensen, moet u misschien ook toeristenbelasting betalen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Financiën
- Externe link: Trouwen in het buitenland
Als u in het buitenland gaat trouwen, heeft u soms een Verklaring van huwelijksbevoegdheid of een Ongehuwdverklaring nodig. Dat hangt af van het land waar u trouwt. Vraag aan de Nederlandse ambassade of de overheid in het buitenland welke documenten u precies nodig heeft. Bent u in het buitenland getrouwd? Registreer dan uw huwelijk bij uw eigen gemeente. Maak uw afspraak
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Begraven of cremeren
Als een naaste overlijdt, kunt u hem of haar laten begraven op een gemeentelijke begraafplaats. Ook kunt u kiezen voor een crematie, waarna de urn op de begraafplaats kan worden bijgezet of de as kan worden verstrooid. Hiervoor moet u bij de gemeente een aanvraag indienen. Meestal regelt de begrafenisondernemer dit voor u. Soorten graven en bestemmingen as Nadat u een keuze heeft gemaakt tussen begraven of cremeren, moet u een keuze maken uit het soort graf of asbestemming. In de gemeente Oldebroek zijn er 2 soorten graven: eigen graven of algemene graven. Daarnaast zijn er verschillende bestemmingen voor as mogelijk. Eigen graf Op een eigen graf heeft u uitsluitend recht, dus alleen u bepaalt wie er wordt begraven. Afhankelijk van de begraafplaats heeft een eigen graf 1, 2 of 3 grafruimtes. Een graf op de begraafplaats in Oldebroek bestaat uit 2 grafruimten. Op begraafplaats Bovenheigraaf kunt u naast een graf met 2 grafruimtes ook een graf met 3 grafruimtes huren. Een eigen graf huurt u voor 20 jaar met het recht op verlenging. Verlengt u niet? Dan wordt het graf geruimd. U kunt een graf ook huren voor onbepaalde tijd. Dan blijft het graf in stand tot de begraafplaats sluit. Algemeen graf Een algemeen graf is niet gekoppeld aan een persoon. De begraafplaatsbeheerder bepaalt wie in het graf wordt begraven. Afhankelijk van de begraafplaats heeft een algemeen graf 1 of 2 grafruimtes. Voor een algemeen graf betaalt u geen grafrecht. Het graf wordt na 10 jaar geruimd. Urn in eigen graf Heeft u een eigen graf? Dan mag u daarin per grafruimte één urn begraven. Urnenmuur en verstrooiingsveld Begraafplaats Bovenheigraaf heeft een urnenmuur. Hier heeft u de mogelijkheid om een urnennis te huren. Dat kan voor 20 jaar met het recht te verlengen of voor onbepaalde tijd. Ook heeft begraafplaats Bovenheigraaf een verstrooiingsveld waarop u de as van een overledene kunt verstrooien. Gedenksteen en/of beplanting Het is mogelijk om een gedenksteen of beplanting op het graf te plaatsen. Hiervoor heeft u een aanvaarde melding nodig van de gemeente. Meestal regelt een steenhouwer dit voor u. Zowel de gedenksteen als de beplanting moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. De voorwaarden hangen af van de plaats van het graf op de begraafplaats. Neem contact op met de gemeente als u meer wilt weten over deze voorwaarden via tel. 0525 63 82 00. De meeste steenhouwers zijn ook op de hoogte van de voorwaarden voor gedenkstenen en beplanting. Onderhoud graf De gemeente zorgt voor het dagelijks onderhoud van begraafplaatsen, zoals het schoonhouden van grafbedekking. Hiervoor betaalt u een vergoeding aan de gemeente.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-01-03
- Bestuur
- Externe link: Grofvuil
Grofvuil is groot en zwaar huishoudelijk afval. Het hoort en/of past niet in de restafval container. U kunt het grofvuil aanbieden bij de Milieustraat Broeklanden of laten ophalen. Als het herbruikbaar is, breng het dan naar één van de kringloopwinkels. Wat mag bij het grofvuil? meubels (zoals bedden, tafels en kasten) vloerbedekking (zoals vinylzeil en laminaat) metaal (zoals strijkplanken, bureaustoelen, wasrekken) verpakkingsmaterialen (zoals kartonnen dozen, piepschuim) zonwering (zoals een zonnescherm) overig grof huishoudelijk afval (zoals matrassen, gordijnen, deuren zonder glas, radiatoren) Grofvuil wegbrengen (Grof) afval kunt u naar Milieustraat Broeklanden brengen. U moet hiervoor een afspraak maken. Neem uw milieupas mee als u grofvuil wegbrengt. Als u afval met asbest inlevert moet u het goed verpakken. Houd u zich aan een aantal voorwaarden. Bekijk de aanbiedregels voor asbest. Adres en openingstijden Broeklandstraat 1 8082 AD Elburg Maandag, woensdag en vrijdag: 08.00 - 16.00 uur Zaterdag: 08.00 - 13.00 uur Dinsdag, donderdag en zondag: gesloten Kosten Veel soorten afval kunt u gratis naar de Milieustraat brengen. Voor sommige soorten afval betaalt u. Voor betaalde afvalsoorten betaalt u altijd als starttarief € 1,50 tot 10 kg