Zoekresultaten 1 - 50 van 102 resultaten
- Externe link: Naamgebruik wijzigen
Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of bent u gescheiden? U kunt bij ons aangeven met welke achternaam u door overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV etc. aangeschreven wilt worden. U kunt het wijzigen van uw naamgebruik online regelen. U heeft DigiD nodig. Let op: het wijzigen van uw naamgebruik is wat anders dan het wijzigen van uw naam. U kunt kiezen voor: Uw eigen achternaam De achternaam van uw partner Uw eigen achternaam, gevolgd door de achternaam van uw partner De achternaam van uw partner, gevolgd door uw eigen achternaam Naamgebruik wijzigen Goed om te weten Wij geven de achternaam die u gekozen heeft door aan overheidsorganisaties zoals de Belastingdienst en de SVB (Sociale Verzekeringsbank). U moet zelf instanties, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, laten weten dat uw achternaam veranderd is. U kunt ook een afspraak maken om uw naamgebruik te wijzigen. Neem geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart) mee naar de afspraak. Kosten Het wijzigen van uw naamgebruik is gratis.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-07-30
- Recht
- Externe link: Bijstandsuitkering
Als u geen werk heeft of te weinig verdient om rond te komen, dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Dit doet u bij Maatschappelijke Zaken HBEL. De bijstandsuitkering is een tijdelijk inkomen terwijl u actief naar werk zoekt. Meer informatie en aanvragen van een bijstandsuitkering via maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-18
- Sociale zekerheid
- Externe link: Exploitatievergunning horeca
Wilt u een horecabedrijf beginnen, zoals een café, hotel, snackbar of sportkantine, dan heeft u exploitatievergunning horeca nodig. Voor het aanvragen van een exploitatievergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Alcoholvergunning Meer informatie over het Bibob-onderzoek
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-10-17
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Geboorte doorgeven
Als u een kind gekregen heeft, doe dan binnen 3 dagen na de bevalling aangifte van de geboorte. Dit kan online met DigiD. U hoeft niet meer naar het gemeentehuis voor een handtekening. Wanneer aangifte doen Uw kind is geboren op U doet uiterlijk aangifte op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Geboorte doorgeven Wie mag de geboorteaangifte doen Vader, de meemoeder/duomoeder of moeder van het kind Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest, zoals een vriend of familielid Bewoner van het huis waar het kind geboren is Hoofd van het ziekenhuis of kliniek waar het kind geboren is Geboorteaangifte bij de balie U kunt de geboorte van uw kind ook doorgeven aan de balie van het gemeentehuis. Maak een afspraak en neem mee: Geldig legitimatiebewijs Bewijs van geboorte. Deze ontvangt u van de arts of verloskundige Afschrift van de erkenningsakte als het kind voor de geboorte al is erkend Akte waarin staat welke achternaam u heeft gekozen voor het kind (als u deze akte heeft gekregen) Eventueel de donorverklaring bij duo-moederschap Trouwboekje of partnerschapsboekje, als u deze heeft. U kunt uw kind daarin laten vermelden (dit is niet verplicht) Wat kost het Het doorgeven van een geboorte is gratis. Wilt u een afschrift van de geboorteakte dan betaalt u € 17,10. Achternaam kind Ouders kunnen samen de achternaam van hun 1e kind kiezen. Dat kan de achternaam van de moeder, de vader of de duomoeder zijn. De keuze kunt u voor de geboorte, tijdens de erkenning ongeboren vrucht of tijdens de geboorteaangifte maken. De gekozen achternaam geldt ook voor alle kinderen die daarna worden geboren. Kind erkennen Zie kind erkennen. Levenloos geboren kind aangeven Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet dan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Lees hoe u aangifte doet.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-03-06
- Recht
- Externe link: Vrijwilligerswerk
Zoekt u vrijwilligerswerk, bekijk dan via Versa vrijwilligerscentrale wat het aanbod is. Versa vrijwilligerscentrale bemiddelt tussen vraag en aanbod. Het aanbod is groot en gevarieerd: zoals werken met uw hoofd of handen, binnen of buiten, alleen of samen, voor vast of af en toe. Er zijn meer dan 400 vacatures. Bekijk de vacatures. In Blaricum, Eemnes en Laren zijn veel mogelijkheden om vrijwilligerswerk te doen. Zoals ondersteuning bij een cultureel centrum, kerk, sportclub of bij vrijwillige thuishulpactiviteiten. Voorbeeld van een thuishulpactiviteit is helpen bij de thuisadministratie maar ook gewoon een kopje koffie drinken of een wandeling maken. U bent automatisch verzekerd Omdat de BEL-gemeenten vrijwillige inzet belangrijk vinden en eventuele risico’s willen afdekken, zijn vrijwilligers automatisch verzekerd. Meer informatie over de vrijwilligersverzekering. Als u een werkloosheidsuitkering heeft U moet toestemming aanvragen om met behoud van uw WW-uitkering vrijwilligerswerk te doen. Zie uwv.nl voor het aanvragen van toestemming.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-05-28
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Paspoort aanvragen
Maak een afspraak om een paspoort aan te vragen. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-01-03
- Recht
- Externe link: Leerlingenvervoer
Uw kind kan door ziekte of handicap niet zelfstandig naar school reizen. Of uw kind gaat vanwege het geloof naar een school die verder weg ligt. U kunt een vergoeding voor leerlingenvervoer aanvragen. Er zijn vergoedingen voor: Reizen met het openbaar vervoer Reizen met fiets of brommer Zelf brengen en halen van uw kind met eigen vervoer Begeleiding van uw kind naar school Hoe werkt het U neemt contact met Maatschappelijke Zaken HBEL via 035 - 528 12 47 of stuur een e-mail naar leerlingenvervoer@huizen.nl We gaan eerst met u in gesprek We bespreken wat de situatie en behoefte is en wat het beste bij uw kind past Vraagt u leerlingenvervoer aan, dan ontvangt u een formulier. U stuurt dit ingevuld op en u ontvangt binnen 8 weken een besluit Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Onderwijs en wetenschap
