Zoekresultaten 1 - 50 van 125 resultaten

  • Externe link: Buitenlands rijbewijs omwisselen

    Een buitenlands rijbewijs is in Nederland maar tijdelijk geldig. Bent u langer in Nederland? En heeft u uw rijbewijs nodig? Dan kunt u uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Heeft u in het buitenland de vakbekwaamheid gehaald om een vrachtauto of bus te besturen? Dan kunt u dit misschien omwisselen voor een Nederlandse Verklaring van vakbekwaamheid. Meer informatie hierover vindt u bij de RDW.

  • Externe link: Rijbewijs verloren of gestolen

    Als uw rijbewijs vermist is, kunt u dit melden bij de gemeente. Daarna kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Bent u uw rijbewijs kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Doe bij terugkomst een melding hiervan bij de gemeente. Het nieuwe rijbewijs is 10 jaar geldig. Behalve als u medisch gekeurd moet worden. U krijgt zo nodig een vervangend rijbewijs dat even lang geldig is als uw verloren of gestolen rijbewijs. Kijk voor meer informatie bij Medische keuring voor uw rijbewijs.

  • Externe link: Verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens

    De BRP is de basisregistratie voor persoonsgegevens. De persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland zijn hierin opgenomen. Het goed bijhouden van deze registratie is een taak van gemeenten. Het doel is andere organisaties te voorzien van de persoonsgegevens die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taak. Als u niet wilt dat uw gegevens aan elke orgisatie gegeven worden kunt u “geheimhouding” van uw persoonsgegevens  vragen.  Overheidsorganisaties en derden Voor onderstaande organisaties kunt u geen geheimhouding aanvragen: De (gemeentelijke) belastingdienst Het Centrum voor Werk en Inkomen (sociale dienst) De Sociale Verzekeringsbank in verband met kinderbijslag of de AOW, Gerechtsdeurwaarders en notarissen in verband met de afhandeling van een nalatenschap.  Zorgverzekeraars waarbij u bent aangesloten Het Fiom. Deze organisatie zoekt uit het oog verloren familieleden. Voor wie kunt u dan wel geheimhouding aanvragen? U kunt wel geheimhouding aanvragen voor instanties zoals het Rode Kruis, Stichting Wereldkinderen, de Dierenbescherming en de Stichting Inkerkelijke Ledenadministratie (Sila). Dit zijn instanties die werkzaamheden verrichten  met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. Als u om geheimhouding verzoekt krijgen deze instanties geen gegevens van u. Tevens worden geen gegevens van u verstrekt bij bijvoorbeeld aanvragen voor het bijwonen van een reünie. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen. Opzeggen geheimhouding U kunt de geheimhouding ook weer opzeggen.

  • Externe link: Bouw- en grondverklaring aanvragen

    De kwaliteit van de bodem moet voldoen aan bepaalde eisen. Daarom heeft u soms voor bij verkoop van grond of het aanvragen van een hypotheek een bouw- en grondverklaring nodig. In een bouw- en grondverklaring staat wat de milieuhygiënische kwaliteit van de grond is en eventueel ook of de bodem verontreinigd is. Ook geven we informatie over (gesaneerde) olietanks en of er op de locatie ook bodemonderzoek is uitgevoerd. Ook staat in de verklaring welke bestemming de grond heeft vanuit de gemeente. Heeft u nog vragen?  Neem contact op met uw gemeente.

  • Externe link: Vooroverleg Omgevingsvergunning

    U hebt plannen om te gaan (ver)bouwen of u wilt het gebruik wijzigen. Maar het is onzeker of het plan haalbaar is. In dat geval is het mogelijk om een principe-uitspraak te vragen bij de afdeling Wonen en Werken. Dat gebeurt op basis van eenvoudige/globale tekeningen en gegevens. We onderzoeken de haalbaarheid van uw verzoek.. Om uw verzoek te beoordelen zijn  stukken nodig. Omdat we hele verschillende verzoeken ontvangen, is het niet mogelijk een volledige lijst te geven van wat nodig is. Lever de gegevens van uw plan zo volledig mogelijk aan. Op die manier kan een inhoudelijke en correcte beoordeling plaatsvinden.

