Zoekresultaat 1 - 10 van 42 resultaten

  • Leges en tarieven

    De leges zijn de kosten die u als inwoner of ondernemer moet betalen als u een dienst of product van de gemeente afneemt. Bijvoorbeeld als u uw paspoort of rijbewijs moet vernieuwen, maar ook als u een aanvraag voor een bouw- of omgevingsvergunning doet.  Waarom heffen we leges? Het is gebruikelijk dat de degene die de dienst of product afneemt de kosten (leges) daarvoor geheel of voor een deel, zelf betaalt. Zo zorgen we ervoor dat niet alle inwoners meebetalen aan diensten waar een aantal mensen gebruik van maken.  Hoogte van de leges De hoogte van de leges wordt voor een deel landelijk en voor een deel door de gemeente zelf bepaald. De leges verschillen per aanvraag. De hoogte van deze kosten wordt aan het einde van elk jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Moet u betalen voor een product of dienst? Dan staat dat vermeld bij het product of dienst. Meestal betaalt u op het moment van de aanvraag. Legesverordening In de legesverordening staat wat de tarieven per dienst zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de kosten die verbonden zijn aan het leveren van de specifieke diensten.  Meer informatie en contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de leges? Neem dan contact op met de gemeente. Dat kan via ons contactformulier of door te bellen naar 0512 58 12 34. 

  • Identiteitskaart (ID-kaart)

    Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw identiteitskaart op afspraak ophalen in het gemeentehuis. Met een identiteitskaart reist u vooral binnen Europa. Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Identiteitskaart kwijt Identiteitskaart verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuwe aan. Kies dan voor de optie 'Identiteitskaart aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag Identiteitskaart aanvragen Identiteitskaart ophalen Jonger dan 12 jaar Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind de identiteitskaart zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen.  Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind de identiteitskaart aanvraagt. Zorg dat de identiteitskaart binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Kosten   Kosten Geldigheid  18 jaar en ouder  € 75,00 10 jaar  Jonger dan 18 jaar  € 40,00 5 jaar  Spoedaanvraag  € 57,00 extra   Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u de identiteitskaart sneller nodig hebt. U betaalt hier extra voor. Vraagt u de identiteitskaart voor 14.00 uur aan, dan ligt het document de volgende werkdag vanaf 8.30 uur voor u klaar. Maak ook voor het ophalen een afspraak. Kwijtschelding aanvragen In sommige gevallen is het mogelijk om kwijtschelding voor de aanschaf van een ID-kaart aan te vragen. Hiervoor kunt u het kwijtscheldingsformulier ID-kaart invullen. In de volgende situaties is kwijtschelding mogelijk: Als er kwijtschelding is verleend voor de gemeentelijke belastingen. Wanneer de aanvraag geldt voor een kind ouder dan 14 jaar (vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht). Er geen sprake is van een geldig paspoort. Er niet eerder kwijtschelding is verleend voor de ID-kaart. In geval van diefstal/vermissing kan er niet opnieuw kwijtschelding worden aangevraagd. Inwonende kinderen boven de 18 jaar dienen zelf een verzoek in en kunnen niet meeliften op de toegewezen kwijtschelding gemeentelijke belastingen van de ouders of verzorgers.  

  • Bezwaar parkeerboete

    Bent u het niet eens met een parkeerboete, dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Dit kunt u doen als het kenteken van de auto op uw naam staat of als u door de kentekenhouder bent gemachtigd.  Wanneer een boete? Parkeerboetes schrijven wij uit als: u niet of of te weinig parkeergeld heeft betaald op een betaalde parkeerplaats  De hoogte van de boete is €76,70. Bezwaar tegen deze boete kunt u bij ons indienen; uw auto fout geparkeerd staat (€120,- of hoger). Bezwaren tegen deze boetes gaan via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Maak bezwaarbij het CJIB. Maak digitaal bezwaar Bezwaar per post Lukt het niet om digitaal bezwaar te maken? Print dan het bezwaarformulier, vul het formulier in en voeg bij het bezwaar een kopie van de boete en eventueel een kopie van uw gekochte parkeerkaart. Dien uw bezwaar binnen 6 weken in en stuur deze naar ons postadres.  

