Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten

  • Afval inleveren

    De gemeente heeft een afvalinzamelstation of milieustraat waar u uw afval kunt brengen. Hier kunt u bijvoorbeeld inleveren: grofvuil (afval dat niet in een vuilniszak of afvalcontainer past, zoals een bank, stoel of vloerbedekking) afval in grote hoeveelheden (zoals tuinafval) gebruiksgoederen (zoals koelkasten, televisies en huishoudelijke apparaten) chemisch afval (zoals verf, batterijen en olieproducten) bijzonder afval (zoals asbest) lichamen van gestorven gezelschapshuisdieren (zoals honden en katten) U kunt uw grofvuil en grote huishoudelijke apparaten ook laten ophalen door de gemeente. Kleine huishoudelijke apparaten, zoals een elektrische tandenborstel, kunt u bij sommige winkels inleveren. Koopt u een nieuw apparaat? Dan kunt u het oude apparaat inleveren bij de winkel of meegeven aan de bezorger.

  • Loonkosten of proefplaatsing

    Als u mensen in dienst neemt vanuit een bijstandsuitkering of WW-uitkering, kunt u loonkostensubsidie ontvangen. Met deze subsidie ondersteunen we enthousiaste kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt in hun aansluiting op uw vacature. U ontvangt loonkostensubsidie afhankelijk van wie u aanneemt en voor hoe lang. Een proefplaatsing is een plaatsing van een uitkeringsgerechtigde op een plaats bij een werkgever met behoud van uitkering. Tijdens de proefplaatsing betaalt u geen loon. Het leren werken dient centraal te staan. Gedurende een periode van 3 maanden bekijkt u samen met de werknemer of hij of zij het werk aankan en leuk vindt. U moet dan wél de intentie hebben om deze persoon een contract aan te bieden voor minimaal een half jaar.

  • Subsidie, incidenteel en structureel

    Incidentele subsidie is ten behoeve van (bijzondere) incidentele projecten en/of activiteiten die niet horen tot de reguliere bezigheden van de aanvrager. Structurele subsidie wordt per boekjaar aan een instelling verstrekt en de activiteit ervan wordt op reguliere/structurele basis gedurende het jaar uitgevoerd door de subsidieontvanger. 

  • Verslavingszorg, begeleiding

    U kunt hulp krijgen als u verslaafd bent of als iemand die u kent dat is. Meer informatie vindt u op onze Hulpwijzer.

  • Antireclamesticker ophalen

    Ongeadresseerde post is post waar uw naam niet op staat. Dit zijn bijvoorbeeld reclamefolders of huis-aan-huisbladen. U geeft met een antireclamesticker op uw brievenbus aan of u ongeadresseerde reclame wilt. Er zijn 2 soorten stickers: NEE/NEE sticker: U krijgt geen reclame en huis-aan-huisbladen meer. U krijgt ook de gemeentegids niet meer. NEE/JA sticker: U krijgt geen reclamefolders meer. U krijgt nog wel de huis-aan-huisbladen en de gemeentegids.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terechtkomt. U kunt een briefadres gebruiken als u geen woonadres heeft of verblijft in een instelling. Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

  • Aanvraag vaststelling subsidie

    Als u subsidie van de gemeente Ouder-Amstel heeft ontvangen, dient u daarvoor een aanvraag tot vaststelling en een eindrapportage in te dienen. De gemeente bekijkt of de gestelde doelen zijn gehaald en daarna vindt de vaststelling van het subsidiebedrag plaats. Hoe u de subsidie moet verantwoorden staat in de brief (beschikking) die u hebt ontvangen. Voor een aantal subsidies zijn vaststellingsformulieren beschikbaar. Deze kunt u hieronder invullen.Aanvraag vaststelling subsidie 

  • AED-apparaat gebruiken

    Een AED is een Automatische Externe Defibrillator. Het apparaat helpt bij een hartstilstand. De AED geeft stroomstootjes waardoor het hart weer gaat kloppen. Als iemand binnen 6 minuten gereanimeerd kan worden, is de kans groter dat hij of zij gered wordt. Iedereen mag een AED-apparaat gebruiken. Het apparaat vertelt u namelijk precies wat u moet doen. Er zijn ook burgerhulpverleners die opgeroepen kunnen worden bij een spoedgeval. Een burgerhulpverlener heeft een training gevolgd en kan reanimeren. Om het AED-apparaat zit een speciale kast waarop het groene logo staat. Niet alleen de gemeente heeft AED-apparaten opgehangen. Bedrijven en instellingen kunnen ook zelf een AED-apparaat kopen en ophangen. U kunt ook zelf met uw buurt een AED-apparaat kopen. Op BuurtAED.nl kunt u met elkaar geld inzamelen. Wilt u weten waar een AED bij u in de buurt zit? Of dat er wel voldoende AED-apparaten in de buurt zijn? Vul uw postcode in op de website van de Hartstichting.

  • Inburgeren

    Tijdens het inburgeren leert u Nederlands. En u leert meer over het leven in Nederland. Als u verplicht moet inburgeren, krijgt u een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). U krijgt ook een uitnodiging van de gemeente voor een afspraak, een brede intake. Tijdens die afspraak onderzoekt de gemeente samen met u uw situatie en uw mogelijkheden. De gemeente maakt vervolgens een plan hoe u moet inburgeren. Dit heet het Plan inburgering en participatie (PIP). Hierin staat onder andere: Welke lessen u gaat volgen. Welke hulp u kunt krijgen. Hoe u de inburgering afsluit. Dit is een examen of een afsluitend gesprek. U moet binnen 3 jaar inburgeren. Staat u ingeschreven bij de gemeente? Dan moet u ook de participatieverklaring ondertekenen. Dit is een onderdeel van het inburgeren. U krijgt hierover bericht van de gemeente. U kunt ook vrijwillig inburgeren. Bijvoorbeeld voor naturalisatie of voor een sterkere verblijfsvergunning. Lees meer over vrijwillig inburgeren op IND.nl.

  • Levenloos geboren kind, aangifte

    Wanneer uw kind levenloos is geboren doet u aangifte in de gemeente waar uw kind is geboren. Er wordt dan ‘een akte van geboorte (levenloos)’ opgemaakt.  U kunt hiervoor online een Afspraak maken of via (020) 496 21 21. Beantwoord de vragen op Rijksoverheid.nl om te zien wat u moet doen om uw levenloos geboren kind te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP).