Zoekresultaten 1 - 50 van 105 resultaten
Hulp bij een laag inkomen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-18 | Thema:
Krijgt u ineens te maken met grote uitgaven? En kunt u die niet betalen? Misschien kunnen wij u helpen. Een paar voorbeelden van regelingen die we hebben: Zorgverzekering voor lage inkomens, met korting op de verzekering of een groter pakket voor hetzelfde geld. Regelingen voor sport en cultuur, zoals een cursus, muziekles of het lidmaatschap van een sportclub. Uitkeringen zoals de bijzondere bijstand voor onverwachte kosten. De individuele inkomenstoeslag voor bijvoorbeeld spullen die u ineens nodig heeft, zoals een wasmachine. Heeft u kinderen tot 18 jaar? Dan hebben we regelingen voor bijvoorbeeld schoolkosten, speelgoed, sport of zwemles.
Ga naar websiteRioolonderhoud en verstoppingen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-10-31 | Thema: Natuur en milieu
De eigenaar van een gebouw zorgt voor de aansluiting op het riool. Dit geldt voor de aanleg en het onderhoud daarvan. Heeft u last van stank of een verstopping? Is de weg verzakt vanwege een rioollekkage? Controleer of dit op uw eigen terrein is of daarbuiten. Als het daarbuiten is, meldt u dit bij ons. Problemen op uw eigen grond lost u zelf op. Bent u huurder? Meld het dan bij de eigenaar van uw woning of bedrijfspand. Ziet het bedrijf dat u inhuurt, dat de verstopping toch bij de gemeente liggen? Dan krijgt u een brief met een verklaring van hen.
Ga naar websiteBezoek uit het buitenland
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-11-08 | Thema: Migratie en integratie
Krijgt u iemand op bezoek uit het buitenland? Soms hebben mensen een visum nodig om naar Nederland te mogen komen. Als ze een visum aanvragen, moeten ze dan een garantstelling of logiesverstrekking laten zien. Of allebei. Dit is een formulier. U haalt het formulier bij de IND. In het formulier beschrijft u waarom u uw gast heeft uitgenodigd. Daarna komt u bij ons langs om uw handtekening te legaliseren. Dit betekent dat wij kijken of uw handtekening en de handtekening op het formulier hetzelfde zijn. Uw gast kan hiermee laten zien dat u zult helpen. Bijvoorbeeld met de betaling van kosten in Nederland, bij het bezoek aan een arts en met de terugkeer naar het eigen land.
Ga naar websiteRijbewijs
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-11-06 | Thema: Verkeer
U heeft een rijbewijs nodig als u op de openbare weg wilt rijden. Er zijn verschillende soorten rijbewijzen. Kijk op rijbewijs.nl voor de omschrijving van de verschillende soorten rijbewijzen. In Nederland gebruikt u een rijbewijs vaak ook om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Hierover kunt u meer informatie vinden op Rijksoverheid.nl. Een Nederlands rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Een rijbewijs kan korter dan 10 jaar geldig zijn vanwege medische redenen of voor personen tussen de 65 en 70 jaar. Voor personen van 70 jaar of ouder is het rijbewijs 5 jaar geldig. Een rijbewijs voor vrachtwagen, bus en aanhanger is 5 jaar geldig. Wanneer uw rijbewijs gaat verlopen, ontvangt u van de RDW 6 tot 8 weken van te voren een herinneringsbrief.
Ga naar websiteOnroerendezaakbelasting
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema: Financiën
Onroerendezaakbelasting (ozb) is een gemeentelijke belasting. De eigenaar van een huis, een stuk grond, een garagebox of een bedrijfspand moet deze belasting betalen. Ook de huurder van een bedrijfspand of de gebruiker van de grond betaalt ozb. Het bedrag hangt af van de WOZ-waarde van uw pand op 1 januari. Wij bepalen met de WOZ-waarde hoeveel uw huis of pand waard is. Daarna berekenen we de ozb over dat bedrag. U krijgt dan van ons een brief, een belastingaanslag. Hierop staat hoeveel u moet betalen. Verhuist u of verkoopt u uw pand of grond? U betaalt de ozb voor het hele jaar. Wij kijken dan naar wie eigenaar of huurder is op 1 januari. U betaalt dus ook pas vanaf 1 januari ozb voor uw nieuwe pand. Vaak wordt de ozb verrekend met de nieuwe eigenaar bij de notaris.
Ga naar websiteDriehoeksreclameborden
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-14 | Thema:
Voor het tijdelijk maken van reclame kan gebruik gemaakt worden van driehoeksreclameborden. Hiervoor dient een melding worden gedaan bij de gemeente Pekela. Er mogen 10 borden worden geplaats voor een periode van 14 dagen. Waar de borden worden geplaatst dient u zelf te bepalen, wel dient u rekening te houden met de onderstaande voorwaarden.
Ga naar websiteGratis trouwen en partnerschap
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-10 | Thema:
Gratis trouwen of gratis een partnerschap aangaan kan alleen op maandagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur.
