Zoekresultaten 1 - 50 van 79 resultaten
- Externe link: Buitenlands rijbewijs omwisselen
Een buitenlands rijbewijs is in Nederland maar tijdelijk geldig. Bent u langer in Nederland? En heeft u uw rijbewijs nodig? Dan kunt u uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Heeft u in het buitenland de vakbekwaamheid gehaald om een vrachtauto of bus te besturen? Dan kunt u dit misschien omwisselen voor een Nederlandse Verklaring van vakbekwaamheid. Meer informatie hierover vindt u bij de RDW.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Rijbewijs verloren of gestolen
Als uw rijbewijs vermist is, kunt u dit melden bij de gemeente. Daarna kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Bent u uw rijbewijs kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Doe bij terugkomst een melding hiervan bij de gemeente. Het nieuwe rijbewijs is 10 jaar geldig. Behalve als u medisch gekeurd moet worden. U krijgt zo nodig een vervangend rijbewijs dat even lang geldig is als uw verloren of gestolen rijbewijs. Kijk voor meer informatie bij Medische keuring voor uw rijbewijs.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Verkeer
- Externe link: Verzoek tot geheimhouding persoonsgegevens
De BRP is de basisregistratie voor persoonsgegevens. De persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland zijn hierin opgenomen. Het goed bijhouden van deze registratie is een taak van gemeenten. Het doel is andere organisaties te voorzien van de persoonsgegevens die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taak. Als u niet wilt dat uw gegevens aan elke orgisatie gegeven worden kunt u “geheimhouding” van uw persoonsgegevens vragen. Overheidsorganisaties en derden Voor onderstaande organisaties kunt u geen geheimhouding aanvragen: De (gemeentelijke) belastingdienst Het Centrum voor Werk en Inkomen (sociale dienst) De Sociale Verzekeringsbank in verband met kinderbijslag of de AOW, Gerechtsdeurwaarders en notarissen in verband met de afhandeling van een nalatenschap. Zorgverzekeraars waarbij u bent aangesloten Het Fiom. Deze organisatie zoekt uit het oog verloren familieleden. Voor wie kunt u dan wel geheimhouding aanvragen? U kunt wel geheimhouding aanvragen voor instanties zoals het Rode Kruis, Stichting Wereldkinderen, de Dierenbescherming en de Stichting Inkerkelijke Ledenadministratie (Sila). Dit zijn instanties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente. Als u om geheimhouding verzoekt krijgen deze instanties geen gegevens van u. Tevens worden geen gegevens van u verstrekt bij bijvoorbeeld aanvragen voor het bijwonen van een reünie. Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? U hoeft in de nieuwe gemeente niet opnieuw geheimhouding aan te vragen. Opzeggen geheimhouding U kunt de geheimhouding ook weer opzeggen.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-10-04
- Externe link: Wijzigen naamgebruik
U staat met uw geboortenaam geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP). Soms wijzigt uw burgerlijke staat. Bijvoorbeeld door een huwelijk, geregistreerd partnerschap, een scheiding of ontbinding geregistreerd partnerschap. U kunt dan kiezen met welke achternaam of combinatie van achternamen u aangeschreven wilt worden. Instanties die hun gegevens krijgen van de BRP schrijven u dan aan met de naam die u heeft gekozen. Naamgebruik U kunt het volgende kiezen: Alleen uw eigen naam; Alleen de naam van uw partner; Uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw partner; De naam van uw partner, gevolgd door uw eigen naam. De partner is bijvoorbeeld uw echtgeno(o)t(e), uw overleden echtgeno(o)t(e), uw ex-echtgeno(o)t(e), uw geregistreerde partner of uw ex-geregistreerde partner. Uw geboortenaam blijft altijd op uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs staan. Ook als uw burgerlijke staat verandert. U kunt wel de achternaam van uw partner op deze documenten laten vermelden. Een verzoek tot wijziging van naamgebruik in de BRP is iets anders dan een wijziging van uw geslachtsnaam. Hier kunt u meer over lezen bij de website van het ministerie van Justitie.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-11-06
- Externe link: Op straat of aan de deur verkopen (Ventvergunning)
Voor de verkoop van kleine artikelen op straat of aan de deur heeft u een vergunning nodig. Vraag een ventvergunning aan als u bijvoorbeeld (stroop)wafels, oliebollen of kaarten aan de deur wilt verkopen of aanbied om kleine klusjes te doen. Neem ook een geldig identiteitsbewijs mee als u met uw goederen of diensten de straat op gaat.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Paspoort of identiteitskaart, verloren of gestolen
