Zoekresultaten 1 - 35 van 35 resultaten

  • Externe link: Welstandsadvies vragen

    Wilt u bouwen of verbouwen? Dan moet u rekening houden met de eisen voor welstand. Daarmee bedoelen we onder andere het uiterlijk van het gebouw, de kwaliteit van het ontwerp en het materiaal dat u gebruikt. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit toetst uw bouwaanvraag aan de eisen voor welstand. In de Welstandsnota staat hoe deze commissie dat doet. De Gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vergadert iedere woensdag in de even weken om 9.00 uur. De vergaderingen zijn openbaar en vinden plaats in het Klanten Contact Centrum, Nieuwstraat 22, 4501 BD Oostburg. De agenda ligt vanaf de dinsdag ervoor ter inzage in het KCC en is opvraagbaar via 14 0117. De Welstandsnota inzien Voordat u een bouwaanvraag indient, kunt u om een welstandsadvies vragen. Dit heet een bouwplanvooroverleg. Aan een bouwplanvooroverleg zijn kosten verbonden. Deze kosten worden verrekend met de leges van een omgevingsvergunning. Regelen Een bouwplanvooroverleg aanvragen Let op: Momenteel ondervinden we problemen met het verzenden van de aanvraag. Dit kan te maken hebben met de grootte van de bestanden die geüpload moeten worden. Daarom vragen wij u, om na verzending van de aanvraag, telefonisch contact met ons op te nemen via 140117. We proberen dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. Indienen Tekeningen van alle gevels van het bouwwerk, inclusief de gevels van naastgelegen bebouwing (van de bestaande situatie en de nieuwe situatie). Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Detailtekeningen van gezichtsbepalende delen van het bouwwerk. Tekeningen dienen op schaal te zijn inclusief maatvoering. Foto's van de bestaande situatie en de omliggende bebouwing. Materiaal- en kleurgebruik van toe te passen bouwmaterialen. Vragen? Mail dan naar omgevingsvergunning@gemeentesluis.nl.

  • Externe link: Bijstand

    Heeft u geen werk en te weinig geld om van te leven? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Direct regelen U vraagt de bijstandsuitkering aan in twee stappen.  U schrijft zich in als werkzoekende op Werk.nl.  U belt met de gemeente via 14 0117 voor het aanvragen van de uitkering. U hoort binnen 8 weken of u een uitkering krijgt. In sommige gevallen kan het langer duren voordat u bericht krijgt. Wat u moet weten Bij een uitkering horen rechten én plichten. Dat zijn onder meer:  Uw inkomen is minder dan het minimuminkomen.  U bent 18 jaar of ouder en woont in Nederland.  U moet op zoek naar werk zodat u zelf geld kunt verdienen.  Werk dat u aankunt, moet u aannemen.  Bent u jonger dan 27 jaar?  Dan moet u eerst 4 weken zoeken naar een baan of een opleiding. Meer informatie Kijk voor meer informatie over de bijstandsuitkering op Rijksoverheid.nl. Vakantie Heeft u een uitkering en wilt u op vakantie? Vraag dan vooraf toestemming aan ons. Veranderingen Verandert er iets in uw situatie? Gaat u bijvoorbeeld samenwonen, heeft u een baan gevonden, krijgt u een kind of gaat u studeren? Vul de verandering online in Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Bijzondere Bijstand Heeft u bijzondere kosten die u niet kunt betalen? Dan kunt u misschien extra geld krijgen van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand. Direct Regelen Bijzondere bijstand Online bijzondere bijstand aanvragen U hoort binnen 8 weken of u de bijstand krijgt. Wat zijn bijzondere kosten?     Eigen bijdrage voor een advocaat.     Hoge zorgkosten die uw verzekering niet betaalt.     Schoolkosten van uw kind.     De kosten van een begrafenis of crematie.     Tijdelijke bijdrage om uw huur of hypotheek te betalen. Wat u moet weten U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u:     Een laag inkomen heeft.     Weinig vermogen heeft.     De onverwachte kosten niet zelf kunt betalen.     De kosten noodzakelijk zijn.     U geen recht heeft op een andere uitkering of toeslag. De gemeente bepaalt of u de bijstand krijgt. Dit kan als gift of als lening. Vraag de bijstand aan voordat u de kosten maakt. Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons. Startpunt geldzaken Wilt u weten hoe u er financieel voorstaat? Bent u benieuwd hoe anderen hun geldzaken op orde hebben gekregen? Vul dan anoniem gegevens in bij Startpuntgeldzaken en ontvang tips.

  • Externe link: Kabels en leidingen aanleggen

    Alleen nuts-en telecombedrijven mogen kabels en leidingen in de grond aanleggen. Daarvoor hebben ze toestemming van de gemeente nodig. Regelen Als nuts- of telecombedrijf regelt u alle meldingen en vergunningen via MOORwerkt.nl. Wat u moet weten De voorwaarden voor de aanleg zijn opgenomen in het handboek kabels en leidingen (PDF). 