Ga naar websiteEvenementenverkeersregelaar aanstellen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Verkeer
Om verkeersregelaars aan het werk te zetten, heeft u toestemming nodig. De gemeente waar het evenement plaats vindt, stelt een verkeersregelaar aan. Dit gaat via de organisatie van het evenement. De organisator van een evenement meldt de verkeersregelaars aan bij de Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL). Daar kunnen ze ook de instructie volgen. Ze krijgen een aanstelling voor 12 maanden. Dit kan dus voor meer dan 1 evenement zijn. Is een evenementenverkeersregelaar jonger dan 18 jaar? Dan mag hij of zij alleen werken op wegen waar niet harder dan 50 km per uur wordt gereden. En alleen als er bij duisternis of slecht zicht voldoende openbare straatverlichting is.
Ga naar websiteBetalingsregeling gemeentebelastingen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-04 | Thema: Financiën
Heeft u een aanslag (brief) gekregen over de gemeentelijke belastingen? En heeft u op dit moment te weinig geld om deze te betalen? Of staat er nog een bedrag open van eerdere jaren? Met een betalingsregeling hoeft u het bedrag niet in 1 keer te betalen. U betaalt dan iedere maand een stukje van het bedrag. Kijk op MijnNoordelijkBelastingkantoor.nl voor meer informatie of bel naar 088 7879000 (lokaal tarief). Het Noordelijk Belastingkantoor is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur.
Ga naar websiteWet verplichte GGZ (WvGGZ)
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-18 | Thema:
Denkt u dat iemand dringend psychische hulp nodig heeft? U kunt dan een melding doen in het kader van de Wet verplichte GGZ (WvGGZ). Het kan zijn dat mensen door een psychiatrische aandoening verplichte geestelijke gezondheidszorg nodig hebben. Sinds 1 januari 2020 geldt de nieuwe Wet verplichte GGZ (WvGGZ). De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wet verplichte GGZ) vervangt de Wet BOPZ (Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen). De Wet verplichte GGZ regelt wanneer iemand verplicht kan worden zorg te accepteren. Dat kan als iemand door een ernstige psychische aandoening zichzelf of anderen ernstig nadeel dreigt toe te brengen. In de oude wet stond een gedwongen opname centraal, de Wet verplichte GGZ maakt het mogelijk om verplichte zorg ambulant uit te voeren. Gedwongen opname blijft ook mogelijk. De Wet verplichte GGZ is er alleen voor als het echt niet anders kan; het is voor mensen met psychische problemen beter om verplichte behandeling te voorkomen. In de nieuwe wet is nu ook geregeld dat de betrokkene en de familie inspraak hebben in de behandeling, en in de zorg en ondersteuning daarna.
Ga naar websiteGemeentebelastingen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-04 | Thema: Financiën, Natuur en milieu
Ieder jaar betaalt u belastingen aan de gemeente. Dit zijn verschillende soorten belastingen. Begin van het jaar krijgt u de belastingaanslag in de brievenbus. Dit is een brief waarin staat hoeveel u moet betalen en waarom. U krijgt een aanslag voor: de ozb en de WOZ. Lees meer hierover bij de informatie over de Onroerendezaakbelasting. de afvalstoffenheffing de rioolheffing
Ga naar websiteSpeelautomaten toestemming
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-26 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Heeft u een horecabedrijf, zoals een café? En wilt u een gokautomaat plaatsen? Of heeft u een speelautomatenhal? Voor een gok- of kansspelautomaat heeft u een aanwezigheidsvergunning nodig. Een kansspelautomaat of gokautomaat is bijvoorbeeld een fruitautomaat, een automaat waarmee iemand geld kan winnen. Voor een behendigheidsautomaat zoals een flipperkast heeft u geen vergunning nodig. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De eigenaar van een gokautomaat moet ook een exploitatievergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit.
Ga naar websiteBijstandsuitkering voor jongeren
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-26 | Thema:
Wil je een bijstandsuitkering aanvragen en ben je jonger dan 27 jaar? Dan ben je verplicht om eerst te kijken of je een opleiding kunt volgen of werk kunt vinden. Daarvoor krijg je 4 weken de tijd. Na die zoekperiode kun je de aanvraag voor de bijstandsuitkering officieel indienen. De gemeente beslist op de aanvraag.
Ga naar websiteRioolaansluiting aanvragen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Natuur en milieu
Als u voor een nieuw huis een aansluiting op het rioolstelsel wilt, moet u een aansluitvergunning riolering aanvragen bij de gemeente. Dat geldt ook wanneer u het riool wilt vervangen. Wij geven aan waar de aansluiting van uw woning, bedrijf of gebouw op het rioolstelsel gemaakt kan worden. De daadwerkelijke aansluiting zelf voert u uit. Wij houden toezicht op een juiste uitvoering.