Bent u uw paspoort of identiteitskaart verloren of is het gestolen? Dan moet u dit zo snel mogelijk aan de gemeente doorgeven. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen. Deze melding is definitief. Na deze melding kan het document niet meer worden gebruikt omdat het ongeldig is. Als u het terugvindt, moet u het inleveren bij de gemeente. Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Gegevens in basisregistratie personen (BRP) aanpassen
Zorg dat u op de juiste manier staat ingeschreven bij de basisregistratie personen (BRP). Als u merkt dat dit niet zo is, geef correcties dan direct door. U moet de gegevens kunnen bewijzen. Niet alleen de verkeerde, maar ook de juiste gegevens. Gaat de gemeente akkoord, dan moeten de wijzigingen worden ingevoerd. Soms kunt u ook gegevens laten verwijderen. Heeft u een geadopteerd kind dat jonger is dan zestien jaar? Of bent u zelf geadopteerd? U kunt dan gegevens laten verwijderen. Dit kan alleen als het om gegevens van vóór de adoptie gaat. Dit is ook mogelijk met gegevens van vóór geslachtsverandering. U vraagt dit schriftelijk aan bij de gemeente.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Recht
- Externe link: Toeristenbelasting betalen (ondernemers)
Als u een plek heeft waar toeristen kunnen overnachten, zoals een camping of hotel, dan moet u toeristenbelasting betalen. U mag de toeristenbelasting aan de gast doorberekenen. U moet hiervoor het aantal gasten en overnachtingen registreren.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Toestemming vragen voor geluidsoverlast bij bouwen en slopen
Als u gaat bouwen of slopen, mag u niet te veel geluid maken. Daarom moet u zich houden aan de regels over geluidsoverlast. Dat geldt voor bedrijven, en ook voor mensen die zelf klussen. De regels zijn als volgt: U mag alleen harde geluiden maken tussen 7.00 en 19.00 uur U mag die harde geluiden een beperkt aantal dagen achter elkaar maken. Het aantal dagen hangt af van de hardheid van het geluid. Het geluid is in elk geval niet harder dan 80 decibel. Lees meer over de regels op de website van Iplo. Kunt u zich niet aan deze regels houden? Vraag dan de gemeente om toestemming. Als u toestemming krijgt, maakt de gemeente een maatwerkvoorschrift. In het maatwerkvoorschrift staan de nieuwe regels die voor uw werkzaamheden gelden.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-18
- Externe link: Verklaring omtrent het gedrag aanvragen
Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent: U heeft geen strafblad. U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt als vrijwilliger gaat werken lid wilt worden van een schietvereniging
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-03
- Recht
- Externe link: Geboorteaangifte doen
Is uw zoon of dochter geboren? Dan moet u aangifte doen bij de gemeente waar uw kind is geboren. Dit moet u binnen drie dagen doen. De dag van de bevalling telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of een feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen. Wordt uw kind geboren in het buitenland, dan doet u de aangifte van geboorte in de buitenlandse gemeente waar uw kind geboren is. U vraagt een afschrift van de geboorteakte en neemt deze mee bij de inschrijving van uw kind in de gemeente Hulst. U moet hiervoor een afspraak maken.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-03-31
- Recht
- Externe link: Erkenning, ongeboren kind
U bent zwanger en niet getrouwd of u heeft geen geregistreerd partnerschap? In de meeste gevallen kan de vader het kind erkennen. Door de erkenning krijgt het kind een wettelijke vader. Gaat het om het eerste kind uit de relatie? Dan gaat de erkenning meestal samen met het kiezen van de achternaam. De moeder moet hierbij persoonlijk aanwezig zijn. Bent u zwanger en hebt u al een kind uit deze relatie? Dan kan de moeder ook schriftelijk toestemming geven voor de erkenning. Een achternaam kan niet meer gekozen worden. Alle kinderen uit dezelfde relatie, krijgen dezelfde achternaam als het eerste kind uit deze relatie. Vanaf 01-01-2024 zijn de opties voor het kiezen van een achternaam uitgebreid. Ouders hebben dan de mogelijkheid om te kiezen voor een combinatie van hun beide achternamen als achternaam voor hun kind, met een maximum van twee naamdelen. Er is ook een overgangsregeling tot uiterlijk 01-01-2025. De ouders van wie alle kinderen zijn geboren na 01-01-2016 kunnen ook de achternaam laten aanpassen in een gecombineerde achternaam. De aanpassing kan alleen voor alle kinderen samen. Erkent u als ongehuwde of niet-geregistreerde partner na 1 januari 2023 een kind? Dan krijgt u automatisch het gezamenlijk gezag met de moeder. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Een bekende tot trouwambtenaar benoemen
U kunt een familielid, vriend of kennis vragen uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. Deze persoon wordt benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand (babs).
