Zoekresultaten 1 - 50 van 73 resultaten

  • Externe link: Hulp voor uw kind

    Is uw kind veel somber? Denkt u dat het drugs gebruikt of teveel gamet? Of heeft uw kind een beperking en hulp nodig? Als u zich zorgen maakt over uw kind, kunnen wij u misschien helpen. De medewerker van de gemeente luistert naar uw verhaal. Daarna bespreekt hij of zij met u wat u het beste kunt doen. En of er begeleiding mogelijk is. Bijvoorbeeld met jeugdhulp. Deze hulp is niet alleen bedoeld voor de kinderen zelf. Ook de mensen die hen opvoeden (ouders, voogden) worden geholpen. Is professionele hulpverlening nodig? Dan krijgt uw kind zorg van een hulpverlener. De gemeente kan dit regelen. Of uw kind krijgt een persoonsgebonden budget (pgb). Hiermee kunt u zelf zorg inkopen. Hier gelden wel voorwaarden voor.

  • Externe link: Driehoeksreclameborden

    Voor het tijdelijk maken van reclame kan gebruik gemaakt worden van driehoeksreclameborden. Hiervoor dient een melding worden gedaan bij de gemeente Pekela. Er mogen 10 borden worden geplaats voor een periode van 14 dagen. Waar de borden worden geplaatst dient u zelf te bepalen, wel dient u rekening te houden met de onderstaande voorwaarden.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Heeft u een handicap en rijdt u auto? Of heeft u hulp van iemand anders met een auto? Als u langer dan een half jaar niet meer dan 100 meter kunt lopen zonder hulp, kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Dan kunt u vaak dichterbij parkeren op een speciale parkeerplaats. Er zijn 3 soorten kaarten: Bestuurderskaart: u bent lichamelijk beperkt maar kunt wel zelfstandig een auto kunt besturen Passagierskaart: u bent lichamelijk beperkt en kunt niet zelf een auto besturen. U heeft iemand anders nodig om voor u te rijden. Instellingenkaart: een zorginstelling kan een instellingenkaart aanvragen om bewoners te vervoeren.

  • Externe link: Gezondheidsverklaring rijbewijs

    Als u een rijbewijs aanvraagt, moet u soms een gezondheidsverklaring invullen. Vroeger heette dit de 'Eigen verklaring'. Hiermee kan het CBR zien of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Het kan zijn dat u zich medisch moet laten keuren. Bijvoorbeeld in 1 van de volgende gevallen: U bent 75 jaar of ouder. U heeft klachten of aandoeningen die uw rijvaardigheid beïnvloeden. U vraagt een rijbewijs aan voor een vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE).

  • Externe link: Terras voor uw zaak

    Wilt u een terras bij uw café of restaurant? Vraag dan toestemming. Vraag de toestemming ook bij ons aan als het terras op uw eigen grond staat.

  • Externe link: Wet verplichte GGZ (WvGGZ)

    Denkt u dat iemand dringend psychische hulp nodig heeft? U kunt dan een melding doen in het kader van de Wet verplichte GGZ (WvGGZ). Het kan zijn dat mensen door een psychiatrische aandoening verplichte geestelijke gezondheidszorg nodig hebben. Sinds 1 januari 2020 geldt de nieuwe Wet verplichte GGZ (WvGGZ). De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wet verplichte GGZ) vervangt de Wet BOPZ (Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen). De Wet verplichte GGZ regelt wanneer iemand verplicht kan worden zorg te accepteren. Dat kan als iemand door een ernstige psychische aandoening zichzelf of anderen ernstig nadeel dreigt toe te brengen. In de oude wet stond een gedwongen opname centraal, de Wet verplichte GGZ maakt het mogelijk om verplichte zorg ambulant uit te voeren. Gedwongen opname blijft ook mogelijk. De Wet verplichte GGZ is er alleen voor als het echt niet anders kan; het is voor mensen met psychische problemen beter om verplichte behandeling te voorkomen. In de nieuwe wet is nu ook geregeld dat de betrokkene en de familie inspraak hebben in de behandeling, en in de zorg en ondersteuning daarna.