Ga naar websiteGladheid
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-11-08 | Thema: Verkeer
In de winterperiode zet de gemeente in op sneeuw- en gladheidbestrijding. Tijdens ijzel, sneeuwval of vorst worden er maatregelen getroffen. Zowel actief als preventief om de weggebruiker op een zo veilig mogelijke manier gebruik te laten maken van de weg. Echter: bij extreme weersomstandigheden blijft het risico van het deelnemen aan het verkeer primair voor de weggebruiker. Strooien De gemeente Pekela probeert zoveel mogelijk het opvriezen van natte weggedeelten te voorkomen. Dit door te strooien voordat het gaat sneeuwen en ijzelen. Als het glad wordt of kan worden de hoofdwegen, busroutes, de wijkontsluitende wegen, fietspaden, bruggen en het centrumgebied gestrooid. Het uitgangspunt daarbij is dat iedereen binnen een redelijke afstand een bestrooide weg kan bereiken. Strooiroutes Een overzicht van de strooiroutes in de gemeente Pekela: Strooiroutes 2021 - 2022 Geen gladheidsbestrijding in woonstraten In principe wordt niet aan gladheidbestrijding in de woonstraten gedaan. Dit vanwege: Het bestrijden van de gladheid op de wegen is alleen effectief bij intensief weggebruik. Daarom wordt er in de woonstraten spaarzaam omgegaan met het strooien. De weggebruiker dient daar dus altijd rekening te houden met mogelijk gladde weggedeelten en het rijgedrag daarop aan te passen. Geparkeerde auto's maken het haast onmogelijk om te strooien en/of sneeuw te ruimen. Het strooizout brengt schade toe aan het milieu; de gemeente wil deze schadelijke invloed op het milieu zoveel mogelijk beperken Inzet personeel en voertuigen Voor de gladheidbestrijding heeft de gemeente 24 uur per dag, zeven dagen per week mensen en auto's klaar staan. Zij rukken uit als er gladheid wordt verwacht. Voor haar strooiacties zet de gemeente een drietal strooi-eenheden in, waarop of waaraan een sneeuwploeg en zoutstrooier zijn bevestigd. Als er veel sneeuw geruimd moet worden, wordt nog eens een extra voertuigen ingezet. Wij verzoeken u in smalle straten waar normaal gesproken gestrooid wordt om in geval van sneeuwval uw auto zo te parkeren dat er ruimte ontstaat voor ons materieel.
Ga naar websiteMelding mobiele puinbreker
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2022-02-23 | Thema:
Bij het bouwen en slopen komt afval vrij. Een mobiele puinbreker kan het afval in stukken breken op de plek waar u aan het werk bent. Dat scheelt tijd. Puinbrekers worden ingezet om de steenachtige fractie van bouw-en sloopafval te breken tot puingranulaat. Dit puingranulaat kan worden toegepast als bouwstof in het beton of in de wegenbouw. Door de (milieu)technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren is het mogelijk geworden om met een mobiele installatie op locatie te werken. Gaat u een mobiele puinbreker gebruiken? Meld dit dan op tijd. Dit doet u via een schriftelijke kennisgeving. Er gelden namelijk regels om overlast (trillingen, geluid en stof) voor andere mensen te voorkomen.
Ga naar websiteCentrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-04 | Thema:
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is dé plek voor iedereen die informatie wil over gezondheid, opvoeding en opgroeien. Het CJG Pekela helpt ouders, kinderen en jongeren bij vragen en problemen bij opvoeden en opgroeien. Soms heb je twijfels, behoefte aan advies of zelfs behoefte aan wat ondersteuning bij het opvoeden en laten opgroeien van je kind(eren). Daarvoor is het Centrum voor Jeugd en Gezin Pekela. Het CJG Pekela helpt ouders, kinderen en jongeren bij vragen en problemen bij opvoeden en opgroeien. Zo nodig kan het CJG hulp bieden of met u samen kijken naar mogelijkheden en/of doorverwijzen. CJG werkt samen met schoolmaatschappelijk werk, ondersteuner Jeugd en Gezin en de Jeugd verpleegkundige van de GGD.
Ga naar websiteStraatartiest toestemming
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-13 | Thema:
Als u op straat wilt optreden als artiest mag dit in de gemeente Pekela zonder vergunning. U moet wel een melding doen bij de gemeente. Een straatartiest kan een bijvoorbeeld mime-speler, goochelaar, theaterartiest, muzikant, fotograaf, tekenaar of filmer zijn.
Ga naar websiteStimuleringslening duurzame particuliere woningverbetering
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema:
Woont u in een eigen, bestaande woning in de gemeente Pekela? Dan kunt u mogelijk een stimuleringslening van maximaal € 15.000,- aanvragen. De gemeente Pekela geeft vanaf 1 januari 2014 leningen uit om particuliere woningeigenaren hun woningen duurzaam te laten verbeteren.