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Rijbewijs online verlengen
Is uw rijbewijs bijna verlopen (of wilt u een categorie toevoegen)? Start de aanvraag om uw rijbewijs te verlengen online. Na 2 dagen kunt u het rijbewijs persoonlijk afhalen. U haalt uw rijbewijs af tijdens openingstijden, zonder afspraak in de gemeentewinkel. Vraagt u voor de eerste keer een rijbewijs aan of is uw rijbewijs verloren of gestolen? Maak een afspraak.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-03-26
- Externe link: Monument verbouwen of slopen
Een monument is een beschermd bouwwerk. Wilt u een monument verbouwen, herstellen, aanpassen of slopen? Dan heeft u meestal een vergunning nodig. Dit is een omgevingsvergunning voor een monument. Voor gewoon onderhoud hoeft u geen vergunning aan te vragen. Gewoon onderhoud is alles waarbij het uiterlijk van de binnenkant of de buitenkant van het pand niet verandert. Bijvoorbeeld: het bijhouden van het schilderwerk in dezelfde kleur kleine reparaties met de oorspronkelijke materialen Ook aanpassingen binnen in het monument kunnen vaak zonder vergunning. Bijvoorbeeld het verwijderen van een niet-historische keuken of plafond. Heeft uw monument onderdelen die geen monumentale waarde hebben? Bijvoorbeeld een nieuwe schuur? Dan zijn de bouwactiviteiten aan deze onderdelen ook vaak vergunningsvrij. Meer informatie Wilt u meer weten over het onderhouden van een monument? Kijk dan de website van monumenten.nl. U kunt zich inschrijven voor de (maandelijkse) nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van monumenten. Er zijn 2 procedures bij het aanvragen van een omgevingsvergunning. De uitgebreide procedure geldt voor rijksmonumenten of als de gemeente een natuurtoets doet. Voor alle andere wijzigingen geldt de gewone procedure.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-18
- Externe link: Gehandicaptenparkeerkaart
Indien u gehandicapt bent kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Hiermee kunt u gratis parkeren op de daarvoor aangegeven gehandicaptenparkeerplaatsen. Verder mag u onbeperkt parkeren op plaatsen waar voor anderen een beperkte parkeertijd geldt. U mag uw auto ook neerzetten op plaatsen waar parkeren normaal verboden is. Let op: Op betaalde parkeerplaatsen waar geen gehandicaptenparkeerplaats is aangegeven moet wel parkeerbelasting worden betaald. Ook met een gehandicaptenparkeerkaart. Er zijn parkeerkaarten voor bestuurders en passagiers. Bij de aanvraag voor een gehandicaptenkaart is een geneeskundig onderzoek vereist door een daartoe aangewezen arts. De gemeente verstrekt ook gehandicaptenparkeerkaarten aan zorginstellingen voor het vervoer van hun gehandicapte bewoners. De gehandicaptenparkeerkaart is geldig in de meeste Europese landen en heeft een geldigheid van 6 maanden tot 5 jaar.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Verkeer
- Externe link: Medische keuring voor uw rijbewijs
In enkele gevallen moet u medisch gekeurd zijn voordat u een rijbewijs kunt aanvragen. Hiervoor heeft u een gezondheidsverklaring nodig. De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen en in bepaalde gevallen als u het rijbewijs wilt verlengen. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1,D, D1E of DE) en als u 75 jaar of ouder bent moet u deze verklaring invullen. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Meer informatie over de Gezondheidsverklaring vindt u hier.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-05-07
- Externe link: Ontheffing alcoholwet aanvragen
Als u in een gebouw of openbare ruimte zwak-alcoholische drank wilt schenken tijdens een bijzonder moment, dan heeft u een ontheffing nodig. Met een vergunning of ontheffing mag u zwak- alcoholische drank schenken. De bijzondere gelegenheid komt niet regelmatig voor en is vrij voor publiek toegankelijk. Voor het serveren van sterke drank wordt nooit een vergunning of ontheffing gegeven
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Melden van schade aan gemeentelijke eigendommen
Er kan schade zijn ontstaan aan een gebouw dat eigendom is van de gemeente Hulst. Denk hierbij aan schade als gevolg van vandalisme, storm, inbraak, brand etc.. Deze schade kunt u melden bij de gemeente. Deze melding is nodig om: de schade te kunnen repareren de schade eventueel te verhalen op de daders (bijvoorbeeld in geval van vandalisme) te beoordelen of de schade gedekt is door onze verzekering Geef bij uw melding zoveel mogelijk informatie over de schade (oorzaak, plaats, wat is beschadigd). Als er een indicatie van het schadebedrag bekend is, dan dit ook graag in het formulier vermelden.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-06-04