- Externe link: Huwelijk of partnerschap melden
Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u: 18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal € 502 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 620 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal € 325 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal € 694 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in de raadzaal € 694 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 977 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 25,20 (kosten alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 84,95 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, reeds benoemd en beedigd door een Nederlandse gemeente en de rechtbank € 220 Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag, benoeming en beediging moet nog ingediend worden bij de Nederlandse gemeente en rechtbank € 414 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 10.00 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. U kunt het huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven. Heeft u en of uw partner geen DigiD? Neem dan contact op via telefoonnummer 14 035. Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 10 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen Trouwambtenaar kiezen
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-03-07
- Recht
- Externe link: Verhuizing doorgeven
Verhuist u naar of binnen Eemnes, dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. Doorgeven kan vanaf 4 weken voor de dag van verhuizing tot maximaal 5 dagen na de verhuizing. U kunt online uw verhuizing doorgeven. U heeft hier DigiD voor nodig. Verhuist u naar een andere gemeente, dan geeft u uw verhuizing door in de nieuwe gemeente. Verhuizing doorgeven U kunt uw verhuizing ook persoonlijk aan de receptie van het BEL- kantoor doorgeven. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. Wie mag een verhuizing doorgeven Iedereen die 16 jaar of ouder is Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar Ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als u op hetzelfde adres woont Echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als u op hetzelfde adres woont. Let op: heeft u een samenlevingscontract, dan moet u allebei zelf de verhuizing doorgeven Meerderjarigen voor personen die hen daarvoor gemachtigd hebben Curatoren voor de persoon die onder curatele is gesteld Verhuizen naar het buitenland (emigratie) U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland gaat wonen. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. Geef uw emigratie maximaal 5 dagen voor u vertrekt aan ons door. Dit kan online via verhuizing buitenland doorgeven. Heeft u nog vragen of opmerkingen na het doorgeven van uw emigratie? De afdeling Burgerzaken is bereikbaar via het contactformulier en helpt u graag verder. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de gezinsleden die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de receptie op het BEL-kantoor. Dit geldt ook voor minderjarigen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-02-20
- Recht
- Externe link: Ontheffing openingstijden horecabedrijf
Wilt u voor een keer afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven (hieronder vallen ook sportkantines etc.) , vraag dan een ontheffing (toestemming aan). Het formulier vraagt u op via telefoonnummer 14 035. Sluitingstijden voor horeca De meeste horecabedrijven in de gemeente mogen geopend zijn op: Zondag tot en met donderdag tussen 7:00 uur en 01:00 uur Vrijdag en zaterdag tussen 7:00 uur en 02:00 uur Voor sommige locaties kunnen andere reguliere (vroegere) sluitingstijden gelden. Ook voor deze horecabedrijven moet u een ontheffing aanvragen als u een keer van die reguliere tijden wilt afwijken. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-05-01
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Ondersteuning om te sporten
Gemeente Eemnes vindt het belangrijk dat alle inwoners kunnen sporten en bewegen. Er zijn verschillende mogelijkheden om te sporten in de gemeente. Sporten met een handicap Sporten en bewegen met een handicap via unieksporten.nl BEL Sportief en Gezond Voor aangepast sporten, sportaanbod, senioren, sportevenementen, jeugd en sporten en vakantie-activiteiten zie BEL Sportief en Gezond Bijdrage voor kinderen die sporten Het Jeugdfonds Sport en Cultuur is er voor kinderen tot en met 17 jaar die een financiële bijdrage kunnen aanvragen voor bijvoorbeeld contributie of sportkleding Via meedoenhbel.nl kunt u ook een bijdrage aanvragen voor de sport of hobby van uw kind Bijdrage voor volwassenen vanaf 18 jaar Via het Volwassenfonds Sport en Cultuur kunt u een extra financiële bijdrage aanvragen voor bijvoorbeeld contributie of sportkleding
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-08-06
- Cultuur en recreatie
- Externe link: Jeugdhulp
Jeugdhulp is hulp bij opvoeden en opgroeien. Maar ook jeugdbescherming, jeugdreclassering, aanpak van kindermishandeling, geestelijke gezondheidszorg en zorg voor kinderen met een lichte verstandelijke beperking. Voor vragen en meer informatie over jeugdhulp kunt u terecht bij het Jeugd- en Gezinsteam (JGT) Eemnes. De hulp van het JGT Eemnes is gratis en u heeft er geen verwijzing voor nodig.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Inkopen en aanbesteden
Meer informatie over het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente via belcombinatie.nl.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-24
