Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Kinderopvang en gastouderopvang

    Bent u op zoek naar opvang voor uw kind(eren) binnen onze gemeente? Zowel in Weurt, Beuningen, Ewijk als Winssen zijn hiervoor volop mogelijkheden. Bijvoorbeeld  kinder(dag)opvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang of gastouderopvang. Om ervoor te zorgen dat kinderen in een veilige omgeving worden opgevangen, gelden hiervoor strenge eisen. In het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) staan alle opvanglocaties die aan de wettelijke kwaliteitseisen voldoen. Kijk op www.landelijkregisterkinderopvang.nl voor alle vormen van kinderopvang, ook in de gemeente Beuningen. Iedere opvangorganisatie heeft eigen tarieven en contracten voor het afnemen van opvang. Mogelijk komt u in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via de belastingdienst: de kinderopvangtoeslag. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Lees meer over de kinderopvangtoeslag op de website van de belastingdienst. Lees meer over kinderopvang op de website van de Rijksoverheid. Lees meer over de brede ondersteuning voor de gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire op onze website.  Peuteropvang In gemeente Beuningen mogen alle peuters vanaf 2 jaar twee keer per week een ochtend of een middag naar de peuteropvang. Samen spelen, leren en zich zo goed mogelijk ontwikkelen. De peuteropvang is hiervoor de juiste plek. Er werken goed opgeleide medewerkers die de ontwikkeling van uw kind stimuleren. Op het gebied van taal, rekenen en bewegen. En kinderen leren samen spelen, delen en met elkaar omgaan. Zo kan ook uw peuter straks goed voorbereid naar de basisschool gaan. Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor uw peuter? Kijk op de website van KION voor een locatie peuteropvang bij u in de buurt. Voorschoolse Educatie (VVE) U bezoekt het consultatiebureau van de GGD in Beuningen als uw kind 2 jaar is. Tijdens dit bezoek, of in overleg met het O-team, wordt gekeken of uw kind extra ondersteuning in zijn of haar ontwikkeling nodig heeft. Sommige kinderen ontwikkelen zich iets langzamer dan andere kinderen. Als u thuis een andere taal spreekt, dan kan het goed zijn als uw kind extra hulp krijgt. Het is dan mogelijk voor uw kind om gebruik te maken van Voorschoolse Educatie. De medewerker van het consultatiebureau geeft u hiervoor dan een verklaring mee. Hiermee kunt u de Voorschoolse Educatie voor uw kind regelen bij de opvangorganisatie die dit aanbiedt. Peuters die VVE volgen, doen dit bij de peuteropvang. Uw kind komt dus niet in een aparte groep. Uw kind speelt samen met alle andere kinderen in de groep. Dus ook met de kinderen die geen VVE volgen. Heeft u voor uw kind een VVE-verklaring en komt u niet in aanmerking voor de Kinderopvangtoeslag? Dan betaalt u voor de eerste 8 uur een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. De (maximaal) tweede 8 uur betaalt de gemeente. Heeft u voor uw kind een VVE-verklaring en komt u in