Zoekresultaat 1 - 10 van 38 resultaten

  • Parkeerplaats voor gehandicapten aanvragen

    Vraag een gehandicaptenparkeerplaats aan als u geen eigen parkeerplek bij uw woning heeft en minder dan 100 meter zelfstandig kunt lopen. U moet eerst een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voordat u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerplaats.  Aanvragen parkeerplaats Voorwaarden U heeft een gehandicaptenparkeerkaart die nog minimaal 6 maanden geldig is. U moet in het bezit zijn van een auto en het kenteken moet op uw naam of die van uw huisgenoot staan. U heeft geen eigen parkeerruimte bij uw woning, zoals een garage of oprit. In de directe omgeving van uw woning is geen openbare parkeerruimte beschikbaar. Kosten De kosten van aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats zijn voor eigen rekening. De richtprijs hiervoor is € 370,-. Na aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken krijgt u een situatieschets met prijsopgave. De kosten van de aanleg zijn eenmalig. 

  • Ontheffing inrij- en parkeerverbod

    Vraag een ontheffing aan als u werkzaamheden gaat uitvoeren in Drachten in het gebied waar betaald parkeren geldt en u daarvoor uw voertuig moet parkeren. Voor parkeren in de Noorder- of Zuiderbuurt heeft u naast een ontheffing ook een pasje nodig voor de zakpalen. Het pasje kunt u op het gemeentehuis ophalen. Hiervoor betaalt u een borg. Lever het toegangspasje na gebruik weer in op het gemeentehuis en u krijgt uw borgsom teruggestort. Aanvragen ontheffing Kosten Soort heffing Kosten Ontheffing inrijden centrum €35,60 + €90,- borgsom   