- Recht
- Externe link: Buitenlandse akte inschrijven
U kunt een buitenlandse Burgerlijke stand-akte zoals een geboorteakte, huwelijksakte, partnerschapsakte of overlijdensakte, inschrijven in de registers van de burgerlijke stand. Inschrijven van een buitenlandse akte doet u bij de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen online. Zie denhaag.nl voor het inschrijven van een buitenlandse akte. Als u ingezetene bent in Nederland, dan moet deze akte verwerkt worden in de Basis Registratiepersonen (BRP). Dit moet in de gemeente worden gedaan waar u woont. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 035.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-21
- Recht
- Externe link: Steiger, container of bouwkraan plaatsen
Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Een melding doet u uiterlijk 10 dagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt kunnen we uw aanvraag afwijzen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht. Melden van objecten op gemeentegrond Kosten U betaalt geen kosten.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Externe link: Echtscheiding inschrijven
Als u wilt scheiden heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u een echtscheidingsverzoek in bij de rechtbank. Als de procedure is afgerond stuurt uw advocaat de documenten naar de gemeente om de echtscheiding in te laten schrijven. Beëindiging geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kan zonder een rechter ontbonden worden. Dit kan alleen als u het allebei eens bent. De beëindiging van een geregistreerd partnerschap gebeurt dan door een overeenkomst bij een notaris of advocaat. Heeft u kinderen dan vindt beëindiging via de rechter plaats. Kosten Een echtscheiding inschrijven is gratis. Voor een echtscheidingsakte betaalt u € 17,10. U vraagt dit aan met een Afschrift burgerlijke stand.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-12-24
- Recht
- Externe link: Identiteitskaart kwijt of gestolen
Bent u uw identiteitskaart kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is uw ID-kaart gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing ID-kaart doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw identiteitskaart kwijt bent, vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-07-30
- Recht
- Externe link: Aangifte levenloos geboren kind
Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet hiervan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Maak voordat u langskomt eerst telefonisch een afspraak via 14 035. U neemt mee naar de afspraak Geldig legitimatiebewijs Verklaring van arts of verloskundige over het overlijden van uw kind Doktersverklaring of verklaring van bevalling bij een zwangerschap korter dan 24 weken Trouwboekje of partnerschapsboekje als u de geboorte of het overlijden hierin wilt laten bijschrijven Eventueel een akte van erkenning als er geen huwelijk of partnerschap is Wie mag aangifte doen Vader of moeder Iemand anders die bij de bevalling aanwezig was Medewerker van het ziekenhuis of uitvaartverzorger Als uw kind kort heeft geleefd Als uw kind binnen 3 dagen na de geboorte is overleden, doet u: Geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren Overlijdensaangifte in de gemeente waar uw kind is overleden
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Recht
- Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)
U betaalt Onroerendezaakbelasting (OZB) als u eigenaar van een woning of (bedrijfs)pand bent. Als u een bedrijfspand gebruikt betaalt u ook onroerendezaakbelasting. Elk jaar wordt uw woning of (bedrijfs)pand getaxeerd. Hoe hoog de OZB is hangt af van de WOZ-waarde van uw woning of (bedrijfs)pand. Tarieven Kijk op baarn.nl voor de tarieven en het betalen van OZB. Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-18
- Financiën
- Externe link: Incidentele festiviteit organiseren
Als bedrijf, school of vereniging moet u zich houden aan de geluidsnormen die gelden. Per jaar mag u hier 12 keer van afwijken. Bijvoorbeeld als u een feest organiseert met versterkte muziek waarbij u de geluidsnormen overschrijdt. U hoeft geen vergunning aan te vragen, maar moet dit feest (incidentele festiviteit) wel melden. U heeft DigiD nodig om uw feest te melden. Voorwaarden Tijdens het feest moeten ramen en deuren gesloten zijn U moet het feest minimaal 2 weken van te voren bij de gemeente melden Festiviteit melden Goed om te weten Organiseert u het feest buiten dan gelden er andere geluidsnormen en kan het zijn dat u een vergunning moet aanvragen. Kosten Geen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie neem dan contact op via telefoonnummer 14 035.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-21
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Iets verloren of gevonden
Iets gevonden of verloren? Kijk dan op de landelijke website verlorenofgevonden.nl. Afgeven bij de gemeente U kunt een gevonden voorwerp ook afgegeven bij de gemeente. Wij bewaren en registreren het op verlorenofgevonden.nl. Goed om te weten Hoelang iets wordt bewaard is afhankelijk van de waarde van het voorwerp. Het voorwerp bewaren we minimaal 3 maanden. Daarna wordt het van de website afgehaald. Kleine verloren voorwerpen worden niet altijd geregistreerd. Zoals sleutels, kinderspullen etc. We bewaren het voorwerp 3 maanden en daarna wordt het vernietigd. Voorwerpen die door de vinder op verlorenofgevonden.nl zijn geregistreerd en thuis worden bewaard, hebben een langere bewaartermijn. Is deze bewaartermijn voorbij dan brengen we de vinder op de hoogte dat het voorwerp van de website wordt verwijderd. Rijbewijs, paspoort en bankpas Rijbewijzen, bankpassen, ID- kaarten en paspoorten die niet binnen 24 uur worden opgehaald, worden vernietigd of sturen we terug naar de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer).