afval. Vervolgens kost het € 1,50 per 10 kg afval. Gratis Betaald Elektrische apparaten Hout Asbest Tuinhout Piepschuim Grond Papier/karton Dakleer Vlakglas Bouw- en sloopafval Matrassen Gemengd puin Takken/snoeiafval Gips Textiel Harde kunststoffen Flessenglas PMD Frituurafval (Auto)banden Tapijt Grof huisvuil Grofvuil laten ophalen Op afspraak en tegen betaling kunt u uw grofvuil op woensdagen laten ophalen. Meer informatie vindt u op www.aconov.nl/grof-vuil/oldebroek. Voorwaarden Aanmelding en betaling zijn rond vóór maandag 10.00 uur (van de week dat u het afval wilt laten ophalen). Dit kan via het online aanmeldformulier of door te bellen naar tel. 0800 222 41 11 (Aconov). Kosten zijn € 52,50 per kubieke meter grofvuil. Het afval kan gemakkelijk verplaatst en opgetild worden. Tijdelijke ontheffing afval storten Het op andere plaatsen storten van grofvuil of afval is verboden. U heeft onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om een tijdelijke ontheffing op dit verbod te krijgen en afval voor een vastgestelde periode op uw eigen (bedrijfs)terrein op te slaan. Neem hiervoor contact op met de gemeente via tel. 0525 63 82 00.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-01-08
- Natuur en milieu
- Externe link: Evenement organiseren
Wilt u in de gemeente Oldebroek een evenement organiseren, zoals een optocht, braderie, paasvuur of sporttoernooi? Dan heeft u een vergunning nodig of moet u een melding indienen. Een evenementenvergunning vraagt u minstens 8 of 14 weken voor het evenement aan. Een melding doet u minstens 3 weken van te voren. In sommige gevallen is een evenement zowel vergunnings- als meldingsvrij. Melding, vergunning of niets nodig? Niets nodig Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan is er geen melding of vergunning nodig. Voldoet uw evenement niet aan alle voorwaarden? Kijk dan of uw evenement voldoet aan de voorwaarden van een melding. Het evenement is besloten Er wordt geen geluidversterking of luidsprekerinstallatie voor spreken of muziek toegepast. Er is geen belemmering van de doorgang voor verkeer en/of hulpdiensten. Er wordt geen (zwak) alcoholhoudende drank verkocht. Er wordt geen groot vuur gestookt (vuurplaats niet groter dan een vat van 200 liter). Voorwaarden melding evenement Als uw evenement aan onderstaande voorwaarden voldoet, dan kunt u volstaan met een melding. Er zijn minder dan 500 personen gelijktijdig aanwezig. Het evenement vindt plaats tussen 07.00 uur en 24.00 uur. Er is voor 07.00 uur of na 23.00 uur geen versterkte spraak en/of muziek. Het evenement vormt geen belemmering voor de doorgang van het verkeer en hulpdiensten. Evenement melden Vergunning nodig Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden van een melding? Dan heeft u een vergunning nodig. Lees voordat u het aanvraagformulier invult de toelichting bij vergunningsplichtige evenementen. Voor evenementen tot 2500 bezoekers vraagt u 8 weken van tevoren een vergunning aan. Voor grote (risico-)evenementen met meer dan 2500 bezoekers vraagt u bij voorkeur 14 weken van tevoren een vergunning aan. Evenementenvergunning aanvragen Welke gegevens moet u aanleveren? Bij een evenementenmelding: Situatietekening van het evenemententerrein met directe omgeving. Beknopt draaiboek van het evenement. Bij een evenementenvergunning: Situatietekening van het evenemententerrein met alle te plaatsen objecten. Bij het plaatsen van een tent: inrichtingstekening met maatvoering en tentboek. Bij het plaatsen van podiums en/of tribunes: bouwboek van de podiums en/of tribunes. Als er verkeersmaatregelen worden getroffen: een verkeersplan. Als u versterkte spraak en/of muziek laat horen: een geluidsplan. Draaiboek van het evenement. Veiligheidsplan met informatie over eerste hulpverlening (rooster) en alcoholpreventie.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-29
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Een bewijs van in leven zijn of attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. U vraagt het bewijs van in leven zijn bij de gemeente aan. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 5 werkdagen op. Bewijs van in leven zijn aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. U kunt het uittreksel direct meenemen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht
- Externe link: Loterij organiseren
Bij een loterij verkoopt u loten en maken deelnemers kans op prijzen. U mag alleen een loterij organiseren als u een vergunning heeft. U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Loterijvergunning aanvragen U kunt ook schriftelijk een loterijvergunning aanvragen (pdf, 130kb).
