Zoekresultaten 1 - 50 van 108 resultaten

  • Externe link: Omgevingsvergunning of sloopmelding, gebouw of woning (gedeeltelijk) slopen

    Wilt u iets slopen? Dan moet u een mogelijk een sloopmelding doen of een omgevingsvergunning aanvragen.

  • Externe link: Briefadres aanvragen of verlengen

    Briefadres aanvragen of verlengen

  • Externe link: Afval, bedrijfsafval

    U bent zelf verantwoordelijk voor de inzameling van bedrijfsafval  Wat te doen: zie Werkwijze

  • Externe link: Honden

    Binnen de bebouwde kom moeten alle honden aan de lijn (uitgezonderd de losloopplaatsen).In het buitengebied is er geen aanlijnplichtDe gemeente heeft plaatsen aangewezen waar honden los mogen lopen (zie overzicht bij Voorwaarden).Buiten de bebouwde kom mogen honden loslopen, tenzij anders aangegeven.U bent verplicht overal de poep van uw hond op te ruimen (ook op losloopplaatsen). Hondenpoepzakjes kunt u ophalen bij de gemeente.In de gemeente Teylingen betaalt u geen hondenbelasting. Bekijk het filmpje over het hondenbeleid Meld overlast bij de gemeente Zijn de prullenbakken voor hondenpoep vol? Heeft u overlast van loslopende honden of hondenpoep? Maak hiervan een melding via Fixi. Boete bij niet nakomen opruim- en aanlijnplicht Het is overal verplicht om hondenpoep op te ruimen. Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA) controleren regelmatig of dit gebeurt. Laat u uw hond uit of loslopen op een plek waar dit niet mag? Of ruimt u de poep van uw hond niet op? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u een handicap en heeft u een geleidehond? Dan geldt de opruimplicht niet.  Bij een overtreding wordt eerst een waarschuwing gegeven. Als de dezelfde overtreding zich herhaalt, wordt er een proces verbaal opgemaakt. De boete voor het niet opruimen van hondenpoep is € 140,-. De boete voor het los laten lopen van een hond binnen de bebouwde kom bedraagt € 95,-. De boete voor honden die aanwezig zijn op plaatsen waar dit niet is toegestaan, bijvoorbeeld een kinderspeelplaats of het stiltegebied op Koudenhoorn is ook € 140,-.

  • Externe link: Aangifte van overlijden

    De aangifte van overlijden wordt gedaan in de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger deze aangifte, maar een nabestaande mag dit ook doen.   Wilt u als nabestaande de aangifte doen, neem dan telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 0252 voor een afspraak. Neem bij de aangifte een geldig legitimatiebewijs mee en de verklaring van overlijden (via arts). Neem het trouwboekje van de overledene mee als u het overlijden daarin wilt laten vastleggen.   Info voor uitvaartverzorgers  U kunt digitaal aangifte doen. Gebruik hiervoor de knop 'afspraak maken' op deze pagina. Uitvaartverzorgers kunnen ook aangifte doen via de mail. Heeft u niet eerder in deze gemeente via de mail aangifte gedaan, neem dan telefonisch contact op met burgerzaken via telefoonnummer 14 0252. 

  • Externe link: Evenementenvergunning

    Als u een evenement wilt organiseren, heeft u in veel gevallen een vergunning nodig. Doe de vergunningscheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Een evenement is een activiteit die voor het publiek toegankelijk. Jaarlijks in de maand maart kunt u een aanvraag voor een evenementenvergunning indienen voor het organiseren van de najaarsfeesten met kermis in Sassenheim en Voorhout, zie de voorwaarden.Een aanvraag voor een speelvergunning voor een circus moet ingediend worden voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de vergunning wordt aangevraagd, zie de voorwaarden.LET OP: het gebruik van ballonnen en lachgas is in de gemeente Teylingen verboden.

  • Externe link: Planschade

    Planschade is schade door een herziening, ontheffing of afwijking van een bestemmingsplan, zoals waardevermindering van uw woning of inkomensschade. U kunt een verzoek indienen voor een tegemoetkoming. Dit kunt u doen via het aanvraagformulier onder ‘downloads’. 