  • Externe link: Getuigen aanmelden

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, heeft u getuigen nodig. Getuigen kunt u uiterlijk 6 weken voor uw huwelijk of partnerschap aanmelden. Het aanmelden van getuigen kunt u digitaal regelen tijdens de aangifte van uw huwelijk of partnerschap. U kunt ook een afspraak maken bij de gemeente. Als u trouwt of een partnerschap aangaat, heeft u getuigen nodig. Zij zetten hun handtekening op de trouwakte en verklaren hiermee dat u elkaar werkelijk het ja-woord heeft gegeven. Het is vooral een eervolle functie. Getuigen zijn vaak familie of uw beste vrienden. Aantal getuigen Per bruidspaar heeft u minimaal 2 en maximaal 4 getuigen nodig van 18 jaar of ouder. Als u trouwt onder bijzondere omstandigheden heeft u mogelijk 6 getuigen nodig. Bijvoorbeeld bij een huwelijk in een ziekenhuis of gevangenis. Omzetten partnerschap Wilt u uw partnerschap omzetten in een huwelijk? Dan heeft u geen getuigen nodig.

  • Externe link: Geheimhouden persoonsgegevens

    U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt.

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Een handtekening legaliseren betekent dat u bewijst dat uw handtekening echt is. Dit heeft u bijvoorbeeld nodig als u belangrijke documenten naar het buitenland moet sturen. Of als u bezoek krijgt uit een land waarvoor u een garantstelling moet geven. U moet daarvoor uw handtekening op het document komen zetten bij de gemeente.

  • Externe link: Paspoort en identiteitskaart

    Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort en identiteitskaart. Een paspoort of identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.

  • Externe link: Zienswijze indienen

    Wanneer u een reactie wilt geven op een ruimtelijk plan, zoals een ontwerpbouwvergunning. bestemmingsplan, of een wijzigingsplan, dan kunt u een zienswijze indienen. Ook wanneer inspraak op een ander gemeentelijk plan of project is opengesteld, kunt u een vaak zienswijze indienen. Zienswijzen kunnen worden ingediend tijdens de periode dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt. Over het algemeen is hier een periode van 6 weken voor. Met een zienswijze die te laat wordt ingediend hoeft de gemeente geen rekening te houden.  

  • Externe link: Rioolonderhoud en verstoppingen

    De eigenaar van een gebouw zorgt voor de aansluiting op het riool. Dit geldt voor de aanleg en het onderhoud daarvan. Heeft u last van stank of een verstopping? Is de weg verzakt vanwege een rioollekkage? Controleer of dit op uw eigen terrein is of daarbuiten. Als het daarbuiten is, meldt u dit bij ons. Problemen op uw eigen grond lost u zelf op. Bent u huurder? Meld het dan bij de eigenaar van uw woning of bedrijfspand. Ziet het bedrijf dat u inhuurt, dat de verstopping toch bij de gemeente liggen? Dan krijgt u een brief met een verklaring van hen.

  • Externe link: Overlijdensaangifte

    Meestal regelt de begrafenisondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u dit ook zelf doen. Doe de aangifte binnen 5 dagen na het overlijden bij de gemeente waar de persoon overleden is. Wij maken dan een overlijdensakte op. Deze akte kunt u nodig hebben om het overlijden door te geven aan een bedrijf of organisatie. Geef ons de volgende informatie over de overledene door: namen en geslacht plaats en dag waarop hij of zij geboren is plaats, dag en als dat bekend is tijdstip van overlijden burgerlijke staat adres en woonplaats De begrafenis of crematie mag niet eerder plaatsvinden dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na het overlijden. Wilt u de overledene eerder begraven? Vraag dan om toestemming van de officier van justitie en toestemming van ons. Wilt u de begrafenis of crematie later laten plaatsvinden? Vraag dan om onze toestemming. Woont de overledene niet in de gemeente waar hij of zij gestorven is? Dan geeft die gemeente het overlijden door aan de gemeente waar de overledene woonde. De gemeente waar hij of zij woonde, past de basisregistratie personen aan. Heeft de overledene zijn of haar lichaam ter beschikking van de wetenschap gesteld? Vraag ons dan om “verlof tot ontleding”.

