Resultaten 11 - 20 van 356 resultaten

  • Fraude meldpunt

    Uitkeringen en ondersteuning vanuit de Wmo of jeugdhulp moeten terechtkomen bij mensen die daar recht op hebben. Heeft u een vermoeden van zorg- en/of bijstandsfraude? Dan kunt u dat melden bij de gemeente. Als u dit wilt, kunt u dit anoniem doen.

  • Informatieverzoek Wet Open Overheid (voorheen WOB verzoek)

    U mag de gemeente vragen om informatie over beleid of uit andere documenten. Dit komt voort uit de Wet Open Overheid (WOO).

    De gemeente kan de informatie op de volgende manieren geven:

    • U krijgt een kopie.
    • U mag het document bekijken.
    • U krijgt een samenvatting van de inhoud.
    • U krijgt informatie over de inhoud.

  • Buurtzapbudget

    Aanvragen subsidie Buurtzapbudget

    Het Buurtzapbudget (maximaal  500,- euro) heeft als doel om in wijken, buurten en dorpen de leefbaarheid en de betrokkenheid van bewoners bij hun buurt te vergroten. Deze subsidies zijn van toepassing op initiatieven van burgers om elkaar beter te leren kennen, om samen in actie te komen voor de buurt of een project om elkaar als bewoners te helpen.

    Voorbeelden van activiteiten kunnen zijn een schoonmaakactie in de buurt, een wijkactiviteit voor jong en oud, een burenhulpproject, een (klein) sociaal project om bewoners met verschillende culturen bij elkaar te brengen of een wandeltocht door de wijk. De activiteiten moeten aansluiten bij het doel van de subsidie en vinden plaats in buurten, wijken of dorpen van gemeente Oosterhout.

    Aandachtspunten
    Voor activiteiten in de openbare ruimte heeft u een evenementenvergunning nodig.

    Aanvragen

    Aanvragen kunnen uitsluitend ingediend worden door een burger via het Subsidieportaal. Log in met uw DigiD en kies vervolgens voor nieuwe aanvraag en selecteer de regeling Buurtzapbudget Leefbaarheid.

  • Graf (eigen)

    De gemeente Oosterhout heeft geen gemeentelijke begraafplaats. Gedenkpark Leijsenakkers is een bijzondere begraafplaats die fungeert als algemene begraafplaats voor de gemeente. Ook kent de stad enkele begraafplaatsen die in kerkelijk beheer zijn.

     

    Op sommige delen van gedenkpark Leijsenakkers bestaat de mogelijkheid om maximaal twee overledenen in één graf te begraven. De rechthebbende van het graf beslist wie hierin  worden bijgezet. Bij overlijden van de rechthebbende moet binnen één jaar het recht op het graf worden overgeschreven. Meestal is dat aan een erfgenaam of familielid.

     

    De begraafplaats kent twee soorten graven:
    - Een algemeen graf, dat wordt uitgegeven voor de duur van 10 jaar. Verlenging is niet mogelijk;
    - Een particulier graf, dat wordt uitgegeven voor een periode van 20 tot 100 jaar en na afloop van deze periode kan worden verlengd. Meer info over de mogelijkheden op www. leijsenakkers.nl.

    Maakt u geen gebruik van de mogelijkheid van verlenging, dan kan het graf na afloop van de afgesproken periode worden geruimd. Het ruimen van een graf geschiedt op last van de houder van de begraafplaats. Dit gebeurt niet eerder dan tien jaar nadat in het graf het laatste lijk is geplaatst en indien het een particulier graf betreft met toestemming van de rechthebbende op het graf. Ruiming van een graf kan eveneens geschieden op eigen verzoek.

     

    Het recht op een particulier graf vervalt, als het niet tijdig wordt verlengd of als wordt verzuimd het graf over te schrijven op naam van een nieuwe rechthebbende. De rechthebbende kan ook vrijwillig afstand doen van het recht op een particulier graf.

     

    Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de Stichting Gedenkpark Leijsenakkers, die gevestigd is aan de Veerseweg 42, 4901 ZE Oosterhout. Telefoon 0162-455117.

  • Beroepen aan huis

    Een beroep aan huis kan overlast veroorzaken voor de omgeving. Om die reden zijn er regels over wat in welke omvang is toegestaan. Past u beroep aan huis binnen de regels. Dan is deze toegestaan zonder omgevingsvergunning. Past die niet binnen de regels, dan is het niet toegestaan.

  • Een bekende tot trouwambtenaar benoemen

    U kunt een familielid, vriend of kennis vragen uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. Deze persoon wordt benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs).

  • Aangifte doen van een doodgeboren kindje en inschrijven in de BRP

    Het verliezen van een kind veroorzaakt een groot verdriet. Aangifte doen bij de gemeente kan misschien helpen bij het verwerken hiervan. En u heeft dan een officieel bewijs dat uw kind heeft bestaan.

    Aangifte doen van een doodgeboren kind is niet verplicht als de zwangerschap minder dan 24 weken heeft geduurd. Duurde de zwangerschap 24 weken of meer? Dan moet uw kindje een begrafenis of crematie krijgen en is aangifte doen wel verplicht.

    U doet aangifte in de gemeente waar uw kindje is geboren.

    Inschrijven in de BRP

    U kunt uw kindje ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP). Dan staan de gegevens van uw kindje bij uw persoonlijke gegevens in de BRP, bijvoorbeeld op MijnOverheid.nl. Het maakt niet uit hoelang de zwangerschap heeft geduurd of hoelang geleden de geboorte was.

    U registreert uw kindje in de gemeente waar u woont. U kunt dit verzoek alleen voor uzelf doen en niet voor de andere ouder.

    Voornaam op bestaande aktes laten zetten

    Is er al een akte van uw kindje, zoals een ‘akte van geboorte (levenloos)’? Maar staat daar nog geen voornaam op? De gemeente kan dan alsnog een voornaam op de akte zetten.

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

    Het kan gebeuren dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen wordt of dat u het kwijtraakt. Vanaf 1 maart 2013 doet u geen aangifte van vermissing/diefstal van uw reisdocument meer bij de politie maar direct bij de gemeente. Dit kan ook digitaal. Er wordt dan een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.

    Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. U dient hiervoor zelf contact op te nemen met de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven van vertrek.

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Daarop reist u terug naar Nederland. Bij terugkomst in Nederland wordt er bij de aanvraag van een nieuw reisdocument bij de gemeente een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.

    Let op:
    Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.

  • Vuurwerk opslaan of verkopen

    U mag geen vuurwerk opslaan zonder toestemming. Voor het opslaan van maximaal 10.000 kilo consumentenvuurwerk doet u een melding bij de gemeente. Consumentenvuurwerk is het vuurwerk dat inwoners tijdens oud en nieuw zelf afsteken.

    Wilt u meer dan 10.000 kilo consumentenvuurwerk opslaan? Of professioneel vuurwerk opslaan? Dan heeft u een omgevingsvergunning nodig.

    Voor het verkopen van vuurwerk heeft u een vergunning van de gemeente nodig.

  • Bouwbesluit

    Voor informatie over het bouwbesluit kunt de website Bouwbesluit online raadplegen waar dit besproken wordt.