  • Herinrichting Raadhuisplein

    Het centrum van Drachten gaat veranderen. We willen dat het centrum nog aantrekkelijker wordt voor bezoekers, ondernemers, bewoners en andere gebruikers. Het Raadhuisplein speelt hierin een sleutelrol. Het Raadhuisplein willen we transformeren van een stenen ruimte naar een aangename plek met meer groen en ruimte voor ontmoeting; de huiskamer van de stad. Geen auto’s, maar wat dan wel? Om ruimte te maken voor de nieuwe invulling van het Raadhuisplein, is het sinds juni vorig jaar niet langere toegestaan om op het plein te parkeren. Nu de auto’s van het plein zijn, proberen we verschillende manieren van gebruik uit: groen, kunst, spelen, zitten, schaken, het kan allemaal. Daar leren we van voor de definitieve inrichting. Tot de definitieve inrichting is het Raadhuisplein beschikbaar voor initiatiefnemers om activiteiten en evenementen te organiseren. We zijn nu vooral op zoek naar inwoners, scholen, ondernemers of sportverenigingen die een leuke activiteit willen organiseren. Kunstwerk Museum Dr8888. Als verwijzing naar het verdwijnen van de auto’s op het plein, verrijst er in maart 2024 een ‘Dada-monument’ van zo’n 200 motorkappen. Het kunstwerk krijgt de vorm van een 8 en wordt maar liefst 8 meter hoog. Het kunstwerk is een initiatief van Museum Dr8888 en is gemaakt door kunstenaar Marten Winters en technisch producent Daan Soer.  Tijdelijk groen op het Raadhuisplein In april kleurt het Raadhuisplein groen. Er worden zeven grote ronde bakken gemaakt, met rondom betonnen zitbanken. Een aantal bakken wordt gevuld met fleurige beplanting en met bomen. De overige bakken worden ingericht als een natuurlijke speelplek met kleine houten speeltoestellen in combinatie met wat beplanting eromheen. Afbeelding: Impressie van Dada-monument op het Raadhuisplein Wat voor plein willen we? Veel inwoners, ondernemers en andere betrokken hebben meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Kort samengevat zijn dit de belangrijkste puzzelstukken: Een plein met meer ruimte voor groen en water; Een verrassend plein waar we trots op zijn; Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting; Een plein dat voldoet aan basiseisen, zoals ruimte voor de markt en voor terrassen. Die staan in het concept “Programma van Eisen" uitgewerkt. De definitieve versie volgt nog. Concept Programma van Eisen Samenvatting Een plein met meer ruimte voor groen en water Toevoegen van fijne plekken met divers groen Meer koele plekken met schaduw Ruimte voor opvang en afvoer van water. Als het kan zichtbaar en om te spelen Rekening houden met windoverlast Een verrassend plein waar we trots op zijn In het ontwerp zit een verrassing voor iedereen die er winkelt, woont, werkt en recreëert Iets waar nog niemand aan heeft gedacht, wat past bij Drachten Een plein dat voldoet aan deze basiseisen Het plein is uitstekend verbonden met de rest van de binnenstad Op het plein staat de voetganger op de eerste plaats De winkels blijven goed bereikbaar voor voetgangers en fietsers Er zijn genoeg parkeerplaatsen voor de fiets Het plein is goed toegankelijk voor iedereen Er is genoeg ruimte voor de weekmarkt, ook voor eventuele groei Laden en lossen blijft mogelijk, maar niet overal Hulpdiensten kunnen overal goed komen Er wordt rekening gehouden met de draagkracht van de parkeergarage Verplaatsbare elementen maken flexibel gebruik mogelijk Er komt passende functionele, sfeer- en evenementenverlichting Materialen worden zoveel mogelijk hergebruikt en bestaande kwaliteiten blijven zoveel mogelijk behouden Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting Ruimte voor activiteiten, kleinschalige muziek en culturele evenementen en sport Voldoende vrije zitplekken Ruimte voor de warenmarkt Uitnodigende ruimte voor terassen Ruimte voor spelen en sport voor iedereen Rekening houdend met de woonfunctie aan het plein Planning We werken in stappen aan het nieuwe Raadhuisplein. Veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen hebben al meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Maar we zijn er nog niet. We blijven je vragen om mee te denken. Dit is de huidige planning op hoofdlijnen. Die kan nog veranderen. 2022: Samen werken aan de visie op het hele centrum; 2023: Meedenken over en onderzoek doen naar het Raadhuisplein; 2024: Samen werken aan het ontwerp voor definitieve inrichting; 2025: Uitwerking van het ontwerp; 2026: Start van de verbouwing van het Raadhuisplein. Nieuws over het Raadhuisplein Inloopbijeenkomst over definitieve inrichting Raadhuisplein Laden en lossen op het Raadhuisplein Meer groen en spelen op het Raadhuisplein Plaatsen van loods Raadhuisplein voor bouwen kunstwerk Palmbomen en olijfbomen van het Raadhuisplein Eerste kunstproject op Raadhuisplein Drachten Meer informatie en documenten Uitnodinging inloopbijeenkomst Raadhuisplein Centrumvisie Drachten Uitkomsten Enquete centrum Drachten Vragen en antwoorden over verkeersbesluit (Q&A) Participatieverslag Ideeënfestival 24 juni 2023 (pdf) Verkeersbesluit Raadhuisplein  (pdf 255kB) Webinar: Toekomst Centrum Drachten 26 januari 2022 Contact Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Maak dan gebruik van het contactformulier. Of bel met 0512 581 234  