  • Meldpunt vermoeden zorgfraude Wmo en Jeugd

    Iedereen kan een beroep doen op zorg en ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of Jeugdwet. Het is belangrijk dat het zorggeld terechtkomt bij de mensen die dit écht nodig hebben. Daarom doen wij er alles aan om fraude te voorkomen en op te sporen. Door goed met zorggeld om te gaan, houden we de zorg betaalbaar. Team Preventie, Toezicht & Handhaving onderzoekt meldingen over mogelijke zorgfraude. Als er sprake is van zorgfraude, dan nemen wij gepaste maatregelen. Onterecht gebruik melden Denkt u dat iets niet helemaal in de haak is? De animatie over zorgfraude van de VNG laat zien wat u kunt doen. Heeft u een vermoeden van zorgfraude Meld dit dan bij de gemeente. U kunt dit op verschillende manieren doen: Doe uw melding zorgfraude online: vul het formulier zo compleet mogelijk in en beschrijf waarom de situatie volgens u niet klopt. U ontvangt van ons een bevestiging als wij uw formulier hebben ontvangen. Het is mogelijk om het formulier in te vullen zonder dat u uw gegevens noemt. Zorg er dan wel voor dat u geen informatie neerzet als ‘mijn broer’, ‘mijn buren’, ‘mijn baas’, enzovoort. Telefonisch via 0512 58 12 34. De gemeente is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur.  De gemeente gaat vertrouwelijk om met uw informatie. Vanwege de privacy ontvangt u geen uitslag van het onderzoek van ons. U herkent zorgfraude bijvoorbeeld aan: zorg laten betalen zonder dat er zorg geleverd is. zorg leveren door ondeskundig personeel. geld voor meer of andere zorg laten betalen dan geleverd is. meer zorg aanvragen dan nodig is. geld voor zorg vragen die al op een andere manier wordt betaald. zorg blijven leveren (en declareren) terwijl dat niet meer nodig is. minder (goede) zorg leveren dan nodig is. een administratie die niet op orde is. het oneerlijk zijn over een situatie, zodat er onterecht geld of zorg gedeclareerd kan worden. aanleveren van vervalste of verzonnen informatie, onjuiste voorstelling van zaken of DigiD-misbruik. de persoon die zorg nodig heeft, maakt misbruik van voorzieningen.

  • Aanbesteding en inkoop

    Wilt u producten of diensten aan de gemeente leveren? De gemeente is bij het inkopen van levering, diensten en werk gebonden aan (Europese) aanbestedingswetgeving. We hebben regels over de gewenste zakelijkheid, openheid, openbaarheid en zorgvuldigheid. Lees de details in Het inkoop en aanbestedingsbeleid De paragraaf voor het toepassen van social return Bij het inkopen van leveringen en diensten gebruiken we De algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten (pdf) De Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden Bij IT (GIBIT) (pdf) Uniforme administratieve voorwaarden Dit moet u weten Nationale en Europese aanbestedingen worden gepubliceerd op Tenderned Hebt u een klacht over een aanbesteding? Neem dan eerst contact op met de contactpersoon van uw aanbesteding. Bent u niet tevreden over de reactie van de gemeente? Dan kunt u een klacht indienen.