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Recht
- Externe link: Rijbewijs aanvragen
Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen binnen onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden. Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-02-18
- Verkeer
- Externe link: Ongedierte melden
Overlast van ratten in de openbare ruimte (gemeentegrond) kunt u bij ons melden. We onderzoeken eerst de situatie. Als het nodig is nemen we maatregelen. Dat doen we samen met bewoners en bijvoorbeeld de woningcorporatie. Ongedierte op eigen terrein U moet ongedierte op eigen terrein zelf bestrijden. Kijk voor tips op: Milieucentraal.nl of Kad.nl (Kennis- en Adviescentrum Dierplagen) U kunt ook een bestrijdingsbedrijf inschakelen. Wespen in de openbare ruimte (op gemeentegrond) bestrijden we als deze een gevaar vormen voor de omgeving.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Huisvesting
- Externe link: Verklaring omtrent gedrag (VOG)
Een VOG is een bewijs van goed gedrag. U heeft het bewijs nodig als u een nieuwe baan krijgt of gaat werken in de kinderopvang of het onderwijs. Ook voor een visum of emigratie kunt u een VOG nodig hebben. Maak een afspraak voor het aanvragen van een VOG. Neem het ingevulde aanvraagformulier en uw identiteitsbewijs mee. Afspraak maken VOG aanvragen via uw werkgever Werkgevers kunnen een VOG rechtstreeks aanvragen bij de Dienst Justis. U heeft als werkgever eHerkenning nodig U ontvangt vervolgens een e-mail van de Dienst Justis met de mededeling dat voor u een VOG wordt aangevraagd Via een link in deze e-mail ziet u uw gegevens. U moet inloggen met uw DigiD en bevestigen dat uw gegevens kloppen Iemand anders machtigen Iemand anders kan voor u een VOG aanvragen. Deze persoon moet u dan wel machtigen door een schriftelijke machtiging op te stellen. De gemachtigde moet persoonlijk langskomen bij de gemeente en neemt dit mee: Schriftelijke machtiging Geldig legitimatiebewijs Kopie van uw geldig legitimatiebewijs Kosten € 41,35 VOG voor vrijwilligers Werkt u als vrijwilliger met minderjarigen of met mensen met een verstandelijke beperking, dan kunt u de VOG gratis aanvragen.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-07-02
- Recht
- Externe link: Gezondheidsverklaring
Een gezondheidsverklaring is een verklaring over uw gezondheid voor uw rijbewijs. U heeft een gezondheidsverklaring nodig als: U 75 jaar of ouder bent en uw rijbewijs wilt aanvragen of verlengen Uw groot rijbewijs wilt verlengen(categorie C, D of E) Uw buitenlands rijbewijs van buiten de Europese Unie wilt omwisselen Een rijbewijs heeft die om medische redenen korter geldig is dan normaal U vraagt de gezondheidsverklaring aan via het CBR. U logt in met DigiD. Gezondheidsverklaring aanvragen
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Verkeer
- Externe link: Hondenbelasting
U betaalt hondenbelasting als u 1 of meer honden heeft. U moet uw hond(en) aanmelden. Heeft u geen hond meer dan kunt uw hond afmelden. U krijgt dan een deel of helemaal het bedrag van uw hondenbelasting terug. Zie baarn.nl voor de tarieven hondenbelasting en hoe u uw hond aan-of afmeldt. Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-18
- Financiën
- Externe link: Hulp bij het huishouden
Heeft u vanwege uw leeftijd, ziekte of een handicap moeite met het doen van uw huishouden? Mogelijk komt u in aanmerking voor huishoudelijke hulp. Kijk voor meer informatie en aanvraag op maatschappelijkezaken.nl. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-05-28
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Bezwaar maken
Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt. U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer Datum waarop u het bezwaar schrijft Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit Uw handtekening Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar: BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om een voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-08-19
- Recht
- Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats
U bent gehandicapt en bestuurt een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig. U heeft al een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen als u niet op eigen terrein kunt parkeren. De parkeerplaats is op kenteken en in de buurt van uw woning. Alleen u mag uw auto op deze gehandicaptenparkeerplaats neerzetten. Voorwaarden U bent in het bezit van een geldige gehandicaptenparkeerkaart U bent de bestuurder van een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig U kunt niet parkeren op eigen terrein U woont in de gemeente Eemnes U heeft DigiD nodig voor het online aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats. Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Kosten Geen. Wijziging doorgeven Wijzigt uw kenteken of moet uw gehandicaptenparkeerplaats veranderd worden, geef dit dan aan ons door. Stuur een e-mail naar info@eemnes.nl.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Verkeer
- Externe link: Bijzondere bijstand
Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. Zoals zorgkosten of woonkosten. Heeft u een laag inkomen dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen. Vraag bijzondere bijstand aan voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft, dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: De onverwacht hoge kosten echt nodig zijn U genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen Aanvragen Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 035 528 12 47 voor het aanvragen van bijzondere bijstand. Voorwaarden U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u: In Eemnes woont Nederlander bent of een geldige verblijfsvergunning heeft 18 jaar of ouder bent Niet genoeg inkomen of eigen vermogen heeft om de kosten te kunnen betalen Kunt bewijzen dat de kosten noodzakelijk en onverwacht zijn De kosten nog niet gemaakt heeft voordat u bijzondere bijstand aanvraagt De kosten moet maken door bijzondere of dringende omstandigheden De kosten niet kunt uitstellen De kosten niet op een andere manier vergoed krijgt, bijvoorbeeld via uw zorgverzekering of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-18
- Sociale zekerheid
- Externe link: Rijbewijs verlengen of uitbreiden
U kunt uw rijbewijs online verlengen of uitbreiden met een categorie via de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). U heeft hier DigiD voor nodig. Als u online verlengt, hoeft u maar 1 keer in plaats van 2 keer naar het gemeentehuis te komen. U kunt uw rijbewijs na 2 werkdagen bij ons afhalen. U krijgt een e-mail van de RDW als uw rijbewijs klaar is. U hoeft geen afspraak te maken voor het afhalen van uw rijbewijs. Rijbewijs verlengen Lukt het u niet om uw rijbewijs online via het RDW te verlengen of heeft u geen DigiD? Maak dan een afspraak om uw rijbewijs bij de balie van de gemeente te verlengen of uit te breiden. Meenemen U moet uw oude rijbewijs meenemen als u uw nieuwe rijbewijs komt ophalen. Kosten Verlengen rijbewijs € 51,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 39,65 Gezondheidsverklaring € 44,50 Hoe lang geldig Rijbewijs tot 65 jaar: 10 jaar geldig Rijbewijs vanaf 70 jaar en ouder: 5 jaar geldig Rijbewijs C, D: 5 jaar geldig Rijbewijs tussen 65 en 70 jaar: tot uw 75ste verjaardag geldig Rijbewijs met beperkende maatregelen: maximaal 10 jaar geldig Zie ook Rijbewijs kwijt of gestolen Eerste keer rijbewijs aanvragen Buitenlands rijbewijs omwisselen Gezondheidsverklaring
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-02-18
- Verkeer
- Externe link: Monument verbouwen
Een monument is een beschermd gebouw. U mag een monument niet zomaar verbouwen, restaureren of slopen. Rijksmonument verbouwen U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een rijksmonument te veranderen, te herstellen of te slopen. Ook voor het gebruik van een monument gelden regels. Functies waarbij er schade ontstaat aan het monument zijn niet toegestaan. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Gemeentelijk monument verbouwen Een gemeentelijk monument is een onroerend goed (inclusief de grond) dat van: Algemeen (lokaal) belang door schoonheid Betekenis voor de wetenschap heeft Cultuurhistorische waarde heeft U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig om een gemeentelijke monument te veranderen, te herstellen of te slopen. Maar ook het gebruiken of laten gebruiken waardoor het ontsiert of in gevaar gebracht wordt, mag niet zonder vergunning. In al deze gevallen heeft u een omgevingsvergunning nodig. Een omgevingsvergunning vraagt u aan via omgevingsloket.nl. Onderhoud gemeentelijke monument Voor standaard onderhoud aan uw monument heeft u geen omgevingsvergunning nodig. Denk aan schilderwerk. U moet u in sommige gevallen wel rekening houden met de originele kleuren. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. De tarieven vindt u in de legesverordening. Deze kunnen uit meerdere activiteiten bestaan. De kosten van de verschillende activiteiten worden bij elkaar opgeteld en vormen samen het totaalbedrag. Meer informatie Of uw gebouw of object een monumentenstatus heeft, controleert u in het Rijksmonumentenregister Subsidie voor rijksmonumenten (geen woonhuis) Lening voor onderhoud rijksmonument (Restauratiefonds-hypotheek)
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-05-07
- Huisvesting
- Externe link: Groenstrook kopen
Grenst uw eigen grond aan een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Soms kunt u die grond kopen. Let op: u mag niet zonder toestemming de grond van de gemeente gebruiken om daar bijvoorbeeld op te bouwen. Verzoek indienen Stuur uw verzoek om een groenstrook te kopen naar info@belcombinatie.nl ter attentie van Vastgoed en Grondzaken. Stuur ook een situatieschets mee waarop de grond staat aangegeven en wat uw plannen zijn. Het in behandeling nemen van uw aanvraag duurt 8 weken. Contact Heeft u vragen over de kosten van een stuk openbaar groen of andere grond van de gemeente? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar info@belcombinatie.nl.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Recht
- Externe link: Bezwaar maken gemeentelijke belastingen
Bent u het niet eens met de aanslag gemeentelijke belastingen of WOZ-beschikking, maak dan bezwaar. Bezwaar maken doet u binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Zie baarn.nl hoe u bezwaar maakt tegen de gemeentelijke belastingen. Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-18
- Financiën
- Externe link: Urgentieverklaring voor woning