Ga naar websiteNieuwe container aanvragen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-02-24 | Thema:
Is uw afvalcontainer kwijt of kapot? Vraag een nieuwe aan via: www.omrin.nl
Ga naar websiteWijziging doorgeven bijstandsuitkering
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-12-16 | Thema: Sociale zekerheid
Krijgt u een bijstandsuitkering? En is er iets veranderd in uw situatie? Dan heeft dit waarschijnlijk invloed op uw uitkering. Geef wijzigingen daarom direct aan ons door. Waarom moet ik wijzigingen doorgeven? In de wet staat dat u wijzigingen moet doorgeven. Dit heet de inlichtingenplicht. U moet alles doorgeven wat van invloed kan zijn op de hoogte of uw recht op een uitkering. Geeft u een wijziging niet of te laat door? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw uitkering. U moet dan bijvoorbeeld geld aan ons terugbetalen. Of misschien krijgt u een boete. De wet waar dit in staat, is de participatiewet. Hoe snel moet ik de wijziging doorgeven? Geef uw wijziging binnen 5 werkdagen door. Dit zijn 5 dagen vanaf het moment dat de wijziging ingaat. Uw inkomsten geeft u maandelijks voor de 28e van de lopende maand aan ons door.
Ga naar websiteGrafbedekking wijzigen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2022-02-17 | Thema:
U wilt een wijziging doen aan een grafmonument of graftuin waarvoor u verantwoordelijk bent? Laat het ons weten. Dat kan via het meldingsformulier. Als we uw melding hebben ontvangen, kijken we naar de laatste regels voor grafbedekking. Daarna laten we u weten of we akkoord zijn. U kunt de actuele regels rondom grafbedekking zelf inzien via de nadere regels gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Pekela. Belangrijk: u mag de wijziging(en) pas aanbrengen als de gemeente akkoord heeft gegeven op deze melding. U krijgt hierover nog een brief of e-mail van ons.
Ga naar websiteEchtscheiding melden
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-12-21 | Thema: Recht
Een scheiding of ontbinding van het partnerschap regelt u via de rechter. Meestal met een advocaat. U meldt de scheiding binnen 6 maanden. Dit doet u bij de gemeente waar u getrouwd bent of uw geregistreerd partnerschap aangegaan bent. Vaak regelt uw advocaat dit voor u. Wij zetten de scheiding in het register. U mag een geregistreerd partnerschap zonder rechter beëindigen (dit gebeurt door het opmaken van een overeenkomst bij een notaris), als u geen minderjarige kinderen heeft. Om uw huwelijk te beëindigen moet u altijd naar de rechter.
Ga naar websiteRegistratie in Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP)
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-19 | Thema: Sociale zekerheid
Bent u van plan een bedrijf te starten in de kinderopvang? Bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of gastouderbureau. Of wilt u gastouder worden? Dan moet u uw bedrijf registeren in het Landelijk Register Kinderopvang en (LRK). Veranderingen aan uw bedrijf moet u ook doorgeven. Staat uw onderneming ingeschreven in het landelijk register? Dan kunnen de ouders van het kind dat er naartoe gaat, kinderopvangtoeslag aanvragen.
Ga naar websiteGehandicaptenparkeerplaats
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-21 | Thema: Verkeer
Bent u gehandicapt en kunt u uw auto niet bij uw huis in de buurt parkeren? U kunt misschien een gehandicaptenparkeerplaats krijgen. Dit is een parkeerplaats met een bord waarop uw kenteken staat. U moet wel een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders hebben. Andere bewoners mogen bezwaar maken tegen de gehandicaptenparkeerplaats.
Ga naar websiteSubsidie organisatie of activiteit
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-08-21 | Thema:
Of u in aanmerking komt voor subsidie hangt af van uw organisatie of activiteit die u wilt organiseren. De gemeente heeft regels vastgesteld voor de verdeling van subsidies.
Ga naar websiteOnafhankelijke cliëntondersteuner
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2022-05-30 | Thema:
Heeft u hulp, zorg of ondersteuning nodig? Weet u niet goed hoe u dit moet regelen of loopt u hierin vast? Dan kunt u terecht bij de Onafhankelijke Cliëntondersteuning. De onafhankelijke cliëntondersteuner is er voor u en zet uw behoefte centraal. Of u nu voor het eerst hulp nodig heeft, of als u iets in uw hulp wilt of moet veranderen. De ondersteuning is onafhankelijk en gratis voor alle inwoners van de gemeente Pekela. “Het enige belang in de ondersteuning is die van jou!” Wilt u contact met een onafhankelijke cliëntondersteuner? Dat kan via welzijnsorganisatie De Badde, telefonisch via 0597 645000 of via een e-mailbericht naar oco@debadde.nl. Meer informatie is te vinden op www.debadde.nl/oco
Ga naar websiteZiektekostenverzekering voor lage inkomens
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-18 | Thema: Sociale zekerheid
Vindt u het moeilijk om een goede zorgverzekering te vinden? Als u een laag inkomen heeft en bijvoorbeeld hoge zorgkosten, kunnen wij u helpen. Ook als u denkt geen zorgkosten te krijgen, is deze verzekering wellicht interessant voor u. Wij hebben namelijk voor u een complete verzekering afgesloten bij Menzis. Deze zorgverzekering heet GarantVerzorgd. U krijgt minimaal 9% korting op de aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen. De gemeente betaalt een deel van de premie. Dit kan oplopen tot bijna € 480,- per jaar (let op: dit is afhankelijk van het pakket dat u kiest). Kinderen tot 18 jaar zijn gratis verzekerd voor de meest uitgebreide tandartsverzekering. Er zijn extra vergoedingen voor onder andere brillen of lenzen, tandartskosten, orthopedisch schoeisel en ziekenvervoer. De gemeente Pekela heeft de aanvullende verzekering uitgebreid met een volledige vergoeding voor de eigen bijdrage, die u aan het CAK betaalt voor Wmo-voorzieningen. Er is geen medische keuring. U kunt dus altijd meedoen.