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-01-17
- Recht
- Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart
Als u een (loop-)beperking heeft, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiermee kunt u parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Er zijn 3 soorten kaarten: Bestuurderskaart: als u een (loop-)beperking heeft, maar wel zelf auto rijdt. Passagierskaart: als u een (loop-)beperking heeft en afhankelijk bent van vervoer door anderen. Instellingenkaart: voor zorginstellingen die bewoners met een handicap vervoeren. Gehandicaptenparkeerkaarten zijn maximaal 5 jaar geldig. Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen Na het invullen van bovenstaand formulier krijgt u binnen 2 werkdagen het aanvraagformulier thuisgestuurd.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Verkeer
- Externe link: Toekomstbestendig Wonen Lening
Woont u in een eigen koopwoning? Dan kunt u tegen een aantrekkelijke rente geld lenen om uw woning duurzaam en toekomstbestendig te maken. U kunt hiermee bijvoorbeeld uw woning isoleren, infrarood panelen installeren of uw badkamer op de begane grond plaatsen. Weet u niet waar u moet beginnen met het verduurzamen van uw woning? Vraag dan eerst een gesprek aan met de energieadviseur. De energieadviseur kijkt samen met u naar uw woning, de aanwezige installaties en het financiële plaatje. U ontvangt een deskundig advies en een uitgebreid verslag met vervolgstappen die u kunt nemen. Toekomstbestendig Wonen Lening aanvragen Toekomstbestendige en duurzame maatregelen Met de lening is het mogelijk investeringen te doen voor: Energiemaatregelen, zoals plaatsen van zonnepanelen, isoleren van de woning etc. Ingrepen om uw woning levensloopbestendig te maken, zoals aanbrengen traplift, realisatie van een slaapkamer en badkamer op de begane grond etc. Asbestsanering Funderingsherstel Bekijk de volledige lijst met maatregelen die in aanmerking komen voor de Toekomstbestendig Wonen Lening. Voor alle leningen geldt dat er minimaal één duurzaamheidsmaatregel toegepast moet worden. Verschillende soorten leningen Er zijn verschillende soorten leningen. Welke leningsvorm voor u het beste is hangt af van uw situatie. De vermelde rentepercentages en bedragen hebben peildatum 2019. Consumptieve lening Minimaal € 2.500,- en maximaal € 30.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken. Maximaal € 50.000,- voor ‘nul op de meter’ woningen, het aardgasvrij maken van woningen of asbestsanering in combinatie met zonnepanelen of andere vormen van verduurzaming. Rente 1,6%. Geen afsluitkosten. Looptijd bij een leenbedrag t/m € 15.000,- is 10 jaar. Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 15001,- is 15 jaar. Maximale leeftijd aanvragen is 75 jaar. Annuïtaire lening. Hypothecaire lening Minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken. Looptijd bij een leenbedrag tot en met € 25.000,- is 10 jaar. Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 25.001,- is 20 jaar. Rente 1,6% bij 10 jaar. Rente 1,8% bij 20 jaar. Afsluitkosten € 850,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd. Geen leeftijdsbeperking. Annuïtaire lening. Verzilverlening Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken. Looptijd 75 jaar. Maximaal 40 jaar rentedragend. Rente 1,7%. Afsluitkosten € 500,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd. De minimum leeftijd van beide aanvragers op het moment van aanvragen is 58 jaar. Er geldt geen maximum leeftijd. Geen maandlasten, besteedbaar inkomen blijft gelijk. Uw woning moet over ruim voldoende overwaarde beschikken, want deze moet voldoende zijn voor de leensom plus de rente. Maatwerklening Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor funderingsherstel en asbestsanering. Looptijd maximaal 30 jaar. Rente 0,0%. Geen leeftijdsbeperking. Eerste 3 jaar geen maandlasten, vervolgens maandlasten naar draagkracht. Periodiek vindt er een inkomenstoets plaats om te beoordelen of er meer betaald kan worden. Restschuldgarantie provincie / gemeente. Alleen als u niet in aanmerking komt voor een van de andere leenvormen. Afsluitkosten € 950,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-03-24