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt ook voor kinderen. Maak hiervoor een afspraak bij de gemeente. Zeven dagen later kunt u uw paspoort op afspraak, na 10.30 uur, ophalen in het gemeentehuis. Met een paspoort reist u de hele wereld over. Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Geef toestemming met DigiD of vul het toestemmingsformulier (pdf) in. Wilt u een paspoort aanvragen, maar heeft u nu geen Nederlands reisdocument? Bel dan met de gemeente op 0512 581 234. Paspoort kwijt Paspoort verloren of gestolen? Vraag bij de gemeente een nieuw paspoort aan. Maakt u uw afspraak online, kies dan voor de optie 'Paspoort aanvragen na verlies'. Wij maken een vermissingsverklaring voor u op. U hoeft niet naar de politie. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. We nemen vingerafdrukken van u. Zorg daarom dat uw vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige én verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft; Pasfoto die niet ouder is dan zes maanden en voldoet aan de eisen; Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag. Paspoort aanvragen Paspoort ophalen Jonger dan 18 jaar Jongeren tot 18 jaar hebben voor het aanvragen van een paspoort toestemming nodig van alle gezaghouders. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Geef als ouder(s) of verzorger(s) digitaal toestemming met DigiD of vul een toestemmingsformulier in. Na zeven dagen haalt uw kind het paspoort zelf op. U (of iemand anders) mag natuurlijk mee bij het ophalen. Toestemming met DigiD Geef toestemming met DigiD voordat uw minderjarig kind het paspoort aanvraagt. Zorg dat het paspoort binnen 3 maanden na het geven van de toestemming is aangevraagd. Na deze termijn vervalt de toestemming. U kunt voor meer kinderen tegelijk toestemming geven. Toestemmingsformulier Vul het toestemmingsformulier (pdf) in en ondertekenen het. Geef dit formulier met een kopie van uw identiteitsbewijs mee aan de ouder of verzorger die meekomt bij de aanvraag in het gemeentehuis. Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u het paspoort sneller nodig hebt.Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u het paspoort voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak. Kosten Soort paspoort  Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 83,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 63,00 5 jaar Zakenpaspoort     € 83,00 10 jaar Tweede paspoort  € 83,00 2 jaar Vluchtelingenpaspoort € 63,00 maximaal 5 jaar Vreemdelingenpaspoort   € 63,00 maximaal 5 jaar Spoedaanvraag € 57,00   Voor een tweede paspoort gelden speciale voorwaarden. Kijk daarvoor op Rijksoverheid.  

  • Eikenprocessierups

    Eikenprocessierupsen zitten in mei en juni in eikenbomen. In juli of augustus ontpopt de eikenprocessierups tot een nachtvlinder. De lege nesten blijven hangen. De brandhaartjes in het nest kunnen jaren later nog voor klachten zorgen. Aanpak De gemeente controleert elk jaar in welke bomen larven van de eikenprocessierups zitten. We bestrijden de eikenprocessierupsen op plekken waar veel mensen komen. Het streven is dat binnen de bebouwde kom de nesten in gemeentelijke bomen worden verwijderd en buiten de bebouwde kom de nesten worden verwijderd langs veelgebruikte fietsroutes en drukbezochte locaties.  Werkwijze Gemeente Smallingerland bestrijdt de eikenprocessierups preventief op een biologische manier. Een aannemer besproeit in opdracht van de gemeente de eikenbomen in de avonduren of 's nachts met hele kleine wormen: nematoden. Deze wormpjes besmetten de jonge rupsen waardoor ze sterven. Na de eerste bestrijdingsronde herhaalt de aannemer de behandeling. Het besproeien gebeurt na zonsondergang omdat de wormpjes niet goed tegen zonlicht kunnen. Ook moeten de weersomstandigheden gunstig zijn.  Deze biologische en natuurvriendelijke manier om eikenprocessierupsen te bestrijden, zorgde vorig jaar voor goede resultaten. Daarom doen we het weer. Het doel is 90 procent van de plaag bij de behandelde eikenbomen te bestrijden. Als u een nest heeft gevonden Kom niet in de buurt van een boom waar de eikenprocessierups is gevonden. Blijf, zeker bij wind, op voldoende afstand; Heeft u veel last van eikenprocessierupsen in gemeentelijke bomen binnen de bebouwde kom, langs een wandel- en fietsroute buiten de bebouwde kom of dichtbij uw woonerf?  Geef dit door aan de gemeente; Onze collega's van de buitendienst gaan langs bij de gemelde locaties; Blijkt het ook echt de eikenprocessierups te zijn en staat de boom op gemeentelijke grond dan zorgen we voor ruiming. Bij een boom met veel nesten kan het wat langer duren voordat de rupsen zijn verwijderd; Als blijkt dat het om een andere soort rups gaat, krijgt de melder daarvan bericht. Melding doen De gemeente bestrijdt preventief de eikenprocessierups en weet na de contole vaak al waar de rupsen zitten. Wij halen deze nesten dan ook weg. Heeft u toch veel last van de eikenprocessierups? Meld dit bij de gemeente. Melden eikenprocessierups Nesten in bomen particulieren Bij bomen in privé eigendom is de eigenaar zelf verantwoordelijk voor de maatregelen tegen overlast Wij adviseren om niet zelf te bestrijden, maar een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen. Verkeerd gebruik van bestrijdingsmiddelen kan zorgen voor ernstige gezondheidsklachten. Ook kan de overlast verergeren wanneer de nesten worden weggebrand De kosten van het opruimen zijn in dit geval voor eigen rekening Overlast voor mens en dier Mensen die in aanraking komen met de zogenoemde 'brandharen' van de rups kunnen gezondheidsklachten krijgen: jeuk, rode of geïrriteerde ogen, huiduitslag of luchtwegklachten. Ook voor dieren zijn er gezondheidsrisico’s. Vee kan er last van krijgen na het grazen onder aangetaste bomen. Of wanneer gras dat eerste bij nesten in de buurt groeide, als hooi wordt gevoerd. Honden en andere huisdieren kunnen door het happen in afgevallen rupsennesten ernstig letsel aan het mondslijmvlies krijgen.  Meer informatie Folder RIVM eikenprocessierups Folder GGD eikenprocessierups

