Zoekresultaat 1 - 10 van 30 resultaten

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) voor ondernemers

    Als advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder kunt u online een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) of een nabestaandenonderzoek aanvragen.

  • Uittreksel of afschrift burgerlijke stand voor ondernemers

    Als advocaat, notaris of gerechtsdeurwaarder kunt u online een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen. Zoals een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte.

  • Kind erkennen

    U bent of wordt binnenkort ouder, maar bent niet getrouwd of hebt geen geregistreerd partnerschap. Dan heeft uw kind bij de geboorte wettelijk niet twee ouders. Daarvoor moet de vader of duomoeder het kind erkennen. Dit kan voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment.

  • Paspoort of identiteitskaart voor kinderen

    Het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart voor een kind doet u via de gemeente. Uw kind komt zelf naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. Minderjarigen hebben tot 12 jaar toestemming van de ouders (of gezaghouders) nodig voor de aanvraag van een identiteitskaart. Bij een paspoort is dat 18 jaar.

    Een paspoort of identiteitskaart is een identiteitsbewijs. Iedereen vanaf 14 jaar heeft een paspoort of identiteitskaart nodig om zich in Nederland te identificeren. Het is ook een reisdocument. Een paspoort of identiteitskaart is nodig om naar het buitenland te reizen.

  • Klein kansspel organiseren

    Bij een kansspel spelen de deelnemers om geld of andere prijzen te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Wilt u een klein kansspel organiseren? Dan moet u dit van tevoren melden bij de gemeente.

    Deelnemers van een klein kansspel hebben geen invloed op de uitslag van het spel. Voorbeelden van kleine kansspelen zijn:

    • bingo
    • kienen
    • vogelpiekspel
    • rad van avontuur

  • Stemmen voor Europees Parlement

    Op donderdag 6 juni 2024 kunt u stemmen voor het Europees Parlement. U mag alleen stemmen met een stempas en een geldig identiteitsbewijs. Uw identiteitsbewijs mag op de dag van de stemming maximaal 5 jaar verlopen zijn.

    U ontvangt de stempas van de gemeente waar u op 23 april 2024 stond ingeschreven. U ontvangt de stempas uiterlijk donderdag 23 mei 2024.

  • Achternaam voor uw kind kiezen

    Als ouders kiest u welke achternaam uw eerste kind krijgt: die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind een dubbele achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. Een dubbele achternaam is niet verplicht. Als u later meer kinderen krijgt, krijgen die dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn op of na 1 januari 2016. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Een adresonderzoek is een administratief onderzoek. De gemeente onderzoekt of de mensen die ingeschreven staan op het adres daar ook wonen.

    Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Staat er iemand op uw adres ingeschreven terwijl hij niet bij u woont? Dan kunt u misschien geen huurtoeslag krijgen. Ook kan een persoon die onterecht op een adres staat ingeschreven fraude plegen. Bijvoorbeeld door toeslagen aan te vragen.

    Instanties kunnen ook om een adresonderzoek vragen als zij adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruiken.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u:

    • een visum of werkvergunning aanvraagt
    • tijdelijk werkt
    • als vrijwilliger gaat werken

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.