  • Externe link: Afvalkalender

    Via de Afvalkalender ziet u op welke dag het afval bij u wordt ingezameld. Ook vindt u via de Afvalkalender informatie over de verschillende soorten afval. De Afvalkalender loopt één kalenderjaar. Aan het eind van elk jaar, wordt de nieuwe kalender gepubliceerd.  Ervaart u problemen met de afvalkalender geef dit dan door via pi@meerlanden.nl of tijdens openingstijden kunt u ook contact opnemen met Meerlanden op 0297-381 777.

  • Externe link: Emigreren

    Emigreert u naar het buitenland? Of gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland? Dan moet u de verhuizing doorgeven aan de gemeente. U kunt uw emigratie maximaal 5 dagen voor vertrek aan de gemeente doorgeven. Dat kan persoonlijk (aan de balie) en soms schriftelijk.  Schriftelijk aangifte U kunt dit formulier gebruiken voor de aangifte (English form) van emigratie. als u alleen woontals álle familieleden die op uw adres ingeschreven staan emigreren Stuur een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart) met het ingevulde aangifteformulier of een ondertekende brief naar team Burgerzaken. In de brief zet u tenminste de volgende gegevens: Uw naam en de namen en geboortedata van alle familieleden die meeverhuizenHet land waar u naar toe gaatNieuwe woonplaats en adresVerhuisdatumTelefoonnummer/emailadres  Stuur uw aangifte naar:  Gemeente Hillegom, team BurgerzakenHoofdstraat 115, 2181 EC  HillegomPostbus 32, 2180 AA Hillegom Persoonlijk aangifte Persoonlijk afgeven met een afspraak mag altijd, maar moet als:  Niet alle gezinsleden van uw adres meeverhuizen naar het buitenland. Iedereen die wel emigreert moet bij de afspraak aanwezig zijn.U verhuist naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U heeft op die eilanden een  bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig voor inschrijving.Maak een afspraak en neem een geldig identiteitsbewijs mee.

  • Externe link: Geregistreerd partnerschap omzetten naar huwelijk

    U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Dit kunt u in elke gemeente regelen. U kunt kiezen hoe u dit wilt doen: zonder ceremonie of met ceremonie. U hebt geen getuigen nodig voor het omzetten van uw geregistreerd partnerschap. Bel voor meer informatie/het maken van een afspraak met team Burgerzaken (14 0252). 

  • Externe link: Omgevingsvergunning aanvragen

    Per 1 januari 2024 is de “Wet Algemene bepalingen omgevingswet” (Wabo) vervangen door de Omgevingswet. De Omgevingswet gaat over de ruimte waarin we wonen, werken en ontspannen: de fysieke leefomgeving. Deze nieuwe wet voegt wetten samen.  In het Omgevingsloket vindt u informatie over het aanvragen van een omgevingsvergunning.

  • Externe link: Afval, grof tuinafval

    Grof tuinafval is: snoeiafval en stammetjes die niet in de GFT-container kunnen U kunt dit brengen naar de Milieustraat (in de herfst staan er bladkorven in de wijken) Druk bij de milieustraat? Ga dan niet lang in de rij staan, maar spaar het op U mag geen grond of aarde uit de tuin inleveren bij de milieustraat. Potgrond of ongebruikte tuinaarde mag wel. Tuinvuil mag max. een m3 gestort worden per dag Gras mag u in kleine hoeveelheden inleveren, maar niet per m3 Zorg dat het tuinvuil schoon is van plastic etc. Gebruikt u de GFT-bak? Knip het fijn zodat de deksel dicht kan

  • Externe link: Reizen met kinderen

    Reist u met kinderen naar het buitenland? Dit kan problemen opleveren bij de paspoortcontrole. U heeft bewijs nodig dat u met de kinderen mag reizen, in de volgende gevallen: Het zijn uw kinderen, maar zij hebben een andere achternaam dan u heeft U heeft niet het gezag over uw kinderen Het zijn niet uw kinderen   Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over reizen met kinderen, documenten die u hierbij nodig heeft en een toestemmingsformulier.