Ga naar websiteUitkeringsfraude
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-12-16 | Thema:
Denkt u dat iemand onterecht een uitkering krijgt? Dan is dat fraude. Laat het ons weten. Dit kan anoniem. Vertel ons om wie het gaat en waarom u het denkt. Wij starten dan een onderzoek. Heeft u zelf een uitkering? Geef een verandering dan altijd op tijd door. Doet u dit niet? En merken wij dit bij een controle? Dan is dat ook fraude. Ook als het per ongeluk is. Komt uit het onderzoek dat u fraudeert? U moet het geld dat u teveel heeft gehad, terugbetalen. En u krijgt een boete. De boete kan even hoog zijn als het bedrag dat u terug moet betalen.
Ga naar websiteBegraven of cremeren
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-04-08 | Thema: Bestuur
Uw uitvaartondernemer regelt meestal alles rondom de begrafenis of crematie. De overledene mag pas na 36 uur begraven of gecremeerd worden. De overledene moet uiterlijk 6 werkdagen na het overlijden begraven of gecremeerd zijn. Er zijn 2 gemeentelijke begraafplaatsen: Gemeentelijke begraafplaats Wedderweg, Oude Pekela Gemeentelijke begraafplaats H.B. Hulsmanstraat, Boven Pekela
Ga naar websiteSchadeclaim gemeente
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2022-02-17 | Thema:
Heeft u schade door iets wat de gemeente heeft gedaan? Of juist door achterstallig onderhoud? In bepaalde situaties is de gemeente voor de schade aansprakelijk en kunt u de gemeente om een schadevergoeding vragen. Het moet duidelijk zijn dat het onze schuld is. Soms hebben we na uw aanvraag meer informatie nodig. We vragen u dan om dit aan ons te geven. We sturen u een brief met onze beslissing.
Ga naar websiteGeheimhouden persoonsgegevens
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Recht
U kunt geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen. Dit geldt dan voor alle persoonsgegevens in de basisregistratie personen (BRP). U hoeft bij het verzoek niet te vertellen waarom u geheimhouding aanvraagt.
Ga naar websiteTijdelijke hulp voor zelfstandig ondernemers (Tozo)
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2022-02-09 | Thema: Economie
Tozo stopt per 1 oktober 2021 De Tozo is een tijdelijke steunmaatregel. Nu de contactbeperkende maatregelen steeds meer worden opgeheven, wordt de economie steeds verder heropend. Voor u als ondernemer wordt het hierdoor gemakkelijker om de bedrijfsactiviteiten weer te hervatten. Daarom wordt de Tozo niet opnieuw verlengd. Dit betekent dat er vanaf 1 oktober 2021 geen Tozo meer aangevraagd kan worden. Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Bent u ondernemer maar lukt het u vanaf 1 oktober 2021 nog niet om in uw inkomen te voorzien? Mogelijk komt u dan in aanmerking voor Bbz. Voor meer informatie zie Bijstand voor zelfstandigen. Controleren van uw gegevens bij de Tozo Heeft u als ondernemer gebruik gemaakt van de Tozo? Dan kunnen wij uw gegevens controleren. U krijgt dan van ons een brief waarin we u vragen om gegevens in te leveren. Zo controleren we of u aan de voorwaarden voldoet en of u het juiste bedrag heeft ontvangen. Lever de gevraagde gegevens op tijd in. Lukt dit niet? Laat ons dit dan meteen weten. Daarmee kunnen we problemen zoals het mogelijk terugvorderen van de Tozo voorkomen. Doorgeven van inkomen en andere wijzigingen Heeft u als ondernemer een Tozo-uitkering ontvangen? Als er iets wijzigt dan moet u dit meteen aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor inkomsten uit onderneming. Op uw aanvraag heeft u namelijk een schatting gemaakt van de door u te verwachten inkomsten. De daadwerkelijke inkomsten moet u binnen 6 weken aan ons doorgeven via het wijzigingsformulier Tozo. Meer informatie op de pagina Doorgeven wijzigingen Tozo. Waar moet u op letten bij belastingaangifte en toeslagen? De uitkering telt mee als inkomen voor het jaar 2021. U moet dit inkomen dus opgeven bij de belastingaangifte over het jaar 2021. U ontvangt in het 1e kwartaal van 2022 een jaaropgave van de uitkering. Heeft u een partner? Dan ontvangt ook die volgend jaar een jaaropgave. De Tozo-uitkering is namelijk een aanvulling op uw gezamenlijke inkomen, de helft van de uitkering is voor uw partner. Over de Tozo-uitkering dragen we loonbelasting af. Heeft u een partner met inkomsten uit werk of een uitkering? Dan is het mogelijk dat er te weinig belasting wordt afgedragen. In dat geval krijgen u en/of uw partner een hogere belastingaanslag over het inkomen van 2021. U krijgt dan minder geld terug of u moet belasting nabetalen. De Tozo-uitkering kan ook van invloed zijn op de hoogte van de huur-, zorg- en andere toeslagen van de Belastingdienst. Terugbetalen Tozo-bedrijfskrediet vanaf 1 januari 2022 Heeft u vanuit de Tozo een bedrijfskrediet ontvangen? Dan begint u vanaf 1 januari 2022 met het terugbetalen hiervan. In juli 2021 heeft u hierover een informerende brief ontvangen. In het najaar van 2021 ontvangt u van ons een brief met de aflossingsbedragen en termijnen.