  • Externe link: Subsidie aanvragen

    Organiseert u in 2025 jaar een activiteit om de leefbaarheid te bevorderen? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 1 november 2024 in. Organiseert u een eenmalig (kortdurende) activiteit? En wilt u hiervoor subsidie ontvangen? Dien dan uw aanvraag uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit in. Wat u moet weten Er zijn 3 soorten subsidies: Subsidies voor activiteiten: activiteiten voor behoud van leefbaarheid. Projectsubsidies: deze subsidies zijn tijdelijk en kunt u krijgen voor kortdurende projecten met een afgerond resultaat. Budgetsubsidies: subsidies voor (professionele) instellingen die het gemeentelijk beleid uitvoeren. We leggen dan vooraf de doelstellingen en prestaties vast in een uitvoeringsovereenkomst. Wat levert u aan? Om uw aanvraag voor subsidie te kunnen beoordelen hebben we (in ieder geval) de volgende documentatie nodig: Het ingevulde aanvraagformulier; Een beschrijving van de activiteit; Een toelichting aan welke doelen en resultaten de activiteiten bijdragen; Een begroting en toelichting op de kosten/andere inkomsten voor de activiteiten. Hierbij is van belang om aan te geven op welke manier er andere subsidies zijn aangevraagd die de kosten kunnen dekken voor dezelfde activiteit. Let op! Vergeet niet uw vaststelling voor uw ontvangen subsidie op tijd in te dienen. Dit staat ook vermeldt op de beschikking die u ontvangt. Subsidie aanvragen activiteiten 2025 Voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt, dient de aanvraag voor 1 november 2024 ingediend te zijn. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier. Vul de Aanvraag Subsidie (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Aanvragen subsidie online Subsidie aanvragen eenmalige (kortdurende) activiteiten Subsidieaanvragen voor eenmalige (kortdurende) activiteiten dienen uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteit te zijn aangevraagd. U kunt uw aanvraag voor subsidie indienen via het aanvraagformulier.   Vul de Aanvraag Subsidie eenmalige activiteit (PDF) in. E-mail het formulier en de bijlagen naar subsidies@gemeentesluis.nl. Of stuur uw stukken naar: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg Meer informatie Meer informatie over de regels en voorwaarden voor subsidies leest u in onderstaande bijlagen. Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar subsidies@gemeentesluis.nl. Informatiefolder subsidie (PDF) Algemene subsidieverordening (PDF) Nota subsidiebeleid gemeente Sluis (PDF) Subsidieregeling gemeente Sluis 2023 (PDF)

  • Externe link: Hulp bij het vinden van werk

    Heeft u een bijstandsuitkering? Dan is het een taak van de gemeente om u te helpen bij het vinden van werk. Dat is vastgelegd in de Participatiewet. Daarnaast kan de gemeente u misschien helpen om uw kans op werk te vergroten. Bijvoorbeeld via een opleiding, sollicitatietraining of een cursus. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen is er voor mensen die werk zoeken. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen kan u helpen met: Vacatures in de regio Jobhunting Jobcoaching Begeleid werken Jongerenloket Grensinfopunt Van Werk Naar Werk Naar WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen Beschut werk Heeft u een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en wilt u graag werken? Maar heeft u veel begeleiding of aanpassingen nodig? Dan kunt u misschien op een beschutte werkplek werken. Lees meer over beschut werk Hulp voor ondernemers Bent u ondernemer? En neemt u iemand met een beperking in dienst? Dan kan de gemeente misschien helpen met compensatie en begeleiding. Meer weten? Meer informatie kunt u lezen in de folder De gemeente Sluis voor Werk en Inkomen. Lees meer over de participatiewet op Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Trouwlocaties

    Wilt u weten waar u kunt trouwen in de gemeente Sluis? U kunt kiezen uit verschillende locaties en mogelijkheden. Direct regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Wat u moet weten U kunt trouwen in: Burgerzaal gemeentehuis Oostburg: max 70 personen. Raadzaal Belfort Sluis: max 100 personen. Lift aanwezig. Vrije locatie, zoals strandpaviljoen of kerkje. Voorwaarden vrije locatie U vraagt minimaal drie maanden van tevoren toestemming aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. U moet een toestemming laten zien van de eigenaar van de vrije locatie. Het moet een gebouw zijn, het mag niet in een tent bijvoorbeeld. Het moet openbaar zijn zodat iedereen die erbij wil zijn naar binnen kan. De locatie moet rolstoeltoegankelijk zijn. U moet zelf zorgen voor voldoende stoelen, een tafel, geluidsapparatuur, een kleedruimte en een parkeerplaats voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode. Meer informatie vindt u op Trouwen.nl. Kosten Bekijk de kosten op huwelijkstarieven.  

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Of staat iemand niet ingeschreven, die wel op uw adres woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Direct regelen Neem contact met ons op voor een afspraak. Wat u moet weten Om een adresonderzoek te starten, heeft u nodig: Uw identiteitsbewijs. Bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning. Eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen. Kosten Geen.

  • Externe link: Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u schade opgelopen en is dat verwijtbaar aan de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen.  Regelen U stelt de gemeente per e-mail of brief aansprakelijk. Omschrijf de situatie zo volledig mogelijk. Denk aan de volgende punten: Omschrijf het voorval. Wat is er gebeurd, waar en wanneer en hoe laat? Waarom is, volgens u, de gemeente aansprakelijk? Verklaringen van getuigen en hun contactgegevens. Foto's van de situatie. Geef aan hoe groot de schade is. Voeg bewijs toe, zoals een rekening van de reparatie. Vergeet uw eigen contactgegevens niet. Stuur uw e-mail naar info@gemeentesluis.nl of brief naar: Gemeente Sluis T.a.v. Financiën Postbus 27 4500 AA Oostburg Wat u moet weten De gemeente beoordeelt zelf of uw aansprakelijkheidsstelling terecht is. Als deze terecht is, vergoeden we alle of een deel van uw kosten. Bezwaar en beroep Als u het niet eens bent met onze beslissing, dan kunt u de zaak voor de rechter brengen.