- Externe link: Rijbewijs
Online verlengen Is uw huidige rijbewijs (bijna) verlopen? Vraag dan online een nieuwe aan binnen de gemeente waar u woont. Verlengen of een categorie toevoegen kan tegenwoordig sneller via de RDW, u hoeft dan slechts 1 keer naar het gemeentehuis te komen om het rijbewijs op te halen. Uw nieuwe rijbewijs ligt al na 2 werkdagen klaar. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Verleng uw rijbewijs online Nieuw rijbewijs aanvragen Heeft u net uw rijexamen gehaald of is uw rijbewijs kwijt/gestolen? Voor een eerste aanvraag moet u wel een afspraak op het gemeentehuis maken. U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Wilt u uw rijbewijs niet online verlengen? Maak dan ook een afspraak. Maak een afspraak
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Collectieve zorgverzekering minima
Voor inwoners met een laag inkomen heeft de gemeente Oldebroek een collectieve zorgverzekering. Als u deze afsluit krijgt u korting op de verzekeringspremie en komt u mogelijk in aanmerking voor extra vergoedingen. Voor de collectieve zorgverzekering hebben wij een contract afgesloten met Zilveren Kruis. U kunt zelf kiezen welk pakket bij u past. Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een pakket? Gebruik dan de keuzehulp van Gezondverzekerd. Collectieve zorgverzekering aanvragen
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-07-15
- Externe link: Bijstandsuitkering, wijzigingen doorgeven
Ontvangt u een bijstandsuitkering en verandert er iets in uw financiële, persoonlijke of woonsituatie? Dan moet u dit doorgeven aan de gemeente met behulp van het mutatieformulier. Zorg dat het formulier uiterlijk op de 1e werkdag van de maand ingeleverd is bij de gemeente. Als het formulier te laat bij ons binnen is, ontvangt u mogelijk teveel uitkering en riskeert u een boete. Welke wijzigingen geeft u door? Wijzigingen die u door moet geven zijn bijvoorbeeld: u heeft inkomsten uit werk of een andere uitkering ontvangen u ontvangt alimentatie uw voorlopige teruggave van de belastingdienst is gewijzigd uw boedelscheiding is rond en u heeft een bedrag ontvangen u heeft een erfenis ontvangen u bent getrouwd/gaan samenwonen u hebt een kind gekregen u bent verhuisd u hebt tijdelijk ergens anders verbleven een medebewoner is vertrokken of bij u in komen wonen
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-07-08
- Externe link: Waardering onroerende zaken (WOZ)
De gemeente stelt ieder jaar de waarde van onroerende zaken (gebouwen en grond) vast. Deze WOZ-waarde wordt gebruikt om de hoogte van onder meer de onroerendezaakbelasting te bepalen. WOZ-waarde U vindt de WOZ-waarde op uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. U ontvangt geen afzonderlijke WOZ-beschikking. Gemeenten, waterschappen en Rijksoverheid gaan uit van dezelfde WOZ-waarde. Waardepeildatum De WOZ-waarde voor 2025 is het bedrag dat een onroerende zaak zou kunnen opbrengen op de waardepeildatum 1 januari 2024. Dit betekent dat uw woning, bedrijfspand of grond het bedrag van de WOZ-waarde zou hebben opgebracht, als u deze op 1 januari 2024 op de vrije markt zou hebben gekocht. Bij de waardebepaling moet de gemeente uitgaan van de veronderstelling dat het pand leeg is verkocht en de koper het onmiddellijk in gebruik kan nemen. We mogen geen rekening houden met onder andere het waardedrukkende effect van verhuur of erfpacht. Voor woningen bepalen we de WOZ-waarde aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. We analyseren de verkoopcijfers. Zo is bijvoorbeeld een verkoopcijfer dat is ontstaan door een familieverkoop of een veiling vaak niet te gebruiken als vergelijking voor de WOZ-taxaties, omdat dat geen objectief verkoopcijfer