aanmerking voor Kinderopvangtoeslag? Dan betaalt u zelf de eerste 8 uur. Hiervan kunt u een deel terugkrijgen. U moet dan kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. De (maximaal) tweede 8 uur betaalt de gemeente. Wilt u hiervoor in aanmerking komen? Dan geldt de voorwaarde dat u de peuteropvang regelt bij Peuteropvang Beuningen. Sociaal Medische Indicatie (SMI) Heeft u lichamelijke, psychische of sociale problemen? Mogelijk komt u in aanmerking voor een sociaal medische indicatie kinderopvang. U kunt dan misschien een vergoeding van de gemeente krijgen voor (een deel van) de kosten van kinderopvang. Een sociaal medische indicatie geeft kinderen de mogelijkheid een paar dagen per week naar de kinderopvang te gaan. In aanmerking komen gezinnen die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, bijvoorbeeld omdat maar één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale en/of medische redenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. SMI biedt dan een (tijdelijke) oplossing om ouders te ontlasten en kinderen krijgen de kans om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Neem voor meer informatie contact op het Sociaal Team op telefoonnummer 14 024 of op sociaalteam@beuningen.nl. Starten kinderopvang  Wilt u zelf een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang starten? Neem dan stappenplan kinderopvang starten door. Heeft u een geschikte locatie gevonden? Controleer dan altijd of deze voldoet aan de regels van het bestemmingsplan en of u een vergunning nodig heeft. De Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) kan u hierover meer vertellen.  Omgevingsdienst Regio Nijmegen Heeft u vragen over bouwregels, het aanvragen van een omgevingsvergunning of bestaande bestemmingsplannen? Neem dan contact op met de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Vragen over de procedure van nieuwe bestemmingsplannen en bestemmingsplanwijzigingen stelt u aan de gemeente. Contactgegevens ODRN Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier Veel vragen kan de ODRN direct per telefoon of e-mail beantwoorden. Registratie of wijzigingsverzoek Vanaf 1 augustus 2021 voert de GGD Gelderland-Zuid voor de gemeente Beuningen de gemeentelijke taken uit voor de registratie van kinderopvangvoorzieningen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). De inspectie- en handhavingstaken worden door de GGD Gelderland-Zuid gescheiden uitgevoerd. Wilt u een verzoek indienen voor een nieuwe registratie aanvraag of wijzigingsverzoek voor uw opvanglocatie in het LRK? Stuur het aanvraagformulier of wijzigingsverzoek op naar GGD Gelderland-Zuid, afdeling Kinderopvang, Postbus 1120, 6501 BC Nijmegen, of mail naar registratiekc@ggdgelderlandzuid.nl. De formulieren vindt u op de website van de Rijksoverheid. De GGD Gelderland-Zuid handelt deze verzoeken af in opdracht van onze gemeente. De GGD verwerkt deze aanvraag en u ontvangt van de GGD het besluit over de aanvraag. Lees meer over beleidsregels handhaving kinderopvang