- Externe link: Afschrift (kopie van akte) burgerlijke stand aanvragen
Een levensgebeurtenis zoals geboorte, huwelijk, overlijden of echtscheiding wordt door de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden vastgelegd in een akte. Deze akte blijft in die gemeente. U kunt van de akte een kopie (afschrift) aanvragen als de gebeurtenis in de gemeente Hulst heeft plaatsgevonden. Heeft de gebeurtenis plaatsgevonden in een andere gemeente dan Hulst, dan vraagt u in die andere gemeente het afschrift aan. U kunt de volgende afschriften burgerlijke stand aanvragen: Geboorteakte van uzelf en uw kind Huwelijksakte van uzelf en uw partner Partnerschapsakte van uzelf en uw partner Echtscheidingsakte van uzelf en uw partner Beëindiging geregistreerd partnerschapsakte van uzelf en uw partner Overlijdensakte van uw partner, kind en ouders Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan geeft u “internationaal” aan bij de aanvraag.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-02-04
- Externe link: Gebouw of woning slopen
U mag niet zomaar slopen of asbest verwijderen. U moet hiervoor meestal een melding doen. Dit is verplicht om de veiligheid en gezondheid van mensen te beschermen. Daarnaast wil de gemeente ongewenste sloop tegengaan. Soms moet u een omgevingsvergunning aanvragen voor het slopen. U leest hierover meer bij Omgevingsvergunning.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-18
- Huisvesting
- Externe link: Omgevingsplan wijzigen
Uw bouw- of verbouwplannen moeten passen binnen het omgevingsplan van de gemeente. In het omgevingsplan staat onder andere waar woningen, horeca of andere bedrijven mogen komen en welke bouwregels er gelden. Ook staan in het omgevingsplan regels over het gebruik van de openbare ruimte. Passen uw bouw- of verbouwplannen niet in het huidige omgevingsplan? Vraag eerst aan de gemeente of u kunt afwijken van het omgevingsplan. Dat doet u middels een vooroverleg (principeverzoek). Deze kunt u op de website van de gemeente Hulst aanvragen. Indien u niet mag en kunt afwijken van het Omgevingsplan, zult u uw plan moeten aanpassen. Indien het college van B&W besluit mee te werken aan een wijziging van het Omgevingsplan, dan dient u hiervoor een procedure te volgen. De gemeente kan een omgevingsplan ook zelf wijzigen als het beleid wijzigt. Belanghebbenden kunnen meedenken over het wijzigen van het omgevingsplan en hun mening geven. Belanghebbenden zijn degenen op wie het plan direct of indirect invloed heeft, bijvoorbeeld buurtbewoners.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Aangifte doen van overlijden
Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren. De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-02-04
- Recht
- Externe link: Nederlandse nationaliteit aanvragen
U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt. Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-02-04
- Externe link: Beginnersrijbewijs aanvragen
Door de proef 2toDrive kunnen jongeren van 17 jaar hun autorijbewijs halen. U kunt al rijles nemen als u 16,5 jaar oud bent. Rijexamen doen kan vanaf uw 17e verjaardag.Bent u geslaagd voor uw rijexamen? Vraag dan bij de RDW een begeleiderspas aan. Hierop staat wie uw coaches zijn. U mag maximaal 5 coaches kiezen. Elke coach moet toestemming geven om uw begeleider te zijn. Tot u 18 bent, mag u alleen autorijden als 1 van uw coaches meerijdt. Let op dat u altijd uw rijbewijs én uw begeleiderspas meeneemt. Vanaf uw 18e verjaardag mag u zonder coach rijden.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Afwijken van het omgevingsplan
Een gemeente maakt voor gebieden een omgevingsplan. Vroeger was dit het bestemmingsplan. In het omgevingsplan staat welk doel het gebied heeft. Bijvoorbeeld wonen, groen, werken of recreatie. In het omgevingsplan staan ook regels waar u zich aan moet houden bij bouwen, verbouwen en slopen. Gaat u: bouwen, verbouwen of slopen? een deel van een gebouw aanpassen, zoals een schoorsteen, balkon of erker een gebouw op een andere manier gebruiken? Dan moeten uw plannen passen in het omgevingsplan van de gemeente. Wilt u hiervan afwijken? Dan vraagt u een omgevingsvergunning aan voor een ‘buitenplanse omgevingsplanactiviteit’ (BOPA). Voor het bouwen of verbouwen zelf moet u vaak ook een omgevingsvergunning aanvragen of een melding doen voor een technische bouwactiviteit. Wijst de gemeente uw verzoek af? Dan kunt u de gemeente vragen om het omgevingsplan te wijzigen. Een verzoek tot wijzigen van het omgevingsplan is ingewikkelder dan een aanvraag voor een omgevingsvergunning BOPA. Het is daarom verstandig om eerst met de gemeente te overleggen over wat voor uw situatie de beste manier is.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-18
