Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 13 resultaten
- Gemeente aansprakelijk stellen
Heeft u schade opgelopen door gebreken aan de openbare weg of openbaar groen wat in beheer en onderhoud is bij de gemeente Voorst of schade veroorzaakt door voertuigen van de gemeente Voorst? U kunt de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-12-26
- Aangifte doen van overlijden
Als een persoon overlijdt, moet iemand aangifte van overlijden doen in de gemeente waarin de persoon is overleden. Vaak doet de begrafenisondernemer dit voor de nabestaanden. De gemeente geeft toestemming om de overledene te begraven of te cremeren. Dit heet het verlof tot begraven of cremeren.
De gemeente past ook de basisregistratie personen (BRP) aan en maakt een overlijdensakte op. Nabestaanden kunnen een uittreksel van de overlijdensakte krijgen. Dit heeft u nodig om praktische zaken te regelen. Bijvoorbeeld de erfenis en het opzeggen van de huur of abonnementen. Meestal zorgt de uitvaartondernemer voor het uittreksel. U kunt ook zelf een uittreksel bij de gemeente opvragen.
Onder het tabje "formulieren" vindt u de link om digitaal aangifte te doen van overlijden (inloggen met eHerkenning)
Aan welke instanties wordt een bericht van overlijden doorgegeven?
Wij geven een overlijden door aan onderstaande instanties (indien van toepassing):
• Rijksbelastingen
• Waterschap Veluwe
• Ziektekostenverzekeraars
• Rijkskadaster en Openbare Registers
• USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
• Pensioenfondsen
• UWV
• SVB (sociale verzekeringsbank)
• Gemeentelijke belastingen
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-20
- Verhuizen binnen Nederland
U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan.
Betreft het een verhuizing in de toekomst, dan wordt de verhuizing verwerkt met ingang van de door u opgegeven verhuisdatum.
Aan welke instanties wordt mijn verhuizing door de gemeente doorgegeven?
Wij geven uw verhuizing door aan onderstaande instanties (indien op u van toepassing):
- Rijksbelastingen
- Waterschap Veluwe
- Ziektekostenverzekeraars
- Rijkskadaster en Openbare Registers
- USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
- Pensioenfondsen
- UWV
- SVB (sociale verzekeringsbank)
- Gemeentelijke belastingen - Tribuut
- Oude/vorige woongemeente
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-06
- Geboorteaangifte doen
U doet de geboorteaangifte uiterlijk 3 dagen na de geboorte. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen.
De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-20
- Achternaam voor uw kind kiezen
U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder, vader of duomoeder krijgt. Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw eerste kind ook twee achternamen geven. Van elke ouder 1 naam. De volgorde maakt niet uit. Elk volgend kind uit dezelfde relatie krijgt dezelfde achternaam of achternamen als het eerste kind.
Adopteert u een kind? Dan mag het kind de eigen achternaam houden of 1 of 2 namen van de adoptieouders krijgen. Of u kunt de eigen achternaam van het kind combineren met de achternaam van een van de adoptieouders.
Geeft u uw keuze niet door? Dan krijgt uw kind automatisch een achternaam. Het hangt van uw gezinssituatie af welke achternaam uw kind automatisch krijgt. Kijk voor meer informatie over achternamen op Rijksoverheid.nl.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-17
- Voornaam of achternaam wijzigen
U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden. Bekijk de voorwaarden op Justis.nl.
Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). De gemeente voegt uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Organisaties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.
Onder "overig" vindt u het speciale aanvraagformulier naamswijziging.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2024-12-27
- Een kind erkennen en achternaam kiezen
Bent u niet getrouwd, en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan is de geboortemoeder automatisch de enige wettelijke ouder van een kind uit deze relatie.
Wil de vader of duomoeder ook de wettelijke ouder worden? Dan moet hij of zij het kind erkennen.
De wettelijke ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind. Lees meer over de gevolgen van het erkennen.
U kunt een kind al erkennen voordat het geboren is.
Achternaam van het kind
Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de achternaam van de geboortemoeder.
Erkent u als vader of duomoeder het kind? Dan kunnen u en de geboortemoeder samen kiezen welke achternaam het kind krijgt. U kunt kiezen voor de achternaam van de geboortemoeder, van de partner, of een combinatie van beide.
De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-17
- Tweede of zakenpaspoort aanvragen
Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.
Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.
Een tweede paspoort kan nodig zijn als:
- u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
- uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-21
- Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita
Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.
Het verschil tussen beide documenten is:
- Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
- Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.
Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-20
- Vluchtelingenpaspoort of vreemdelingenpaspoort aanvragen
U gebruikt een paspoort om u te identificeren. Dat betekent dat u bewijst wie u bent. Met een paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen.
Bent u als vluchteling in Nederland? Dan kunt u misschien een vluchtelingenpaspoort krijgen.
Bent u geen vluchteling? En woont u in Nederland, maar heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? En kunt u geen paspoort krijgen van uw eigen land? Dan kunt u misschien een vreemdelingenpaspoort krijgen.
Een vluchtelingenpaspoort en een vreemdelingenpaspoort zijn in alle landen geldig, behalve in het land waar u vandaan komt. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Een visum is een officiële toestemming van een land om dat land binnen te komen.
Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.
Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.
- Bron: Voorst (Gemeente)
- 2025-01-23