  • Externe link: Wijzigen naamgebruik

    U staat met uw geboortenaam geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP). Soms wijzigt uw burgerlijke staat. Bijvoorbeeld door een huwelijk, geregistreerd partnerschap, een scheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap. U kunt dan kiezen met welke achternaam of combinatie van achternamen u aangeschreven wilt worden. Instanties die hun gegevens krijgen van de BRP schrijven u dan aan met de naam die u heeft gekozen. Naamgebruik U kunt het volgende kiezen: Alleen uw eigen naam; Alleen de naam van uw partner; Uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw partner; De naam van uw partner, gevolgd door uw eigen naam. De partner is bijvoorbeeld uw echtgeno(o)t(e), uw overleden echtgeno(o)t(e), uw ex-echtgeno(o)t(e), uw geregistreerde partner of uw ex-geregistreerde partner. Uw geboortenaam blijft altijd op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staan. Ook als uw burgerlijke staat verandert. U kunt wel de achternaam van uw partner op deze documenten laten vermelden. Een verzoek tot wijziging van naamgebruik in de BRP is iets anders dan een wijziging van uw geslachtsnaam. Hier kunt u meer over lezen bij de website van het ministerie van Justitie. 

  • Externe link: Kabels en leidingen aanleggen

    Alleen met toestemming van de gemeente mag u kabels en leidingen in de grond aanleggen. Toestemming is niet nodig als het om eigen grond gaat en u dit zonder machine doet. Gebruikt u een machine voor het graven? Dan moet u ook een graafmelding doen. Dit doet u bij het Kabels en Leidingen Informatiecentrum (KLIC) van het Kadaster. Bij het Kadaster is alle informatie over de ligging van kabels en leidingen centraal opgeslagen.

  • Externe link: Op straat of aan de deur verkopen (Ventvergunning)

    Voor de verkoop van kleine artikelen op straat of aan de deur heeft u een vergunning nodig. Vraag een ventvergunning aan als u bijvoorbeeld (stroop)wafels, oliebollen of kaarten aan de deur wilt verkopen of aanbied om kleine klusjes te doen. Neem ook een geldig identiteitsbewijs mee als u met uw goederen of diensten de straat op gaat.

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart, verloren of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren of is het gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan de gemeente doorgeven. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen. Deze melding is definitief. Na deze melding kan het document niet meer worden gebruikt omdat het ongeldig is. Als u het terugvindt, moet u het inleveren bij de gemeente. Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan.

  • Externe link: Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen

    Zorg dat u op de juiste manier staat ingeschreven bij de basisregistratie personen (BRP). Als u merkt dat dit niet zo is, geef correcties dan direct door. U moet de gegevens kunnen bewijzen. Niet alleen de verkeerde, maar ook de juiste gegevens. Gaat de gemeente akkoord, dan moeten de wijzigingen worden ingevoerd. Soms kunt u ook gegevens laten verwijderen. Heeft u een geadopteerd kind dat jonger is dan zestien jaar? Of bent u zelf geadopteerd? U kunt dan gegevens laten verwijderen. Dit kan alleen als het om gegevens van vóór de adoptie gaat. Dit is ook mogelijk met gegevens van vóór geslachtsverandering. U vraagt dit schriftelijk aan bij de gemeente.

  • Externe link: Toeristenbelasting betalen (ondernemers)

    Als u een plek heeft waar toeristen kunnen overnachten, zoals een camping of hotel, dan moet u toeristenbelasting betalen. U mag de toeristenbelasting aan de gast doorberekenen. U moet hiervoor het aantal gasten en overnachtingen registreren. 

