Zoekresultaat 1 - 10 van 22 resultaten

  • Feestverlichting plaatsen

    Heeft u een bedrijf of instelling en wilt u feestverlichting ophangen, bijvoorbeeld rond Kerstmis of op Koningsdag? Vraag dan een vergunning aan. U heeft deze vergunning nodig voor feestverlichting in de straat of in bomen.

    Wilt u verlichting gebruiken als reclame voor uw winkel? Dan heeft u ook een vergunning nodig.

  • Navragen beperking op pand of grond

    Soms heeft een pand of een stuk grond een publiekrechtelijke beperking. De overheid legt deze beperking op. Voordat u een huis of een stuk grond koopt, is het handig om na te gaan of er een beperking geldt. Zo weet u wat u niet mag doen met het pand of stuk grond.

    Voorbeelden van publiekrechtelijke beperkingen zijn:

    • een woonverbod, omdat het pand onbewoonbaar verklaard is
    • een verbod op verbouwen, omdat het pand een monument is
    • een kapverbod, omdat het terrein een natuurmonument is
    • een verplichting om het terrein te registreren als verontreinigde grond

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. 

    De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u de beslissing. 

  • Burgerservicenummer

    Iedereen heeft een uniek persoonsnummer: het burgerservicenummer (BSN). U hoeft het nummer niet aan te vragen. Als u staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente krijgt u het automatisch. Vroeger heette het BSN: sofinummer.

    Met het BSN kunt u bij elk loket van de overheid terecht, zoals de gemeente. Ook zorgaanbieders en zorgverzekeraars gebruiken het burgerservicenummer.

    Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs en identiteitskaart.

    Woont u niet in Nederland? Of komt u korter dan 4 maanden naar Nederland om te werken of studeren? Dan kunt u zich inschrijven als niet-ingezetene in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). U krijgt dan een BSN.

  • Vluchtelingenpaspoort of vreemdelingenpaspoort aanvragen

    U gebruikt een paspoort om u te identificeren. Dat betekent dat u bewijst wie u bent. Met een paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen.

    Bent u als vluchteling in Nederland? Dan kunt u misschien een vluchtelingenpaspoort krijgen.

    Bent u geen vluchteling? En woont u in Nederland, maar heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? En kunt u geen paspoort krijgen van uw eigen land? Dan kunt u misschien een vreemdelingenpaspoort krijgen.

    Een vluchtelingenpaspoort en een vreemdelingenpaspoort zijn in alle landen geldig, behalve in het land waar u vandaan komt. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Een visum is een officiële toestemming van een land om dat land binnen te komen.

    Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.

  • Starterslening aanvragen

    U bent een starter als u voor het eerst een woning wilt kopen. Als starter kan de koopsom van uw woning hoger zijn dan het maximale bedrag dat u bij de bank kunt lenen. U kunt dan geld lenen naast uw hypotheek. Zo vangt u het verschil op tussen uw maximale hypotheekbedrag en de koopsom.

    Voor de Starterslening staat de rente 15 jaar vast. De eerste 3 jaar betaalt u geen rente en aflossing.

    Afhankelijk van uw inkomen bedraagt de lening maximaal 20% van de verwervingskosten van de woning, tot maximaal € 30.000.

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn.

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u allebei niet in Nederland? Neem dan contact op met de gemeente Den Haag

    Bent u getrouwd buiten Nederland? Zorg dat de gemeente dit registreert in de BRP.

    De gemeente heeft de volgende gegevens van de getuigen nodig:

    • een kopie van een legitimatiebewijs bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs
    • de eventuele familiebetrekking tot bruid en bruidegom.

    U kunt ook een medewerker van de gemeente vragen om als getuige bij uw huwelijk/geregistreerd partnerschap op te treden. Hier zijn kosten aan verbonden.

    Een huwelijkssluiting duurt normaal ongeveer een half uur. Bij het inplannen van huwelijken wordt altijd rekening gehouden met tenminste 45 minuten tussen twee huwelijken.

    Bescheiden huwelijk

    Het is mogelijk om in het gemeentehuis een bescheiden huwelijk te sluiten. Dat kan op maandag om 09.30 uur. De kosten hiervoor zijn € 173,15.

    Kosteloos huwelijk

    Het is beperkt mogelijk om gratis te trouwen of een partnerschap te registreren. U betaalt wel voor het trouwboekje, als u daarvoor kiest. De ceremonie voor een gratis huwelijk of partnerschap duurt ongeveer 10 minuten en beperkt zich tot enkel de formele (huwelijks)voltrekking. Naast u en uw partner, kunnen hier alleen getuigen bij aanwezig zijn. U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. Er is vooraf geen contact met de trouwambtenaar die de voltrekking verricht.

    Kosteloos trouwen kan alleen op maandagochtend om 8.30 uur en om 9.00 uur. De voltrekking van een gratis huwelijk of partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis in Twello.

  • Standplaatsvergunning aanvragen

    Als u een kraam of wagen langs de weg wilt zetten om spullen te verkopen of reclame te maken, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Bijvoorbeeld een ijskraam, oliebollenkraam of een kraam voor promotie. Dit geldt ook voor kraampjes aan het water of op eigen grond.

    Als u een vaste standplaats op een (jaar)markt of bij een (jaar)evenement wilt, vraagt u een marktstandplaats aan.

    Indien er meerdere standplaatsen tegelijkertijd ingenomen worden tijdens een evenement (zoals bij een rommelmarkt of braderie), dan is er een evenementenvergunning nodig. 

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft.

    • Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid.
    • Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij een aantal gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN.

    Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

    Woont u op de Nederlandse Antillen en vraagt u studiefinanciering aan bij DUO voor een opleiding in Nederland? Dan krijgt u een BSN wanneer DUO uw aanvraag heeft verwerkt. Zo kunt u al dingen regelen voordat u naar Nederland komt. U moet zich in Nederland nog wel inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

  • Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden.

    Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). De gemeente voegt uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Instanties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.

    Onder "overig" vindt u het speciale aanvraagformulier naamswijziging.