  • Externe link: Erkenning van een kind

    U krijgt samen een kind? Gefeliciteerd! Als jullie niet getrouwd zijn of geen geregistreerd partnerschap met elkaar hebben, kan de vader of duomoeder zijn of haar kind erkennen. De duomoeder is de moeder waar het kind niet uit is geboren. Erkenning kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of daarna. Als u het kind erkent, kunt u ook aangeven dat het uw achternaam krijgt. De moeder moet het daarmee eens zijn. Zij komt samen met u langs voor de erkenning. U kiest de achternaam bij het eerste kind. Elk volgende kind krijgt dezelfde achternaam. Is het kind 16 jaar of ouder? Dan mag het kind zelf kiezen welke achternaam het krijgt. Let op! Door erkenning krijgt u niet vanzelf het ouderlijk gezag. Dit regelt u bij de rechtbank. Pas dan mag u ook beslissingen nemen over het kind.  Erkenning voor de geboorte heet “erkenning van de ongeboren vrucht”. Het voordeel is dat het kind meteen bij de geboorte een wettelijke vader of duomoeder heeft.

  • Externe link: Bezwaar en beroep

    Als u het niet eens bent met een schriftelijk besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift dan kunt u hiertegen in beroep gaan bij de rechtbank.

  • Externe link: Automatische incasso of bankrekeningnummer wijzigen

    U kunt de gemeentebelastingen in 1 keer betalen of in meerdere keren (gespreid). Wilt u gespreid betalen? Dan kunt u het NoordelijkBelastingkantoor toestemming geven het bedrag van uw rekening af te schrijven door een automatische incasso. Dit doet u met een machtiging. Maakt u gebruik van de automatische incasso? Dan schrijven we het aanslagbedrag in 10 maandelijkse termijnen af van uw bankrekening. Dit zal gebeuren rond de vervaldatum die op het aanslagbiljet staat.

  • Externe link: Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt hulp en ondersteuning zodat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Wmo. Mensen die gebruik maken van de Wmo krijgen hulp van de gemeente met de algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen: Algemene voorzieningen zijn voorzieningen die binnen de gehele gemeente beschikbaar worden gesteld, zonder aanvraag bij de gemeente. Maatwerkvoorzieningen zijn voorzieningen en hulpvormen die op de leefsituatie en gezondheid van de persoon zijn afgestemd, zoals: vervoersvoorzieningen, woonvoorziening en rolstoelvoorziening.

  • Externe link: Rijbewijs

    U heeft een rijbewijs nodig als u op de openbare weg wilt rijden. Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Kijk op rijbewijs.nl voor de omschrijving van de verschillende soorten rijbewijzen. In Nederland gebruikt u een rijbewijs vaak ook om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Hierover kunt u meer informatie vinden op Rijksoverheid.nl. Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Een rijbewijs kan korter dan 10 jaar geldig zijn vanwege medische redenen of voor personen tussen de 65 en 70 jaar. Voor personen van 70 jaar of ouder is het rijbewijs 5 jaar geldig. Een rijbewijs voor vrachtwagen, bus en aanhanger is 5 jaar geldig. Wanneer uw rijbewijs gaat verlopen, ontvangt u van de RDW 6 tot 8 weken van te voren een herinneringsbrief.

  • Externe link: Gemeentebelastingen

    Ieder jaar betaalt u belastingen aan de gemeente. Dit zijn verschillende soorten belastingen. Begin van het jaar krijgt u de belastingaanslag in de brievenbus. Dit is een brief waarin staat hoeveel u moet betalen en waarom. U krijgt een aanslag voor: de ozb en de WOZ. Lees meer hierover bij de informatie over de Onroerendezaakbelasting. de afvalstoffenheffing de rioolheffing

  • Externe link: Collectevergunning aanvragen

    Wilt u voor een goed doel geld of spullen inzamelen? Vraag dan een collectevergunning bij ons aan. Landelijke organisaties collecteren over het algemeen volgens een vast rooster. Het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) maakt dit rooster ieder jaar. Er zijn vrije periodes in het collecterooster. In die vrije periodes krijgen andere organisaties de mogelijkheid om te collecteren. Deze organisaties moeten een vergunning aanvragen om te mogen collecteren in deze vrije periodes.

  • Externe link: Stimuleringslening duurzame particuliere woningverbetering

    Woont u in een eigen, bestaande woning in de gemeente Pekela? Dan kunt u mogelijk een stimuleringslening van maximaal € 15.000,- aanvragen. De gemeente Pekela geeft vanaf 1 januari 2014 leningen uit om particuliere woningeigenaren hun woningen duurzaam te laten verbeteren.