  • Externe link: Toestemming vragen voor geluidsoverlast bij bouwen en slopen

    Als u gaat bouwen of slopen, mag u niet te veel geluid maken. Daarom moet u zich houden aan de regels over geluidsoverlast. Dat geldt voor bedrijven, en ook voor mensen die zelf klussen. De regels zijn als volgt: U mag alleen harde geluiden maken tussen 7.00 en 19.00 uur U mag die harde geluiden een beperkt aantal dagen achter elkaar maken. Het aantal dagen hangt af van de hardheid van het geluid. Het geluid is in elk geval niet harder dan 80 decibel. Lees meer over de regels op de website van Iplo. Kunt u zich niet aan deze regels houden? Vraag dan de gemeente om toestemming. Als u toestemming krijgt, maakt de gemeente een maatwerkvoorschrift. In het maatwerkvoorschrift staan de nieuwe regels die voor uw werkzaamheden gelden.

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent: U heeft geen strafblad. U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt als vrijwilliger gaat werken lid wilt worden van een schietvereniging

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    Is uw zoon of dochter geboren? Dan moet u aangifte doen bij de gemeente waar uw kind is geboren. Dit moet u binnen drie dagen doen. De dag van de bevalling telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of een feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen. Wordt uw kind geboren in het buitenland, dan doet u de aangifte van geboorte in de buitenlandse gemeente waar uw kind geboren is. U vraagt een afschrift van de geboorteakte en neemt deze mee bij de inschrijving van uw kind in de gemeente Hulst. U moet hiervoor een afspraak maken.  

  • Externe link: Erkenning, ongeboren kind

    U bent zwanger en niet getrouwd of u heeft geen geregistreerd partnerschap? In de meeste gevallen kan de vader het kind erkennen. Door de erkenning krijgt het kind een wettelijke vader. Gaat het om het eerste kind uit de relatie? Dan gaat de erkenning meestal samen met het kiezen van de achternaam. De moeder moet hierbij persoonlijk aanwezig zijn. Bent u zwanger en hebt u al een kind uit deze relatie? Dan kan de moeder ook schriftelijk toestemming geven voor de erkenning. Een achternaam kan niet meer gekozen worden. Alle kinderen uit dezelfde relatie, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind uit deze relatie. Vanaf 01-01-2024 zijn de opties voor het kiezen van een achternaam uitgebreid. Ouders hebben dan de mogelijkheid om te kiezen voor een combinatie van hun beide achternamen als achternaam voor hun kind, met een maximum van twee naamdelen. Er is ook een overgangsregeling tot uiterlijk 01-01-2025. De ouders van wie alle kinderen zijn geboren na 01-01-2016 kunnen ook de achternaam laten aanpassen in een gecombineerde achternaam. De aanpassing kan alleen voor alle kinderen samen.  Erkent u als ongehuwde of niet-geregistreerde partner na 1 januari 2023 een kind? Dan krijgt u automatisch het gezamenlijk gezag met de moeder. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. 

  • Externe link: Een bekende tot trouwambtenaar benoemen

    U kunt een familielid, vriend of kennis vragen uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. Deze persoon wordt benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand (babs).

  • Externe link: Demonstratie of betoging houden

    Een demonstratie is een groep mensen die bij elkaar komt om aandacht te vragen voor een gemeenschappelijk standpunt. Iedereen mag een demonstratie organiseren. De gemeente kan een demonstratie verbieden of bijvoorbeeld een andere plaats aanwijzen.

  • Externe link: Afvalwater lozen

    Als u afvalwater kwijt wilt, kunt u het lozen in de bodem, het oppervlaktewater of het riool. U moet zich daarbij houden aan de regels. Er zijn verschillende regels voor particuliere huishoudens, inrichtingen, of andere gevallen (‘lozen buiten inrichtingen’). Lees de regels goed door. Want soms moet u nog iets regelen bij het Omgevingsloket online: Soms moet u het melden voordat u afvalwater loost. Soms heeft u een watervergunning nodig.

  • Externe link: Rijbewijs online verlengen

    Is uw rijbewijs bijna verlopen (of wilt u een categorie toevoegen)? Start de aanvraag om uw rijbewijs te verlengen online. Na 2 dagen kunt u het rijbewijs persoonlijk afhalen. U haalt uw rijbewijs af tijdens openingstijden, zonder afspraak in de gemeentewinkel. Vraagt u voor de eerste keer een rijbewijs aan of is uw rijbewijs verloren of gestolen? Maak een afspraak.