  • Ondersteuning Mantelzorgers

    Zorgt u voor een naaste die langdurig ziek is, een beperking heeft of hulpbehoevend is? Dan bent u mantelzorger. Ook als de zorg vanzelfsprekend voelt. Zoals zorg voor je kind of zieke ouder. Wat is mantelzorg? Mantelzorg is alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving. Ook minder intensieve hulp zoals hulp aan huisgenoten en de hulp aan instellingsbewoners vallen hieronder. Mantelzorg is hulp die verder gaat dan de zogenoemde ‘gebruikelijke hulp’. Ondersteuning mantelzorg Mantelzorg kan veel tijd in beslag nemen. Wellicht heeft u vragen waarop u geen antwoorden kunt vinden? Of zou u graag met mensen in contact willen komen die hetzelfde ervaren als u. Maatschappelijke Onderneming Smallingerland (M.O.S.) coördineert de ondersteuning en activiteiten voor mantelzorgers in de gemeente Smallingerland. M.O.S. helpt u met informatie en advies over mantelzorg. M.O.S.  Bij de M.O.S.  kunt u zich laten registreren als mantelzorger.  M.O.S. biedt u, als u dat wilt, een kennismakingsgesprek met een medewerker aan. In dit gesprek kunt u uw situatie vertellen. De medewerker denkt met u mee welke ondersteuning en activiteiten er in de gemeente Smallingerland zijn voor u. Als u dat wilt, dan kan de M.O.S. u op de hoogte houden van de activiteiten voor mantelzorgers in de gemeente Smallingerland. Wilt u meer informatie of wilt u zich registreren? Neem dan contact op met M.O.S. Smallingerland 0512 561 651 of mantelzorg@mosweb.nl. Of kijk op www.mosweb.nl of kom langs bij het mantelzorgcafé. Mantelzorgcafé M.O.S. Op dinsdagochtend van 10.00 – 11.30 uur in de even weken organiseert M.O.S. het Mantelzorgcafé. Tijdens deze inloop in de buurtzaal van Brede School De Drait is er een professional die een luisterend oor kan bieden aan mantelzorgers. Mantelzorgers kunnen aangeven waar ze tegenaan lopen en hun vragen stellen. Ook kunnen zij andere mantelzorgers ontmoeten en met elkaar in gesprek gaan. Iedereen is van harte welkom. Aanmelden is niet nodig.   Mantelzorgpas MeiJo Als mantelzorger kunt u gebruik maken van de mantelzorgpas, de MeiJo pas. Met deze pas ontvangt u korting op diverse activiteiten en diensten die door MeiJo worden aangeboden of georganiseerd. De mantelzorgpas is gratis. Registreert u zich als mantelzorger bij M.O.S., dan ontvangt u de MeiJo pas.  Mantelzorgcompliment van de gemeente Smallingerland Mantelzorgers zijn belangrijk en waardevol. Om mantelzorgers te bedanken biedt de gemeente het mantelzorgcompliment aan. Dit is een bedrag van €100 per kalenderjaar voor u als mantelzorger. Om het compliment aan te vragen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: Degene voor wie u mantelzorger bent (de mantelzorgvrager) woont in gemeente Smallingerland U verleent 8 uur of meer per week mantelzorg U verleent al langer dan 3 maanden mantelzorg U heeft in dit kalenderjaar nog geen mantelzorgcompliment aangevraagd Aanvragen Mantelzorgcompliment Heeft u hulp nodig bij het online aanvragen van het compliment? Neem dan contact op met M.O.S. Smallingerland 0512 561 651 of mantelzorg@mosweb.nl. Of kijk op www.mosweb.nl of kom langs bij het mantelzorgcafé.