  • Bijstand voor zelfstandigen

    Soms kunt u bijstand (Bbz) aanvragen als zelfstandig ondernemer. Bijvoorbeeld als u een bedrijf wilt starten of als uw bedrijf financiële problemen heeft. Heeft u als zelfstandig ondernemer (tijdelijk) financiële hulp nodig? Dan kunt u misschien bijstand voor zelfstandigen (Bbz-uitkering) krijgen. Het kan een rentedragende lening zijn of een aanvulling op uw inkomen. Uw inkomen wordt met de uitkering aangevuld tot bijstandsniveau Wilt u kijken of u bijstand voor zelfstandigen kunt krijgen? Doe dan de check. Advies aanvragen Wilt u advies van de gemeente of bijstand voor zelfstandigen aanvragen? Vul dan het formulier in. Wij nemen dan contact op met u. Advies voor ondernemers aanvragen Wanneer komt u in aanmerking? U komt mogelijk in aanmerking als: u zelfstandige bent (u bent voor uw inkomen aangewezen op uw eigen bedrijf of zelfstandig beroep); uw bedrijf voldoet aan de wettelijke eisen; u tussen de 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd bent; u minimaal 1225 uur per jaar in uw eigen bedrijf werkt. Wat heeft u nodig? Het hangt van uw situatie af welke documenten u nodig heeft. Een aantal documenten moet u in elk geval aanleveren: identiteitsbewijzen van u en eventueel uw partner; bewijzen over uw inkomen, vermogen en schulden; een ondernemingsplan (als u uw eigen bedrijf wilt starten). Heeft u een eigen bedrijf met financiële problemen of een bedrijf dat niet levensvatbaar is? Dan heeft u meestal ook de volgende documenten nodig: jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar; de laatste aangifte inkomstenbelasting; een prognose voor de komende jaren of een bedrijfsplan wat u (anders) gaat doen. Hoe lang duurt het? Het duurt meestal 5 weken voordat u wat hoort van de gemeente. Wij mogen er volgens de wet 13 weken over doen. Wanneer gaat de uitkering in? U ontvangt de uitkering op z'n vroegst op de datum van aanvragen. U kunt de Bbz-uitkering dus niet aanvragen met terugwerkende kracht. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Meer informatie Bijstand voor zelfstandigen Krijgt u een uitkering en wilt u vanuit een (dreigende) werkloosheidssituatie een eigen bedrijf beginnen? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz). Het starten van een eigen bedrijf brengt kosten met zich mee. Hierdoor kan het zijn dat u de eerste tijd te weinig inkomsten heeft om van te leven. U kunt dan in aanmerking komen voor een aanvullende uitkering of een lening die u kunt gebruiken als startkapitaal voor het bedrijf. Bijstand voor zelfstandigen met tijdelijke financiële problemen Heeft u minimaal anderhalf jaar een eigen bedrijf en tijdelijke financiële problemen? Dan kunt u mogelijk een beroep doen op het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz). U kunt dan vragen om een lening. Die lening kunt u inzetten als kapitaal voor bijvoorbeeld investeringen of de sanering van schulden. Ook is het mogelijk om een tijdelijke aanvulling op uw inkomen te ontvangen tot aan de bijstandsnorm die voor u geldt. Bijstand voor oudere zelfstandigen (geboren vóór 1 januari 1960) Bent u geboren vóór 1 januari 1960 en heeft u al minstens 10 jaar een zelfstandig bedrijf of beroep? Ligt uw (gezins)inkomen beneden bijstandsniveau en gaat dat de komende jaren ook niet méér worden? Dan kunt u mogelijk een beroep doen op het 'Besluit bijstandverlening zelfstandigen' (Bbz) als oudere zelfstandige. Bijstand voor beëindigende zelfstandigen Wilt u stoppen met uw bedrijf en ligt uw (gezins)inkomen onder het bijstandsniveau? Dan kunt u maximaal twaalf maanden een aanvullende uitkering krijgen. Een verlenging van deze termijn, met maximaal twaalf maanden, is mogelijk als dat noodzakelijk is om uw bedrijf af te bouwen. Bij bedrijfsbeëindiging kunt u geen bedrijfskapitaal ontvangen. Bijstand voor zelfstandigen die willen stoppen Bent u zelfstandige en 55 jaar of ouder? En bent u door omstandigheden genoodzaakt te stoppen met uw bedrijf of bedrijfsactiviteiten? Voldoet u aan de voorwaarden van zelfstandige en bent u minimaal 10 jaar ondernemer of minimaal 3 jaar ondernemer en daarvoor 7 jaar werkzaam geweest in loondienst? Voldoet uw inkomen aan de inkomenseisen én heeft u de bijstand aangevraagd voordat u gestopt bent met uw bedrijf? Dan komt u, nadat u gestopt bent tot de pensioengerechtigde leeftijd, mogelijk in aanmerking voor een uitkering volgens de Ioaz (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige). Hiervoor moet u wel een aanvraag hebben gedaan voordat u uw onderneming heeft beëindigd.  