- Externe link: Briefadres aanvragen
Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres. U kunt het adres van bijvoorbeeld een kennis of familielid gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente. Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-03-10
- Recht
- Externe link: Publicatieborden plaatsen
Wanneer u publicatieborden wilt plaatsen voor het promoten van een evenement of activiteit, heeft u een vergunning nodig.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Aansprakelijk stellen gemeente
Het kan gebeuren dat u schade lijdt door de gemeente. U kunt ons dan aansprakelijk stellen. Wij beoordelen of wij inderdaad aansprakelijk zijn voor de schade. Is dit zo, dan krijgt u uw kosten deels of volledig vergoed.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-18
- Externe link: Reclame maken met een reclamevoertuig
Bedrijven mogen reclame maken met een reclamevoertuig. Maar er zijn wel regels voor. Uw bedrijf mag bijvoorbeeld niet zomaar een voertuig met reclame erop langs de weg parkeren. U heeft daarvoor toestemming nodig van de gemeente.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-06-24
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen
In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres. Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente. Er zijn meerdere soorten uittreksels met verschillende gegevens. Het is belangrijk dat u weet welke gegevens u nodig heeft. Dan kan het juiste uittreksel gemaakt worden. Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Wedstrijd organiseren op de openbare weg
Wilt u een wedstrijd organiseren op de openbare weg? U moet hiervoor een ontheffing aanvragen. U vraagt de ontheffing aan bij de beheerder van de weg.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Handtekening laten legaliseren
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Recht
- Externe link: Melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap
Hebt u trouwplannen of wilt u een partnerschap laten registreren? Van harte gefeliciteerd met dit mooie voornemen! Waarschijnlijk bent u op dit moment druk bezig met alle voorbereidingen. Met een huwelijk of geregistreerd partnerschap legt u uw relatie voor de wet vast. Ook de rechten in uw relatie, bijvoorbeeld voor pensioen en erfenis. Een huwelijk of geregistreerd partnerschap betekent ook dat u en uw echtgeno(o)t(e)/partner de plicht hebben om voor elkaar te zorgen. Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe huwelijksvermogensregels. De algehele gemeenschap van goederen is vervangen door een beperkte gemeenschap van goederen. Op deze pagina bij “bijzonderheden” kunt u via een aantal links de informatie raadplegen van de Rijksoverheid en de notaris. Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap Om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet u een melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap doen. Dit doet u ten minste 2 weken en maximaal 1 jaar voor de geplande huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum in de gemeente waar u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt laten registreren. Na ontvangst van de melding, controleert en stelt de ambtenaar van de burgerlijke stand vast of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Zelf gekozen trouwambtenaar: Wilt u een trouwambtenaar die niet in de gemeente Hulst is benoemd? Dan moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerde partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Dit verzoek is niet mogelijk bij een eenvoudig of kosteloos huwelijk/geregistreerd partnerschap. Kiest u voor een zelf gekozen trouwambtenaar, dan betaalt u daar extra kosten voor. Zelf gekozen locatie: Heeft u zelf een andere locatie in gedachten? Dan moet deze locatie aan een aantal voorwaarden voldoen en worden aangewezen als “trouwlocatie”. Hiervoor moet u uiterlijk 3 maanden voor de voorgenomen huwelijks- of geregistreerd partnerschapsdatum bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen. Neem hiervoor contact op met ons. Een huwelijk/geregistreerd partnerschap op een zelf gekozen locatie kost meer en het tijdstip is in overleg. Getuigen: Voor het sluiten van een huwelijk/geregistreerd partnerschap moeten er minimaal 2 getuigen en maximaal 4 aanwezig zijn. Heeft u zelf geen getuigen? Dan kan een medewerker, in dienst van de gemeente Hulst, getuige zijn bij het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap. Hiervoor betaalt u kosten. Trouw-geregistreerd partnerschapsboekje: Hierin komt een uittreksel van het huwelijk of de partnerschapsregistratie te staan. Hebt u samen kinderen ? Dan worden deze ook in het boekje vermeld. Kiest u voor een boekje ? Dan betaalt u hiervoor kosten. Het boekje is geen officieel document. Heeft u een officieel bewijs van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap nodig? Vraag dan een afschrift van de huwelijksakte of partnerschapsakte aan.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-16