  • Externe link: Schuldhulpverlening

    Heeft u moeite met het betalen van uw rekeningen? Bent u bang om in de financiële problemen te raken en wilt u dat voorkomen? Of heeft u al te maken met betalingsachterstanden? Wacht niet te lang en kom gelijk in actie, zodat u weer grip krijgt op uw geldzaken. Wat kunt u zelf doen? Als inwoner van de gemeente Sluis kunt u kosteloos en anoniem gebruikmaken van de online budgethulp ‘Startpunt Geldzaken’. Startpunt Geldzaken helpt u op weg om uw persoonlijke geldzaken in balans te brengen en te houden. Met behulp van verschillende geldplannen, wordt er zo concreet mogelijk aangegeven wat u in een bepaalde situatie kan doen om uw eigen financiële positie te versterken. Komt u er zelf niet uit? Heeft u financiële problemen waar u zelf niet meer uitkomt? Of heeft u financiële vragen? Dan kunt u contact met ons opnemen voor een vrijblijvend informatie- en adviesgesprek. Het is belangrijk om uw geldzorgen bespreekbaar te maken. Tijdens dit gesprek bespreken we uw situatie en zoeken we samen naar een mogelijke oplossing. U kunt contact opnemen via 140117, door een mail te sturen naar shv@gemeentesluis.nl of vul hieronder het online formulier in. Aanmelding Schuldhulpverlening Heeft u recht op toeslagen of kwijtscheldingen? Als u weinig inkomen heeft, heeft u misschien recht op toeslagen van de overheid, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag of kindgebonden budget. Op www.belastingdienst.nl kunt u zien waar u een vrijblijvende proefberekening maken om te zien waar u recht op heeft. Ook komt u wellicht in aanmerking voor kwijtschelding. Via de website www.sabewazeeland.nl kunt u zien of u voor kwijtschelding in aanmerking komt en kunt u dit ook aanvragen. Informatiefolder Schuldhulpverlening

  • Externe link: Geheimhouding persoonsgegevens aanvragen of stopzetten

    Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen speciale reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen. Geheimhouding aanvragen Regelen Stuur de geheimhoudingsaanvraag en een kopie van uw identiteitsbewijs op naar: Gemeente Sluis t.a.v. het College van burgemeester en wethouders, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Wat u moet weten Wilt u weten welke instellingen uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen. In sommige gevallen moet de gemeente uw persoonsgegevens toch doorgeven aan bijvoorbeeld de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Ook als u geheimhouding heeft aangevraagd. Kosten Geen Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons.

  • Externe link: Jongerenloket - Leren in Zeeland

    Regionaal Bureau Leerlingenzaken Zeeuws-Vlaanderen Bij het Regionaal Bureau Leerlingzaken Zeeuws-Vlaanderen kunt u terecht met vragen over: Leerplicht Verzuim Voortijdig schoolverlaten Schoolvakanties Leerlingenvervoer Inwoners van de gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis kunnen hier met hun vragen terecht.

  • Externe link: Volwassenenfonds sport & cultuur

    Het Volwassenenfonds Sport & Cultuur helpt inwoners (18+) die onvoldoende financiële middelen hebben voor een sportvereniging of cultuuractiviteit. Het fonds betaalt (een deel van) de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de sportvereniging of cultuuraanbieder. Hierdoor krijgt iedereen een kans om te profiteren van de kracht van sport en cultuur!  Regelen Volwassenen vanaf 19 jaar met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum komen in aanmerking voor het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Een aanvraag bij het Volwassenenfonds wordt gedaan door een intermediair. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker van de gemeente, maatschappelijk werker of iemand van de sociale dienst.  Neem voor het starten van een aanvraag dus contact op met uw klantmanager/consulent van de gemeente of zoek een tussenpersoon op de website van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Nog vragen? Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. De consulenten van Werk en Inkomen/Schuldhulpverlening zijn bereikbaar per e-mail (werkeninkomen@gemeentesluis.nl) of telefoon (via het nummer: 140117). Kinderen en jongeren tot en met 18 jaar  Kinderen tot en met 18 jaar kunnen een aanvraag indienen voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur. 

  • Externe link: Vergunningsvrij bouwen en verbouwen

    Om te bouwen of verbouwen, heeft u vaak een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u geen vergunning aan te vragen, bijvoorbeeld bij dakkapellen en bijgebouwen aan de achterkant van een woning. Of bij een afscheiding tussen balkons of dakterassen, zonweringen of rolluiken. Twijfelt u of u een vergunning nodig heeft? Doe dan de vergunningscheck op het Omgevingsloket of neem contact met ons op.

  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    Wilt u een aansluiting op de riolering van de gemeente? Of gaat u water van een bronbemaling lozen? Dan moet u een vergunning aanvragen voor lozen op het riool. De gemeente verzorgt de aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen. Regelen U vult het formulier rioolaansluiting aanvragen in. Het aanvraagformulier kunt per post of via info@gemeentesluis.nl naar ons sturen. Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Nodig Uw contactgegevens. De locatie van de aansluiting. Een situatieschets. Het type aansluiting. Kosten De gemeente sluit de riolering zelf aan. U hoort vooraf wat de aansluiting kost. Pas na uw akkoord voor de kosten gaat de gemeente aan de slag.

  • Externe link: Monument verbouwen, aanpassen of slopen

    Bent u eigenaar van een beschermd Rijks- of gemeentelijk monument? Dan heeft u voor vrijwel elke wijziging een omgevingsvergunning voor een monument nodig. Ook als het gaat om herstel of restauratie van het pand. Bekijk de rijksmonumentenlijst Bekijk de gemeentelijke monumentenlijst Regelen U vraagt een omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket. Verder heeft u misschien nodig: Een bouwrapport of een cultuurhistorisch rapport. Een bouwbestek. Foto’s. Een situatieschets. Een korte beschrijving van het te slopen gebouw. Nog vragen? Neem dan contact met ons op.