Ga naar websiteKwijtschelding gemeentebelastingen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-04 | Thema: Financiën
Heeft u een aanslag (brief) gekregen over de gemeentelijke belastingen? Onder bepaalde voorwaarden kunt u in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Dit hangt af van uw persoonlijke financiële omstandigheden. U kunt geen kwijtschelding krijgen van de OZB-eigenaar, rioolheffing-eigenaar, extra containers-heffing. Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag kwijtschelding? Maak een afspraak met de Badde via telefoonnummer 0597 645000. Hulp bij uw aanvraag kwijtschelding kan onder andere tijdens het Kwijtscheldingen Spreekuur.
Ga naar websiteAfvalinzameling
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-03-31 | Thema: Natuur en milieu
De gemeente haalt uw afval gescheiden op. Doe het afval daarom in verschillende bakken of zakken. Kijk op de (Omrin) Afvalapp (download via Play Store of App Store) voor: de afvalkalender: op welke dag het afval bij u in de buurt wordt opgehaald. U ziet de datum en het soort afval dat we op die dag ophalen (ook te bekijken via: (Omrin) Afvalkalender) informatie over afval scheiden: wat moet in welke container en waar kunt u textielafval, glasafval, klein chemisch afval en (frituur)vet en olie kwijt? de milieustraat: informatie over het wegbrengen van (grof) afval in gemeente Pekela.
Ga naar websiteAlcohol schenken
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-09 | Thema: Zorg en gezondheid
U bent ondernemer en u wilt alcohol verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Horecaondernemers met bijvoorbeeld een restaurant, café of een slijterij kunnen de vergunning aanvragen. Maar ook verenigingen en stichtingen (paracommerciële bedrijven) mogen dat. Denk aan een kantine in een sporthal, een dorpshuis of een theaterfoyer. De vergunning is persoonlijk. Hij staat dus op uw naam. U kunt hem niet aan een ander overdragen. De naam van iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning. En voor iedere vestiging van uw bedrijf heeft u een aparte vergunning nodig. Verandert er iets aan uw bedrijf? Geef dit meteen aan ons door. Soms moet u dan een nieuwe vergunning aanvragen. Bijvoorbeeld als er een nieuwe eigenaar is of de rechtsvorm van uw bedrijf verandert. Dit betekent namelijk een aanpassing van uw vergunning. Ook andere veranderingen moet u melden, zoals wanneer u iets verandert aan het pand of u neemt een nieuwe leidinggevende in dienst. U krijgt ook te maken met een Bibob-onderzoek. Hiermee controleren we of u of uw onderneming met iets strafbaars te maken hebben (gehad). Organiseert u een feest of evenement en wilt u daar drank voor gebruik ter plaatse verkopen? U kunt daarvoor tijdelijk een ontheffing aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Tapontheffing.
Ga naar websitePaspoort en identiteitskaart
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-05-08 | Thema: Recht
Binnen Nederland gebruikt u een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Als identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld als u een rekening wilt openen bij een bank. Of bij de verkiezingen. Een identiteitsbewijs is verplicht vanaf 14 jaar. Hierover kunt u ook meer lezen op rijksoverheid.nl/identificatieplicht. U heeft een paspoort of identiteitskaart ook nodig als u naar het buitenland gaat. Met een identiteitskaart kunt u naar verschillende landen in Europa reizen. Met een paspoort kunt u naar alle landen gaan. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op rijksoverheid.nl/paspoort en identiteitskaart. Een paspoort of identiteitskaart is 10 jaar geldig. Voor jongeren tot 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig. Reist u alleen met kinderen? En heeft u een andere achternaam? Soms geeft dat problemen bij de paspoortcontrole. Zorg dat u een toestemmingsformulier bij u heeft.