- Externe link: Inrit aanleggen
Als u een inrit wilt maken bij uw bedrijf of huis heeft u een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u een inrit wilt maken van de weg naar uw garage. Of voor een inrit over water, zoals over een sloot. Een bestaande inrit mag u niet zonder vergunning veranderen.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-05-01
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Omgevingsvergunning aanvragen
Wilt u iets veranderen op het gebied van wonen, ruimte, milieu en natuur? Misschien heeft u een omgevingsvergunning nodig. Bijvoorbeeld voor: bouwen slopen bomen kappen een inrit of uitrit aanleggen een monument herstellen, verbouwen of slopen reclame plaatsen Er zijn 2 procedures bij de omgevingsvergunning. De gewone procedure geldt voor een gewone omgevingsvergunning. Wilt u iets doen wat een groot risico voor de omgeving kan zijn? Dan geldt de uitgebreide procedure. Let op, indien u een aanvraag indient, zullen hiervoor kosten in rekening worden gebracht. Ook als de aanvraag om verschillende redenen niet leidt tot een vergunning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanvraag die vergunningvrij blijkt te zijn, buiten behandeling wordt gesteld of wordt geweigerd. Doe daarom altijd eerst de vergunningcheck. Weet u niet zeker of uw aanvraag vergunbaar is? Overweeg dan om eerst een schetsplan of principeverzoek in te dienen.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-18
- Huisvesting
- Externe link: Festiviteit horeca organiseren
U wilt in uw horecagelegenheid een festiviteit organiseren waar bijvoorbeeld een zanger, bandje of DJ muziek komt maken. Dit kan, maar u dient de gemeente hiervan in kennis te stellen. Dit is nodig omdat de geluidsnormen als bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 van het Activiteitenbesluit milieubeheer, overschreden worden. U mag maximaal 6 dagen per jaar deze geluidsnormen overschrijden. Voorwaarde is dat deze festiviteit binnen moet plaatsvinden. De in kennis stelling doet u minstens 14 dagen voor aanvang van de festiviteit.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Ontheffing geluidshinder
Wilt u muziek of geluid maken op de openbare weg en hiervoor geluidsapparatuur gebruiken? Of geeft u een feest in de tuin met versterkte muziek? Vraag dan vooraf een ontheffing aan. Wilt u een ontheffing aanvragen namens een horeca onderneming? Doe dan een kennisgeving incidentele festiviteit. Zo vraagt u (als niet-horeca ondernemer) een ontheffing aan voor het gebruik van geluidsapparatuur op de openbare weg: U geeft door: waar u de geluidsapparatuur wilt gebruiken de datum en tijdstip waarvoor u de geluidsapparatuur nodig heeft
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Schetsplan of vergunningsvrije toets
Schetsplan Al u plannen heeft om te gaan (ver)bouwen en dit is vergunning plichtig is het vaak wenselijk om hiervoor eerst een schetsplan in te dienen. Hierdoor onderzoekt u op een eenvoudige manier, met minder tekenwerk en nog zonder allerlei berekeningen, of het plan voldoet aan het geldende omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) en aan de eisen van de welstandscommissie. Als het ontwerp van het bouwwerk in eerste instantie niet voldoet dan kunnen er nog gemakkelijk schetsmatige aanpassingen gemaakt worden. Zodra het schetsplan volledig voldoet aan de eisen van de welstandscommissie en het omgevingsplan (bestemmingsplan) krijgt u hiervan een brief en kunt u daarna een officiële aanvraag indienen. Vergunningsvrije toets Om te onderzoeken of uw ver(bouw) werkzaamheden vergunning plichtig zijn kunt u een vergunningsvrije toets indienen. Zo weet u in een vroeg stadium of de werkzaamheden wel of niet vergunningsvrij zijn. Van de uitkomst van deze toets ontvangt u een brief. Als de bouwwerkzaamheden vergunningsvrij zijn dan kunt u direct starten (zonder melding of vergunning). Als de uitkomst vergunning plichtig is dan kunt u hierna een schetsplan of officiële aanvraag indienen.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Externe link: Nederlandse nationaliteit aanvragen via naturalisatie
