Zoekresultaat 1 - 10 van 22 resultaten

  • Kavel kopen

    Wilt u een kavel kopen? Vraag naar de mogelijkheden bij de gemeente. De gemeente is met ingang van november 2022 gestopt met de verkoop van zogenaamd ‘snippergroen’ (kleine groenstroken die grenzen aan particuliere percelen). Kosten Per stuk grond kan de prijs per m2 verschillen. Voorwaarden De voorwaarden voor een kavel zijn: De gemeente keurt uw bouwplan goed. Het bouwplan past in het bestemmingsplan. Uw bouwplan voldoet aan een eventueel vastgesteld beeldkwaliteitsplan en overige bouwregelgeving. Meenemen bij indiening bouwplan of aanvraag Als u een kavel wilt kopen dient u een bouwplan in met: adresgegevens van een contactpersoon locatie, grootte en situatieschets van het kavel gegevens over het bouwwerk dat u wilt plaatsen een kopie van uw identiteitsbewijs gegevens over milieubelasting, het verkeer en parkeerplaatsen als u een bedrijf wilt bouwen indien van toepassing een huisvestingsvergunning, een bedrijfsplan en een uittreksel van de Kamer van Koophandel.

  • Werk of vrijwilligerswerk zoeken

    Zoekt u werk of vrijwilligerswerk? Het WerkBedrijf Rijk van Nijmegen kan u helpen. Kosten De diensten van het werkbedrijf zijn gratis. Bijzonderheden Als u een uitkering ontvangt, dan meldt uw inkomensconsulent u aan. Heeft u geen uitkering, dan kunt u ook zelf contact opnemen met het WerkBedrijf. Beuningen werkt! organiseert bijeenkomsten voor werkzoekenden en werkgevers Meer informatie Lees tips over zoeken naar werk (pdf, 97 kb)

  • Verhuizen vanuit het buitenland (immigratie)

    Komt u in Beuningen wonen vanuit het buitenland en verblijft u het komende half jaar minimaal vier maanden in Nederland? Schrijft u zich dan binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk in bij de gemeente. Maak hiervoor altijd telefonisch een afspraak. Bel 14 024 (vanuit het buitenland +31 24 678 08 00). Kosten Geen. Voorwaarden U moet uw identiteit kunnen bewijzen om in Nederland te mogen wonen. Als u met uw hele gezin naar Nederland verhuist, moeten ook uw gezinsleden zich persoonlijk op het gemeentehuis komen inschrijven. Als u zich in Nederland wilt inschrijven, dan moet uw verblijf in Nederland rechtmatig zijn. Uw verblijf is rechtmatig als: u de Nederlandse nationaliteit heeft u de nationaliteit heeft van een ander land uit de Europese Unie u een geldige verblijfsvergunning heeft u langer dan 4 maanden in Nederland gaat verblijven Meenemen een geldig identiteitsbewijs, zoals bijvoorbeeld een paspoort of identiteitskaart een bewijs van woonruimte zoals bijvoorbeeld een eigendomsbewijs, een huurcontract of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand waar u gaat wonen een bewijs van rechtmatig verblijf als u van buiten de Europese Unie komt (dit vraagt u aan bij de IND) een bewijs van uitschrijving als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten verhuist originele buitenlandse documenten van uzelf, uw partner en kinderen zoals een geboorte-, huwelijks- of echtscheidingsakte. Soms is het nodig dat u buitenlandse documenten laat legaliseren in het land waar u vandaan komt. Daarnaast moeten de documenten ook vertaald zijn. Uiterlijk 5 werkdagen na uw verhuisdatum of meldingsdatum is uw melding verwerkt. Wilt u weten of u al staat ingeschreven? Log in op www.mijn.overheid.nl en kijk of uw inschrijving is verwerkt.

  • Aangifte overlijden

    Als iemand overlijdt moet u daarvan aangifte doen in de gemeente waar die persoon is overleden. De begrafenisondernemer kan dit direct online doen. Aangifte overlijden doen Wilt u als familielid zelf aangifte doen? Maak dan een afspraak. Afspraak maken Kosten De aangifte van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 15,70. Voorwaarden U moet aangifte van overlijden doen vóór u de overledene mag begraven of cremeren. U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (van u zelf) een doktersverklaring van het overlijden Meer informatie Lees meer over overlijden.