is. Voor niet-woningen geldt een andere methode van taxeren. In deze groep gaat het vaak niet om verkooptransacties, maar om huurtransacties. Daarom worden voor niet-woningen ook huurgegevens gebruikt om de WOZ-waarde te bepalen. Gebruiksoppervlakte Wij taxeren woningen op basis van gebruiksoppervlakte. Dat is de oppervlakte binnen de buitenmuren, inclusief tussenwanden en bij de schuine wanden/dak vanaf een hoogte van 1,50 meter. U ziet de gebruiksoppervlakte ook in de verkoopadvertenties van woningen staan. Meer informatie over de gebruiksoppervlakte vindt u op de website van de Waarderingskamer. Veranderingen Eventuele veranderingen aan uw pand, door bijvoorbeeld verbouw, sloop of aankoop van grond in 2024 worden in de WOZ-waarde betrokken. In dat geval is uw pand getaxeerd naar het waardepeil op 1 januari 2024, maar naar de staat van de woning op 1 januari 2025. Taxatieverslag Voor de objecten waarvoor u een beschikking hebt ontvangen kunt u een taxatieverslag opvragen. Particulieren hebben daarbij DigiD nodig. Bedrijven moeten het aanslagnummer en het totaalbedrag van het aanslagbiljet invullen. Lukt het niet om toegang te krijgen tot het taxatieverslag? Neem dan contact op met de gemeente via tel. 0525 63 82 00. Wij sturen u dan het taxatieverslag toe. Taxatieverslag woningen Taxatieverslag bedrijven In het taxatieverslag voor woningen staan verkoopcijfers en WOZ-waarden van vergelijkbare objecten. Zo kunt u controleren of de WOZ-waarde van uw woning vergelijkbaar is met de verkoopwaarde van andere objecten, rekening houdend met verschillen in oppervlakte, bouwjaar e.d. Op taxatieverslagen voor niet-woningen staan geen vergelijkbare objecten. Van onroerende zaken waarvoor u geen WOZ-beschikking hebt ontvangen, mag de gemeente u geen taxatieverslag geven. Via www.wozwaardeloket.nl kunt u de WOZ-waarde van uw eigen woning en die van andere woningen inzien en met elkaar vergelijken. In het online WOZ-waardeloket staan alleen de WOZ-waarden en enkele kenmerken van woningen. Andere taxatiegegevens die de gemeente gebruikt, bijvoorbeeld over de eigenaar of de verkoopprijs, zijn niet openbaar. Ook taxatieverslagen zijn niet via dit loket in te zien. Daarnaast staan WOZ-waarden van bedrijfspanden of objecten die deels uit woning en deels uit bedrijf bestaan niet in het WOZ-waardeloket. WOZ-beschikking bij huurwoningen De WOZ-waarde wordt gebruikt bij het bepalen van de maximaal redelijke huurprijs voor sociale huurwoningen. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met uw verhuurder of kijk op www.huurcommissie.nl.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-02-13
- Financiën
- Externe link: Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand
Van alle levensgebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk en overlijden, worden akten opgemaakt. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akte opvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Op een afschrift staan alle gegevens van de akte, op een uittreksel staat minder informatie. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 3 werkdagen op. Uittreksel burgerlijke stand aanvragen met DigiD Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Afschrift burgerlijke stand zakelijk Bedrijven als notarissen of advocatenkantoren kunnen een afschrift burgerlijke stand zakelijk aanvragen met eHerkenning. Soorten aktes Geboorteakte Overlijdensakte Huwelijksakte Akte van partnerschapsregistratie Echtscheidingsakte (aanvragen bij de gemeente waar u getrouwd bent) Akte van beëindiging partnerschap (aanvragen bij de gemeente waar u het partnerschap heeft gesloten)
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Gladheidbestrijding
