Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten
- Onroerende zaakbelasting
Als eigenaar van een onroerende zaak betaalt u onroerende zaakbelasting (OZB). Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen, winkels, kantoorpanden en garageboxen. Bij onder andere bedrijfspanden betaalt ook de gebruiker van het pand onroerende zaakbelasting. Dit is bij woningen niet het geval. Wij bepalen de hoogte van de OZB op 1 januari. Dit doen wij op basis van de WOZ-waarde van uw pand. Als u halverwege een jaar een nieuwe woning koopt, betaalt u de OZB voor dat hele jaar voor de oude woning. Voor de nieuwe woning betaalt u in dat jaar nog geen OZB. De notaris verrekent deze bedragen. De onroerende zaakbelasting is een percentage van de WOZ-waarde. Het percentage voor belastingjaar 2025 is: de gebruikersbelasting: 0,22920% van de WOZ-waarde. de eigenarenbelasting: voor onroerende zaken die in hoofdzaak tot woning dienen: 0,1235% van de WOZ-waarde. voor onroerende zaken die niet in hoofdzaak tot woning dienen: 0,3292% van de WOZ-waarde. U krijgt van ons een belastingaanslag. Hierop staat het bedrag vermeld dat u moet betalen.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2025-01-27
- Automatische incasso
Met een automatische incasso geeft u ons toestemming om het totaalbedrag van uw belastingaanslag van uw rekening af te schrijven. Dit doen wij in maandelijkse termijnen. Op welke manier leest u hieronder. Een bedrag onder € 100,00 schrijven wij in 2 termijnen van uw rekening af. Een bedrag boven € 100,00 schrijven wij in 10 termijnen van uw rekening af. Als u heeft gekozen voor betaling via automatische incasso dan staat dit op het aanslagbiljet vermeld. Heeft u ons een machtiging tot automatische incasso gegeven tijdens het lopende jaar en is het totale bedrag hoger dan € 100,00? Dan is het aantal termijnen afhankelijk van het aantal maanden waarin dat jaar nog een bedrag van uw rekening kan worden afgeschreven. Als u geen gebruik maakt van de automatische incasso moet u het totaalbedrag in 2 termijnen betalen. De vervaldatums, staan vermeld op het aanslagbiljet. Machtigen Wilt u de gemeentelijke belastingen met een automatische incasso betalen? U kunt ons machtigen met het online formulier dat hieronder staat. Automatische incasso aanvragen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de aanvraag niet online doen? Download dan de machtigingskaart (pdf, 28,6Kb) en stuur deze naar de gemeente. U kunt ook een machtigingskaart ophalen tijdens de openingstijden van het gemeentekantoor. Wijzigen rekeningnummer U kunt de wijziging van het rekeningnummer (IBAN) van uw automatische incasso online doorgeven. Rekeningnummer automatische incasso wijzigen Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u de wijziging niet online doorgeven? U kunt de wijziging ook schriftelijk of per e-mail aan ons doorgeven. Bekijk onze contactgegevens. Stopzetten U kunt het stopzetten van uw automatische incasso online doorgeven. Stopzetten automatische incasso Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord. Wilt u het stopzetten niet online doorgeven? Download dan de rode kaart (pdf, 28,6Kb) en stuur deze ingevuld naar ons. Het is ook mogelijk om de kaart af te halen tijdens de openingstijden van het gemeentekantoor. Terugstorten U kunt een specifieke overboeking laten terugstorten op uw rekening. U hoeft hierbij geen reden op te geven. U moet hiervoor contact opnemen met uw bank.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2025-01-28
- Bodem- of geluidinformatie aanvragen
De gemeente Heerde heeft een geautomatiseerd bodeminformatiesysteem. Hierin zijn de resultaten vermeld van alle bodemonderzoeken die binnen de gemeente Heerde zijn uitgevoerd. Daarnaast heeft de gemeente een geluidniveaukaart. Hierin zijn de geluidniveau's vastgelegd van het wegverkeer.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2025-01-21
- Aangifte van overlijden doen