  • Principeverzoek

    Let op! De gemeente richt zich nu eerst op enkele grote woningbouwlocaties en geeft daar prioriteit aan. Voorlopig neemt de gemeente nieuwe principeverzoeken niet meteen in behandeling. Wanneer dit verandert laten we dat via deze website weten.  Het Omgevingsplan is de opvolger van onder andere de bestemmingsplannen. In het Omgevingsplan staan de algemene regels van de gemeente voor de fysieke leefomgeving. Bijvoorbeeld regels over luchtkwaliteit en geluidsniveau. Heeft u plannen die niet (geheel) passen binnen de regels? Dan kunt u een principeverzoek indienen. Een principeverzoek houdt in dat u en vooroverleg start en uiteindelijk aan het college van burgemeester en wethouders vraagt een voorlopige uitspraak te doen over de haalbaarheid van uw plan. Een principeverzoek is bedoeld voor complexere plannen (zoals bijvoorbeeld de vestiging van een bedrijf of de bouw van woningen) die niet passen in het geldende Omgevingsplan. Om het plan te kunnen uitvoeren, worden regels in het Omgevingsplan aangepast.  Wilt u weten of uw bouwplan voldoet aan het Omgevingsplan? Dan kunt u een aanvraag vooroverleg indienen. Principeverzoek indienen Dient u het principeverzoek persoonlijk in? Dan logt u in met uw DigiD. Principeverzoek indienen  Dient u als organisatie een principeverzoek in? Dan maakt u gebruik van eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Principeverzoek indienen als organisatie U ontvangt een principe-uitspraak op uw principeverzoek. Is deze positief? Dan kunt u uw plan verder (laten) uitwerken. De gemeente sluit met u overeenkomsten af en doorloopt de ruimtelijke procedure. Kosten De kosten leest u in onze legesverordening. Uitleg kosten Eerst toetsen we of uw plan voldoet aan regels van het Omgevingsplan, dit kost € 100,- Als we voor uw plan de regels van het Omgevingsplan moeten aanpassen, maken we een eerste inschatting of het plan haalbaar is en de regels aangepast kunnen worden. Dit kost € 250,-.  Iedere vervolgstap waarbij extra overleg nodig is, kost € 400,-.  Als blijkt dat uw plan haalbaar is, kunt u ervoor kiezen om uw plan ook bestuurlijk te laten toetsen of het uitvoerbaar/vergunbaar is. Dan verhogen we het bedrag met € 250,-.  Natuurlijk kunt u tussen de verschillende stappen aangeven of u het traject door wilt zetten. Afhankelijk van het aantal overleggen moet u rekening houden met een gemiddeld bedrag van € 1.600,-. Dit is ook afhankelijk van de complexiteit van uw plan.  Aanleveren gegevens Bij uw aanvraag moet u verschillende gegevens aanleveren. Dit zijn de indieningsvereisten. Deze gegevens kunt u uploaden bij de aanvraag. Voordelen principeverzoek Het voordeel van het vooraf indienen van een principeverzoek is dat u uw plannen niet tot in detail hoeft uit te werken. U hoeft ook nog niet alle kosten te maken voor de bijbehorende (milieu)onderzoeken en de te volgen ruimtelijke procedure. Het doorlopen van ruimtelijke procedures (onder andere wijziging Omgevingsplan) zijn procedures die veel tijd in beslag nemen en kostbaar zijn. Het is belangrijk dat u uw aanvraag goed onderbouwt met diverse (milieu)onderzoeken om aan te tonen dat er sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. U moet dan denken aan bijvoorbeeld een archeologisch- en bodemonderzoek. Geen bezwaar en beroep mogelijk U ontvangt bij de principe-uitspraak onder andere informatie over ons standpunt of wij wel of geen medewerking verlenen, op welke wijze wij eventueel medewerking verlenen (procedure en kosten) en welke gegevens u daarvoor moet aanleveren. De reactie op uw principeverzoek bevat alleen informatie en is geen besluit waartegen u bezwaar of beroep kunt indienen. Ook is het antwoord op een principeverzoek een momentopname. Toekomstige wijzigingen in beleid en regelgeving kunnen namelijk een andere uitkomst geven. U kunt dan ook geen blijvende rechten ontlenen aan de reactie op uw principeverzoek.   