Wachttijden voor een sociale huurwoning zijn lang. In bijzondere situaties kan het nodig zijn dat u voorrang krijgt bij het vinden van een sociale huurwoning. U moet daarvoor een urgentieverklaring aanvragen. Let op: u krijgt niet zomaar een urgentieverklaring. U moet strikte voorwaarden voldoen. Een urgentie aanvragen kost eenmalig € 60 ook als u uiteindelijk géén urgentie krijgt. Hoe werkt het Stap 1: bekijk goed of u aan de voorwaarden voldoet. Belangrijkste voorwaarden en regels zijn: U bent 18 jaar of ouder, woont legaal in Nederland U bent ingezetene van de gemeente Eemnes U zit in een noodsituatie die snel moet worden opgelost U heeft alles geprobeerd om zelf een oplossing te vinden maar dat lukt niet U bent niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het woonprobleem Het jaarlijkse inkomen van uw huishouden is minder dan € 44.035 is (1 persoonshuishouden) of minder dan € 48.625 is (2 of meerpersoonshuishouden) U staat ingeschreven bij WoningNet Eemvallei en reageert actief op het woningaanbod in de hele regio Eemvallei U voldoet aan minimaal 1 van de urgentiecriteria Stap 2: u neemt contact op met de urgentiefunctionaris: Heeft u de voorwaarden en regels goed doorgelezen en denkt u dat in aanmerking komt voor een urgentie? Neem dan contact op met de urgentiefunctionaris. De urgentiefunctionaris helpt bij het verzamelen van de documenten en adviseert u over uw kans op urgentie. U maakt na gesprek met de urgentiefunctionaris de keuze om echt een urgentieaanvraag in te dienen. Vul het formulier in voor contact met de urgentiefunctionaris. Stap 3: de urgentiecommissie besluit of u urgentie krijgt: U heeft een advies gekregen van de urgentiefunctionaris en u kiest ervoor om een urgentie aan te vragen U heeft de bijdrage van € 60 betaalt De urgentiefunctionaris maakt uw urgentiedossier: bestaande uit de door u aangeleverde documenten en een verslag van de urgentiefunctionaris U krijgt de mogelijkheid om schriftelijk te reageren op het verslag, mochten er fouten in staan of informatie ontbreekt De urgentiefunctionaris stuurt uw dossier naar de urgentiecommissie U ontvangt binnen 6 weken een besluit van de urgentiecommissie waarin staat of u urgentie krijgt of niet Goed om te weten U krijgt alleen urgentie als er een noodsituatie is, of deze dreigt binnenkort te ontstaan U kunt het woonprobleem niet zelf oplossen U bent niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het woonprobleem Het jaarlijkse inkomen van uw huishouden is minder dan € 44.035 is (uw huishouden bestaat uit 1 persoon) of is minder dan € 48.625 is (uw huishouden bestaat uit meer dan 1 persoon) U staat ingeschreven bij WoningNet Eemvallei en reageert actief op het woningaanbod in Eemnes en de rest van de regio Eemvallei U kunt urgentie krijgen, als er sprake is van een: Medische indicatie: Een snelle oplossing van uw woonprobleem is om medische redenen noodzakelijk. Uw medische situatie kan daarvoor worden onderzocht of U heeft een Wmo indicatie om te verhuizen en een verhuizing is de snelste en goedkoopste manier om uw woonprobleem op te lossen Sociale indicatie: Relatiebreuk met 1 of meer inwonende, minderjarige kinderen of Ernstige financiële problemen buiten uw schuld om waardoor u de woonlasten niet meer kunt opbrengen en u zorg draagt voor minimaal één minderjarig kind. Uw financiële zorgen zijn niet ontstaan door relatiebeëindiging of Onaanvaardbare situaties waarbij het gaat om dreigende dakloosheid door plotselinge overmacht buiten eigen schuld zoals calamiteiten waardoor uw woning onbewoonbaar is geraakt Plaatselijke brandweerlieden: U bent minimaal 2 jaar actief bij de brandweerpost Eemnes en beschikt over een afgeronde opleiding manschap. Bij uw aanvraag moet een motivatie van de commandant aangeleverd worden waaruit blijkt dat uw urgentie noodzakelijk is voor de bezetting van de brandweerpost
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Huisvesting
- Externe link: Kinderopvang starten
U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau leiden als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voordat u start met het opvangen van kinderen, voert de inspectie Kinderopvang een onderzoek uit. Daarna ontvangt u bericht of u mag starten met de kinderopvang. Als u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang wilt beginnen zijn er een aantal verplichtingen. Zoals: Verklaring omtrent Gedrag (VOG) aanvragen Aanmelden bij Geschillencommissie Kinderopvang Kinderopvang inschrijven bij gemeente Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie en hoe u de verplichtingen regelt. Gastouder worden Als u gastouder wilt worden moet u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Een medewerker van het gastouderbureau meldt u dan aan bij de gemeente. Zie ook meer informatie over gastouder worden via rijksoverheid.nl. Kosten € 642,50 voor het starten als gastouder € 2542,50 voor het starten van een kinderopvang Meer informatie Neem contact op met de gemeente als u vragen heeft of meer informatie wilt. Bel telefoonnummer 14 035.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-27
- Sociale zekerheid
- Externe link: Collectevergunning
Als u geld wilt inzamelen voor een goed doel heeft u een vergunning nodig. Aanvragen U vraagt de collectevergunning minimaal 4 weken voor dat u gaat collecteren aan Uw organisatie staat niet ingeschreven in het CBF en uw collecte staat niet in het collecterooster U moet kunnen aantonen dat u geld gaat inzamelen voor een goed doel Voor het aanvragen heeft u DigiD of eHerkenning nodig Collectevergunning aanvragen Goed om te weten U moet aantonen dat het geld dat inzamelt ook aan het genoemde doel wordt besteed. Bij het beoordelen van uw aanvraag kijken we of de periode waarin u wilt collecteren, past in het collecteplan. Let op: staat uw organisatie ingeschreven bij het CBF (Centraal Bureau voor Fondsenwerving) en staat uw collecte in het collecterooster, dan heeft u geen vergunning nodig. Kosten Geen. Handige links Centraal Bureau voor Fondsenwerving (CBF)
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-21
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Vacatures