  • Externe link: Brandveilig gebruik

    Er zijn regels voor het brandveilig gebruiken van: Gebouwen Kampeerterreinen en mini-campings Recreatieterreinen Evenemententerreinen Omgevingsvergunning - brandveilig gebruik bouwwerken Biedt u dagverblijf of nachtverblijf aan groepen mensen aan? Dan heeft u hier soms een vergunning Brandveilig gebruik voor nodig. Dit is de vroegere gebruiksvergunning of gebruiksmelding. Wilt u weten of u een vergunning nodig hebt? Doe dan de vergunningscheck via het Omgevingsloket. Heeft u een vergunning nodig of moet u een melding doen? Dan regelt u dit via het Omgevingsloket. U logt als particulier in met uw DigiD en als ondernemer met E-herkenning. Voor het inloggen met eHerkenning heeft u uw KvK-vestigingsnummer nodig. Als eigenaar of beheerder van een bouwwerk moet u maatregelen nemen om dat bouwwerk brandveilig te gebruiken. Voor het gebruik van bepaalde gebouwen zoals basisscholen en zorginstellingen, heeft u deze vergunning nodig. Voor andere bouwwerken moet u misschien alleen een melding brandveilig gebruik doen. Soms is er geen melding of vergunning nodig. Vergunning U heeft deze omgevingsvergunning nodig voor een beperkt aantal soorten van gebruik van bouwwerken, zoals bij: Een nachtverblijf dat wordt geboden aan meer dan tien personen. Dagverblijf aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of met een lichamelijke of verstandelijke handicap. Bijvoorbeeld: Gezondheidszorg: ziekenhuis, verzorgingshuis, psychiatrische inrichting en verpleeghuis. Kinderopvang: kinderdagverblijf, voorschoolse en naschoolse opvang en peuterspeelzaal. Onderwijs voor kinderen jonger dan twaalf jaar: basisschool. Overnachting: hotel, motel, pension, herberg, opvangcentrum, kampeerboerderij. Melding Voor het gebruik van een aantal soorten bouwwerken moet u een melding brandveilig gebruik doen. Het gaat bijvoorbeeld om de volgende situaties, waarbij dagverblijf wordt geboden aan meer dan vijftig personen: Onderwijs voor kinderen ouder dan twaalf jaar en volwassenen: onderwijsgebouwen voor voortgezet onderwijs. Lichte industrie: loods, stal, tuinbouwkas. Kantoor: bankgebouw, gemeentehuis, provinciehuis. Bijeenkomsten: congrescentrum, kerk, wijkgebouw, bioscoop, theater, casino, café, restaurant, kantine, discotheek, tentoonstellingsgebouw, museum, tribune in een sportgebouw. Sport: zwembad, sportzaal, sporthal, fitnesscentrum. Winkel: winkelcentrum, warenhuis, supermarkt, stationsgebouw, verkoop bij een groot tankstation. Een gebruiksmelding is ook van toepassing wanneer er sprake is van kamerverhuur aan vijf of meer personen. Verschil tussen een melding en vergunning   Voor een melding betaalt u niet, voor een vergunning wel. Bij de aanvraag van een vergunning bekijkt de gemeente of u voldoet aan de regelgeving. Hoe lang duurt het? 4 weken voor een melding. 6 maanden voor een vergunning.

  • Externe link: Hulp nodig (Wmo)

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt hulp en ondersteuning voor inwoners, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen en deel kunnen blijven nemen aan de maatschappij. Welke ondersteuning biedt de Wmo? Mensen die gebruik maken van de Wmo krijgen hulp van de gemeente middels algemene voorzieningen, maatwerkvoorzieningen en vervoersvoorzieningen. Denk daarbij aan: Hulp om mensen te ontmoeten en/of actiever te worden. Ondersteuning voor de mantelzorger. Hulp bij de eigen administratie. Hulp in het huishouden. Opvang en activiteiten overdag. Hulp bij verplaatsingen en vervoer. Aanpassing aan de woning zodat inwoners zelfstandig kunnen blijven wonen in de eigen woning.     Lees meer over de Wmo op de website van de Rijksoverheid. Wel of geen Wmo voor u? Het is belangrijk dat u probeert zo zelfstandig mogelijk te zijn. Ook in het vinden van oplossingen. Niet alle aanpassingen of hulp komen in aanmerking voor een bijdrage vanuit de Wmo. Hulp via uw familie of sociale netwerk Durf om hulp te vragen. Er is vaak meer mogelijk dan u denkt. Bijvoorbeeld via familie, vrienden, buren, kennissen of via een vereniging waar u bij aangesloten bent. Leg duidelijk uit waar u hulp bij nodig heeft. Hoe vaak hebt u deze hulp nodig? Misschien kunt u zelfs iets terug doen voor de persoon die u helpt. Hulpmiddelenwijzer Er zijn honderden artikelen die het dagelijks leven makkelijker maken. De onafhankelijke website hulpmiddelenwijzer.nl helpt u een bewuste keuze te maken. Hierin staat ook vermeld of een hulpmiddel wordt vergoed en zo ja door wie (bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar of de Wmo). Algemene voorwaarden Allerlei groepen komen in aanmerking voor de Wmo, zoals ouderen, chronisch zieken en mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Om voor een Wmo-voorziening in aanmerking te komen, moet u als inwoner voldoen aan bepaalde voorwaarden: U verblijft rechtmatig in Nederland; U bent Nederlander, u heeft een verblijfsvergunning op asielgronden of een reguliere verblijfsvergunning; U bent woonachtig in de gemeente waarin u de aanvraag doet. Verder wordt een voorziening alleen toegekend als de verwachting is dat de voorziening voor langere periode noodzakelijk is. Als u tijdelijk in een rolstoel belandt, bijvoorbeeld vanwege een gebroken heup of been, heeft u bijvoorbeeld geen recht op een traplift, verbreding van de deuren en het wegnemen van obstakels in de woning. Daarnaast wordt er soms  een eigen bijdrage gevraagd. Stappenplan om hulp en ondersteuning vanuit de Wmo aan te vragen Melding maken Wmo loket Via het Wmo-loket van jouw gemeente maak je een melding voor hulp en ondersteuning. Bij de meeste gemeenten kun je online een formulier invullen voor de Wmo-aanvraag. Het is ook mogelijk om telefonisch contact op te nemen met het sociale loket in je gemeente. Gesprek gemeente De gemeente onderzoekt je persoonlijke situatie, welke problemen je ondervindt en wat nodig is om deze problemen op te lossen. Er wordt ook bekeken wat je zelf nog kan en in hoeverre familie en naasten in je omgeving je kunnen ondersteunen. Binnen 10 werkdagen wordt er een verslag gemaakt van het gesprek. Voorstel gemeente In het verslag staat een voorstel met verdere stappen, bijvoorbeeld het aanbieden van een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening. Als je het eens bent met het voorstel, kun je deze ondertekenen en terugsturen. De gemeente beslist binnen 2 weken welke voorzieningen er worden verstrekt, wanneer en in welke vorm. Pgb of hulp in natura? Als burger kun je vaak kiezen of je gebruik wilt maken van een persoonsgebonden budget (pgb) of hulp in natura. Dit doe je in overleg. Voor de Wmo betaal je een eigen bijdrage. Is de Wmo voor u van toepassing? Het aanvragen van hulp en ondersteuning vanuit de Wmo regelt u door het onderstaande meldingsformulier in te vullen. Na ontvangst van de melding, neemt een medewerker van het cluster Wmo contact met u op om uw melding te bespreken. Melding Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Vragen? Heeft u nog vragen? Stuur dan een e-mail naar wmo@gemeentesluis.nl. Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van hulp via de Wmo? Dan kunt u via de gemeente een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen. Deze persoon helpt u gratis met informatie en geeft advies bij het regelen van hulp en ondersteuning.