  • Subsidieregeling natuur, landschap en natuureducatie

    Lokale natuurorganisaties kunnen bij de gemeente tot € 5.000,- subsidie aanvragen voor de uitvoer van groene projecten. Onder groene projecten verstaan we activiteiten die bijdragen aan het behoud en verbetering van de natuur, het landschap en natuureducatie in onze gemeente.  Deze subsidie vraagt u aan namens een organisatie. Dit doet u via eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Lees dan in het stappenplan eHerkenning hoe u dit aanvraagt. Subsidie natuur, landschap en natuureducatie aanvragen  Bijzonderheden Lokale stichtingen en verenigingen die zijn opgericht met als doel het versterken van de natuur en het landschap kunnen subsidie aanvragen voor: aanleg, herstel en onderhoud van landschapselementen aanleg, herstel en onderhoud van leefgebied voor inheems dier- en plantensoorten organisatie van natuureducatieve activiteiten deskundigheidsbevordering groene vrijwilligers Voorwaarden Voor het aanvragen van de subsidie levert u een aantal documenten aan. Het gaat om de volgende documenten: Een projectplan; Een projectbegroting. In de subsidieregeling staat beschreven waaraan de begroting en het projectplan moeten voldoen.  Soms hebben we aanvullende informatie nodig om uw subsidieaanvraag te beoordelen. We nemen dan contact met u op. Meer informatie •    Bekijk de Subsidieregeling Natuur, Landschap en Natuureducatie op Overheid.nl. •    Heeft u vragen over deze subsidieregeling? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 024 of gemeente@beuningen.nl.

  • Subsidieregeling energiebesparing bedrijven

    Bent u ondernemer en wilt u uw energieverbruik verlagen? Hiervoor kunt u een subsidie aanvragen. Deze regeling loopt tot en met 30 jni 2024. Het gaat hierbij om een subsidie voor:  Het aanvragen van een maatwerkadvies om uw energieverbruik te verlagen.  Het uitvoeren van het maatwerkadvies genoemd onder 1) om uw verbruik te verlagen.   Het gaat in beide gevallen om een bedrag van € 1.000,-. De subsidie heet de ‘Regeling ondersteuning energiebesparing Ondernemingen’. U heeft eHerkenning nodig voor het doen van de aanvraag. Hieronder leest u de voorwaarden.  Subsidie energieadvies bedrijven aanvragen  Subsidie ondersteuning energiebesparing onernemingen aanvragen  Bijzonderheden Uw onderneming of het pand waarvoor subsidie wordt aangevraagd is gevestigd in onze gemeente. Uw bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het object of bedrijf waarvoor u subsidie aanvraagt heeft een jaarlijks energieverbruik tussen 10.000 kWh – 10.000 MWh elektriciteit en/of 5.000–170.000 m3 aardgas (equivalenten). U bent eigenaar van het pand, het bedrijf of de installatie waarvoor subsidie wordt aangevraagd. De aanvrager is geen privé persoon, maatschappelijke instelling, overheid of een agrarische onderneming. Maatschappelijke instellingen en sportclubs verwijzen wij naar deze ondersteuningsprogramma’s van de Provincie Gelderland. Zie hiervoor informatie voor maatschappelijke instellingen en voor sportclubs- en verenigingen. De aanvrager ontvangt geen subsidie voor dezelfde activiteiten vanuit een andere subsidieregeling. Indien er sprake is van een eigenaar met meerdere locaties, dan kan voor maximaal drie locaties van uw onderneming een subsidie voor een energiemaatwerkadvies worden aangevraagd.  Voor de ondersteuning om te komen tot uitvoering gaan we ervan uit dat de uitvoeringsondersteuning deze voor alle locaties in één plan wordt opgenomen. Een eigenaar met meerdere locaties kan dus één aanvraag om subsidie voor uitvoeringsondersteuning indienen voor alle betrokken locaties samen.  Voorwaarden Voor het aanvragen van de subsidie levert u een aantal documenten aan. Het gaat om de volgende documenten:   Een kopie uittreksel Kamer van Koophandel; Eigendomsbewijs van de locaties, gebouwen, installaties waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;  Jaaropgave van de voorgaande 12 maanden van het energieverbruik, in welke vorm dan ook;  Een ingevulde verklaring De-minimussteun. Het formulier voor het invullen van deze verklaring vindt u op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Een offerte of kopie-opdracht voor het uitvoeren van energiemaatwerkadvies van een energie-expert met een omvang van tenminste € 1.500,- exclusief BTW.  Voor het aanvragen van de subsidie uitvoering energiebesparende maatregelen levert u ook nog de volgende documenten aan: Een kopie van het uitgevoerde energiemaatwerkadvies/rapport met daarin een advies voor uit te voeren energiebesparende maatregelen; Een offerte of kopie opdracht voor het uitvoeren van de maatregelen uit bovengenoemd maatwerkadvies/rapport door een gecertificeerd energie-expert, juridisch of financieel expert van ten minste € 1.000 exclusief BTW. Meer informatie Bekijk de overige voorwaarden van deze regeling op Overheid.nl. Regionaal Expertiseteam Energie Heeft u vragen over hoe u uw bedrijf kunt verduurzamen of hoe u het energieverbruik in uw bedrijf kunt verlagen? Vraag het het REE! Het REE, het Regionaal Expertiseteam Energie, is er om bedrijven en instellingen in de Groene Metropoolregio te ondersteunen en adviseren over maatregelen om hun organisaties toekomstbestendig te maken door het terugdringen van het verbruik van aardgas en elektriciteit en het vergroten van de productie van duurzaam opgewekte energie.  Bezoek de website van het REE.