  • Koopzondagen

    In de gemeente Beuningen mogen winkels elke zondag geopend zijn, met uitzondering van een aantal feestdagen. Dit zijn nieuwjaarsdag, eerste paasdag, eerste pinksterdag en eerste kerstdag. Voorwaarden Alle winkels mogen open tussen 10.00 en 19.00 uur. Laden en lossen is alleen toegestaan tussen 10.00 en 13.00 uur en alleen buiten het voetgangersgebied. Bijzonderheden Voor verkoop tijdens kermissen, theatervoorstellingen, etenswaren in snackbars en straatverkoop van etenswaren gelden ruimere openingstijden op zon- en feestdagen. Deze staan vermeld in de Winkeltijdenverordening van de gemeente. Meer informatie Lees meer over de koopzondagen in de gemeente Beuningen op koopzondagen.net.

  • Inzage bouwtekeningen en bouwplannen

    Wilt u informatie over een bestaande woning of een woning in aanbouw, bijvoorbeeld een bouwtekening? Neem dan contact op met de ODRN. Contactgegevens ODRN Telefoonnummer: 024 7517700 E-mail: info@odrn.nl Stuur uw bericht via het contactformulier Bijzonderheden De Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) adviseert en voert voor de gemeente Beuningen de werkzaamheden uit voor vergunningen, toezicht en handhaving voor bouw en milieu. Vanwege de AVG is inzage van stukken niet meer mogelijk aan de balie Bouwen en Wonen in het gemeentehuis.

  • Fiets- en voetveer

    In de lente en zomer vaart het fiets- en voetveer ‘H4 de Weerder’ tussen Beuningen en Slijk-Ewijk. Kosten Bekijk de tarieven op de website van de uiterwaarde. Meer informatie Lees de actuele data en tijden op de website van de uiterwaarde.

  • Woo-verzoek indienen

    Informatie van de overheid moet zo veel mogelijk openbaar zijn. Dit staat in de Wet open overheid (Woo). U heeft bijvoorbeeld recht op informatie over het beleid en de besluiten van de gemeente. De gemeente informeert haar inwoners hierover via persberichten, huis-aan-huisbladen, www.overheid.nl of de website. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).  Wilt u informatie opvragen die de gemeente (nog) niet openbaar heeft gemaakt? Dan kunt u een Woo-verzoek indienen bij de gemeente.  Let op! Wilt u informatie voor een ander doel gebruiken dan waarvoor deze bedoeld is? Dan doet u een verzoek op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who). Voorwaarden De informatie is bij ons aanwezig; De informatie is ergens op vastgesteld, bijvoorbeeld in een document. Dat kan op papier of digitaal zijn; Het gaat over ons beleid; Sommige informatie mogen we niet geven. Bijvoorbeeld vertrouwelijke informatie of informatie waarvan openbaarmaking schadelijk is voor onze financiën. Soms geven we informatie dan helemaal niet, of krijgt u een gedeelte. Wat moet u doen? U dient het Woo-verzoek in bij de gemeente. Geef duidelijk aan welke informatie u wilt. Schrijf een brief naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Postbus 14, 6640 AA Beuningen of stuur een e-mail naar gemeente@beuningen.nl. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat u wilt weten. Geef aan waarover u informatie wilt hebben en over welke periode het gaat. U kunt een Woo-verzoek indienen als: u duidelijk aangeeft waarover u informatie wilt ontvangen en over welke periode. de gemeente de informatie ook echt heeft. de informatie gaat over het beleid van de gemeente. de informatie is vastgelegd, bijvoorbeeld op papier, film, foto, tape of een digitaal bestand. De gemeente kan u de informatie op verschillende manieren geven. Bijvoorbeeld een kopie van een document of een samenvatting daarvan. Ook kan de gemeente u uitnodigen de documenten te komen bekijken. Hoelang duurt het? U ontvangt binnen 4 weken bericht over uw verzoek. De gemeente kan deze termijn met 2 weken verlengen. Bezwaar maken Als de gemeente niet op tijd beslist, kunt u bezwaar maken. Wijst de gemeente uw verzoek af en bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u binnen 6 weken bezwaar maken. Informatiecontactpersoon Om u te helpen om informatie sneller te vinden, heeft de gemeente een zogenoemde contactfunctionaris aangesteld. De contactfunctionaris beantwoordt uw vragen over welke informatie beschikbaar is en neemt contact op met de medewerker die over deze informatie beschikt. Als u om een grote hoeveelheid informatie vraagt, kan de contactfunctionaris uw vraag opschalen naar een Woo-verzoek. Vragen die u heeft kunt u stellen via ons algemene telefoonnummer 14 024, of via het e-mailadres gemeente@beuningen.nl.  Bijzonderheden Doorzendplicht Het kan gebeuren dat wij de informatie niet hebben. In sommige gevallen sturen we uw Woo-verzoek door. Dat doen we als we weten dat een andere organisatie deze informatie wel heeft, en de organisatie valt onder de Wet open overheid. Dit heet de doorzendplicht. We laten het u weten als we uw verzoek hebben doorgestuurd.