  • Externe link: Klacht indienen

    U kunt een klacht indienen als u ontevreden bent over een medewerker of bestuurder. dit doet u online of schriftelijk. Een klacht indienen via de mail is niet mogelijk.  Let op: gebruik de groene knop 'online regelen' alleen voor een klacht over een medewerker of bestuurder. Als u een klacht of melding heeft over de openbare ruimte (scheef paaltje, kapotte stoeptegel, hondenpoep, zwerfvuil of parkeeroverlast), meldt u dit via Fixi.

  • Externe link: Echtscheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap

    Echtscheiding Een huwelijk kan worden ontbonden door echtscheiding. Hierbij heeft u een advocaat nodig. Die vraagt de echtscheiding voor u aan bij de rechtbank. De rechtbank spreekt de echtscheiding uit. Daarna vraagt de advocaat aan de gemeente waar u getrouwd bent om de echtscheiding in te schrijven in de registers van de Burgerlijke Stand. Let op: Pas door de inschrijving in deze registers wordt het huwelijk echt ontbonden. Kijk voor meer info op: Echtscheiding | Rechtspraak of op: Hoe vraag ik een scheiding aan? | Rijksoverheid.nl   Beëindiging/ontbinding geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kán zonder tussenkomst van een rechter worden beëindigd. Dat kan alleen als: beide partners het eens zijn over de beëindiging van het partnerschap er geen gezamenlijke minderjarige kinderen zijn   Het geregistreerd partnerschap wordt beëindigd door het sluiten van een overeenkomst bij een notaris of advocaat. In alle andere gevallen wordt een geregistreerd partnerschap ontbonden door een rechter (dit gaat op dezelfde manier als bij een echtscheiding). De beëindiging/ontbinding van het partnerschap moet worden ingeschreven in de registers van de Burgerlijke Stand in de gemeente waar het geregistreerd partnerschap is voltrokken.  Let op: Pas door de inschrijving in deze registers wordt het partnerschap echt beëindigd/ontbonden. Kijk voor meer info op: Ontbinding geregistreerd partnerschap | Rechtspraak of op Hoe kan ik mijn geregistreerd partnerschap ontbinden? | Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Collecteren en kleding inzamelen

    Organisaties die in het landelijke collecterooster van het CBF zijn opgenomen mogen collecteren of kleding inzamelen in de toegewezen week. Zij hoeven geen vergunning aan te vragen en ook geen melding te doen bij de gemeente.Organisaties met een CBF-keurmerk maar niet opgenomen in het landelijk collecterooster moeten een vergunning aanvragen voor de week waarin zij willen collecteren of kleding willen inzamelen.Organisaties die in Lisse gevestigd zijn of waarbij er een directe relatie bestaat tussen het bestedingsdoel en Lisse word een vergunning verleend, in de nog beschikbare vrije periode, wanneer de organisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.Aan organisaties die niet zijn opgenomen in het collecterooster van het CBF en niet staan op het vastgestelde rooster van de gemeente Lisse wordt alleen vergunning verleend als de organisatie positief is beoordeeld door het CBF door middel van het CBF-Keur of een Verklaring van geen bezwaar.Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken. Informatie collecterooster CBF Via de knop ‘collecterooster CBF’vindt u het landelijk collecterooster. Op dit rooster staan de periodes en de instanties waarvoor vergunning is afgegeven. Hierop ziet u ook ‘vrije periodes’ staan. Deze worden door ons niet op het rooster ingevuld. Wilt u weten of er in de ‘vrije periodes’ een collecte wordt gehouden, kijk dan op de gemeentepagina van het Lisser Nieuws en op onze website onder ‘Gemeenteberichten’.

  • Externe link: Afval, grof huisvuil

    U kunt uw grof huisvuil brengen of laten ophalen: Breng het weg naar de milieustraat: tot 1 kuub is gratis Brengt u meer dan 1 kuub, dan betaalt u hiervoor (zie Kosten) Laat het ophalen tegen betaling door Meerlanden: bel hiervoor telefoonnummer 0252-535930. Wat valt er onder grof huisvuil? Zie Voorwaarden

  • Externe link: Rolcontainer aanvragen, omruilen of inleveren

    Een kapotte rolcontainer kunt u laten vervangen U kunt een rolcontainer aanvragen of inleveren Containers horen bij een adres en niet bij een persoon

  • Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart

    Aanvragen via ISD Bollenstreek Vooraf medisch onderzoek verplicht (zie ook 'voorwaarden')  Medisch onderzoek wordt voor u aangevraagd door ISD Bollenstreek Kosten voor aanvragen kaart zijn inclusief kosten medisch onderzoek

  • Externe link: Paspoort

    Paspoort

  • Externe link: Parkeervergunning

    U heeft in Lisse géén parkeervergunning nodig, parkeren is gratis Soms moet u een parkeerschijf gebruiken

  • Externe link: Gemeentelijke onderscheidingen

    Vraag een onderscheiding aan bij het gemeentecollege Vraag een aanvraagformulier aan Dien de aanvraag op tijd in  

  • Externe link: Leerlingenvervoer

    Voor leerlingen met een lichamelijke, zintuigelijke, psychische en/of verstandelijke handicap is er leerlingenvervoer. Bekijk alle voorwaarden op deze pagina en regel het online.

  • Externe link: Uittreksel BRP (persoonsgegevens)

    Uittreksel BRP (persoonsgegevens)

  • Externe link: BRP correctieverzoek

    Dien schriftelijk een correctieverzoek in Voor minderjarigen kan een voogd een verzoek doen U moet ingeschreven staan in de gemeente De documenten moeten voldoen aan de eisen   

  • Externe link: Riolering, aansluiten

    De gemeente draagt zorg voor de riolering. Ze gaat over de aanleg, het onderhoud en de vervanging ervan. Daarnaast zorgt de gemeente ook voor de rioolaansluiting van uw woning of bedrijf op het riool. De gemeente verzorgt uw aansluiting tot aan uw eigen terrein. Vanaf daar moet u er zelf voor zorgen. Volg onderstaande werkwijze om vertraging te voorkomen

  • Externe link: Adoptie

    Als u een Nederlands kind wil adopteren In de meeste gevallen gaat het om stiefouderadoptie Hierbij adopteert een nieuwe partner van 1 van de ouders het kind

  • Externe link: Naamgebruik

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Wel kunt de  achternaam van uw partner gebruiken. Dit geldt voor beide partners. U kunt na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente aangeven hoe u wilt worden aangeschreven door de overheden, zoals de gemeente, de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank.U doet dat bij de gemeente waar u woont. Dat kan dus een andere gemeente zijn als waar u bent getrouwd.Geef de wijziging naamgebruik bij voorkeur online door.Als u schriftelijk uw wijziging naamgebruik wilt doorgeven, download dan het aanvraagformulier. Stuur het ingevulde formulier samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs op naar de gemeente, ter attentie van team Burgerzaken.Op officiële documenten, zoals een paspoort en rijbewijs, staat altijd op eigen achternaam, eventueel aangevuld met de naam van uw partner. Komt u er niet uit? Maak dan een afspraak. De mogelijkheden (Alleen als u getrouwd bent (geweest) of u bent een geregistreerd partner (geweest) kunt u de achternaam van uw partner gebruiken). alleen de eigen naamalleen de naam van uw partnerde eigen naam, gevolgd door de naam van de partnerde naam van de partner, gevolgd door de eigen naam

  • Externe link: Parkeerontheffing blauwe zone inwoners

    Onder specifieke voorwaarden is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor blauwe parkeerzones.  Wilt u voor het eerst iets aanvragen? Doe dan eerst de vergunningcheck om te kijken of u een aanvraag moet doen. Weet u al zeker dat u een aanvraag moet indienen? Dan kunt u de knop ‘online regelen’ gebruiken.

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Bij de gemeente kunt u uw handtekening op een document laten legaliseren. Daarmee verklaart de gemeente dat de handtekening echt is. U zet dan bij de gemeente (team burgerzaken) uw handtekening op het document. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. het legaliseren van uw handtekening kan alleen op afspraaku komt persoonlijk bij ons langs met het document waarop u uw handtekening gaat zettenu tekent het document waar de medewerker Burgerzaken bij isde medewerker vergelijkt deze handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijsde medewerker verklaart dat de handtekening van u is

  • Externe link: Buitenlandse akten of documenten inleveren (brondocumenten)