Als vreemdeling kunt u de Nederlandse nationaliteit krijgen. Dat kan op 2 manieren: de optieprocedure en de naturalisatieprocedure. De optieprocedure is de snelste manier, maar niet iedereen komt hiervoor in aanmerking. Meer informatie hierover vindt u bij: 'Nederlandse nationaliteit verkrijgen, optieprocedure'. U dient het naturalisatieverzoek in bij de gemeente. De gemeente vertelt u welke documenten u nodig heeft. De gemeente geeft u informatie over: de kosten de gevolgen voor uw oude nationaliteit De gemeente stelt een advies op. Dit stuurt zij samen met uw verzoek door naar de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND). De IND neemt de beslissing. Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan wordt u uitgenodigd voor een naturalisatieceremonie waar u het naturalisatiebesluit krijgt uitgereikt.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13
- Migratie en integratie
- Externe link: Paspoort en identiteitskaart aanvragen
Met een paspoort of identiteitskaart kunt u zich identificeren en reizen. Bent u in de gemeente Hulst ingeschreven? Dan kunt u bij ons uw reisdocument aanvragen. U kunt het reisdocument vijf werkdagen na aanvraag ophalen. Als u uw reisdocument sneller nodig heeft, is er een spoedprocedure. Wat is het verschil tussen een paspoort en identiteitskaart? Met een identiteitskaart kun u alleen binnen een deel van Europa reizen. Met een paspoort kunt u over de hele wereld reizen, soms is hier nog apart een visum voor nodig. Een identiteitskaart is een iets goedkoper alternatief. Reist u veel buiten Europa voor uw werk? Informeer dan naar een zakenpaspoort. Een zakenpaspoort heeft meer bladzijden dan een normaal paspoort. Hier is dan meer plek voor reisstempels en visums. Hoelang zijn de reisdocumenten geldig? Zowel een paspoort en identiteitskaart zijn voor volwassenen tien jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is het vijf jaar geldig.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-02-05
- Externe link: Aanvraag ontheffing verkeersbesluit
Voor een groot aantal verkeerstekens op de openbare weg heeft de gemeente een verkeersbesluit genomen. Het betreft hier over het algemeen een gebod of verbod. Het kan zijn dat u (tijdelijk) een ontheffing nodig heeft voor dit gebod of verbod.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-01-07
- Externe link: Eerste rijbewijs aanvragen
Als u bent geslaagd voor uw rijexamen, kunt u een rijbewijs aanvragen. Dit kan vanaf de eerste werkdag na uw examen. Uw eerste rijbewijs is een beginnersrijbewijs. Dit betekent dat u strenger wordt gestraft als u zich niet aan de verkeersregels houdt. Meer informatie over het beginnersrijbewijs vindt u op de website van de rijksoverheid.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-03-25
- Externe link: Verzoek over persoonsgegevens indienen
De gemeente houdt verschillende persoonsgegevens van u bij. Bijvoorbeeld de gegevens die u invult als u een vergunning aanvraagt. De persoonsgegevens worden op verschillende manieren verwerkt en bewaard. Dit gebeurt op een zorgvuldige, veilige en transparante manier. Dat is verplicht. U heeft een aantal rechten. Daarmee krijgt u meer inzicht in en controle over uw persoonsgegevens. U kunt de gemeente vragen om: uw persoonsgegevens in te zien (recht van inzage) uw gegevens te verbeteren (recht op rectificatie) uw gegevens te verwijderen (recht op vergetelheid) uw gegevens minder uitgebreid te verwerken (recht op beperking) een overzicht van uw gegevens te ontvangen in een goed leesbare en digitale vorm uw gegevens over te dragen aan een andere instantie of een bedrijf (dataportabiliteit) informatie te geven over instanties, bedrijven of personen die uw gegevens hebben ontvangen van de gemeente te stoppen met de verwerking van uw gegevens geen besluit te nemen zonder dat een ambtenaar hierbij betrokken is geweest. Sommige besluiten worden automatisch door een systeem genomen. U kunt eisen dat altijd een ambtenaar het besluit neemt of controleert. De gemeente verwerkt veel van uw persoonsgegevens omdat dit in de wet staat. U kunt dan niet of maar beperkt gebruikmaken van uw rechten. U kunt bijvoorbeeld niet vragen om te stoppen met het verwerken van uw gegevens als de gemeente verplicht is deze gegevens bij te houden. U kunt wel altijd om informatie vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens. U moet daar een duidelijk antwoord op krijgen.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-02-04
- Externe link: Aanvragen aanwezigheidsvergunning speelautomaten