  • Externe link: Monument verbouwen of slopen

    Een monument is een beschermd bouwwerk. Wilt u een monument verbouwen, herstellen, aanpassen of slopen? Dan heeft u meestal een vergunning nodig. Dit is een omgevingsvergunning voor een monument. Voor gewoon onderhoud hoeft u geen vergunning aan te vragen. Gewoon onderhoud is alles waarbij het uiterlijk van de binnenkant of de buitenkant van het pand niet verandert. Bijvoorbeeld: het bijhouden van het schilderwerk in dezelfde kleur kleine reparaties met de oorspronkelijke materialen Ook aanpassingen binnen in het monument kunnen vaak zonder vergunning. Bijvoorbeeld het verwijderen van een niet-historische keuken of plafond. Heeft uw monument onderdelen die geen monumentale waarde hebben? Bijvoorbeeld een nieuwe schuur? Dan zijn de bouwactiviteiten aan deze onderdelen ook vaak vergunningsvrij. Meer informatie Wilt u meer weten over het onderhouden van een monument? Kijk dan de website van monumenten.nl. U kunt zich inschrijven voor de (maandelijkse) nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van monumenten. Er zijn 2 procedures bij het aanvragen van een omgevingsvergunning. De uitgebreide procedure geldt voor rijksmonumenten of als de gemeente een natuurtoets doet. Voor alle andere wijzigingen geldt de gewone procedure.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Indien u gehandicapt bent kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Hiermee kunt u gratis parkeren op de daarvoor aangegeven gehandicaptenparkeerplaatsen. Verder mag u onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt. U mag uw auto ook neerzetten op plaatsen waar parkeren normaal verboden is.  Let op: Op betaalde parkeerplaatsen waar geen gehandicaptenparkeerplaats is aangegeven moet wel parkeerbelasting worden betaald. Ook met een gehandicaptenparkeerkaart. Er zijn parkeerkaarten voor bestuurders en passagiers. Bij de aanvraag voor een gehandicaptenkaart is een geneeskundig onderzoek vereist door een daartoe aangewezen arts. De gemeente verstrekt ook gehandicaptenparkeerkaarten aan zorginstellingen voor het vervoer van hun gehandicapte bewoners. De gehandicaptenparkeerkaart is geldig in de meeste Europese landen en heeft een geldigheid van 6 maanden tot 5 jaar.  

  • Externe link: Medische keuring voor uw rijbewijs

    In enkele gevallen moet u medisch gekeurd zijn voordat u een rijbewijs kunt aanvragen. Hiervoor heeft u een gezondheidsverklaring nodig.  De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen en in bepaalde gevallen als u het rijbewijs wilt verlengen. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1,D, D1E of DE) en als u 75 jaar of ouder bent moet u deze verklaring invullen. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Meer informatie over de Gezondheidsverklaring vindt u hier.  

  • Externe link: Ontheffing alcoholwet aanvragen

    Als u in een gebouw of openbare ruimte zwak-alcoholische drank wilt schenken tijdens een bijzonder moment, dan heeft u een ontheffing nodig. Met een vergunning of ontheffing mag u zwak- alcoholische drank schenken. De bijzondere gelegenheid komt niet regelmatig voor en is vrij voor publiek toegankelijk. Voor het serveren van sterke drank wordt nooit een vergunning of ontheffing gegeven

  • Externe link: Begrafenis of crematie uitstellen

    U moet een overledene uiterlijk 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Wilt u de overledene later begraven of cremeren? Vraag dan om toestemming voor uitstel van de begrafenis of crematie. Dit kan alleen in bijzondere gevallen. Bijvoorbeeld bij een misdrijf of omdat familieleden niet op tijd aanwezig kunnen zijn.