  • Studietoeslag

    Studenten kunnen hun inkomsten uit verschillende bronnen halen. Bijvoorbeeld studiefinanciering, een bijdrage van hun ouders of een bijbaantje. Voor studenten met een medische beperking is het echter niet altijd mogelijk om naast de studie te werken. Zij kunnen een studietoeslag bij de gemeente aanvragen. Geen vermogenstoets meer De studietoeslag kent sinds 1 april 2022 geen vermogenstoets meer. De toeslag loopt op naarmate de student ouder wordt tot een bedrag van 328 euro per student.  Voorwaarden Je bent 15 jaar of ouder. Je ontvangt studiefinanciering (WSF2000) of een tegemoetkoming in de studiekosten (Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten - WTOS). Het gaat niet om het levenlanglerenkrediet. Je hebt geen recht op een Wajong-uitkering. Je bent door een structurele medische beperking niet in staat om naast je studie inkomen te verdienen. Er valt ook geen verbetering te verwachten in de komende 12 maanden. Aanvragen Je vraagt de studietoeslag schriftelijk aan bij de gemeente. Een aanvraagformulier vraag je op bij de balie Zorg en Inkomen. Dit kan per e-mail via sociaalteam@beuningen.nl of bel tussen 8.30 uur en 12.30 uur naar 14 024 Meesturen Bij de aanvraag stuur je mee: Een bewijs van het ontvangen van de studiefinanciering of de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten. Bij stage: een kopie van de stageovereenkomst met informatie over de hoogte van de stagevergoeding. Een deskundigenverklaring. Dit helpt bij de beoordeling maar is niet verplicht. De gemeente kan medisch advies vragen aan een arts. Een kopie van je legitimatiebewijs (geen rijbewijs) als je nog niet bekend bent bij de gemeente. Bijzonderheden Je ontvangt maandelijks een bedrag. Het bedrag is afhankelijk van je leeftijd. Ontvang je een stagevergoeding? Afhankelijk van de hoogte van die vergoeding is het mogelijk dat wij deze korten op de studietoeslag. Meer informatie Beleidsregels individuele studietoeslag Participatiewet Beuningen 2022 Besluit loonkostensubsidie en minimumbedragen studietoeslag Participatiewet 2021 (artikel 7a)

  • Afvalpas

    U heeft een afvalpas nodig als u afval naar de milieustraten van Dar in Nijmegen en Wijchen brengt of naar de gemeentewerf. Ook voor het aanbieden van restafval in de ondergrondse containers en luiers en incontinentiemateriaal in de luiercontainers heeft u de afvalpas nodig. Afvalpas aanvragen bij Dar Kosten Een nieuwe afvalpas kost € 10,-.  In de eerste 3 maanden na verhuizing is de pas gratis. Bijzonderheden U vraagt de afvalpas aan en betaalt deze online bij Dar. U kunt gratis een afvalpas aanvragen als u net bent verhuisd. Als u uw afvalpas kwijt bent, kunt u bij Dar een nieuwe bestellen, de oude wordt dan geblokkeerd.  Meer informatie Meer informatie over afvalinzameling.