Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Een Bewijs van in leven zijn is een document van de gemeente waarin staat dat u in leven bent. In het buitenland heet dit een Attestatie de vita. Dit is de internationale term voor het Bewijs van in leven zijn. Het is in meerdere talen beschikbaar. U heeft dit nodig als een pensioenfonds of een andere instantie om een bewijs vraagt dat u in leven bent. Afspraak maken Afspraak maken Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita Wat moet u weten Een Bewijs van in leven zijn en een Attestatie de vita kunt u alleen persoonlijk aanvragen aan de balie. Online kunt u wel een Nederlandstalig uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen. Let op: voor buitenlandse pensioenfondsen of andere organisaties heeft u een Attestatie de vita nodig. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Pinpas, u betaalt bij de aanvraag Brief van uw pensioenfonds als dit nodig is Kosten Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita: € 16,60 Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita met brief van uw pensioenfonds: gratis

  • Klacht over medewerker van de gemeente

    Als u vindt dat u niet goed bent behandeld door een medewerker of een bestuurder van de gemeente, kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld: Omdat u geen reactie op uw vragen kreeg U onjuiste informatie kreeg Een medewerker u onbeleefd behandelde U van het kastje naar de muur gestuurd wordt Er niet naar u geluisterd wordt  Uw privacy geschonden is Dan zijn wij er voor u.  De klachtencommissaris is onafhankelijk, biedt een luisterend oor en weet de weg binnen de gemeente. Als uw klacht gaat over iets anders dan het gedrag van een medewerker of bestuurder doe dan een melding. Bijvoorbeeld: Overlast Onderhoud van groen Kapotte lantaarnpalen Melding doen Hoe dient u een klacht in Dit kan op een van de volgende manieren: Online formulier Per post: Klachtencommissaris gemeente Losser, Postbus 20, 7500 AA Enschede Bel 053 - 481 86 86 E-mail: klacht@losser.nl  Wat gebeurt er daarna Binnen 5 werkdagen neemt een medewerker contact met u op om uw verhaal te horen. Samen met u wordt er gekeken hoe uw klacht verder wordt behandeld. U kunt daarbij denken aan: Het starten een onderzoek naar uw klacht U helpen om te praten met de persoon over wie u een klacht heeft De gemeente laten weten dat sommige dingen beter kunnen Samen met u en de gemeente op zoek gaan naar een oplossing Als wij uw klacht niet kunnen behandelen, dan vertellen we u waar u wél terecht kunt. Met uw klacht adviseren wij de gemeente hoe de gemeentelijke dienstverlening verbeterd kan worden. Wilt u een jaarverslag of advies, stuur dan een mail naar klacht@losser.nl.

  • Kind erkennen

    U bent niet getrouwd en heeft ook geen geregistreerd partnerschap. Uw kind heeft bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn, dan moet u het kind erkennen. Dat kan voor of na de geboorte. U kunt het kind ook erkennen als u niet de biologische ouder bent. Afspraak maken kind erkennen, tijdens de zwangerschap Afspraak maken kind erkennen, na de geboorte Wat moet u weten Voor de erkenning van uw 1e kind komt u samen. Neem allebei een geldig identiteitsbewijs mee. Voor de erkenning van een volgend kind uit dezelfde relatie, neemt u het door de moeder ondertekende formulier toestemming kind erkennen mee. Sinds 1 januari 2023 hoeft u niet zelf meer het gezag aan te vragen. Dit wordt automatisch geregeld tijdens het erkennen van uw kind. U woont in het buitenland Wij hebben meer documenten nodig als u in het buitenland woont. Bel 053 - 537 74 44. Wij nemen samen met u door welke documenten u moet meenemen naar de afspraak. Meer informatie Ouderlijk gezag (Rijksoverheid.nl) Ouderschap duomoeder (Rijksoverheid.nl) Erkenning kind (Rijksoverheid.nl) Naamskeuze kind (Rijksoverheid.nl)