Ga naar websiteKlacht over de gemeente
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2022-02-17 | Thema: Recht
Vindt u dat iemand van de gemeente u niet goed behandeld heeft? Bijvoorbeeld een ambtenaar of bestuurder? U kunt dan een klacht bij ons indienen. De klacht kan gaan over: hoe u behandeld bent dat u verkeerde of te weinig informatie heeft gekregen dat onze medewerkers niet op uw vragen reageren
Ga naar websiteCarbidschieten
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-11-03 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Carbid schieten is een oud en nieuw traditie. Omdat het erg gevaarlijk is, zijn er regels voor. Wilt u carbid schieten? Dan kunt u tot vrijdag 12 december 2025 een ontheffing aanvragen bij de gemeente.
Ga naar websiteGrafrechten wijzigen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-08-13 | Thema: Financiën
Grafrechten geven recht op een plek op een begraafplaats voor een bepaalde periode. Bij een gemeentelijke begraafplaats betaalt u grafrechten aan de gemeente. Bij een bijzondere begraafplaats betaalt u grafrechten aan de houder van die begraafplaats, bijvoorbeeld een kerkgenootschap.
Ga naar websiteGezondheidsverklaring rijbewijs
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-12-11 | Thema: Verkeer
Als u een rijbewijs aanvraagt, moet u soms een gezondheidsverklaring invullen. Vroeger heette dit de 'Eigen verklaring'. Hiermee kan het CBR zien of u geschikt bent om deel te nemen aan het verkeer. Het kan zijn dat u zich medisch moet laten keuren. Bijvoorbeeld in 1 van de volgende gevallen: U bent 75 jaar of ouder. U heeft klachten of aandoeningen die uw rijvaardigheid beïnvloeden. U vraagt een rijbewijs aan voor een vrachtwagen of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE).
Ga naar websiteVentvergunning
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-11 | Thema: Openbare orde en veiligheid
Verkoopt u spullen langs de weg of aan huis? Voor het venten heeft u geen vergunning nodig maar u moet wel een melding doen. De ventvergunning is bedoeld voor mensen die steeds op een andere plek hun spullen verkopen. De ventvergunning is niet bedoeld voor bedrijven die hun spullen aan huis bezorgen. Als u een stalletje heeft en klanten naar u toe moeten komen, heeft u een standplaatsvergunning nodig.
Ga naar websiteBouwtekening uit het archief inzien
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-06 | Thema:
U kunt bij de gemeente bouwtekeningen en tekeningen van verbouwingen opvragen. Deze tekeningen zijn afkomstig uit het archief van de gemeente. Er zijn verschillende redenen om inzage te krijgen in deze stukken. Bijvoorbeeld wanneer u een aanvraag wilt indienen voor de verbouwing van een woning.
Ga naar websiteMelding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-09-18 | Thema: Natuur en milieu
Activiteiten die worden uitgevoerd waarbij een milieurisico ontstaat voor de leefomgeving noemen we ‘milieubelastende activiteiten'. Dit zijn activiteiten waarmee bijvoorbeeld geluid wordt geproduceerd, een lozing in de bodem of op het water wordt gedaan of activiteiten voor het opslaan en werken met gevaarlijke stoffen. Start u een nieuw bedrijf? Verandert uw bestaande bedrijf of breidt u dit uit? Dan kunt u een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig hebben of u moet een melding milieubelastende activiteit doen voordat de activiteit start. Regels voor milieubelastende activiteiten staan in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan is opgenomen welke milieubelastende activiteiten bedrijven moeten melden. Of u een melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig heeft, kunt u controleren via de Vergunningencheck. Aanpak Moet ik een melding doen of heb ik een omgevingsvergunning nodig? Via de Vergunningcheck - Omgevingsloket (overheid.nl) checkt u of u een melding moet doen of vergunning moet aanvragen. Doe deze check vóórdat u start met een nieuwe milieubelastende activiteit, iets verandert of uitbreidt aan een bestaande milieubelastende activiteit, ook bij bijvoorbeeld het plaatsen van een brandstoftank. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en in het Omgevingsplan leest u welke milieuregels voor uw bedrijf gelden. Een melding doen De melding moet 4 weken voor het starten van de nieuwe milieubelastende activiteit worden gedaan. De activiteit mag niet eerder dan 4 weken na de melding starten. U doet de melding via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe Verstuur de melding. Uw melding wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen. Termijn melding De gemeente stuurt u zo spoedig mogelijk bericht over de behandeling en laat binnen 4 weken weten of de melding wordt geaccepteerd of geweigerd. Kosten melding Een melding Milieubelastende activiteit is gratis. Een omgevingsvergunning aanvragen U vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe Verstuur de aanvraag. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen. Zodra alle documenten en gegevens compleet zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als uw aanvraag niet compleet is, wordt u gevraagd om de ontbrekende gegevens op te sturen. Is de omgevingsvergunning toegekend, dan krijgt u deze samen met de voorschriften thuisgestuurd. Termijn vergunning Wij behandelen uw vergunningaanvraag binnen 8 weken, tenzij de uitgebreide procedure van toepassing is dan behandelen we uw aanvraag in 26 weken. De gemeente mag deze periode 1 keer met maximaal 6 weken verlengen en pauzeert deze periode als er extra informatie aangeleverd moet worden. U krijgt bericht als dit nodig is. Kosten vergunning Aan het aanvragen van een vergunning zijn kosten verbonden. Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela. Meer weten? Informatie van Toelichting milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl) voor toelichting op milieubelastende activiteiten Informatie van Omgevingsvergunning of melding milieubeheer | Ondernemersplein (kvk.nl) voor milieuregels voor bedrijven Bezwaar en beroep Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Hiertegen kan geen beroep worden ingesteld. Bent u het niet eens met de beslissing aangaande de omgevingsvergunning? Dan kunt u wel bezwaar maken. Dit kan rechtstreeks bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Als u het daarna niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.