  • Externe link: Melding kapotte straatlantaarn

    Ziet u een lantaarnpaal die niet brandt of kapot is? Meld dit dan bij de gemeente. Geef ook het nummer van de lichtmast door. Deze vindt u op de sticker op de straatlantaarn.

  • Externe link: Nederlander worden

    Iemand kan Nederlander worden door: geboorte of erkenning door naturalisatie of optie U kunt bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente de Nederlandse nationaliteit aanvragen. U moet hiervoor eerst telefonisch een afspraak maken voor een intakegesprek: 0597 617555

  • Externe link: Ventvergunning

    Verkoopt u spullen langs de weg of aan huis? Voor het venten heeft u geen vergunning nodig maar u moet wel een melding doen. De ventvergunning is bedoeld voor mensen die steeds op een andere plek hun spullen verkopen. De ventvergunning is niet bedoeld voor bedrijven die hun spullen aan huis bezorgen. Als u een stalletje heeft en klanten naar u toe moeten komen, heeft u een standplaatsvergunning nodig.

  • Externe link: Groenstrook kopen

    Als naast uw woning, tuin of land een stuk gemeentegrond ligt (snippergroen), kunt u deze openbare groenstrook aan uw eigen grond toevoegen. Voor het kopen van gemeentegrond moet u betalen.  Het kopen van gemeentegrond kan alleen als het voor iedereen voordeel oplevert. Het is illegaal om zonder toestemming van de gemeente gemeentegrond te gebruiken.

  • Externe link: Studietoeslag

    Vanaf 1 april 2022 is de nieuwe regeling studietoeslag in werking getreden. Kan je door een medische beperking naast je studie niet werken? Dan kan je misschien een studietoeslag krijgen van de gemeente.

  • Externe link: Melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit

    Activiteiten die worden uitgevoerd waarbij een milieurisico ontstaat voor de leefomgeving noemen we ‘milieubelastende activiteiten'. Dit zijn activiteiten waarmee bijvoorbeeld geluid wordt geproduceerd, een lozing in de bodem of op het water wordt gedaan of activiteiten voor het opslaan en werken met gevaarlijke stoffen. Start u een nieuw bedrijf? Verandert uw bestaande bedrijf of breidt u dit uit? Dan kunt u een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig hebben of u moet een melding milieubelastende activiteit doen voordat de activiteit start.  Regels voor milieubelastende activiteiten staan in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan is opgenomen welke milieubelastende activiteiten bedrijven moeten melden. Of u een melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig heeft, kunt u controleren via de Vergunningencheck. Aanpak  Moet ik een melding doen of heb ik een omgevingsvergunning nodig?  Via de Vergunningcheck - Omgevingsloket (overheid.nl) checkt u of u een melding moet doen of vergunning moet aanvragen. Doe deze check vóórdat u start met een nieuwe milieubelastende activiteit, iets verandert of uitbreidt aan een bestaande milieubelastende activiteit, ook bij bijvoorbeeld het plaatsen van een brandstoftank. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en in het Omgevingsplan leest u welke milieuregels voor uw bedrijf gelden. Een melding doen  De melding moet 4 weken voor het starten van de nieuwe milieubelastende activiteit worden gedaan. De activiteit mag niet eerder dan 4 weken na de melding starten.   U doet de melding via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de melding. Uw melding wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Termijn melding  De gemeente stuurt u zo spoedig mogelijk bericht over de behandeling en laat binnen 4 weken weten of de melding wordt geaccepteerd of geweigerd.  Kosten melding  Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela.   Een omgevingsvergunning aanvragen  U vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de aanvraag. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Zodra alle documenten en gegevens compleet zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen.  Als uw aanvraag niet compleet is, wordt u gevraagd om de ontbrekende gegevens op te sturen.   Is de omgevingsvergunning toegekend, dan krijgt u deze samen met de voorschriften thuisgestuurd.  Termijn vergunning  Wij behandelen uw vergunningaanvraag binnen 8 weken, tenzij de uitgebreide procedure van toepassing is dan behandelen we uw aanvraag in 26 weken. De gemeente mag deze periode 1 keer met maximaal 6 weken verlengen en pauzeert deze periode als er extra informatie aangeleverd moet worden. U krijgt bericht als dit nodig is.  Kosten vergunning  Aan het aanvragen van een vergunning zijn kosten verbonden. Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela.    Meer weten?  Informatie van Toelichting milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl) voor toelichting op milieubelastende activiteiten  Informatie van Omgevingsvergunning of melding milieubeheer | Ondernemersplein (kvk.nl) voor milieuregels voor bedrijven  Bezwaar en beroep  Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Hiertegen kan geen beroep worden ingesteld. Bent u het niet eens met de beslissing aangaande de omgevingsvergunning? Dan kunt u wel bezwaar maken. Dit kan rechtstreeks bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Als u het daarna niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.