  • Externe link: Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Gaat u trouwen of gaat u een geregistreerd partnerschap aan in een ander land dan Nederland? Controleer van welk land de wetten gelden. Dit kan belangrijk zijn voor uw rechten en plichten als partners. Bijvoorbeeld bij erfenissen, belasting betalen of als u kinderen krijgt. Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap in een ander land, moet u dit laten registreren in Nederland. Niet elk huwelijk is geldig in Nederland. Beide partners moeten bijvoorbeeld 18 jaar of ouder zijn op het moment van registreren.

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats

    Indien u in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurder, passagier/bestuurder of passagier, dan kunt u in principe in aanmerking komen voor het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats in de nabijheid van het woonadres. Deze moet schriftelijk worden aangevraagd bij de gemeente. Daarbij moet de aanvrager duidelijk de noodzaak voor het realiseren van een gehandicaptenparkeerplaats omschrijven. Het aanvraagformulier is verkrijgbaar in de gemeentewinkel of via e-mail. De aanvraag wordt door de gemeente getoetst aan technisch en juridische eisen. Daarbij wordt bezien of de aanvrager de auto kan parkeren op eigen terrein; bij de woning of op een loopafstand zoals gesteld in het medisch advies. Aan de hand van het kentekenbewijs (deel IA en IB) wordt bekeken in hoeverre het voertuig waarvoor de gehandicaptenparkeerplaats wordt aangevraagd op naam staat van de bestuurder. De bestuurder van het voertuig waarvoor een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangevraagd, moet op hetzelfde adres als de passagier ingeschreven staan bij de gemeente Hulst. Tevens dient een kopie van de gehandicaptenparkeerkaart(en) te worden ingediend. De procedure duurt minimaal acht weken. Voor meer informatie kunt u terecht in de gemeentewinkel of kunt u contact opnemen met de gemeente Hulst, op tel. 14 0114 of via e-mail.  

  • Externe link: Waarmerken kopie

    U kunt de gemeente vragen een kopie van een document te waarmerken. Dat betekent dat in de kopie precies hetzelfde staat als in het origineel.  De gemeente waarmerkt geen diploma's.

  • Externe link: Afschrift (kopie van akte) burgerlijke stand aanvragen

    Een levensgebeurtenis zoals geboorte, huwelijk, overlijden of echtscheiding wordt door de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden vastgelegd in een akte. Deze akte blijft in die gemeente. U kunt van de akte een kopie (afschrift) aanvragen als de gebeurtenis in de gemeente Hulst heeft plaatsgevonden. Heeft de gebeurtenis plaatsgevonden in een andere gemeente dan Hulst, dan vraagt u in die andere gemeente het afschrift aan.   U kunt de volgende afschriften burgerlijke stand aanvragen: Geboorteakte van uzelf en uw kind Huwelijksakte van uzelf en uw partner Partnerschapsakte van uzelf en uw partner Echtscheidingsakte van uzelf en uw partner Beëindiging geregistreerd partnerschapsakte van uzelf en uw partner Overlijdensakte van uw partner, kind en ouders   Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan geeft u “internationaal” aan bij de aanvraag.

  • Externe link: Gebouw of woning slopen

    U mag niet zomaar slopen of asbest verwijderen. U moet hiervoor meestal een melding doen. Dit is verplicht om de veiligheid en gezondheid van mensen te beschermen. Daarnaast wil de gemeente ongewenste sloop tegengaan. Soms moet u een omgevingsvergunning aanvragen voor het slopen. U leest hierover meer bij Omgevingsvergunning.  

  • Externe link: Dienstencheque

    Met een dienstencheque kunt u een klus van maximaal één uur met twee personen. De klusjes worden onder professionele begeleiding van een jobcoach uitgevoerd door Hulst Werkt!. Dit is een integratieproject van de gemeente Hulst. Hulst Werkt! doet allerlei klussen in en om het huis, zoals tuinonderhoud, klein schilderwerk, herstelwerkzaamheden binnen/buiten, schoonmaakwerken zoals oprapen zwerfvuil, sneeuw ruimen, assistentie bij activiteiten etc. Wanneer u een klus heeft waarvoor u Hulst Werkt! wilt inschakelen, kunt u contact opnemen met tel. 06-22543077. Dienstencheques zijn te verkrijgen in de gemeentewinkel, Grote Markt 24 te Hulst of online via het aanvraagformulier. Een dienstencheque kost € 18,50. Voor verdere praktische informatie over de werking van de dienstencheques kunt u contact opnemen met de gemeente Hulst, bereikbaar op tel. 14 0114 of via het contactformulier op www.gemeentehulst.nl.  

  • Externe link: Omgevingsplan wijzigen

    Uw bouw- of verbouwplannen moeten passen binnen het omgevingsplan van de gemeente. In het omgevingsplan staat onder andere waar woningen, horeca of andere bedrijven mogen komen en welke bouwregels er gelden. Ook staan in het omgevingsplan regels over het gebruik van de openbare ruimte. Passen uw bouw- of verbouwplannen niet in het huidige omgevingsplan? Vraag eerst aan de  gemeente of u kunt afwijken van het omgevingsplan. Dat doet u middels een vooroverleg (principeverzoek). Deze kunt u op de website van de gemeente Hulst aanvragen.  Indien u niet mag en kunt afwijken van het Omgevingsplan, zult u uw plan moeten aanpassen. Indien het college van B&W besluit mee te werken aan een wijziging van het Omgevingsplan, dan dient u hiervoor een procedure te volgen. De gemeente kan een omgevingsplan ook zelf wijzigen als het beleid wijzigt. Belanghebbenden kunnen meedenken over het wijzigen van het omgevingsplan en hun mening geven. Belanghebbenden zijn degenen op wie het plan direct of indirect invloed heeft, bijvoorbeeld buurtbewoners.

  • Externe link: Aangifte doen van overlijden

    Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren. De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.

  • Externe link: Klein kansspel organiseren

    Bij een kansspel gokken de deelnemers om iets te kunnen winnen. De prijzen blijven onder een vastgesteld bedrag. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn bingo en rad van avontuur.

  • Externe link: Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt. Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • Externe link: Beginnersrijbewijs aanvragen

    Door de proef 2toDrive kunnen jongeren van 17 jaar hun autorijbewijs halen. U kunt al rijles nemen als u 16,5 jaar oud bent. Rijexamen doen kan vanaf uw 17e verjaardag.Bent u geslaagd voor uw rijexamen? Vraag dan bij de RDW een begeleiderspas aan. Hierop staat wie uw coaches zijn. U mag maximaal 5 coaches kiezen. Elke coach moet toestemming geven om uw begeleider te zijn. Tot u 18 bent, mag u alleen autorijden als 1 van uw coaches meerijdt. Let op dat u altijd uw rijbewijs én uw begeleiderspas meeneemt. Vanaf uw 18e verjaardag mag u zonder coach rijden.

  • Externe link: Afwijken van het omgevingsplan

    Een gemeente maakt voor gebieden een omgevingsplan. Vroeger was dit het bestemmingsplan. In het omgevingsplan staat welk doel het gebied heeft. Bijvoorbeeld wonen, groen, werken of recreatie. In het omgevingsplan staan ook regels waar u zich aan moet houden bij bouwen, verbouwen en slopen. Gaat u: bouwen, verbouwen of slopen? een deel van een gebouw aanpassen, zoals een schoorsteen, balkon of erker een gebouw op een andere manier gebruiken? Dan moeten uw plannen passen in het omgevingsplan van de gemeente. Wilt u hiervan afwijken? Dan vraagt u een omgevingsvergunning aan voor een ‘buitenplanse omgevingsplanactiviteit’ (BOPA). Voor het bouwen of verbouwen zelf moet u vaak ook een omgevingsvergunning aanvragen of een melding doen voor een technische bouwactiviteit. Wijst de gemeente uw verzoek af? Dan kunt u de gemeente vragen om het omgevingsplan te wijzigen. Een verzoek tot wijzigen van het omgevingsplan is ingewikkelder dan een aanvraag voor een omgevingsvergunning BOPA. Het is daarom verstandig om eerst met de gemeente te overleggen over wat voor uw situatie de beste manier is.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres. U kunt het adres van bijvoorbeeld een kennis of familielid gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente. Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