  • Aangifte overlijden

    Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar iemand overleden is. Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte. U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen. Kosten € 16,60 Als uitvaartverzorger aangifte doen Als uitvaartverzorger heeft u nodig: eHerkenning Vestigingsnummer van de Kamer van Koophandel Burgerservicenummer van de overledene Inloggegevens iDeal (u betaalt direct bij de online aangifte) Verklaring van natuurlijk overlijden van de behandelend arts. Is er een verklaring van overlijden door de schouwarts van de GGD afgegeven? Dan stuurt de GGD deze zelf naar de gemeente. U heeft dan ook geen B-envelop nodig. B-envelop. Hierin zit een formulier waarop de arts de oorzaak van het overlijden heeft ingevuld voor het CBS. Stuur de B-envelop zo snel mogelijk op naar gemeente Smallingerland, Postbus 10.000, 9200 HA Drachten. Let op: belangrijk is dat u direct na de online aangifte het nummer van de akte van overlijden op de B-envelop noteert in het daarvoor bestemde vak. Is de begrafenis of crematie binnen 36 uur na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts en van de officier van justitie nodig. Is de begrafenis of crematie meer dan 6 werkdagen na overlijden? Dan is een verklaring van geen bezwaar van de behandelend arts nodig. Als uitvaartverzorger kunt u de aangifte ook digitaal doen: Digitaal aangifte overlijden doen  Als nabestaande zelf aangifte doen U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen van overlijden. Bel dan de gemeente voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Als nabestaande neemt u mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Een doktersverklaring van het overlijden. Dit moet u weten Zorg dat de aangifte van overlijden wordt gedaan voordat de begrafenis of crematie is. Is iemand in het buitenland overleden? Dit geeft u door aan de woongemeente binnen Nederland. Hiervoor heeft u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar betrokkene is overleden. Begraven of cremeren van de overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden. Meer informatie over aangeven van overlijden kunt u vinden op Rijksoverheid.nl Bekijk ook de pagina's Begraven en asbestemmingen en Vergunning gedenkteken graf aanvragen.