  • Externe link: Energiesubsidie

    Wilt u uw woning of bedrijfspand energiezuinig maken? Of wilt u zonnepanelen plaatsen? Bekijk de mogelijkheden op duurzaambouwloket.nl

  • Externe link: Achternaam gebruiken

    Gaat u trouwen, uw partnerschap registreren of scheiden? U kunt de gemeente laten weten hoe u door overheidsinstanties genoemd wilt worden. Naamgebruik wijzigen Regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak of vul het aanvraagformulier in en stuur deze per post naar ons op. Wat u moet weten De Belastingdienst en pensioenfondsen krijgen de gegevens van de gemeente automatisch door. Als u wilt dat banken of verzekeringsmaatschappijen een andere naam gebruiken, dan moet u hen zelf informeren. U verandert alleen het gebruik van uw achternaam. Uw officiële achternaam blijft gelijk. Dat betekent dat op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, altijd uw eigen achternaam staat. Als u uw officiële achternaam wilt wijzigen dan moet u contact opnemen met Justis

  • Externe link: Persoonsgebonden budget aanvragen

    Een persoonsgebonden budget (pgb) is een geldbedrag. Met een pgb kunt u bijvoorbeeld een traplift of scootmobiel kopen. U kunt hiermee ook hulp in het huishouden of begeleiding inkopen. Wat u moet weten U krijgt het bedrag niet op uw bankrekening. U betaalt de zorgverleners dus niet zelf. U geeft de Sociale Verzekeringsbank (SVB) opdracht om uw zorgverleners te betalen. Regelen Vraagt u om jeugdhulp of ondersteuning? Dan bespreekt u met de medewerker van de gemeente of u ook een persoonsgebonden budget kunt krijgen. U hoort dan wat we van u nodig hebben. Kosten Meestal betaalt u een eigen bijdrage. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.

  • Externe link: Exploitatievergunning

    Begint u een horecabedrijf of neemt u een horecabedrijf over? Bijvoorbeeld een: Hotel Restaurant Pension Cafetaria Snackbar Discotheek Buurthuis Clubhuis Coffeeshop Dan heeft u een exploitatievergunning nodig. Regelen Een exploitatievergunning kunt u online aanvragen. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Kopie van een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart of paspoort) Kopie huur- of koopovereenkomst van het bedrijf Situatietekening (schaal 1:100) Ingevuld BIBOB formulier (PDF). Exploitatievergunning online aanvragen Andere aanvragen Het kan zijn dat u nog meer vergunningen nodig heeft of meldingen moet doen. Wilt u alcohol schenken in uw bedrijf? Kijk dan op onze pagina Alcoholvergunning. Kunnen er meer dan 50 personen tegelijk in uw pand aanwezig zijn? Bekijk dan onze pagina Brandveilig gebruik.

  • Externe link: Stookontheffing

    U mag geen vuur stoken in de open lucht en/of afval verbranden. Wilt u buiten toch een vuur stoken of afval verbranden? Vraag dan een stookontheffing aan bij de gemeente. Doe dit minstens 14 dagen voordat u het vuur wilt stoken. Barbecues, vuurkorven, fakkels en sfeerhaarden zijn alleen toegestaan als dit geen gevaar of hinder geeft voor de omgeving. Let daarom goed op de windrichting. Stookontheffing aanvragen U kunt een stookontheffing online aanvragen. Stookontheffing online aanvragen Wat u moet weten U heeft een stookontheffing nodig voor: Kamp en vreugdevuren en bijzondere evenementen. Bijvoorbeeld bij scoutingactiviteiten.  Verbranden van takken- en snoeihout (geen stamhout). Let op: stookontheffing alleen buiten de bebouwde kom en tussen 1 januari en 1 mei mogelijk. Verbranden van slootmaaisel. Let op: Stookontheffing alleen buiten de bebouwde kom en tussen 1 september en 1 maart mogelijk. Bijzondere omstandigheden (calamiteiten) bijvoorbeeld bij besmettelijke ziektes in bomen (deskundigenrapport overleggen). Voor het verbranden van overige afvalstoffen verlenen we geen ontheffing. Er zijn andere manieren voor het verwijderen en verwerken van afval die veel minder overlast veroorzaken en milieuvriendelijker zijn. Organische afvalstoffen kunnen bijvoorbeeld worden versnipperd, gecomposteerd of worden ingeleverd bij de milieustraat als snoeiafval. Let op: Een ontheffing vraagt u ieder jaar opnieuw aan. U heeft geen stookontheffing nodig voor: Verlichting door middel van kaarsen en fakkels. Terrashaarden en vuurkorven, als er geen afvalstoffen worden verbrand. Vuur voor koken, bakken en braden.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Bijvoorbeeld omdat u in een instelling woont? Dan kunt u een briefadres opgeven. Dit kan het adres van een instelling, familielid of kennis zijn. Voorwaarden U heeft een goede reden. Het adres is in Nederland. Het adres is geen postbus. U heeft toestemming van de hoofdbewoner. Briefadres in een verzorgingshuis regelen Vul de aanvraag briefadres verzorgingshuis in. Dit mag ook een gezinslid, curator of hoofd van een verzorgingshuis doen. Maak een kopie van uw eigen paspoort of identiteitskaart. Maak een kopie van het paspoort of de identiteitskaart van de aanvrager. Lever de ingevulde aanvraag met de kopieën in bij het gemeentehuis. Ander briefadres regelen Wilt u om een andere reden dan voor een verblijf in een zorginstelling een briefadres aanvragen, neem dan contact met ons op. Kosten Geen.