    Brondocumenten zoals een geboorteakte of huwelijksakte zijn nodig voor een juiste inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). U moet deze documenten inleveren bij team Burgerzaken van de gemeente waar u woont. De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn gemaakt. Documenten die in een andere taal zijn gemaakt moeten eerst worden vertaald door een beëdigd vertaler. Kijk voor informatie op de website van IND. In veel gevallen moet het buitenlandse document gelegaliseerd zijn voordat het in Nederland gebruikt kan worden. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Nederland is met ruim 100 andere landen aangesloten op het Apostilleverdrag. Deze landen hebben afgesproken dat  zij elkaars documenten accepteren als er een apostille (speciale stempel) op staat. Als een document een apostille heeft is verdere legalisatie niet nodig. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd Maak een afspraak om het document/de documenten in te leveren of voor meer informatie.

  • Externe link: Afval, groente- fruit- en tuin (gft)

    In de bruine container 1 keer per 2 weken geleegd: zie afvalkalender Op de ophaaldag container tussen 05.30 en 07.30 uur buiten Grote hoeveelheden naar Milieustraat brengen Bij flat of bovenwoning in de verzamelcontainer Wat wel/niet in container: zie Voorwaarden Let op: Geen plastic zakken in de GFT container. Ook geen biologisch afbreekbare zakken. Ook deze zakken geven problemen bij het composteren van de GFT. Papieren zakken in de GFT container zijn wel toegestaan. Van mei tot en met september kunt u de container voor GFT iedere week aanbieden (zie Afvalkalender).  Van oktober tot en met april kunt u de container voor GFT eens per 2 weken aanbieden (zie Afvalkalender).

  • Externe link: Trouwen of geregistreerd partnerschap

    U wilt gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De eerste stap op weg naar zo’n verbintenis is: de melding (vroeger: in ondertrouw gaan) De melding wordt gedaan in de gemeente waar u wilt trouwen of uw partnerschap wilt registreren.U moet beiden het meldingsformulier volledig invullen, en alle bijbehorende documenten (zie hieronder) moeten worden meegenomen.Als dit allemaal in orde is, maakt u een afspraak met team Burgerzaken. U kunt ook een afspraak maken als u meer informatie wilt over wat u moet regelen. Tijdens de afspraak voor de melding (maar later mag ook) kunt u een datum voor uw huwelijk/geregistreerd partnerschap inplannen bij de gemeente. U kunt samen naar deze afspraak komen, of één van beiden.Een melding moet tenminste 14 dagen, en kan maximaal een jaar voor de datum van het huwelijk/geregistreerd partnerschap worden gedaan. Na een jaar vervalt de melding.De kosten voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap moeten worden betaald bij de afspraak voor de melding.  De melding Bij de afspraak voor de melding moet u de volgende documenten meenemen: Kopie van een geldig legitimatiebewijs (paspoort/identiteitskaart/rijbewijs) van u en uw partnerKopie van een geldig legitimatiebewijs van alle getuigen (er moeten minimaal 2, en maximaal 4 meerderjarige getuigen aanwezig zijn bij het huwelijk/geregistreerd partnerschap) U kunt een aantal keuzes aangeven bij de melding: U kunt kiezen en uw voorkeur opgeven voor een Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand die in onze gemeente huwelijken en geregistreerd partnerschappen sluit of een verzoek doen voor een eigen trouwambtenaar.U kunt een trouwlocatie kiezen. U kunt een vaste trouwlocatie kiezen of een verzoek doen voor een eigen trouwlocatie.U kunt een “trouwboekje” kiezen. Een trouwboekje is niet verplicht bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap. Als u moet bewijzen dat u gehuwd/geregistreerd partner bent heeft u een kopie van de akte nodig.  Let op: de aanvraag van een “eigen trouwambtenaar” of “eigen trouwlocatie” moet minimaal 3 maanden voor de datum van uw huwelijk/geregistreerd partnerschap bij ons binnen zijn.   Tijdstippen huwelijk/geregistreerd partnerschap Een huwelijk/geregistreerd partnerschap met uitgebreide ceremonie (een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar) is mogelijk op maandag t/m zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur.Op maandagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur is het mogelijk om uw huwelijk/geregistreerd partnerschap kosteloos te laten sluiten in het gemeentehuis.Voorwaarden hiervoor zijn:Tenminste één van de partners moet in onze gemeente staan ingeschreven.Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar/partners en de getuigen.Het is een korte ceremonie (ongeveer 10 minuten) en er wordt geen toespraak gehouden.U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar of een eigen trouwambtenaar laten benoemen.De trouwambtenaar neemt vooraf geen contact met u op.Er wordt geen muziek afgespeeld.  Naamgebruik Als u getrouwd bent/geregistreerd partner bent, kunt u ervoor kiezen (ook) met de achternaam van uw partner aangeschreven te worden door overheidsorganisaties. Dit heet naamgebruik en dit kunt u aanvragen in uw woongemeente. Uw achternaam verandert hierdoor niet. Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. U kunt dit met een (huwelijks) ceremonie  doen, of u kunt uw geregistreerd partnerschap aan de balie administratief laten omzetten. U heeft bij de omzetting geen getuigen nodig. Bel voor meer informatie/het maken van een afspraak met team Burgerzaken, tel. 14 0252. Trouwen in het buitenland Als u in het buitenland wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt sluiten moet u nagaan of dit mag volgens de rechten van dat land. U kunt dat navragen bij de buitenlandse instantie waar u wilt trouwen. Zij weten ook welke documenten u nodig heeft.