In de winterperiode neemt de gemeente maatregelen om gladheid op openbare wegen te bestrijden. De gemeente strooit niet altijd alle openbare wegen en fietspaden. Er is een onderscheid in wegen met hoge en lage prioriteit. Het strooien van trottoirs is een verantwoordelijkheid van inwoners en instellingen. Gladheidbestrijding De gemeente heeft alle openbare wegen en fietspaden verdeeld in strooiroutes: A-routes, B-routes en subroutes. Iedere route heeft een andere prioriteit bij de gladheidbestrijding. A-routes: dit zijn de belangrijke wegen in en tussen de dorpskernen van de gemeente. Deze routes hebben de hoogste prioriteit bij de gladheidbestrijding. Deze routes kunnen uit voorzorg worden gestrooid. Als het nodig is, gebeurt het strooien verdeeld over de hele dag en nacht. B-routes: deze wegen worden gestrooid bij gladheid die langdurig aanhoudt. Het strooien gebeurt tussen 05.00 uur en 24.00 uur. Subroutes: deze wegen worden alleen gestrooid bij uitzonderlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld bij ijzel en zware sneeuwval. En wanneer A-routes en B-routes helemaal schoon zijn. Strooien gebeurt dan tussen 07.00 en 18.00 uur. Strooien trottoirs De gemeente strooit de trottoirs niet. Inwoners en instellingen zijn zelf verantwoordelijk voor het begaanbaar houden van de trottoirs. Verkoop strooizout Strooizout is te koop bij verschillende lokale winkeliers. De gemeente verstrekt geen strooizout aan particulieren. Meer informatie Voor meer informatie over gladheidbestrijding kunt u contact opnemen met de gemeente via tel. 0525 63 82 00
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-03-26
- Verkeer
- Externe link: Echtscheiding of geregistreerd partnerschap beëindigen
Bent u zojuist gescheiden? Is uw huwelijk ontbonden of uw partnerschap beëindigd? Bij een echtscheiding moet de uitspraak van de rechtbank binnen 6 maanden bij de gemeente worden ingeleverd waar uw huwelijk is gesloten. Bij het beëindigen van een geregistreerd partnerschap moet dit binnen 3 maanden worden ingeleverd bij de gemeente waar het partnerschap is gesloten. Meestal regelt een advocaat dit voor u.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Inzien persoonsgegevens BRP
Wilt u weten welke gegevens zijn vastgelegd in de Basisregistratie Personen (BRP)? Of aan welke instanties een overzicht van uw gegevens uit de BRP is verstrekt? Vraag dan een overzicht op. Wij zijn wettelijk verplicht om persoonsgegevens van onze inwoners bij te houden. Die zijn nodig om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen of om uitkeringen te verstrekken. Basisregistratie Personen (BRP) In de BRP staan gegevens over alle inwoners van de gemeente Oldebroek. Uw adres en geboortedatum zijn er te vinden, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Maar ook gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap. Eigenlijk staat in de BRP ieders administratieve levensloop vermeld. Afnemers Sommige instanties hebben uw persoonlijke gegevens nodig om hun wettelijke of maatschappelijke taak uit te voeren. Deze instanties worden ‘afnemers’ genoemd. Voor hen kunnen uw gegevens niet geheim gehouden worden. Op www.rijksoverheid.nl kunt u bekijken welke organisaties gegevens uit de BRP mogen ontvangen. Sommige instanties of personen hebben geen wettelijke status van ‘afnemer’, maar moeten toch een wettelijke taak uitvoeren. Als zij om uw gegevens vragen terwijl uw verzoek tot geheimhouding is geregistreerd, moet de gemeente een afweging maken tussen uw belang en het algemeen belang van de aanvrager. Meer informatie vindt u op de pagina Geheimhouding persoonsgegevens.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-02-03
- Externe link: Trouwen op een andere locatie
In de gemeente Oldebroek zijn een aantal vaste locaties waar u kunt trouwen of een geregistreerd partnerschap kunt vastleggen. Wilt u liever trouwen of een partnerschap registreren op een andere locatie? Dan kunt u dit aanvragen bij de gemeente. Dien de aanvraag uiterlijk 12 weken voor het huwelijk of de partnerschapsregistratie in. Verzoek aanwijzing eenmalige trouwlocatie - eigenaar locatie (pdf, 488kb) Verzoek aanwijzing eenmalige trouwlocatie - geen eigenaar locatie (pdf, 491kb)