  • Externe link: Uitrit aanleggen of veranderen

    Wilt u een uitrit voor uw woning of bedrijfsterrein aanleggen of veranderen? Dan moet u altijd eerst toestemming vragen aan de gemeente. Regelen Uitrit aanvragen Wat u moet weten U krijgt niet altijd toestemming. De gemeente kan de uitrit verbieden vanwege: Gebruik van de weg. De veiligheid. Het uiterlijk. De natuur. Kosten Toestemming vragen: gratis. Aanleggen: u hoort vooraf wat het kost. De gemeente legt de uitrit namelijk meestal zelf aan. Pas na uw akkoord voor de kosten gaat de gemeente aan de slag.

  • Externe link: Trouwen of partnerschap aangaan

    Gaat u trouwen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Neem dan uiterlijk 2 weken van tevoren contact met ons op.   Wat u moet weten Wilt u trouwen of uw partnerschap registreren dan moet u: Niet al getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben. 18 jaar of ouder zijn. U mag geen familie zijn van uw partner. Niet onder curatele staan. Bekijk de trouwfolder Getuigen kiezen Bij het huwelijk of de partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn, maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Gemeenschap van goederen Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl. Geboren, getrouwd of gescheiden in het buitenland? Dan kan het zijn dat u en uw partner verschillende documenten nodig hebben. Neem hiervoor contact met ons op. Partnerschap omzetten in huwelijk Neem contact met ons op om een afspraak te maken als u een geregistreerd partnerschap om wilt zetten in een huwelijk. Trouwen als u in het buitenland woont Wilt u in onze gemeente trouwen? Neem hiervoor contact met ons op.

  • Externe link: Achternaam kiezen kind

    Wilt u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt? Dit doet u bij de geboorteaangifte of bij de erkenning. Regelen Bent u getrouwd? Dan krijgt het kind de achternaam van de vader. Wilt u dat het kind de achternaam van de moeder krijgt? Neem contact met ons op en maak een afspraak. Bent u niet getrouwd? Dan krijgt het kind de achternaam van de moeder. Wilt u dat het kind de achternaam van de vader krijgt? Dan moet de vader eerst het kind erkennen. Wat u moet weten U kunt alleen bij uw eerste kind de achternaam kiezen. Alle kinderen die u daarna samen krijgt, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind. Omdat de moeder niet altijd mee kan komen bij de geboorteaangifte is het handig om dit voor de geboorte te regelen. Meenemen Identiteitsbewijs van beide ouders. Kosten Geen.

  • Externe link: Individuele studietoeslag

    Individuele studietoeslag is een steuntje in de rug om toch een opleiding te doen of af te maken. Het is geen lening die u moet terugbetalen. U mag het geld gewoon houden en gebruiken waarvoor u maar wilt. Bijvoorbeeld voor kamerhuur of om uw studiebeurs te verlagen. Dan hoeft u minder geld te lenen en hebt u minder schuld. Voorwaarden Studeert u en heeft u een arbeidsbeperking? Mogelijk heeft u dan recht op studietoeslag. Voor het recht op studietoeslag gelden de volgende voorwaarden: U hebt een medische beperking; Daardoor kunt u naar uw studie niet werken; U ontvangt studiefinanciering of u krijgt een tegemoetkoming op grond van hoofdstuk 4 van de WTOS (leerlingen van 18 jaar en ouder in het voortgezet onderwijs en vavo); U hebt geen recht op een Wajong-uitkering.  Er is geen inkomens- en vermogensgrens.   Wat stuurt u mee? Kopie van een verklaring van de arts waaruit uw situatie blijkt. U bent niet verplicht om deze verklaring naar ons op te sturen. Het kan zijn dat wij dan een medisch advies aanvragen. Een kopie van een geldig Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Hoelang krijgt u individuele studietoeslag? U hoort binnen acht weken of u individuele studietoeslag krijgt. U ontvangt hierover een brief. De individuele studietoeslag wordt per maand uitbetaald. Een stagevergoeding kan invloed hebben op de hoogte van de toeslag. U krijgt het bedrag vanaf de eerste dag van de maand waarin u de aanvraag doet tot het einde van de studie. De studietoeslag loopt automatisch door. Individuele studietoeslag stopt als u stopt U bent verplicht om wijzigingen, die gevolgen hebben voor uw recht op individuele studietoeslag, aan ons door te geven. Onderbreekt u uw studie en stopt uw studiefinanciering (tijdelijk)? Of voldoet u niet meer aan één van de andere voorwaarden? Dan geeft u dit aan ons door. De individuele studietoeslag stopt dan. Geef wijzigingen op tijd door. Dan hoeft u geen geld terug te betalen. Wilt u daarna weer individuele studietoeslag ontvangen? Dan moet u opnieuw een aanvraag doen. Aanvraagformulier individuele studietoeslag