  • Externe link: Woo-verzoek

    De Wet open overheid (Woo) geeft iedereen het recht op informatie over wat de gemeente doet. Is de informatie die u zoekt nog niet openbaar? Dan kunt u de gemeente vragen om die informatie openbaar te maken. U dient dan een Woo-verzoek in. Welke informatie kunt u opvragen? U kunt informatie opvragen als het in documenten is vastgelegd. Dat kunnen papieren of online documenten zijn. Aanvragen Iedereen kan een Woo-verzoek doen. Dat kan online, schriftelijk of telefonisch. Een Woo-verzoek, dat via e-mail wordt ingediend, nemen wij niet in behandeling.Heeft u hulp nodig bij het zoeken naar informatie of heeft u vragen over het indienen van een Woo-verzoek neem dan contact op met de Woo-coördinator via 14 0252 of via woo-coordinator@hltsamen.nl. Woo-portaal Woo-besluiten vanaf 2024 worden openbaar gemaakt via het Woo-portaal. Woo-besluiten van voor 2024 kunt u opvragen via de Woo-coördinator.  

  • Externe link: Plaatsen uitstallingen, reclameborden of banners

    Aan het plaatsen van uitstallingen, reclameborden of banners zijn voorwaarden verbonden.

  • Externe link: Milieuvragen of klachten

    Omgevingsdienst West-Holland voert de milieutaken voor de gemeente uit Dien uw klacht in bij de Omgevingsdienst West-Holland

  • Externe link: Maatschappelijke opvang

    Hulp als u door problemen uw huis (gedwongen) heeft verlaten Neem voor meer informatie contact op met GGD, GGZ of CJG Zij geven informatie en advies en opvang indien noodzakelijk

  • Externe link: Bewijs Nederlanderschap

    Is een bewijs dat u de Nederlandse nationaliteit heeft Vereist voor verhuizen naar het buitenland, trouwen, bepaalde beroepen Op 2 manieren aanvragen: online met DiGiD of op afspraak Een uittreksel via DiGiD wordt per post naar u toegestuurd (en duurt dus enkele dagen) Maakt u een afspraak, neem dan een geldig identiteitsbewijs mee, u krijgt het uittreksel direct mee

  • Externe link: Precariobelasting

    U betaalt precariobelasting als u voorwerpen boven of onder gemeentegrond plaats zoals terrassen, uitstallingen en bouwsteigers Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Boom kappen

    Wilt u een boom kappen? Dan is het belangrijk om te controleren of u hier een vergunning voor nodig heeft. Vanaf 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet. Via het Omgevingsloket kunt u een vergunningscheck doen of omgevingsvergunning aanvragen. 