  • Externe link: Hulp bij een laag inkomen

    Krijgt u ineens te maken met grote uitgaven? En kunt u die niet betalen? Misschien kunnen wij u helpen. Een paar voorbeelden van regelingen die we hebben: Zorgverzekering voor lage inkomens, met korting op de verzekering of een groter pakket voor hetzelfde geld. Regelingen voor sport en cultuur, zoals een cursus, muziekles of het lidmaatschap van een sportclub. Uitkeringen zoals de bijzondere bijstand voor onverwachte kosten. De individuele inkomenstoeslag voor bijvoorbeeld spullen die u ineens nodig heeft, zoals een wasmachine. Heeft u kinderen tot 18 jaar? Dan hebben we regelingen voor bijvoorbeeld schoolkosten, speelgoed, sport of zwemles.

  • Externe link: Registratie in Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP)

    Bent u van plan een bedrijf te starten in de kinderopvang? Bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau. Of wilt u gastouder worden? Dan moet u uw bedrijf registeren in het Landelijk Register Kinderopvang en (LRK). Veranderingen aan uw bedrijf moet u ook doorgeven. Staat uw onderneming ingeschreven in het landelijk register? Dan kunnen de ouders van het kind dat er naartoe gaat, kinderopvangtoeslag aanvragen.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Bent u gehandicapt en kunt u uw auto niet bij uw huis in de buurt parkeren? U kunt misschien een gehandicaptenparkeerplaats krijgen. Dit is een parkeerplaats met een bord waarop uw kenteken staat. U moet wel een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders hebben. Andere bewoners mogen bezwaar maken tegen de gehandicaptenparkeerplaats.

  • Externe link: Toestemming kabels en leidingen leggen

    U wilt kabels en leidingen in grond van de gemeente aanleggen? Dan heeft u onze toestemming nodig. Voor grotere werkzaamheden heeft u een vergunning nodig.

  • Externe link: Leerlingenvervoer

    Heeft uw kind een handicap of beperking? Of gaat uw kind naar een school voor bijzonder onderwijs (vanwege het geloof) of een (speciale) school die ver weg ligt? En kan hij of zij daarom niet met de fiets of het openbaar vervoer naar school? Ook niet als een begeleider meegaat? Of is er helemaal geen openbaar vervoer in de buurt? Laat het ons weten. Misschien kan uw kind leerlingenvervoer krijgen. We kijken dan naar: wat het kind zelf kan of een ouder mee kan reizen of de school ver weg ligt wat de reistijd is Soms kunnen we om een eigen bijdrage van de ouders vragen. Dan kijken we ook naar het inkomen. Vraag het leerlingenvervoer op tijd aan. U kunt dit niet meer achteraf doen.

  • Externe link: Afspraak maken

    U wilt een afspraak met ons maken. Dit kan hier op de website of telefonisch. Bijvoorbeeld omdat u iets wilt regelen of bespreken zoals: een aanvraag voor een paspoort de erkenning van een kind of een geboorteakte een aanvraag voor een Verklaring Omtrent gedrag Afspraak maken U kunt een afspraak altijd later aanpassen of afzeggen. Onze dienstverlening is aangepast. Dat komt door het coronavirus. Bekijk alle informatie op Dienstverlening en contact. Kijk of u het online kunt regelen. Bepaal of uw afspraak noodzakelijk is.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Het bewijs van in leven zijn is een schriftelijk bewijs van de gemeente dat een burger in leven is. Dit bewijs kan noodzakelijk zijn voor pensioenfondsen of andere uitkerende instanties en kan verkregen worden bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Heeft u het bewijs nodig binnen Nederland? Vraag dan een bewijs van in leven zijn aan. Heeft u het nodig voor in het buitenland? Dan vraagt u om een Attestatie de Vita.