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Externe link: Kwijtschelding belastingen en heffingen
Als u de gemeentelijke belasting niet kunt betalen, kunt u vragen om kwijtschelding. Als u kwijtschelding krijgt, hoeft u de belasting niet of niet geheel te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen voor de riool- en afvalstoffenheffing. Kwijtschelding voor rioolheffing wordt alleen verleend voor percelen die zijn aangemerkt als woning. Om te beoordelen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt, kijken wij naar uw inkomen, vermogen en uitgaven. Kwijtschelding aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk kwijtschelding van belastingen en heffingen (pdf, 495kb) aanvragen. Waterschapsbelasting Kwijtschelding van de waterschapsbelasting vraagt u aan bij het waterschap (GBLT). Wanneer heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen In de volgende gevallen heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen: Als u een auto of motor bezit die meer waard is dan € 3.350,00 tenzij de auto of motor om medische redenen of beroep onmisbaar is. Als u een eigen woning bezit waarvan de waarde hoger is dan de verschuldigde hypotheek. Als u uw aanslag langer dan drie maanden geleden betaald heeft. Daarnaast kan het zijn dat u geen kwijtschelding krijgt, omdat u een bepaald bedrag aan vermogen hebt. De hoogte van dit vermogen verschilt per huishoudsoort en situatie. Kostendelersnorm Bij het beoordelen van uw aanvraag is de kostendelersnorm van toepassing. De reden is dat u de woonkosten met meerdere personen kunt delen. Op Rijksoverheid.nl leest u meer over de kostendelersnorm. Door de kostendelersnorm kan het zijn dat u niet in aanmerking komt voor volledige of gedeeltelijke kwijtschelding. Automatische kwijtschelding Heeft u al eerder kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen gekregen en blijft uw (financiële) situatie gelijk? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor automatische kwijtschelding. U hoeft dan niet elk jaar een aanvraag in te dienen. U moet de gemeente wel toestemming geven om uw gegevens automatisch te controleren op basis van gegevens van het UWV, RDW en Belastingdienst.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-01-18
- Financiën
- Externe link: Glas
Glas kan oneindig vaak gerecycled worden. Recycling bespaart grondstoffen en energie. Gooi glas daarom weg in een glascontainer. Deze zijn in de buurt van supermarkten geplaatst. Locaties glasbakken Hattemerbroek: Zwaluwstraat (De Bouwakker) 't Loo: Looweg Noordeinde: Noorderbrink (Noorderhuukien) Oldebroek: bij supermarkt Coop, Zuiderzeestraatweg 133 en bij supermarkt Boni, Zuiderzeestraatweg 126 Oosterwolde: Groote Woldweg (Rabobank) Wezep: Komijnakker, Cotoneasterstraat (Hema), Clematisstraat (Plus), Meidoornplein (Lidl), Marienrade (Aldi), Verlengde Meidoornstraat (nabij Goede Herderschool), Waterloopweg (Boni) en Nieuwlandsweg (ingang Veldheem) Wat mag in de glasbak? Glazen potten en flessen Parfumflesjes en medicijnpotjes Glazen deo-rollers Glazen kruidenpotjes Wat mag niet in de glasbak? (Gebroken) vensterruiten (hoort bij grofvuil) Kristalglas (hoort bij restafval) (Keramische) ovenschalen (hoort bij restafval) Spaar- en LED-lampen (hoort bij Klein Chemisch Afval) TL-buizen (hoort bij Klein Chemisch Afval) Gloeilampen (hoort bij restafval) (Porselein) serviesgoed (hoort bij restafval) Spiegel en wit opaalglas (hoort bij grofvuil)
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-11-19
- Externe link: Omgevingsvergunning