  • Vrijburgh fase 2

    We bouwen met Vrijburgh 2 aan een aantrekkelijke, kindvriendelijke wijk met groen en water en ongeveer 150 woningen. Duurzaamheid, groen, water en ruimte staan hier centraal. De ontwikkeling van Vrijburgh 2 is een belangrijke stap uit de gemeentelijke Woonvisie 2020-2025. Nieuws Feestelijke start 48 woningen aan de Boterbloem in Drachten Nieuwsbrief Vrijburgh 2 - maart 2024 Nieuwsbrief Vrijburgh 2 - november 2023   Wat wordt waar gebouwd? Bekijk de kaart hieronder voor meer informatie over alle kavels en verkoop. Ieder bouwdeel heeft een eigen kleur. Klik hierop voor meer informatie. Ook kun je doorklikken voor de betreffende verkoopsites van de aannemers/projectontwikkelaars.    Of bekijk de kavelkaart via deze link. Boterbloem Kuin BV bouwt, samen met projectontwikkelaar Blue Banner totaal 28 woningen. Er komen 8 vrijstaande woningen en 20 half vrijstaande woningen. Hiervan hebben 4 woningen een slaapkamer en badkamer op de begane grond. De woningen staan op een grote kavel en hebben een gunstige tuinligging. De eerste fase van 14 woningen startte in oktober 2023. De tweede fase van 10 woningen begint in april 2024. De verwachting is dat de eerste woningen begin 2025 klaar zijn. Boterbloem (midden) Bouwbedrijf lont bouwt 20 sociale huurwoningen voor één of twee persoonshuishouden in opdracht van Woningbouwvereniging Accolade. De woningen zijn energiezuinig, hebben één laag en een kap en vallen onder de huurtoeslaggrens. Lont is in maart 2024 gestart met de werkzaamheden en de bouw is klaar in september 2024.  Weegbree Bouwbedrijf Heijmans bouwt 49 koopwoningen aan de Weegbree. Er is nog geen startdatum voor de bouwwerkzaamheden bekend. Dit is afhankelijk van de verkoop van de woningen.  Pinksterbloem De ontwikkeling van locatie Pinksterbloem is nog in voorbereiding. Naar verwachting zal de ontwikkeling van dit deel in de loop van 2024 worden aanbesteedt. Vrije kavels gemeente Smallingerland Wilt u zelf een woning (laten) bouwen in Vrijburgh 2? Dan kan. Gemeente Smallingerland verkoopt ook een aantal kavels voor particuliere bouw binnen Vrijburgh 2. Bekijk in de kaart hierboven welke kavels nog beschikbaar zijn. In het bestemmingsplan Vrijburgh 2 staat geschreven waaraan uw bouwplan moet voldoen. In de Beeldrichtlijnen (pdf, 2MB) van Vrijburgh 2 staan richtlijnen om het landschap en bouw van de huizen, het landschap en inrichting van de openbare ruimte mooi op elkaar af te stemmen. Als u een omgevingsvergunning aanvraagt voor uw woning dan toetsen we of uw bouwplan aan de beeldrichtlijnen voldoet. Een omgevingsvergunning regelt u via het omgevingsloket. Weegbree: verkoop 4 kavels in de vrije sector voor particuliere bouw. Boterbloem: 8 kavels voor particuliere bouw. Openbaar gebied We zorgen bij de inrichting van de omgeving van Vrijburgh 2 voor voldoende en aantrekkelijk groen en water. Om fijn te leven, te ontmoeten, te spelen en ons aan te passen aan het veranderende klimaat. Nadat alle woningen zijn gebouwd maken we het openbaar gebied klaar. We leggen dan de definitieve straten, voetpaden en parkeerplekken aan. Ook planten we dan het groen. De uiteindelijke situatie is op de woonrijptekening en bijbehorende profielen aangegeven. In de Woonrijptekening (pdf, 2MB) en Woonrijpprofielen (pdf 538kB) ziet u hoe het openbare gebied er definitief uit komt te zien. Groen en natuur U kunt zelf ook bijdragen aan groen en natuur door hier rekening mee te houden tijdens de bouw van uw huis en de aanleg van uw tuin. Op www.duurzaamsmallingerland.nl vindt u veel informatie, gratis hulp en tips om uw huis en tuin duurzaam en groen te bouwen. En met de Checklist Groen Bouwen kan iedere bouwonderneming, architect of projectontwikkelaar zijn projecten en ontwerpen natuurvriendelijker maken. Ons volgen? Wij willen u zo goed mogelijk op de hoogte houden over de bouwwerkzaamheden van Vrijburgh 2. Dat doen we met onze nieuwsberichten op de website, nieuwsbrieven, op Facebook en op Instagram. De wijk Vrijburgh heeft een wijkraad en een wijkvereniging. Meer informatie vindt u op de website van Wijk Vrijburgh Drachten. Contact Gemeente Smallingerland Gauke Boelensstraat 2 9203 RM Drachten  Telefoonnummer: 0512 581 234 op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 16.30 uur E-mailadres: gemeente@smallingerland.nl  