  • Externe link: Verhuizing vanuit buitenland

    Verhuist u vanuit het buitenland naar de gemeente Sluis? En blijft u langer dan 4 maanden? Schrijf u dan binnen 5 dagen na aankomst in bij de gemeente.  Heeft u een partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden? Neem ze dan mee. Regelen Kom langs op het gemeentehuis. Wat u moet weten U kunt zich inschrijven als: U de Nederlandse nationaliteit, een Europees paspoort of een verblijfsvergunning hebt. U langer dan 4 maanden in Nederland blijft wonen. Zijn de documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans geschreven? Dan moet u ze laten vertalen. Kijk voor meer informatie over het vertalen van documenten op Rijksoverheid.nl. Meenemen Uw identiteitsbewijs. Een bewijs dat u hier woont zoals een kopie van uw huur- of koopcontract. Bewijs van uitschrijving. Originele documenten uit het buitenland van uzelf en van uw kinderen, zoals geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakten. Andere documenten die betrekking hebben op uw persoonlijke situatie. Kosten Geen.

  • Externe link: Kind erkennen

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Wilt u de wettelijke vader of duomoeder zijn? Dan kunt u een kind erkennen. Direct regelen Neem contact met ons op via 14 0117 en maak een afspraak. U komt met beide ouders naar het gemeentehuis. Wat u moet weten U kunt het kind erkennen tijdens de zwangerschap. Dit heet officieel erkenning van de ongeboren vrucht. U bent dan vanaf de geboorte de wettelijke vader of duomoeder. Is uw kind 12 jaar of ouder? Dan moet uw kind zelf ook toestemming geven voor de erkenning. Bij de erkenning van het eerste kind dat u samen krijgt, kiest u ook de achternaam van het kind. Voorwaarden Om een kind te erkennen moet u: 16 jaar of ouder zijn. Geen familie van de moeder zijn. Meenemen Identiteitsbewijs van beide ouders. Kosten Geen. Handige links De Rijksoverheid geeft meer informatie over het ouderlijk gezag en de erkenning van een kind.

  • Externe link: Standplaatsvergunning

    Welke vergunning heeft u nodig?  Wilt u goederen verkopen op een vaste plek aan de weg? Dan heeft u een standplaatsvergunning nodig. U mag dit alleen op plaatsen die de gemeente hiervoor heeft aangewezen. Wilt u goederen verkopen op een weekmarkt? Dan heeft u vergunning voor de weekmarkt nodig. Wilt u goederen aan de deur verkopen, zoals ijs of bloemen? Dat heet venten of leuren. U heeft dan een ventvergunning nodig. Probeert u abonnementen of diensten aan de deur te verkopen? Dat heet colportage. U heeft dan een colportagevergunning nodig.  Standplaatsvergunning aanvragen U wilt goederen verkopen op een vaste plek aan de weg. Hier heeft u een standplaatsvergunning voor nodig. Deze vergunning kunt u online aanvragen. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Kopie van bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel Kopie van een geldig identiteitsbewijs Voor de volgende locaties kunt u een standplaatsvergunning aanvragen: Aardenburg (Kaai)  Breskens (Oranjeplein)  Cadzand (Mariastraat)  Eede (Dorpsplein)  Groede (Markt)  Hoofdplaat (Dorpsstraat)  Nieuwvliet (Mettenijedijk)  Oostburg (Ledelplein & Markt)  Retranchement (Hoek Molenstraat/Noordstraat)  Schoondijke (Dorpsplein)  Sint Kruis (Roeselaerestraat)  IJzendijke (Markt)  Waterlandkerkje (P.C. Boutenstraat)  Zuidzande (Dorpsplein)  Uitzondering: bij supermarkten, bouwmarkten, tankstations en campings is één standplaats toegestaan. Hierbij is schriftelijke toestemming van de terreineigenaar vereist.  Standplaatsvergunning online aanvragen Standplaatsvergunning weekmarkt aanvragen De gemeente Sluis organiseert vier weekmarkten:  Weekmarkt Oostburg: op woensdag van 8.00 tot 16.00 uur op de Markt en Ledelplein. Weekmarkt Breskens: op donderdag van 8.00 tot 13.30 uur op het Spuiplein. Weekmarkt Sluis: op vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur op de Groote Markt. Weekmarkt IJzendijke: op zaterdag van 8.00 tot 12.00 uur op de Markt. Voor deelname aan de weekmarkt is een standplaatsvergunning weekmarkt nodig. Met deze vergunning is het vereist om elke week deel te nemen aan de betreffende weekmarkt. Voor het verlenen van de vergunning wordt de aanvraag onder andere getoetst aan de beschikbare ruimte en aan de branchelijst. De vergunninghouder dient te beschikken over een marktverzekering. Deze vergunning kunt u online aanvragen. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Kopie vestigingsvergunning afgegeven door de Kamer van Koophandel Kopie van bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel Kopie van een geldig identiteitsbewijs Standplaatsvergunning weekmarkt online aanvragen Ventvergunning aanvragen Venten is het verkopen van goederen huis aan huis of op straat, zonder vaste standplaats. Venten gebeurt met een kar of rijdende winkel, waarbij niet langer op een plek wordt stilgestaan dan er klanten zijn. Dit betekent dat men niet langdurig op één plaats mag blijven staan. Ventvergunningen kunnen worden verleend voor elke kern van de gemeente Sluis. Venten in het buitengebied is toegestaan zolang de verkeersveiligheid niet in gevaar komt.  Venten is niet toegestaan: op het strand bij duinovergangen in het duingebied op parkeerterreinen in het winkelgebied in de kern Sluis Een ventvergunning kunt u online aanvragen. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Kopie van bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel Kopie van een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart of paspoort) Ventvergunning online aanvragen