Wil je werken bij de gemeente Eemnes? Voor de meeste functies kom je dan in dienst van de BEL Combinatie. Bij de BEL Combinatie werk je voor 3 gemeenten tegelijk: Blaricum, Eemnes en Laren. De BEL Combinatie verzorgt de dienstverlening en het beleid voor de 3 gemeenten. Bij de BEL Combinatie wordt met veel energie en plezier gewerkt voor de 3 mooie dorpen. Bij de BEL vind je de juiste combinatie van talent en professionaliteit. Bekijk de vacatures en maak eventueel een koffieafspraak om de BEL Combinatie beter te leren kennen.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-05-01
- Bestuur
- Externe link: Afvalkalender
Op de afvalkalender van PreZero ziet u wanneer uw huishoudelijk afval wordt opgehaald. Vul uw postcode en huisnummer in. U ziet dan wanneer welk afval PreZero ophaalt. Ophaaldagen afval bekijken AfvalWijzer app De afvalkalender van PreZero is ook te downloaden via een app: Voor iOS (Apple iPhone en iPad) via de App Store Voor Android via de Google Play Store
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-27
- Natuur en milieu
- Externe link: WOO-verzoek
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. Het is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Het uitgangspunt van de Woo is openbaarheid van informatie. Bepaalde informatie is openbaar beschikbaar, zoals verslagen van de gemeenteraadsvergaderingen en besluiten van de colleges van burgemeester en wethouders. Sommige informatie moet (tijdelijk) geheim blijven. Zoals vertrouwelijke gegevens over bedrijven of grondverkopen. U kunt een Woo-verzoek indienen als de informatie te maken heeft met een publieke taak. Woo-verzoek per e-mail Stuur uw Woo-verzoek bij voorkeur via e-mail naar info@eemnes.nl. Woo-verzoek via brief Lukt het niet om uw Woo-verzoek via e-mail te sturen, dan kunt u deze per post indienen. Stuur uw brief naar Gemeente Eemnes, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Geef in uw verzoek aan over welk onderwerp het gaat en welke documenten u wilt ontvangen. Vermeld ook uw naam en adres. Geef ook uw telefoonnummer door. Zo kunnen wij bij vragen over uw verzoek contact met u opnemen. Besluit gemeente Volgens de wet heeft de gemeente 4 weken de tijd om uw verzoek te behandelen. Als wij u Woo-verzoek hebben ontvangen, ontvangt u een bevestiging. Als er nog vragen zijn, neemt de behandelaar binnen 2 weken contact op. Soms zijn 2 weken niet genoeg om de gewenste informatie bij elkaar te zoeken. Wij kunnen dan afspraken met u maken over welke informatie u als eerste wilt ontvangen. Kosten Let op: voor het maken van kopieën van documenten kunnen we kosten in rekening brengen. Contactpersoon In de Woo is ook vastgelegd dat gemeenten een contactpersoon moeten hebben. De contactpersoon is er om al uw vragen te beantwoorden over de Woo. Heeft u vragen, bel telefoonnummer 14 035.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-24
- Bestuur
- Externe link: Reclameborden of spandoeken plaatsen
Vraag een vergunning aan als u spandoeken in de gemeente wilt plaatsen. U kunt voor maximaal 2 spandoeken een vergunning aanvragen voor een periode van maximaal 2 weken. U heeft DigiD nodig voor het aanvragen van een vergunning. Vergunning aanvragen Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen. Goed om te weten Spandoeken: Voor spandoeken in de gemeente zijn vaste locaties aangewezen: • Vlakbij de Werf • Wakkerendijk Een medewerker van de gemeente hangt de spandoeken op. De spandoeken moeten van luchtdoorlatend materiaal zijn. Het maximumformaat van een spandoek is 4 bij 1 meter. U mag geen spandoeken plaatsen die reclame voor uw (commerciële) bedrijf maken. Kosten Het tarief voor het in behandeling nemen van uw aanvraag € 117,90. Reclameborden ESH Media biedt ruimte voor reclameborden langs de openbare weg in Eemnes. Voor meer informatie kunt u eshmedia.nl bezoeken. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-05-12
- Externe link: Standplaatsvergunning
U heeft een standplaatsvergunning nodig als u in de gemeente iets wilt verkopen vanuit een kraam of wagen. Zoals een viskraam of bloemenstal. Aanvragen Voor meer informatie of aanvragen van een standplaatsvergunning, neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-21
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Alcoholvergunning
U heeft een alcoholvergunning nodig om alcoholische dranken te mogen schenken. De vergunning is verplicht voor: Horeca Vereniging en stichting U heeft naast de alcoholvergunning, ook een exploitatievergunning nodig. Aanvragen Voor het aanvragen van een alcoholvergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Voor het verkopen van (sterke) alcoholische drank, zoals in een slijterij, heeft u ook een alcoholvergunning nodig. U hoeft geen exploitatievergunning aan te vragen. Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Exploitatievergunning horeca Meer informatie over de Wet Bibob via justis.nl
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-10-17
- Zorg en gezondheid
- Externe link: Melding openbare ruimte
Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Ziet u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan: Afval of vuilnis op straat Afvalcontainer kwijt Dode dieren in de openbare ruimte Extra afvalcontainer aanvragen Graffiti Kapot speeltoestel Losse stoeptegel of gat in de weg Onveilige situaties Overhangend groen Overlast Vernieling Volle afvalbakken Geef duidelijk aan waar het is en voeg eventueel foto’s van de situatie en omgeving toe. Melding doen Kapotte straatverlichting Storingen aan straatlantaarns meldt u bij City Tec. Geef ook het nummer van de straatlantaarn door. Het nummer vindt u op ooghoogte van de straatlantaarn.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Bestuur
- Externe link: Bladafval