  • Externe link: Radicalisering melden

    Signalen Personen die radicaliseren keren zich af van de maatschappij. Zij kunnen afwijkend en extreem gedrag laten zien. Hiermee willen ze een bepaald doel bereiken. Deze personen kunnen bijvoorbeeld: extreme ideeën plaatsen op sociale media plannen maken om naar strijdgebieden af te reizen geweld gebruiken afstand nemen van persoonlijke relaties en contacten verbreken Contact Merkt u dat iemand in uw omgeving radicaliseert? Of heeft u overlast van deze persoon of heeft u vragen over radicalisering? Neem dan contact op met de met de ambtenaar openbare orde en veilgheid van uw gemeente via teleefoonnummer: 14 0114 of via email: openbareveiligheid@gemeentehulst.nl.

  • Externe link: Klacht over de gemeente indienen

    Iedere burger heeft het recht om een klacht in te dienen over de wijze waarop de gemeente of een medewerker zich in een bepaalde kwestie jegens hem of haar of een rechtspersoon heeft gedragen. In de praktijk gaat het vaak om gedragingen van bestuurders of medewerkers. Een klacht indienen is bijvoorbeeld mogelijk als u onheus bent behandeld, als u geen (tijdige) reactie heeft ontvangen op een brief of email of als u verkeerd bent geïnformeerd. Het bestuursorganaan is niet verplicht de klacht te behandelen als het belang van de klager of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • Externe link: Publicatieborden plaatsen

    Wanneer u publicatieborden wilt plaatsen voor het promoten van een evenement of activiteit, heeft u een vergunning nodig.

  • Externe link: Aansprakelijk stellen gemeente

    Het kan gebeuren dat u schade lijdt door de gemeente. U kunt ons dan aansprakelijk stellen. Wij beoordelen of wij inderdaad aansprakelijk zijn voor de schade. Is dit zo, dan krijgt u uw kosten deels of volledig vergoed.

  • Externe link: Wegafsluiting aanvragen (tijdelijke verkeersmaatregelen)

    U gaat bouwen, slopen of u wilt een evenementen organiseren en de straat moet hiervoor in zijn geheel of gedeeltelijk worden afgesloten? Dan heeft u hiervoor toestemming nodig.

  • Externe link: Het pachten van gemeentegrond

    De gemeente Hulst heeft percelen los land in eigendom.U kunt deze pachten. De gemeente Hulst sluit geliberaliseerde pachtovereenkomsten.

  • Externe link: Reclamebelasting

    De gemeente kan reclamebelasting heffen. Deze belasting heft de gemeente over reclame die vanaf de openbare weg zichtbaar is. Denk hierbij aan een bierreclame aan de gevel van een café of een billboard. Belangrijk om te weten is dat: het belastinggebied betreft: het gebied dat omstoten wordt door de grenzen van de gemeentelijke buurten Binnenstad Hulst, Absdaalseweg en Zoetevaart de berekening: hoe groter de reclame uiting hoe hoger het tarief. Het belastingtarief is ingedeeld in een aantal categorieen waarbij een progressief tarief gehanteerd wordt. de gemeente geen onderscheid maakt tussen particuliere en openbare grond u meestal ook een omgevingsvergunning nodig heeft om reclame te plaatsen u voor reclame boven grond van de gemeente ook precariobelasting moet betalen U kunt voor verdere informatie ook zoeken naar de verordening reclamebelasting met de juiste postcode op de volgende website: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/zoeken