  • Externe link: Buurtbemiddeling

    Heeft u problemen met de buren of heeft u overlast van uw buren? Dan kunt u om buurtbemiddeling vragen. Buurtbemiddeling helpt onder meer bij: Geluidsoverlast Overlast door rommel en vuilnis Conflicten over schutting of heg Vernielingen Storende leefgewoontes Pesterijen Ongewenst cameragebruik van buren. Kijk voor wat er wel en niet is toegestaan op de website van Autoriteit Persoonsgegevens. Regelen Bel (06) 20 26 06 65 of e-mail naar buurtbemiddeling@gemeentesluis.nl. Lees in de folder (PDF) hoe het werkt. Handige informatie Tips buurtbemiddeling Sluis (PDF) Klachtenregeling buurtbemiddeling Sluis (PDF) Algemene Gegevensverwerking buurtbemiddeling Sluis (PDF)  

  • Externe link: Verhuizing naar buitenland

    Verhuist u naar het buitenland? En verwacht u minimaal 8 maanden in het buitenland te gaan wonen? Meld dit dan vanaf 5 werkdagen vóór uw vertrekdatum bij de gemeente. Vertrek online doorgeven Regelen U kunt ook een papieren aanvraagformulier invullen of langs komen op het gemeentehuis. Meenemen Uw identiteitsbewijs. Uw nieuwe adresgegevens. Wat u moet weten U nieuwe adresgegevens moeten kloppen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl. Als iemand (of meerdere personen) achterblijft op uw adres, moeten alle personen die vertrekken persoonlijk naar het loket. Dit geldt ook voor kinderen. Plan een afspraak binnen 5 werkdagen voor uw vertrek. Laat u de gemeente niet weten dat u verhuist? Dan kunt u een boete krijgen. Kosten Geen. Handige links Kijk op Rijksoverheid.nl voor meer informatie over verhuizen naar het buitenland.

  • Externe link: Jeugdfonds Sport & Cultuur

    Het Jeugdfonds Sport & Cultuur helpt kinderen en jongeren voor wie een sportvereniging of cultuuractiviteit te duur is. Het fonds betaalt (een deel van) de contributie, het lesgeld en/of materiaalkosten rechtstreeks aan de sportvereniging of cultuuraanbieder. Hierdoor krijgt iedereen een kans om te profiteren van de kracht van sport en cultuur! Regelen Kinderen tot en met 18 jaar komen in aanmerking voor het Jeugdfonds indien de ouder/verzorger een inkomen heeft tot 120% van het sociaal minimum. Een aanvraag bij het Jeugdfonds wordt gedaan door een intermediair. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker van de gemeente, een leerkracht of een jongerenwerker.  Neem voor het starten van een aanvraag dus contact op met uw klantmanager/consulent van de gemeente of zoek een tussenpersoon via de website van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Nog vragen? Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. De consulenten van Werk en Inkomen/Schuldhulpverlening zijn bereikbaar per e-mail (werkeninkomen@gemeentesluis.nl) of telefoon (via het nummer: 140117). Volwassenen vanaf 19 jaar Volwassenen vanaf 19 jaar kunnen aanvraag indienen voor het Volwassenenfonds Sport & Cultuur.

  • Externe link: Planschade melden

    Heeft u schade opgelopen door de wijziging van een bestemmingsplan? Dan kunt u planschade melden bij de gemeente. Regelen Verzoek om tegemoetkoming in planschade U kunt uw verzoek inclusief eventuele bijlagen per email of per post naar ons opsturen Kosten Planschade melden kost € 500,00. Wordt de planschade toegekend, dan krijgt u dit bedrag terug. Wat u moet weten U kunt alleen planschade melden als het planologisch besluit onherroepelijk is. Dat betekent dat het niet meer mogelijk is om bezwaar of beroep aan te tekenen bij de rechtbank of de Raad van State. Planschade verjaart 5 jaar na het onherroepelijk worden. Dit betekent dat u na die tijd geen planschade meer kunt melden. Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons via 14 0117.

  • Externe link: Bodemgesteldheid/ bodemonderzoek

    Wilt u weten wat de kwaliteit van de bodem is, omdat u bijvoorbeeld van plan bent een woning te kopen, deze te laten taxeren of voor het vooronderzoek t.b.v. een bodemonderzoek. Dan kunt u bij de gemeente historische bodeminformatie opvragen.  Historische bodeminformatie geeft geen uitsluitsel over de kwaliteit van de bodem, maar bevat wel aanwijzingen over mogelijke verontreinigingen uit het verleden. Historische toets bodemkwaliteitskaart Voor het toepassen van grond en baggerspecie gelden de nodige regels. Deze staan in het Besluit bodemkwaliteit. Bij particulieren gaat het bijvoorbeeld om de aanleg van een oprit of bij het ophogen van een tuin. Voor overheden of bedrijven gaat het bijvoorbeeld om ophogingen van terreinen, wegen of dijken. U moet dan voldoen aan de regels van het besluit. De gemeente heeft beleid opgesteld en uitgewerkt in de Nota bodembeheer (PDF) en de Bodemkwaliteitskaart (PDF). Hierin beschrijft de gemeente hoe om te gaan met grondverzet. Door gebruik te maken van de bodemkwaliteitskaart is in veel gevallen een bodemonderzoek niet meer nodig. De gemeente kan voor u toetsen of u gebruik kunt maken van de bodemkwaliteitskaart. Kunt u geen gebruik maken van de bodemkwaliteitskaart dan is een partijkeuring (bodemonderzoek) nodig. Regelen Neem contact met ons op via 14 0117. Kosten € 68,10. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.