  • Demonstratie melden

    De melding is voor de burgemeester van belang voor het beoordelen van de impact van de demonstratie. Zo kunnen gemeente en politie inschatten of enerzijds maatregelen nodig zijn om de demonstratie te faciliteren en anderzijds of er wellicht (aanvullende) voorschriften nodig zijn. Melden demonstratie Doet u de melding als organisatie? Dan maakt u gebruik van eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Lees dan in het stappenplan eHerkenning hoe u dit kunt aanvragen. Demonstratie melden als organisatie  Doet u de melding namens uzelf? Dan logt u in met uw eigen DigiD. Demonstratie melden als uzelf  Mijn Beuningen U kunt uw melding volgen via Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina.Ook ontvangt u daar het besluit op uw melding. Voorwaarden In de melding geeft u aan: naam, adres, telefoonnummer, en zo mogelijk, emailadres van de organisator(en) en de kennisgever(s) het doel van de demonstratie; de datum waarop de demonstratie zal plaatsvinden en het tijdstip van aanvang en beëindiging; het aantal te verwachten deelnemers; de middelen van vervoer van de deelnemers aan de demonstratie; door de organisator zelf te nemen maatregelen om een ordelijk en veilig verloop van de demonstratie te bevorderen. Mijn Beuningen U vindt uw melding terug op Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina. Daar volgt u ook de voortgang van de behandeling van uw zaak. Algemene richtlijnen Voor openbare manifestaties, zoals betogingen en demonstraties gelden de volgende algemene richtlijnen (artikel 4 Wet Openbare Manifestaties): Bij constatering van strafbare feiten en/of direct gevaar voor personen of goederen treedt de politie direct op. De politie treedt in ieder geval op bij blokkades van doorgaande routes, vitale knooppunten of kruisingen en van in- en uitgangen van gebouwen en indien door de aard, omvang en tijdsduur van de manifestatie op onaanvaardbare wijze schade wordt toegebracht aan derden. Bevelen gegeven door de politie in het belang van de openbare orde en/of veiligheid worden direct nageleefd. De organisatie ziet er op toe dat door de deelnemers aan de manifestatie geen alcohol voorhanden hebben. De locatie van de manifestatie zal na afloop door de organisatie schoon worden opgeleverd. Wat gebeurt er na uw melding? Er volgt zo spoedig mogelijk overleg tussen de gemeente, politie en degene die de melding heeft gedaan. In dit overleg informeren gemeente en politie over de algemene richtlijnen en beoordelen zij of er  aanvullende afspraken nodig zijn. De melder ontvangt een schriftelijke bevestiging van deze afspraken en de algemeen geldende richtlijnen. Voorschriften of beperkingen De burgemeester kan voorschriften of beperkingen aan de organisator(en) stellen. Dit om de gezondheid te beschermen, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden. Het kan dan gaan om het tijdstip van de manifestatie, afwijkingen van de gewenste route, de plaats waar de demonstratie start en waar die wordt ontbonden, de herkenbaarheid en samenstelling van de eigen ordedienst. De melder ontvangt hiervan schriftelijk bericht. Ook kan de burgemeester op grond van de bovengenoemde criteria een demonstratie verbieden. Hiervan wordt ook schriftelijk mededeling gedaan. In beide situaties kan de melder een bezwaarschrift indienen. Meer informatie Heeft u vragen over (de melding van) de demonstratie? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024.