  • Externe link: Informatieaanvraag Wet open overheid

    U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit staat in de Wet open overheid (Woo). De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven: U krijgt een kopie. U mag het document bekijken. U krijgt een samenvatting van de inhoud. U krijgt informatie over de inhoud. U krijgt de informatie via internet. De gemeenten en andere overheden gaan zelf ook actief informatie openbaar maken. U vindt deze informatie op het Platform open overheidsinformatie.Iedereen kan een verzoek indienen voor informatie. Er zijn uitzonderingen op de stukken die u mag inzien. Dit zijn bijvoorbeeld documenten: die over de staatsveiligheid gaan waardoor de koning en regering in gevaar komen waarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven staan waarin informatie staat over het privéleven van anderen (Wet bescherming persoonsgegevens) Ook kan de gemeente ervoor kiezen de informatie niet openbaar te maken als er een gevaar dreigt voor: handelsrelaties met andere landen of organisaties, en de economische belangen van de overheid strafzaken inspectie, controle en toezicht door de overheid als de aanvrager voordeel krijgt door voorkennis

  • Externe link: Reclame maken met een reclamevoertuig

    Bedrijven mogen reclame maken met een reclamevoertuig. Maar er zijn wel regels voor. Uw bedrijf mag bijvoorbeeld niet zomaar een voertuig met reclame erop langs de weg parkeren. U heeft daarvoor toestemming nodig van de gemeente.

  • Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente. Er zijn meerdere soorten uittreksels met verschillende gegevens. Het is belangrijk dat u weet welke gegevens u nodig heeft. Dan kan het juiste uittreksel gemaakt worden. Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens.  De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

  • Externe link: Wedstrijd organiseren op de openbare weg

    Wilt u een wedstrijd organiseren op de openbare weg? U moet hiervoor een ontheffing aanvragen. U vraagt de ontheffing aan bij de beheerder van de weg. 

  • Externe link: Het houden van hoefdieren binnen de bebouwde kom

    Het houden van hoefdieren en evenhoevigen (zoals varkens, schapen, geiten) is niet zonder meer toegestaan binnen de bebouwde kom. Deze dieren kunnen namelijk hinder en overlast veroorzaken voor de omgeving. In sommige gevallen verleent het college van burgemeester en wethouders ontheffing. Dit kan het geval zijn als de afstand naar de naastliggende woningen voldoende is en dat er maatregelen worden genomen die stankoverlast voorkomen. Een belangrijk punt is hoe u omgaat met de dierlijke mest.  

  • Externe link: Verloren en gevonden voorwerpen

    Heeft u een voorwerp gevonden? U kunt via verloren of gevonden een melding doen. Heeft u uw verloren voorwerp teruggevonden? Meld dit dan bij de gemeente. Zij verwijderen de registratie van het voorwerp. Thuis bewaren of inleveren? U kunt er voor kiezen om het gevonden voorwerp zelf te bewaren. Als u het voorwerp zelf bewaart, dan bent u de beheerder en moet u voor het eventuele onderhoud zorgen. Het voorwerp moet namelijk in de staat blijven waarin u het gevonden heeft. Levert u het voorwerp liever in bij de gemeente? Dan wordt het volgens de regels bewaard en beheerd. Sleutels en sleutelbossen Gevonden en verloren sleutels en sleutelbossen worden niet geregistreerd en vindt u dus niet terug in onderstaande lijst. Heeft u sleutels of een sleutelbos gevonden? Geeft u deze dan af bij de receptie van de gemeentewinkel te Hulst. Als u uw sleutels of sleutelbos bent verloren, kunt u bij de receptie van de gemeentewinkel te Hulst informeren of deze gevonden zijn. Brom(fietsen) Treft u een (brom)fiets onbeheerd of verwaarloosd aan op de openbare weg en valt het u op dat deze langer dan gebruikelijk blijft staan? Meld dit dan via de melding openbare ruimte. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening wordt het object verwijderd. Is uw fiets gestolen, doe dan aangifte bij de politie. Dit kan bij het politiebureau, maar u kunt uw aangifte ook online doen. Huisdieren Een gevonden of kwijtgeraakt huisdier kunt u niet via het formulier verloren of gevonden voorwerpen melden. Kwijtgeraakte of gevonden dieren meldt u bij stichting Amivedi, via de website kunnen dieren online geregistreerd worden. Dode dieren Ziet u een dood dier? Meld dit bij de gemeente via de melding openbare ruimte.