Zoekresultaat 1 - 10 van 56 resultaten

  • Aanvraag nadeelcompensatie

    Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die kan ontstaan wanneer wij onze taken volgens de regels uitvoeren. Het gaat om schade veroorzaakt door: rechtmatige besluiten, bijvoorbeeld het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning feitelijke handelingen, bijvoorbeeld een wegafsluiting voor werkzaamheden aan de weg De schade kan bestaan uit: waardevermindering van onroerende zaken. Een woning kan bijvoorbeeld in waarde dalen als wij een vergunning verlenen voor een appartementencomplex op de grond ernaast. verminderde inkomsten of het moeten maken van extra kosten. Bijvoorbeeld omdat wij werkzaamheden aan de weg laten uitvoeren, kan een bedrijf tijdelijk niet bereikbaar zijn. Het bedrijf kan daardoor inkomsten mislopen.  Onder nadeelcompensatie valt sinds 1 januari 2024 ook de vergoeding van schade die kan ontstaan door planologische besluiten. Dit heette eerst planschade. 

  • Stemmen vanuit het buitenland

    Bent u tijdens de Europees Parlementsverkiezing in het buitenland? Bijvoorbeeld voor werk, studie of vakantie? En staat u nog wel ingeschreven in een Nederlandse gemeente? Stem dan via een volmacht of per brief. Iemand voor u laten stemmen (schriftelijke volmacht) Bij het stemmen via een volmacht laat u iemand anders in een Nederlandse gemeente voor u stemmen. Dat heet machtigen. Die persoon in Nederland moet zelf ook gaan stemmen. U kunt een schriftelijke volmacht aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Stemmen per brief U kunt ook per brief stemmen vanuit uw tijdelijke buitenlandse adres met een briefstembewijs. U moet wel een buitenlands postadres hebben waar uw briefstembewijs naartoe gestuurd kan worden. Een briefstembewijs vraagt u aan bij de gemeente Den Haag. De volledige aanvraag, ondertekend en met kopie van het geldige Nederlandse identiteitsdocument, moet uiterlijk 10 mei 2024 door de gemeente Den Haag ontvangen zijn.

  • Evenementenvergunning

    Wilt u een evenement organiseren, zoals een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd? U vraagt een evenementenvergunning aan als: er meer dan 150 bezoekers kunnen komen het evenement op of langs de openbare weg is het nodig is de straat af te sluiten voor het evenement het kan zijn dat er tenten, springkussens, bars, mobiele wc's en dergelijke geplaatst worden Er meer dan 5 objecten groter dan 10m2 geplaatst worden Organiseert u een kleinschalig evenement, zoals een straat- of buurtfeestje, dan hoeft u hiervoor geen vergunning aan te vragen. Wel geeft u dit aan de gemeente door via een melding klein evenement.   

  • Duurzaamheidslening

    Als huiseigenaar of huurder kunt u een duurzaamheidslening aanvragen voor energiebesparende maatregelen in en aan uw woning. De maatregelen kunt u tegen gunstige voorwaarden financieren. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) betaalt de persoonlijke lening uit via een bouwkrediet. Het gaat om de volgende maatregelen: warmtepomp zonnepanelen (met of zonder thuisbatterij) zonneboiler gevelisolatie dakisolatie vloerisolatie hoog rendementsglas lage temperatuurverwarming verbetering verwarmingssysteem (waterzijdig inregelen, gelijkstroompomp) aansluiten op warmtenet energiezuinig ventilatiesysteem warmte-terugwinsysteem energiemonitor met koppeling slimme meter elektrisch kookplaat groene daken auto oplaadpunt Hoeveel rente betaalt u Het afsluiten van de lening kost u niets. Er zijn ook geen bijkomende kosten, zoals advieskosten, taxatiekosten of notariskosten. U betaalt natuurlijk wel rente en aflossing. Bekijk de actuele rentestand van de duurzaamheidslening (SVn.nl).

  • FinanciĆ«le bijdrage evenementen sociale samenhang

    Organisaties en ondernemers in de gemeente kunnen een incidentele bijdrage aanvragen voor het organiseren van een evenement dat sociale samenhang bevordert. Daarbij zetten zij in op sociale contacten, ontmoeting en gebiedsnetwerken in wijken en dorpen. Ze vergroten de eigen identiteit van een wijk of kern. Het gaat onder andere om evenementen die door de Oranjeverenigingen worden georganiseerd, braderieën of andere kleinere lokale evenementen. Het plafondbudget bedraagt in 2024: € 71.971. Bij de beoordeling van de aanvraag wordt er wordt nadrukkelijk gekeken naar de financiële noodzaak om het evenement van een bijdrage te voorzien.