  • Alcoholvergunning

    De alcoholvergunning is bedoeld voor horecabedrijven en voor slijterijen die tegen betaling alcoholhoudende drank schenken of verstrekken. U kunt denken aan: restaurants, cafés, slijterijen of paracommerciële inrichtingen (sportkantines of dorpshuizen). Deze vergunning vraagt u aan bij de gemeente. Hoe vraagt u een alcoholvergunning aan? Maak een afspraak voor een intakegesprek met het team Vergunningen van de gemeente via telefoonnummer 14 024. Verzamel de aanvraagdocumentatie en neem deze mee naar de afspraak. Kosten Een alcoholvergunning kost € 500,60. Een wijziging van een bestaande vergunning kost € 226,60. Voorwaarden Het bestemmingsplan staat een horecabestemming toe. U kunt dit controleren bij de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN). Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier U bent 21 jaar of ouder. U bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. U staat ingeschreven in het register sociale hygiëne. U voldoet aan de levensgedrag criteria zoals die zijn omschreven in de Alcoholwet. U kunt de financiën waarmee u uw onderneming financiert inzichtelijk maken; u voldoet aan de criteria zoals die zijn omschreven in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB). Als u een horecabedrijf voert dan mag u alleen alcohol schenken voor gebruik ‘ter plaatse’. Dit betekent: u mag alleen alcohol schenken in de inrichtingen van uw horecabedrijf, die benoemd staan in uw alcoholvergunning.  Als u een slijterijen voert mag u alleen alcohol verkopen voor gebruik ‘anders dan ter plaatse’. Dit betekent: er mag geen alcohol worden genuttigd in uw inrichting. U kunt de aanvraagdocumentatie met bijlagen en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan de gemeente overhandigen. Alcohol en evenementen Voor evenementen kunt u een ontheffing aanvragen voor het schenken van zwak alcoholische dranken (artikel 35 Alcoholwet). U kunt alleen een ontheffing krijgen als u daadwerkelijk een evenement organiseert. Dit betekent dat u eerst een evenementenvergunning of evenementenmelding indient voordat u een ontheffing aanvraagt. Evenement organiseren

  • Jeugdlintje

    Kent u een jongere in de gemeente Beuningen (tussen de 6 en 18 jaar) die een belangrijke bijdrage levert aan onze samenleving? Misschien komt hij of zij dan wel in aanmerking voor het jeugdlintje. U doet de aanvraag bij de gemeente. Jeugdlintje aanvragen Voorwaarden Kinderen/jongeren (van 6 tot en met 18 jaar) kunnen een jeugdlintje krijgen als ze wonen in de gemeente Beuningen en/of iets bijzonders voor de gemeente hebben gedaan. Zij moeten voldoen aan een van de volgende voorwaarden: Het gaat om uitzonderlijke inzet voor anderen of voor de Beuningse samenleving. Denk aan inzet voor andere mensen, natuur of cultuur. Zoals de hond uitlaten voor een oude buurvrouw/man, een gehandicapt broertje/zusje regelmatig naar de sportclub brengen of afval opruimen. Dat doet hij/zij langere tijd (meer dan een jaar) zonder er iets voor terug te krijgen. Het starten van een actie voor een goed doel. Het organiseren van activiteiten in een buurt of wijk. Vrijwilligerswerk doen bij bijvoorbeeld een culturele vereniging of sportvereniging. Het actief bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen, zoals zinloos geweld of pesten. Bijvoorbeeld het starten van een actie. Jongeren die een bijzondere prestatie hebben geleverd of gemeente Beuningen positief op de kaart hebben gezet. Hierbij kunt u denken aan reddingsacties of bijvoorbeeld een landelijke prijs winnen voor een werkstuk. Bijzonderheden Alle inwoners van de gemeente Beuningen van 18 jaar of ouder kunnen een jongere voordragen voor een Jeugdlintje. Nog geen 18 jaar? Vraag je ouders/verzorgers om toestemming. Vertel het kind niet dat hij of zij genomineerd is. De uitreiking is op of rond de Internationale Dag van de Rechten van het Kind of tijdens een bijzondere gelegenheid (jubileum of feest). Aanmelden kan het hele jaar door. Meer informatie Heeft u vragen over het Jeugdlintje? Neem dan contact op met de gemeente via gemeente@beuningen.nl of via telefoonnummer 14 024.