  • Bezwaar maken tegen besluit

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. U moet dat binnen 6 weken doen. Als u uw bezwaar later naar ons stuurt, dan wordt uw bezwaar niet-ontvankelijk verklaard. Dat betekent dat wij uw bezwaar niet meer inhoudelijk behandelen. Bezwaar maken Stuur uw bezwaar naar Gemeente Losser t.a.v. Commissie bezwaarschriften, Postbus 90, 7580 AB Losser. Dit moet in het bezwaar staan In uw bezwaar moet tenminste deze informatie staan: Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mail Datum waarop u het bezwaarschrift schrijft Tegen welk besluit u bezwaar maakt Waarom u daartegen bezwaar maakt Uw handtekening Bij voorkeur stuurt u ook een kopie mee van het besluit waartegen u bezwaar maakt. Wat moet u weten De onafhankelijke bezwaarschriftencommissie kan u uitnodigen om uw bezwaar toe te lichten. Bij dat gesprek is een medewerker van de gemeente aanwezig om het besluit uit te leggen. De gemeente ontvangt van de bezwaarschriftencommissie een advies. De gemeente neemt daarna een besluit over uw bezwaar. U krijgt een brief met het besluit over uw bezwaar. Dit gebeurt meestal binnen 12 weken na het indienen. Bezwaar maken is gratis. Uw eigen kosten, zoals kopieën, verzendkosten en vervoerskosten, betaalt u zelf. Uitvoering van een besluit tegenhouden Als de gemeente een besluit heeft genomen, dan mag de gemeente dit besluit ook direct uitvoeren. Als u bezwaar maakt, dan kan de gemeente nog steeds doorgaan met de uitvoering. Wilt u dat tegenhouden, vraag dan een voorlopige voorziening aan bij de rechter. Dit kan op 2 manieren: Online via Rechtspraak.nl Per post: Rechtbank Overijssel, t.a.v. Afdeling Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle Meer informatie Voorlopige voorziening bestuursrecht (Rechtspraak.nl) Beroep Het kan zijn dat u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar. U kunt dan tegen dit besluit in beroep gaan bij de bestuursrechter. Meestal moet dit binnen 6 weken.  Meer informatie Beroepsprocedure bestuursrecht (Rechtspraak.nl) Als de gemeente niet op tijd reageert Het kan zijn dat de gemeente niet op tijd reageert op uw bezwaar of beroep. Hiervoor kunt u dan een vergoeding krijgen. Meer informatie Beslissing aanvraag/bezwaar te laat (Rijksoverheid.nl) Bezwaar maken tegen de gemeentelijke belastingen U kunt bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen bij GBTwente.

  • Registratie levenloos geboren kind

    U kunt uw levenloos geboren kind laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kind geboren is. En ook niet hoe lang geleden dat was. Afspraak maken Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat pas geboren is Afspraak maken voor registratie levenloos geboren kind dat langer geleden geboren is De afspraak vindt plaats aan de balie. We begrijpen het als u liever meer privacy wilt. Bel dan 053 - 537 74 44 om een afspraak in een spreekkamer te maken. Een afspraak in een spreekkamer kan alleen op donderdag. Wat moet u weten Om de situatie te beoordelen, beantwoordt u 4 vragen op Rijksoverheid.nl. Registratie van een levenloos geboren kind in de BRP is niet verplicht. U kiest zelf of u dit wilt of niet. Deze keuze is persoonlijk. U doet voor uzelf een verzoek om het kind toe te voegen aan uw persoonsgegevens. Wil de andere ouder dit ook, dan moet die zelf ook een verzoek doen. Na de registratie ziet u de gegevens van uw kind op het overzicht met uw persoonsgegevens. Dit overzicht krijgt u na de registratie mee. Ook ziet u deze gegevens als u inlogt in MijnOverheid. De registratie geven we niet door aan andere organisaties die de BRP gebruiken. Uw zorgverzekering, de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank krijgen dus geen bericht. Meenemen Geldig identiteitsbewijs Eventueel uw trouwboekje, als u uw kind daarin wilt bijschrijven Eventueel verklaring van arts, ziekenhuis of verloskundige Eventueel overlijdensadvertentie of informatie over begrafenis of crematie Eventueel akte van levenloos geboren kind, als het kind in een andere gemeente geboren is Schriftelijk aanvragen Mogelijk is eerder een akte van een levenloos geboren kind opgemaakt. Door een ambtenaar van de burgerlijke stand in Nederland. U kunt dan de registratie in de BRP regelen. Dit doet u met een verzoek tot opnemen kind op persoonslijst Losser. Download het formulier, vul het in, print het uit en onderteken het Stuur het verzoek samen met een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs naar: Gemeente Losser t.a.v. Publieksdienstverlening/Registratie BRP, Postbus 90, 7580 AB Losser Kosten Het registreren van uw kind in de BRP is gratis. U kunt na het registreren gratis een uittreksel BRP aanvragen. Doet u dit later, dan kost dit €19. Een kopie van de akte kost € 19.