  • Forensenbelasting

    U betaalt forensenbelasting als u meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning beschikbaar heeft voor uzelf of uw gezin en u woont in een andere gemeente. Met deze belasting betaalt u mee aan de voorzieningen die de gemeente verzorgt. Tarief forensenbelasting Forensenbelasting Tarief per jaar Per gemeubileerde woning €   842,- Wanneer moet ik forensenbelasting betalen? Als u minstens 90 dagen de beschikking heeft over een gemeubileerde woning in onze gemeente en u woont in een andere gemeente. Het is niet noodzakelijk dat u daadwerkelijk meer dan 90 dagen per jaar in de gemeubileerde woning aanwezig bent. Het gaat erom dat u er meer dan 90 dagen per jaar zou kunnen verblijven. Wat is een gemeubileerde woning? Een gemeubileerde woning in de zin van de forensenbelasting hoeft geen onroerende zaak te zijn. Bepalend is of het object 'bestemd is om enigszins duurzaam voor menselijke bewoning te dienen'. De geschiktheid voor menselijke bewoning hoeft niet het hele jaar door te duren. Zaken als een kook- en een wasgelegenheid, een elektriciteit- en een wateraansluiting en een aansluiting op de riolering kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van een gemeubileerde woning. Ook stacaravans kunnen onder omstandigheden aangemerkt worden als gemeubileerde woningen. Wanneer dit het geval is, wordt voor deze caravans forensenbelasting geheven in plaats van toeristenbelasting. Waarom moet ik forensenbelasting betalen? Door forensenbelasting te betalen draagt u ook bij aan de algemene voorzieningen in de gemeente. De opbrengst wordt namelijk gebruikt om de gemeentelijke voorzieningen op peil te houden. Denk hierbij aan kosten voor cultuur, openbaar groen en openbare verlichting. Meer informatie? Wilt u alle regels van de forensenbelasting weten? Kijk dan in de verordening. 

  • Vergunning betaald parkeerterrein

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt (centrum van Drachten)? Dan kunt u een vergunning aanvragen voor één van de vier betaalde parkeerterreinen. Dat zijn: Sander Israëlsplein, Vogelzang, De Markt of Kiryat Onoplein. Aanvragen vergunning Vergunning voor leaseauto Least u een auto of gebruikt u een auto van uw werkgever? Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee. Kosten Voor inwoners binnen het betaald gebied (centrum Drachten) kost de vergunning €168,20 per jaar. Let op: woont u niet in het centrum van Drachten dan gelden de volgende tarieven: Vergunning parkeren voor inwoners buiten het centrum Kosten Dagkaart (A) €12,40 Weekkaart (B) €59,10 Maandkaart (C) €200,60 Jaarkaart (D) €1891,70