  • Collecteren

    Wilt u geld, goederen of kleding inzamelen voor een goed doel? Dan moet u daarvoor een vergunning aanvragen of een melding doen. De collectemelding vraagt u direct digitaal aan. Doet u de melding als organisatie? Dan maakt u gebruik van eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Lees dan in het stappenplan eHerkenning hoe u dit kunt aanvragen. Collectemelding indienen  Doet u de melding namens uzelf? Dan logt u in met uw eigen DigiD.  Collectemelding indienen   Mijn Beuningen U kunt uw melding volgen via Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina. Ook ontvangt u daar het besluit op uw melding. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het doen van een collectemelding. Voorwaarden Heeft u al een vergunning voor onbepaalde tijd? Én is uw instelling vermeld op het landelijke collecterooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) én houdt u de collecte in de periode die het CBF heeft toegewezen? Dan hoeft u alleen een collectemelding te doen. Heeft u nog geen vergunning? Dan vraagt u een collectevergunning aan. Let op u mag niet collecteren na 20.00 uur en op zondag. Meer informatie Heeft u vragen over (het aanvragen van) de collectemelding? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024.

  • Standplaatsvergunning

    Wilt u een ijskraam, oliebollenkraam of een kraam voor promotie neerzetten? Hiervoor heeft u een standplaatsvergunning nodig, zelfs voor een kraam op uw eigen grond. Deze vergunning vraagt direct online aan. Doet u de aanvraag als organisatie? Dan maakt u gebruik van eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH 2+ of hoger. Heeft u nog geen eHerkenningsmiddel? Lees dan in het stappenplan eHerkenning hoe u dit kunt aanvragen. Standplaatsvergunning aanvragen  Vraagt u de vergunning aan namens uzelf? Dan logt u in met uw eigen DigiD. Standplaatsvergunning aanvragen  Mijn Beuningen U kunt uw aanvraag volgen via Mijn Beuningen. Dit is uw persoonlijke internetpagina. Ook ontvangt u daar het besluit op uw aanvraag. Kosten De kosten voor een standplaatsvergunning hangen af van de periode: een dag: € 7,00 een week: € 15,90 een maand: € 30,80 een kwartaal: € 54,60 een jaar of langer: € 202,40 Voorwaarden U heeft een vergunning nodig als u vanuit een voertuig of vanaf een tafel of kraampje spullen wilt verkopen of reclame wilt maken. U heeft ook een vergunning nodig voor een vaste standplaats. Voor een aanvraag voor een vergunning voor een standplaats zijn de volgende gegevens van belang: een kopie van een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart; omschrijving van de activiteit (doel, omvang, soort activiteit); mogelijke overlast voor omwonenden; aard van de handel of promotie; datum, tijd en plaats; hoeveel ruimte heeft u nodig. Indien van toepassing een inschrijving bij het Centraal Registratiekantoor Detailhandel-Ambacht. Indien van toepassing een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel. Standplaats tijdens doorkomst Nijmeegse Vierdaagse U heeft hiervoor een tijdelijke standplaatsvergunning nodig. Deze vraagt u aan via www.beuningensportief.nl of door een e-mail te sturen naar info@beuningensportief.nl. De stichting controleert of u in aanmerking komt en of er een plaats beschikbaar is. Meer informatie Heeft u vragen over (de aanvraag van) de standplaatsvergunning? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 024.