Zoekresultaat 11 - 20 van 31 resultaten

  • Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte binnen drie dagen na de geboorte. Dit doet u bij de gemeente waar het kind geboren is. Is de derde dag een zaterdag, zondag of feestdag? Dan mag u de aangifte nog op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin wordt vermeld waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt, of is uw identiteitsbewijs gestolen? Maak dan zo spoedig mogelijk bij de gemeente een online melding van vermissing of diefstal. Denkt u dat er sprake is van misbruik van (een van) deze reisdocumenten, neem dan direct contact op met de afdeling burgerzaken. 

    U kunt ook een nieuw identiteitsbewijs (reisdocument) aanvragen. Misschien wilt u dit niet, bijvoorbeeld als u een van de documenten nog heeft. U moet dan toch een melding van vermissing of diefstal maken. Zo voorkomt u dat uw identiteitsbewijs gebruikt wordt voor identiteitsfraude.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Komt u voor het eerst in Nederland wonen? U moet zich dan persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Maak een afspraak bij de gemeente waarin u gaat wonen.

    Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

    Let op: Een eerste inschrijving is alleen mogelijk op afspraak en uitsluitend op donderdag. Neem telefonisch contact op voor een afspraak.

  • Opnieuw inschrijven in Nederland (hervestiging)

    U woonde vroeger in Nederland. Nu verhuist u vanuit het buitenland weer naar Nederland. U schrijft zich dan opnieuw in bij een gemeente.

    Bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan laat u zich niet opnieuw inschrijven. U doet dan een Eerste inschrijving in Nederland.

  • Nadeelcompensatie

    Loopt u of uw bedrijf schade op door een besluit of handeling van de gemeente, dan kunt u soms nadeelcompensatie krijgen. Dat is een vergoeding van schade die is veroorzaakt door rechtmatig handelen van de overheid. 

    U kunt nadeelcompensatie online aanvragen voor alle mogelijke schade die hoort bij een besluit van de overheid.  

    Voorbeelden van schade zijn: 

    • verlies van winst of (huur)inkomsten 
    • vermindering van de waarde van een bedrijf of een woning 
    • extra kosten door het moeten omrijden bij een wegafsluiting 
    • uitvoeringsschade of tijdelijke overlast bij bouwwerkzaamheden 

  • Stemmen als niet-Nederlandse EU-burger

    Op 6 juni 2024 kunt u stemmen voor de verkiezingen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement. U mag alleen stemmen met een stempas en een geldig identiteitsbewijs.

    Woont u in Nederland, maar heeft u de nationaliteit van een ander land binnen de Europese Unie en wilt u in Nederland uw stem uitbrengen? Dan moet u zich registreren bij uw gemeente.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Staat u ingeschreven bij de gemeente, dan kunt u hier een paspoort of identiteitskaart voor volwassenen aanvragen. U komt naar het raadhuis voor het aanvragen en ophalen van het document. 

    Wilt u een paspoort of identiteitskaart voor een kind aanvragen? Bekijk dan de pagina Paspoort of identiteitskaart voor kinderen.

  • Aangifte doen van overlijden

    Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar iemand overleden is. Meestal doet de uitvaartondernemer aangifte van overlijden. U kunt als nabestaande ook zelf aangifte doen. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de uitvaart.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Een bedrijf of organisatie kan hierom vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

  • Vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort aanvragen

    Vluchtelingen die in Nederland wonen en verblijven, kunnen een vluchtelingenpaspoort aanvragen. Hiermee kunt u naar het buitenland reizen. Het paspoort is in alle landen geldig, behalve in uw land van herkomst. Vaak heeft u ook een visum nodig.

    U heeft een vluchtelingenstatus als u een verblijfsvergunning asiel heeft voor bepaalde of onbepaalde tijd. Dit is document type III of IV. U krijgt de vluchtelingenstatus wanneer de Verenigde Naties u als vluchteling erkennen.

    De geldigheid van het paspoort hangt af van het soort paspoort dat u krijgt. De maximale geldigheid is vijf jaar. In het paspoort worden uw vingerafdrukken opgenomen. Dit geldt niet voor kinderen onder de 12 jaar.

    Heeft u niet de vluchtelingenstatus? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Deze aanvraag duurt twee tot vier maanden en kan worden afgewezen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Een spoedprocedure is niet mogelijk voor een vreemdelingenpaspoort.