Een gokautomaat, zoals een fruitautomaat, is een kansspelautomaat. Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen, heeft u een vergunning nodig. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor het aanvragen van een aanwezigheidsvergunning voor een of meer kansspelautomaten moet de eigenaar van de kansspelautomaten een aanvraag indienen namens de exploitant van de horecazaak. Een aanwezigheidsvergunning kan worden aangevraagd voor één kalenderjaar of voor onbepaalde tijd.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-01-08
- Externe link: Gesloten bodemwarmte-installatie melden
Om uw gebouw te verwarmen, kunt u de warmte in de bodem gebruiken. Hiervoor installeert u een bodemwarmtewisselaar. Dit heet 'wisselaar' omdat u hiermee uw pand kunt opwarmen en afkoelen. In de winter neemt u warmte uit de bodem op. In de zomer geeft u warmte af aan de bodem en koelt u het pand dus juist. Het water in dit gesloten systeem komt niet in contact met het grondwater. Daarom heet dit een gesloten bodemenergiesysteem. Wilt u samen met uw buren bodemwarmte gebruiken? Of wilt u bodemwarmte voor uw bedrijf gebruiken? Dan heeft u een grotere installatie nodig. Misschien heeft u hiervoor een omgevingsvergunning nodig.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-04-18
- Natuur en milieu
- Externe link: Aanvraag kampeerontheffing buiten erkende kampeerinrichting
U mag niet kamperen buiten een erkende kampeerinrichting. Voor bijzondere situaties kunt u wel een tijdelijke ontheffing op dit verbod aanvragen. Wilt u overnachten in een tent, voertuig, woonwagen of caravan die niet op een kampeerterrein staat? Dan heeft u een ontheffing nodig. Het gaat hierbij om verschillende vormen van kamperen, zoals kamperen bij de boer, kamperen tijdens een evenement of groepskamperen in de vrije natuur.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-06-05
- Externe link: Aanvraag, intrekken of wijzigen huisnummers
Let op: deze aanvraag is niet bedoeld voor het doorgeven van een verhuizing. Een nummeraanduiding vormt samen met de woonplaats en de openbare ruimte (straatnaam) het officiële adres. Deze gegevens worden geregistreerd in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Voor een pand dat nog geen huisnummer heeft of voor een pand waarvoor een extra huisnummer nodig is, kan een huisnummer worden aangevraagd. Deze aanvraag moet u ook doen als een huisnummer wordt gewijzigd of ingetrokken.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-05-01
- Externe link: Verklaring aanvragen om te trouwen in het buitenland
Gaat u trouwen in het buitenland? En vraagt het land waar u wilt trouwen om bewijs dat u daar mag trouwen? Dan kunt u daarvoor een document aanvragen bij de gemeente. U kunt kiezen uit twee soorten documenten: een verklaring van huwelijksbevoegdheid en een verklaring van ongehuwdheid. Een verklaring van ongehuwdheid heet soms ook een verklaring over de burgerlijke staat. Welk document u nodig heeft, hangt af van het land waarin u gaat trouwen. Kijk op Nederlandwereldwijd.nl welk document u nodig heeft. Heeft u het document nodig in een andere taal? Vraag dan ook om een meertalig modelformulier. Een meertalig modelformulier is alleen geldig binnen de EU. Voor gebruik buiten de EU moet u het document laten vertalen. Soms moet u ook het document laten legaliseren. Daarmee bewijst u dat het document echt is. U kunt dat online regelen. Let op: een verklaring van huwelijksbevoegdheid of een verklaring van ongehuwdheid staan alleen op naam van de aanvrager. Uw partner moet er dus óók een aanvragen. De verklaringen zijn beide 6 maanden geldig.
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2025-02-04
- Externe link: Aanvraag geveltuin, boomtuin of adoptiegroen
Stoeptegels eruit, groen erin! Dat is het motto. Op die manier vergroenen we onze woonomgeving. Een groenere omgeving is nuttig én vooral ook plezierig. Zelfs als u geen (voor)tuin hebt, is hetmogelijk. Wat denkt u van een geveltuin? Een geveltuin zijn planten aan de gevel van een huis. Een groene gevel ziet er mooi uit en de straat fleurt ervan op! Planten zorgen ook voor verkoeling in dezomermaanden. Geveltuintjes hebben een positief effect op de luchtkwaliteit. En ook de vogels en vlinders zijn er blij mee. En regent het hard? Dan zakt het water via de geveltuin beter de grond in.Op deze pagina leest u meer over hoe u een geveltuin aanvraagt. We houden graag de stoep mooi en toegankelijk en daarvoor geven we wat tips en regels zodat u aan de slag kunt met uw eigengeveltuin. Veel plezier met uw groene project!
- Bron: Hulst (Gemeente)
- 2024-12-13