  • Huwelijk of geregistreerd partnerschap

    Gefeliciteerd! U wilt gaan trouwen of een geregistreerd partnerschap sluiten in gemeente Smallingerland. Voor de Nederlandse wet zijn een huwelijk en een partnerschap gelijk. In het buitenland wordt alleen het huwelijk erkend.  Melding huwelijk/geregistreerd partnerschap Het is belangrijk om minimaal twee weken en maximaal een jaar voor de huwelijksdatum een melding van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap bij ons te doen. Trouwt u niet binnen een jaar? Dan moet u opnieuw een melding doen. U kunt contact met ons opnemen voor het maken van een afspraak. Afspraak maken Tarieven  Wat kost een huwelijk of geregistreerd partnerschap in gemeente Smallingerland? Tijdstip Kosten Op werkdagen tot 17.00 uur € 318,40 Op werkdagen tussen 17.00 en 22.00 uur € 474,40 Op werkdagen na 22.00 uur € 581,40 Op zaterdag € 474,40 Op zon- en feestdagen € 581,40 Gratis trouwen voor inwoners van Smallingerland op dinsdag en donderdagochtend om 09.00 uur gratis Extra kosten   Kosten Trouwboekje standaard € 26,00 Omzetting partnerschap in huwelijk (zonder ceremonie) gratis Omzetting partnerschap in huwelijk (met ceremonie) € 318,40 Ambtelijke getuige € 26,00 Trouwambtenaar van een andere gemeente € 163,00 Trouwambtenaar voor 1 dag (benoeming familie/vriend) € 344,00 Trouwlocaties U kunt kiezen uit drie vaste trouwlocaties: Het gemeentehuis Doarpstsjerke De Rottefalle Paviljoen De Leyen. Zelf een trouwlocatie kiezen U kunt ook kiezen voor een andere trouwlocatie. Hier zijn extra kosten aan verbonden. Deze kosten zijn per trouwlocatie verschillend. Neem hiervoor contact op met de trouwlocatie waar u wilt trouwen. Onze trouwambtenaren Onze trouwambtenaren stellen zich graag aan u voor!  U kunt uw huwelijk of geregistreerd partnerschap ook laten voltrekken door een trouwambtenaar uit een andere gemeente of door een familielid of vriend. Hieraan zijn een aantal voorwaarden en kosten verbonden. Deze kosten staan vermeld bij de tarieven. 

  • Verkennen initiatief fysieke leefomgeving

    Heeft u complexe of uitgebreide bouw- of verbouwplannen? Gaat u de functie van een pand wijzigen? Past uw plan niet binnen het omgevingsplan? Doe altijd eerst een vergunningscheck. Leg daarna uw plan voor aan de gemeente. U dient daarvoor een verzoek verkennen initiatief in. Doe dit voordat u de aanvraag omgevingsvergunning indient. U voorkomt dat u voor vervelende verrassingen komt te staan in het vergunningstraject. Na de behandeling van uw verzoek weet u of uw plan kans van slagen heeft. Verzoek verkennen initiatief Kosten Een verzoek verkennen initiatief kost € 512,-  Reactie U krijgt meestal binnen 6 weken een reactie. Afhankelijk van de complexiteit van het plan kan uw verzoek meer tijd in beslag nemen. Uw plan wordt dan mogelijk aan de intaketafel en/of de omgevingstafel behandeld. Aan een intaketafel en omgevingstafel zijn kosten verbonden. Informatie over de werkwijze aan de intake- en omgevingstafel vindt u in onze handreiking (pdf 3,7MB).

  • Uitbreiden of vestigen in Smallingerland

    Wilt u uitbreiden of heeft u ideeën om uw bedrijf te vestigen in Smallingerland? Neem dan contact op met één van onze accountmanagers om te kijken welke locatie het beste bij u past. Ook kunt u zich alvast oriënteren om te kijken welk bedrijventerrein voor u interessant kan zijn. De actuele beschikbaarheid van de kavels wordt op de kavelkaart aangegeven en is voor een ieder te raadplegen. Aanvragen voor een reservering zijn mogelijk zolang de gewenste kavel als beschikbaar op de website wordt getoond. De aanvragen worden in volgorde van datum van binnenkomst behandeld. Dit is het selectiecriterium om in aanmerking te komen voor een kavel. Informatie over bedrijventerreinen Alle informatie over de bedrijventerreinen in de gemeente vindt u op de volgende websites: www.bedrijvenparka7.nl www.vestigeninfriesland.nl/vastgoedkaart/   Beschikbare kavels bedrijventerreinen Wij hebben een aantal kavels in de verkoop. Bent u geïnteresseerd in een kavel? Neem dan contact op met één van onze accountmanagers. Bekijk de beschikbare kavels per bedrijventerrein: Kavels Nijtap (pdf) Kavels Oosterzandinghaven (pdf) Kavels Azeven fase 1 en 3 (pdf) Kavels Azeven fase 2 (pdf) Accountmanagers Voor meer informatie neemt u contact op met één van onze accountmanagers: Accountmanagers bedrijventerreinen Smallingerland Bedrijventerrein Accountmanager Contact Centrum Mariska Maase m.maase@smallingerland.nl 06 820 602 53 Bedrijventerrein de Haven Jelmer van der Meer j.van.der.meer@smallingerland.nl 06 235 617 33 Bedrijvenpark A7 Noord Jeroen van Wijk j.van.wijk@smallingerland.nl 06 430 149 37  