Wanneer het herfst is verwijdert de gemeente, waar het echt nodig is, gevallen blad van de openbare gazons en de straten. Waar het kan, laten we het blad liggen. Bijvoorbeeld in perken. Gevallen blad is goed voor de biodiversiteit. Biodiversiteit is alles wat leeft: dieren, planten, bacteriën en schimmels. Let op: u moet het blad zelf uit eigen tuin opruimen en wegbrengen. Leg het niet op gemeentegrond. Wat kunt u zelf doen Maak van gevallen bladeren bladcompost. Voeg de compost toe aan uw tuingrond en verbeter de structuur en stimuleer het bodemleven Doe de bladeren in de Gft-container Breng grote hoeveelheden bladafval naar het recyclingstation in Baarn. Zie adres en openingstijden Tips Wist u dat bladeren uw (vaste) planten kunnen beschermen tegen de winterse kou? Gevallen blad biedt een goede schuilplaats voor dieren in uw tuin Bladafval kan het gras van uw gazon verstikken. Houd daarom wel het gazon vrij van blad om uw gras te beschermen We adviseren om gevallen blad van de hulstboom op te ruimen. Hulst kan last hebben van een schadelijke schimmel. Afvoerput op straat verstopt Ondanks de inzet van onze medewerkers kunnen afvoerputten op straat verstopt raken met bladafval. U kunt een handje helpen door het bladafval weg te halen. Ziet u een onveilige situatie? Doe dan een melding bij ons.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-11-05
- Natuur en milieu
- Externe link: Individuele inkomenstoeslag
Als u langer dan 3 jaar geen of weinig inkomen heeft, dan kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen. De toeslag vraagt u aan via Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijke Zaken HBEL is er voor de inwoners van de gemeente Blaricum, Eemnes, Laren en Huizen.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-20
- Sociale zekerheid
- Externe link: Afvalstoffenheffing
U betaalt afvalstoffenheffing voor het ophalen, afvoeren en het verwerken van huishoudelijk afval. Elk jaar ontvangt u in februari de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen. Daar staan onder andere de kosten voor de afvalstoffenheffing op. Tarieven Zie baarn.nl voor de tarieven (kosten) van afvalstoffenheffing. Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2024-06-18
- Natuur en milieu
- Externe link: Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)
Een uittreksel persoonsgegevens is een bewijs dat u staat ingeschreven in de gemeente. Op het uittreksel staan uw naam, geboortedatum, geboorteplaats, adres en een aantal aanvullende gegevens. U vraagt het uittreksel online aan met DigiD. Binnen enkele dagen ontvangt u het uittreksel per post. Voor wie een Uittreksel BRP aanvragen Voor uzelf Voor uw inwonende kind tot 18 jaar Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan met een ondertekende brief waarin u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden Uittreksel BRP aanvragen Heeft u geen DigiD, vraag het uittreksel dan aan bij de balie van de gemeente. Maak een afspraak en neem een geldig legitimatiebewijs mee. Iemand machtigen Kunt u niet persoonlijk langskomen, dan kunt u iemand anders (een meerderjarige) machtigen met een schriftelijke machtiging. De persoon die u machtigt moet een geldig legitimatiebewijs van zichzelf en (een kopie van) uw legitimatiebewijs meenemen. In de schriftelijke machtiging staat uw toestemming tot machtiging, de reden van uw aanvraag, uw handtekening en die van de gemachtigde. U bent advocaat of notaris Vraag het uittreksel online aan met eHerkenning. U moet voldoen aan deze voorwaarden: U bent bevoegd om de informatie aan te vragen U hebt de informatie nodig om uw werk uit te voeren Kosten € 16,60
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-03-07
- Recht
- Externe link: Strooien bij gladheid
Vanaf eind oktober tot april strooit de gemeente, wanneer het glad is, zout over de wegen in Eemnes. Er wordt gestrooid bij sneeuw, ijzel of wanneer de temperatuur onder het vriespunt komt. Dit doen we zowel overdag als in de nacht. Waar wordt gestrooid? Wanneer het glad is of dreigt te worden, strooit de gemeente strooizout op vaste routes. De gemeente strooit eerst op de belangrijkste wegen. Dit zijn: Hoofdwegen Toegangswegen tot wijken en buurten Busroutes Fietspaden Als de gladheid aanhoudt, wordt ook gestrooid op: Bushaltes Scholen Zorg- en bejaardenhuizen Winkelcentra Het is helaas niet mogelijk om elke straat in de gemeente te strooien of sneeuwvrij te maken. Daarom ligt de nadruk op gebieden waar het meeste verkeer komt. Let op: ook als er gestrooid is, kan het nog glad zijn. Blijf alert en pas uw snelheid aan op de weersomstandigheden. Wat kunt u zelf doen? Maak de stoep of het voetpad voor uw woning of bedrijf zo snel mogelijk sneeuwvrij. Dit zorgt voor veiligheid voor voetgangers en voorkomt gevaarlijke situaties. Bij bouwmarkten en tuincentra kunt u strooizout kopen. De gemeente verkoopt geen strooizout. Bekijk de strooiroutes Een algemeen beeld van de strooiroutes vindt u in onderstaande afbeelding. Heeft u aan de hand van deze kaart nog aanvullende vragen? Of kunt u de kaart niet zien? Stuur dan een e-mail naar info@eemnes.nl.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-01-28
- Verkeer
- Externe link: Producten op straat verkopen
U heeft geen vergunning nodig als u: Producten op straat of aan huis wilt verkopen zonder dat u daarbij gebruikt maakt van een kraam of verkoopwagen Donateurs wilt werven Uw diensten wilt aanbieden op straat of aan huis U moet u zich wel aan regels houden. Zie hiervoor artikelen 5.13, 5.14 en 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.
- Bron: Eemnes (Gemeente)
- 2025-04-29
- Openbare orde en veiligheid