  • Externe link: Vluchtelingenpaspoort

    Vluchtelingenpaspoort

  • Externe link: Erkenning

    Erkenning

  • Externe link: WOZ

    De WOZ-waarde is de waarde van een woning of bedrijfspand of grond die jaarlijks wordt vastgesteld Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Plaagdieren

    Plaagdieren zijn dieren die voor overlast kunnen zorgen. Ook kunnen ze een bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Op deze pagina leest u wat u moet doen als u overlast ervaart van een van de onderstaande dieren.

  • Externe link: Geslacht op geboorteakte veranderen

    U bent 16 jaar of ouder  U heeft de Nederlandse nationaliteit of woont minimaal 1 jaar in Nederland Neem contact op met de gemeente waar u bent geboren Geboren in het buitenland? Ga dan naar de gemeente Den Haag  

  • Externe link: Bezwaar maken besluit gemeente

    U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Dit kan tot 6 weken na de datum waarop het besluit is gemaakt.  Het bezwaar kunt u schriftelijk of via online indienen. Gebruik hiervoor de knop ‘online regelen’. Het is niet mogelijk om uw bezwaar via de mail in te dienen 

  • Externe link: Begraafplaatsen

    Begraafplaatsen

  • Externe link: Ontheffing bijzonder transport

    Er zijn verschillende ontheffingen voor bijzonder transport: Incidentele ontheffingLanglopende ontheffingLZS-ontheffingLandbouwontheffing Bij uw aanvraag wordt bekeken welke ontheffing bij uw situatie nodig is.

  • Externe link: Hondenbelasting

    Heeft u een of meer honden, dan betaalt u hondenbelasting Belastingzaken worden uitgevoerd door Belastingen Bollenstreek

  • Externe link: Rijbewijs

    Eerste rijbewijs aanvragen Rijbewijs verlengen of categorie-uitbreiding Rijbewijs voor jongeren vanaf 17 jaar Rijbewijs met spoed aanvragen Rijbewijs kwijt of gestolen Gezondheidsverklaring nodig? Zie onderaan bij werkwijze   Eerste rijbewijs aanvragen Het aanvragen van uw eerste rijbewijs kan alleen op afspraak bij de gemeente Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina U moet uw rijbewijs persoonlijk aanvragen en ophalen U betaalt bij de aanvraag Neem een geldig identiteitsbewijs mee Neem 1 officiële kleurenpasfoto mee, zie pasfoto-eisen. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs afhalen   Let op: Haal uw rijbewijs binnen 3 maanden op. Daarna kan dit niet meer. U moet dan een nieuwe aanvraag doen.   Rijbewijs verlengen of categorie-uitbreiding Dit kan online via de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) U heeft hiervoor de DigiD-app met ID-check nodig U betaalt met IDEAL   Lees hier hoe het werkt: Rijbewijs verlengen of categorie-uitbreiding. Kunt u het niet online aanvragen? Dan kunt u ook een afspraak maken om naar het gemeentehuis te komen. Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina.   Rijbewijs voor jongeren vanaf 17 jaar  Vanaf 16,5 jaar kun je starten met autorijles (categorie B) Vanaf 17 jaar kun je je rijbewijs halen Je mag dan tot je 18e onder begeleiding van een coach autorijden. Dit heet 2toDrive.  Pas na toekenning van de begeleiderspas kun je bij de gemeente je rijbewijs aanvragen Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina Je hoeft je begeleiderspas niet mee te nemen naar de afspaak. Op het gemeentehuis kunnen ze je gegevens in het systeem zien.   Rijbewijs met spoed aanvragen Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina. Dit moet voor 14.30 uur. Tijdens de afspraak kunt u aangeven dat het om een spoedprocedure gaat.  Daar betaalt u een extra bedrag voor en dan ligt het rijbewijs de volgende werkdag klaar na 11.00 uur  (op donderdag na 12.00 uur).   In de volgende situaties is een spoedafhandeling niet mogelijk: omwisselen linnen rijbewijs omwisselen buitenlands rijbewijs   Rijbewijs kwijt of gestolen? Meld dit online met uw DigiD via www.rdw.nl. Het rijbewijs is daardoor direct ongeldig.  U hoeft geen aangifte van vermissing of diefstal te doen bij de politie: dit doet u als u een nieuw rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak met de knop op deze pagina. Neem een geldig identiteitsbewijs mee. Meer informatie vindt u op: www.rdw.nl.