Ga naar websiteTapontheffing
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2023-02-22 | Thema: Zorg en gezondheid
Wilt u drank zoals bier en wijn verkopen tijdens een evenement of feest? Bijvoorbeeld tijdens een braderie, muziekfeest of kermis? Dan heeft u een ontheffing nodig. De ontheffing geldt voor drank met minder dan 15% alcohol (zwak-alcoholische drank). U kunt de ontheffing voor een speciaal evenement aanvragen. Het evenement duurt niet langer dan 12 dagen achter elkaar. Iedere eigenaar en leidinggevende staat op de vergunning genoemd.
Ga naar websiteSpandoek of bord ophangen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-11-11 | Thema:
U mag niet zonder toestemming een bord of spandoek ophangen boven de weg. Deze toestemming vraagt u bij ons. Ook de eigenaar van het gebouw of object waar u het bord of spandoek aan wilt vastmaken, moet toestemming geven. Let op! Soms heeft u ook een omgevingsvergunning nodig of u moet een melding doen. Ook mag u niet overal een spandoek ophangen.
Ga naar websiteUittreksel basisregistratie personen
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2025-01-07 | Thema: Recht
Een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP), voorheen gemeentelijke basisadministratie (GBA), is een schriftelijk bewijs dat verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. Er bestaan verschillende soorten uittreksels uit de Basisregistratie personen. Zo kunnen er uittreksels worden afgegeven met vermelding van nationaliteit, aanvangsdatum bewoning adres, burgerlijke staat, gezinssamenstelling. Dit is afhankelijk van de situatie waarvoor het uittreksel nodig is. Op een uittreksel uit de basisregistratie staat in ieder geval: Uw volledige geslachts- en voorna(a)m(en). Uw geboortedatum en -plaats. Uw huidige adres. De datum van afgifte. Een uittreksel uit de basisregistratie is niet nodig voor inschrijving leerlingen bij scholen. Het uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) wordt vaak verward met een uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. Het uittreksel uit de Burgerlijke stand kan ook afgegeven worden op een speciaal formulier, dat in meerdere talen is opgesteld als u het nodig heeft voor internationaal gebruik.
Ga naar websiteBijstandsuitkering
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-12-16 | Thema: Sociale zekerheid
Heeft u geen werk en niet genoeg geld om van te leven? Heeft u ook geen uitkering? Dan heeft u misschien recht op een bijstandsuitkering. Deze uitkering vult uw inkomen aan. Ondertussen laat u zien dat u alles doet om zo snel mogelijk weer een baan te vinden. We kijken bij uw aanvraag niet alleen naar het inkomen en vermogen. Ook het aantal personen in uw huishouden telt mee voor de hoogte van de uitkering. Woont u met meer volwassenen in huis? Dan kunt u kosten delen en krijgt u daarom een lagere uitkering. Dit geldt niet voor kinderen tot 21 jaar die bij u wonen of bijvoorbeeld studenten en huurders. Dit heet de kostendelersnorm.
Ga naar websiteUw kind aanmelden voor een basisschool
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2021-08-13 | Thema:
Als uw kind 4 jaar is, mag het naar school. U moet zelf op tijd een basisschool kiezen voor uw kind. De meeste ouders melden hun kind aan bij een school voordat het 4 jaar wordt. Lijst basisscholen in de gemeente Pekela U kunt de scholen bij u in de buurt ook opzoeken via de website Scholen op de kaart
Ga naar websiteWet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Bron: Pekela (gemeente) | Datum: 2024-09-09 | Thema: Zorg en gezondheid
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt hulp en ondersteuning zodat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zoveel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. De gemeente is verantwoordelijk voor uitvoering van de Wmo. Mensen die gebruik maken van de Wmo krijgen hulp van de gemeente met de algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen: Algemene voorzieningen zijn voorzieningen die binnen de gehele gemeente beschikbaar worden gesteld, zonder aanvraag bij de gemeente. Maatwerkvoorzieningen zijn voorzieningen en hulpvormen die op de leefsituatie en gezondheid van de persoon zijn afgestemd, zoals: vervoersvoorzieningen, woonvoorziening en rolstoelvoorziening.
Ga naar website