  • De trouwceremonie kiezen

    Er zijn 3 mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te sluiten: Een uitgebreide ceremonie U trouwt op een vaste trouwlocatie of op een locatie naar eigen keuze. Het is niet mogelijk op een zondag of een feestdag te trouwen. In het Oude Raadhuis kunt u trouwen op werkdagen, op de hele uren van 09.00 tot en met 17.00 uur of op zaterdag op de hele uren van 11.00 tot en met 15.00 uur. In het RaadHuis in Boskoop kunt u trouwen op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur. De trouwambtenaar houdt de toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie. U heeft vooraf een kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar. De ceremonie duurt maximaal 45 minuten. Er mogen maximaal 80 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar. Een eenvoudige ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Op dinsdag- en donderdagmiddag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur (niet op feestdagen). De trouwambtenaar houdt een korte toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie. Er is geen kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Er mogen maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar. U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig identiteitsbewijs mee. Gratis trouwen De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Gratis trouwen kan op woensdagochtend om 09.00 of 09.30 uur (niet op feestdagen) Het gaat om een formaliteit. Er is daarom geen toespraak door de trouwambtenaar. De ceremonie duurt maximaal 10 minuten. Er is geen ruimte voor toespraken. U kunt geen muziek afspelen. Er mogen maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar. De ceremonie is gratis, maar u betaalt wel voor eventuele uittreksels, akten en het trouwboekje. U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig legitimatiebewijs mee.

  • Afvalpas voor inwoners

    Met de afvalpas kunt u de ondergrondse restafvalcontainer openen. Ook krijgt u met de pas toegang tot afvalbrengstation Ecopark De Limes. Er zijn een aantal pmd-containers in de gemeente waar de afvalpas ook gebruikt moet worden.  Is uw afvalpas kapot of kwijt? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U ontvangt de nieuwe pas binnen 5 werkdagen. Hoe werkt het Per huishouden wordt 1 afvalpas verstrekt De afvalpas hoort bij uw woning en blijft eigendom van de gemeente. Bij verhuizing geeft u de pas aan de nieuwe bewoner of aan de woningbouwvereniging Het gebruik van de afvalpas is anoniem. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen. Ook betaalt u niet per zak U kunt een afvalpas aanvragen als u afvalstoffenheffing betaalt. En u bent eigenaar of huurder van een woning in Alphen aan den Rijn Bedrijven kunnen een afvalpas voor bedrijven aanvragen. Zij kunnen hiermee niet naar het Ecopark.

  • Digitaal belastingloket

    In het belastingloket kunt u: Belastingaanslagen betalen Automatische incasso regelen Bezwaar indienen Kwijtschelding aanvragen Betalingsregeling aanvragen Ook kunt u uw aanslagen inzien en uw gegevens wijzigen. U kunt alleen inloggen als de belastingaanslag van de gemeente Alphen aan den Rijn op uw naam staat. Inloggen met DigiD of e-Herkenning U logt in met DigiD. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in.  Inloggen » Contact Heeft u een vraag over uw aanslagbiljet gemeentebelastingen, bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl. Wilt u bezwaar indienen? Dit kunt u gratis doen.

  • Horecatijdenontheffing

    Horecabedrijven mogen alle dagen van de week open zijn. Bezoekers mogen tussen 06.00 's ochtends tot 01.30 uur 's nachts toegelaten worden. Wilt u afwijken van deze uren voor een bijzonder evenement dan vraagt u een horecatijdenontheffing aan.

  • Paspoort aanvragen

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een paspoort aan voor uw kind, dan moet uw kind zelf aanwezig zijn. U kunt uw paspoort meestal na 6 werkdagen ophalen.  Voor het aanvragen van een paspoort maakt u eerst een afspraak. Let op: vraag uw paspoort op tijd aan. We verwachten in 2024 meer aanvragen dan normaal. Voor het ophalen maken wij met u een afspraak tijdens de aanvraag. U kunt uw paspoort ook laten bezorgen.