  • Externe link: Bingo of loterij organiseren

    Wilt u een bingo of loterij organiseren voor uw vereniging? Hiervoor heeft u toestemming nodig. Laat het ons op tijd weten. Vraag voor een loterij een vergunning bij ons aan. Een klein kansspel zoals een bingo of prijsvraag hoeft u alleen maar te melden. Bij een kansspel gaat het geld naar een goed doel. Bijvoorbeeld een nieuw clubhuis, instrumenten voor de muziekvereniging of renovatie van de kerk.

  • Externe link: Marktvergunning

    Wilt u spullen of eten verkopen op de markt? Voor een vaste plek op de markt heeft u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente. Wilt u een plaats voor 1 dag? Regel dit met de marktmeester. Dit kan op de dag zelf. Een dagplaats is bijvoorbeeld een plek die niet gebruikt wordt, omdat de marktkoopman op vakantie is. De plekken op de markt zijn zo verdeeld dat er kramen met verschillende soorten producten zijn. Als u iets uit een kraam of kar wilt verkopen op een andere plek, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u langs de weg of op een plein wilt staan. De gemeente Pekela heeft twee weekmarkten: Nieuwe Pekela elke woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, Kerkstraat Oude Pekela elke donderdag van 13.00 tot 17.00 uur, Winkelcentrum de Helling

  • Externe link: Hulp bij schulden

    Als u schulden heeft, kan het moeilijk zijn dit zelf op te lossen. Misschien kan de gemeente u helpen. Dit doen wij niet zelf. De Volkskredietbank doet dit namens de gemeente. Deze professionele organisatie is specialist in het helpen en ondersteunen van mensen met schulden. Kijk voor meer informatie op de website van de Volkskredietbank. Als jongvolwassene met schulden kunt u terecht op de website van de Volkskredietbank voor jongeren. Zijn de problemen nog niet zo groot? Kijk dan ook eens op zelfjeschuldenregelen.nl van het NIBUD.

  • Externe link: Horecabedrijf beginnen of overnemen

    Begint u een horecabedrijf? Vraag dan een exploitatievergunning aan. Alleen de eigenaar kan dit doen. Wilt u een horecabedrijf van iemand overnemen? Dan moet u de vergunning ook aanvragen. U kunt de vergunning niet overnemen van de vorige eigenaar. Heeft u al een vergunning maar begint u een nieuw horecabedrijf? Vraag ook dan een nieuwe vergunning aan. Een horecabedrijf is bijvoorbeeld een restaurant, café, hotel, sportkantine of snackbar. U verkoopt er eten en drinken, tabak of slaapplaatsen per nacht. Uw bezoekers eten en drinken bij u in het bedrijf. Let op, u heeft misschien nog andere vergunningen nodig. Bijvoorbeeld: Wilt u ook alcohol verkopen? Dan heeft u ook een alcoholvergunning nodig. Voor een terras en een gokautomaat heeft u ook een aparte vergunning nodig. Wilt u meer dan 50 mensen tegelijk in uw bedrijf binnenlaten? Doe dan een melding over de brandveiligheid. De gemeente kan ook een Bibob-onderzoek doen. U krijgt daar bericht van. Inrichtingseisen horecabedrijf Minimale vloeroppervlakte van een horecalokaliteit is 35 m2; Hoogte-eis voor nieuwbouw is 2,60 meter van de vloer gemeten en voor bestaande bouw 2.10 meter; Nieuwe horecagebouwen hebben 1 toilet nodig als er 15 personen gebruik van maken. Anders zijn er twee toiletten vereist. Voor bestaande horecagebouwen geldt 1 toilet als er 25 personen gebruik van maken; Luchtverversingscapaciteit is 4dm3/s per persoon bij nieuwbouw. Bij bestaande bouw geldt 2,12 dm3/s luchtververversing per persoon Een inrichting waarin het slijtersbedrijf wordt uitgeoefend heeft ten minste één slijtlokaliteit met een vloeroppervlakte van ten minste 15 m2. Heeft u vragen aan ons? U kunt ook van te voren contact opnemen met de gemeente.