Wilt u bouwen, verbouwen of op een andere manier iets aan uw omgeving veranderen? Dan kan het zijn dat u daarvoor een vergunning nodig heeft. Controleer of u een vergunning nodig heeft U heeft niet overal een vergunning voor nodig. Controleer in het Omgevingsloket of u een vergunning nodig heeft voor uw activiteit. Is dit niet het geval, dan hoeft u geen contact op te nemen met de gemeente en kunt u aan de slag. Vergunningcheck starten Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig hebt, dan heeft u de volgende mogelijkheden. Een conceptverzoek indienen voor uw plan U heeft een plan uitgewerkt. Het is handig om te weten of uw plan haalbaar is voor u de vergunningsaanvraag doet en of uw plan binnen het omgevingsplan van de gemeente past. Of het bijvoorbeeld voldoet aan de regels die gelden voor welstand, de natuur of het milieu. En of andere overheden eraan mee kunnen werken. Dien daarom een conceptverzoek in. Wij geven u dan een voorlopig oordeel over de wenselijkheid van uw plan. En wij laten u weten of u nog extra onderzoek moet doen. Zo krijgt u de nodige zekerheid over de haalbaarheid van uw plan, voordat u het plan volledig uitgewerkt heeft. Let op: u kunt uw plan pas uitvoeren als u de definitieve vergunning hebt. Lees meer over het conceptverzoek Omgevingsvergunning. Een conceptverzoek indienen: Klik hieronder op ‘Conceptverzoek indienen’ Log in met uw DigiD Start de aanvraag Lever zoveel mogelijk informatie aan Kies er bij stap 7 voor om uw aanvraag in te dienen als Conceptverzoek Als u uw conceptverzoek heeft ingediend, nemen wij contact met u op over uw plan. Conceptverzoek indienen Direct een vergunning aanvragen Weet u zeker dat uw plan goed uitgewerkt is, dat u direct een vergunning aan kunt vragen? Start dan de aanvraag in het Omgevingsloket. Twijfelt u toch ergens over? Dien dan eerst een conceptverzoek in. Zo kunt u – als uw plan haalbaar blijkt – uiteindelijk snel en nog beter voorbereid de aanvraag doen. Vergunning aanvragen Heeft u een plan dat niet binnen de regels van het Omgevingsplan past? Dan kunt u een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) aanvragen. U wilt graag hulp Heeft u een idee waarvan u niet weet of het concreet genoeg is om als conceptverzoek in te dienen? Is het nog een vaag idee, twijfelt u of uw plan of idee binnen het Omgevingsplan past? Maak dan online een afspraak. Wij helpen u bij uw keuze en we bespreken samen wat voor u de beste vervolgstap is. Balieafspraak maken Omgevingsvergunning overdragen Heeft u een omgevingsvergunning en wilt u deze op naam van iemand anders zetten (overdragen)? Meld dit dan aan de gemeente. Omgevingsvergunning inzien Bekijk de ontwerpbesluiten die momenteel ter inzage liggen. Vanaf publicatie kan iedereen gedurende 6 weken een zienswijze indienen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2025-04-25
- Huisvesting
- Externe link: Afvalkalender
Wilt u weten wanneer uw afval wordt opgehaald? Kijk dan op de digitale afvalkalender. Afvalkalender bekijken Afvalwijzer-app U kunt ook de Afvalwijzer-app downloaden op uw smartphone of tablet. U krijgt dan automatisch een herinnering wanneer u uw container buiten moet zetten. Bij een jaarwisseling is het nodig dat u de app ververst. Zo krijgt u de update voor het nieuwe jaar. Papieren afvalkalender Liever een papieren afvalkalender? Download de afvalkalender voor 2025 (pdf, 473kb), u kunt deze vervolgens printen. U kunt ook een papieren kalender bij het gemeentehuis ophalen.
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-23
- Natuur en milieu
- Externe link: Aangifte doen van overlijden
Als iemand overlijdt, moet dat binnen 6 werkdagen worden aangegeven bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger dit. Maar ook nabestaanden kunnen aangifte van overlijden doen bij de afdeling Burgerzaken. U maakt hiervoor een afspraak bij de gemeente. Aangifte door uitvaartondernemer Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte doen van overlijden. Bent u nog niet bekend als uitvaartondernemer in de gemeente Oldebroek? Dan moet u zich eerst registreren via het formulier Registratie uitvaartondernemer. Wij voegen uw gegevens zo snel mogelijk toe, zodat u alsnog online aangifte kunt doen. U ontvangt een mail als uw gegevens zijn toegevoegd. Overlijdensaangifte met eHerkenning
- Bron: Oldebroek (Gemeente)
- 2024-12-20
- Recht