  • Begraven en asbestemmingen

    In gemeente Smallingerland zijn er vier gemeentelijke begraafplaatsen. Elke begraafplaats heeft verschillende mogelijkheden voor begraven, het plaatsen van een urn en het verstrooien van as. Hieronder vindt u meer informatie. Gemeentelijke begraafplaatsen Begraafplaats Locatie Mogelijkheden Begraafplaats Slingehof Overstesingel 1, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Begraafplaats De Wậldhôf Rydwei 3, Opeinde Begraven in een enkel graf, dubbel graf, tweediep graf, islamitisch graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf, in de urnenmuur of op het sierurnveld Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Zuiderbegraafplaats Burgemeester Wuiteweg 89, Drachten Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Het plaatsen van een urn in een urnengraf of in de urnenmuur Het verstrooien van as op een persoonlijk strooivak of op het algemene strooiveld. Jezus leeft Folgerster Loane 74 en 76, Drachtstercompagnie Begraven in een enkel graf, dubbel graf of kindergraf Kosten Hieronder vindt u meer informatie over de kosten en onderhoud van een graf. U kunt ook een graf reserveren.  Kosten huur en onderhoud enkel graf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 128 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 1.977 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 3.370 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 5.809 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.157 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 1.977 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 3.370 Kosten huur en onderhoud dubbel graf Een dubbel graf is een graf voor 2 personen naast elkaar. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 218 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 3.367 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 5.682 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 9.941 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.959 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 3.367 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 5.682 Kosten huur en onderhoud tweediep graf of islamitisch graf Een tweediep graf is een graf voor 2 personen boven elkaar. Een islamitisch graf is een graf voor 1 of 2 personen. Het hoofdeinde van een islamitisch graf wijst in de richting van Mekka. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 172 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 2.666 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 4.622 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 8.301 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 1.514 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 2.666 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 4.622 Kosten huur en onderhoud kindergraf Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 56 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 861 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.405 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.339 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 521 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 861 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.405 Gedenkvlinder op vlinderrots Op de begraafplaatsen De Wâldhôf, Slingehof en de Zuiderbegraafplaats staat een vlinderrots. Ouders die hun kindje tijdens de zwangerschap, bevalling of kort na de bevalling hebben verloren, kunnen een glazen gedenkvlinder op de rots laten plaatsen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de vlindercoördinator op telefoonnummer 06 303 895 94. U kunt ook een e-mail sturen naar ernaregenboog@gmail.com. Kosten huur en onderhoud urnengraf Een urnengraf is een graf voor 1 of 2 urnen. Pakket Kosten Reserveren graf (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten huur en onderhoud urn in urnenmuur Pakket Kosten Reserveren urnnis (per jaar) € 53 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 501 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 827 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.351 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.248 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 501 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 827 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.351 Kosten huur en onderhoud urn op sierurnenveld Een sierurn wordt geplaatst boven de grond op een groenstrook. Pakket Kosten Reserveren plaats (per jaar) € 32 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 300 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 496 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 810 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 1.348 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 300 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 496 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 810 Kosten huur en onderhoud verstrooien as op persoonlijk strooivak Een persoonlijk strooivak is een strooiplek voor de as van 1 of 2 personen. U kunt hier een gedenkteken bij plaatsen. Pakket Kosten Reserveren persoonlijk strooivak (per jaar) € 64 Huur en onderhoud voor 5 jaar € 601 Huur en onderhoud voor 10 jaar € 992 Huur en onderhoud voor 20 jaar € 1.621 Huur en onderhoud voor 40 jaar € 2.697 Verlenging huur en onderhoud met 5 jaar € 601 Verlenging huur en onderhoud met 10 jaar € 992 Verlenging huur en onderhoud met 20 jaar € 1.621 Kosten begraafrecht, plaatsen urn of verstrooien van as Naast de kosten voor huur en onderhoud van het graf, betaalt u als nabestaande ook de kosten voor het begraafrecht, het plaatsen van de urn of het verstrooien van as. Begraafrecht is het openen en sluiten van het graf. Begraafrecht Maandag t/m vrijdag (9.00-15.00 uur) Zaterdag (9.00-15.00 uur) Begraafrecht volwassene € 463 € 654 Begraafrecht kind € 218 € 327 Plaatsen urn € 218 € 327 Verstrooien as € 62 € 327 Verstrooien as inclusief plaatsen naamplaatje € 93 € 327 Kosten andere activiteiten Activiteit Kosten Overboeken gebruiksrechten € 48 Grafkelder stichten € 268 Graf schudden € 218 Vergunning opgraving € 84 Begeleiding opgraving € 436 Begeleiding opgraving kind € 218 Meer informatie Overlijden aangeven Vergunning gedenkteken graf aanvragen