Als iemand is overleden, moet dat binnen 6 werkdagen worden aangegeven bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger dit. Maar ook nabestaanden kunnen aangifte van overlijden doen. Aangifte door een nabestaande Maak hiervoor een afspraak. Dit kan via de volgende link: Afspraak maken. Aangifte door uitvaartondernemer Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte van overlijden doen. Dit kan met volgende formulier: Aangifte van overlijden doen Log in met eHerkenning. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard). Doet u voor de eerste keer online aangifte als uitvaartondernemer? Dan moet u zich eerst registreren met het formulier Registratie uitvaartondernemer (log in met eHerkenning). Wij voegen uw gegevens dan zo snel mogelijk toe, zodat u online aangifte kunt doen. U ontvangt een e-mail als uw gegevens zijn toegevoegd. Wat zijn de kosten? Aangifte doen van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 17,10. Wat heeft u nodig voor het doen van aangifte van overlijden? Uw geldige identiteitsbewijs. Een A-verklaring en een B-verklaring voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden van een arts of lijkschouwer. Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis/crematie door de officier van justitie. Als uitstel van begrafenis/crematie nodig is: verklaring van geen bezwaar van een arts. Als er een sectie moet plaatsvinden: verlof tot ontleding, afgegeven door de burgemeester. Eventueel trouwboekje om het overlijden in vast te leggen. Wat u moet weten Wij registreren het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). Wij geven met aangifte voor overlijden toestemming voor het begraven of cremeren van de overledene. Als de overledene in een andere gemeente woont, hoeft u het overlijden niet zelf door te geven aan deze gemeente. Dit doet de gemeente waarin de persoon overleden is. Uitstel begrafenis of crematie Soms is het niet mogelijk om iemand binnen 6 werkdagen na overlijden te begraven of cremeren. Bijvoorbeeld bij een misdrijf of omdat familieleden niet op tijd aanwezig kunnen zijn. Vraag dan toestemming voor uitstel bij ons aan via telefoonnummer 0578 - 69 94 94. U heeft een verklaring van geen bezwaar van een arts nodig. Levenloos geboren kind aangeven Het aangeven van een levenloos geboren kind doet u in de gemeente waar het kind geboren is. Lees meer over het aangeven van een levenloos geboren kind. Overlijden in het buitenland Het melden van overlijden van een inwoner van de gemeente Heerde in het buitenland doet u bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak. Neem de overlijdensakte mee. Lees meer over overlijden in het buitenland op Rijksoverheid.nl. Toestemming ontleding lichaam Als de overledene heeft aangegeven zijn of haar lichaam aan de wetenschap te willen geven, dan is hiervoor een codicil/wilsbeschikking van de overledene nodig. De burgemeester moet toestemming geven voor de ontleding. De toestemming wordt binnen 3 dagen afgegeven. Wat moet u regelen voor de gemeentelijke belastingen en containerledigingen? Wat u moet regelen, en wat de gemeente Heerde voor u regelt, hangt af van de situatie. Kijk op de pagina Belastingen na overlijden voor meer informatie.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2025-01-23
- Bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen
Wij doen ons best de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als u van mening bent dat er een fout is gemaakt, vragen wij u eerst contact op te nemen met de taxateur. Onze externe taxateur neemt zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 5 werkdagen, telefonisch contact met u op. Als blijkt dat bepaalde gegevens onjuist zijn, kan de taxateur de waarde direct verlagen. U hoeft dan geen bezwaarschrift in te dienen. Contact met de taxateur Wilt u contact opnemen met de taxateur voor uw bezwaar? Dat kan via het volgende formulier: Contact opnemen met de taxateur Bezwaar indienen U kunt binnen 6 weken na dagtekening van het aanslagbiljet bezwaar maken tegen de vastgestelde waarde en/of belastingaanslagen. U kunt bezwaar maken tegen de WOZ-waarde, onroerende-zaakbelastingen (OZB), rioolheffing, afvalstoffenheffing of de onderhoudsrechten van graven. U kunt uw bezwaar online indienen. Dit kan met het volgende formulier: Bezwaar indienen Log in met DigiD of eHerkenning. U kunt uw bezwaar ook schriftelijk indienen binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet. Door uw motivatie te sturen naar de heffingsambtenaar van de gemeente Heerde, Postbus 175, 8180 AD Heerde. Welke informatie moet u aanleveren? Het aanslagnummer en belastingjaar. Waartegen u bezwaar maakt. De reden en een onderbouwing van uw bezwaar. Heeft uw bezwaar betrekking op de staat van onderhoud, de kwaliteit, de luxe of de ligging van uw woning? Stuur dan foto’s hiervan mee. Meer informatie Hoe wordt de WOZ-waarde bepaald?
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2025-02-06
- 1