  • Externe link: Gebruiksmelding evenement in bouwwerk

    Als u een evenement in een (tijdelijk) bouwwerk (zoals een tent) of op afgesloten terrein (zoals bij een openluchtfestival) organiseert moet u hiervoor mogelijk een gebruiksmelding doen.  Er geldt een meldingsplicht en gebruiksvoorschriften voor een evenement in een bouwwerk of op een afgesloten terrein.  U doet een melding als het gaat om een bouwwerk of afgesloten terrein:  Waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging meer dan 10 mensen kunnen slapen.  Waar meer dan 150 mensen tegelijk aanwezig kunnen zijn.  Waarin verzorging wordt geboden aan meer dan 10 kinderen jonger dan 12 jaar of 10 gehandicapte personen (lichamelijk of verstandelijk) (bijvoorbeeld kinderopvang)  Doe de melding op tijd. In ieder geval 4 weken voor uw activiteit begint. Heeft u al een evenementenvergunning waarin onderstaande is meegenomen? Dan hoeft u niet extra de melding te doen. 

  • Externe link: Milieustraat

    Heeft u afval dat niet in de container past of thuishoort? Breng het dan weg. Dit kan bij de milieustraat op het industrieterrein Holland Marsh nr. 12 in Nieuwe Pekela. U kunt verschillende soorten afval aanbieden. Gooi het niet bij elkaar, maar breng het gescheiden weg. Voor meer informatie over de milieustraat kunt u ook naar omrin.nl/pekela. Afvalpas U heeft een afvalpas nodig als u (grof) afval wegbrengt naar de milieustraat. Zonder afvalpas is dit niet meer mogelijk. U ontvangt één afvalpas. Deze is geregistreerd op uw eigen adres en hoort daarom bij uw woning. Gaat u verhuizen? Laat de afvalpas dan achter. U kunt 2 keer per jaar gratis (grof) afval naar de milieustraat brengen met de afvalpas. Wilt u vaker (grof) afval komen storten? Dan betaalt u hiervoor. Houd rekening met het volgende voor de afvalpas: De afvalpas is onbeperkt geldig. De afvalpas mag niet gebruikt worden voor bedrijfsafval. Bent u de afvalpas kwijt of is deze stuk? Vraag dan een nieuwe aan via de Omrin Afvalapp. Deze app kunt u gratis downloaden in de Play Store of App Store. Uw huidige pas wordt dan geblokkeerd. Een nieuwe afvalpas kost 20 euro. Voor inwoners die gebruikmaken van een ondergrondse container Alleen met de nieuwe afvalpas is het mogelijk om de ondergrondse container te openen. Ook is het mogelijk om met de nieuwe afvalpas afval naar de milieustraat te brengen. De oude afvalpas werkt niet meer. Vragen over de afvalpas? Neem contact op met klantenservice SYP van Omrin. Mail naar syp@omrin.nl of bel 0900 2100215. Zij staan voor u klaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 - 17.00 uur.

  • Externe link: Afvalinzameling

    De gemeente haalt uw afval gescheiden op. Doe het afval daarom in verschillende bakken of zakken. Kijk op de (Omrin) Afvalapp (download via Play Store of App Store) voor: de afvalkalender: op welke dag het afval bij u in de buurt wordt opgehaald. U ziet de datum en het soort afval dat we op die dag ophalen (ook te bekijken via: (Omrin) Afvalkalender) informatie over afval scheiden: wat moet in welke container en waar kunt u textielafval, glasafval, klein chemisch afval en (frituur)vet en olie kwijt? de milieustraat: informatie over het wegbrengen van (grof) afval in gemeente Pekela.

  • Externe link: Uittreksel burgerlijke stand

    Een uittreksel burgerlijke stand is een bewijs. Het laat zien waar u geboren bent, wie uw ouders zijn of wanneer u getrouwd bent. Er zijn verschillende soorten uittreksels burgerlijke stand: geboorte huwelijk of partnerschap echtscheiding of beëindiging partnerschap overlijden Heeft u een bewijs van in leven zijn nodig voor in het buitenland? Dit heet een attestatie de vita. Dit is een uittreksel burgerlijke stand. Het is standaard in 2 talen: Nederlands en Frans.

  • Externe link: Alcohol schenken

    U bent ondernemer en u wilt alcohol verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Horecaondernemers met bijvoorbeeld een restaurant, café of een slijterij kunnen de vergunning aanvragen. Maar ook verenigingen en stichtingen (paracommerciële bedrijven) mogen dat. Denk aan een kantine in een sporthal, een dorpshuis of een theaterfoyer. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De naam van iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning. En voor iedere vestiging van uw bedrijf heeft u een aparte vergunning nodig. Verandert er iets aan uw bedrijf? Geef dit meteen aan ons door. Soms moet u dan een nieuwe vergunning aanvragen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe eigenaar is of de rechtsvorm van uw bedrijf verandert. Dit betekent namelijk een aanpassing van uw vergunning. Ook andere veranderingen moet u melden, zoals wanneer u iets verandert aan het pand of u neemt een nieuwe leidinggevende in dienst. U krijgt ook te maken met een Bibob-onderzoek. Hiermee controleren we of u of uw onderneming met iets strafbaars te maken hebben (gehad). Organiseert u een feest of evenement en wilt u daar drank voor gebruik ter plaatse verkopen? U kunt daarvoor tijdelijk een ontheffing aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Tapontheffing.

  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    Als u voor een nieuw huis een aansluiting op het rioolstelsel wilt, moet u een aansluitvergunning riolering aanvragen bij de gemeente. Dat geldt ook wanneer u het riool wilt vervangen. Wij geven aan waar de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw op het rioolstelsel gemaakt kan worden. De daadwerkelijke aansluiting zelf voert u uit. Wij houden toezicht op een juiste uitvoering.

  • Externe link: Trouwen en partnerschap melden

    Jullie willen trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan? Vergeet niet jullie plannen bij de gemeente te melden. Waarom? We controleren bijvoorbeeld of jullie wel met elkaar mogen trouwen. Ook helpen we met wat officiële zaken, zoals de trouwakte, en maken we afspraken met jullie over de datum en locatie. Jullie geven door wie jullie getuigen zijn en jullie mogen zelf een trouwlocatie kiezen. Ook vragen we wie jullie graag als trouwambtenaar zouden willen. Doe de melding op tijd. Dit kan vanaf 1 jaar voor de geplande datum. Het kan niet later dan 6 weken voor de datum. Als we documenten van jullie nodig hebben, kunnen die 6 weken te kort zijn. Sinds 1 januari 2018 is er wat veranderd. Jullie trouwen nu ‘in beperkte gemeenschap van goederen’. Willen jullie dit anders regelen? Ga dan naar de notaris voor huwelijkse voorwaarden.

  • Externe link: Uittreksel basisregistratie personen

    Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.

  • Externe link: Straatartiest toestemming

    Als u op straat wilt optreden als artiest mag dit in de gemeente Pekela zonder vergunning. U moet wel een melding doen bij de gemeente. Een straatartiest kan een bijvoorbeeld mime-speler, goochelaar, theaterartiest, muzikant, fotograaf, tekenaar of filmer zijn.

  • Externe link: Woonwagenstandplaats

    Wilt u in aanmerking komen voor een woonwagenstandplaats? Of bent u op zoek naar een andere woonwagenstandplaats? Dan moet u zich inschrijven in het register van standplaatszoekenden van onze gemeente. Als er geen standplaatsen beschikbaar zijn komt u op een wachtlijst. U hoeft zich alleen in te schrijven als u op zoek bent naar een woonwagenstandplaats. Woont u nu in een woonwagen, maar wilt u een andere standplaats? Dan moet u zich ook inschrijven.

  • Externe link: Bouwtekeningen in het archief inzien

    U kunt bij de gemeente bouwtekeningen en tekeningen van verbouwingen opvragen. Deze tekeningen zijn afkomstig uit het archief van de gemeente. Er zijn verschillende redenen om inzage te krijgen in deze stukken. Bijvoorbeeld wanneer u een aanvraag wilt indienen voor de verbouwing van een woning.

  • Externe link: Mijn container is niet geleegd

    Is uw container niet geleegd? Meld het online via: www.omrin.nl of bel naar: 0900 210 0 215 (dit is een betaald nummer).