  • Parkeerkaart voor gehandicapten

    Kunt u door lichamelijke beperkingen niet verder dan honderd meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente.  Maak een afspraak voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart. Tijdens de afspraak legt de medewerker de voorwaarden uit. Afspraak maken Meenemen naar de afspraak Identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) 1 pasfoto Voor een bestuurderskaart: rijbewijs Soorten gehandicaptenparkeerkaarten Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten. Geef bij uw aanvraag door welke u wilt aanvragen.  Bestuurderskaart Voorwaarden: u kunt ten minste een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig lopen met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken. De kaart is persoongebonden en er hoeft geen voertuig op uw naam te staan. U heeft voor de aanvraag wel een rijbewijs nodig. Passagierskaart Voorwaarden: u kunt niet zelfstandig rijden en heeft altijd hulp nodig van een bestuurder bij vervoer van deur tot deur. U kunt ten minste een half jaar niet zelfstandig wachten en ook niet 100 meter zelfstandig lopen zonder een rollator, stok of krukken. Met de passagierskaart kunt u met iemand meerijden en deze persoon mag op uw kaart op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. Deze kaart is persoonsgebonden. Combinatiekaart Voorwaarden: u gebruikt blijvend een rolstoel en/of heeft een andere ernstige lichamelijke beperking, waardoor lopen moeilijk is. De combinatiekaart wordt in uitzonderingsgevallen afgegeven.  Instellingsparkeerkaart Voorwaarden: ook als u in een instelling woont, kunt u in aanmerking komen voor een parkeerkaart. Uw instelling moet de kaart aanvragen.  Medische keuring Voor een gehandicaptenparkeerkaart moet u medisch worden gekeurd. Tijdens een medisch onderzoek bepaalt een keuringsarts of u aan de voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart voldoet. De medische keuring vragen wij voor u aan als u de gehandicaptenparkeerkaart bij ons aanvraagt. De keuring betaalt u altijd, ook als wij uw aanvraag na de keuring afwijzen. Kosten   Soort kaart Kosten kaart Gehandicaptenparkeerkaart bestuurder, passagier, combi en instelling € 43,60 Medische keuring  € 58,- Gehandicaptenparkeerkaart met geldigheid van 5 jaar verloren of gestolen - vervangen € 43,60 Hoe werkt het Als u een gehandicaptenparkeerkaart heeft en het centrum bezoekt, kunt u maximaal 3 uur gratis parkeren. Leg dan uw gehandicaptenparkeerkaart en een blauwe parkeerschijf zichtbaar achter uw voorruit. De gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Gehandicaptenparkeerkaart kwijt Gehandicaptenparkeerkaart met geldigheid van 5 jaar verloren of gestolen? Maak een afspraak om een nieuwe aan te vragen. U hoeft niet opnieuw gekeurd te worden. Neem bij uw afspraak een recente pasfoto mee. Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart met een geldigheid van minder dan 5 jaar kwijt? Bel ons dan op 0512-581234 om te bespreken wat u het beste kunt doen.